💠 #بیانات_اخلاقی، #استاد_فلاح_شیروانی
💠 #داشتن_سوگیری_اساسی
🔺ما در زندگی یک سری سوگیریهای اساسی داریم، که در لحظه متوجه آن سوگیری اساسی نیستیم؛ ما در لحظه در افعال بسیار خُرد، عواطف بسیار خُرد و برداشتهای بسیار خُرد غوطه ور هستیم؛ اگر مراقب نباشیم اندازه بزرگی ما همان میشود. ماها ناچار از برداشت لحظهای هستیم، عواطف لحظهای حضور دارد و افعال هم الان یک کار میتوانم بکنم؛ ولی ما گاهی بی دقتی میکنیم به صورت بالفعل همینقدر هستیم. بعضیها به خاطر اینکه اهل توجه هستند این لایه ظاهری وجودشان باطن پیدا میکند.
🔺مثل اینکه آدم با یک کسی میخواهد برخورد کند، عصبانیاش میکند؛ یک حسابی میکند میگوید کار من دست این گیر است، میگوید در این اداره درست است که این خیلی دارد خباثت میکند اما کار من دست این گیر است. اگر بخواهد به عواطف خودش بسپارد همین الان صندلی را بر سر او میزند، اما نگاه که میکند میگوید نه! دارد در بازه بازتری نگاه میکند.
🔺بعضیها اینطوری زندگی میکنند، وجود در لحظهای ندارند، وسیعتر از لحظات هستند؛ به نظر میرسد دین کلا دنبال این قضیه است اما وسعتی که میخواهد پدید بیاورد وسعت فطری است.
ما در زندگیمان یک سری سوگیریهای اصلی و اساسی داریم که در لحظه انسان متوجه آنها نمیشود، از لحظه باید بیرون بیاید تا متوجه سوگیریها بشود. رفتار خودش را در یک هفته یا در ده حادثه مواجهات خودش را بررسی میکند متوجه میشود که حواس من به یک چیزی نیست.
🔺اگر سوگیریهای اساسی در زندگی مهم است، یافتن چارچوبها اصلی و انس عمیق و استقرار در آنها مهم است. انسانهای کمی هستند که اهل این داستان هستند، خیلیها اینطور چیزها را خواب و خیال میدانند، موقعی که به این ساحت میخواهی او را بکشی حوصلهاش سر میرود. انسانهای کمی هستند که میتوانند این ساختارها را بببیند و در این ساختارها مستقر بشوند.
🔺به لحاظ اجتماعی سهم اینها و اثر اجتماعی اینها فرق میکند؛ مثل اینکه داریم میرویم مسافرت یک نوسان که پیش میآید آن پزشک شناخته میشود.
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
📝 #فقه_اقتصاد_مقاومتی
(با رویکرد حمایت از کالای ایرانی)
🔘 #استاد_یوسفی
صوت و خلاصه جلسه 1️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1780
صوت و خلاصه جلسه 2️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1833
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فقه اقتصاد مقاومتی-استاد یوسفی-ج2-980711-LQ.mp3
14.4M
🎧 #فقه_اقتصاد_مقاومتی
(با رویکرد حمایت از کالای ایرانی)
🔘 #استاد_یوسفی
📝جلسه دوم
🗓 تاریخ جلسه: #11_07_98
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
📗#فقه_اقتصاد_مقاومتی (حمایت از کالای ایرانی)
👤#استاد_یوسفی
⬛️#خلاصه #جلسه_دوم
در این جلسه دو موضوع در کلاس ارائه شد:
🔘محور اول- جنگ اقتصادی علیه جمهوری اسلامی ایران
☑️اهمیت بحث: مقام معظم رهبری بعد از طرح جنگ تمام عیار اقتصادی بحث حمایت از کالای ایرانی را مطرح فرمودند.
از طرفی تاریخ نشان می دهد، هر گاه حوزه و علما درک روشنی از اقدامات اقتصادی دشمن داشتند، واکنشان هم مناسب بوده و هرگاه درک روشنی از فعالیت دشمن نداشته اند، ساکت و آرام بوده اند.
⬜️گزارش تاریخی جنگ اقتصادی:
◻️1. دوره جنگ تحمیلی
▫️منع همه کشورها از فروش کلیه تجهیزات نظامی به ایران
▫️تحریم های وسیع اقتصادی، علمی، نظامی در آبان 66؛
◻️2. دوران بعد از جنگ تحمیلی
▫️منع گسترش تجهیزات نظامی و تحریم ایران از طرف امریکا و متحدانش در سال 72
▫️قطع تمام ارتباطات تجاری با ایران از جمله خرید نفت در سال 73
▫️منع سایر کشورها برای معاملات تجاری و سرمایه گذاری با ایران با تصویب داماتو
▫️بعد از 11 سپتامپر ایران محور شرارت خوانده شد و تحریم های جدید شکل گرفت
▫️از سال 2004 به بعد تحریم های هسته ای با مصوبه شورای امنیت شکل گرفت
▫️در سال 2006 ده نفز از دانشمندان ایرانی که به دعوت امریکا به گردهمایی علمی رفته بودند بازداشت شدند
▫️سال 2007 شرکت های نرم افزاری امریکایی مثل مایکروسافت و یاهو ایران را از لیست خدمات خود خارج کردند
▫️در همین سال تعدادی از بانک های ایرانی و شرکتهای سپاه توسط امریکا و بانک جهانی تحریم شدند
▫️در سال 2009 تحریم های جدیدی برای فشار بیشتر به برنامه های هسته ای شکل گرفت. در این تحریم ها، هرگونه همکاری با شرکت های مرتبط به صنایع نفت و گاز و پتروشیمی و بانک مرکزی ممنوع شد. و برای کمک به ایران برای فروش نفت خام و دور زدن تحریم ها مجازات اعلام شد.
در اینجا بود که رهبری تعبیر جنگ اقتصادی را به کار بردند.
◼️اعتراف آمریکایی ها به جنگ اقتصادی
▪️هیلاری کلینتون: هدف ما این بود که آنقدر فشار مالی به رهبران ایران وارد کنیم تا هیچ راهی نداشته باشند، جز اینکه با یک پیشنهاد جدی به میز مذاکره برگردند. [...] این یک حمله همه جانبه بود.
▪️معاون وزیر خارجه امریکا: آمریکا مصمم است از تمامی امکانات و ابزارهایی که در اختیار دارد برای تضعیف تواناییهای مالی و اقتصادی ایران استفاده نماید.
▪️ریچارد نفیو: به رغم تحریم کالاهای مورد نیاز ایرانیان، مانع واردات کالای لوکس به ایران نشدیم تا ذخیره ارزی ایران با سرعت بیشتری تحلیل برود.
▪️استارت لوی رییس سازمان مقابله با تروریسم و تامین مالی امریکا می گوید تعداد اقتصاددانان این سازمان از 7 نفر به 700 نفر رسیده که مسئولیت کار روی اقتصاد کشورهای هدف از جمله ایران را دارند. تا مانع از معامله تجاری سایر کشورها با کشورهای هدف شوند.
🔘محور دوم- تبیین مفهومی «حمایت» از کالای ایرانی
برای بررسی حکم فقهی حمایت، باید ابعاد مختلف این موضوع دقیقا مشخص شود. یکی از این ابعاد هدف از ایجاد پدیده، موضوع و واژه است.
☑️هدف از ارائه موضوع حمایت از کالای ایرانی، مقابله با جنگ تمام عیار اقتصادی است. بر این اساس باید به گونه ای حمایت اتفاق بیفد که بتواند با این جنگ مقابله کند. پس صرف مسمای این عمل کفایت نمی کند.
🔸مراد از کالا، اعم از کالای اولیه، واسطه ای و نهایی است.
🔹تعریف حمایت: خریداری و مصرف پایدار کالای تولید شده ایرانی، توسط هر فرد ایرانی یا غیر ایرانی.
🔶الزامات پایداری در خرید و مصرف
🔹1. تولید مطابق با نیاز و ذائقه مصرف کننده.
تولید بر اساس نیاز واقعی و ذائقه مصرف کننده و حتی ذائقه سازی بر اساس معارف اسلامی.
🔸2. تولید با کیفیت مناسب
مقابله با تولید کنندگانی که از حمایت از کالای داخلی سوء استفاده می کنند از طریق جریان مطالبه گری.
🔹3. مصرف متعصبانه
این مورد تعبیر دقیق رهبری است: آن چیزهایی که مشابه داخلی دارد، متعصّبانه و با تعصّبِ تمام، ملّت ایران، خارجیِ آن را مصرف نکنند. من فقط برای متدیّنین و افرادی که برای حرف ما حجّیّت شرعی قائلند، این را نمیگویم.
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
✅ #کلام_استاد
🔻 #استاد_يزدانپناه
☑️ ریشه داری عرفان اسلامی در کتاب و سنت / بخش 2️⃣
🔘این ادعا که عرفان اسلامی در قرآن و سنت ریشه دارد، با شواهد متعددی همراه است:
1️⃣ شاهد نخست، تصریح و پافشاری مشایخ عرفان در طی سده ها، به ویژه سدههای نخستین بر این امر است.
🔺عارفان بارها به زبان آورده اند که حقایق سلوکی و معرفتی را در سایهی تأمل و تدبر معنوی در کتاب و سنت و عمل به دستورات دینی یافته اند. جنبید بغدادی (م297) گوید: «این راه کسی رود که کتاب خدای عزوجل بر دست راست گرفته باشد و سنت مصطفی بر دست چپ گرفته و به روشنایی این دو شمع میرود تا نه در مغاک شبهت افتد و نه در ظلمت بدعت». همو گوید: «شیخ ما در اصول و فروع و بلا کشیدن، امیرالمؤمنین علی (ع) است». وی گفته است: «این علم عرفان ما مقید به کتاب و سنت است». ابوسلیمان دارانی (م215) گفته است: «چه بسا نکتهای از نکات عرفا روزگاری در دلم بود؛ آن را نمیپذیرفتم مگر به دو شاهد عدل که همان کتاب و سنت است.». تستری (م283) گوید: «هر وجدی که کتاب و سنت بر آن شهادت ندهد، باطل است».
2️⃣ شاهد دوم، وجود نکات عرفانی بسیار در آیات و روایات است که در فکر و ذهن و جان هر مسلمان حضور دارد. ابعاد معنوی، سیر و سلوکی و معرفتی در شریعت به اندازهای است که هر تشنهی معنویتی را سیراب میکند. به گفتهی شهید مطهری در کتاب علوم اسلامی: «مایههای اول اسلامی بسی غنیتر است از آنچه این گروه به جهل یا به عمد فرض کرده اند. نه توحید اسلامی به آن سادگی و بی محتوایی است که اینها فرض کرده اند؛ و نه معنویت انسان در اسلام، منحصر به زهد خشک است؛ و نه نیکان صحابهی رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم آنچنان بوده اند که توصیف شده؛ و نه آداب اسلامی محدود است به اعمال و جوارح و اعضا».
آموزههای فراوانی مانند مجاهده با نفس، تزکیهی نفس، عبادت احرار، قرب نوافل و فرایض، لقای الهی، رضوان حق، کمال انقطاع الی الله، شهود دل، ولی خدا و مقرب درگاه دوست شدن و نیز آیت بودن هستی برای حق، قرب وریدی خداوند به اشیاء، احدیت ذات و واحد قهار بودن خداوند، بینونت وصفی نه عزلی و حصر ظهور و بطون در خداوند، میتوانست الهام بخش معنویتی عظیم و گسترده شود.
📖منبع: نشریه حکمت عرفانی، بهار 1391، شماره 3
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
✅ جلسه #استاد_یزدان_پناه با طلاب دوره جامع حکمت و عرفان
🔷 #درباره_طلبگی
🔴 بخش 1️⃣
📝 حفظ انگیزه الهی و توجه به مسیر طلبگی
https://eitaa.com/fvtt_ir/525
🔴بخش 2️⃣
📝 موقعیت ویژه طلبه در عصر انقلاب
https://eitaa.com/fvtt_ir/549
🔴 بخش 3️⃣
📝 تنظیم زندگی با درس
https://eitaa.com/fvtt_ir/823
🔴 بخش 4️⃣
📝 تحکیم پایه های علمی سپس به دست آوردن بال دوم
https://eitaa.com/fvtt_ir/869
🔴 بخش 5️⃣
📝 روش یاد بگیرید(قسمت 1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/962
🔴 بخش 6️⃣
📝 روش یاد بگیرید(قسمت 2)
https://eitaa.com/fvtt_ir/1010
🔴 بخش 7️⃣
📝 روش یاد بگیرید(قسمت 3)
https://eitaa.com/fvtt_ir/1080
🔴بخش8️⃣
📝استقلال طلبه(قسمت 1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/1147
🔴بخش9️⃣
📝استقلال طلبه(قسمت 2)
https://eitaa.com/fvtt_ir/1207
🔴بخش 0⃣1⃣
📝 نحوه فعالیت در عرصه های غیرحوزوی
https://eitaa.com/fvtt_ir/1237
🔴بخش1️⃣1️⃣
📝 بیان ضرورت و شیوه پرداختن طلاب علوم دینی به مسائل طلبگی(قسمت اول)
https://eitaa.com/fvtt_ir/1272
🔴بخش2️⃣1️⃣
📝 بیان ضرورت و شیوه پرداختن طلاب علوم دینی به مسائل طلبگی(قسمت دوم)
https://eitaa.com/fvtt_ir/1276
🔴بخش3️⃣1️⃣
📝فلسفه های مضاف
https://eitaa.com/fvtt_ir/1310
🔴بخش 4️⃣1️⃣
📝 قرآن خواندن و استفاده از قرآن
https://eitaa.com/fvtt_ir/1770
🔴بخش5⃣1⃣
📝 روش تحصیل
https://eitaa.com/fvtt_ir/1816
🔴بخش 6⃣1⃣ (بخش پایانی)
📝 دغدغه های اجتماعی طلاب
https://eitaa.com/fvtt_ir/1844
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
✅ جلسه حضرت آیت الله #استاد_یزدان_پناه با طلاب دوره جامع حکمت و عرفان
🔷 #درباره_طلبگی
🔷 بخش 7️⃣1️⃣ (بخش پایانی)
📝#دغدغه_های_اجتماعی_طلاب
✅سوال: ببخشید در مورد بحث دغدغه ها اجتماعی و فعالیت های اجتماعی یک اشاره ای فرمودید که باید به درس خواندن لطمه نزند، با درس خواندن جمع بشود، یک سبکی هست که میگویند حالا کلاً فعلاً درس بخوان بعد میرسی یک کاری بکنی، راه حل های دیگری هست که با هم جمع کنی، یک راه حل هست که الان مطالعات فلان را انجام بده بعداً فلان کن، کدامش مطلوب است؟
☑️پاسخ: واقعیتش من خودم معتقدم که ارتباطات اجتماعی میتواند ما را تنظیم کند، یک راه که حوزه تنظیم کرده این است، محرم تعطیل است شما بروید تبلیغ، این یک راه ارتباط اجتماعی است، فضای خاص خودش را دارد، حالا هر کاری که انسان میتواند بکند، این یک راه است.
🔹یک راه دیگر اینکه پنجشنبه ها را تعطیل میکنند میروند کار اجتماعی میکنند، اینها اشکالی ندارد، اگر این است، ولی اگر هفته ای چهار روز را تعطیل میکنند که کار اجتماعی بکنند، این نه دیگر، این با فضای طلبگی جور در نمیآید، یعنی نمیشود، واقعاً نمیشود، مگر اضطرار باشد، اضطرار خودش حکمش جداست دیگر، و الا نمیشود این کارها را نباید کرد.
🔹بنده خودم از آنهایی هستم که استقرارم به هم بخورد نمیتوانم درس بخوانم، ولی بعضی هستند نه، راحت پنجشنبه میرود، برمیگردد، اصلاً هم از درس نیفتاده، هیچ چیزی هم به هم نخورده، این اشکالی ندارد، خیلی خوب است، آن دیگر با شماست.
🔹ولی در مورد مطالعات اجتماعی که باید در رشته ی خاصی که میخواهد برسد، فقط این را دقت کنید که این کاری که میخواهید انجام بدهید، فرض کنید اصلا مقصود اصلی تان هم اصلاً همین است، من میگویم اول بیایید ببینید در حوزه پایه هایش چیست؟ مثلاً پایه های این در حوزه فلسفه است، فقه است، هر چیزی که هست، تفسیر است، اولاً آن را محکم کنید، ولی از اول که محکم میکنید، سمت و سو هم داشته باشید، سمت و سو داشتن چیست؟ باید یک نحوه ارتباط داشته باشم دیگر، ارتباط با یک شیب خیلی آهسته، آهسته آهسته مطالب را جذب میکند تا بتواند در فضا بیفتد، که آن فضا را باید حفظ کند و آخرش هم به همان سمت و سو میرود.
🔹ولی عزم یادتان نرود، این عزم را معمولاً کسانی در وسط راه از ما میگیرند. در کار طلبگی من به نظرم اگر کسی عزمش را درست کند و تصویر درستی داشته باشد، کار طلبگی یکی از فایده هایش این است، عمر که می-گذارد، نه یک روز و دو روز، عمر میگذارد نتیجه میگیرد.
🔘 ان شاء الله موفق باشید، خیلی خوشحال شدیم که خدمت سروران محترم رسیدیم. و السلام علیکم و رحمة الله.
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac