eitaa logo
موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
3.7هزار دنبال‌کننده
967 عکس
54 ویدیو
48 فایل
─━━━━━━ا﷽ا━━━━━━─ ⭕️موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی (فتوت) 💢با مدیریت حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا فلاح شیروانی 📍قم، میدان سپاه، بلوار شهید اخلاقی، پلاک۱۲ 📩درگاه ارتباطی و تبادل: @Admin_fotovat 🔺نشر مطالب همراه با آدرس
مشاهده در ایتا
دانلود
☑️ معرفی دوره علمی-تربیتی 🔹 اندیشۀ امام پشت انقلاب منضبط و پیروز ایران اسلامی قرار گرفت که توانست آن را از دل ابهامها، دشمنی‌ها و گره‌های فراوان عبور دهد و با کمترین هزینه‌ها به مقاصد بلند خود نزدیک کند. 🔹این اندیشه از بستر نظری «تراث علمی ـ معنوی» حوزۀ شیعه و «مدرسۀ معرفتی آیت الله شاه‌آبادی» تغذیه کرده است و خود یک مدرسۀ معرفتی ممتاز را متکی به این سرمایه‌های تاریخی پدیدآورده است. 🔹اسلامی که امام عزیز ما و مدرسۀ معرفتی او برای ما تقریر کرد اسلامی زنده و حیات‌بخش بود. 🔹ما موظفیم مکتب امام را به عنوان ثمرۀ اجتهادات علمی چند سده و برآمده از اخلاصها و جد و جهدهای فراوان حوزۀ علمیۀ شیعه معرفی کنیم و پیوندها را به خوبی نشان دهیم و امتدادها و افزایش‌ها را نیز از نظر دور نداریم. 🔹بنا داریم مکتب امام را به عنوان یک محصول حوزوی و دارای غنای بالای علمی تقریر کنیم و مدار ممتازی را که می‌تواند برای طلاب انقلابی حوزه مهیا کند نشان بدهیم. 🔹در هر مادۀ درسی آنجا که تراث را معرفی می‌کنیم قصد داریم: 1⃣ آن مادۀ درسی را به‌خوبی و با رویکردی علمی و تمدنی قرائت کنیم؛ 2⃣ به نحوۀ حضور آن در اندیشۀ تابناک امام اشاره‌هایی نیز بنماییم؛ 3⃣ ارزش آن مادۀ درسی در پشتیبانی از «نهضت تمدن‌سازی اسلامی» را ترسیم کنیم؛ —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
✅ راهكارهاي ارتقاي فلسفه در حوزه 🔵 مصاحبه نشریه خط (شماره 4) با 🔷 بخش 1️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1125 🔷 بخش 2️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1184 🔷 بخش 3️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1196 🔷 بخش 4️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1219 🔷 بخش 5️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1250 🔷 بخش 6️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1294 🔷 بخش 7️⃣ (بخش پایانی) https://eitaa.com/fvtt_ir/1327 —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
🔰راهكارهاي ارتقاي فلسفه در حوزه ✅مصاحبه نشریه خط (شماره 4) با ◀️بخش 7️⃣ 📝شما روی حوزوی بودن و حوزوی ماندن، تأکید داشتید. رهبر معظم انقلاب هم در مواردی تأکید کرده اند که نباید پرچم اسلامی از دست حوزه های علمیه خارج شود. به نظر شما دلیل این تأکید چیست؟ 🔺واقعیت این است که فلسفه اسلامی، فلسفه‌ای نیست که از عمل و تقوا و دینداری جدا شود و باز هم بتواند همین روح را حفظ کند و پیش برود. 🔸موقعی این روح حفظ می شود که پرهیزکاری و دیانت و عمل به دستورها و حال و هوای توحیدی، حفظ بشود. 🔸اگر بخواهیم این حال و هوا را حفظ کنیم، باید فلسفه اسلامی در حوزه علمیه بماند. ⚠️من معتقدم اگر فلسفه اسلامی از مرکزیت حوزه بیرون برود، ممکن است در بلندمدت، روح کلی حاکم بر آن تغییر کند. 🔸یعنی شاید در ابتدا این حالت باشد که می خواهیم بعضی چیزها را اصلاح کنیم، ولی آهسته آهسته از آن جا سر در می آورد که روح این فلسفه از پایه آسیب می بیند. 🔺البته به این معنا نیست که این فلسفه در هیچ جای دیگری فهمیده نمی شود و اگر هر جای دیگری برود و هر کس دیگری بخواند، روح آن را درک نمی کند؛ 🔸مسئله این است که اگر فلسفه اسلامی، به صورت روند و جریانی مدّ نظر باشد، به فضایی معنوی و افراد مهذّب نیاز دارد. 🔸حال ممکن است در این میان برخی افراد غیر حوزوی نیز موفق باشند و خیلی خوب، روح آن را درک کنند، ولی 👈 بدون تردید، اگر جریان آن در بلندمدت، خارج از حوزه باشد، منحرف می شود. 🔺صدرا و شیخ اشراق درباره معنویت و نقش آن در فلسفه اسلامی، بر این باورند که حکیم حقیقی، حکیمی است که بتواند این سو را با آن سو جمع کند. یعنی بتواند خلع بدن کند، بتواند ریاضت بکشد و آن سویی هم بشود تا حکیم حقیقی باشد. 🔸حقایقی که فیلسوف مسلمان، با آن دست و پنجه نرم می کند، امور ماورایی است، مثل مسئله خداوند سبحان، ملائکه و معاد. 🔸از این رو، باید مناسبت پیدا کند و راه شهود را بپیماید یا باید یک احوال خوش معنوی داشته باشد. 👈باید معنویت حقّی که در این متون فلسفی وجود دارد، حفظ شود. 🔺من به روند اعتقاد دارم؛ یعنی ممکن است یک مورد در دانشگاه یا جای دیگر باشد، ولی در حوزه‌های علمیه، اگر به شکل یک روند باشد، همیشه این درخت، ثمر می دهد. 🔸حساسیتی که ما داریم در این است که انحرافی ایجاد نشود، چون ⚠️گاهی فلسفه خوانی منجر به انحراف می شود. 🔸تقریباً سنت حوزوی به گونه‌ای طلبه را پرورش می دهد که از انحراف مبرّا باشد و این هم مؤثر است. 🔸از این رو، به هر دلیلی که حساب کنید، نباید این پرچم از حوزه‌های علمیه بیرون برود. 🔸نه این که در جاهای دیگر شوق ندَوانیم. اتفاقاً ما باید در همه جا شوق را بدوانیم، حتی در کلّ جهان، ولی نباید از یاد برد که منبع جوشان آن باید در حوزه علمیه باشد. —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
♨️ #فلسفه_از_نگاه_امام_و_رهبری 💢فلسفه اسلامی، محصول قرآن و روایات #کلام_امام —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
♨️ 💢فلسفه اسلامی، محصول قرآن و روایات 🔺اين است كه مى بينيد آن وقتى كه ائمه خواسته اند با خداوند متعال اظهار ضمير نمايند در ادعيه فرموده اند: «اللهمّ إنّي أسألك من أسمائك بأكبرها و كلّ أسمائك كبيرة اللهمّ إنّي أسألك بأسمائك كلّها» تا آخر دعاى سحر ماه رمضان و دعاى ابو حمزه ثمالى و دعاى كميل و يا فرموده اند: «بمجدك الذي تجلّيت به لموسى كليمك في طور سيناء» و هكذا. 🔸و قرآن هنگامى كه با پيغمبر سخن مى گويد، مى بينى در مقام صحبت از معارف چه نحوه بياناتى دارد. پس از اينجا معلوم مى شود قضيه چنين نيست كه ما از پيرزنان عقيده گرفته و به آن دل خوش باشيم، بلكه رموزى در كار است. ⚠️بنا بر اين سخنى كه زبانزد بعضى است كه اين فلسفه از يونان اخذ شده، غلط است، 🔸كى فلاسفه يونان از اين حرف ها سر درآورده و چه كسى سراغى از اين حرف ها در كتب آنها دارد. اين حرف ها در كتب آن ها نبوده و نخواهد بود. بهترين كتاب فلسفى آنها اثولوجيا است كه داراى مختصرى از معارف بوده و بقيه اش طبيعيات است، بلى شفاى‏ شيخ، فلسفه يونانى است و در آن هم اين حرف ها نيست. 👈و باز گمان نشود كه حاجى و يا حكماى اسلامى اين حرف ها را از خود درآورده باشند، بلكه اين حرف ها در ادعيه بيشتر از منظومه است و صحيفه سجاديه و نهج البلاغه و قرآن منبع و سرچشمه و مادر اين حرف هاست. بياييد منظومه را با اين ادعيه مقايسه نموده ببينيم در كدام يك مطالب و معارف حقّه بيشتر است؛ منظومه در يك رشته و اشاره به يك غرض است ولى ادعيه در رشته‏هاى مختلف و داراى اغراض متعدده است. 📚تقريرات فلسفه ج‏1 / 88 —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
🗓مباهله؛ صحنه تمایز حق و باطل 🔷روز مباهله، روزی است که پیامبر مکرم اسلام، عزیزترین عناصر انسانی خود را به صحنه می‌ آورد. 🔷نکته‌ی مهم در باب مباهله این است: «وَ اَنفُسَنا و اَنفُسَکُم» در آن هست؛ «وَ نِساءَنا وَ نِساءَکُم»در آن هست؛ عزیزترین انسان ها را پیغمبر اکرم انتخاب می کند و به صحنه می ‌آورد برای محاجّه‌ای که در آن باید مایز بین حق و باطل و شاخص روشنگر در معرض دید همه قرار بگیرد. 🔹هیچ سابقه نداشته است که در راه تبلیغ دین و بیان حقیقت، پیغمبر دست عزیزان خود، فرزندان خود و دختر خود و امیرالمؤمنین را -که برادر و جانشین خود هست- بگیرد و بیاورد وسط میدان؛ استثنائی بودن روز مباهله به این شکل است. یعنی نشان‌دهنده‌ ی این است که بیان حقیقت، ابلاغ حقیقت، چقدر مهم است؛ می‌آورد به میدان با این داعیه که می گوید بیائیم مباهله کنیم؛ هرکدام بر حق بودیم، بماند، هرکدام بر خلاف حق بودیم، ریشه ‌کن بشود با عذاب الهی. 📝رهبر معظم انقلاب ۲۲ آذرماه ۸۸ —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
🗂 ♨️نهضت مصاحبه با موضوع امتداد حکمت ⭕️خلاصه مصاحبه با حجت الاسلام و المسلمین استاد امینی نژاد 💢بخش1️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1230 💢بخش2️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1258 💢بخش3️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1286 💢بخش4️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1305 💢بخش5️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1339 —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
♨️امتداد حکمت ⭕️خلاصه مصاحبه با حجت الاسلام و المسلمین استاد امینی نژاد 💢بخش5️⃣ 🔺امتداد حکمت اسلامی در کلام 🔸وقتی تاریخ تحولات دانشی را در اندیشه ی اسلامی پی می گیریم به این نکته می رسیم که فلسفه و حکمت اسلامی، امتداد خودش را در ساحت های متعدد بالفعل کرده است. 🔺یکی در حوزه ی کلام هست. کلام اساساً یک فضای مستقل از فلسفه است که خودش را متکفل دفاع از دین می داند. می خواهم این نکته را عرض بکنم که فکر نکنید کلام، همان فلسفه است یا فلسفه همان کلام است، 🔸ولکن هم در طول تاریخ این نشان داده شد و هم به نحو واضح این ظرفیت مشاهده می شود که فلسفه ی اسلامی هم امتداد جدی ای در حوزه های مسائل کلامی پیدا کرده و هم ظرفیت فوق العاده ای دارد. 🔸مخصوصاً اگر کسانی که این بحث را پی می گیرند، به مباحث کلام قدیم و کلام جدید و حوزه هایی که الان به عنوان فلسفه ی دین در دنیا دارد مطرح می شود، توجه داشته باشند و به ظرفیت موجود در فلسفه و حکمت اسلامی به ویژه حکمت متعالیه نگاه بکنند، این را اذعان خواهند کرد که بخش های وسیعی از این امتداد، بالفعل شده و بخش های وسیعی همچنان آماده ی بالفعل شدن است. 🔸به لحاظ تاریخی، سرریز کردن فواید فلسفی در حوزه ی مباحث کلامی خیلی جای پیگیری دارد که اولین امتدادها از فلسفه به طرف کلام چه زمانی صورت گرفته. 🔸می دانیم که خواجه نصیرالدین طوسی، اولین شخصیت برجسته و بزرگی است که سطح وسیعی ای از ظرفیت های فلسفی و حکمی را در مجموعه مباحث و مسائل کلامی سرریز داده و بهره برده و استفاده کرده است 🔺بخشی از مهم ترین براهینی که در اثبات واجب الوجود در کتاب های کلامی مطرح است، مرهون تلاش ها و مداقه های فلسفی و حکمی است که در فلسفه ی اسلامی صورت گرفته. 🔸در حوزه ی اثبات توحید، 🔹در حوزه ی اثبات صفات باری تعالی، 🔸در حوزه ی اثبات عینیت صفات با یکدیگر و با ذات که از مباحث بسیار مترقی کلام شیعی هست، 🔹در حوزه های مباحث مختلفی که در مسائل معاد مطرح هست، تحلیل های وسیع و عمیقی که فیلسوفان ما در مباحث فلسفی عرضه کردند امتداد خودش را در مبدأ نشان داده در حوزه های کلامی، در مباحث کلامی در حوزه¬ی معاد نشان داده، 🔸در حوزه های امامت نشان داده، در بخش های مختلف نشان داده، 🔹الان در بحث های فلسفه ی دین، پرسش های متعددی که در مورد اصل دین، مسئله ی وحی، شخصیت پیامبر، نحوه ی ارتباط با عوالم دیگر وجود دارد، اینها چیزهایی هست که فلسفه ی ما امتدادهای خودش را در طول تاریخ نشان داده و بیش از این هم می تواند نشان بدهد، 👈بنابراین، اینکه ما فکر بکنیم فلسفه و حکمت اسلامی تا کنون اساساً امتداد پیدا نکرده، می بینید که در بخش کلام این طور نیست. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 ، استاد فلاح شیروانی 🌺امام على «ع» 🔺منْ‏ أَسْهَرَ عَيْنَ‏ فِكْرَتِهِ‏ بَلَغَ كُنْهَ هِمَّتِه‏ [آنكه چشم انديشه خود را بيدار نگاه دارد، به منتهاى خواسته خويش برسد.] 🔺همت یعنی دل مشغولی 🔸بزرگان ما، دل مشغولی را معرِّف شما می دانند. دل مشغولی های شما است که مشخص می کند تو چه کسی هستی. 🌸قيمَةُ كُلِّ امْرِئٍ مَا يُحْسِنُه‏ 🔸چه چیزی شما را به اعجاب وا می دارد؟ همان قیمت تو را مشخص می کند. 🔸یک ماشین خریدید که خیلی خوش رنگ است. یک بچه می آید و روی آن با کلید خط می اندازد، قشنگ شما حس می کنید که این بچه با چاقو روی قلب من کشید! این ماشین کجاست؟ این ماشین در قلب تو است. اگر به ماشین تو چاقو بزنند، به تو می خورد. ⚠️دل مشغولی را نمی شود شوخی گرفت. 🌸قدْرُ الرَّجُلِ عَلَى قَدْرِ هِمَّتِه‏ 👈البته روی اینکه همت را بلند بدارید خیلی تأکید است. 🔺حضرت آقا می فرماید که بچه هایتان را به همت های بلند عادت بدهید، چون مسئله های بشری، یک سال و ده سال حل نمی شوند، مسئله های صد ساله اند. اگر بچه تان را عادت بدهید که مدام یک سری مسئله های یک ساله یا دو ساله ببیند، یک سری مسائل را کلاً نمی بیند. 🔸این زندان ها را دیده اید که خیلی دیوارهای بزرگی دارد، اگر شما کنار این زندان بروید و دماغ خود را به دیوار زندان تکیه بدهید، زندان را نمی بینید! باید به عقب بیایید و بازه ی نگاه را باز کنید تا زندان را ببینید. 🔸مسئله های صد ساله را جوان ما نمی بیند. سرمایه ی ما، جوان های ما هستند. کلا مسائل ریز را می بیند. بعضی مسئله ها هم اصلا ملی، منطقه ای، استانی و شهری نیستند، بین المللی هستند ولی مسئله ی تو است، مسئله ی بشریت است. این را نمی بیند. ☘️همت بلند دار که مردان روزگار از همت بلند به جایی رسیده اند. 🔺حالا همت را بلند داشتیم و دل مشغولی ها را درست کردیم. می بینیم که به همت مان نمی رسیم. یعنی معمول اینگونه است که انسان به کنه همت خود نمی رسد. 🔸اگر کسی بگوید که من یک فرمولی دارم که به کنه همت خودت برسی، ما خیلی خوشحال می شویم. 🔸آقا امیر المؤمنین علیه السلام وارد این سرفصل شده اند. می فرمایند یک چیز به تو یاد می دهم تا به کنه همت خودت بتوانی برسی. 👈آن چیزی که باعث می شود تا تو به آرزو ها و خواسته ها و دغدغه های خودت برسی، این است که فکری فعال و هوشیار و طبعا اثرگذار داشته باشی. 🔸تعبیری که انتخاب فرموده اند یک غنای عجیبی دارد. چشمان اندیشه خودت را بیدار نگه دار. یعنی در معرض خوابیدن است، به حسب طبع علاقه دارد که بخوابد و استراحت کند. باید چشمان اندیشه خودت را بیدار نگه داری اجازه ندهی که استراحت کند. 🔸منْ‏ أَسْهَرَ عَيْنَ‏ فِكْرَتِهِ یعنی دائم بیندیشد. اجازه استراحت اگر به اندیشه خودت ندهی و آن را وادار به اندیشیدن بکنید آن موقع می تواند ببیند. —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
🥀انّا للّه و انّا الیه راجعون🥀 🔺پروفسور یحیی علوی «کریستین بونو»، اندیشمند فرانسوی، مترجم، نویسنده و استاد فسلفه و عرفان شیعی دار فانی را وداع گفت. 🔹کریستین بونو، اندیشمند فرانسوی که برای سخنرانی و تبلیغ ایام محرم به ساحل عاج سفرکرده بود به دلیل سانحه درگذشت. —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
🌷کریستین بونو، یحیی علوی یا یحیی بونو در سال ۱۹۵۷ میلادی در شهر فرایبورگ آلمان در خانواده‌ای مسیحی و کاتولیک، دیده به جهان گشود. 🔹وی به خاطر شغل پدر تا سن ۱۰ سالگی در آلمان و الجزایر می‌زیست و پس از آن راهی استراسبورگ فرانسه شد. به گفته خودش میل به آشنایی با ادیان شرقی در وجود او بود و از این رو به مطالعه آثار موجود در این زمینه و به سفرهای متعدد به اسپانیا، مراکش، ایتالیا، بلژیک، هلند، آلمان و… پرداخت. 🔸وی با آثار رنه گنون فیلسوف مسلمان فرانسوی آشنایی پیدا کرد و تحت تأثیر آثار او در سال ۱۹۷۹ به دین اسلام درآمد. 🔹پس از آن در رشته زبان و ادبیات عرب و اسلام‌شناسی به تحصیل پرداخت و آن‌جا بود که در دانشگاه با آثار پروفسور هانری کربن که عرفان شیعی را به غرب شناسانده بود آشنا شد. 🔸او تحت راهنمایی‌های احمد حمپاته – عارف آفریقایی و از رؤسای سلسله تیجانیه – بود که به مذهب تشیع درآمد و نام خود را به یحیی علوی مبدل ساخت. 🔹بونو در سال ۱۹۸۷ مدرک پروفسور اگرژه را اخذ نمود و در سال ۱۹۹۵ از رساله دکتری خود تحت عنوان الهیات در آثار فلسفی و عرفانی روح‌الله امام خمینی در دانشگاه سوربون دفاع کرد که در سال ۱۹۹۹ به عنوان پژوهش سال برگزیده شد. 🔸وی برای تدوین رساله خود از سال ۱۹۹۱ به ایران سفر کرد و مدت هفت سال از جلسات سید جلال الدین آشتیانی در مشهد، در زمینه فلسفه و عرفان اسلامی استفاده برد. 🔹وی ۱۵ سال در مشهد سکنی گزید. او برای گذراندن دوره فوق دکترا به‌طور موقت ساکن فرانسه‌ بود و در زمینه «حکمت متعالیه ملاصدرا، پاسخی به انتظارات صدرالدین قونوی» مشغول به تحقیق بود. 🔸وی به تألیف، ترجمه و تفسیرقرآن کریم به زبان فرانسوی پرداخته‌ است. 🔹مؤسسه فرهنگی ترجمان وحی (مرکز ترجمة قرآن مجید به زبانهای خارجی) در قم در سال ۲۰۰۰میلادی ترجمه قرآن وی را منتشر ساخت. از ویژگی‌های این ترجمه این است که ترجمه معنایی روان به همراه تفسیر مختصر به ضمیمه لغت نامه الفاظ قرآن است. 🍃پیکر پاک این محقق وارسته، برای تشییع و تدفین به مشهد مقدس منتقل خواهد شد. —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac