eitaa logo
موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
3.7هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
60 ویدیو
49 فایل
─━━━━━━ا﷽ا━━━━━━─ ⭕️موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی (فتوت) 💢با مدیریت حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا فلاح شیروانی 📍قم، میدان سپاه، بلوار شهید اخلاقی، پلاک۱۲ 📩درگاه ارتباطی و تبادل: @Admin_fotovat 🔺نشر مطالب همراه با آدرس
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 با رویکرد تمدنی 💠 1️⃣ معرفی بحث الهیات کاربردی https://eitaa.com/fvtt_ir/2231 2️⃣ نگرش و نقش نگاه https://eitaa.com/fvtt_ir/2326 3️⃣ نگرش الهی و توحیدی https://eitaa.com/fvtt_ir/2387 4️⃣ آثار نگرش توحیدی (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2438 5️⃣ آثار نگرش توحیدی (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2479 6️⃣ آثار نگرش توحیدی (3) https://eitaa.com/fvtt_ir/2530 7️⃣ آثار نگرش توحیدی (4) https://eitaa.com/fvtt_ir/2597 8️⃣ آثار نگرش توحیدی (5) https://eitaa.com/fvtt_ir/2641 ⏳ ادامه دارد ... —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 با رویکرد تمدنی 💠 ☑️ یادداشت شماره 2️⃣ 🌐 مقدمه 1️⃣: نگرش و نقش نگاه ▫️نگرش منظور از نگرش همان توصیف و تفسیر ما از محیط است که هر انسانی مستمراً مشغول انجام آن است. این تفسیر گاهی در سطح کلان هستی و گاه خصوص عالم طبیعت که محیط بر ما به نظر می‌رسد و گاه از عالم انسانی که گویا چون دالانی در دل آن در حال حیات و حرکتیم صورت می‌گیرد. «جهان‏بينى يعنى مجموعه‏اى از بينشها و تفسيرها و تحليلها درباره جهان و جامعه و انسان‏ كه جهان چنين است و يا چنان است، اين‏چنين قانون دارد، آن‏چنان پيش مى‏رود، فلان هدف را تعقيب مى‏كند يا نمى‏كند، مبدأ دارد يا ندارد، غايت دارد يا ندارد و امثال اينها.»(مجموعه آثار شهيد مطهري، ج‏2، ص226) ▫️نقش نگاه بشر فاعل ارادی شعوری است و ساخت استثناناپذیری بر او حاکم است که قوۀ فاعلۀ او برای تحریک و خیز اقدام محتاج تصویر و تصدیق است. به همین جهت انسان نیازمند و پیچیده به برداشت است. شاید این جملۀ حضرت امیر علیه‌السلام هم به همین نکته اشاره دارد : «مَا مِنْ حَرَكَةٍ إِلَّا وَ أَنْتَ مُحْتَاجٌ‏ فِيهَا إِلَى مَعْرِفَةٍ.»(تحف العقول، النص، ص171) به عنوان مثال ما ناخودآگاه نظام علّی را بر جهان بیرون و درون خود حاکم می‌دانیم و جداً معتقد به اصل سخیّت علت و معلول هستیم. اگر این باور از ما گرفته شود ممکن نیست کوچکترین تحرک ارادی داشته باشیم. این نکته برتری نسبی «توصیف» را بر «توصیه» نشان می‌دهد. —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 💠 ☑️ بریده هایی از کلاس 💢بخش 1️⃣ نقطه شروع فلسفه https://eitaa.com/fvtt_ir/1935 💢بخش 2️⃣ بداهت واقعیت بیرون از خود (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2003 💢بخش 3️⃣ بداهت واقعیت بیرون از خود (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2051 💢بخش 4️⃣ شهود عقلی (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2104 💢بخش 5️⃣ شهود عقلی (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2155 💢بخش 6️⃣ نگاه پیشینی به فلسفه (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2185 💢بخش 7️⃣ نگاه پیشینی به فلسفه (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2203 💢بخش 8️⃣ واقع بما هو واقع (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2243 💢بخش 9️⃣ واقع بما هو واقع (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2333 💢بخش 🔟 واقع بما هو واقع (3) https://eitaa.com/fvtt_ir/2404 💢بخش 1️⃣1️⃣ واقع بما هو واقع (4) https://eitaa.com/fvtt_ir/2456 💢بخش 2️⃣1️⃣ واقع بما هو واقع (5) https://eitaa.com/fvtt_ir/2487 💢بخش 3️⃣1️⃣ علی وجهٍ کلی (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2536 ⏳ ادامه دارد ... —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 ☑️ بریده هایی از کلاس 💢بخش 9️⃣ 🌐 واقع بما هو واقع (2) 🔺اگر حيثيت بحث فلسفي و كيفيت موضوع فلسفه روشن شود، بسياري از نكات ديگر را مي‌توان دريافت و در بحث‌هاي فلسفي با بصيرت فراوان پيش رفت. نيز مي‌توان اشكالاتي را كه دربارة موضوع و مسائل فلسفه مطرح است به‌آساني پاسخ گفت. براي نمونه، اين اشكال مطرح شده است كه اگر يك دسته از مسائل فلسفي، مسائل تقسيمي است، تقسيم در جايي نمي‌ايستند و در اين صورت بسياري از مسائلي كه غير فلسفي‌اند، بايد داخل در فلسفه شمرده شوند. پاسخ اين است كه همواره بايد حيثيت بحث فلسفي مراعات شود. تقسيمات موضوع فلسفه تا جايي پيش مي‌رود كه حيث وقوع در نظر باشد. براي نمونه، تقسيم سنگ به رسوبي، آذرين و دگرگوني، تقسيمي در دايرة علم فلسفه نيست؛ زيرا اين تقسيم از حيث وقوع صورت نگرفته است. سنگ ازآن‌جهت كه موجود است، اين اقسام را ندارد، بلكه از جهت نحوة شكل‌گيري در زمين به اين اقسام تقسيم مي‌شود. اين تقسيم، در علم سنگ‌شناسي مطرح است، كه خود، شاخه‌اي از علم زمين‌شناسي است. 🔺بنابراين در فلسفه به بسياري از بحث‌هاي جزئي مربوط به قيود جزئي پرداخته نمي‌شود. كار فيلسوف ضابطه‌مند است و او به هر جايي سفر نمي‌كند. اما تا هر جا كه حيثيت نگاه فلسفي اجازه دهد، بحث فلسفي مي‌تواند به پيش برود، هر چند در فلسفة موجود، اين پيش‌روي انجام نشده باشد. با اعمال اين نگاه، هم مي‌توان دايرة بحث فلسفي را درك كرد و هم افق‌هايي تازه در فلسفه گشود. اينكه در فلسفه از شيء، ازآن‌جهت كه واقع است، بحث مي‌شود، لوازم فراواني دارد. در جاي خود خواهيم گفت كه اين‌گونه نگاه، ابزارهاي مفهومي ويژه‌اي (معقولات ثاني فلسفي) و نيز روش خاصي را مي‌طلبد. 🔺در فلسفه به‌شكل كلان به اشياء مي‌نگرند؛ يعني نگاه فلسفي، نگاهي نامقيد به قيود جزئي است. ازهمين‌روست كه گفته‌اند فلسفه علم كلي است. فيلسوف به يك برگ هم كه مي‌نگرد، به اصل هستي آن نظر مي‌دوزد، و نگاهش را معطوف به لايه‌هاي سطحي آن واقعيت نمي‌كند. 🔺واقع، داراي ساحتي است كه بي‌رنگ و بدون قيد است و در آن ساحت، احكام و عوارضي دارد كه اگر مقيد شود، ديگر آن احكام و عوارض را ندارد. 🔺فيلسوفان در اينجا مفاد اثباتي را به‌شكل سلبي بيان كرده‌اند. موضوع فلسفه، واقع است، بدون اينكه تخصص پيدا كند؛ يعني ساحت مطلق و بدون‌قيدِ واقعيت، موضوع فلسفه است. از اين منظر، تمام موجودات، اعم از مجرد و مادي، ازآن‌جهت كه موجودند، در حيطة بررسي‌هاي علم فلسفه قرار مي‌گيرند. وقتي به جهت وجودي مي‌نگريم، مي‌بينيم كه تمام موجودات در آن مشتركند. وجود، امري همگاني و كلان است. از اين منظر، همة موجودات را مي‌توان نگاه كرد و همة آنها را با اين عينك مي‌توان ديد. همة موجودات در موجوديت شريكند، اما نحوة وجود آنها متفاوت است. نحوة وجود واجب‌الوجود، غير از نحوة وجود ممكن‌الوجود است. بنابراين در فلسفه نگاه عامي به همة موجودات انداخته مي‌شود و درنتيجه، علمي عام پديد مي‌آيد. وقتي نگاه عام، مطلق و بي‌رنگ شد، همه‌جا را مي‌گيرد و ازهمين‌رو فلسفه را علم عام مي‌گويند، و ديگر علوم را علم خاص و جزئي. 📚 منبع: درس خارج نهایه - سال اول - 1393-1392 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔘 خلاصه ای از مقدمات تدریس کتاب بدایة الحکمة استاد امینی نژاد 🔻 بخش 1️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1456 🔻 بخش 2️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1488 🔻 بخش 3️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1511 🔻 بخش 4️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1526 🔻 بخش 5️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1527 🔻 بخش 6️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1528 🔻 بخش 7️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1529 🔻 بخش 8️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1560 🔻 بخش 9️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1562 🔻 بخش 0️⃣1️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1599 🔻 بخش 1️⃣1️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1622 🔻 بخش 2️⃣1️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1640 🔻 بخش 3️⃣1️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1681 🔻 بخش 4️⃣1️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1822 🔻 بخش 5️⃣1️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1849 🔻 بخش 6️⃣1️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1880 🔻 بخش 7️⃣1️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1952 🔻 بخش 8️⃣1️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/2016 🔻 بخش 9️⃣1️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/2076 🔻 بخش0️⃣2️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/2121 🔻 بخش1️⃣2️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/2264 🔻 بخش 2️⃣2️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/2342 ⏳ ادامه دارد .... ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
2️⃣2️⃣ خلاصه ای از مقدمات تدریس کتاب بدایة الحکمة استاد امینی نژاد 💠آموزش فلسفه (1) 🔹 لازم بودن سطحی از آن برای عموم درباره آموزش فلسفه باید گفت سطوح و لایه‌هایی از فلسفه برای همگان لازم است. بشر بر بستر تعقل کار می‌کند و هرگاه از این فضا خارج شده، دچار مشکل شده است. نمی‌گویم همه بدایه‌الحکمه بخوانند، بلکه همه باید در حدی با فلسفه و آزاداندیشی آشنا باشند به گونه‌ای که رشد و تربیت فرزندان ما بر پایه‌های عقلانی و اندیشه‌های تعقلی شکل بگیرد. ذهن وقتی عقلانی شود، دین را بهتر و با استحکام بیشتری می‌پذیرد و می‌داند چگونه با شبهات برخورد کند. باید برای اینها برنامه‌ریزی کنیم. 🔹توقع ما از فلسفه 🔺پاسخگوی همه نیازها نیست یک نکته دیگر درباره آموزش فلسفه برای طلاب است اینکه توقع ما از فلسفه چیست. فلسفه پاسخگوی همه نیازهای انسانی در همه سطوح نیست. نباید توقع داشته باشیم فلسفه مشکلات روانی و اجتماعی و خانوادگی را حل می‌کند. فراگیری فلسفه آغاز مشکلات است. دغدغه‌ها شروع می‌شود. 🔺 لزوما سعادت در گروه آموزش فلسفه مصطلح نیست لزوماً فکر نکنیم سعادت در آموختن فلسفه است. بله، از فلسفه و فلسفه اسلامی سخن گفتیم و بیان کردیم که جایگاه هر یک کجاست؛ اما این‌گونه نیست که فکر کنیم اگر آنچه به نام فلسفه مصطلح است یاد نگیریم، دنیا و آخرتمان خراب است. 🔹 لزوم استعدادسنجی و پرداختن برخی افراد به صورت تخصصی به فلسفه باید به استعدادیابی بپردازیم. اگرچه نیاز است همه طلاب فلسفه را تا حدی بیاموزند، فقط عده‌ای باید به صورت تخصصی به این دانش بپردازند. توقع‌های زیادی از فلسفه وجود دارد. بسیار گفته می‌شود که فلسفه کجا و دین کجا. باید بگوییم قصد ما مقایسه فلسفه و دین نیست، مگر فلسفه می‌تواند جای دین را بگیرد؟! یا حتی دین نمی‌تواند جای فلسفه را بگیرد. هر چیزی سر جای خودش است. 🔹 دو سطح کار فلسفی کسانی که می‌خواهند به فهم عمیقی از گزاره‌های معرفتی برسند، یعنی در حوزه معارف دین مجتهد شوند یا کسانی که می‌خواهند متخصص در فلسفه یا متخصص در کلام شوند و کسانی که می‌خواهند در وادی فلسفه عرفان کار کنند و حوزه‌های معرفت‌شناسی را عمیقاً دنبال کنند یا به فلسفه‌های مضاف بپردازند، چنین کسانی باید در دو سطح به فلسفه کلاسیک بپردازند. یک سطح، پیش از اجتهاد است که البته از حد متعارف و معمولی بیشتر است، مثل خواندن بدایه‌الحکمه، نهایه‌الحکمه، شرح منظومه و بخشی از اسفار. اما اگر شخص می‌خواهد در فلسفه، مجتهد و متخصص شود و تاثیراتش عمیق باشد، قطعاً باید فلسفه‌آموزی را به مدت طولانی و با همه تلاش‌ها و کوشش‌ها و با همه هوش و حواس و با همه ابزارها دنبال کند. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 💠 1️⃣تحصیل حوزوی یک تخصص برای خدمت به جامعه https://eitaa.com/fvtt_ir/1854 2️⃣ عناصر مؤثر برای رسیدن به تخصصی مؤثر در حوزه برای خدمت به نهضت https://eitaa.com/fvtt_ir/1885 3️⃣ دغدغه‌ها انسان‌سازند https://eitaa.com/fvtt_ir/1915 4️⃣ ظرفیت‌های حیاتطلبگی https://eitaa.com/fvtt_ir/1941 5️⃣ حادثه‌ای عظیم(1) https://eitaa.com/fvtt_ir/1985 6️⃣ حادثه‌ای عظیم(2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2010 7️⃣ پیچ تاریخی (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2029 8️⃣ پیچ تاریخی (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2063 9️⃣ پیچ تاریخی (3) https://eitaa.com/fvtt_ir/2108 🔟 روند تعریف مأموریت(1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2137 1️⃣1️⃣ روند تعریف مأموریت(2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2159 2️⃣1️⃣ روند تعریف مأموریت(3) https://eitaa.com/fvtt_ir/2209 3️⃣1️⃣ اندیشه پشتیبان انقلاب اسلامی(1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2251 4️⃣1️⃣ اندیشه پشتیبان انقلاب اسلامی(2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2350 5️⃣1️⃣ اندیشه پشتیبان انقلاب اسلامی(3) https://eitaa.com/fvtt_ir/2410 6️⃣1️⃣ اندیشه پشتیبان انقلاب اسلامی(4) https://eitaa.com/fvtt_ir/2450 7️⃣1️⃣ اندیشه پشتیبان انقلاب اسلامی(5) https://eitaa.com/fvtt_ir/2472 8️⃣1️⃣ اندیشه پشتیبان انقلاب اسلامی(6) https://eitaa.com/fvtt_ir/2496 ⏳ ادامه دارد ... —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 🔺 جلسه با جمعی از طلاب 💠 بخش 4️⃣1️⃣ 🔴تأملی در مختصات نگرش نوین توحیدی (2) ✅ (1) 1️⃣ 👈صحنه دشواری که در ایران با آن مواجه بود 🔺استبداد داخلی در مرزهای ایران تمام نمی‌شد؛ 🔺استبداد داخلی امتداد اراده‌های نظام سلطه بود. 🔺 یکی از چیزهایی که باید با آن آشنا بشویم نظام سلطه است. 👈 نظام سلطه را باید شناخت. بحث استراتژی های جهان کفر که قبلا اشاره ‌شد یک عنوان مختصری بود از این بحث مفصل. نظام سلطه از کجا آمده است؟ الآن به چه چیزی رسیده است؟ الآن چیست؟ اتفاقاً اگر می‌خواهیم اندیشه‌ی مهدوی داشته باشیم بازهم باید نظام سلطه را بشناسیم. 👈 جوهره نظام سلطه استکبار است. و امام این موضوع استکبار را خیلی خوب کار کرده حتی قبل از قیام و در دوران جوانی. ⚠️امام ره در منشور روحانیت:
«مجتهد بايد به مسائل زمان خود احاطه داشته باشد. براى مردم و جوانان و حتى عوام هم قابل‌قبول نيست كه مرجع و مجتهدش بگويد من در مسائل سياسى اظهارنظر نمى‏كنم. آشنايى به روش برخورد با حيله‏ها و تزويرهاى فرهنگ حاكم بر جهان، داشتن بصيرت و ديد اقتصادى، اطلاع از كيفيت برخورد با اقتصاد حاكم بر جهان، شناخت سیاست‌ها و حتى سياسيون و فرمول‌های دیکته شده آنان و درك موقعيت و نقاط قوّت و ضعف دو قطب سرمایه‌داری و كمونيزم كه در حقيقت استراتژى حكومت بر جهان را ترسيم مى‏كنند، از ویژگی‌های يك مجتهد جامع است. يك مجتهد بايد زيركى و هوش و فراست هدايت يك جامعه بزرگ اسلامى و حتى غير اسلامى را داشته باشد» 
صحیفه امام خمینی، ج21، ص289. ◀️ انقلاب اسلامی پنجه در پنجه نظام سلطه انداخته و هنوز هم همین است و اگر این را نشناسیم متوجه نمی‌شویم داریم چه می‌کنیم. 2️⃣👈 متکی بودن به دانش و اندیشه در تمام لایه‌ها 🔺نظام سلطه متکی به دانش و اندیشه در تمام لایه‌های آن بود از دانش‌های بنیادین تا کاربردی و از فلسفه تا تکنولوژی ⚠️ آقا:
«مدیریت غرب بر دنیا ... دو پایه‌ى اساسى داشت: یک پایه‌ى فکرى و ارزشى، و یک پایه‌ى عملى، یعنى نظامى و سیاسى.»
(13/6/93) ⚠️آقا:
«غرب و آمریکا به برکت علم توانستند بر کشورهای دنیا مسلط شوند؛ یکی از ابزارهایشان علم بود؛ ثروت را هم با علم به دست آوردند. البته مقداری از ثروت را هم با فریب‌گری و خباثت و سیاست به دست آوردند، اما علم هم مؤثر بود. باید علم پیدا کرد. روایتی است که فرمود: «العلم سلطان من وجده صال و من لم یجده صیل علیه.» باید علم پیدا کنید. علم که پیدا کردید، پنجه‌ی قوی پیدا خواهید کرد. اگر علم نداشته باشید، کسانی که دارای پنجه‌ی قوی هستند، دست شما را می‌پیچانند.»
(21/9/91) 3️⃣👈 به جهت متکی به دانش بودن نظام سلطه مقابله با آن دشواری فراوان داشت 🔺 ما در ایران که گفتیم مرگ بر شاه با نظام سلطه درگیر شدیم، و نظام سلطه برای اولین بار در طول تاریخ متکی به قدرت‌های متنوع و متکی به یک تمدن قدرتمند است. حالا همه‌ی این‌ها را باهم فهرست کن بعد بگو انقلاب اسلامی معجزه بود. 🔺 به همین جهت مقابله با آن دشواری فراوان داشت، انقلاب‌های بسیاری بی‌ثمر مانده بود. 4️⃣👈یکی از مهارت‌های نظام سلطه پکاندن انقلاب‌های واقعی و مردمی است. و نظام سلطه تمام انقلاب‌ها را پکانده بود، در این شرایط ما زنده ماندیم، در این شرایط ما ادامه دادیم، فقط هم این نبود آن جمله‌ی حضرت امام درست است، ما همچون صاعقه‌ای بر فرق آمریکا فرود آمدیم. —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 ⚫️ امام صادق علیه السلام ☑️ امام صادق علیه‌السلام و داعیه تشکیل حکومت اسلامی ❇️ متن روایت مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحُسَيْنِ عَنِ النَّضْرِ بْنِ سُوَيْدٍ عَنْ عَمْرِو بْنِ أَبِي الْمِقْدَامِ قَالَ: رَأَيْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع يَوْمَ عَرَفَةَ بِالْمَوْقِفِ وَ هُوَ يُنَادِي بِأَعْلَى صَوْتِهِ أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص كَانَ الْإِمَامَ ثُمَّ كَانَ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ ثُمَّ الْحَسَنُ ثُمَّ الْحُسَيْنُ ثُمَّ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ ثُمَّ مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيٍّ ع ثُمَّ هَهْ فَيُنَادِي ثَلَاثَ مَرَّاتٍ لِمَنْ بَيْنَ يَدَيْهِ وَ عَنْ يَمِينِهِ وَ عَنْ يَسَارِهِ وَ مِنْ خَلْفِهِ اثْنَيْ عَشَرَ صَوْتا 📝 الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏4، ص: 466 🏷 عمرو بن ابى المقدام گفت حضرت صادق عليه السّلام را در روز عرفه ديدم در عرفات با صداى بلند ميفرمايد: مردم پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله رهبر مردم بود پس از او علي بن ابى طالب بعد حضرت حسن و بعد امام حسين پس از ايشان علي بن الحسين و بعد محمّد بن علي بعد از ايشان من هستم بيائيد هر سؤالى داريد بكنيد از هر طرف سه مرتبه اين جملات را تكرار ميكرد چپ و راست، عقب، جلو مجموعا دوازده مرتبه فرمود. —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 ⚫️ امام صادق علیه السلام ☑️ امام صادق علیه‌السلام و داعیه تشکیل حکومت اسلامی 🔺 مبارزه‌ی امام صادق یک مبارزه‌ی پنهانی بود. 1️⃣ امام صادق تفکر انقلابی اسلامی را که پادشاهان اموی حاضر به تحمل آن نبودند در میان مسلمانها رایج کرد. به طوری که در سراسر جهان اسلام امام خودش در مدینه بود، در حجاز، در عراق، در خراسان، در سیستان، در یمن، در مصر، در تمام آفاق وسیع اسلامی کسانی بودند که معتقد به امامت امام صادق بودند و علاقمند به آن حضرت بودند و اسلام را از دیدگاه امام صادق میشناختند و بس. اما امام صادق به این اکتفا نمیکرد. در میان این هزاران هزار انسانی که به او معتقد بودند و علاقمند بودند یک جمع کوچکی را، که یک تشکیلات پنهانی و مخفی را تشکیل میدادند به وجود آورده بود، جمع شیعیان مخلص و فداکار. البته امام صادق در رابطه‌ی با این جمع با کمال تقیه رفتار میکرد. دائما به آنها سفارش میکرد که اسرار او را برملا نکنند، افشا نکنند، حرفها را نزنند. بعضی خیال میکنند اسرار امام صادق که مثلا به معلی‌بن‌خنیس یا دیگران، میگوید آنها را نگویید، اینها اسرار الهی است. اسرار الهی را امام صادق چرا مخفی کند. اسرار الهی، احکام فقه، معارف گوناگون را امام صادق برملا میکرد، پخش میکرد، همه جا میگفت، اما یک چیزهایی هم بودند که آنها را نباید کسی بداند، آنها همان چیزهایی بودند که در دل شیعیان امام صادق، شیعیان نزدیک، این امید را به وجود آورده بود که امام صادق قائمی است که قیام خواهد کرد و حکومت علوی را و حکومت آل محمد را برقرار خواهد ساخت و امام صادق در این مبارزه‌ی طولانی، توفیقات زیادی داشت. 🏷 بیانات رهبر معظم انقلاب ۱۳۶۲/۰۵/۱۴ 2️⃣ بعضی خیال میکنند که امام صادق به سیاست کاری نداشت، علیه دستگاه فعالیتی نمیکرد، در صدد ایجاد حکومت الهی و علوی نبود، این خطاست؛ امام صادق علیه‌الصلاةوالسلام، ماهیت مبارزه‌اش یک ماهیت سیاسی بود، کار فرهنگی او هم کار سیاسی بود، وقتی امام صادق میگوید من امامم، امام یعنی چه؟ امام یعنی حاکم جامعه، امام یعنی رئیس جامعه، یعنی من همان کسی هستم که این خلیفه‌ی غاصب بی دین، جای مرا گرفته. خب این حرف آیا یک حرف سیاسی است یا یک حرف فرهنگی است؟ 🏷 بیانات رهبر معظم انقلاب ۱۳۶۸/۰۳/۱۲ —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📝 (با رویکرد حمایت از کالای ایرانی) 🔘 صوت و خلاصه جلسه 1️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1780 صوت و خلاصه جلسه 2️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1833 صوت و خلاصه جلسه 3️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1872 صوت و خلاصه جلسه 4️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1911 صوت و خلاصه جلسه 5️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1981 صوت و خلاصه جلسه 6️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/2025 صوت و خلاصه جلسه 7️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/2089 صوت و خلاصه جلسه 8️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/2134 صوت و خلاصه جلسه 9️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/2220 صوت و خلاصه جلسه 0️⃣1️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/2376 ⏳ ادامه دارد ... —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
هدایت شده از عقیل رضانسب
فقه اقتصاد مقاومتی-استاد یوسفی-ج10-981012-LQ.mp3
16.52M
🎧 #فقه_اقتصاد_مقاومتی (با رویکرد حمایت از کالای ایرانی) 🔘 #استاد_یوسفی 📝جلسه دهم 🗓 تاریخ جلسه: #12_10_98 —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
(با رویکرد حمایت از کالای ایرانی) 🔶بحث در شرایطی بود که خرید کالای خارجی، موجب تسلط کفار بر مسلمین می شود. 3️⃣دلیل سوم: آیه عدم رکون به ظلم 🏷لا تَرْكَنُوا إِلَى الَّذِينَ ظَلَمُوا فَتَمَسَّكُمُ النَّارُ وَ مَا لَكُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ مِنْ أَوْلِيَاءَ ثُمَّ لَا تُنْصَرُونَ ▫️آیه قرآن از رکون و اعتماد بر ظالمان نهی شدید کرده است و شامل عرصه اقتصاد هم می شود. ▫️مصداق کامل و تکیه و اعتماد در اقتصاد، شرایطی است که سلطه تحقق پیدا کند. پس قطعا معاملات منجر به سلطه نیز حرام است. ▫️البته وابستگی متقابل اشکالی ندارد و چنین روابطی در زمان پیامبر (ص) و بعد از ایشان همواره بوده است. ▫️در فرض سلطه علاوه بر حرمت خرید و مصرف کالای خارجی، هر اقدامی که تسهیل کننده واردات و مصرف آن کالاها باشد نیز حرام است. چون مصداق تعاون بر اثم است. 🔵فرض دوم- تقویت اقتصادی کفار ▫️شرایطی که جریان مبادلات تجاری اقتصادی با امریکا و اسرائیل مصداق سلطه نیست ولی تقویت اقتصاد آنها می شود. این فرض در دو حالت بررسی می شود: 🔶اول- فرض وجود کالای مشابه داخلی ▫️موجب برخی مشکلات برای اقتصاد ایران می شود نظیر رکود و تعطیلی بنگاه های تولیدی، افزایش بیکاری ▫️موجب تقویت اقتصادی دشمن می شود. نظیر رونق اقتصادی، افزایش اشتغال بر اساس ادله نقلی چنین معامله ای حرام است: 🔸روایات حرمت بیع سلاح با اعداء دین ▫️روایت هند سراج و حکم سراج و چندین روایت دیگر که دلالت بر این دارند که در صورت جنگ نمی توان به دشمن سلاح فروخت. ▫️چون این امر باعث تقویت دشمنان اسلام است. ▫️هر اقدامی که باعث تقویت دشمنان اسلام شود، زمینه تضعیف مسلمین را دارد و غیر مجاز است. 🔸روایت تحف العقول: 🏷لأنّ کل شئ من جهة المعونة له معصیة کبیرة من الکبائر. 🔸سیره علمای گذشته نیز بر عدم جواز هر اقدام اقتصادی ای که باعث تقویت کفار و تضعیف مسلمین شود، دلالت دارد. ▫️در این معاملات، علاوه بر اثر تکلیفی، حکم اثر وضعی نیز حرمت است. یعنی دلالت بر بطلان معامله و فساد آن دارد. —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 💠 معرفی مختصر مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی (فتوت) 🔺 بخش 1️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/2141 🔺 بخش 2️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/2173 🔺 بخش 3️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/2192 🔺 بخش 4️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/2226 🔺 بخش 5️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/2311 🔺 بخش 6️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/2382 ⏳ ادامه دارد ... ⭐️⭐️ هر جمعه یک پست معرفی مؤسسه ⭐️⭐️ —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 معرفی مختصر مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی (فتوت) 💠 بخش 6️⃣ ❇️ «فرهنگ و تمدن توحیدی(فتوت)» نام مؤسسه ای راهبردی است که علاقه مند است بر اساس تعریفی غنی‌شده با نگاه سخت گیرترین اسلام شناسان روزگار ما صورت بسته، بروید. 4️⃣ تلاش‌ها و دست‌آوردها 🔹اجمالی از تلاشها و سوگیریها در بخش «پیشینه» به تصویر کشیده شد. جهت اشاره به اهمّ تلاشهای تربیتی و پژوهشی در دو بخش به معرفی آنها می‌پردازیم : 1️⃣ تعلیم و تربیت 🌐 دوره‌های آموزش رسمی: [در دو پست قبل گذشت] 🌐 نشست‌ها و کارگاه‌های کوتاه مدت: 🔺نشست‌های تخصصی و کارگاه‌های آموزشی کوتاه مدت ظرفیّت جالبی برای ویرایش ذهن و فرهنگ محیط های هدف در حوزه و دانشگاه است. این نشست‌های علمی - تخصصی به منظور جهت دهی به طلاب مستعد و نخبه حوزه علمیه قم، تهران، مشهد، اصفهان و قزوین در موضوعات مهم نگرش‌ساز برگزار گردیده است. 🔺مواردی چون :«کلام انقلابی»، «حوزۀ انقلابی» و «نسبت حوزه امروز و انقلاب اسلامی»، «منطق رهبری امامین انقلاب»، «جریان‌شناسی جهان اسلام»، «جریان‌های تربیتی ـ سلوکی ایران معاصر» و ... و نشست علمی فضلای حوزه علمیه قم درباره سند ۲۰۳۰ یونسکو در مدرسه فیضیه (خرداد۱۳۹۶)(متأسفانه حوزه تنها دو نشست مفصل انتقادی در این باب برگزار کرد که یکی از آنها همین مورد بود). 🌐 طرح‌های تربیتی 🔹علاوه بر برنامه‌های آموزشی، طرح ها و برنامه‌های تربیتی نیز تحت هدایت اساتید اخلاق و تربیت حوزه علمیه قم، طراحی و اجرا شده اند که اهم آنها عبارتند از: 🔺 «نظام کاربردی تربیت معنوی» در حوزه دانشجویی شریف (۱۳۹۲ تا کنون) با تعریف مراحل چهارگانه سامان ذهن، سامان دنیا، سامان قلب، سامان آخرت؛ 🔺 طرح تربیتی «راه طلبه» ناظر به طلاب نخبه حوزه علمیه قم (۱۳۹۳ تا کنون)؛ ⭐️⭐️ هر جمعه یک پست معرفی مؤسسه ⭐️⭐️ —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 با رویکرد تمدنی 💠 1️⃣ معرفی بحث الهیات کاربردی https://eitaa.com/fvtt_ir/2231 2️⃣ نگرش و نقش نگاه https://eitaa.com/fvtt_ir/2326 3️⃣ نگرش الهی و توحیدی https://eitaa.com/fvtt_ir/2387 4️⃣ آثار نگرش توحیدی (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2438 5️⃣ آثار نگرش توحیدی (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2479 6️⃣ آثار نگرش توحیدی (3) https://eitaa.com/fvtt_ir/2530 7️⃣ آثار نگرش توحیدی (4) https://eitaa.com/fvtt_ir/2597 8️⃣ آثار نگرش توحیدی (5) https://eitaa.com/fvtt_ir/2641 ⏳ ادامه دارد ... —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 با رویکرد تمدنی 💠 ☑️ یادداشت شماره 3️⃣ 🌐 مقدمه 2️⃣: ▫️نگرش الهی و توحیدی پس از تأیید نقش مؤثر نگاه‌ها در سوگیری و سرنوشت بشری می‌توان از گونه‌های نگاه پرسید و در امتداد آن به تعریف نگرش الهی پرداخت. نگرش انسان آن‌گاه الهی می‌شود که اولاً در مقام تفسیر هستی، خدا را جزء واقعیت‌های عالم ببیند و ثانیاً، برای او حضور و نقش ویژه و چیره‌ای در بیابد؛ این که خدا را مبدأ همۀ کائنات، بلکه هستی‌بخش تک تک موجودات و مقصد وجودی آنها ببیند. این نگرش از آن جهت الهی است که به تمام هستی رنگی الهی می‌زند و هویّتی ربّانی برای تمام موجودات قائل می‌شود. ▫️گونه‌ها و مراتب این نگاه نگرش الهی مؤمنان در نقشی که به خدا در هستی می‌دهند یا سهمی که برای حضور خدا قائل هستند مختلف و متفاوت است. این نگاه گونه‌ها و غلظت‌های متفاوتی دارد. نگاه رایج الهی خدا را مبدأ عالم می‌بیند و هستی جهان را ناشی از خداوند متعال می‌شناسد. ولی در نگاه برتر خدا را فاعل قریب همۀ حوادث عالم می‌بیند و معتقد است هرچه هست و هرچه پیش می‌آید با حضور هستی‌بخش الهی صورت می‌گیرد. باز هم نگاه نافذتری یافت می‌شود که خدا را روح جاری در عالم می‌بیند و همه چیز را ترجمان وجود حق تعالی و چهره‌ها و مفسّران دارائیهای آن وجود یگانه می‌شمارد. ▫️نگرش توحیدی نگاه الهی عمدتاً به نگاه توحیدی شناخته می‌شود و در نگاه توحیدی اهتمام بر این است که خداوند عالم بی‌شریک و یگانه تقریر شود. این نگاه هم از برداشتهای ساده و سطحی که خدا را به عنوان برخوردارترین حقیقت هستی یکتا و بی‌تکرار و بی‌رقیب می‌بیند، شروع می‌شود و تا جایی که همۀ پویشها و همۀ برخورداریها را به خدا نسبت می‌دهد بلکه هستی حقیقی را از آن او می‌شمرد و مابقی را تنها نمود و آیتی از هستی می‌بیند، ادامه می‌یابد. در نگاه‌های اخیر او را احد(واحد قهار) که برای کسی مجال سخن از بهرۀ وجودی نگذاشته می‌بینند. این نگاه معتقد است توحید در سراسر این عالم حکومت تکوینی دارد و نمی‌توان از عالم به درستی تفسیر الهی نیرومندی ارائه کرد ولی از یک رویکرد زنده و نافذ توحیدی بهره نگرفت. به طور کل در نگرش توحیدی تلاش بر آن است که بازگشت این عالم به حقیقتی یگانه دیده و بازنموده شود. —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac