✅ جلسه استاد یزدانپناه با طلاب دوره جامع حکمت و عرفان
📝 بیان ضرورت و شیوه پرداختن طلاب علوم دینی به مسائل طلبگی
(قسمت دوم)
🔷 درباره طلبگی
🔷 بخش 2️⃣1️⃣
🔺حتی باور کنید یک ارتباط مختصر می شود داشت.
🔺جریانی که سدیر نقل می کند می گوید خدمت امام صادق رسیدم، امام صادق گفت سدیر، اباعبدالله را زیارت می کنی هر روز؟ ایشان گفت نه من که زیارت نمی کنم.
برداشتش از زیارت این بود که بلند شود برود کربلا.
🔸حضرت فرمود چقدر جفا می کنی. حضرت فرمود در هفته چی؟ گفت نه یابن رسول الله، در ماه چی؟ گفت نه یابن رسول الله، گفت در سال؟ گفت در سال بله یک بار می رویم.
🔸بعد اینجا که رسید {سدیر} این طوری توضیح داد ، امکانش نیست که هر روز بلند شویم برویم خدمت اباعبدالله، ما فاصله داریم، حضرت فرمود سدیر لازم نیست که بروی آنجا، بعد حضرت توضیح دادند که برو پشت بام، حالا چه کن، توضیح دادند، بگو السلام علیک یا ابا عبد الله، السلام علیک و رحمة الله.
🔸همین مضمون، همین قدر، این کل زیارت است، بعد تعبیر حضرت این است که هر روز زیارت کردی، یعنی این را داشته باشد آدم.
🔺حالا بگذارید یک جریانی هم من از آیة الله میلانی نقل بکنم.
🔸یک جوانی که قبل از انقلاب می خواست برود فرنگ درس بخواند، آمد خدمت آقای میلانی گفت من می خواهم بروم فرنگ، یک دستوری به ما بدهید که بر اساس آن بتوانم بروم فرنگ و بتوانم ایمانم را حفظ کنم.
🔸جناب آیة الله العظمی میلانی به ایشان گفتند که شما هر شب که می خواهی بخوابی یک سلام به حضرت حجت بده و بخواب، همین.
🔸ایشان می گفت من این کار را کردم و بعد، اوایل خب عرض ادب و سلام بود، بعد کم کم دیدم چه اثری دارد همین یک سلام، بعد می گفت بعدها طوری شد که نشد من شبی بخوابم، اشک نریزم و به رختخواب نروم، بعد واقعا ایمانم حفظ شد، راست می گوید.
👈یعنی ما یک مستمسک درست حسابی و لو مختصر و پرمایه و پرمعنا داشته باشیم خیلی اثر دارد.
⚠️طلبه بدون فضای معنوی همیشه در خسران است، احساس می کند این همه خوانده و چیزی نشده.
🔺حالا که این را آهسته آهسته آوردید بعد از یک مدتی، خودتان یاد می گیرید چه کارهایی را می توانید اضافه کنید یا چجوری می شود اضافه کرد، کسی که این کارها را اجرا می کند بعد از یک مدت می فهمد، من که این فرصت را دارم پس این کار را بکنم.
🔸مثلاً بین الطلوعین را یک طوری آباد کنم، مثلاً چه کنیم؟ خیلی کارها می توانید بکنید ولی به شرطی که آهسته آهسته، دقت کنید چه عرض می کنم، زیاده روی مطلقاً خوب نیست، اول از اینجا شروع کنید، یک نوع تشنگی بیاید، تشنگی بیاید خیلی از مسائل شما حل است، آن موقع استاد خیلی بهتر به درد شما می خورد.
🔺ناگفته نماند استاد هم باید به حسب شرایط آدم داشته باشد و الا آن استاد اصلی که آدم می خواهد برسد باید خیلی صلاحیت ها تهیه کند و الا هیچ وقت نمی تواند شاگرد آقای قاضی بشود.
🔸به آقای قاضی گفتند که شما بیایید عده ی زیادی را دستگیری کنید، ایشان گفت ببینید چند نفر در مزار امیرالمومنین هستند که نماز شب شان سه ـ چهار ساعت طول می کشد، من به او می توانم برسم.
🔸یعنی آن حسابش اصلاً جداست، خب می دانند دو ـ سه نفری بیشتر نیستند، آقای قاضی را گرچه پیدا کنم، به آقای قاضی می توانم نزدیک بشوم و می شوم ولی آقای قاضی به درد همه که نمی خورد! به درد اهلش می خورد، با دو تا کلمه هم مسئله را درست می کند، درست مثل اینکه استاد قَدَر علمی اگر یک نفر که خیلی قوی باشد با دو تا کلمه راه می اندازد، آنجا هم همین طور است.
🔺حالا با استاد آدم انس داشته باشد، من معتقد هستم که با استاد اخلاق باشید، با اساتید معنوی باشید، هیچ اشکالی ندارد، اساتید، معنوی هستند، آدم را الحمد لله همیشه رو به راه می کنند، هر جا می بینید شما را رو به راه می کنند بروید، اشکالی ندارد، خیلی هم خوب است، درس اخلاق باید باشد، درس مسائل معنوی باید باشد.
🔸ولی این را توجه داشته باشید از خودتان باید بجوشد، راهش همین است، اولاً روابط خودتان را با خانواده ی خودتان، روابط تان را با هم بحث تان، با استادتان، درست کنید، اینها باید درست شود، اینها اصل است، یک روز و دو روز نیست که، تمام روزها شما با این درگیرید، این را درست کنید، بعد نتیجه می گیرید.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#استاد_یزدانپناه
#درباره_طلبگی
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
🔺مرکز هدایت تحصیلی تربیتی تمدن توحیدی در سال تحصیلی 99-98 از بین برادران طلبه واجد شرایط، ثبت نام به عمل می آورد.
🔸اطلاعات بیشتر و ثبت نام :
🌐yon.ir/FvttHTr
🔸پاسخگویی به سوالات:
🆔 @Admin_fvtt
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
♨️ #فلسفه_از_نگاه_امام_و_رهبری
💢نسبت فلسفه قبل و بعد اسلام
🔺مسائل فلسفى هم وقتى شما فلسفه ارسطو كه شايد بهترين فلسفه ها قبل از اسلام باشد، ملاحظه كنيد مى بينيد كه فلسفه ارسطو با فلسفه هایى كه بعد از اسلام پيدا شده است فاصله اش زمين تا آسمان است در عين حالى كه بسيار ارزشمند است در عين حالى كه شيخ الرئيس راجع به منطق ارسطو مى گويد كه تا كنون كسى نتوانسته در او خدشه اى بكند يا اضافه اى بكند، در عين حال فلسفه را وقتى كه ملاحظه مى كنيم؛
👈 فلسفه اسلامى با آن فلسفه قبل از اسلام، زمين تا آسمان فرق دارد.
📚صحيفه امام ج18 / 263
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🗂 #پرونده_ویژه ♨️نهضت مصاحبه با موضوع امتداد حکمت ⭕️خلاصه مصاحبه با حجت الاسلام و المسلمین استاد
🗂 #پرونده_ویژه
♨️نهضت مصاحبه با موضوع امتداد حکمت
⭕️خلاصه مصاحبه با حجت الاسلام و المسلمین استاد امینی نژاد
💢بخش1️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1230
💢بخش2️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1258
💢بخش3️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1286
💢بخش4️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1305
💢بخش5️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1339
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
♨️امتداد حکمت
⭕️خلاصه مصاحبه با حجت الاسلام و المسلمین استاد امینی نژاد
💢بخش3️⃣
🔺یکی از بحث هایی که فکر می کنم در همین جا باید مطرح بشود، این است که گفته می شود "فسلفه راجع به جزئیات بحث نمی کند."
🔸چه بسا از جمله چیزهایی که یک مقدار جلوی امتداد و پیامدهایی که فلسفه می توانست در حوزه های دیگر داشته باشد، را گرفته است، همین بحث فلسفی باشد.
🔸 این بحث فلسفی در عین اینکه بحث بسیار خوب و مفید می تواند باشد و می تواند معنای درستی داشته باشد ولی می تواند برخی از رهزنی ها را هم ایجاد کند.
🔸وقتی ما می گوییم فلسفه از امتداد بحث نمی کند، بسیاری از آنچه را که ما به عنوان امتدادها از فلسفه انتظار داریم، چه بسا کنار گذاشته می شود.
🔸یعنی به نحو سیستماتیک، ذهن فلسفی که اینجور نتیجه گرفته است از همان اول خودش را از ساحت امتدادها خارج می کند.
🔺این در جای خودش باید بحث شود که مراد از اینکه فلسفه در مورد جزئیات بحث نمی کند چه هست؟ آیا ساختار دانش این را اقتضا می کند؟ آیا طبیعت فلسفه به دلیل برهانی بودن، این را اقتضا می کند، مثلا اینکه گفته می شود برهان در جزئیات جریان پیدا نمی کند، اصلا خود همین که برهان در جزئیات جریان پیدا نمی کند یعنی چه؟
🔸اندیشه های بنیادین از جمله حکمت و فلسفه ی اسلامی ذاتا این قابلیت را دارد که در تمام عرصه ها حتی جزئی ترین امور ورود پیدا بکند و در آنجا نتایج و پیامدهای خودش را عرضه بکند.
🔸این یک بحث فنی جدی است و باید در یک بحث طلبگی پیگیری بشود که وقتی ما می گوییم فلسفه در جزئیات بحث نمی کند، این چه معنایی می تواند داشته باشد و چقدر این بحث تأثیر دارد در مسئله ی امتداد یافتن یا نیافتن فلسفه ی اسلامی و چجور ما باید با این موضوع برخورد بکنیم که به مسئله ی پیامدها و امتدادها ضربه وارد نشود.
👈اعتقاد ما این است که این مسئله به هیچ وجه ضربه ای به مسئله ی امتداد ها وارد نمی کند، احساس ما این است که پیگیری در امتدادها یک چیزی میان کلیات و عمومات فلسفی و جزئیاتی است که برهان در او جریان ندارد.
🔸اگرچه ما می دانیم که فلسفه عملا در برخی از جزئی ترین امور هم وارد شده است. مثلا مباحث الهیاتی، وقتی ما در مورد خداوند سبحان صبحت می کنیم، این مسئله کاملا جزئی است. یعنی حتی بین عمومات فلسفی و مصادیق جزئی قرار ندارد، بلکه خود مصادیق جزئی است. با این حال ما راجع به همان مصداق جزئی کاملا بحث های مبسوطی در فلسفه و حکمت اسلامی عرضه می کنیم.
🔺در هر صورت باید بگوییم که اگر ما بخواهیم معنای حکمت اسلامی را عمیق تر و فنی تر و درسی پی بگیریم و مداقه های لازم را داشته باشیم باید این مسئله که فلسفه راجع به جزئیات بحث می کند یا نه، کاملا حل و فصل بشود و با حل و فصل شدن این معنا جایگاه امتدادیابی فلسفه و حکمت اسلامی هم فضای خودش را به نحو روشن تر پیدا خواهد کرد.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#استاد_امینی_نژاد
#امتداد_حکمت
#ساختار_دانش
#برهان
#پرونده_ویژه
#مصاحبه
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
✅ راهكارهاي ارتقاي فلسفه در حوزه
🔵 مصاحبه نشریه خط (شماره 4) با #استاد_یزدان_پناه
🔷 بخش 1️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1125
🔷 بخش 2️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1184
🔷 بخش 3️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1196
🔷 بخش 4️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1219
🔷 بخش 5️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1250
🔷 بخش 6️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1294
🔷 بخش 7️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1327
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
🔰راهكارهاي ارتقاي فلسفه در حوزه
✅مصاحبه نشریه خط با #استاد_یزدان_پناه
◀️بخش 6️⃣
📝ما تجربه هایی از این دست داریم، مانند برخی مؤسسه های حوزوی که از روز اول با همین نگرش آغاز کردند، ولی در بلند مدت، دیدیم کم کم این حرف ها رنگ باختند.
🔺بعد از مدتی، بسیاری از این مؤسسه ها گرفتار رفتار دانشگاهی و التزامات شدند.
🔸به همین دلیل است که تأکید دارم این مؤسسه باید حوزوی باشد و وارد ساختارهای آکادمیک نشود، چرا که وقتی این مؤسسه ها زیر نظر وزارت علوم می روند، باید قواعد آموزشی و پژوهشی خاص آنها را بپذیرند.
📝شما فرمودید ما باید یک نسل فیلسوف پرورش بدهیم، ولی نکته اینجاست که پرورش نسل فیلسوف، اقتضائاتی دارد. آیا در شرایط فعلی، این اقتضائات موجود است؟ یعنی آیا با این وضع فلسفه خوانی و فلسفه گویی در حوزه، امیدی هست که بتوانیم در آینده یک فیلسوف تحویل بدهیم؟
🔺در حال حاضر، حوزه فیلسوف پرورش میدهد.
🔸ولی ما از یک مجموعه آموزشی توقع داریم اگر کسی استعداد متوسط به بالا داشت، دست او را بگیرد و به مقصد برساند.👈این مشکل ماست؛
🔸وگرنه همین الان هم میبینیم که بالاخره نسل به نسل، فیلسوف پرورش می یابد. حضرات استاد جوادی آملی، مصباح یزدی و حسن زاده آملی، شاگردانی پرورش داده اند که این ها در حد خودشان این حالت را دارند
🔸ولی آیا این، تمام آن راهی بود که ما باید طی میکردیم؟ من معتقد هستم نه.
🔸ما باید بیشتر از این سعی کنیم تا بازده کارمان بیشتر شود و به هیچ وجه نگذاریم استعدادهای درخشان، هدر بروند.
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💐الحمدلله الذی جعلنا من المتمسکین بولایة مولینا امیرالمومنین علی بن ابی طالب علیه السلام💐
🌺فرارسیدن عید الله الاکبر،روز یأس کفار،روز اکمال دین و اتمام نعمت را بمحضر مبارک امام عصر عجل الله تعالی فرجه و همه ی مسلمین و مومنین عالم،تبریک و تهنیت عرض مینماییم
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
🌸حضرت آیتالله خامنهای
🔺خودِ مسأله غدیر، غیر از جنبهای که شیعه آن را به عنوان اعتقاد قبول کرده است -یعنی حکومت منصوب امیرالمؤمنین علیهالصلاةوالسلام از طرف پیامبر که در حدیث غدیر آشکار است- اصل مسأله ولایت هم مطرح شده است.
⚠️این دیگر شیعه و سنی ندارد.
🔻اگر امروز مسلمانان جهان و ملتهای کشورهای اسلامی، شعار ولایت اسلامی سر دهند، بسیاری از راههای نرفته و گرههای ناگشوده امت اسلامی باز خواهد شد و مشکلات کشورهای اسلامی به حل نزدیک خواهد گشت.
۱۳۷۹/۰۱/۰۶
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
🔶علت اهمیت و والاتر بودن عید غدیر نسبت به اعیاد دیگر از زبان
رهبر معظم انقلاب:
🔹اینکه در بعضی از تعبیرات گفته شده است که عید غدیر عیداللهالاکبر و از همهی اعیاد بالاتر است، علّت این و وجه این چیست؟ خب، در قرآن کریم آیاتی هست که به غیر از مسئلهی غدیر به مسئلهی دیگری قابل تطبیق نیست.
🔹همین آیهی معروف «الیَومَ یَئِسَ الَّذینَ کَفَروا مِن دینِکُم فَلا تَخشَوهُم وَ اخشَونِ اَلیَومَ اَکمَلتُ لَکُم دینَکُم وَ اَتمَمتُ عَلیکُم نِعمَتی وَ رَضیتُ لَکُمُ الاِسلامَ دیناً» که در اوایل سورهی مائده است، با غیر مسئلهای در وزن و اهمّیّت و اندازهی مسئلهی غدیر، قابل تطبیق نیست.
🔹امروز روزی است که دشمنان -کفّار- از دین شما مأیوس شدند. چه چیزی مگر بر دین اضافه شد که دشمن را مأیوس کرد؟ ...این تعبیر دربارهی نماز، زکات و جهاد نیامده است.
🔹پس این یک قضیّهی دیگری غیر از احکام فرعی است. آن قضیّه چیست؟ قضیّهی رهبری جامعهی اسلامی؛ قضیّهی نظام حکومت و امامت در جامعهی اسلامی.
۹۵/۰۶/۳۰
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
در روز عید سعید غدیر خم، کانال موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی اعلام میدارد که علاوه بر پیامرسان ایتا،بصورت آزمایشی، در پیامرسان های بومی سروش، بله، گپ و آی گپ فعالیت خود را آغاز کرده ایم.
سروش:
http://sapp.ir/fvtt_ir
بله:
http://ble.im/fvtt_ir
گپ:
https://gap.im/fvtt_ir
آی گپ:
https://iGap.net/fvtt_ir
لطفا با ما همراه باشید
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🗂 #پرونده_ویژه ♨️نهضت مصاحبه با موضوع امتداد حکمت ⭕️خلاصه مصاحبه با حجت الاسلام و المسلمین استاد
🗂 #پرونده_ویژه
♨️نهضت مصاحبه با موضوع امتداد حکمت
⭕️خلاصه مصاحبه با حجت الاسلام و المسلمین استاد امینی نژاد
💢بخش1️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1230
💢بخش2️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1258
💢بخش3️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1286
💢بخش4️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1305
💢بخش5️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1339
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
♨️امتداد حکمت
⭕️خلاصه مصاحبه با حجت الاسلام و المسلمین استاد امینی نژاد
💢بخش4️⃣
🔺تلقی از فلسفه به طور عام و فلسفه و حکمت اسلامی واقعاً متعدد و متنوع است.
⚠️یعنی گاهی از اوقات فلسفه به گونه ای عرضه می شود که اساساً فقط در ساحت انتزاعیاتِ صِرف ذهنی توقف می کند.
🔸یعنی به گونه ای مباحث فلسفی عرضه می شود، به گونه ای مسائل فلسفی تقریر می شود که وقتی مستمعین، مباحث فلسفی را می شنوند، احساس می کنند که این فلسفه فقط مطالعاتی است در ساحت ذهن، اساساً به عینیت و صحنه ی اقدام و اجرا کاری ندارد.
🔸اما در مقابل ما می بینیم ارائه ها و تقریرهایی از مسائل و مباحث فلسفه وجود دارد که در آن ها فلسفه، هویت و قوام و حقیقت خودش را در عرصه ی عینیت و اقدام و در صحنه ی واقعیت خارجی، می تواند نشان بدهد و پیدا بکند.
🔺بحث بسیار مهم دیگر، امتدادهای فلسفه و حکمت اسلامی است که تا کنون پیدا شده.
🔸وقتی ما به این بحث توجه نمی کنیم، اغلب این به ذهن ما می رسد که فلسفه فقط در ساحت کلیات و در فضای ذهن گیر کرده و در طول تاریخ چند قرن به هیچ وجه امتداد پیدا نکرده.
👈خب این واقعیت ندارد.
🔸بله آن انتظاراتی که ما از امتدادیابی فلسفه و حکمت اسلامی در خودمان می یابیم و در فضای نیازمندی های امروزمان جستجو می کنیم، آن مقداری که ما انتظار داریم، الان فلسفه و حکمت اسلامی خودش را حضور نداده و این بحث بعدی ماست که چرا این مسئله به این سبک است و چکار باید کرد.
🔺ولی واقعاً تا کنون چه امتدادهایی فلسفه و حکمت اسلامی پیدا کرده؟
🔸من این امتدادیابی فلسفه ی اسلامی را به نحو کلی به دو بخش تقسیم می کنم:
1️⃣امتدادیابی فلسفه و حکمت اسلامی تا پیش از دوره ی جدید
2️⃣و امتدادیابی فلسفه و حکمت اسلامی در دوره ی جدید.
🔸چنانچه این بحثی را که الان می خواهیم پی بگیریم می توانیم از منظری دیگر تقسیم بکنیم به
1️⃣امتدادهای فلسفه ی اسلامی به نحو ناخودآگاه
2️⃣و امتدادهای فلسفه و حکمت اسلامی به نحو خودآگاه و با التفات و با توجه؛
🔸و چنانچه از منظرهای دیگر هم می شود تقسیمات دیگری را مطرح کرد.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#استاد_امینی_نژاد
#امتداد_حکمت
#امتداد_های_موجود
#انتزاعیات_صرف_ذهنی
#پرونده_ویژه
#مصاحبه
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
✅ جلسه #استاد_یزدان_پناه با طلاب دوره جامع حکمت و عرفان
🔷 #درباره_طلبگی
🔴 بخش 1️⃣0⃣
📝 حفظ انگیزه الهی و توجه به مسیر طلبگی
https://eitaa.com/fvtt_ir/525
🔴بخش 2️⃣0⃣
📝 موقعیت ویژه طلبه در عصر انقلاب
https://eitaa.com/fvtt_ir/549
🔴 بخش 3️⃣0⃣
📝 تنظیم زندگی با درس
https://eitaa.com/fvtt_ir/823
🔴 بخش 4️⃣0⃣
📝 تحکیم پایه های علمی سپس به دست آوردن بال دوم
https://eitaa.com/fvtt_ir/869
🔴 بخش 5️⃣0⃣
📝 روش یاد بگیرید(قسمت 1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/962
🔴 بخش 6️⃣0⃣
📝 روش یاد بگیرید(قسمت 2)
https://eitaa.com/fvtt_ir/1010
🔴 بخش 7️⃣0⃣
📝 روش یاد بگیرید(قسمت 3)
https://eitaa.com/fvtt_ir/1080
🔴بخش8⃣0⃣
📝استقلال طلبه(قسمت 1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/1147
🔴بخش9⃣0⃣
📝استقلال طلبه(قسمت 2)
https://eitaa.com/fvtt_ir/1207
🔴بخش0⃣1⃣
📝 نحوه فعالیت در عرصه های غیرحوزوی
https://eitaa.com/fvtt_ir/1237
🔴بخش1⃣1⃣
📝 بیان ضرورت و شیوه پرداختن طلاب علوم دینی به مسائل طلبگی(قسمت اول)
https://eitaa.com/fvtt_ir/1272
🔴بخش2⃣1⃣
📝 بیان ضرورت و شیوه پرداختن طلاب علوم دینی به مسائل طلبگی(قسمت دوم)
https://eitaa.com/fvtt_ir/1276
🔴بخش3⃣1⃣
📝فلسفه های مضاف
https://eitaa.com/fvtt_ir/1310
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
✅ جلسه حضرت آیت الله یزدانپناه با طلاب دوره جامع حکمت و عرفان
📝 فلسفه های مضاف
🔷 درباره طلبگی
🔷 بخش 3⃣1⃣
❓سوال: برای مطالعات درجه دوم چقدر باید وقت بگذاریم؟
پاسخ: منظورتان از مطالعات درجه دوم چیست؟
❓سوال: مثلاً فلسفه ی اصول و فلسفه ی فقه و مانند این؟
🔺پاسخ: فلسفه های مضاف.
🔸این هم از بحث های قاعده ای و روشمند است که خیلی به درد می خورد، به شرط این که از اصل نیفتید.
⚠️یک بنده خدا می گفت من همه اش دارم به اینها می پردازم به خودش نمی پردازم. یعنی مثلاً فلسفه ی فقه می خواند، فقه نمی خواند، این جوری من معتقد نیستم،
🔺ولی واقعش بحث های پایه ای در فلسفه ی فقه گفته می شود، خیلی چیزهای پایه ای وجود دارد، حالا هر فلسفه ی مضافی که گفته شده، بحث های پایه ای خیلی وجود دارد و به نظرم آنها درش اندیشه های خوشی می گذرد.
👈با این شرط که کار علمی تان را دارید در آن رشته ولی آن را هم آهسته آهسته می خوانید،
🔸آن هم خیلی کمک می کند و خیلی خوب است، اگر بتوانید از پسش بربیایید که آدم را خیلی در مسائل علم به پایه ها و ریشه ها می کشاند، ریشه ها را خوش می فهمد و فضای علم را درک می کند و بهتر و عمیق تر می تواند ورود کند.
🔸مثلاً شما الان بروید در فلسفه اگر معقول ثانی را خوش بخوانید خیلی تاثیر دارد در کار فلسفه ی شما، بدانید اصلاً معقول ثانی چیست؟ چکار می کند؟ این ابزارهای فلسفی و این مفاهیم فلسفی که داریم، این ها چکار می کند، خب این را اگر آدم بخواند از یک جهت انگار کل فلسفه را آدم دارد نگاه می کند، خیلی خوب است، به شرط اینکه فلسفه اش را هم بخواند نه اینکه فلسفه نخواند.
🔺حالا ایشان فرمود یکی از آقایان را می دیدم هر بار می آمد همین طور مسائل از این دسته روشی را داشت، می دیدم این علم را نمی خواند، یعنی سوال هایش این طوری بود، من جواب می دادم، صحبت می کردیم و ایشان هم همیشه احساس شگفتی می کرد، می گفتم بابا خود فلسفه را هم پس بخوان.
👈من بهش گفتم شما ساحل پیمایی می کنی، از یک جهت عمق است ولی از یک جهت ساحل پیمایی است، چرا؟ چون دل به دریای خود علم نزده ولی دارد از این ها می خواند، این طور نشود.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#استاد_یزدان_پناه
#درباره_طلبگی
#فلسفه_مضاف
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
قال الامام الکاظم علیه السلام:
🔶من أرادَ أن یکنَ أقوَی النّاسِ فَلیتَوکل عَلی الله
🔸هر که میخواهد که قویترین مردم باشد بر خدا توکل نماید.
📝بحار الانوار، ج. ۷، ص. ۱۴۳
💐میلاد سراسر نور باب الحوائج،اسوه استقامت و صبر و حلم،امام موسی کاظم را بمحضر فرزندان گرامیشان،حضرت امام رضا و حضرت فاطمه معصومه علیهماالسلام و حضرت صاحب الامر عجل الله تعالی فرجه الشریف و همه شیعیان و شیفتگان و محبین حضرتشان تبریک و شادباش عرض مینماییم
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
🗓روز بیستم ذی الحجه روز نزول آیات مربوطه سوره معارج در شان منکرین غدیر:
🔴 رسول خدا(صلی الله علیه) در سرزمین غدیرخم به سر می بردند مردم را ندا داده و همه را جمع نمودند. آنگاه دست علی بن ابی طالب را گرفتند و فرمودند: هر کس من مولای اویم این علی مولای اوست. این خبر شایع شد. از آن جمله خبر به نعمان بن حارث فهری رسید. او در حالی که بر شتر خود سوار بود از شتر خود پایین آمده، سپس شتر را خوابانید و پای او را بست. آنگاه به خدمت رسول خدا(صلی الله علیه) آمد در حالی که در میان جمعی از اصحاب خود بود. عرض کرد: ای محمد! ما را از جانب خداوند امر کردی تا شهادت به وحدانیت خدا دهیم و اینکه شما رسول خدایی، ما هم قبول کردیم و امر نمودی تا پنج نوبت نماز بخوانیم آن را نیز قبول کردیم و ما را به زکات و روزه ماه رمضان و حج امر کردی، آنها را نیز قبول کردیم. به این راضی نشدی تا آنکه بازوان پسرعمویت را بالا برده و او را بر ما برتری دادی و گفتی: «من کنت مولاه فعلی مولاه» هر کس که من مولای اویم این علی مولای اوست. آیا این مطلبی بود که از جانب خود گفتی یا از جانب خدای عزوجل؟پیامبر(صلی الله علیه) فرمود: قسم به کسی که جز او خدایی نیست همانا این مطلب از جانب خداوند بوده است. در این هنگام نعمان بن حارث به پیامبر پشت کرده و به سوی راحله خود حرکت کرد در حالی که می گفت: بار خدایا! اگر آنچه محمد می گوید حق است بر من سنگی از آسمان ببار یا عذابی دردناک بر من بفرست. او به شتر خود نرسیده بود که خداوند بر او سنگی فرستاد که بر سر او خورد و از پشت او بیرون آمد و به قتل رسید. در این هنگام بود که خداوند عزوجل این آیات اول سوره معارج را نازل کرد: «سَأ لَ سَائِلٌ بعَذابٍ وَاقِع ، لِلکافِرینَ لَیسَ لَهُ دافِعٌ».
📝(ثعلبی، 1422: 10 / 35 و ابن الجوزی، 1401: 19 و حاکم حسکانی، 1974: 2 / 382)
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
☑️ #بیانات_اخلاقی
#استاد_فلاح_شیروانی
🔹 بیان شده در جلسات تدریس #بدایه_الحکمه دوره جامع حکمت و عرفان اسلامی،مقطع تمهیدی سال تحصیلی ۹۸-۹۷
#شرح_حدیث
جلسه1️⃣0️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1263
جلسه 2⃣0⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1320
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
970704-بیانات اخلاقی استاد فلاح شیروانی.mp3
2.14M
💠 بیانات اخلاقی، استاد فلاح شیروانی
🎧 صوت جلسه دوم
🗓 تاریخ جلسه: 1397/07/04
⏱ زمان: 6 دقیقه
📥 حجم: 2 مگابایت
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
موسسه #فرهنگ_و_تمدن_توحیدی برگزار مینماید:
📖 دومین دوره علمی-تربیتی #مدرسه_معرفتی_امام_خمینی
🔴ویژه طلاب جدیدالورود دوره جامع حکمت و عرفان اسلامی🔴
اساتید دوره:
حجج الاسلام
#امینی_نژاد
#فلاح_شیروانی
#عالم_زاده_نوری
#سید_علی_موسوی
#مصطفی_جلالی
#علی_مهدیان
#سید_مهدی_موسوی
#حمید_باقری
#محمد_طلایی
📍مکان: قم- مجتمع فرهنگی نور
🕰زمان: ۴ لغایت ۸ شهریورماه
🇮🇷موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
☑️ معرفی دوره علمی-تربیتی #مدرسه_معرفتی_امام_خمینی
🔹 اندیشۀ امام پشت انقلاب منضبط و پیروز ایران اسلامی قرار گرفت که توانست آن را از دل ابهامها، دشمنیها و گرههای فراوان عبور دهد و با کمترین هزینهها به مقاصد بلند خود نزدیک کند.
🔹این اندیشه از بستر نظری «تراث علمی ـ معنوی» حوزۀ شیعه و «مدرسۀ معرفتی آیت الله شاهآبادی» تغذیه کرده است و خود یک مدرسۀ معرفتی ممتاز را متکی به این سرمایههای تاریخی پدیدآورده است.
🔹اسلامی که امام عزیز ما و مدرسۀ معرفتی او برای ما تقریر کرد اسلامی زنده و حیاتبخش بود.
🔹ما موظفیم مکتب امام را به عنوان ثمرۀ اجتهادات علمی چند سده و برآمده از اخلاصها و جد و جهدهای فراوان حوزۀ علمیۀ شیعه معرفی کنیم و پیوندها را به خوبی نشان دهیم و امتدادها و افزایشها را نیز از نظر دور نداریم.
🔹بنا داریم مکتب امام را به عنوان یک محصول حوزوی و دارای غنای بالای علمی تقریر کنیم و مدار ممتازی را که میتواند برای طلاب انقلابی حوزه مهیا کند نشان بدهیم.
🔹در هر مادۀ درسی آنجا که تراث را معرفی میکنیم قصد داریم:
1⃣ آن مادۀ درسی را بهخوبی و با رویکردی علمی و تمدنی قرائت کنیم؛
2⃣ به نحوۀ حضور آن در اندیشۀ تابناک امام اشارههایی نیز بنماییم؛
3⃣ ارزش آن مادۀ درسی در پشتیبانی از «نهضت تمدنسازی اسلامی» را ترسیم کنیم؛
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
✅ راهكارهاي ارتقاي فلسفه در حوزه
🔵 مصاحبه نشریه خط (شماره 4) با #استاد_یزدان_پناه
🔷 بخش 1️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1125
🔷 بخش 2️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1184
🔷 بخش 3️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1196
🔷 بخش 4️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1219
🔷 بخش 5️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1250
🔷 بخش 6️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1294
🔷 بخش 7️⃣ (بخش پایانی)
https://eitaa.com/fvtt_ir/1327
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
🔰راهكارهاي ارتقاي فلسفه در حوزه
✅مصاحبه نشریه خط (شماره 4) با #استاد_یزدان_پناه
◀️بخش 7️⃣
📝شما روی حوزوی بودن و حوزوی ماندن، تأکید داشتید. رهبر معظم انقلاب هم در مواردی تأکید کرده اند که نباید پرچم اسلامی از دست حوزه های علمیه خارج شود. به نظر شما دلیل این تأکید چیست؟
🔺واقعیت این است که فلسفه اسلامی، فلسفهای نیست که از عمل و تقوا و دینداری جدا شود و باز هم بتواند همین روح را حفظ کند و پیش برود.
🔸موقعی این روح حفظ می شود که پرهیزکاری و دیانت و عمل به دستورها و حال و هوای توحیدی، حفظ بشود.
🔸اگر بخواهیم این حال و هوا را حفظ کنیم، باید فلسفه اسلامی در حوزه علمیه بماند.
⚠️من معتقدم اگر فلسفه اسلامی از مرکزیت حوزه بیرون برود، ممکن است در بلندمدت، روح کلی حاکم بر آن تغییر کند.
🔸یعنی شاید در ابتدا این حالت باشد که می خواهیم بعضی چیزها را اصلاح کنیم، ولی آهسته آهسته از آن جا سر در می آورد که روح این فلسفه از پایه آسیب می بیند.
🔺البته به این معنا نیست که این فلسفه در هیچ جای دیگری فهمیده نمی شود و اگر هر جای دیگری برود و هر کس دیگری بخواند، روح آن را درک نمی کند؛
🔸مسئله این است که اگر فلسفه اسلامی، به صورت روند و جریانی مدّ نظر باشد، به فضایی معنوی و افراد مهذّب نیاز دارد.
🔸حال ممکن است در این میان برخی افراد غیر حوزوی نیز موفق باشند و خیلی خوب، روح آن را درک کنند، ولی 👈 بدون تردید، اگر جریان آن در بلندمدت، خارج از حوزه باشد، منحرف می شود.
🔺صدرا و شیخ اشراق درباره معنویت و نقش آن در فلسفه اسلامی، بر این باورند که حکیم حقیقی، حکیمی است که بتواند این سو را با آن سو جمع کند. یعنی بتواند خلع بدن کند، بتواند ریاضت بکشد و آن سویی هم بشود تا حکیم حقیقی باشد.
🔸حقایقی که فیلسوف مسلمان، با آن دست و پنجه نرم می کند، امور ماورایی است، مثل مسئله خداوند سبحان، ملائکه و معاد.
🔸از این رو، باید مناسبت پیدا کند و راه شهود را بپیماید یا باید یک احوال خوش معنوی داشته باشد.
👈باید معنویت حقّی که در این متون فلسفی وجود دارد، حفظ شود.
🔺من به روند اعتقاد دارم؛ یعنی ممکن است یک مورد در دانشگاه یا جای دیگر باشد، ولی در حوزههای علمیه، اگر به شکل یک روند باشد، همیشه این درخت، ثمر می دهد.
🔸حساسیتی که ما داریم در این است که انحرافی ایجاد نشود، چون ⚠️گاهی فلسفه خوانی منجر به انحراف می شود.
🔸تقریباً سنت حوزوی به گونهای طلبه را پرورش می دهد که از انحراف مبرّا باشد و این هم مؤثر است.
🔸از این رو، به هر دلیلی که حساب کنید، نباید این پرچم از حوزههای علمیه بیرون برود.
🔸نه این که در جاهای دیگر شوق ندَوانیم. اتفاقاً ما باید در همه جا شوق را بدوانیم، حتی در کلّ جهان، ولی نباید از یاد برد که منبع جوشان آن باید در حوزه علمیه باشد.
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
♨️ #فلسفه_از_نگاه_امام_و_رهبری
💢فلسفه اسلامی، محصول قرآن و روایات
🔺اين است كه مى بينيد آن وقتى كه ائمه خواسته اند با خداوند متعال اظهار ضمير نمايند در ادعيه فرموده اند: «اللهمّ إنّي أسألك من أسمائك بأكبرها و كلّ أسمائك كبيرة اللهمّ إنّي أسألك بأسمائك كلّها» تا آخر دعاى سحر ماه رمضان و دعاى ابو حمزه ثمالى و دعاى كميل و يا فرموده اند: «بمجدك الذي تجلّيت به لموسى كليمك في طور سيناء» و هكذا.
🔸و قرآن هنگامى كه با پيغمبر سخن مى گويد، مى بينى در مقام صحبت از معارف چه نحوه بياناتى دارد. پس از اينجا معلوم مى شود قضيه چنين نيست كه ما از پيرزنان عقيده گرفته و به آن دل خوش باشيم، بلكه رموزى در كار است.
⚠️بنا بر اين سخنى كه زبانزد بعضى است كه اين فلسفه از يونان اخذ شده، غلط است،
🔸كى فلاسفه يونان از اين حرف ها سر درآورده و چه كسى سراغى از اين حرف ها در كتب آنها دارد. اين حرف ها در كتب آن ها نبوده و نخواهد بود. بهترين كتاب فلسفى آنها اثولوجيا است كه داراى مختصرى از معارف بوده و بقيه اش طبيعيات است، بلى شفاى شيخ، فلسفه يونانى است و در آن هم اين حرف ها نيست.
👈و باز گمان نشود كه حاجى و يا حكماى اسلامى اين حرف ها را از خود درآورده باشند، بلكه اين حرف ها در ادعيه بيشتر از منظومه است و صحيفه سجاديه و نهج البلاغه و قرآن منبع و سرچشمه و مادر اين حرف هاست. بياييد منظومه را با اين ادعيه مقايسه نموده ببينيم در كدام يك مطالب و معارف حقّه بيشتر است؛ منظومه در يك رشته و اشاره به يك غرض است ولى ادعيه در رشتههاى مختلف و داراى اغراض متعدده است.
📚تقريرات فلسفه ج1 / 88
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
🗓مباهله؛ صحنه تمایز حق و باطل
🔷روز مباهله، روزی است که پیامبر مکرم اسلام، عزیزترین عناصر انسانی خود را به صحنه می آورد.
🔷نکتهی مهم در باب مباهله این است: «وَ اَنفُسَنا و اَنفُسَکُم» در آن هست؛ «وَ نِساءَنا وَ نِساءَکُم»در آن هست؛ عزیزترین انسان ها را پیغمبر اکرم انتخاب می کند و به صحنه می آورد برای محاجّهای که در آن باید مایز بین حق و باطل و شاخص روشنگر در معرض دید همه قرار بگیرد.
🔹هیچ سابقه نداشته است که در راه تبلیغ دین و بیان حقیقت، پیغمبر دست عزیزان خود، فرزندان خود و دختر خود و امیرالمؤمنین را -که برادر و جانشین خود هست- بگیرد و بیاورد وسط میدان؛ استثنائی بودن روز مباهله به این شکل است. یعنی نشاندهنده ی این است که بیان حقیقت، ابلاغ حقیقت، چقدر مهم است؛ میآورد به میدان با این داعیه که می گوید بیائیم مباهله کنیم؛ هرکدام بر حق بودیم، بماند، هرکدام بر خلاف حق بودیم، ریشه کن بشود با عذاب الهی.
📝رهبر معظم انقلاب ۲۲ آذرماه ۸۸
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
🗂 #پرونده_ویژه
♨️نهضت مصاحبه با موضوع امتداد حکمت
⭕️خلاصه مصاحبه با حجت الاسلام و المسلمین استاد امینی نژاد
💢بخش1️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1230
💢بخش2️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1258
💢بخش3️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1286
💢بخش4️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1305
💢بخش5️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1339
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
♨️امتداد حکمت
⭕️خلاصه مصاحبه با حجت الاسلام و المسلمین استاد امینی نژاد
💢بخش5️⃣
🔺امتداد حکمت اسلامی در کلام
🔸وقتی تاریخ تحولات دانشی را در اندیشه ی اسلامی پی می گیریم به این نکته می رسیم که فلسفه و حکمت اسلامی، امتداد خودش را در ساحت های متعدد بالفعل کرده است.
🔺یکی در حوزه ی کلام هست. کلام اساساً یک فضای مستقل از فلسفه است که خودش را متکفل دفاع از دین می داند. می خواهم این نکته را عرض بکنم که فکر نکنید کلام، همان فلسفه است یا فلسفه همان کلام است،
🔸ولکن هم در طول تاریخ این نشان داده شد و هم به نحو واضح این ظرفیت مشاهده می شود که فلسفه ی اسلامی هم امتداد جدی ای در حوزه های مسائل کلامی پیدا کرده و هم ظرفیت فوق العاده ای دارد.
🔸مخصوصاً اگر کسانی که این بحث را پی می گیرند، به مباحث کلام قدیم و کلام جدید و حوزه هایی که الان به عنوان فلسفه ی دین در دنیا دارد مطرح می شود، توجه داشته باشند و به ظرفیت موجود در فلسفه و حکمت اسلامی به ویژه حکمت متعالیه نگاه بکنند، این را اذعان خواهند کرد که بخش های وسیعی از این امتداد، بالفعل شده و بخش های وسیعی همچنان آماده ی بالفعل شدن است.
🔸به لحاظ تاریخی، سرریز کردن فواید فلسفی در حوزه ی مباحث کلامی خیلی جای پیگیری دارد که اولین امتدادها از فلسفه به طرف کلام چه زمانی صورت گرفته.
🔸می دانیم که خواجه نصیرالدین طوسی، اولین شخصیت برجسته و بزرگی است که سطح وسیعی ای از ظرفیت های فلسفی و حکمی را در مجموعه مباحث و مسائل کلامی سرریز داده و بهره برده و استفاده کرده است
🔺بخشی از مهم ترین براهینی که در اثبات واجب الوجود در کتاب های کلامی مطرح است، مرهون تلاش ها و مداقه های فلسفی و حکمی است که در فلسفه ی اسلامی صورت گرفته.
🔸در حوزه ی اثبات توحید،
🔹در حوزه ی اثبات صفات باری تعالی،
🔸در حوزه ی اثبات عینیت صفات با یکدیگر و با ذات که از مباحث بسیار مترقی کلام شیعی هست،
🔹در حوزه های مباحث مختلفی که در مسائل معاد مطرح هست، تحلیل های وسیع و عمیقی که فیلسوفان ما در مباحث فلسفی عرضه کردند امتداد خودش را در مبدأ نشان داده در حوزه های کلامی، در مباحث کلامی در حوزه¬ی معاد نشان داده،
🔸در حوزه های امامت نشان داده، در بخش های مختلف نشان داده،
🔹الان در بحث های فلسفه ی دین، پرسش های متعددی که در مورد اصل دین، مسئله ی وحی، شخصیت پیامبر، نحوه ی ارتباط با عوالم دیگر وجود دارد، اینها چیزهایی هست که فلسفه ی ما امتدادهای خودش را در طول تاریخ نشان داده و بیش از این هم می تواند نشان بدهد،
👈بنابراین، اینکه ما فکر بکنیم فلسفه و حکمت اسلامی تا کنون اساساً امتداد پیدا نکرده، می بینید که در بخش کلام این طور نیست.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#استاد_امینی_نژاد
#امتداد_حکمت
#امتداد_های_موجود
#امتداد_حکمت_اسلامی_در_کلام
#امتداد_بالفعل_حکمت
#پرونده_ویژه
#مصاحبه
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
💠 بیانات اخلاقی، استاد فلاح شیروانی 🎧 صوت جلسه دوم 🗓 تاریخ جلسه: 1397/07/04 ⏱ زمان: 6 دقیقه 📥 حجم:
💠 #بیانات_اخلاقی ، استاد فلاح شیروانی
🌺امام على «ع»
🔺منْ أَسْهَرَ عَيْنَ فِكْرَتِهِ بَلَغَ كُنْهَ هِمَّتِه
[آنكه چشم انديشه خود را بيدار نگاه دارد، به منتهاى خواسته خويش برسد.]
🔺همت یعنی دل مشغولی
🔸بزرگان ما، دل مشغولی را معرِّف شما می دانند. دل مشغولی های شما است که مشخص می کند تو چه کسی هستی.
🌸قيمَةُ كُلِّ امْرِئٍ مَا يُحْسِنُه
🔸چه چیزی شما را به اعجاب وا می دارد؟ همان قیمت تو را مشخص می کند.
🔸یک ماشین خریدید که خیلی خوش رنگ است. یک بچه می آید و روی آن با کلید خط می اندازد، قشنگ شما حس می کنید که این بچه با چاقو روی قلب من کشید! این ماشین کجاست؟ این ماشین در قلب تو است. اگر به ماشین تو چاقو بزنند، به تو می خورد.
⚠️دل مشغولی را نمی شود شوخی گرفت.
🌸قدْرُ الرَّجُلِ عَلَى قَدْرِ هِمَّتِه
👈البته روی اینکه همت را بلند بدارید خیلی تأکید است.
🔺حضرت آقا می فرماید که بچه هایتان را به همت های بلند عادت بدهید، چون مسئله های بشری، یک سال و ده سال حل نمی شوند، مسئله های صد ساله اند. اگر بچه تان را عادت بدهید که مدام یک سری مسئله های یک ساله یا دو ساله ببیند، یک سری مسائل را کلاً نمی بیند.
🔸این زندان ها را دیده اید که خیلی دیوارهای بزرگی دارد، اگر شما کنار این زندان بروید و دماغ خود را به دیوار زندان تکیه بدهید، زندان را نمی بینید! باید به عقب بیایید و بازه ی نگاه را باز کنید تا زندان را ببینید.
🔸مسئله های صد ساله را جوان ما نمی بیند. سرمایه ی ما، جوان های ما هستند. کلا مسائل ریز را می بیند. بعضی مسئله ها هم اصلا ملی، منطقه ای، استانی و شهری نیستند، بین المللی هستند ولی مسئله ی تو است، مسئله ی بشریت است. این را نمی بیند.
☘️همت بلند دار که مردان روزگار از همت بلند به جایی رسیده اند.
🔺حالا همت را بلند داشتیم و دل مشغولی ها را درست کردیم. می بینیم که به همت مان نمی رسیم. یعنی معمول اینگونه است که انسان به کنه همت خود نمی رسد.
🔸اگر کسی بگوید که من یک فرمولی دارم که به کنه همت خودت برسی، ما خیلی خوشحال می شویم.
🔸آقا امیر المؤمنین علیه السلام وارد این سرفصل شده اند. می فرمایند یک چیز به تو یاد می دهم تا به کنه همت خودت بتوانی برسی.
👈آن چیزی که باعث می شود تا تو به آرزو ها و خواسته ها و دغدغه های خودت برسی، این است که فکری فعال و هوشیار و طبعا اثرگذار داشته باشی.
🔸تعبیری که انتخاب فرموده اند یک غنای عجیبی دارد. چشمان اندیشه خودت را بیدار نگه دار. یعنی در معرض خوابیدن است، به حسب طبع علاقه دارد که بخوابد و استراحت کند. باید چشمان اندیشه خودت را بیدار نگه داری اجازه ندهی که استراحت کند.
🔸منْ أَسْهَرَ عَيْنَ فِكْرَتِهِ یعنی دائم بیندیشد. اجازه استراحت اگر به اندیشه خودت ندهی و آن را وادار به اندیشیدن بکنید آن موقع می تواند ببیند.
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
🥀انّا للّه و انّا الیه راجعون🥀
🔺پروفسور یحیی علوی «کریستین بونو»، اندیشمند فرانسوی، مترجم، نویسنده و استاد فسلفه و عرفان شیعی دار فانی را وداع گفت.
🔹کریستین بونو، اندیشمند فرانسوی که برای سخنرانی و تبلیغ ایام محرم به ساحل عاج سفرکرده بود به دلیل سانحه درگذشت.
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac