💠 #کلام_استاد
💠 #استاد_یزدان_پناه
☑️ عرفان اسلامي از نگاه امام خميني (ره)
💢بخش 1️⃣ ابعاد بنیادهای عرفانی امام خمینی
https://eitaa.com/fvtt_ir/1929
💢بخش 2️⃣ ادوار عرفان نظری (1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/1997
💢بخش 3️⃣ ادوار عرفان نظری (2)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2041
💢بخش 4️⃣بنيادهاي عرفان نظري حضرت امام (1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2095
💢بخش 5️⃣ بنيادهاي عرفان نظري حضرت امام (2)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2148
💢بخش 6️⃣ بنيادهاي عرفان عملی حضرت امام (1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2176
💢بخش 7️⃣ بنيادهاي عرفان عملی حضرت امام (2)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2196
💢بخش 8️⃣ پرسش و پاسخ حضار (بخش 1) نحوه سازگاری بحث نابسازي آموزههاي وحياني با بحث عدم جدایی دین، فلسفه و عرفان
https://eitaa.com/fvtt_ir/2234
💢بخش 9️⃣ پرسش و پاسخ حضار (بخش 2) نحوه سازگاری بحث نابسازي آموزههاي وحياني با بحث عدم جدایی دین، فلسفه و عرفان
https://eitaa.com/fvtt_ir/2320
💢بخش 🔟 وحدت عرفان و تشيع
https://eitaa.com/fvtt_ir/2393
💢بخش 1️⃣1️⃣ دستيابي به عرفان شيعه فقاهتي
https://eitaa.com/fvtt_ir/2441
💢بخش 2️⃣1️⃣ سلوك عرفاني حضرت امام (بخش پایانی)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2482
🔚 به پایان رسید بحمدالله
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #کلام_استاد
💠 #استاد_یزدان_پناه
☑️ عرفان اسلامي از نگاه امام خميني (ره)
💢بخش 🔟
📝 پرسش و پاسخ حضار (بخش 3)
☑️وحدت عرفان و تشيع
🏷 سوال: با اينكه عارف واقع را شهود ميكند، چرا تقارب عرفان و تشيع در دورة دوم، به وحدت عرفان و تشيع نينجاميد؟
✅ پاسخ استاد يزدانپناه: اتفاقاً من ميخواهم بگويم كه به وحدت آنها انجاميد. ابنعربي مطالبي دارد كه اگر بعضي از ما بشنويم تعجب ميكنيم، هم دربارة مقام اميرالمؤمنين و هم در مورد اينكه در شهودش ديده كه ترتيب خلفا اينگونه نيست. قصد ورود به اين مطلب را ندارم؛ چون باب جداگانهاي است. اتفاقاً از همان جا شروع ميشود و بعد از مكتب ابنعربي گرايش عرفا به شيعه زياد شده است. اگر تاريخ را مطالعه كنيد، شاگرد او مثلاً جناب قونوي وصيتنامهاي دارد و در آن ميگويد كه اگر در كتابهاي من مسائل مشكل و سختي يافتيد، دست نزنيد و تأويل هم نكنيد، بگذاريد باشد انشاءالله حضرت حجت خواهد آمد و معارف را از او ميشنويد. ابنعربي در مورد حضرت حجت چيزهايي را گفته كه هيچ جايي آن را پيدا نميكنيد. همين باعث شد كه عارفان به سمت شيعه كشانده شوند؛ گرچه من معتقد هستم كه عارفان از اول ريشهاي دارند كه به سمت اهل بيت مايلند. اين يك زمينه است.
🔺زمينۀ ديگر كه همين الآن هم برخي از سروراني كه در اين زمينه خبردارند ميگويند كه ما در كشورهاي اهل سنت كه ميرويم راه ورود ما همين عرفا هستند خودشان هم ميدانند. يكي از دوستان به مزار مولانا رفته بود و چون با متصدي مجموعه مولانا دوست بود ميگفت به من اجازه داد كه داخل بروم و انگشتر اختصاصي مولانا را به من نشان داد كه نوشته بود: «علي ممسوس في ذات الله». اين يك واقعيت است، بالاي آن بقعه هم اسم چهارده معصوم را نوشته بود. ما كه نميفهميم ولي اينگونه هست. دوازده معصوم در خفا براي آنها مطرح است و در فضاي علني به شكل ديگري بيان ميكنند، اين راه آنها است. اما بعد از ابنعربي، من سؤالي ميكنم و شما جواب بدهيد. اينكه علماي ما شرح اصول كافي نوشتند از چه زماني غني و قوي شد؟ شرح اصول كافي در بحث امامت وشرح روايات امامت را مطالعه كنيد، بعد از ابنعربي است؛ يعني از صدرا، صدرا سر سفره اين بزرگان نشسته و اين را حل كرده است. قبليها راببينيد، نه اينكه آنها قوي نباشند، آنها هم زحمت كشيدند؛ ولي بعضي از روايات را نتوانستند حل كنند.
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#فلسفه_از_نگاه_امام_و_رهبری
#کلام_رهبری
#امتداد_حکمت
#ریشه_داری_فلسفه_اسلامی
#استحکام_فلسفه_اسلامی
#قوی_تر_بودن_فلسفه_اسلامی_از_فلسفه_غرب
#عدم_امتداد_مشکل_فلسفه_اسلامی
بیانی از رهبر معظم انقلاب امام خامنه ای
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
هدایت شده از تعلیم حکمت
⬅️ چرا فلسفه ما در زندگی ما حضور ندارد ؟
⬅️ مشکل اساسی فلسفه ای که در حوزه خوانده میشود چیست ؟
⬅️ فلسفه آموزی ایده آل چگونه است ؟
🔰مقام معظم رهبری (مد ظله العالی ) 🔰
👈 بدون آزاد اندیشی ، رشد علمی ، فلسفی و اجتماعی ممکن نخواهد بود.
✳️ کارگروه تعلیم حکمت
موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی ،
در راستای گردآوری و شنیده شدن نظرات گوناگون و همچنین نزدیک شدن به یک نظام تعلیم حکمت مطلوب ،
قصد دارد مصاحبه هایی را حول سه محور :
🔴 آسیب شناسی تعلیم حکمت
🔴 نظام تعلیم حکمت مطلوب
🔴 ثبت تجارب اساتید حکمت
با اساتید و پژوهشگران مطرح حکمت در سطح حوزه های علمیه ، ترتیب دهد .
🔰🔰🔰
ان شاءالله گزارش این جلسات در همین کانال به سمع و نظر علاقه مندان خواهد رسید.
*┄┄┄┅═✧﷽✧═┅┄┄┄*
🔰کارگروه فناوری تعلیم حکمت
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی | فتوت
@talim_hekmat
💠 #کلام_استاد
💠 #استاد_یزدان_پناه
☑️ بریده هایی از کلاس #خارج_نهایه
💢بخش 1️⃣ نقطه شروع فلسفه
https://eitaa.com/fvtt_ir/1935
💢بخش 2️⃣ بداهت واقعیت بیرون از خود (1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2003
💢بخش 3️⃣ بداهت واقعیت بیرون از خود (2)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2051
💢بخش 4️⃣ شهود عقلی (1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2104
💢بخش 5️⃣ شهود عقلی (2)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2155
💢بخش 6️⃣ نگاه پیشینی به فلسفه (1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2185
💢بخش 7️⃣ نگاه پیشینی به فلسفه (2)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2203
💢بخش 8️⃣ واقع بما هو واقع (1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2243
💢بخش 9️⃣ واقع بما هو واقع (2)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2333
💢بخش 🔟 واقع بما هو واقع (3)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2404
💢بخش 1️⃣1️⃣ واقع بما هو واقع (4)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2456
💢بخش 2️⃣1️⃣ واقع بما هو واقع (5)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2487
💢بخش 3️⃣1️⃣ علی وجهٍ کلی (1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2536
💢بخش 4️⃣1️⃣ علی وجهٍ کلی (2)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2576
⏳ ادامه دارد ...
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #کلام_استاد
💠 #استاد_یزدان_پناه
☑️ بریده هایی از کلاس #خارج_نهایه
💢بخش 0️⃣1️⃣
🌐 واقع بما هو واقع (3)
🏷 آيا چنين نيست كه «بما هو واقع»، قيد موضوع فلسفه قرار گرفته و آن را خاص كرده و بدان رنگي ويژه بخشيده است؟
✅ پاسخ اين است كه
حیثیت در اينجا قيد نيست، بلكه بيان اطلاق و بيرنگي است. منظور اين است كه در ساحت خود واقع بمان و به ساحت واقعيتها خاص قدم مگذار.
موضوع فلسفه، حتي مقيد به اطلاق نيست،ازهمينرو، جزئيترين موجودات را هم شامل است و فلسفه ميتواند دربارة جزئيترين موجودات نيز بحث كند، البته از منظر واقعيت. بنابراين حيثيت و قيد مذكور، قيد تأسيسي نيست، بلكه توضيحي است. اين ادبيات فقط اين نكته را بيان ميكند كه در فلسفه به واقع، ازآنجهت كه واقع است، نگريسته ميشود. 🔺از نحوة وجود محكيهاي معقولات ثاني فلسفي، مانند وحدت و فعليت و ... بايد در فلسفه بحث كرد. همچنين است نحوة وجود معقولات ثاني منطقي، نحوة وجود ماهيات (بر اساس اصالت وجود)، نحوة وجود كثرت، قوه، جسم، نفس، عقل، علم، مفهوم، حركت، زمان، مكان، عدم مضاف، عدم مطلق، معلول، واجبالوجود و ... . نيز ميتوان در فلسفه از نحوة وجود حقايقي بحث كرد كه تا كنون فيلسوفان بدان نپرداختهاند؛ مانند نحوة وجود جامعه. آيا اصلا غير از افراد، حقيقتي با عنوان جامعه وجود دارد و يا اينكه جامعه يك امر اعتباري است، مانند لشكر، و غير از افراد، در خارج چيزي وجود ندارد. علامه طباطبايي از نحوة وجود اعتباريات، در برابر امور حقيقي، بحث كرده است. بحث دربارة نحوة وجود اشيا، شأن فيلسوف است. تا هرجا كه واقع بما هو واقع پيش برود، فيلسوف ميتواند با نگاه وجودي دربارة آن بحث كند. در فلسفة هنر، بايد از نحوة وجود زيبايي سخن گفت و در هرمنوتيك (فلسفة فهم) بايد از نحوة وجود فهم بحث كرد. 📚 منبع: درس خارج نهایه - سال اول - 1393-1392 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #دیدگاه_ها_و_باورداشتهای_اسلامی_انقلابی
💠 #حجت_الاسلام_محمدرضا_فلاح
1️⃣تحصیل حوزوی یک تخصص برای خدمت به جامعه
https://eitaa.com/fvtt_ir/1854
2️⃣ عناصر مؤثر برای رسیدن به تخصصی مؤثر در حوزه برای خدمت به نهضت
https://eitaa.com/fvtt_ir/1885
3️⃣ دغدغهها انسانسازند
https://eitaa.com/fvtt_ir/1915
4️⃣ ظرفیتهای حیاتطلبگی
https://eitaa.com/fvtt_ir/1941
5️⃣ #انقلاب_اسلامی حادثهای عظیم(1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/1985
6️⃣ #انقلاب_اسلامی حادثهای عظیم(2)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2010
7️⃣ پیچ تاریخی (1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2029
8️⃣ پیچ تاریخی (2)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2063
9️⃣ پیچ تاریخی (3)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2108
🔟 روند تعریف مأموریت(1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2137
1️⃣1️⃣ روند تعریف مأموریت(2)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2159
2️⃣1️⃣ روند تعریف مأموریت(3)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2209
3️⃣1️⃣ اندیشه پشتیبان انقلاب اسلامی(1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2251
4️⃣1️⃣ اندیشه پشتیبان انقلاب اسلامی(2)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2350
5️⃣1️⃣ اندیشه پشتیبان انقلاب اسلامی(3)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2410
6️⃣1️⃣ اندیشه پشتیبان انقلاب اسلامی(4)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2450
7️⃣1️⃣ اندیشه پشتیبان انقلاب اسلامی(5)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2472
8️⃣1️⃣ اندیشه پشتیبان انقلاب اسلامی(6)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2496
⏳ ادامه دارد ...
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #دیدگاهها_و_باورداشتهای_اسلامی_انقلابی
💠 #حجت_الاسلام_محمدرضا_فلاح
🔺 جلسه با جمعی از طلاب
💠 بخش 5️⃣1️⃣
🔴تأملی در مختصات نگرش نوین توحیدی
#اندیشه_پشتیبان_انقلاب_اسلامی (3)
✅ #نیاز_نظری_نهضت (2)
5️⃣ 👈 #انقلاب_اسلامی با دو حرکت به پیروزی قطعی رسید:
🔺 1. فروریختن نظام استبدادی در بهمن 57
🔹 آن شب 22 بهمن خیلی کلیدی بود که امام گفت بریزید بیرون؛ یعنی بعدها خیلی تحلیل آمد روی آن. اصلاً عجیب بود این دریافت حضرت امام، اگر آن کار را ایشان نمیکرد رئوس انقلابیون را درو میکردند؛ انقلاب عقیم میشد. هم دولت داخلی منفعل بود هم نظام سلطه نمیفهمید چه اتفاقی دارد میافتد. در وضع انفعال امام آخرین ضربه را زد؛ که دیگر معلوم شد اینجا تقلب کرد و از روی دست امام زمان خواند.
🔺 2. برپایی نظام نوین #جمهوری_اسلامی ایران
🔹 ما اولین انقلابی هستیم که 50 روز بعد انقلاب تکلیف ساختار حکومت روشنشده است. 50 روز بعد از پیروزی انقلاب رفراندوم برگزار کردیم.
🔹دشمنان دارند خباثت میکنند والا سجده میکنند در برابر ایران، اندیشمندانی که دموکراسی میفهمند به خاطر این دموکراسی واقعی که اینجا جاری است، در برابر ایران سجده میکنند.
🔹 بعدش هم حضرت امام در آن پیام خطاب به ملت ایران نوشت که روزِ نخستینِ حکومت الله در زمین را به شما تبریک میگویم.
🔹 تصویب #قانون_اساسی در همان سال، سال 58، یعنی چهارده ماه بعد از پیروزی، تصویب قانون اساسی عجیب است. آیتالله جوادی حفظهالله میفرمودند؛ این قانون اساسی وزن علمیاش از رسالههای عملیه بالاتر است، میفرمودند هفتادتا فقیه بر سر هم زدیم تا شد این قانون اساسی.
6️⃣👈 وجود آگاهی و انضباطی مطلوب در مسیر پیگیری انقلاب
🔺 عزیزان ما در مورد انقلابمان خیلی چیز کم میدانیم، و این چیز عجیبی است. یک خانمی به نام تدا اسکاچ پل، ایشان محقق انقلابها، یک جامعهشناس است رشتهی تخصصیاش انقلابهاست. ایشان یک تزی داشت، آنهم اینکه انقلابها ساخته نمیشوند، انقلابها پدید میآیند. کسی نمیتواند ادعا بکند من این انقلاب را درست کردم. ایشان بعد انقلاب ایران را که نگاه میکند نظرش عوض میشود، کتابش را ویرایش میزند، میگوید البته این استثناء است.
🔺 ببینید انقلاب یک آگاهی و انضباط عالی از خودش نشان داد انقلاب اسلامی ایران، نقطهی مطلوب انقلاب را آگاهانه هدف گرفتهشده بود.
🔺 حضرت امام همهی مخاطرات را بهموقع شناخت و بهترین راهحلها را برای آنها یافت و ایدههای نو و بومی در میان آورد؛
🔺 از همهی ظرفیتهای در اختیار هوشیارانه و با تسلط استفاده کرد. نظام سلطه را با همهی تکاپویی که میکرد، با تعجب زیاد، پشت پرچین خواستها و ارادههای خود نگه داشت.
7️⃣ 👈 برای این پایه تسلط و برای پیروزی قطعی نیاز به پشتوانههای چندی بود:
🔺 1. هدفگذاری روشن، و ثبات هدفها
🔹شما اگر در وضعیت پرآشوبی بخواهید حرکت بکنید برای اینکه به مقصد برسید باید مقصد برایتان خیلی روشن باشد والا سیل حوادث میآید یکدانه میزند در گوشتان صورتتان برمیگردد و دیگر قبلهتان عوض میشود و دیگر از آنوقت اینطرفی دارید میروید.
🔺 2. انضباطهای روشن و ایدههای راه گشا
🔹یکی از نیازهای جدی انضباطهای روشن و ایدههای راه گشا است. این لازم است برای اینکه شما بتوانید مسلط عمل بکنید.
🔺 3. توان اجتماعی بالایی که یارای فشارهای متنوع نظام سلطه را داشته باشد.
🔹 فشارهای مستقیم مثل گرفتن یا کشتن مجاهدین، متلاشی کردن ارتباطها و پیوندها؛
🔹بعد هم همینطور حیلهگریها، تردید افکنی، القای تعبیرهای غلط، راههای انحرافی و وعدههای دروغ.
8️⃣ 👈 برای هدفگذاری، انضباطها و ایدههای درست و توان بهکارگیری چالاک سرمایهها
🔺 1. نیاز به اندیشه و هوشیاری بالایی بود
🔺 2. این اندیشه باید به دانشهایی تکیه میداشت.
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#فلسفه_از_نگاه_امام_و_رهبری
#کلام_رهبری
اهمیت پرداختن حوزه های علمیه به فلسفه و علوم عقلی
#حوزه_علمیه_قم_مرکز_فلسفه
بیانی از رهبر معظم انقلاب امام خامنه ای
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac