eitaa logo
موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
3.7هزار دنبال‌کننده
967 عکس
54 ویدیو
48 فایل
─━━━━━━ا﷽ا━━━━━━─ ⭕️موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی (فتوت) 💢با مدیریت حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا فلاح شیروانی 📍قم، میدان سپاه، بلوار شهید اخلاقی، پلاک۱۲ 📩درگاه ارتباطی و تبادل: @Admin_fotovat 🔺نشر مطالب همراه با آدرس
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ جلسه حضرت آیت الله با طلاب دوره جامع حکمت و عرفان 🔷 🔷 بخش 5️⃣1️⃣ 📝روش تحصیل 2️⃣ 🔹بنده خودم الان این طوری هستم که طبقه بندی نمی‌توانم بکنم، مثلاً بخواهم هم آن کار را برسم، هم آن کار را، هم آن کار را. طبقه بندی ذهنی ام خوب نیست، یکی هست طبقه بندی ذهنی اش خوب است، یک ساعت درس می‌دهد، یک ساعت کار می‌کند، یک ساعت چه می‌کند، همه را هم می‌تواند جمع و جور کند، خب این یک شیوه ای را دارد اعمال می‌کند، من بلد نیستم. یعنی می‌خواهم بگویم اینها برمی گردد به افراد. 🔹دیگر باید خودشان انتخاب کنند ولی یاد بگیریم روشمند عمل کنیم، تأمل کنیم در کار خودمان که چکار کنیم، اینهایی که عرض کردم انجام بدهید می‌شود، مثلاً یکی از کارها را به شما بگویم، من دیدم بعضی از آقایان، نمی‌گویم این را اجرا کنید فقط بدانید، مثلاً یکی از بزرگواران که خیلی آدم قوی ای هست، سبک مطالعه اش اینطوری است که قطاری حرکت می‌کند، آهسته آهسته آهسته آهسته، ولی یک وقتی که حل می‌کند، می‌بینی همه چی را حل کرده، اصلاً سطر به سطر دارد درست می‌کند، دارد همان جا فکر می‌کند، یعنی یک جمله را تمام می‌کند، زود نمی‌رود جمله ی بعد، این کار را اگر من بکنم، من بیچاره می‌شوم، تا یک دور کتاب را نخوانم، ندانم چی گذشته، نمی‌توانم ببینم اینجا الان چه خبر است؛ ولی ایشان یک سطر را می‌خواند، تأمل می‌کرد، حلش می‌کرد، نظرش را پیدا می‌کرد بعد ادامه می‌داد، یک جمله یک جمله، یک پاراگراف یک پاراگراف، ایشان این کار را می‌کرد، بسته به افراد است، می‌خواهم بگویم بستگی دارد به خودتان و جوشش خودتان. 🔹یکی از آقایان این کار را می‌کرد در تتبع، کتاب را که می‌خواند، رسیده به بحث بعدی، یک دفعه می‌دید مطلبی هست که می‌خورد به بحث قبلی، زود آدرس می‌داد، می‌نوشت آنجا، اینجا هم می‌نوشت، البته نه سر درس، بعدش این کار را می‌کرد، بعد از مدتی این کتاب را هر جایش را باز می‌کردی می‌دیدی آدرس داده به آنجا، آنجا می‌رفتی می‌دیدی آدرس داده، تمام مطالب به هم وصل است، این یک شیوه است. ولی شیوه ی خواندن یک متن است. 🔹بعضی افراد مثلاً طرف می‌دید اینجا مطلبی وجود ندارد، می‌گفت قول اول، خودش می‌ساخت، جواب می‌داد، قول دوم، جواب می‌داد، قول سوم، بعد می‌دیدی حالا دیگر فضا برایش آشنا شده و راحت نظر می‌دهد، این دیگر بسته به افراد است و شما باید انتخاب کنید. —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔘 خلاصه ای از مقدمات تدریس کتاب بدایة الحکمة استاد امینی نژاد 🔻 بخش 1️⃣0️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1456 🔻 بخش 2️⃣0️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1488 🔻 بخش 3️⃣0️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1511 🔻 بخش 4️⃣0️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1526 🔻 بخش 5️⃣0️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1527 🔻 بخش 6️⃣0️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1528 🔻 بخش 7️⃣0️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1529 🔻 بخش 8️⃣0️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1560 🔻 بخش 9️⃣0️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1562 🔻 بخش 0️⃣1️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1599 🔻 بخش 1️⃣1️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1622 🔻 بخش 2️⃣1️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1640 🔻 بخش 3️⃣1️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1681 🔻 بخش 4️⃣1️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1822 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
4️⃣1️⃣ خلاصه ای از مقدمات تدریس کتاب بدایة الحکمة استاد امینی نژاد 🔺نسبت فلسفه با دین 2️⃣ تقارن محتواها 🔹 دین به دغدغه‌هایی که فلسفه دارد توجه می‌کند و می‌خواهد به آن‌ها پاسخ دهد و خیلی از دغدغه‌ها و هدف‌های مشترک در آن وجود دارد. 🔹 این تقارب موجب شده است که در دهه‌های ترجمه که در دو دوره صدر اسلام و در دهه‌های اخیر بوده است، باعث شد نهضت ترجمه به شکل خاصی پیش برود. هر چند در دوره اول به دلیل هیمنه‌ای که دین داشت و قوی بود بسیار قوی و مشتاق و استقبال گونه و محققانه با ترجمه و اندیشه‌های فلسفی برخورد کردند اما در دوره‌های اخیر به دلیل ضعیف شدن مباحث دینی با رعب با آن مواجه شده اند. ☑️ خیلی از آموزه‌های فلسفی تحت تاثیر ادبیات دین پیگیری شده است. مانند: 🔺مسئله واجب الوجود به شکل خیلی ظریف و به نام محرک اول بوده اما فلاسفه اسلامی با استفاده از علت و معلول و مواد ثلاث به دلیل جهت دهی‌های دینی به این‌ها عمق داده اند؛ و کم کم به برهان صدیقین می‌رسد که توسط بوعلی شکل گرفت. این‌ها تاثیراتی است که به واسطه هدایت دین رخ داده است. مثلا دین به شکل ارشادی گفته که در تحلیل ذات باری تعالی نیا و جز تحیر را نمی‌رساند و برو سراغ صفات و اسماء الهی که با همین ارشاد‌ها به شکل عقلی اثبات کرده که نمی‌توان به حوزه ذات الهی راه یافت. 🔺 عینیت صفات با یکدیگر و عینیت آن‌ها با ذات 🔺 اختیار واجب الوجود: تبیین اختیار باری تعالی که انواع تجدد‌ها در ذات رخ ندهد. 🔺 تبیین علم قبل از ایجاد 🔺 تبیین دقیق رابطه بین حق و خلق: که خیلی مشکل است، ولی در فلسفه ربط معنا می‌کنند در عالیترین مرتبه 🔺 تجرد نفس ناطقه 🔺 اثبات حدوث زمانی و حدوث ذاتی عالم 🔺 تکامل برزخی و تجسم اعمال ☑️ و خیلی مسائل دیگر ... ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
⬛️⬛️⬛️⬛️⬛️⬛️⬛️ 🏴 "إِنّٰا لِلّٰهِ وَ إِنّٰا إِلَيْهِ رٰاجِعُونَ." ⚫️ رحلت مکرم جناب دام ظله مدیر محترم مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی را به محضر شریف ایشان و بازماندگان آن مرحوم عرض می‌کنیم. خداوند آن عزیز فقید را قرین اصناف رحمت خود بگرداند و با اولیای اطهار علیهم السلام محشور نماید. ▪️ لطفا فاتحه ای به روح ایشان هدیه بفرمائید. ▪️ مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی http://eitaa.com/fvtt_ir ◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️
شرح_پیام_تبریک_حضرت_امام_بابت_12فروردین-استاد فلاح.pdf
759.6K
جزوه "پیامی الهام بخش در روزی شگفت و مبارک": شرح پیام امام خمینی به مناسب سالروز جمهوری اسلامی ایران به قلم استاد فلاح تقدیم مخاطبین کانال میگردد. https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☑️ علمي معنوي فرهنگي 💠گفت‌وگو با 🔻 بخش 1️⃣ 📝سوال: فلسفه خوانی چه نقشی در حیات علمی، معنوی و فرهنگی طلبه دارد؟ آیا خواندن فلسفه، فقط به عنوان یک حسن است یا اینکه برای طلبه یک ضرورت است و برای هر تخصصی هم که می‌خواهد در حوزه کسب کند، باید نسبتی با فلسفه برقرار کند؟ ✅ پاسخ: [بخش اول] 🔹 طلبه برای بسیاری از کارها باید به معقول تن دهد. کسی که امروز در وادی معارف دینی می‌آید، در کنار بحث احکام، به رشته‌ی معقول نیز احتیاج دارد. همان گونه که ما برای دانستن احکام شریعت، باید یک سری علوم مختلف، مانند فقه و اصول و حدیث بخوانیم، برای کارهای معارف و عقاید دینی به طور اعم که شامل بحث توحید و معاد و امامت و نبوت و ملائکه و ... که در کتب دینی بسیار زیاد هم هست، به این سنت فلسفی نیاز داریم. 🔹سنت فلسفی ما، اشاره به یک تلاش هزار و چند ساله دارد و ما بر سر یک سفره‌ی آماده نشسته ایم. من نمی‌گویم اینجا پایان راه است، ولی این سفره‌ای است که راه فهم معارف را باز کرده است. 🔹ما در برابر این سنت معقول فیلسوفان و عارفان، دو راه دیگر هم داشتیم: یکی راه حدیث و نگاه به ظاهر متون بود که صرفاً تبدیل به «ظاهرگرایی» شد؛ راه دیگر همان حرکت متکلمان در طول تاریخ به ویژه آن سده‌های نخست است که می‌خواستند تلاش‌های زیادی در دفاع از معارف دینی، ولی با یک سبک خاص کنند. حرکت ظاهرگرایی، عملاً با مشکلات زیادی مواجه شد و بیشترین مشکل، در بحث تشبیه و تجسیم آن بود. ظاهرگرایی این حرکت را به سمتی سوق داد که تقریباً از عمل معارف دینی تهی شد و عملاً این روش جواب نداد و بسیاری از آن حذر کردند. 🔹حرکت و جنبش دیگر، سبک کلامی بود که در دوره‌های گذشته طی شد. در روش کلامی، بنا بر این بود که از دین دفاع کنند و چون محور، فقط دفاع از دین در نظر گرفته شد نه یافت حقایق دینی آن گونه که هست، مجدداً با مشکلاتی رو به رو شد و باز هم این روش جوابگو نشد؛ چون فهم معارف آن گونه که بایسته و شایسته و عمقی باشد، حاصل نشد و تقریبا سعی شد فقط یک خِرَد سطح پایین را به کار بگیرند که از آن به «خرد جدلی» تعبیر می‌شود. 🔹چون بنای این خرد جدلی بر اقناع بود، با دو مشکل جدی برخورد کرد: یکی از ناحیه فهم متون دینی؛ چرا که متون دینی ناظر به تبیین واقع، آن گونه که هست، بودند؛ ولی اینها با روشی که در پیش گرفتند عملا در فهم متون دینی موفق نبودند؛ مشکل دیگر هم در حل و فصل واقع آن گونه که هست، به لحاظ مستقل عقلانی بود که موفق نبودن و راه آ«نها هویت برهانی نداشت. 🔹ولی سنت فلسفی که در نهایت با عرفان نظری گره خورد، عملاً جواب داد و خیلی خوب توانست به بسیاری از اسرار دین دست پیدا کند و بسیاری از متون و روایاتی که در ظاهر اولیه با یکدیگر تفاوت داشتند را جمع کرده و به حقیقت مطابق همه‌ی این آیات و روایات برسد از فارابی تاکنون، آهسته آهسته تلاشی صورت گرفت که بتواند هم واقع را آن گونه که هست و هم متون دینی را بفهمد. بسیاری از مسائل باب توحید با تمام ریزه کارهای ها، مانند قرب وریدی حضرت حق، توحید افعالی، توحید صفاتی، باب معاد و ... در این روش بررسی شد. اگر کسی به بحث معاد متکلمین نگاه کند و در کنار معاد صدرا در جلد 9 اسفار قرار دهد، آن وقت می‌تواند بفهمد که این‌ها چقدر با هم فاصله دارند؛ حتی در کمیت پرداختن به مسائل. 🔹آنقدر مسائل ریز معارفی وجود دارد که اگر بگوییم بیش از ده هزار گزاره می‌شود، اغراق نیست که آن دو، عملاً به این‌ها نپرداخته اند؛ اما در این سنت فلسفی که بُعد عرفان نظری هم از قرن هفتم در آن جا باز کرد و بعد در سنت صدرایی که عرفان نظری با حکمت متعالیه آمیخته شد، به این‌ها پرداخته شده است. آن‌ها در عین اینکه سر سفره‌ی فارابی و بوعلی و شیخ اشراق نشستند، بسیاری از اسرار متون دینی را هم با روش فلسفی فهمیدند. 📖منبع: مصاحبه نشریه خط با استاد یزدانپناه —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 ، 💠 🔺ما در زندگی یک سری سوگیری‌های اساسی داریم، که در لحظه متوجه آن سوگیری اساسی نیستیم؛ ما در لحظه در افعال بسیار خُرد، عواطف بسیار خُرد و برداشت‌های بسیار خُرد غوطه ور هستیم؛ اگر مراقب نباشیم اندازه بزرگی ما همان می‌شود. ماها ناچار از برداشت لحظه‌ای هستیم، عواطف لحظه‌ای حضور دارد و افعال هم الان یک کار می‌توانم بکنم؛ ولی ما گاهی بی دقتی می‌کنیم به صورت بالفعل همینقدر هستیم. بعضی‌ها به خاطر اینکه اهل توجه هستند این لایه ظاهری وجودشان باطن پیدا می‌کند. 🔺مثل اینکه آدم با یک کسی می‌خواهد برخورد ‌کند، عصبانی‌اش می‌کند؛ یک حسابی می‌کند می‌گوید کار من دست این گیر است، می‌گوید در این اداره درست است که این خیلی دارد خباثت می‌کند اما کار من دست این گیر است. اگر بخواهد به عواطف خودش بسپارد همین الان صندلی را بر سر او می‌زند، اما نگاه که می‌کند می‌گوید نه! دارد در بازه بازتری نگاه می‌کند. 🔺بعضی‌ها اینطوری زندگی می‌کنند، وجود در لحظه‌ای ندارند، وسیع‌تر از لحظات هستند؛ به نظر می‌رسد دین کلا دنبال این قضیه است اما وسعتی که می‌خواهد پدید بیاورد وسعت فطری است. ما در زندگی‌مان یک سری سوگیری‌های اصلی و اساسی داریم که در لحظه انسان متوجه آن‌ها نمی‌شود، از لحظه باید بیرون بیاید تا متوجه سوگیری‌ها بشود. رفتار خودش را در یک هفته یا در ده حادثه مواجهات خودش را بررسی می‌کند متوجه می‌شود که حواس من به یک چیزی نیست. 🔺اگر سوگیری‌های اساسی در زندگی مهم است، یافتن چارچوب‌ها اصلی و انس عمیق و استقرار در آن‌ها مهم است. انسان‌های کمی هستند که اهل این داستان هستند، خیلی‌ها اینطور چیزها را خواب و خیال می‌دانند، موقعی که به این ساحت می‌خواهی او را بکشی حوصله‌اش سر می‌رود. انسان‌های کمی هستند که می‌توانند این ساختارها را بببیند و در این ساختارها مستقر بشوند. 🔺به لحاظ اجتماعی سهم این‌ها و اثر اجتماعی این‌ها فرق می‌کند؛ مثل اینکه داریم می‌رویم مسافرت یک نوسان که پیش می‌آید آن پزشک شناخته می‌شود. —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا