eitaa logo
موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
3.7هزار دنبال‌کننده
967 عکس
54 ویدیو
48 فایل
─━━━━━━ا﷽ا━━━━━━─ ⭕️موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی (فتوت) 💢با مدیریت حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا فلاح شیروانی 📍قم، میدان سپاه، بلوار شهید اخلاقی، پلاک۱۲ 📩درگاه ارتباطی و تبادل: @Admin_fotovat 🔺نشر مطالب همراه با آدرس
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ جلسه با طلاب دوره جامع حکمت و عرفان 🔷 🔴 بخش 1️⃣ 📝 حفظ انگیزه الهی و توجه به مسیر طلبگی https://eitaa.com/fvtt_ir/525 🔴بخش 2️⃣ 📝 موقعیت ویژه طلبه در عصر انقلاب https://eitaa.com/fvtt_ir/549 🔴 بخش 3️⃣ 📝 تنظیم زندگی با درس https://eitaa.com/fvtt_ir/823 🔴 بخش 4️⃣ 📝 تحکیم پایه های علمی سپس به دست آوردن بال دوم https://eitaa.com/fvtt_ir/869 🔴 بخش 5️⃣ 📝 روش یاد بگیرید(قسمت 1) https://eitaa.com/fvtt_ir/962 🔴 بخش 6️⃣ 📝 روش یاد بگیرید(قسمت 2) https://eitaa.com/fvtt_ir/1010 🔴 بخش 7️⃣ 📝 روش یاد بگیرید(قسمت 3) https://eitaa.com/fvtt_ir/1080 📌موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
✅ جلسه با طلاب دوره جامع حکمت و عرفان 🔷 🔶 بخش 4️⃣ 📝 تحکیم پایه های علمی سپس به دست آوردن بال دوم 🔘 من معتقدم طلبه ای که می خواهد کار بکند اولین چیزی که هست باید از نظر علمی جدی کار کند، سهل انگاری، کار را حل نمیکند. الان حتما دیدید کسانی هستند مقاله می نویسند، کار می کنند، در بحث های بسیار روزآمد نظر می دهند، ولی هیچ به درد نظام و به درد جمهوری اسلامی نمی خورد، چرا؟ چون علمیت لازم نیست، در کار خودش ملا نشده بود؛ بنده خدایی به یکی از اساتید گفته بود که آقا شما به مسائل حاکمیتی بپردازید، گفته بود می خواهم بپردازم اما چکار کنم، از کجا شروع کنم، البته ایشان احساس تحیر می کرد، چرا؟ من معتقدم ایشان یک بازو را برای خود ایجاد کرده و آن فضا حوزوی بود، اما یک بازوی دیگر که باید ایجاد می کرد را ایجاد نکرد، اگر قرار بود شما بیایی در صحنه ی حاکمیتی و اجتماعی نظر بدهید، باید یک صلاحیتهای لازم را هم این طرف ایجاد میکردید (صلاحیت ها منظورم صلاحیت های علمی است) ما باید آن را هم ایجاد می کردیم و نکردیم، این باعث می شود که ایشان دست خالی بماند. 🔘ما الان رهبر معظم انقلاب را که می بینیم یا حضرت امام را می بینیم، بعضی از این افرادی که در این زمینه در صحنه های اجتماعی هم ورود کردند، اگر پایه ی فقهی اش قوی نباشد، درست نمی شود، یک بال دیگری هم باید می داشت، یک بازوی دیگری هم باید می داشت مثلاً ندارد، اینجاست که من عرض میکنم که باید تمام آن جوانبی که در کار و در رشته خود نیاز دارد را داشته باشد، هر طلبه ای، باید از اینجا شروع کنند، "ملا شدن، یعنی اولاً آن بازوی اول درست باشد، ثانیا یک بازوی دیگر هم اضافه بشود". من می بینم غالب افراد بازوی اولشان را هم درست نمی کنند، یعنی فضای حوزوی اش عمیق نیست، او هیچ گاه نمی تواند نظر بدهد، اصلاً نظرهایی هم که می دهد نظرهای جدی ای نیست. بنده تقاضایم از سروران این است، اگر می خواهید کار کنید، درس هایی که اصطلاحاً ما الان می گوییم اینها که خب جدی نیست، نه، به نظرم شیوه ی درس خواندن را آدم تغییر بدهد، همه چیز جدی می شود. 🔵پیاده سازی : 🔴تهیه پست: 📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
☑️ 🔴 🔘چنين مکتب برتري را منطقاً‌ بايد در اديان الهي جستجو کرد؛ زيرا روشن است که خدايي که انسان را آفريده و نسبت به وي و تار و پود وجودش شناخت حقيقي دارد، مي‌تواند راه وصول و معرفت را به وي بنماياند. در اين ميان، معنويت بر آمده از اسلام، به دليل خاتميت و کمال نهايي اديان الهي، نهايتِ مقصود را در اين زمينه فراهم نموده است. باطن معنوي اين دين کامل الهي، در قرآن و تعاليم رسول اکرم و امامان معصوم به همگان عرضه شده است. از اين‌رو تعاليم عرضه شده در اين کتاب آسماني و حقايق بيان شده توسط حجج الهي، مي‌تواند معيار بررسي ساير مکاتب عرفاني باشد. بنابراين، شايسته است مؤلفه‌هاي بنيادين مکتب عرفاني اهل‌بيت که همان مکتب عرفاني رسول اکرم و قرآن کريم است، مورد مداقه قرار گيرد تا بتوان از آن به عنوان مکتب عرفاني ناب برتر و باقي، به سان معيار بهره برد. و از اين طريق،‌ انحرافات ساير مکاتب عرفاني ديگر را دريافت. 🔘مؤلفه‌هاي بنيادين اين مکتب نوراني عبارتند از: 1⃣راه اصلي به سمت خدا راه بندگي و عبوديت محض و عشق به خدا و عبادت احراري است. بايد در اين مسير، تسليم کامل او بود، از هر گونه انانيت و دنياخواهي و نفس پرستي دست کشيد و در پي رضوان الهي حرکت و با او معامله کرد و در نهايت خواهان کمال انقطاع از غير و شيريني لقاء او و عزّ قدس و معدن عظمت او بود. معنويت حقيقي را بايد در شيفتگي به حضرت حق و اشتياق و ولع به ذکر او و دستيابي و نيل به اسماء او و محل قدس او جستجو کرد. بنابراين، بر اساس تعاليم و سخنان اهل‌بيت عصمت و طهارت چنين معنويتي است که مي‌تواند انسان را به وصول حق رهنمون شود. روشن است كه در اين مکتب خودخواهي، دکان‌داري، دنياخواهي، تعصبات سلسله‌اي، تعشقات نفساني و حتي خودمحوري مدرن، هر‌چند به نام عرفان پذيرفته نيست، چرا که اين امور در حقيقت از روح عرفان جدا و دکاني کج‌راهه‌ بيش نيستند. 2⃣معرفت ناب در مکتب اهل‌بيت در باب خدا اين است که حقيقت هستي از آن اوست. او نامحدود و بي انتها و محيط به همه است. بي‌آن‌که حلول کند، دل هر ذره و مکاني را پر کرده است. داخل در هر شيئ است، بي‌آن‌که با او ممزوج شود، خارج از هر شيئ است بي‌آن‌که از او جدا باشد. جدايي به نحو عزلي در حق او منتفي است. او به وصف احاطه و اقتدار از همه جداست. او واحد احد و يگانه بسيط است. در همّ عالم به هر کجا که رو کنيم وجه اوست. همه جا فقط اوست که ظاهر است و باطن. در شدت ظهورش باطن و در نفس بطونش ظاهر است. با اسماي حسنايش، عالم را پديد آورده و با اسمايش، عالم را پر کرده، در آن کار مي‌کند. هر فعلي، فعل اوست. همه چيز از او ناشي مي‌شود. همه بنده اويند و در همه اشياء حاضر است. به همه اشياء نزديک است. بين انسان و قلبش حايل است. بر اين اساس، به روشني مي‌توان گفت: آن عرفاني که از حلول يا تثليث و مانند آن سخن مي‌گويد، يا در جهان مدرن خدا را از اطلاق و احاطه و هيمنه مي‌اندازد، به بيراهه رفته است. 3⃣مسلماً اين راه بدون هاديان حقيقي و راهبران باطني ميسور نيست؛ اينان که همان انبياء و اوصياي خدا و ائمه معصومين هستند، خود، اين راه را به مدد حق طي کرده‌اند و مقرب درگاه او و صاحب اسم اعظم الهي هستند و از حيات برتر معنوي برخوردارند. اين حجج الهي، واسطه آسمان حق و زمين حق‌اند. راه معنويت و توحيد بدون اين ابواب الهي بسته است. ديگران لازم است با راهبري و عنايت اين مقربان درگاه الهي، راه باطن را بپيمايند؛ چه اينکه بخشي از انديشه امامت به اين معنا اشاره دارد. از اين رو، حفظ معنويت اسلام، پس از رسول اکرم بر عهده ائمه معصومين است. اساساً لازمه قهري انديشه معنويت ناب، انديشه امامت و قطب باطني است. آن مکاتبي که ولايت و تولي اين حجج الهي را نمي‌پذيرند، به بي‌راهه مي‌روند. ⏪ادامه دارد.... 📝برگرفته از بخش «سخن نخست» نشريه حكمت عرفاني، شماره 6 پاييز و زمستان 92 📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
🔷موضوع فلسفه و عرفان 🔹موضوع فلسفه، مطلق وجود است از حق تعالى تا آخرين مراتب وجود، و موضوع علم عرفان و عرفان علمى وجود مطلق است يا بگو حق تعالى است و بحثى به جز حق تعالى و جلوه او- كه غير او نيست- ندارد. اگر كتابى يا عارفى بحث از چيزى غير حق كند نه كتابْ عرفان است و نه گوينده عارف است، و اگر فيلسوفى در وجود به آن طوركه هست نظر كند و بحث نمايد نظرش الهى و بحثش عرفانى است و همه اينها غير از ذوق عرفانى است كه از بحث به دور است و غير، از آن مهجور، تا چه رسد به شهود وجدانى و پس از آن نيستى در عين غرق در هستى «ادْفَعِ السِّراج كه شمس طالع شد». 📝صحيفه امام ج18 / 452 📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
☑️ 🔴 ⏩ادامه بخش قبل: 4⃣يکي از لوازم طبيعي سه مؤلفه نخست، اين است که انسان شرايع الهي را و در نهايت، شريعت ختمي و دستورات اين دين توحيدي را بپذيرد و بر اساس روح بندگي و عبوديت، اطاعت از خداي واحد احد و تعبد دقيق و سرسپردگي پر طراوت به شريعت و دستورات آن داشته باشد. بي‌معناست كسي بخواهد به محبوب حقيقي، يعني خداوند سبحان برسد، ولي دستورات او را اجرا نکند، عدم اجراي دستور خداي آگاه به بنده و راه بندگي‌اش، نتيجه‌اي جز گمراهي و ضلالت ندارد. آن عرفاني که دعوت به لاابالي‌گري و عدم پذيرش شريعت يا رياضت‌هاي غير‌شرعي و بدعت‌هاي بي معني مي‌کند و يا اين‌که سقوط شريعت را در مقاطع از سلوک توصيه مي‌نمايد، يقيناً جز ضلالت نصيبي نخواهد داشت. 5⃣ يکي از ابعاد وجودي انسان، بعد اجتماعي و سياسي اوست. صحنه اجتماع و سياست هم صحنه بندگي و پياده‌سازي دستورات محبوب حقيقي است. اساساً همه صحنه‌هاي زندگي براي مکتب ناب عرفاني، معني بندگي و حضور و مراقبه و معامله با اوست و صحنه اجتماع و سياست از اين قاعده مستثني نيست، بلکه راه بسط معنويت، ورود در صحنه سياست در سايه معرفت توحيدي و سلوک معنوي است. همان گونه که رسول اکرم و امامان معصوم و انديشه ناب امامت، در بعد ظاهري به آن تأکيد کرده است. اساساً قوت ولايت باطني مبدل به دستگيري از خلق و راهبري خلق در صحنه سياست و حکومت مي‌شود. آن مکتب عرفاني که قواعدش اجازه ورود در صحنه سياست و اجتماع نمي‌دهد، بلکه آن را به طور مطلق مانع مي‌داند و يا دعوت به معنويت به طورکلي منعزل از جامعه و سياست مي‌نمايد، از عرفان ناب فاصله گرفته است. 6⃣ فطرت انساني بر پذيرش عقل و عقلانيت و علم است؛ آن عقل و علمي که سره و سليم و نوراني باشد و راه را بر توحيد ناب و معنويت پاک نمي‌بندد. اساس هستي بر عدل و حکمت و معنويت و شهود و عشق است و فطرت انسان نيز هماهنگ با نظام هستي است. بنابراين، نفي علم و معرفت و عقل، نفي حقيقت هستي است که در حقيقت نفي معنويت حقيقي خواهد بود. در مکتب اهل‌بيت و مکتب اسلام عقلانيت در کنار معنويت و علم حصولي در کنار شهود مطرح است. اين دو در اين مکتب جدايي ناپذيرند. آن مکتب عرفاني که عقل گريزي را پايه تعالم خود قرار مي‌دهد و بي‌مهري به عقل را سر لوحه کار خود قرار مي‌دهد، از عرفان ناب فاصله گرفته است. 7⃣ اخلاق نيک يکي از ابعاد فطري انسان است و اساس عالم بر پاکي و عدالت و احسان بنا شده است و فطرت انسان با نظام احسن هماهنگ است. عرفان ناب، اخلاق پاک، به ويژه اخلاق برخاسته از توحيد را مقدمه وصول مي‌شمارد و در پايان، اخلاق الهي را ثمره وصول معرفي مي‌کند؛ همان گونه که بعثت نبي خاتم براي تکميل اخلاق بوده است. و اهل‌بيت همواره به اخلاق نيک و فضايل پسنديده دعوت مي‌کردند. اين حجج الهي، خود اين فضايل پسنديده را به کمال و تمام آن در خود پياده کرده بودند. آن عرفاني که به اخلاق به طور‌کلي بي مهري مي‌کند و گاه مقدمه قبل از وصول مي‌شمارد و بعد از وصول به آن توجهي ندارد، در حقيقت از مسير درست به در رفته است باري! مکتب ناب عرفاني به برکت تعاليم اهل‌بيت آن عرفاني است که سلوک به سمت حق را در بندگي و عبوديت محض و عشق به او بيابد و معرفت ناب توحيدي را عرضه کند و ولايت اولياي الهي را بپذيرد و تسليم محض شريعت الهي شود. معنويت را با عقلانيت و اخلاق و سياست جمع نمايد. 📝برگرفته از بخش «سخن نخست» نشريه حكمت عرفاني، شماره 6 پاييز و زمستان 92 📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
بخشی از مطالب منتشره در کانال: #بیانات_اخلاقی از #استاد_امینی_نژاد : https://eitaa.com/fvtt_ir/836 📖 #کلام_استاد گزیده ای از بیانات #استاد_یزدانپناه در زمینه های فلسفی و عرفانی: https://eitaa.com/fvtt_ir/808 📝سلسله یادداشت های #اندیشه_آزاداندیشی از #استاد_فلاح : https://eitaa.com/fvtt_ir/697 🔑سلسله بحث های #فقه_نظام_اقتصادی_اسلامی از #استاد_یوسفی : https://eitaa.com/fvtt_ir/708 💡سلسله جلسات #اندیشه_های_نظام_ساز_اصول_فقه استاد #اسدپور : https://eitaa.com/fvtt_ir/719 💫سلسله جلسات #الگوی_اسلامی_ایرانی_پیشرفت از #استاد_فلاح_شیروانی : https://eitaa.com/fvtt_ir/639 و بسیاری مطالب مورد استفاده و مفید دیگر... 📌موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت برگزار می کند: 🔵 مروری بر پیشینه، عملکرد و انتظارات ستاد حوزوی تعمیق و توسعه مشارکت در ارتقای سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت ✅ با حضور حجت‌الاسلام عبدالحسین مشکانی دبیر کارگروه تخصصی و ستاد حوزوی تعمیق و توسعه مشارکت در ارتقای سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت 🔵موضوع درباره پیشینه تشکیل ستاد مذکور، محتوا و ساختار سند، وظایف حوزویان در ارتقای سند 🏤موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی (فتوت) 🕛 زمان: پنج شنبه 12 اردیبهشت ساعت 12 📌موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
📢📢 #ثبت_نام سال تحصیلی 99-98 #دوره_جامع_حکمت_و_عرفان_اسلامی موسسه #فرهنگ_و_تمدن_توحیدی تحت اشراف اساتید: #یزدانپناه #امینی_نژاد #فلاح_شیروانی 1⃣ مقطع تمهیدی - 1 ساله - با محوریت کتاب بدایه الحکمه 2⃣ مقطع عمومی - 2 ساله - با محوریت کتاب نهایه الحکمه 🔴برخوردار از مزایای طرح پایگاه هدایت تحصیلی(yon.ir/FvttHT) 🌐#ثبت_نام : yon.ir/RegFvtt ⛔️مهلت: 31 اردیبهشت 98 🔰دفترچه راهنما: yon.ir/RegHlp 🔍پاسخ به سوالات: 🆔 @Admin_fvtt 📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا