eitaa logo
موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
3.7هزار دنبال‌کننده
967 عکس
54 ویدیو
48 فایل
─━━━━━━ا﷽ا━━━━━━─ ⭕️موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی (فتوت) 💢با مدیریت حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا فلاح شیروانی 📍قم، میدان سپاه، بلوار شهید اخلاقی، پلاک۱۲ 📩درگاه ارتباطی و تبادل: @Admin_fotovat 🔺نشر مطالب همراه با آدرس
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ جلسه حضرت آیت الله با طلاب دوره جامع حکمت و عرفان 🔷 🔷 بخش 7️⃣1️⃣ (بخش پایانی) 📝 ✅سوال: ببخشید در مورد بحث دغدغه ها اجتماعی و فعالیت های اجتماعی یک اشاره ای فرمودید که باید به درس خواندن لطمه نزند، با درس خواندن جمع بشود، یک سبکی هست که می‌گویند حالا کلاً فعلاً درس بخوان بعد می‌رسی یک کاری بکنی، راه حل های دیگری هست که با هم جمع کنی، یک راه حل هست که الان مطالعات فلان را انجام بده بعداً فلان کن، کدامش مطلوب است؟ ☑️پاسخ: واقعیتش من خودم معتقدم که ارتباطات اجتماعی می‌تواند ما را تنظیم کند، یک راه که حوزه تنظیم کرده این است، محرم تعطیل است شما بروید تبلیغ، این یک راه ارتباط اجتماعی است، فضای خاص خودش را دارد، حالا هر کاری که انسان می‌تواند بکند، این یک راه است. 🔹یک راه دیگر اینکه پنجشنبه ها را تعطیل می‌کنند می‌روند کار اجتماعی می‌کنند، اینها اشکالی ندارد، اگر این است، ولی اگر هفته ای چهار روز را تعطیل می‌کنند که کار اجتماعی بکنند، این نه دیگر، این با فضای طلبگی جور در نمی‌آید، یعنی نمی‌شود، واقعاً نمی‌شود، مگر اضطرار باشد، اضطرار خودش حکمش جداست دیگر، و الا نمی‌شود این کارها را نباید کرد. 🔹بنده خودم از آنهایی هستم که استقرارم به هم بخورد نمی‌توانم درس بخوانم، ولی بعضی هستند نه، راحت پنجشنبه می‌رود، برمیگردد، اصلاً هم از درس نیفتاده، هیچ چیزی هم به هم نخورده، این اشکالی ندارد، خیلی خوب است، آن دیگر با شماست. 🔹ولی در مورد مطالعات اجتماعی که باید در رشته ی خاصی که می‌خواهد برسد، فقط این را دقت کنید که این کاری که می‌خواهید انجام بدهید، فرض کنید اصلا مقصود اصلی تان هم اصلاً همین است، من می‌گویم اول بیایید ببینید در حوزه پایه هایش چیست؟ مثلاً پایه های این در حوزه فلسفه است، فقه است، هر چیزی که هست، تفسیر است، اولاً آن را محکم کنید، ولی از اول که محکم می‌کنید، سمت و سو هم داشته باشید، سمت و سو داشتن چیست؟ باید یک نحوه ارتباط داشته باشم دیگر، ارتباط با یک شیب خیلی آهسته، آهسته آهسته مطالب را جذب می‌کند تا بتواند در فضا بیفتد، که آن فضا را باید حفظ کند و آخرش هم به همان سمت و سو می‌رود. 🔹ولی عزم یادتان نرود، این عزم را معمولاً کسانی در وسط راه از ما می‌گیرند. در کار طلبگی من به نظرم اگر کسی عزمش را درست کند و تصویر درستی داشته باشد، کار طلبگی یکی از فایده هایش این است، عمر که می‌-گذارد، نه یک روز و دو روز، عمر می‌گذارد نتیجه می‌گیرد. 🔘 ان شاء الله موفق باشید، خیلی خوشحال شدیم که خدمت سروران محترم رسیدیم. و السلام علیکم و رحمة الله. —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰رویداد هم اندیشی مجازی با موضوع: 🔹تکنولوژی مشاوره تحصیلی از طریق مصاحبه 🔹مصاحبه به مثابه ابزاری برای راهبری فکری فرهنگی وگفتمانسازی 🔶حجت‌الاسلام سید مصطفی مدرس 📆یکشنبه 17فروردین ⏱ساعت 17:00 ✅ویژه طلاب 🔷جلسه دوم 🔸از طریق لینک زیر در فضای اسکای روم https://www.skyroom.online/ch/samm.mostafa/neshast 🔸کافی است لینک را لمس کرده و به عنوان مهمان وارد کلاس شوید ونام خود را وارد کنید 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ 🔰 کارگروه فناوری تعلیم حکمت 🇮🇷 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی (فتوت) @talim_hekmat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔘 خلاصه ای از مقدمات تدریس کتاب بدایة الحکمة استاد امینی نژاد 🔻 بخش 1️⃣0️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1456 🔻 بخش 2️⃣0️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1488 🔻 بخش 3️⃣0️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1511 🔻 بخش 4️⃣0️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1526 🔻 بخش 5️⃣0️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1527 🔻 بخش 6️⃣0️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1528 🔻 بخش 7️⃣0️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1529 🔻 بخش 8️⃣0️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1560 🔻 بخش 9️⃣0️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1562 🔻 بخش 0️⃣1️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1599 🔻 بخش 1️⃣1️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1622 🔻 بخش 2️⃣1️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1640 🔻 بخش 3️⃣1️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1681 🔻 بخش 4️⃣1️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1822 🔻 بخش 5️⃣1️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1849 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
5️⃣1️⃣ خلاصه ای از مقدمات تدریس کتاب بدایة الحکمة استاد امینی نژاد 🔺نسبت فلسفه با دین 3️⃣ تعامل فلسفه و دین / بخش 1️⃣ ☑️ خدمات و تعامل قبل از اثبات دین لب و مغز دین تعقل و تفکر است. و فلسفه با روش تعقل آزاد یا راه دین را مسدود میکنند و یا هموارکننده راه دین است. فلسفه اسلامی قبل از دین هموارکننده راه دین و کمک کننده آن و مدافع آن در مقابل فلسفه‌های الحادی است. دیالوگ فلسفی قبل از اثبات دین با دیگران مانند صحبت دو متفکر است. ☑️خدمات و تعامل پس از اثبات دین 🔘خدمات دین به فلسفه 🔺نگاه فیلسوف اسلامی به دین: بازگردان و ترجمه حقیقت و نظام واقع به زبان گفتاری نگاه فیلسوف اسلامی به دین بازگردان و ترجمه حقیقت و نظام واقع به زبان گفتاری است. یعنی قرآن و روایات از واقع در چند مرحله به این مکتوب تبدیل شده است و من می‌توانم با این واسطه‌ها به واقع دست پیدا کنم. 🔺سنجه بودن خارج از دانش؛ آموزه‌های دینی منطق در علوم عقلی به عنوان میزان عمل میکند. منطق ما باید به قدری رشد کند که کاملا از روش تعقل آزاد پیروی کند. علاوه بر سنجه دانشی، چیزی به نام سنجه خارج از دانش وجود دارد و آن گزاره‌های دینی است. یک چشم فیلسوف دینی به گزاره‌های دینی است. یعنی اگر نتیجه تعقل آزادی که دارد به آموزه دینی رسید مناسب است، اما اگر یکی نبود و یا متعارض بود برمیگردد و به روش‌ها و منطق خود دوباره نگاه می‌کند و می‌بیند که ممکن است در جایی از روش تعقل آزاد خود دچار اشتباه شده است. البته به شرطی که گزاره‌های دینی قطعی الصدور و مسلم باشد. اینجا نوسان‌هایی وجود دارد مثلا در مورد ملائکه نگاهی در مورد تجرد محض آن‌ها وجود داشته اما می‌دانیم که همین ملائکه هم مراتب دارند. اگر با بازنگری هم باز نتوانست توجیه کند آن جا تعارض دین و عقل بوجود می‌آید مثل ابن سینا در مورد معاد جسمانی که گفت من معاد جسمانی را قبول دارم ولی با عقل نتوانستم ثابت کنم مواضعی که به طور طبیعی و بحسب خودش نمی‌تواند به آن ورود پیدا کند اما اگر به طور شهودی کشف شد می‌تواند به دنبال آن، آن‌ها را فتح کند. و گزاره‌های دینی این نقش را برای عقل باز می‌کنند. 🔺عقل منور به دین در بعضی جاهای دیگر عقل منور به شهود است. اگر شهود نبود از اول نمی‌توانستند آن موضوع را کشف کنند. تحول بسیار در فلسفه با لحاظ کشف و شهود بوجود آمده است به این می گوییم عقل منور و ما در اینجا عقل منور به دین را مطرح میکنیم. جاهایی وجود دارد که عقل به تنهایی نمی‌تواند آن فضا را درک کند ولی بعد از طرح شدن آن از جانب دین، عقل می‌تواند آن را به روش عقلی درک و فهم کند. در دین دستورات فراوانی در مورد تدبر و تعقل در آموزه‌های دینی برای فهم بهتر و درک تعقلی مسائل داریم. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔺 جلسه با جمعی از طلاب 💠 بخش 1️⃣ 🔴 به‌عنوان یک تخصص برای خدمت به جامعه ◀️ شما حوزه آمده‌اید که تخصصی را کسب کنید و در یک سطح بالاتری شروع به خدمت کردن به جامعه‌ی خودتان بکنید. ◀️ شما مواجهات مذهبی‌ای را که قبلاً با جامعه داشتید و درباره‌ی شعور مذهبی مردم، رفتار دینی مردم، اخلاق مردم و غیره جستجو می‌کردید را نمی‌پسندیدید، آمده‌اید که در یک سطح بالاتری، توانایی داشته باشید بتوانید برگردید به جامعه خدمت بکنید. این یعنی تخصص ◀️ ما طلبه‌ها تخصصمان را چه جوری داریم از آب درمی‌آوریم؟ ◀️ یک سنجه و علامت این است که حضرت آقا اعلام نارضایتی کردند! گلایه کردند که: از میان انقلاب‌های واقعی‌ای که صورت گرفت ما جزو کم‌کارترین انقلاب‌ها به لحاظ رسیدگی به مبانی تئوریک هستیم. این عبارت به چه کسی برمی‌گردد؟ به حوزه برمی‌گردد. ◀️ حضرت آقا فرمودند: فلسفه‌ی وجودی حوزه مردم هستند. ما گاهی این را فراموش می‌کنیم! امام خطاب به علمای نجف می‌فرماید: الآن حوزه‌ی علمیه‌ی قم زنده است. چون کشته می‌دهد. اگر بتواند می‌کشد، اما شماها هیچ خاصیتی ندارید. اصلاً بنا بر این نبود که ما بیاییم اینجا فقط بنشینیم کتاب بخوانیم. بنا بر این بود که علما زندگی دینی مردم را اداره کنند! ◀️ طلبه‌ی خوب بودن را از داخل این نشریه و دفتر تحریریه و ... نباید بپرسیم. باید ببینیم ما چه خاصیتی برای این جامعه داریم. —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♨️مصاحبه با موضوع امتداد حکمت ⭕️خلاصه مصاحبه با حجت الاسلام و المسلمین استاد امینی نژاد 💢بخش 1️⃣0️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1230 💢بخش 2️⃣0️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1258 💢بخش 3️⃣0️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1286 💢بخش 4️⃣0️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1305 💢بخش 5️⃣0️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1339 💢بخش 6️⃣0️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1389 💢بخش 7️⃣0️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1441 💢بخش 8️⃣0️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1503 💢بخش 9️⃣0️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1546 💢بخش 0️⃣1️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1568 💢بخش 1️⃣1️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1602 💢بخش 2️⃣1️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1803 💢بخش 3️⃣1️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1857 —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
🎤مصاحبه با حجت الاسلام و المسلمین استاد امینی نژاد 🔰موضوع مصاحبه: امتداد حکمت 💢بخش 3️⃣1️⃣ 🔘تقاضای امتدادهای فلسفی، سبب عرضه ی آن 🔺سوال: با این بیاناتی که حضرتعالی داشتید، اولاً ما نسبت به حرکتی که حوزه ی علمیه در کار فلسفی و حکمی که الان دارد رقم می خورد و انجام شده، چه ارزیابی ای می توانیم داشته باشیم؟ ثانیاً اینکه علت بعضی عدم توفیق ها برای امتداد می تواند چه چیزی باشد و همچنین امیدها و چشم اندازهایی که جلوی ما وجود دارد در حوزه ی علمیه برای امتداد حکمت چه چیزهایی می تواند باشد؟ 🔹 پاسخ: مطلبی که حضرتعالی فرمودید که الان ما در چه وضعیتی هستیم؟ و چه چشم اندازی در آینده داریم؟ و پرسش هایی در این ساختار. من چند تا نکته را یادداشت کردم، ببینید این قاعده هست که 🔺هر جا تقاضا افزایش پیدا بکند، عرضه افزایش پیدا میکند، ممکن است عکس آن نباشد، یعنی ممکن است عرضه زیاد بشود ولی تقاضا زیاد نشود ولی قطعاً اگر تقاضا زیاد بشود، عرضه زیاد می شود. چطور فقهای ما وقتی تا کنون مورد پرسش و سوال از خیلی از مسائل نبودند، آن بخش های از فقه همچنان لاغر مانده یا اصلاً شکل نگرفته، همین بحث هم در مباحث حکمی و فلسفی هست. وقتی تا کنون از حکمت و فلسفه در عرصه ی امتدادها پرسش نشده و تقاضا نشده، ذهن فیلسوف و فلسفه پژوه تحریک نمی شود به سمت اینکه این امتدادها را استخراج کند، مگر اینکه خودش دغدغه هایی داشته باشد. مگر اینکه خودش صاحب شئون متعدد باشد، افزون بر اینکه فیلسوف هست، در ساحت های دیگر هم حضور داشته باشد. 🔺یکی از چیزهایی که خیلی کمک می کند تقاضا است؛ چنانچه همین الان وقتی شما می بینید مقام معظم رهبری مسئله ی امتدادها را دارد مرتب مطرح می کند، یک جنب و جوشی در فضاهای فلسفی راه می افتد، ما این را باید وسیع کنیم، باید تبدیل به گفتمان بکنیم، به نحوی که جوری بشود که هر بحث فلسفی ای که در هر کلاس فلسفه‌ای، خصوصاً کلاس های بالاتر فلسفی مطرح می شود، حتماً یک پیوست امتدادی داشته باشد، یعنی آن فیلسوف، آن استاد فلسفه، آن فلسفه پژوه ذهنش دست کم درگیر با این بشود که این مسئله ی بنیادین فلسفی چه تأثیرهای امتدادی می تواند در شئون متعدد داشته باشد. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac