eitaa logo
موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
3.7هزار دنبال‌کننده
967 عکس
54 ویدیو
48 فایل
─━━━━━━ا﷽ا━━━━━━─ ⭕️موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی (فتوت) 💢با مدیریت حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا فلاح شیروانی 📍قم، میدان سپاه، بلوار شهید اخلاقی، پلاک۱۲ 📩درگاه ارتباطی و تبادل: @Admin_fotovat 🔺نشر مطالب همراه با آدرس
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ راهكارهاي ارتقاي فلسفه در حوزه 🔵 مصاحبه نشریه خط (شماره 4) با 🔷 بخش 1️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1125 🔷 بخش 2️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1184 🔷 بخش 3️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1196 🔷 بخش 4️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1219 🔷 بخش 5️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1250 🔷 بخش 6️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1294 🔷 بخش 7️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1327 —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
✅ راهكارهاي ارتقاي فلسفه در حوزه 🔵 مصاحبه نشریه خط (شماره 4) با 🔷 بخش 2️⃣ 🔘 برای این که فلسفه جایگاه واقعی اش را در حوزه پیدا کند، باید چه کارهایی انجام شود؟ 📝 در واقع باید نگاه فعلی به فلسفه تغییر کند و کارکردها و هدف ها، معیّن شود؛ تا معلوم شود که در میان علوم حوزوی، فلسفه چه موقعیتی می‌تواند داشته باشد. با برخی نشست ها و نگارش مقاله¬هایی در این زمینه، می توان این موضوع را تبیین کرد. برای نمونه، اگر نسبت فلسفه را با دین مشخص کنیم، تازه طلبه می‌فهمد چقدر فلسفه می‌تواند اثرگذار باشد. ما در عرصه عمل نیز باید یک نسل فلسفی نیرومند را پرورش دهیم، چون امروز یکی از مشکلات حوزه این است که افرادِ کمی فلسفه می خوانند. بسیاری از همان عده هم که فلسفه می خوانند، دوره تحصیلی شان را تا پایان ادامه نمی دهند. البته منظورم این نیست که طلبه باید بیست سال فلسفه بخواند تا به پایان راه برسد. ما کسانی را داریم که راه های میان بُر را طی کرده اند، ولی همه آنچه را که باید می‌خواندند، خوانده اند. ما باید فیلسوف پرورش بدهیم. از این رو، برخی بزرگان این احساس خطر را کردند. اگر در حوزه به این سبک پیش برویم، نیروهای توانمند فلسفی نخواهیم داشت. به همین دلیل، فکر می‌کنم باید به راهکاری برای پرورش نسل فیلسوف پُرتَوان اندیشید. گمان بنده این است که باید رشته ای تخصصی و جدی حاصل شود که از این رشته‌های تخصصی متعارف، پیشرفته تر باشد. این رشته‌های تخصصی فعلی، حتی در حد آن فضای سنتی که ما معقول می‌خوانیم، کارآیی ندارند. البته در این رشته هایی که مد نظر بنده است، شاید طلبه ها یک دهم آن روش سنتی فلسفه بخوانند. در کل منظورم این است آنچه در رشته معقول تأثیر می‌گذارد و کتاب هایی که در این زمینه وجود دارد و تحقیقاتی که باید انجام بشود، به یک رشته تخصصی احتیاج دارد. 🔴تهیه پست: 📌موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
📝چکیده تقریرات درس یادداشت شماره 1️⃣0️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/90 یادداشت شماره 2️⃣0️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/91 یادداشت شماره 3️⃣0️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/92 یادداشت شماره 4️⃣0️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/165 یادداشت شماره 5️⃣0️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/228 یادداشت شماره 6️⃣0️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/317 یادداشت شماره 7️⃣0️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/517 یادداشت شماره 8️⃣0️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/948 یادداشت شماره 9️⃣0️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/991 یادداشت شماره 0️⃣1️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1121 یادداشت شماره 1️⃣1️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1140 یادداشت شماره 2⃣1⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1191 📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac ⬅️ ادامه دارد ...
📝چکیده تقریرات درس 💠 ☑️ یادداشت شماره 2️⃣1️⃣ ⚪️ ◽️موطن تعقّل (3) 🔘این که عقل به توفیق نفس انسانی می‌تواند خود را تا ساحت بدن و عالم محسوسات بکشد و به تعقل در این موطن نیز مشغول شود، دریافت مهمی است. 🔘نتیجه این شده که صدرا در متن واقع می‌اندیشد. شاید این جمله عجیب باشد یا برخی نتوانند با آن ارتباط بگیرند که صدرا تفلسف را در متن واقع ـ بیرون از ذهن ـ انجام می‌دهد، ولی این جمله واقعی است و دارای آثار متفاوت ملموسی است. 🔘در فضای فکری مشاء این جا افتاده است که شما هنگام تفلسف مفاهیمی را در ذهن می‌پرورید و می‌سازید و به خارج نسبت می‌دهید. اشراق با باور داشتن رهیافتهای شهودی و حکمت واقعی دانستن مشهودات و افزودن ذوق به روش بحثی در کار فلسفی، حرکت خوبی به سمت عینی و متنی کردن تفلسف نموده است، ولی با «عقلی صرف» دانستن همۀ مفاهیم فلسفی عملاً تأملات فلسفی را کاملاً ذهنی شمرده است و طبیعتاً به آن تن داده است؛ یعنی هنگام «تفکر فلسفی» خود را در چمبرۀ ذهن ـ فضایی منفصل از واقعیّت ـ می‌دیده و همانجا اندیشه را سامان می بخشیده است. 🔘اما این دریافت صدرا و این دیدگاه معرفت‌شناختی یک حادثۀ بزرگ است. این مبنا درک ما را از فلسفه نیز جابجا می‌کند و توقع ما را از آن خیلی خیلی بیشتر می‌کند. یکی از ذهنیّتهایی که در بحث امتداد فلسفه به کمک ما می‌آید و تحلیلهای «فلسفۀ فلسفی» ما را دچار تحول می‌کند همین مبناست. این مبنا در روشهای تفلسف هم تأثیر می‌گذارد. یک نکتۀ مثبت در جهان علمی غربی این است که حرص و عطش کاربردی کردن رهیافت‌های بنیادی در آنجا خیلی زیاد است. به همین خاطر تا مبنای جدیدی دریافت می‌شود یا حتی یک مبنا تقریر نوتری پیدا می‌کند پس از چندی آثار آن را می‌توان در لایه‌های زیرین علم و دانش و فن‌آوری مشاهده نمود. 🔘ما مبانی مصرف نشدۀ فوق العاده فراوانی داریم. علت آن هم این است که ساحت «کاربرد» و «علوم کاربردی» از فلسفۀ خودمان تغذیه نمی‌کند، مطالبه و عطشی را متوجه این حوزۀ معرفتی نمی‌کند، اساساً آدرس این منطقۀ علمی را ندارد. انواع گسست‌ها در زندگی چندپارۀ علمی ما وجود دارد که مانع شکل‌گیری یک ارتباط مستمر و منسجم و درست بین بنیادهای نظری و ساحت‌های کاربردی می‌شود. 🔘به یک معنی می‌توان گفت کل فلسفۀ اسلامی امروز در صف کاربرد قرار دارد و ندارد. با این حساب شاید خیلی جای هیجان نشان دادن دربارۀ یک مبنای مهم مثل این مبنا نیست که چرا آثار خود را نشان نمی‌دهد. 🔘ما واقعاً به یک حال و هوای جدید، انسان‌های جدید و روال‌های متفاوتی احتیاج داریم که در آن با حرص شدید کاربردی و حرص نسبت به امتداد رهیافت‌های پژوهشی بنیادین ضمن آشنایی عمیق، سلیس و روان از تراث معرفتی حکمی‌مان، به سرعت و با جدیّت مشتق‌های کاربردی آن گرفته شود و خط تولید فعالی برای این امتدادها پدید بیاید. ادامه دارد ... 🔵 مقرر: 📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
☑️ 🔹 بیان شده در روز های چهارشنبه دوره سال ۹۸-۹۷ جلسه1️⃣0️⃣: https://eitaa.com/fvtt_ir/207 جلسه2️⃣0️⃣: https://eitaa.com/fvtt_ir/399 جلسه3️⃣0️⃣: https://eitaa.com/fvtt_ir/511 جلسه4️⃣0️⃣: https://eitaa.com/fvtt_ir/583 جلسه5️⃣0️⃣: https://eitaa.com/fvtt_ir/727 جلسه6️⃣0️⃣: https://eitaa.com/fvtt_ir/836 جلسه7️⃣0️⃣: https://eitaa.com/fvtt_ir/945 جلسه8️⃣0️⃣: https://eitaa.com/fvtt_ir/998 جلسه9️⃣0️⃣: https://eitaa.com/fvtt_ir/1063 جلسه0️⃣1️⃣: https://eitaa.com/fvtt_ir/1093 جلسه1️⃣1️⃣: https://eitaa.com/fvtt_ir/1127 جلسه2️⃣1️⃣: https://eitaa.com/fvtt_ir/1152 جلسه3️⃣1️⃣: https://eitaa.com/fvtt_ir/1193 📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
☑️بیانات اخلاقی #استاد_امینی_نژاد 🔹 بیان شده در روز های چهارشنبه دوره #نهایه_الحکمه سال ۹۸-۹۷ 🎧جلسه سیزدهم 🗓1397/12/08 📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
سلطانی و ما رعیت ملک تو رضاییم همواره در این سلطنتت جمله گداییم کی تحفه ی شاهانه به پابوس تو گیریم ما منتظر تذکره کرب و بلاییم 💐ولادت با سعادت ولی نعمتمان آقا علی بن موسی الرضا بر همه شیعیان و شیفتگانش مبارک💐 📌موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
✅ راهكارهاي ارتقاي فلسفه در حوزه 🔵 مصاحبه نشریه خط (شماره 4) با 🔷 بخش 1️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1125 🔷 بخش 2️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1184 🔷 بخش 3️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1196 🔷 بخش 4️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1219 🔷 بخش 5️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1250 🔷 بخش 6️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1294 🔷 بخش 7️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1327 —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
✅ راهكارهاي ارتقاي فلسفه در حوزه 🔵 مصاحبه نشریه خط با 🔷 بخش 3️⃣ 🔘 با همین انگیزه‌ها، مؤسسه هایی شکل گرفته اند و فلسفه را تدریس می کنند. مگر هدف این نیست؟ پس چرا می گویید باید دوباره مؤسسه هایی به صورت تخصصی به این مقوله بپردازند؟ 📝 حال و هوای حوزویِ این مؤسسه ها اندک است و بیشتر شبیه دانشگاه است. اگر آن رشته تخصصی، حال و هوای حوزوی داشته باشد و در عین حال، برخی کاستی های روش سنتی ما را نداشته باشد، خوب است. برای نمونه، طولانی شدن دوره تحصیلی، یکی از مشکلات ساختار سنتی بود و این که برخی از مواد درسی که باید خوانده ‌ می شد، عملاً خوانده نمی شد. ما یک دور تاریخ فلسفه را نمی خوانیم. هر چند که کتاب های تاریخ فلسفه قوی نیستند اما ما هم این درس را درست ترسیم نکرده ایم. در این زمینه یک کتاب مخصوص، مانند بدایه و نهایه نداریم. ما فلسفه صدرا را می‌خوانیم، ولی یک دور به فلسفه صدرا نگاه کلان نداشته ایم. مثلاً این که بدانیم مختصات فلسفه صدرا و فلسفه اشراق چیست؟ این دو فلسفه چه نسبتی با هم دارند؟ روش کاری صدرا چیست؟ بله، ما لابه لای کتاب ها، از صدرا می‌بینیم. بعضی استادان هم تذکر می‌دهند. این یک چیز است؛ اما گاهی هم می شود کلیات وابسته به فلسفه صدرا را بررسی کرد. ما کتاب شناسی توصیفی صدرا را نداریم و یک کتاب درسی هم در این زمینه وجود ندارد. خبر نداریم، پس از صدرا چه مراحلی طی شد. خب، هر کس شاید بر اساس سلیقه اش یا به خاطر علاقه اش، برخی از این کارها را انجام بدهد، ولی ما باید یک کتاب و یک درس محوری داشته باشیم. هم چنین لازم است طلبه به فلسفه‌های دیگر توجه کند، مانند فلسفه‌های غرب، فلسفه هایی که در چین بوده است و... . باید از این فلسفه ها خبر داشت. ما باید یک رشته خاصی به عنوان فلسفه تطبیقی ایجاد کنیم. این موردهاست که باعث می‌شود ما رشته ای اختصاصی تعریف کنیم، به ویژه که باید این رشته اختصاصی را مأموریت گرا قرار دهیم. 🔴تهیه پست: 📌موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
❇️عظمت شأن امام خمینی (ره) در بیانات رهبر معظم انقلاب 👇👇👇
🔰کار نهم او، احیای روحیه‌ی غرور و خودباوری در ملت ایران بود. برادران عزیز! حکومتهای استبدادی و فردی، سالهای متمادی ملت ما را به صورت ملتی ضعیف و مستضعف و توسریخور در آورده بودند؛ ملتی که از استعداد جوشان و خصلتهای جمعىِ فوق‌العاده ممتاز برخوردار است و در طول تاریخ بعد از اسلام، این‌همه افتخارات علمی و سیاسی دارد. قدرتهای خارجی – مدتی انگلیسیها و مدتی هم روسها و دیگر دولتهای اروپایی، و پس از آن امریکاییها – ملت ما را تحقیر کرده بودند. ملت ما هم باور کرده بود که قابلیت و لیاقت کارهای بزرگ را ندارد، سازندگی از او بر نمی‌آید، ابتکار از او ساخته نیست و دیگران باید بر او آقایی کنند و به او زور بگویند! بنابراین، روح غرور و افتخار ملی را در ملت ما کشته بودند؛ ولی امام عزیز ما، روح غرور و افتخار ملی را در ملت ایران بیدار و زنده کردند. در همان حال که ملت ما از احساسات و نخوتهای بیجای ناسیونالیستی – که استکبار عامل آن، و رژیم منحوس پهلوی مروجش بود – مبرا هستند، اما احساس عزت و قدرت میکنند. امروز ملت ما از دست به دست هم دادن و توطئه‌ی مشترک شرق و غرب و ارتجاع نمیترسند و احساس ضعف هم نمیکنند. جوانهای ما احساس میکنند که خودشان میتوانند کشورشان را بسازند. مردم ما احساس میکنند که قدرت و توان آن را دارند که در مقابل تحمیلها و زورگوییهای شرق و غرب بایستند. این روح عزت و خودباوری و غرور ملی و افتخارات حقیقی و اصیل را امام(ره) در ملت ما زنده کرد. ادامه دارد... 📝بیانات در خطبه‌های نمازجمعه؛ تاریخ ۱۳۶۸/۰۴/۲۳ 📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac