eitaa logo
موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
3.7هزار دنبال‌کننده
967 عکس
54 ویدیو
48 فایل
─━━━━━━ا﷽ا━━━━━━─ ⭕️موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی (فتوت) 💢با مدیریت حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا فلاح شیروانی 📍قم، میدان سپاه، بلوار شهید اخلاقی، پلاک۱۲ 📩درگاه ارتباطی و تبادل: @Admin_fotovat 🔺نشر مطالب همراه با آدرس
مشاهده در ایتا
دانلود
📝چکیده تقریرات درس یادداشت شماره 1️⃣0️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/90 یادداشت شماره 2️⃣0️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/91 یادداشت شماره 3️⃣0️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/92 یادداشت شماره 4️⃣0️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/165 یادداشت شماره 5️⃣0️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/228 یادداشت شماره 6️⃣0️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/317 یادداشت شماره 7️⃣0️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/517 یادداشت شماره 8️⃣0️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/948 یادداشت شماره 9️⃣0️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/991 یادداشت شماره 0️⃣1️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1121 یادداشت شماره 1️⃣1️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1140 📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac ⬅️ ادامه دارد ...
☑️ یادداشت شماره🔟 ⚪️ ▫️موطن تعقّل (1) 🔘در باب ادراک عقلی تحلیلهای رو به رشدی در تاریخ فلسفۀ اسلامی داشته‌ایم. به نظر می‌رسید که ادراک مفاهیم ماهوی با حواس است(قوای ادارکی حسّی)، اما ادراک مفاهیم فلسفی(معقولات ثانیۀ فلسفی) چطور؟ فلاسفۀ ما موقعی که واقع‌بینانه نگاه می‌کردند می دیدند که مثلاً «وجود» مشهود حسّی ما نیست، ما هنگامی که به امر محسوسی نگاه می‌کنیم وجود را توسط این حواس به دست نمی‌آوریم. امر محسوس را موجود می‌یابیم. این وجود در پس حسّ دریافت می‌شود. عنوان معقول ثانی از همین‌جا پدید آمد. 🔘یک مبنای فلسفی بسیار مهم نیز به این تحلیل از شناخت معقولات فلسفی کمک می‌کرد و آن این که تعقّل در ذهن اتفاق می‌افتد. تعقّل در مرتبۀ عقل اتفاق می‌افتد. شما تعقّل را نمی‌توانید به دل این محسوسات و در مرتبۀ محسوس ببرید. اساساً عقل با مادون فاصله دارد. این فاصله با خواست کسی طی شدنی نیست. به همین جهت باید با درک اولیّۀ «الشیء» ـ که لاجرم ادراک ماهوی است ـ «الشیء» را به ساحت ذهن بکشید و عقل در این مرتبه از آن وجود انتزاع کند. منشأ انتزاع وجود «مفهوم الشیء» است؛ یعنی شیء در موطن ذهن. 🔘شما «سیب» را می‌فهمید. ـ («سیب» را) اینجا سیب فهم همۀ این واقعیّت خارجی به نظر می‌رسید. ما هنوز هم وقتی که سیب می‌فهمیم احساسمان این است که این «واقعیّت خارجی را فهمیدیم» نه یک حیثیّت آن را. نباید این ادراک را دست کم گرفت. با القائات می‌شود به سهولت از کنار همه چیز گذشت، ولی واقع‌بینانه اگر نگاه کنیم دریافت ما هم این است که درک کاملی از شیء به دست آوردیم. به همین جهت ماهیّت اصیل به نظر می‌آمد. این تحلیل که سیب حیثیّت نفادیّۀ «الوجود»(وجود سیبی) است تحلیلی متأخر است. ـ این واقعیّت را که با حواسّ شکارش کرده‌اید در صفحۀ ذهن از آن وجود را انتزاع می‌کنید. مفهوم وجود در ذهن و از فهم «الواقعیّة» یعنی شیء خارجی به دست آمده است. یعنی مفهوم وجود در ذهن عارض بر ماهیّت می‌شود. عروض در ذهن است یعنی همین که بیان شد؛ آنچه از خارج دریافتیم در ذهن از آن وجود را انتزاع می‌کنیم. وجود در خارج عارض بر شیء نمی‌شود. همین باعث شده آن را «عقلیٌّ صرف» بخوانند. 🔘حال که وجود در ذهن از این شیء انتزاع شد، ما چه چیزی را متصف به وجود می‌کنیم؛ موجود خارجی را یا آنچه از آن وجود را دریافته‌ایم؟ در ابتدا می‌گفتند که وجودی که عروضش در ذهن است در همین ذهن هم بر «الشیء» متصف می‌شود؛ یعنی عروض ذهنی است، اتصافش هم ذهنی است. 🔘مقداری جلوتر که آمدیم همان‌ها که عروض وجود را در ذهن می‌دانستند(قائلین به اصالت ماهیّت) گفتند ولی واقعا اتصاف در خارج است. معلوم است که «این خارج به گونه‌ای است» که ما در ذهن وجود را از آن انتزاع می‌کنیم به همین جهت واقع‌بینانه آن است که شیء خارجی را متصف به وجود کنیم و اگر دقت بشود ما عملاً همین کار را داریم می‌کنیم. عروض در ذهن و اتصاف در خارج. ادامه دارد ... 🔵 مقرر: 📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
✅ راهكارهاي ارتقاي فلسفه در حوزه 🔵 مصاحبه نشریه خط (شماره 4) با 🔷 بخش 1️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1125 🔷 بخش 2️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1184 🔷 بخش 3️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1196 🔷 بخش 4️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1219 🔷 بخش 5️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1250 🔷 بخش 6️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1294 🔷 بخش 7️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1327 —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
✅ راهكارهاي ارتقاي فلسفه در حوزه 🔵 مصاحبه نشریه خط (شماره 4) با 🔷 بخش 1️⃣ 🔘 برای این که فلسفه جایگاه واقعی اش را در حوزه پیدا کند، باید چه کارهایی انجام شود؟ 📝 برای این که فلسفه به جایگاه درستی در حوزه دست یابد، لازم است چند کار انجام شود. برداشت من از جایگاه درست فلسفه این است که طلبه به قوتی عقلانی برسد که بتواند یک دور مبانی و آموزه‌های دینی را به شکل پژوهشی، بررسی کند و در بحث های معارفی دین، نگاهی برهانی و اجتهادی پیدا کند. یعنی می‌توان گفت فلسفه همان کارکردی را در بحث عقاید بر عهده دارد که فقه و اصول در فضای احکام و فهم احکام دینی از آیات و روایات بر عهده گرفته است. من در جایی دیگر توضیح داده ام که فلسفه برای دفع شبهات و نگاه های کلانی که باید در زمینه تمدن سازی شکل بگیرد ، لازم است. باید درباره مبانی هستی شناسانه و انسان شناسانه، در عرصه فلسفه بحث شود. قواعدی که فلسفه دارد، باعث می‌شود که فلسفه، جایگاه خاصی در حوزه پیدا کند. به همین دلیل، چند بار رهبر معظم انقلاب، روی این مسئله تأکید کرده اند. از این رو، باید در این زمینه کاری شایسته انجام شود و صرف این که فلسفه بخوانیم، کافی نیست. حوزه ‌باید بداند چه تلقی ای نسبت به فلسفه دارد و با شکل گیری نگرشی دقیق، دانش و کارکردهایش را بشناسد. باید فعالیت هایی در این زمینه انجام شود، چرا که برخی طلبه ها متوجه نیستند فلسفه به چه دردی می‌خورد. شاید تنها به عنوان یک درس حوزوی و برای این که امتحان بدهند، کتاب های بدایه و نهایه را بخوانند، ولی تلقی درستی از آن ندارند. 🔴تهیه پست: 📌موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
☑️ 🔹 بیان شده در روز های چهارشنبه دوره سال ۹۸-۹۷ جلسه1️⃣0️⃣: https://eitaa.com/fvtt_ir/207 جلسه2️⃣0️⃣: https://eitaa.com/fvtt_ir/399 جلسه3️⃣0️⃣: https://eitaa.com/fvtt_ir/511 جلسه4️⃣0️⃣: https://eitaa.com/fvtt_ir/583 جلسه5️⃣0️⃣: https://eitaa.com/fvtt_ir/727 جلسه6️⃣0️⃣: https://eitaa.com/fvtt_ir/836 جلسه7️⃣0️⃣: https://eitaa.com/fvtt_ir/945 جلسه8️⃣0️⃣: https://eitaa.com/fvtt_ir/998 جلسه9️⃣0️⃣: https://eitaa.com/fvtt_ir/1063 جلسه0️⃣1️⃣: https://eitaa.com/fvtt_ir/1093 جلسه1️⃣1️⃣: https://eitaa.com/fvtt_ir/1127 📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
☑️بیانات اخلاقی #استاد_امینی_نژاد 🔹 بیان شده در روز های چهارشنبه دوره #نهایه_الحکمه سال ۹۸-۹۷ 🎧جلسه یازدهم 🗓1397/11/10 📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
✳️ کانال موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی با جناب ❇️با موضوع: امتدادهای حکمت اسلامی 🔊 صوت مصاحبه مذکور به مخاطبین کانال عرضه می گردد. 📌موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
#امام_در_کلام_امام ❇️عظمت شأن امام خمینی (ره) در بیانات رهبر معظم انقلاب 🔰سومین کار بزرگ او این بود که به مسلمانها احساس درک امت اسلامی داد. قبل از این، مسلمانها در هر جای دنیا که بودند، چیزی به نام امت اسلامی برایشان مطرح نبود و یا اصلاً جدی تلقی نمیشد. امروز همه‌ی مسلمانها در اقصای آسیا تا قلب آفریقا و تمام خاورمیانه و در اروپا و امریکا، احساس میکنند که جزو یک جامعه‌ی جهانىِ بزرگ به نام امت اسلامی هستند. امام احساس شعور نسبت به امت اسلامی را ایجاد کرد، که بزرگترین حربه برای دفاع از جوامع اسلامی در مقابل استکبار است. 🔰چهارمین کار بزرگ او، ازاله‌ی یکی از مرتجعترین و پلیدترین و وابسته‌ترین رژیمهای منطقه و جهان بود. ازاله‌ی حکومت پادشاهی در ایران، یکی از بزرگترین کارهایی بود که کسی میتوانست آن را تصور کند. ایران مهمترین دژ استعمار در منطقه‌ی خلیج‌فارس و خاورمیانه بود. این دژ، به دست امام ما در هم فرو ریخته شد. ادامه دارد... 📝بیانات در خطبه‌های نمازجمعه؛ تاریخ ۱۳۶۸/۰۴/۲۳ 📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
📝چکیده تقریرات درس یادداشت شماره 1️⃣0️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/90 یادداشت شماره 2️⃣0️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/91 یادداشت شماره 3️⃣0️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/92 یادداشت شماره 4️⃣0️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/165 یادداشت شماره 5️⃣0️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/228 یادداشت شماره 6️⃣0️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/317 یادداشت شماره 7️⃣0️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/517 یادداشت شماره 8️⃣0️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/948 یادداشت شماره 9️⃣0️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/991 یادداشت شماره 0️⃣1️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1121 یادداشت شماره 1️⃣1️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1140 📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac ⬅️ ادامه دارد ...
☑️ یادداشت شماره 1⃣1⃣ ⚪️ ◽️موطن تعقّل (2) 🔘صدرا به خاطر تغییر در دسته‌ای نگاه‌های انسان‌شناختی به نتیجه‌ای دیگر رسید. از نظر او عقل انسانی به واسطۀ نحوۀ وجود نفس انسانی مفهوم وجود را (و جمیع مفاهیم فلسفی را) در متن محسوس ـ ولو محسوس به حسّ ظاهر ـ می‌یابد. تعقل و طبعاً تفلسف در متن واقعیّت خارجی اتفاق می‌افتد. عقل می‌تواند بیاید و با امر محسوس مواجهه بکند، این مواجهه البته عقلی است لذا چیزی که اتفاق می‌افتد شهود عقلی است. 🔘این سخن ساده‌ای نیست. از نظر او مشهود عقل همان است که تلاش می‌کردید آن را در قالب هویّت مفهومی به ذهن ببرید تا دست عقل به آن برسد. ایشان می‌گوید قبول داریم که فهم وجود کار عقل است و چشم و حواس نمی‌توانند بفهمند، ولی عقل می‌آید همین بیرون و وجود الشیء را شناسایی می‌کند. هر فاعل شناسایی بدنی دارد در نگاه نخست می‌توان گفت بدن فاعل شناسا به او قابلیت این را که عقل او در حس بیاید به او می‌دهد. ولی این توضیح اصلاً کافی نیست. باید این را با یک مبنای مهم و دقیق صدرا دربارۀ نحوۀ وجود نفس انسانی توضیح داد. 🔘از نظر فلسفۀ اسلامی ما در جهان هستی سه مرتبۀ خلقی عقل، مثال و ماده داریم. عقل در طاق عالم خلق است بعد از آن تازه عالم مثال است. عالم ماده ذیل این دو عالم است. عقل انسان به عالم عقل تعلق دارد(عقل منفصل). خیال و مثال انسان نیز به عالم مثال تعلق دارد(مثال منفصل). تنها بدن انسان است که به عالم ماده تعلق دارد و در آن حضور دارد و با تمام عالم ماده در تعامل می‌تواند باشد. 🔘شناخت ما دربارۀ عالم عقل و مثال می‌گوید که عقل و مثال از مرتبۀ خود پایین‌تر نمی‌تواند بیاید، هر چند هریک از آنها منشأ مرتبۀ مادون هم باشد. 🔘تنها یک پدیده داریم که آن پدیده وضع عجیبی دارد، و اساساً هویّت جدیدی را در عالم رقم زده و ظرفیّت‌های تازه‌ای را برای هستی درست کرده است و آن نفس انسانی است. به خاطر همین آقایان عرفا به او «کون جامع» یا «وجود جامع» می‌گویند. 🔘اینجا البته دربارۀ عقل، مثال، ماده و نفس یک وجود انسانی سخن می‌گوییم نه مطلق هستی. نفس یک حقیقت کشدار بین عقل، مثال و ماده دارد. هر یک از عقل و مثال و حتی ماده جزء شؤون نفس به شمار می‌روند. به همین جهت می‌تواند در هر یک از این سه مرتبه حاضر شود. هر یک از آنها شأن وجودی خود اوست. به واسطۀ همین نوع از حضور، عقل که در سقف وجود او قرار دارد می‌تواند به توفیق نفس و این نحوۀ وجود انسانی خود را به عالم مثال و ماده برساند و همان‌جا به درک عقلی از آنها بپردازد. عقل نه می‌تواند تخیّل کند و نه کار حواسّ را انجام بدهد، بلکه همان تعقّل را در این موطن سامان می‌دهد. نام آن را می‌توان شهود عقلی خواند. در این صورت مانعی برای درک وجود در موطن امر مادی نیست و به این بهانه نمی‌توان آن را به ذهن محدود کرد و «عقلیٌّ صرف» خواند. ادامه دارد ... 🔵 مقرر: 📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
✅ جلسه با طلاب دوره جامع حکمت و عرفان 🔷 🔴 بخش 1️⃣ 📝 حفظ انگیزه الهی و توجه به مسیر طلبگی https://eitaa.com/fvtt_ir/525 🔴بخش 2️⃣ 📝 موقعیت ویژه طلبه در عصر انقلاب https://eitaa.com/fvtt_ir/549 🔴 بخش 3️⃣ 📝 تنظیم زندگی با درس https://eitaa.com/fvtt_ir/823 🔴 بخش 4️⃣ 📝 تحکیم پایه های علمی سپس به دست آوردن بال دوم https://eitaa.com/fvtt_ir/869 🔴 بخش 5️⃣ 📝 روش یاد بگیرید(قسمت 1) https://eitaa.com/fvtt_ir/962 🔴 بخش 6️⃣ 📝 روش یاد بگیرید(قسمت 2) https://eitaa.com/fvtt_ir/1010 🔴 بخش 7️⃣ 📝 روش یاد بگیرید(قسمت 3) https://eitaa.com/fvtt_ir/1080 🔴بخش 8️⃣ 📝استقلال طلبه(قسمت 1) https://eitaa.com/fvtt_ir/1147 📌موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac