eitaa logo
موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
3.8هزار دنبال‌کننده
976 عکس
55 ویدیو
48 فایل
─━━━━━━ا﷽ا━━━━━━─ ⭕️موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی (فتوت) 💢با مدیریت حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا فلاح شیروانی 📍قم، میدان سپاه، بلوار شهید اخلاقی، پلاک۱۲ 📩درگاه ارتباطی و تبادل: @Admin_fotovat 🔺نشر مطالب همراه با آدرس
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 💠 1️⃣تحصیل حوزوی یک تخصص برای خدمت به جامعه https://eitaa.com/fvtt_ir/1854 2️⃣ عناصر مؤثر برای رسیدن به تخصصی مؤثر در حوزه برای خدمت به نهضت https://eitaa.com/fvtt_ir/1885 3️⃣ دغدغه‌ها انسان‌سازند https://eitaa.com/fvtt_ir/1915 4️⃣ ظرفیت‌های حیاتطلبگی https://eitaa.com/fvtt_ir/1941 5️⃣ حادثه‌ای عظیم(1) https://eitaa.com/fvtt_ir/1985 6️⃣ حادثه‌ای عظیم(2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2010 7️⃣ پیچ تاریخی (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2029 8️⃣ پیچ تاریخی (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2063 9️⃣ پیچ تاریخی (3) https://eitaa.com/fvtt_ir/2108 🔟 روند تعریف مأموریت(1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2137 1️⃣1️⃣ روند تعریف مأموریت(2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2159 2️⃣1️⃣ روند تعریف مأموریت(3) https://eitaa.com/fvtt_ir/2209 3️⃣1️⃣ اندیشه پشتیبان انقلاب اسلامی(1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2251 4️⃣1️⃣ اندیشه پشتیبان انقلاب اسلامی(2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2350 5️⃣1️⃣ اندیشه پشتیبان انقلاب اسلامی(3) https://eitaa.com/fvtt_ir/2410 6️⃣1️⃣ اندیشه پشتیبان انقلاب اسلامی(4) https://eitaa.com/fvtt_ir/2450 7️⃣1️⃣ اندیشه پشتیبان انقلاب اسلامی(5) https://eitaa.com/fvtt_ir/2472 8️⃣1️⃣ اندیشه پشتیبان انقلاب اسلامی(6) https://eitaa.com/fvtt_ir/2496 ⏳ ادامه دارد ... —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 🔺 جلسه با جمعی از طلاب 💠 بخش 6️⃣1️⃣ 🔴تأملی در مختصات نگرش نوین توحیدی (4) ✅ (3) 🌐ضرورت دانش 🏷 تعریف دانش 🔺دانش‌ها مجموعه‌ای از شناخت‌ها و گزاره‌های مستدل و به‌هم‌پیوسته است. دانش‌ها از مسیر ایده تا یک قاعده‌ی علمی چکش بسیار خورده‌اند، به همین واسطه در بازه‌های زمانی کوتاه از تبدل بسیار در امان هستند. علاوه بر آن بر مقدمات و منطق نسبتاً نیرومندی متکی‌اند. و در تحلیل‌ها و توصیه‌ها از قوت مناسبی برخوردارند و چون ابزاری قدرتمند واقعاً توان راه گشایی دارند. 🏷 نقش اجتماعی دانش 🔺 وقتی اقدامات انسان گسترده می‌شود و دارای میدانی وسیع می‌شود. و از طرفی دیگر کش‌دار و دارای بازه زمانی طولانی می‌شود، احتیاج بیشتری به یک کانون نیرومند انضباط‌بخش پیدا می‌شود. 🔺 یکی از اجزای قطعی این کانون، دانش است. ⭐️ مقام معظم رهبری:
«آنچه که در درجه‌ی اول در ایجاد قدرت ملی مهم است، به نظر من دو چیز است: یکی علم است، یکی ایمان. علم مایه‌ی قدرت است؛ هم امروز و هم در طول تاریخ؛ در آینده هم همین‌جور خواهد بود. این علم یک وقت منتهی به یک فناوری خواهد شد، یک وقت هم نخواهد شد. خود دانش مایه‌ی اقتدار است؛ ثروت آفرین است؛ قدرت نظامی آفرین است؛ قدرت سیاسی آفرین است. یک روایتی هست که می‌فرماید: «.» علم، قدرت است. «... من وجده صال به و من لم یجده صیل علیه». یعنی مسئله، دو طرف دارد: اگر علم داشتید، می‌توانید سخن برتر را بگوئید، دست برتر را داشته باشید - «صال» یعنی این - اگر نداشتید، حالت میانه ندارد؛ «صیل علیه». پس کسی که علم دارد، او دست برتر را بر روی شما خواهد داشت؛ در مقدرات شما دخالت می‌کند؛ در سرنوشت شما دخالت می‌کند. گنجینه‌ی معارف اسلامی پر است از این حرف‌ها. یکی هم ایمان است.»
📚بيانات در ديدار وزير علوم و استادان دانشگاه تهران (13/11/1388). 🏷 جدی و گسترده بودن میدان درگیری با تمدن غرب 🔺 پس با این حساب میدان درگیری با تمدن غرب جدی و گسترده بود؛ چون آن تمدن در عرصه‌ی کاملاً گسترده‌ی بشری حضور داشت و توسط دانش به جد پشتیبانی می‌شد. 🔺 حضرت امام تا با فریاد اسلام درخطر است قیام خود را شروع کرد آگاهانه حوزه‌ی پژوهی و سیاستمداران هوشیار فهمیدند که درگیری او در یک سطح تمدنی بسته‌شده است. 📝 «از قرن هجدهم به بعد هر تحوّل اجتماعی اتفاق افتاده بسط مدرنیته بوده، امّا انقلاب ایران تنها حرکت اجتماعی است که در برابر مدرنیته قرار دارد.» (میشل فوکو) 📝 «مشکل‌ ریشه‌ای‌ غرب‌ بنیادگرایی‌ اسلامی‌ نیست، خود اسلام‌ است؛ یعنی‌ تمدنی‌ متفاوت‌ که‌ مردمانش‌ به‌ برتری‌ فرهنگ‌ خود ایمان‌ دارند. ‌‌مشکل‌ اصلی‌ اسلام‌ نیز سازمان C.I.A یا وزارت‌ دفاع‌ آمریکا نیست خود غرب‌ است؛ یعنی‌ تمدنی‌ متفاوت‌ که‌ مردمانش‌ به‌ جهان‌شمول‌ بودن‌ فرهنگ‌ خود ایمان‌ دارند. ‌‌این‌ها سوخت بار اصلی‌ آتش‌ درگیری‌ میان‌ اسلام‌ و غرب‌ است.»(هانتینگتون، ساموئل، 1376) 🔺 این نوع درگیری با ورود صدها مثل مصدق هم‌شکل نمی‌گرفت. هر درگیری با غرب ورود در میدان تمدن سازی رقیب نیست. خود غربی‌ها در دل خودشان خیلی باهم درگیر هستند؛ این در حالی است که همگی داخل یک چارچوب نظری و ارزشی هستند؛ یعنی همان تمدن غرب. 🔺 آنچه که مسلم است این است که نهضت امام که خواهی‌نخواهی پنجه در پنجه استکبار مست، مغرور و غول‌پیکر دهه‌ی پنجاه انداخته بود و بازهم آگاه یا ناخودآگاه با بنیان‌ها و حتی بخشی از فرآورده‌های تمدن غرب به مبارزه‌ی جدی بلکه عمیق برخاسته بود با صحنه‌ی کاملاً دشواری مواجه بود. 🏷 نیاز انقلاب به دانش 👈 انقلابی با این رویکرد نمی‌توانست با دو سه سطر از مطلوبیت‌های سطحی بشری و برداشت‌های سطحی اسلامی در این میدان دوام بیاورد. ⭐️ مقام معظم رهبری:
«یک نهضت بزرگ اگر بخواهد در میان مردم پا بگیرد، جا پیدا کند با قبول نخبگان و زبدگان جامعه مواجه شود باید حرف و سخن نو به صحنه بیاورد و داشته باشد. با شعار مردم را چهار صباح می‌شود در صحنه نگه داشت؛ اما مبارزه‌ی بنیانی را با صِرف شعارهای سطحی و پوک ـ که در دهان بعضی‌ها می‌بینید ـ نمی‌توان راه انداخت، بلکه برای آن مبارزه و در صحنه نگه داشتن مردم، فکر لازم است؛ برای پشتوانه‌ی حرکت عظیم مردمی، یک سد و تکیه‌گاه مستحکم فکری لازم است.»
📚حسن، قدوسی‌زاده، نکته‌های ناب، گزیده بیانات رهبر فرزانه انقلاب در جمع دانشجویان و دانشگاهیان (سال 1383-1368) 🏷 طبعاً این نیاز پس از پیروزی نهضت صدها برابر می‌شوند. —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 💠 ☑️ بریده هایی از کلاس 💢بخش 1️⃣ نقطه شروع فلسفه https://eitaa.com/fvtt_ir/1935 💢بخش 2️⃣ بداهت واقعیت بیرون از خود (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2003 💢بخش 3️⃣ بداهت واقعیت بیرون از خود (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2051 💢بخش 4️⃣ شهود عقلی (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2104 💢بخش 5️⃣ شهود عقلی (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2155 💢بخش 6️⃣ نگاه پیشینی به فلسفه (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2185 💢بخش 7️⃣ نگاه پیشینی به فلسفه (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2203 💢بخش 8️⃣ واقع بما هو واقع (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2243 💢بخش 9️⃣ واقع بما هو واقع (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2333 💢بخش 🔟 واقع بما هو واقع (3) https://eitaa.com/fvtt_ir/2404 💢بخش 1️⃣1️⃣ واقع بما هو واقع (4) https://eitaa.com/fvtt_ir/2456 💢بخش 2️⃣1️⃣ واقع بما هو واقع (5) https://eitaa.com/fvtt_ir/2487 💢بخش 3️⃣1️⃣ علی وجهٍ کلی (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2536 💢بخش 4️⃣1️⃣ علی وجهٍ کلی (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2576 ⏳ ادامه دارد ... —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 ☑️ بریده هایی از کلاس 💢بخش 1️⃣1️⃣ 🌐 واقع بما هو واقع (4) ❇️ منظور از «واقع» در قید واقع بما هو واقع 1️⃣ «واقع» به‌معناي اعم از وجود و عدم و ماهيت 🔺در بحث نفس‌الامر، واقع به‌معنايي اعم از وجود است، كه شامل معدوم هم مي‌شود. نفس‌الامر، يعني واقع، آن‌گونه‌كه هست؛ كه شامل هرچه كه وراء فرض و اعتبار ذهني است، مي‌شود. مطابق يك طرح، منظور از واقع، كه موضوع فلسفه هم قرار مي‌گيرد، اعم از موجود و معدوم است. مطابق اين طرح، بحث از عدم و معدوم، جزو فلسفه است. 2️⃣«واقع» به‌معناي موجود 🔺مطابق يك طرح، كه در بيان غالب فيلسوفان ما نيز آمده است، منظور از واقع بما هو واقع، موجود بما هو موجود است. سياق بحث علامه نيز همين طرح را نشان مي‌دهد. برخي بر آنند كه فلسفه از موجود بحث مي‌كند، بنابراين بحث درباره عدم و معدوم در فلسفه، استطرادي است و اين بحث ذاتا جزو فلسفه نيست. بيان علامه اين است كه بحث از عدم و معدوم در فلسفه، به‌تبع وجود مطرح است. 3️⃣دیدگاه استاد یزدانپناه موضوع فلسفه موجود بما هو موجود است، نه واقع اعم. نيز بحث از عدم در فلسفه، استطرادي نيست؛ زيرا اگر بحث نفس‌الامر به‌خوبي حل شود، معلوم مي‌شود كه اموري مانند عدم، از لوازم و توابع وجود هستند. وجود، اصل در تحقق است و تحمل حقايق فراواني را، همانند ماهيت، عدم‌هاي مضاف و حتي عدم مطلق، دارد. 🔺اما لزومي ندارد كه عدم را داراي ثبوت تبعي بدانيم. درواقع، عدم لازمه سلبي وجود است. وجود و عدم تطارد ذاتي دارند. اساسا اصل امتناع تناقض، همين تطارد ذاتي است. لازمه وجود اين است كه عدم نبايد تحقق داشته باشد؛ يعني وجود در متن خود،‌ عدم را طرد مي‌کند. صدرا هم اين نکته را مطرح کرده است که وجود، حقيقتا عدم را در موطن خودش طرد مي‌‌کند، نه عدم غيرمجامع را. ازاين‌رو مي‌گوييم عدم لازمه سلبي وجود است. وقتي وجود هست، و ذاتا طارد عدم است، عدم بطلان محض است. بطلان، ذاتي عدم است، اما همين بطلان، لازمه وجود است. نبودن وجود، همان عدم است. 🔺با ديدن وجود، به عدم هم راه مي‌بريم. عدم از دل وجود مي‌جوشد. ازهمين‌روست كه مي‌توان گفت عدم العلة علة لعدم المعلول، يا شريك‌الباري ممتنع بالذات. مطابق اين طرح نيز عدم از اعراض ذاتي وجود و موجود خواهد بود. بنابراين براي شمول فلسفه بر بحث از ماهيات و اعدام، نيازي نيست که واقع به‌معناي اعم را موضوع فلسفه قرار دهيم. 🔺موضوع فلسفه موجود بما هو موجود باشد، كه علامه و غالب فيلسوفان مسلمان بر همين نظرند، مي‌توان پرسيد كه منظور از موجود، وجود است يا ماهيت اين مطلب جزو مسائل فلسفه است و در بيان موضوع فلسفه نمي‌توان آن را تعيين كرد. به ديگر سخن، هم باورمند به اصالت وجود و هم معتقد به اصالت ماهيت، در فلسفه از موجود و واقع بحث مي‌كنند؛ اما اولي موجود را همان وجود و دومي موجود را همان ماهيت مي‌داند. آنكه ماهيت را اصيل مي‌داند و مصداق موضوع فلسفه را ماهيت مي‌داند نه وجود، در اين مسئله به اشتباه رفته، در اصل اينكه به كار فلسفي مشغول است و در تشخيص موضوع فلسفه، که واقعيت بما هو واقعيت است، خطايي نكرده است. 📚 منبع: درس خارج نهایه - سال اول - 1393-1392 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☑️ بخش 1️⃣ فکر / https://eitaa.com/fvtt_ir/1263 بخش 2️⃣ فکر / https://eitaa.com/fvtt_ir/1320 بخش 3️⃣ فکر / https://eitaa.com/fvtt_ir/1361 بخش 4️⃣ فکر / https://eitaa.com/fvtt_ir/1395 بخش 5️⃣ فکر / https://eitaa.com/fvtt_ir/1451 بخش 6️⃣ فکر / https://eitaa.com/fvtt_ir/1508 بخش 7️⃣ فکر / https://eitaa.com/fvtt_ir/1523 بخش 8️⃣ فکر / https://eitaa.com/fvtt_ir/1556 بخش 9️⃣ آزاد اندیشی / https://eitaa.com/fvtt_ir/1572 بخش 0️⃣1️⃣ حدیث آزاداندیشی https://eitaa.com/fvtt_ir/1591 بخش 1️⃣1️⃣ حدیث آزاداندیشی https://eitaa.com/fvtt_ir/1609 بخش 2️⃣1️⃣ حدیث آزاداندیشی https://eitaa.com/fvtt_ir/1624 بخش 3️⃣1️⃣ داشتن سوگیری اساسی https://eitaa.com/fvtt_ir/1830 بخش 4️⃣1️⃣ ادب سجده بعد از بیدار شدن از خواب https://eitaa.com/fvtt_ir/1866 بخش 5️⃣1️⃣ توجه به جهل خود https://eitaa.com/fvtt_ir/1903 بخش 6️⃣1️⃣ انانیت https://eitaa.com/fvtt_ir/1956 بخش 6️⃣1️⃣ غفلتی خاص (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2022 بخش 7️⃣1️⃣ غفلتی خاص (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2083 بخش 8️⃣1️⃣ غفلتی خاص (3) https://eitaa.com/fvtt_ir/2126 بخش 9️⃣1️⃣ تغذیه انسان انقلابی از قرآن https://eitaa.com/fvtt_ir/2216 بخش 0️⃣2️⃣ لذت انسان انقلابی از زندگی https://eitaa.com/fvtt_ir/2270 بخش 1️⃣2️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/2462 —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 ، 1️⃣2️⃣ 💠 نفس اماره مهمترین دشمن (اعدی عدوک) 🔺چون خدا لطف کرده و ما دغدغه‌های انقلابی داریم یک دسته تذکراتی برای این موقف لازم است. 🔺یکی از نکته‌های مهم که یک واقعیت است و جزو اموری است که ما باید به آن برسیم این است که مهم‌ترین مشکل در مسیر شکوفایی فردی خود ما هستیم (اعداء عدوک) مهم‌ترین مانع در مسیر خدمات انقلابی خود ما هستیم. 🔺این یکی از نکته‌هایی است که معمولا انسان‌ها توفیقش را ندارند و متوجه نمی‌شوند که مهم‌ترین مشکل خود ما هستیم. 🔺از احادیث هم بر می‌آید که این محصول یک دسته از طهارت‌ها است و اگر انسان بعضی طهارت‌ها را نداشته باشد متوجه نمی‌شود که اصلی‌ترین مانع خود ما هستیم. 🔺بد بینی به خود درست بینی است. 🔺دین این را بیان کرده و این در قوطی هیچ عطاری نیست که خود شما را اصلی‌ترین معضل بدانید. 🔺نجات انسان در گرو این قضیه است. نداشتن این نگاه مخاطره بزرگی است! ---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 💠 💢بخش 1️⃣ 🌐 معرفی محتوای کتاب 🔺 در مجموعه حاضر که با عنوان آشنایی با مجموعه عرفان اسلامی انتشار یافته است، سعی برآن بوده تا تقریبا بیشتر آنچه که با عرفان اسلامی مرتبط است، در سطحی مناسب با خوانندگان خاص خود ارائه شود. از این‌رو این مجموعه، مسائلی را در چهار مبحث، به شرح زیر ارائه کرده است: 🔺در مبحث نخست، برخی مطالب کلی که از جهتی به عنوان مقدمه‌های آشنایی با عرفان اسلامی به‌شمار می‌آید، طرح می‌شود. 🔺در مبحث دوم، دورۀ فشرده‌ای از تاریخ عرفان اسلامی با نظمی خاص ارائه خواهد شد. 🔺در مبحث سوم که شاید از جهاتی مهم‌ترین قسمت این نوشتار باشد، مباحث عرفان نظری در سه فصل تبیین خواهد شد. 🔺در مبحث چهارم مسائل مرتبط با عرفان عملی بیان می‌گردد و در پایان نیز برخی مسائل همچون سطح و فرقه‌های صوفیه و مستحسناتِ ایشان مورد بررسی قرار خواهد گرفت. بنابراین، می‌توان ادعا کرد که در مجموعۀ حاضر، دورۀ فشرده‌ای از همۀ مباحث عرفانی ارائه شده است. 📚 منبع: کتاب آشنایی با مجموعه عرفان اسلامی ص 31 🏷 ان شاء الله پست هایی از این کتاب ارزشمند برای آشنایی با عرفان اسلامی به صورت هفتگی در کانال مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی بارگذاری خواهد شد. —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac