eitaa logo
موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
3.8هزار دنبال‌کننده
971 عکس
54 ویدیو
48 فایل
─━━━━━━ا﷽ا━━━━━━─ ⭕️موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی (فتوت) 💢با مدیریت حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا فلاح شیروانی 📍قم، میدان سپاه، بلوار شهید اخلاقی، پلاک۱۲ 📩درگاه ارتباطی و تبادل: @Admin_fotovat 🔺نشر مطالب همراه با آدرس
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 💠 🔺 جلسه با جمعی از طلاب 🔹 بخش 1️⃣ به‌عنوان یک تخصص برای خدمت به جامعه https://eitaa.com/fvtt_ir/1854 🔹 بخش 2️⃣ عناصر مؤثر برای رسیدن به تخصصی مؤثر در حوزه برای خدمت به نهضت https://eitaa.com/fvtt_ir/1885 🔹 بخش 3️⃣ دغدغه‌ها انسان‌سازند https://eitaa.com/fvtt_ir/1915 🔹 بخش 4️⃣ ظرفیت‌های / بر دوش خود طلبه بودن وظیفه و تعالی شخصی و اجتماعی خودش https://eitaa.com/fvtt_ir/1941 🔹 بخش 5️⃣ حادثه‌ای عظیم (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/1985 🔹 بخش 6️⃣ حادثه‌ای عظیم (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2010 🔹 بخش 7️⃣ پیچ تاریخی (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2029 🔹 بخش 8️⃣ پیچ تاریخی (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2063 🔹 بخش 9️⃣ پیچ تاریخی (3) https://eitaa.com/fvtt_ir/2108 🔹 بخش 0️⃣1️⃣ روند تعریف مأموریت (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2137 🔹 بخش 1️⃣1️⃣ روند تعریف مأموریت (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2159 🔹 بخش 2️⃣1️⃣ روند تعریف مأموریت (3) https://eitaa.com/fvtt_ir/2209 🔹 بخش 3️⃣1️⃣ اندیشه پشتیبان انقلاب اسلامی (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2251 🔹 بخش 4️⃣1️⃣ اندیشه پشتیبان انقلاب اسلامی (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2349 🔹 بخش 5️⃣1️⃣ اندیشه پشتیبان انقلاب اسلامی (3) https://eitaa.com/fvtt_ir/2410 🔹 بخش 6️⃣1️⃣ اندیشه پشتیبان انقلاب اسلامی (4) https://eitaa.com/fvtt_ir/2450 ⏳ ادامه دارد ... —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinc
💠 💠 🔺 جلسه با جمعی از طلاب 💠 بخش 1️⃣1️⃣ 🔴روند تعریف : راه‌یابی 4️⃣فاکتورهای فضایی که برای عملکرد درست در راه‌یابی‌های انقلابی نیاز داریم ⚠️مجموعه‌ی این‌ها باید سطحش در محیط برود بالا، سطحش برود بالا و از رهگذر این تعالی تصمیماتی که بدنه می‌گیرد، تصمیماتی که جامعه‌ی انقلابی می‌گیرد، خیلی سطحش بالا می رود. ❇️ الف) ◀️همان است. این فاکتورها در سه محور عرض خواهد شد: ✅ محور اول . همان دانش‌های حوزوی ⚠️حرف‌هایی که حضرت امام می‌زد، فرمان‌هایی که می‌گرفت به خاطر دورخیزهای علمی خیلی غنای بالایی دارد. اگر ما می‌خواهیم انقلابی عمل بکنیم به این دورخیزها احتیاج داریم. طبیعتاً اینجا کامل با ادبیات علمی سخن گفته می‌شوم و ما باید به ادبیات علمی تن بدهیم تا بتوانیم حرف‌ها را بفهمیم، باید کار علمی ‌کنیم، ارتزاق علمی بکنیم؛ که اینجا می‌شود گفت یک نوع احراز باید اتفاق بیفتد. در باب مبانی فکری اسلامی نباید کوتاهی کرد؛ یعنی برای اینکه در انقلابی‌گری خوب و قوی عمل بکنیم، تحصیلات درست حوزوی واقعاً مؤثر است. ✅محور دوم: اسلامی ( به معنای عام) ⚠️ تفاوت نظام اندیشه با مبانی فکری؟ 💭در مبانی فکری اندیشه‌های تخصصی شاخه‌شاخه می‌شود و یک عده می روند صاحب آن تخصص می‌شوند و معمولاً افراد توزیع می‌شوند و یک نفر نمی‌توانند در همه رشته‌ها متخصص بشود؛ و حوزه هم تا حدی در یک یا چند دانش این تخصص را به ما می‌دهد. اما نظام اندیشه اسلامی آن چیزی است که همه ما باید بر آن مسلط باشیم. این اتّفاق به نظر من در حوزه نمی‌افتد. نظام اندیشه اسلامی یعنی اولاً همه دین را یکجا ببینیم و ثانیاً به صورتی منسجم ببینیم. مثلاً متوجه بشویم فلان قسمت فقه با فلان عقاید و به فلان اخلاق چه ارتباطی دارد؛ 🗯 اسلامی از منظر ح. فلاح ◀️به نظر رسیده می‌شود نظام اندیشه را ذیل سه سرفصل کلی جمع کرد. توحید، موحد، تربیت توحیدی. در سرفصل توحید، مباحث توحید، تفسیر جهان هستی و ... و در سرفصل موحد، مباحث ارزشی، تصویر انسان کامل، کمالات انسان و جامعه کامل، کمالات جامعه. در سرفصل تربیت توحیدی، کل نظام توصیه‌های اسلامی با هویت تربیتی قرائت شده است. ✅ محور سوم: (بسته‌های نظری راهبردی) ⚠️در این لایه‌ی باید بیاییم بر اساس موضوعات مهم‌ و کاربردی دسته‌بندی داشته باشیم. یک تمرکز کنیم روی این موضوع یک جمله اساسی از داخل تعلیمات اسلامی انقلابی دربیاوریم؛ این‌یک جمله را به‌عنوان پیشانی در این چیزی که عنوان بسته نظری مطرح می‌شود ثبت بکنیم. مثلاً زن در اسلام، جهاد، ولایت‌فقیه و ... مثلاً همین بحث ولایت‌فقیه را یک جمله بگذاریم بعد این را در بسته نظری تفصیلش بدهیم؛ یک‌کم دورخیز کنیم برویم قبل این جمله مبانی را بگوییم، بعد خود این جمله را در یک بسته نظری تشریحش کنیم. بعد استلزامات راهبردی‌اش را بگوییم. ⚠️ این بسته تئوریک که اسمش را گذاشته‌ایم باورداشت‌های انقلابی قصدش این است که بیاید آن موضوعات کلیدی که الآن موردنیاز ما است یک توده‌ی معرفتی آنجا ارائه کند؛ با یک صفت چالاکی نه این‌که یک‌مشت گزاره لگام‌گسیخته؛ بلکه گزاره‌ها به هم چفت هستند، خیلی حساب‌شده؛ قشنگ معلوم است که کل سخن در همین برچسب جمع می‌شود و در این محتوا هم خطوط راهبردی معلوم است. —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 💠 ☑️ علمي معنوي فرهنگي 💠گفت‌وگو با 💢بخش 1️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1828 💢بخش 2️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1862 💢بخش 3️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1893 💢بخش 4️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1947 💢بخش 5️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/2013 💢بخش 6️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/2070 💢بخش 7️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/2118 💢بخش 8️⃣ (بخش پایانی) https://eitaa.com/fvtt_ir/2162 ✅ پایان ... —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
☑️ علمي معنوي فرهنگي 💠گفت‌وگو با 🔻 بخش 8️⃣ (بخش پایانی) 📝 سوال: در پایان نکته‌ای مد نظر دارید بفرمایید. ✅ پاسخ: من فقط یک مسئله‌ای را باید درباره‌ی اصل فلسفه عرض کنم؛ اگر کسی فایده‌ی فلسفه را بداند، خیلی او را ترغیب می‌کند. یکی از فایده‌های فلسفه، یافتن معنی است؛ یعنی عالم را به شکل کلان، معنی دار می‌کند. لذا دانستن این مسئله او را به یک وادی خاصی از تعامل با جهان می‌کشاند. وقتی کسی فلسفه می‌خواند این احساس را دارد که انگار در مسائل کلان هستی سیر می‌کند. مسائل کلان هستی با انسان چه می‌کند؟ به انسان معنا می‌بخشد؛ از کجا آمده ام؟ به کجا می‌روم؟ من چه کسی هستم؟ چه نسبتی با مبدأ عالم دارم؟ این طور سوال ها، مهم‌ترین سوالات انسان به عنوان انسان هستند و زندگی را معنی دار می‌کنند؛ فلسفه از این چیزها است. من نمی‌گویم که فقط فلسفه اینطور است بلکه این کار را عرفان هم می‌کند، دین هم می‌کند ولی اگر شما فلسفه بخوانید، آن دو ساحت دیگر هم همین معنا را می‌دهند. پس من تأکید می‌کنم اگر انسان بخواهد بسیاری از مسائل خودش را حل کند، باید به فلسفه و امثال فلسفه تکیه کند. از طرفی تلاش کند از رشته معقول، از اساتید قدر بهره بگیرد که اگر اساتیدش قدر باشند، خیلی از مشکلات برطرف می‌شود. 📖منبع: مصاحبه نشریه خط با استاد یزدانپناه —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 💠 🌐 1 خرداد روز بزرگداشت حکیم متأله جناب صدالمتألهین شیرازی گرامی باد. ❇️ در کلام امام خمینی (ره) 💠قال صدر الحكماء المتألهين و شيخ العرفاء الكاملين قدس سره، شرح دعاء السحر / 57 💠قال صدر الحكماء المتألهين و شيخ العرفاء السالكين، رضي اللَّه تعالى عنه، شرح دعاء السحر/ 84 💠هذا حقيقة الامر بين الامرين الذي حققه السلف الصالح من اولياء الحكمة و منابع التحقيق كمولانا الفيلسوف صدر الحكماء و المتألهين، رضوان اللَّه عليه، شرح دعاء السحر/ 95 💠قال صدر الحكماء المتألهين و شيخ العرفاء الشامخين، رضوان اللَّه عليه، شرح دعاء السحر/ 119 💠جناب محقق فلاسفه، صدر الحكماء و المتألهين، قدّس اللّه سرّه و أجزل أجره، شرح چهل حديث / 395 💠و جناب محقق فلاسفه و فخر طايفه حقه، صدر المتألهين، رضوان اللّه عليه، شرح چهل حديث / 413 💠اعظم الفلاسفة على الاطلاق، حضرت صدر المتألهين، است. شرح چهل حديث/ 528 💠از اساتيد بزرگ بخواهيد تا به حكمت متعاليه صدر المتألّهين - رضوان اللَّه تعالى عليه و حشره اللَّه مع النبيين و الصالحين- مراجعه نمايند. صحيفه امام، ج‏21 / 224 پيام به آقاى ميخائيل گورباچف(دعوت به اسلام و پيش‏بينى شكست كمونيسم) 💠«قد أقام شيخ العرفاء الكاملين و أعظم الفلاسفة المعظّمين، صدر الحكماء و المتألّهين، قدّس اللّه نفسه الشريفة.» مصباح الهداية إلى الخلافة و الولاية/ 60 💠 جناب صدرالمتألهین را، که است، زندیق می خوانیم و از هیچ گونه توهینی درباره او دریغ نمی کنیم. شرح چهل حدیث، ص 456 —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 🌐 1 خرداد روز بزرگداشت حکیم متأله جناب صدالمتألهین شیرازی گرامی باد. ❇️ در کلام امام خامنه ای (مدظله) 1️⃣ در فلسفه، ملّا صدرا، فلسفه ى اسلامى، متعلّق به زمان صفويه است. 🔘 (22/ 02/ 1377) دیدار دانشجويان دانشگاه تهران 2️⃣ امام (رضوان اللَّه عليه) چكيده و زبده ى مكتب ملّا صدراست 🔘 (08/ 09/ 1386) ديدار جمعى از اساتيد، فضلا، مبلغان و پژوهشگران حوزه هاى علميه 3️⃣ از مبانى ملّا صدرا،- اگر نگوييم از همه ى اينها، از بسيارى از اينها- مى شود يك دستگاه فلسفىِ اجتماعى، سياسى و اقتصادى درست كرد. 🔘 (29/ 10/ 1382) ديدار گروهى از فضلاى حوزه ى علميه ى قم 4️⃣ مكتب فلسفي صدرالمتألّهين همچون شخصيت و زندگي خود او، مجموعه ي در هم تنيده و به وحدت رسيده ي چند عنصر گرانبها است.
در فلسفه ي او از فاخرترين عناصر معرفت يعني عقل منطقي، و شهود عرفاني، و وحي قرآني، در كنار هم بهره گرفته شده، 
و در تركيب شخصيّت او تحقيق و تأمّل برهاني، و ذوق و مكاشفه ي عرفاني، و تعبّد و تديّن و زهد و انس با كتاب و سنّت، همه با هم دخيل گشته [است] 5️⃣ همان گونه كه فلسفه ي صدرايي - كه خود او بحق آن را حكمت متعاليه ناميده - در هنگام پيدايش خود، نقطه ي اوج فلسفه ي اسلامي تا زمان او و ضربه يي قاطع بر حملات تخريبي مشكّكان و فلسفه ستيزان دورانهاي ميانه ي اسلامي بوده است، امروزه پس از بهره گيري چهار صد ساله از تنقيح و تحقيق برجستگان علوم عقلي، و نقد و تبيين و تكميل در حوزه‌هاي فلسفه، و ورز يافتن با دست تواناي فلاسفه ي نامدار حوزه‌هاي علمي بويژه در اصفهان و تهران و خراسان، نه تنها استحكام بلكه شادابي و سرزندگي مضاعفي گرفته و
ميتواند در جايگاه شايسته ي خود در ، بايستد و چون خورشيدي در ذهن انسانها بدرخشد و فضاي ذهني راتابناك سازد.
6️⃣ مكتب فلسفي صدرالمتألّهين همچون همه ي فلسفه‌ها در محدوده ي مليت و جغرافيا نمي گنجد و متعلق به همه ي انسانها و جامعه‌ها است. همواره همه ي بشريت به يك چهارچوب و استخوان بندي متقن عقلاني براي فهم و تفسير هستي نيازمندند. هيچ فرهنگ و تمدني بدون چنين پايه ي مستحكم و قابل قبولي نميتواند بشريت را به فلاح و استقامت و طمأنينه ي روحي برساند و زندگي او را از هدفي متعالي برخوردار سازد. و چنين است كه
بگمان ما فلسفه ي اسلامي بويژه در اسلوب و محتواي حكمت صدرايي، جاي خالي خويش را در انديشه ي انسان اين روزگار ميجويد و سرانجام آن را خواهد يافت و در آن پابرجا خواهد گشت.
7️⃣ ما ايرانيان بيش از همه به اين فلسفه الهي وامدار و بيش از همه در برابر آن مكلّفيم. دوران ما با دميدن خورشيدي چون امام خميني كه يگانه ي دين و فلسفه و سياست و خود يكي از صاحبنظران برجسته در حكمت متعاليه بود، و نيز با حوزه ي درسي و تحقيقي پربركت حكيم علامه ي طباطبايي كه استاد يگانه ي مباني ملاصدرا در طول سي سال در حوزه ي قم به شمار ميرفت، و تلاش تلامذه و همدوره هاي آنان، بيشك دوره ي با بركتي براي فلسفه الهي است. و اكنون بر پايي اين گردهمايي بزرگ از فرزانگان ايراني و غير ايراني مژده ي آگاهيهاي ژرفتر و گسترده تري در باب فلسفه ملاصدرا ميرساند. 🔘 (01/ 03/ 1378) پيام به كنگره ى بزرگداشت صدر المتألهين(ملا صدرا) —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 🌐 1 خرداد روز بزرگداشت حکیم متأله جناب صدالمتألهین شیرازی گرامی باد. 📚 ❇️ کتاب «ملاصدرا؛ زندگی، شخصیت و مکتب صدالمتألهین» اثر حجت الاسلام و المسلمین در دو جلد توسط انتشارات بنیاد حکمت اسلامی صدرا به چاپ رسیده است. 🏷 محتوای جلد اول 📝 زندگی صدرالمتألهین - صدرا در نوجوانی - هجرت از شیراز - دوران تحصیل - صدرا و شیخ بهاء - صدرا و میرداماد - صدار و میرفندرسکی - صدرا و آغاز شکوفایی - ملاصدرا در شیراز - هجرت از شیراز - اقامت در کهک - فیض کاشانی - ملاعبدالرزاق لاهیجی - دهه آخر زندگی ملاصدرا در شیراز 🏷 محتوای جلد دوم 📝 گاهنامه زندگی ملاصدرا - فرزندان ملاصدرا - شاگردان ملاصدرا - اساتید ملاصدرا - آثار ملاصدرا - تحلیل فرضی تاریخ تألیف کتب ملاصدرا - اهداف و انگیزه های تألیف - نامگذاری کتب - سبک و شیوه نگارش - مراجع کتب ملاصدرا - منابع کتب ملاصدرا - انگیزه تألیف - ابعاد علمی ملاصدرا (در عرصه علوم غیر حکمی / ملاصدرا و فقه / ملاصدرا و علم حدیث / ملاصدرا و علم رجال / ملاصدرا و حکمت عملی / ملاصدرا و تصوف / ملاصدرا و علم کلام / ملاصدرا و شعر و ادب / ملاصدرا و هنر / ملاصدرا و علم تفسیر / ملاصدرا و منطق / ملاصدرا و تاریخ فلسفه) —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 🌐 1 خرداد روز بزرگداشت حکیم متأله جناب صدالمتألهین شیرازی گرامی باد. 💠 ششمین نشست از سلسله نشست های زنده اینستاگرامیِ "ما ملاصدرا و جهان معاصر" 🌐 گفتگو با استاد عبدالحسین خسروپناه 🔘 موضوع: "حکمت متعالیه و امرسیاسی" ⏳ پنج شنبه ۱ خرداد ۹۹ ساعت ۲۲ الی ۲۳ 🎙 با اجرای محسن جبارنژاد ⭐️ آدرس اینستاگرام https://www.instagram.com/mohsen_jabbarnejad/ 🔹 کانال ایتا @m_jabbarnejad —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac