eitaa logo
موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
3.8هزار دنبال‌کننده
976 عکس
55 ویدیو
48 فایل
─━━━━━━ا﷽ا━━━━━━─ ⭕️موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی (فتوت) 💢با مدیریت حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا فلاح شیروانی 📍قم، میدان سپاه، بلوار شهید اخلاقی، پلاک۱۲ 📩درگاه ارتباطی و تبادل: @Admin_fotovat 🔺نشر مطالب همراه با آدرس
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 💠 معرفی مختصر مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی (فتوت) 🔺 بخش 1️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/2141 🔺 بخش 2️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/2173 🔺 بخش 3️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/2192 🔺 بخش 4️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/2226 🔺 بخش 5️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/2311 🔺 بخش 6️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/2382 🔺 بخش 7️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/2434 ⏳ ادامه دارد ... ⭐️⭐️ هر جمعه یک پست معرفی مؤسسه ⭐️⭐️ —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 معرفی مختصر مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی (فتوت) 💠 بخش 7️⃣ ❇️ «فرهنگ و تمدن توحیدی(فتوت)» نام مؤسسه ای راهبردی است که علاقه مند است بر اساس تعریفی غنی‌شده با نگاه سخت گیرترین اسلام شناسان روزگار ما صورت بسته، بروید. 4️⃣ تلاش‌ها و دست‌آوردها 1️⃣ تعلیم و تربیت [در پست های قبل توضیح داده شد.] 2️⃣ پژوهش 🌐 بخش پژوهش با تأکید بر نقاط کلان زیر فعالیت‌های خود را دنبال کرده است: ➖ 1. قرائت و نظام‌بخشی به سرمایه‌ها و تراث عقلی ـ نقلی اسلامی و تشکیل یک پیوستار نظری از جهان‌بینی (عقیده) تا ایدئولوژی (شریعت) اسلامی، به منظور بازخوانی همدلانه و اتخاذ رویکردهای نومکتبی و تقویت بنیادهای نظری فکر اسلامی معاصر(تحقیقات بنیادین محض)؛ ➖ 2. امتدادبخشی به این میراث معرفتی و کشیدن آن تا افق دغدغه‌ها و مسأله‌های تمدنی و تأمین پشتوانه‌های نظری نهضت تمدن‌سازی توحیدی(تحقیقات بنیادین جهت‌دار)؛ ➖ 3. امتدادبخشی به اندیشه‌های پایه و تئوریهای مادر «تمدنی» تا ساحت حیات فعال انقلابی ـ تمدنی و تلاش جهت ارائۀ نسخه‌های عینی برای حل معضلات امروز جوامع اسلامی(تحقیقات کاربردی)؛ 🌐 این تحقیقات غیر از «رویکرد اسلامی، انقلابی، تمدنی و مکتب امامی» از نوعی «اندیشۀ نوین پژوهشی» که بر دسته‌ای مبانی «معرفت‌شناختی»، «روش‌شناختی»، «سیاست‌گذاری تولید علم» و «مدیریت مراکز دین‌پژوهی» مبتنی است، تغذیه می‌نماید. 🔘 امیدواریم این دو نگاه متمایز «محتوایی» و «روشی» منتهی به رهیافت‌های نظری کاملاً اصیل، درعین حال ممتاز، نیرومند و منطبق بر نیازهای واقعی نهضت اسلامی بشود. 🔺از جمله در تلاشیم با برجسته کردن رویکرد روشی «اقدام‌پژوهی» پیوند بیشتری با اقدام و پویشهای حل مسألۀ عینی بگیریم و با جذب عقلانیّت عمل‌گرا و خلاقیّت‌های سر صحنه و دریافت بازخورد عینی ایده‌ها و طرح‌ها چرخۀ نوینی در توسعۀ فهم اسلامی فعال نماییم. ❇️ منظومۀ دغدغه‌های پژوهشی مؤسسه تا کنون در قالب سه گروه علمی و یک اندیشکدۀ داخلی به شرح ذیل دنبال شده است: 1. گروه مطالعات پایه تمدنی: 2. گروه مطالعات تراث و تحقیقات بنیادین تمدن: 3. گروه مطالعات کاربردی تمدن: 1️⃣ گروه مطالعات پایه تمدنی این گروه در قالب چند کارگروه (کارگروه «فلسفه فرهنگ»، کارگروه «هستی‌شناسی سبک زندگی»، کارگروه «الهیات کاربردی با رویکرد تمدنی» و کارگروه «هستی‌شناسی زن») موضوعات تعریف شده را دنبال نموده است. این گروه پژوهشی افزون بر موارد فوق در آستانۀ تشکیل کارگروه‌های «فلسفۀ هنر»، «فلسفۀ تمدن»، «فلسفۀ کلام انقلابی» و «تربیت عمومی معنوی» می‌باشد. ➖ کارگروه «فلسفه فرهنگ» این کارگروه با حضور حجج اسلام یزدان‌پناه، الویری، رهدار، میرزایی، بابایی، امینی‌نژاد، فلاح، حیدری‌پور، موسوی در طول بیش از دو سال با جلسات مستمر به طور متوسط (2 تا 4 جلسه ماهیانه) مبتنی بر تحقیقات بدیع و تازۀ اعضا مباحثاتی را در حوزۀ فلسفۀ فرهنگ پی گرفته است. یکی از ارئه‌های برجسته متعلق به استاد آیت الله یزدان‌پناه با موضوع نحوۀ وجود فرهنگ بود. این تحقیق مبتنی بر مبانی حکمت متعالیه بود و قریب به سی جلسه برگزار گردید و پس از مباحثات اعضا و پیاده‌سازی جلسات و طی مراحل نهایی تدوین زیر نظر استاد به چاپ سپرده شده است. اثر برجستۀ دیگر متعلق به استاد حجت الاسلام والمسلمین امینی‌نژاد از اعضای پیوسته این کارگروه بود. ایشان با بسط نظریه علامه طباطبایی(ره) در حوزه «عالم اعتبارات» به ارائۀ تحلیل عمیقی در باب چیستی و نحوۀ وجود فرهنگ پرداختند. این اثر نیز مراحل تدوین را زیر نظر استاد طی می‌کند. این کارگروه در قالب نشست‌های علمی با برخی از اندیشمندان حوزۀ ضروری «فلسفه فرهنگ» و انجام برخی مسافرتهای گروهی علمی به تبادل نظر با اندیشمندان متعدد این حوزه و نقد و بررسی سایر اندیشه‌ها پرداخته است و از رهگذر این تبادلات علمی به غنی‌سازی اندیشۀ تخصصی خویش در این باب می‌پردازد. ➖ کارگروه «هستی‌شناسی سبک زندگی» طی سالها پژوهش، تبادل علمی، ارائۀ رهیافتهای نظری در مراکز تخصصی حوزوی اثری را در این حوزه نهایی کرده است. ➖ کارگروه «الهیات کاربردی با رویکرد تمدنی» مبتنی بر دسته‌ای تحقیقات بنیادین و کاربردی و پس از تنظیم مباحث مربوط به حوزۀ فلسفۀ علمی «الهیات کاربردی» و دریافت مقاله‌های متعدد پیرامون موضوع به ارائه‌های مکرر این رهیافت نظری پرداخته و آمادۀ تدوین اثر مربوط به این بحث می‌باشد. ➖ کارگروه «هستی‌شناسی زن» این کارگروه علاوه بر تحقیق «هستی‌شناسی زن»، در حال حاضر یک کتاب با عنوان «میثاق مهر و ماه» چاپ کرده است. ⭐️⭐️ هر جمعه یک پست معرفی مؤسسه ⭐️⭐️ —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 با رویکرد تمدنی 💠 1️⃣ معرفی بحث الهیات کاربردی https://eitaa.com/fvtt_ir/2231 2️⃣ نگرش و نقش نگاه https://eitaa.com/fvtt_ir/2326 3️⃣ نگرش الهی و توحیدی https://eitaa.com/fvtt_ir/2387 4️⃣ آثار نگرش توحیدی (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2438 5️⃣ آثار نگرش توحیدی (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2479 6️⃣ آثار نگرش توحیدی (3) https://eitaa.com/fvtt_ir/2530 7️⃣ آثار نگرش توحیدی (4) https://eitaa.com/fvtt_ir/2597 8️⃣ آثار نگرش توحیدی (5) https://eitaa.com/fvtt_ir/2641 ⏳ ادامه دارد ... —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 با رویکرد تمدنی 💠 ☑️ یادداشت شماره 4️⃣ 🌐 مقدمه 4️⃣: ▫️آثار نگرش توحیدی 🔺این بحث بسیار مهم است. نگرش توحیدی هرچند از منظر کلامی یا فقه عقائدی واجب است(به ویژه سطوحی از آن) ولی به واسطۀ آثار ویژه‌اش از زاویه‌های متعددی مورد اعتنای جدی است. این آثار هم در حوزۀ تربیتی و هم حوزۀ معرفتی و هم حوزه‌های دیگر حیات بشری دیده می‌شود. به برخی از این آثار اشاره‌ای می‌نمائیم. ❇️ تأثیرات روحی ـ عاطفی روی شخص 🔺در فرهنگ اسلامی برای بشر گونه‌ای از معرفت زیرساختی و نهادی به نام معرفت فطری قائلند و بر این باورند که انسان اساساً با این شناخت(که حضوری، وجودی و ساختی است) آفریده می‌شود. 🔺عنْ زُرَارَةَ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَاعَبْدِاللَّهِ ع عَنْ قَوْلِ اللَّهِ‏ «فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْها.»(روم، 30) قَالَ : «فُطِرُوا عَلَى التَّوْحِيدِ.»(المحاسن، ج‏1، ص241) 🔺این باور در فکر و فرهنگ اسلامی مبنای نگاه متفاوتی به انسان و دارائیها و استعدادها و تخمین رفتارهای او شده است. برخی از اندیشمندان مسلمان مبنای حسن و قبح ذاتی افعال و توان نهفتۀ درک خوبی و بدی در انسانها را همین ساخت ویژه و مشترک بشری می‌دانند و آن را فراتر از همۀ عناصر و عوامل و سوابق تربیتی انسانی می‌نشانند. 🔺انسان نهاد عاقل، خداپرست، بلکه شدیداً عشق‌پیشه‌ای دارد. بر این نهاد غبار تن نشسته است و با شکل‌گیری هویّت نفسی ـ به ویژه و لاجرم نفس اماره ـ آن را به عنصری مکنون و نیازمند شکوفایی تبدیل کرده است. به همین جهت وقتی امیرالمؤمنین علیه‌السلام به بیان فلسفۀ نبوت می‌پردازند آنچنان آن را به سابقه‌ها و ژرفامندی خلقت انسان گره می‌زنند که برای هر شنونده‌ای تأمل برانگیز می‌شود. 🔺«بَعَثَ فِيهِمْ رُسُلَهُ وَ وَاتَرَ إِلَيْهِمْ أَنْبِيَاءَهُ لِيَسْتَأْدُوهُمْ مِيثَاقَ فِطْرَتِهِ وَ يُذَكِّرُوهُمْ مَنْسِيَّ نِعْمَتِهِ وَ يَحْتَجُّوا عَلَيْهِمْ بِالتَّبْلِيغِ وَ يُثِيرُوا لَهُمْ دَفَائِنَ‏ الْعُقُولِ.»(نهج البلاغة، خطبه1) 🔺 همان‌طور که پیشتر اشاره شد انسان به جهت هویّت انسانی در حیات استکمالی خود که در این دنیا رقم خورده است از ناحیۀ سر و دیده وارد عالم می شود. معرفتها چشم انسان را در عالمهای جدید می‌گشاید و عملاً انسان به لحاظ روحی در عالمی که دیده زندگی می‌کند. 🔺تصویر کردن جهانی ملائم با ساخت درونی انسان با رویکرد توحیدی، مایۀ شورمندی و شکوفایی بشر است. انسان با این برداشتها و با زیستی متناسب با این باورها تفسیر می‌شود و احساس معناداری می‌کند. هرچه غیر این انسان را پژمرده، پرخاشگر، بی‌آرام و همواره سرگردان می‌کند. 🔺«أَلاٰ بِذِكْرِ اَللّٰهِ تَطْمَئِنُّ اَلْقُلُوبُ.» ﴿الرعد، 28﴾ 🔺تغذیۀ اعتقادی نیاز زنده و جاری هر انسانی است و عقاید توحیدی طعام روح متعالی و تعالی طلب انسان است. —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 💠 ☑️ عرفان اسلامي از نگاه امام خميني (ره) 💢بخش 1️⃣ ابعاد بنیادهای عرفانی امام خمینی https://eitaa.com/fvtt_ir/1929 💢بخش 2️⃣ ادوار عرفان نظری (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/1997 💢بخش 3️⃣ ادوار عرفان نظری (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2041 💢بخش 4️⃣بنيادهاي عرفان نظري حضرت امام (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2095 💢بخش 5️⃣ بنيادهاي عرفان نظري حضرت امام (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2148 💢بخش 6️⃣ بنيادهاي عرفان عملی حضرت امام (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2176 💢بخش 7️⃣ بنيادهاي عرفان عملی حضرت امام (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2196 💢بخش 8️⃣ پرسش و پاسخ حضار (بخش 1) نحوه سازگاری بحث ناب‌سازي آموزه‌هاي وحياني با بحث عدم جدایی دین، فلسفه و عرفان https://eitaa.com/fvtt_ir/2234 💢بخش 9️⃣ پرسش و پاسخ حضار (بخش 2) نحوه سازگاری بحث ناب‌سازي آموزه‌هاي وحياني با بحث عدم جدایی دین، فلسفه و عرفان https://eitaa.com/fvtt_ir/2320 💢بخش 🔟 وحدت عرفان و تشيع https://eitaa.com/fvtt_ir/2393 💢بخش 1️⃣1️⃣ دستيابي به عرفان شيعه فقاهتي https://eitaa.com/fvtt_ir/2441 💢بخش 2️⃣1️⃣ سلوك عرفاني حضرت امام (بخش پایانی) https://eitaa.com/fvtt_ir/2482 🔚 به پایان رسید بحمدالله —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 ☑️ عرفان اسلامي از نگاه امام خميني (ره) 💢بخش 1️⃣1️⃣ 📝 پرسش و پاسخ حضار (بخش 4) ☑️ دستيابي به عرفان شيعه فقاهتي 🏷 سؤال: با همۀ تلاشهايي كه عرفاي شيعه انجام داده‌اند آيا به نظرحضرت‌عالي به مقصد نهايي دست يافتيم يا اينكه بايد قدم‌هايي برداشته شود تا به عرفان شيعة فقاهتي بينجامد؟ ✅ پاسخ: هيچ‌يك آنهايي كه دراين باره نوشته‌اند، از دوره دوم و سوم، هيچ‌گاه ادعا نكرده‌اند كه ما همۀ آنچه كه در دين آمده را به دست آورده‌ايم. از محققاني كه ما مي‌شناسيم، هيچ‌كس اين‌طوري نگفته است. مثلاً ابن‌عربي مي‌گويد كه آنچه گفتم، از خزينه‌هاي قرآن گرفتم و بعد مي‌گويد كه در آخرت، قرآن همچنان بكر است. حرف همۀ اين بزرگواران اين است كه هستي‌شناسي قدسي كه از امام معصوم، حجت خدا، رسول الله و خداوند سبحان وجود دارد، پايه و نقشۀ كار ما است. ما تلاشمان اين است كه به اندازه خودمان به عمق آن برسيم. در اين زمينه حركت‌هايي كرده‌ايم؛ ولي هيچ‌گاه ادعا نمي‌كنند به عمق نهايي آن كه از آن معصوم است، رسيديم. اگر كسي ادعا كند كه همۀ آن را فهميده، اين يعني فاصله گرفتن. هيچ فقيهي به خودش اجازه نمي‌دهد كه ادعا كند من همۀ احكامي را كه نزد حضرت حجت است، مي‌دانم. مي‌گويد كه من تلاشم راكردم و مي‌دانم كه مرضي امام زمان است؛ ولي اينكه بگويم به آن رسيدم، معلوم نيست. همه جا همين‌طور است چون واقعش آن ساحت بي‌نظير است. حجت خدا وصل به درياي بيكران الهي است. همان‌گونه كه فقيه به خودش اجازه مي‌دهد بگويد كه الحمدلله به بسياري از احكام فقهي رسيدم يا در اين مسير هم مرضي حجج الهي است، اينها هم به همين شكل ادعا دارند و بيشتر از اين ادعا ندارند. اگر كسي اين را مي‌خواهد بگويد، اشكالي ندارد؛ ولي اگر از اين نتيجه ديگر بگيرد، حرف درستي نيست. 🔹 همايش «عرفان اسلامي از نگاه امام خميني؛ بنيادها و دستاوردها» 7/3/94 (برگزار کننده: مجمع عالی حکمت شعبه مشهد) —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 💠 1️⃣تحصیل حوزوی یک تخصص برای خدمت به جامعه https://eitaa.com/fvtt_ir/1854 2️⃣ عناصر مؤثر برای رسیدن به تخصصی مؤثر در حوزه برای خدمت به نهضت https://eitaa.com/fvtt_ir/1885 3️⃣ دغدغه‌ها انسان‌سازند https://eitaa.com/fvtt_ir/1915 4️⃣ ظرفیت‌های حیاتطلبگی https://eitaa.com/fvtt_ir/1941 5️⃣ حادثه‌ای عظیم(1) https://eitaa.com/fvtt_ir/1985 6️⃣ حادثه‌ای عظیم(2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2010 7️⃣ پیچ تاریخی (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2029 8️⃣ پیچ تاریخی (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2063 9️⃣ پیچ تاریخی (3) https://eitaa.com/fvtt_ir/2108 🔟 روند تعریف مأموریت(1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2137 1️⃣1️⃣ روند تعریف مأموریت(2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2159 2️⃣1️⃣ روند تعریف مأموریت(3) https://eitaa.com/fvtt_ir/2209 3️⃣1️⃣ اندیشه پشتیبان انقلاب اسلامی(1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2251 4️⃣1️⃣ اندیشه پشتیبان انقلاب اسلامی(2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2350 5️⃣1️⃣ اندیشه پشتیبان انقلاب اسلامی(3) https://eitaa.com/fvtt_ir/2410 6️⃣1️⃣ اندیشه پشتیبان انقلاب اسلامی(4) https://eitaa.com/fvtt_ir/2450 7️⃣1️⃣ اندیشه پشتیبان انقلاب اسلامی(5) https://eitaa.com/fvtt_ir/2472 8️⃣1️⃣ اندیشه پشتیبان انقلاب اسلامی(6) https://eitaa.com/fvtt_ir/2496 ⏳ ادامه دارد ... —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 🔺 جلسه با جمعی از طلاب 💠 بخش 6️⃣1️⃣ 🔴تأملی در مختصات نگرش نوین توحیدی (4) ✅ (3) 🌐ضرورت دانش 🏷 تعریف دانش 🔺دانش‌ها مجموعه‌ای از شناخت‌ها و گزاره‌های مستدل و به‌هم‌پیوسته است. دانش‌ها از مسیر ایده تا یک قاعده‌ی علمی چکش بسیار خورده‌اند، به همین واسطه در بازه‌های زمانی کوتاه از تبدل بسیار در امان هستند. علاوه بر آن بر مقدمات و منطق نسبتاً نیرومندی متکی‌اند. و در تحلیل‌ها و توصیه‌ها از قوت مناسبی برخوردارند و چون ابزاری قدرتمند واقعاً توان راه گشایی دارند. 🏷 نقش اجتماعی دانش 🔺 وقتی اقدامات انسان گسترده می‌شود و دارای میدانی وسیع می‌شود. و از طرفی دیگر کش‌دار و دارای بازه زمانی طولانی می‌شود، احتیاج بیشتری به یک کانون نیرومند انضباط‌بخش پیدا می‌شود. 🔺 یکی از اجزای قطعی این کانون، دانش است. ⭐️ مقام معظم رهبری:
«آنچه که در درجه‌ی اول در ایجاد قدرت ملی مهم است، به نظر من دو چیز است: یکی علم است، یکی ایمان. علم مایه‌ی قدرت است؛ هم امروز و هم در طول تاریخ؛ در آینده هم همین‌جور خواهد بود. این علم یک وقت منتهی به یک فناوری خواهد شد، یک وقت هم نخواهد شد. خود دانش مایه‌ی اقتدار است؛ ثروت آفرین است؛ قدرت نظامی آفرین است؛ قدرت سیاسی آفرین است. یک روایتی هست که می‌فرماید: «.» علم، قدرت است. «... من وجده صال به و من لم یجده صیل علیه». یعنی مسئله، دو طرف دارد: اگر علم داشتید، می‌توانید سخن برتر را بگوئید، دست برتر را داشته باشید - «صال» یعنی این - اگر نداشتید، حالت میانه ندارد؛ «صیل علیه». پس کسی که علم دارد، او دست برتر را بر روی شما خواهد داشت؛ در مقدرات شما دخالت می‌کند؛ در سرنوشت شما دخالت می‌کند. گنجینه‌ی معارف اسلامی پر است از این حرف‌ها. یکی هم ایمان است.»
📚بيانات در ديدار وزير علوم و استادان دانشگاه تهران (13/11/1388). 🏷 جدی و گسترده بودن میدان درگیری با تمدن غرب 🔺 پس با این حساب میدان درگیری با تمدن غرب جدی و گسترده بود؛ چون آن تمدن در عرصه‌ی کاملاً گسترده‌ی بشری حضور داشت و توسط دانش به جد پشتیبانی می‌شد. 🔺 حضرت امام تا با فریاد اسلام درخطر است قیام خود را شروع کرد آگاهانه حوزه‌ی پژوهی و سیاستمداران هوشیار فهمیدند که درگیری او در یک سطح تمدنی بسته‌شده است. 📝 «از قرن هجدهم به بعد هر تحوّل اجتماعی اتفاق افتاده بسط مدرنیته بوده، امّا انقلاب ایران تنها حرکت اجتماعی است که در برابر مدرنیته قرار دارد.» (میشل فوکو) 📝 «مشکل‌ ریشه‌ای‌ غرب‌ بنیادگرایی‌ اسلامی‌ نیست، خود اسلام‌ است؛ یعنی‌ تمدنی‌ متفاوت‌ که‌ مردمانش‌ به‌ برتری‌ فرهنگ‌ خود ایمان‌ دارند. ‌‌مشکل‌ اصلی‌ اسلام‌ نیز سازمان C.I.A یا وزارت‌ دفاع‌ آمریکا نیست خود غرب‌ است؛ یعنی‌ تمدنی‌ متفاوت‌ که‌ مردمانش‌ به‌ جهان‌شمول‌ بودن‌ فرهنگ‌ خود ایمان‌ دارند. ‌‌این‌ها سوخت بار اصلی‌ آتش‌ درگیری‌ میان‌ اسلام‌ و غرب‌ است.»(هانتینگتون، ساموئل، 1376) 🔺 این نوع درگیری با ورود صدها مثل مصدق هم‌شکل نمی‌گرفت. هر درگیری با غرب ورود در میدان تمدن سازی رقیب نیست. خود غربی‌ها در دل خودشان خیلی باهم درگیر هستند؛ این در حالی است که همگی داخل یک چارچوب نظری و ارزشی هستند؛ یعنی همان تمدن غرب. 🔺 آنچه که مسلم است این است که نهضت امام که خواهی‌نخواهی پنجه در پنجه استکبار مست، مغرور و غول‌پیکر دهه‌ی پنجاه انداخته بود و بازهم آگاه یا ناخودآگاه با بنیان‌ها و حتی بخشی از فرآورده‌های تمدن غرب به مبارزه‌ی جدی بلکه عمیق برخاسته بود با صحنه‌ی کاملاً دشواری مواجه بود. 🏷 نیاز انقلاب به دانش 👈 انقلابی با این رویکرد نمی‌توانست با دو سه سطر از مطلوبیت‌های سطحی بشری و برداشت‌های سطحی اسلامی در این میدان دوام بیاورد. ⭐️ مقام معظم رهبری:
«یک نهضت بزرگ اگر بخواهد در میان مردم پا بگیرد، جا پیدا کند با قبول نخبگان و زبدگان جامعه مواجه شود باید حرف و سخن نو به صحنه بیاورد و داشته باشد. با شعار مردم را چهار صباح می‌شود در صحنه نگه داشت؛ اما مبارزه‌ی بنیانی را با صِرف شعارهای سطحی و پوک ـ که در دهان بعضی‌ها می‌بینید ـ نمی‌توان راه انداخت، بلکه برای آن مبارزه و در صحنه نگه داشتن مردم، فکر لازم است؛ برای پشتوانه‌ی حرکت عظیم مردمی، یک سد و تکیه‌گاه مستحکم فکری لازم است.»
📚حسن، قدوسی‌زاده، نکته‌های ناب، گزیده بیانات رهبر فرزانه انقلاب در جمع دانشجویان و دانشگاهیان (سال 1383-1368) 🏷 طبعاً این نیاز پس از پیروزی نهضت صدها برابر می‌شوند. —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac