eitaa logo
موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
3.7هزار دنبال‌کننده
967 عکس
54 ویدیو
48 فایل
─━━━━━━ا﷽ا━━━━━━─ ⭕️موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی (فتوت) 💢با مدیریت حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا فلاح شیروانی 📍قم، میدان سپاه، بلوار شهید اخلاقی، پلاک۱۲ 📩درگاه ارتباطی و تبادل: @Admin_fotovat 🔺نشر مطالب همراه با آدرس
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ راهكارهاي ارتقاي فلسفه در حوزه 🔵 مصاحبه نشریه خط (شماره 4) با 🔷 بخش 1️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1125 🔷 بخش 2️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1184 🔷 بخش 3️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1196 🔷 بخش 4️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1219 🔷 بخش 5️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1250 🔷 بخش 6️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1294 🔷 بخش 7️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1327 —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
🔰راهكارهاي ارتقاي فلسفه در حوزه ✅مصاحبه نشریه خط با ◀️بخش 6️⃣ 📝ما تجربه هایی از این دست داریم، مانند برخی مؤسسه های حوزوی که از روز اول با همین نگرش آغاز کردند، ولی در بلند مدت، دیدیم کم کم این حرف ها رنگ باختند. 🔺بعد از مدتی، بسیاری از این مؤسسه ها گرفتار رفتار دانشگاهی و التزامات شدند. 🔸به همین دلیل است که تأکید دارم این مؤسسه باید حوزوی باشد و وارد ساختارهای آکادمیک نشود، چرا که وقتی این مؤسسه ها زیر نظر وزارت علوم می روند، باید قواعد آموزشی و پژوهشی خاص آنها را بپذیرند. 📝شما فرمودید ما باید یک نسل فیلسوف پرورش بدهیم، ولی نکته اینجاست که پرورش نسل فیلسوف، اقتضائاتی دارد. آیا در شرایط فعلی، این اقتضائات موجود است؟ یعنی آیا با این وضع فلسفه خوانی و فلسفه گویی در حوزه، امیدی هست که بتوانیم در آینده یک فیلسوف تحویل بدهیم؟ 🔺در حال حاضر، حوزه فیلسوف پرورش می‌دهد. 🔸ولی ما از یک مجموعه آموزشی توقع داریم اگر کسی استعداد متوسط به بالا داشت، دست او را بگیرد و به مقصد برساند.👈این مشکل ماست؛ 🔸وگرنه همین الان هم می‌بینیم که بالاخره نسل به نسل، فیلسوف پرورش می یابد. حضرات استاد جوادی آملی، مصباح یزدی و حسن زاده آملی، شاگردانی پرورش داده اند که این ها در حد خودشان این حالت را دارند 🔸ولی آیا این، تمام آن راهی بود که ما باید طی می‌کردیم؟ من معتقد هستم نه. 🔸ما باید بیشتر از این سعی کنیم تا بازده کارمان بیشتر شود و به هیچ وجه نگذاریم استعدادهای درخشان، هدر بروند. —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💐الحمدلله الذی جعلنا من المتمسکین بولایة مولینا امیرالمومنین علی بن ابی طالب علیه السلام💐 🌺فرارسیدن عید الله الاکبر،روز یأس کفار،روز اکمال دین و اتمام نعمت را بمحضر مبارک امام عصر عجل الله تعالی فرجه و همه ی مسلمین و مومنین عالم،تبریک و تهنیت عرض مینماییم —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
🌸حضرت آیت‌الله خامنه‌ای 🔺خودِ مسأله غدیر، غیر از جنبه‌ای که شیعه آن را به عنوان اعتقاد قبول کرده است -یعنی حکومت منصوب امیرالمؤمنین علیه‌الصلاةوالسلام از طرف پیامبر که در حدیث غدیر آشکار است- اصل مسأله ولایت هم مطرح شده است. ⚠️این دیگر شیعه و سنی ندارد. 🔻اگر امروز مسلمانان جهان و ملتهای کشورهای اسلامی، شعار ولایت اسلامی سر دهند، بسیاری از راههای نرفته و گره‌های ناگشوده امت اسلامی باز خواهد شد و مشکلات کشورهای اسلامی به حل نزدیک خواهد گشت. ۱۳۷۹/۰۱/۰۶ —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
🔶علت اهمیت و والاتر بودن عید غدیر نسبت به اعیاد دیگر از زبان رهبر معظم انقلاب: 🔹اینکه در بعضی از تعبیرات گفته شده است که عید غدیر عیدالله‌الاکبر و از همه‌ی اعیاد بالاتر است، علّت این و وجه این چیست؟ خب، در قرآن کریم آیاتی هست که به غیر از مسئله‌ی غدیر به مسئله‌ی دیگری قابل تطبیق نیست. 🔹همین آیه‌ی معروف «الیَومَ یَئِسَ الَّذینَ کَفَروا مِن دینِکُم فَلا تَخشَوهُم وَ اخشَونِ اَلیَومَ اَکمَلتُ لَکُم دینَکُم وَ اَتمَمتُ عَلیکُم نِعمَتی وَ رَضیتُ لَکُمُ الاِسلامَ دیناً» که در اوایل سوره‌ی مائده است، با غیر مسئله‌ای در وزن و اهمّیّت و اندازه‌ی مسئله‌ی غدیر، قابل تطبیق نیست. 🔹امروز روزی است که دشمنان -کفّار- از دین شما مأیوس شدند. چه چیزی مگر بر دین اضافه شد که دشمن را مأیوس کرد؟ ...این تعبیر درباره‌ی نماز، زکات و جهاد نیامده است. 🔹پس این یک قضیّه‌ی دیگری غیر از احکام فرعی است. آن قضیّه چیست؟ قضیّه‌ی رهبری جامعه‌ی اسلامی؛ قضیّه‌ی نظام حکومت و امامت در جامعه‌ی اسلامی. ۹۵/۰۶/۳۰ —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
در روز عید سعید غدیر خم، کانال موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی اعلام میدارد که علاوه بر پیامرسان ایتا،بصورت آزمایشی، در پیامرسان های بومی سروش، بله، گپ و آی گپ فعالیت خود را آغاز کرده ایم. سروش: http://sapp.ir/fvtt_ir بله: http://ble.im/fvtt_ir گپ: https://gap.im/fvtt_ir آی گپ: https://iGap.net/fvtt_ir لطفا با ما همراه باشید —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
🗂 ♨️نهضت مصاحبه با موضوع امتداد حکمت ⭕️خلاصه مصاحبه با حجت الاسلام و المسلمین استاد امینی نژاد 💢بخش1️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1230 💢بخش2️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1258 💢بخش3️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1286 💢بخش4️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1305 💢بخش5️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1339 —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
♨️امتداد حکمت ⭕️خلاصه مصاحبه با حجت الاسلام و المسلمین استاد امینی نژاد 💢بخش4️⃣ 🔺تلقی از فلسفه به طور عام و فلسفه و حکمت اسلامی واقعاً متعدد و متنوع است. ⚠️یعنی گاهی از اوقات فلسفه به گونه ای عرضه می شود که اساساً فقط در ساحت انتزاعیاتِ صِرف ذهنی توقف می کند. 🔸یعنی به گونه ای مباحث فلسفی عرضه می شود، به گونه ای مسائل فلسفی تقریر می شود که وقتی مستمعین، مباحث فلسفی را می شنوند، احساس می کنند که این فلسفه فقط مطالعاتی است در ساحت ذهن، اساساً به عینیت و صحنه ی اقدام و اجرا کاری ندارد. 🔸اما در مقابل ما می بینیم ارائه ها و تقریرهایی از مسائل و مباحث فلسفه وجود دارد که در آن ها فلسفه، هویت و قوام و حقیقت خودش را در عرصه ی عینیت و اقدام و در صحنه ی واقعیت خارجی، می تواند نشان بدهد و پیدا بکند. 🔺بحث بسیار مهم دیگر، امتدادهای فلسفه و حکمت اسلامی است که تا کنون پیدا شده. 🔸وقتی ما به این بحث توجه نمی کنیم، اغلب این به ذهن ما می رسد که فلسفه فقط در ساحت کلیات و در فضای ذهن گیر کرده و در طول تاریخ چند قرن به هیچ وجه امتداد پیدا نکرده. 👈خب این واقعیت ندارد. 🔸بله آن انتظاراتی که ما از امتدادیابی فلسفه و حکمت اسلامی در خودمان می یابیم و در فضای نیازمندی های امروزمان جستجو می کنیم، آن مقداری که ما انتظار داریم، الان فلسفه و حکمت اسلامی خودش را حضور نداده و این بحث بعدی ماست که چرا این مسئله به این سبک است و چکار باید کرد. 🔺ولی واقعاً تا کنون چه امتدادهایی فلسفه و حکمت اسلامی پیدا کرده؟ 🔸من این امتدادیابی فلسفه ی اسلامی را به نحو کلی به دو بخش تقسیم می کنم: 1️⃣امتدادیابی فلسفه و حکمت اسلامی تا پیش از دوره ی جدید 2️⃣و امتدادیابی فلسفه و حکمت اسلامی در دوره ی جدید. 🔸چنانچه این بحثی را که الان می خواهیم پی بگیریم می توانیم از منظری دیگر تقسیم بکنیم به 1️⃣امتدادهای فلسفه ی اسلامی به نحو ناخودآگاه 2️⃣و امتدادهای فلسفه و حکمت اسلامی به نحو خودآگاه و با التفات و با توجه؛ 🔸و چنانچه از منظرهای دیگر هم می شود تقسیمات دیگری را مطرح کرد. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
✅ جلسه #استاد_یزدان_پناه با طلاب دوره جامع حکمت و عرفان 🔷 #درباره_طلبگی 🔴 بخش 1️⃣0⃣ 📝 حفظ انگیزه الهی و توجه به مسیر طلبگی https://eitaa.com/fvtt_ir/525 🔴بخش 2️⃣0⃣ 📝 موقعیت ویژه طلبه در عصر انقلاب https://eitaa.com/fvtt_ir/549 🔴 بخش 3️⃣0⃣ 📝 تنظیم زندگی با درس https://eitaa.com/fvtt_ir/823 🔴 بخش 4️⃣0⃣ 📝 تحکیم پایه های علمی سپس به دست آوردن بال دوم https://eitaa.com/fvtt_ir/869 🔴 بخش 5️⃣0⃣ 📝 روش یاد بگیرید(قسمت 1) https://eitaa.com/fvtt_ir/962 🔴 بخش 6️⃣0⃣ 📝 روش یاد بگیرید(قسمت 2) https://eitaa.com/fvtt_ir/1010 🔴 بخش 7️⃣0⃣ 📝 روش یاد بگیرید(قسمت 3) https://eitaa.com/fvtt_ir/1080 🔴بخش8⃣0⃣ 📝استقلال طلبه(قسمت 1) https://eitaa.com/fvtt_ir/1147 🔴بخش9⃣0⃣ 📝استقلال طلبه(قسمت 2) https://eitaa.com/fvtt_ir/1207 🔴بخش0⃣1⃣ 📝 نحوه فعالیت در عرصه های غیرحوزوی https://eitaa.com/fvtt_ir/1237 🔴بخش1⃣1⃣ 📝 بیان ضرورت و شیوه پرداختن طلاب علوم دینی به مسائل طلبگی(قسمت اول) https://eitaa.com/fvtt_ir/1272 🔴بخش2⃣1⃣ 📝 بیان ضرورت و شیوه پرداختن طلاب علوم دینی به مسائل طلبگی(قسمت دوم) https://eitaa.com/fvtt_ir/1276 🔴بخش3⃣1⃣ 📝فلسفه های مضاف https://eitaa.com/fvtt_ir/1310 —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
✅ جلسه حضرت آیت الله یزدان‌پناه با طلاب دوره جامع حکمت و عرفان 📝 فلسفه های مضاف 🔷 درباره طلبگی 🔷 بخش 3⃣1⃣ ❓سوال: برای مطالعات درجه دوم چقدر باید وقت بگذاریم؟ پاسخ: منظورتان از مطالعات درجه دوم چیست؟ ❓سوال: مثلاً فلسفه ی اصول و فلسفه ی فقه و مانند این؟ 🔺پاسخ: فلسفه های مضاف. 🔸این هم از بحث های قاعده ای و روشمند است که خیلی به درد می خورد، به شرط این که از اصل نیفتید. ⚠️یک بنده خدا می گفت من همه اش دارم به اینها می پردازم به خودش نمی پردازم. یعنی مثلاً فلسفه ی فقه می خواند، فقه نمی خواند، این جوری من معتقد نیستم، 🔺ولی واقعش بحث های پایه ای در فلسفه ی فقه گفته می شود، خیلی چیزهای پایه ای وجود دارد، حالا هر فلسفه ی مضافی که گفته شده، بحث های پایه ای خیلی وجود دارد و به نظرم آنها درش اندیشه های خوشی می گذرد. 👈با این شرط که کار علمی تان را دارید در آن رشته ولی آن را هم آهسته آهسته می خوانید، 🔸آن هم خیلی کمک می کند و خیلی خوب است، اگر بتوانید از پسش بربیایید که آدم را خیلی در مسائل علم به پایه ها و ریشه ها می کشاند، ریشه ها را خوش می فهمد و فضای علم را درک می کند و بهتر و عمیق تر می تواند ورود کند. 🔸مثلاً شما الان بروید در فلسفه اگر معقول ثانی را خوش بخوانید خیلی تاثیر دارد در کار فلسفه ی شما، بدانید اصلاً معقول ثانی چیست؟ چکار می کند؟ این ابزارهای فلسفی و این مفاهیم فلسفی که داریم، این ها چکار می کند، خب این را اگر آدم بخواند از یک جهت انگار کل فلسفه را آدم دارد نگاه می کند، خیلی خوب است، به شرط اینکه فلسفه اش را هم بخواند نه اینکه فلسفه نخواند. 🔺حالا ایشان فرمود یکی از آقایان را می دیدم هر بار می آمد همین طور مسائل از این دسته روشی را داشت، می دیدم این علم را نمی خواند، یعنی سوال هایش این طوری بود، من جواب می دادم، صحبت می کردیم و ایشان هم همیشه احساس شگفتی می کرد، می گفتم بابا خود فلسفه را هم پس بخوان. 👈من بهش گفتم شما ساحل پیمایی می کنی، از یک جهت عمق است ولی از یک جهت ساحل پیمایی است، چرا؟ چون دل به دریای خود علم نزده ولی دارد از این ها می خواند، این طور نشود. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
قال الامام الکاظم علیه السلام: 🔶من أرادَ أن یکنَ أقوَی النّاسِ فَلیتَوکل عَلی الله 🔸هر که می‌خواهد که قویترین مردم باشد بر خدا توکل نماید. 📝بحار الانوار، ج. ۷، ص. ۱۴۳ 💐میلاد سراسر نور باب الحوائج،اسوه استقامت و صبر و حلم،امام موسی کاظم را بمحضر فرزندان گرامیشان،حضرت امام رضا و حضرت فاطمه معصومه علیهماالسلام و حضرت صاحب الامر عجل الله تعالی فرجه الشریف و همه شیعیان و شیفتگان و محبین حضرتشان تبریک و شادباش عرض مینماییم —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac