هدایت شده از موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
💠 #آشنایی_با_عرفان_اسلامی
💠 #استاد_امینی_نژاد
💢بخش 1️⃣
🌐 معرفی محتوای کتاب
🔺 در مجموعه حاضر که با عنوان آشنایی با مجموعه عرفان اسلامی انتشار یافته است، سعی برآن بوده تا تقریبا بیشتر آنچه که با عرفان اسلامی مرتبط است، در سطحی مناسب با خوانندگان خاص خود ارائه شود. از اینرو این مجموعه، مسائلی را در چهار مبحث، به شرح زیر ارائه کرده است:
🔺در مبحث نخست، برخی مطالب کلی که از جهتی به عنوان مقدمههای آشنایی با عرفان اسلامی بهشمار میآید، طرح میشود.
🔺در مبحث دوم، دورۀ فشردهای از تاریخ عرفان اسلامی با نظمی خاص ارائه خواهد شد.
🔺در مبحث سوم که شاید از جهاتی مهمترین قسمت این نوشتار باشد، مباحث عرفان نظری در سه فصل تبیین خواهد شد.
🔺در مبحث چهارم مسائل مرتبط با عرفان عملی بیان میگردد و در پایان نیز برخی مسائل همچون سطح و فرقههای صوفیه و مستحسناتِ ایشان مورد بررسی قرار خواهد گرفت. بنابراین، میتوان ادعا کرد که در مجموعۀ حاضر، دورۀ فشردهای از همۀ مباحث عرفانی ارائه شده است.
📚 منبع: کتاب آشنایی با مجموعه عرفان اسلامی ص 31
🏷 ان شاء الله پست هایی از این کتاب ارزشمند برای آشنایی با عرفان اسلامی به صورت هفتگی در کانال مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی بارگذاری خواهد شد.
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #دیدگاه_ها_و_باورداشتهای_اسلامی_انقلابی
💠 #حجت_الاسلام_محمدرضا_فلاح
1️⃣تحصیل حوزوی یک تخصص برای خدمت به جامعه
https://eitaa.com/fvtt_ir/1854
2️⃣ عناصر مؤثر برای رسیدن به تخصصی مؤثر در حوزه برای خدمت به نهضت
https://eitaa.com/fvtt_ir/1885
3️⃣ دغدغهها انسانسازند
https://eitaa.com/fvtt_ir/1915
4️⃣ ظرفیتهای حیاتطلبگی
https://eitaa.com/fvtt_ir/1941
5️⃣ #انقلاب_اسلامی حادثهای عظیم(1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/1985
6️⃣ #انقلاب_اسلامی حادثهای عظیم(2)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2010
7️⃣ پیچ تاریخی (1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2029
8️⃣ پیچ تاریخی (2)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2063
9️⃣ پیچ تاریخی (3)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2108
🔟 روند تعریف مأموریت(1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2137
1️⃣1️⃣ روند تعریف مأموریت(2)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2159
2️⃣1️⃣ روند تعریف مأموریت(3)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2209
3️⃣1️⃣ اندیشه پشتیبان انقلاب اسلامی(1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2251
4️⃣1️⃣ اندیشه پشتیبان انقلاب اسلامی(2)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2350
5️⃣1️⃣ اندیشه پشتیبان انقلاب اسلامی(3)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2410
6️⃣1️⃣ اندیشه پشتیبان انقلاب اسلامی(4)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2450
7️⃣1️⃣ اندیشه پشتیبان انقلاب اسلامی(5)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2472
8️⃣1️⃣ اندیشه پشتیبان انقلاب اسلامی(6)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2496
⏳ ادامه دارد ...
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #دیدگاهها_و_باورداشتهای_اسلامی_انقلابی
💠 #حجت_الاسلام_محمدرضا_فلاح
🔺 جلسه با جمعی از طلاب
💠 بخش 7️⃣1️⃣
🔴تأملی در مختصات نگرش نوین توحیدی
#اندیشه_پشتیبان_انقلاب_اسلامی (5)
✅ #نیاز_نظری_نهضت (4)
🌐ضرورت اندیشه (1)
🏷 یک معضل بزرگ: عدم پشتیبانی دانشهای موجود از نهضت اسلامی امام
🔺با توجه به این واقعیت مهم لازم بود از انواع و اصناف پشتیبانیها برای توفیق این نهضت مدد گرفته شود و در این میان نقش دانش برای پیشبرد و پیروزی نهضت اختصاصی و جدی است.
🔺اما نه فقه مصطلح و نه فلسفه و اخلاق مصطلح برای ادارهی انقلاب کافی نبودند و نیستند. زمانی که امام خمینی رحمة الله علیه قیام کرد هرچند که کاملاً متکی به این دانشها بود و خود او میفرمود: زیر سایهی فقه مبارزه کنید؛ ولی این دانشها مسیری را که باید در پیش میگرفت برای او روشن نکرده بودند.
🔺 البته امام با هدایت عقاید، فکر، فقه و اخلاق اسلامی میفهمید که بر اساس بنیانهای نظری خیلی روشن و البته عمیق، وظیفه این است که در برابر طاغوت باید بایستیم.
🔹 ولی سؤالهای بسیاری بدون جواب میماند.
🔹 مثالهایی از پاسخهای امام که دانشهای موجود پشتیبانی نکرده بود
1️⃣ ایران باید مبدأ انقلاب باشد.
🔺یکی از مقامات آمریکایی میگفت ما به شما ایرانی ها هیچچیز نمیتوانیم بدهیم، پرسیده بودند چطور؟ گفته بود که سلاحهای پیشرفته ی ما را عربها بخواهند به آنها میدهیم اما هر چه به شما بدهیم دل و رودهاش را درمیآورید بیرون یکی مثل آن درست میکنید، این عربها اصلاً سر درنمیآورند، ما خیالمان تخت است، اصلاً جرئت نمیکنند یکدانه سیم قیچی کنند، اما به شما بدهیم میافتید شیرجه میزنید در این صنعت و در این فنّاوری میروید و آخرش را درمیآورید و یکی مثل آن درست میکنید. به خاطر این، ما از شما خیلی میترسیم، مراقب هستیم هیچچیز به دست شما نرسد.
🔺یکی از چیزهایی که ما احتیاج داریم، ایرانشناسی است. البته بیش از ایرانشناسی، اصلاً قومشناسی است
2️⃣ انقلاب بدون جنگ مسلحانه باید صورت بگیرد
🔺 این تصمیم یک تصمیم استراتژیک بود؛ ما کلاً در انقلاب و جنگ سرهم دویست و سی هزار نفر کشته دادهایم، این به خاطر راهبرد درست حضرت امام بود.
3️⃣ انقلاب با زیرسازی فرهنگی آغاز شود
🔺 خود حضرت امام خیلی کارکرده است، خیلی کار تربیتی کرده است، یک شبکهی شاگردان پدید آورد، بعد قیام کرد. حتی خدا هم کمک کرد نگذاشت امام در بعضی کارها موفق بشود! امام دیگر نتوانست هیچ کاری بکند نشست شاگرد تربیت کرد.
4️⃣ انقلاب با کار سیاسی جدی و حاد همراه باشد.
5️⃣ درگیری در اندازههای درافتادن با خود آمریکا بهعنوان رأس نظام سلطه بسته شود.
6️⃣ ما در این درگیری نه به شرق متکی باشیم نه غرب
7️⃣ آمریکا را شیطان بزرگ بخوانیم و پس از پیروزی در عین اقتدار، اعتمادبهنفس و عزت کمنظیر تاریخی، رابطهی ایران و آمریکا رابطهی گرگومیش بخوانیم
8️⃣ درعینحال باور خود با جامعه را این تنظیم کنیم که آمریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند،
9️⃣ بدون هیچ ملاحظهای سخن از محو اسرائیل که اکنون یکی از کشورهای رسمی دنیا است برانیم.
🔟 مردم را در این حرکت توفنده نهتنها ولینعمت بلکه در مرتبت رهبری نهضت ببینیم
1️⃣1️⃣ برای زنان نقشی تا حد پیش تازان اصلی نهضت در نظر بگیریم و حضور آنها را مایهی حضور مردان و عامل سلامت نهضت بدانیم.
♻️ و صدها قید و ضابطه دیگر که مشخصاً هیچدانشی در دل خود نداشت و حتی بهوضوح پشتیبانی و تعیین نمیکرد.
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #الهیات_کاربردی با رویکرد تمدنی
💠 #استاد_فلاح
1️⃣ معرفی بحث الهیات کاربردی
https://eitaa.com/fvtt_ir/2231
2️⃣ نگرش و نقش نگاه
https://eitaa.com/fvtt_ir/2326
3️⃣ نگرش الهی و توحیدی
https://eitaa.com/fvtt_ir/2387
4️⃣ آثار نگرش توحیدی (1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2438
5️⃣ آثار نگرش توحیدی (2)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2479
6️⃣ آثار نگرش توحیدی (3)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2530
7️⃣ آثار نگرش توحیدی (4)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2597
8️⃣ آثار نگرش توحیدی (5)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2641
⏳ ادامه دارد ...
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #الهیات_کاربردی با رویکرد تمدنی
💠 #استاد_فلاح
☑️ یادداشت شماره 5️⃣
🌐 مقدمه 5️⃣
▫️آثار نگرش توحیدی
🔺نگرش توحیدی واجد دستهای تأثیرات روحی ـ عاطفی خوانده شد. این نگرش افزون بر آن دسته تأثیرات، در عالم شناخت نیز واجد تأثیراتی قابل اعتناست. این تأثیرات را میتوان امتداد معرفتی و ـ اگر از برخی دقتها صرف نظر کنیم ـ بروزات کاربردی گزارههای الهیِ پایه خواند.
🔺نگرشهای بنیادین توحیدی را میتوان در سه ساحت شناختی امتداد داد:
▫️توصیفات تفصیلی و عینی از حقایق جاری در زندگی(تفسیر زندگی)،
▫️پسندها، ارزشگذاریها و شایستهخوانیها،
▫️بایدها، ضرورتشناسیها و راهیابیها.
🔺امتداد معرفتی گزارههای توحیدی کلی در حوزۀ «توصیف جهان هستی» یا «تفسیر زندگی»(امتداد اول)، همان کاربردی شدن مورد نظر این یادداشتهاست. کاربردی شدن خود گونههای متنوعی دارد که در ادامۀ مباحث به آن اشاره خواهیم کرد.
🔺نگاه اسلامی آنگاه اقتدار خود را به تصویر میکشد که بتواند فراتر از تحلیلهای عرفی یا علمی از مسائل و حوادث زندگی، تحلیلهای متقن، نافذ، و مؤثر اختصاصی دین و نگرش الهی ارائه نماید و از مجموع این تحلیلها نظام حساسیّت و انگیزش متفاوت و نظام رفتاری مخصوص مؤمنان برداشت نماید. البته دین الهی به روشنی وارد کارزار محاجۀ کارآمدی میشود و چنین نجوا میکند.
❇️«يٰا أَيُّهَا اَلَّذِينَ آمَنُوا اِسْتَجِيبُوا لِلّٰهِ وَ لِلرَّسُولِ إِذٰا دَعٰاكُمْ لِمٰا يُحْيِيكُمْ.»﴿الأنفال، 24﴾
🔺ای کسانی که ایمان آوردهاید! دعوت خدا و پیامبر را اجابت کنید هنگامی که شما را به سوی چیزی میخواند که شما را حیات میبخشد!
🔺جامعهشناسی و روانشناسی به عنوان دو دانش تأثیرگذار در حیات نوین بشری، اقتدارات خود را ابتدا از ناحیۀ تحلیلهایی که از جامعه و انسان ارائه میکند آورده است. تجویزهای مبتنی بر این دو گونه تحلیل جدّاً از این تحلیلها متأثر است و اساساً تجویز بدون تحلیل و توصیف درست، از هیچ کس حتی با دعوی کارشناسی پذیرفته و قابل اتکا نیست.
🔺شاید افزودن این نکته به بحث فوق بهجا باشد که نگرش توحیدی در حوزۀ روشها، تکنیکها و الگوهای اقدام نیز سخنان متفاوتی در میان میآورد. این نکته جزء اموری است که اگر جامعۀ دینی(حوزوی) بتواند به خوبی از عهدۀ تبیین آن و ارائۀ شواهد و نمونههای فراوان برای آن برآید، آنچنان که آن را در اذهان فعالان جامعه بهخوبی ثبت بیاندازد، به فتح معرفتی و فرهنگی بزرگی دست یافته است.
🔺امتداد معرفتی از جنس توصیف مورد اهتمام این سلسله یادداشتهاست. امید که قدری از عهدۀ تبیین آن برآییم.
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #کلام_استاد
💠 #استاد_یزدان_پناه
☑️ عرفان اسلامي از نگاه امام خميني (ره)
💢بخش 1️⃣ ابعاد بنیادهای عرفانی امام خمینی
https://eitaa.com/fvtt_ir/1929
💢بخش 2️⃣ ادوار عرفان نظری (۱)
https://eitaa.com/fvtt_ir/1997
💢بخش 3️⃣ ادوار عرفان نظری (۲)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2041
💢بخش 4️⃣بنيادهاي عرفان نظري حضرت امام (۱)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2095
💢بخش 5️⃣ بنيادهاي عرفان نظري حضرت امام (۲)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2148
💢بخش 6️⃣ بنيادهاي عرفان عملی حضرت امام (۱)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2176
💢بخش 7️⃣ بنيادهاي عرفان عملی حضرت امام (۲)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2196
💢بخش 8️⃣ نحوه سازگاری بحث نابسازي آموزههاي وحياني با بحث عدم جدایی دین، فلسفه و عرفان(۱)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2234
💢بخش 9️⃣ نحوه سازگاری بحث نابسازي آموزههاي وحياني با بحث عدم جدایی دین، فلسفه و عرفان (۲)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2320
💢بخش 🔟 وحدت عرفان و تشيع
https://eitaa.com/fvtt_ir/2393
💢بخش 1️⃣1️⃣ دستيابي به عرفان شيعه فقاهتي
https://eitaa.com/fvtt_ir/2441
💢بخش 2️⃣1️⃣ سلوك عرفاني حضرت امام (بخش پایانی)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2482
🔚 به پایان رسید بحمدالله
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #کلام_استاد
💠 #استاد_یزدان_پناه
☑️ عرفان اسلامي از نگاه امام خميني (ره)
💢بخش 2️⃣1️⃣ (بخش پایانی)
📝 پرسش و پاسخ حضار (بخش 5)
☑️ سلوك عرفاني حضرت امام
🏷 سؤال: آيا امام عرفان عملي هم ميدانستند؟ مقام معظم رهبري در جمع اعضاي هيئت مديره مجمع عالي حكمت از امام نقل كردند كه افسوس داشت كه از ميرزا جواد ملكي استفاده نكرد، اين را توضيح دهيد؟
✅ پاسخ: من در شرح كتاب مصباح الهدايه در حاشيه مباحث مقدمه اين را آوردم. افسوسي كه حضرت امام داشت در دورهاي است كه ادبيات ميخواند. چون ميرزاجواد ملكي متوفاي 1304 است. وفات مرحوم ميرزاجواد ملكي موقعي است كه امام چهار سال است كه به قم آمده و در اين ايام مشغول ادبيات و ديگر علوم سطح مشغول بود و افسوس امام اين است كه چرا اين چهار سال را درك نكردم. بعدها يعني سال 1307 جناب آقاي شاهآبادي آمدند و از ايشان استفاده كردند. افسوس ايشان از اين است به لحاظ عملي كه نتوانسته دستور ويژه بگيرد؛ ولي خود حضرت امام داراي سلوك است.
🔺خيلي خلاصه عرض ميكنم، سبك سلوكي حضرت امام برآمده از معرفت عرفان نظري ايشان است. شيوهاي است كه ما از اينها به راههاي ميانبر تعبير ميكنيم. كسي كه حتي عرفان نظري نخوانده، كار عملي ميكند كه شيوهاي دارد. راههاي ميانبر چيست؟ حضرت امام از استادش، آقاي شاهآبادي نقل ميكند كسي كه عرفان نظري ميخواند مثل كسي است كه در درون دريا داخل شيشهاي قرار گرفته، فقط بايد تلنگري بزند و شيشه بشكند تا وصل شود؛ يعني فاصله او تا حقيقت به لحاظ عملي و سلوكي، اندك است و راههاي ميانبر دارد. كسي كه عرفان نظري خوانده باشد فقط با انديشه موجود در «فَأَينَمَا تُوَلُّواْ فَثَمَّ وَجْهُ اللّهِ» ميتواند سلوك كند. امام بيانش اين است گرچه اين علوم حصولي حتي علم عرفان نظري حجاب است ولي بايد براي رسيدن به حقيقت وارد اين حجاب شد و با مجاهده قلبي خرق حجاب كرد و به حقيقت رسيد.
🔺حضرت امام تكنيكهاي سلوكي ويژه دارند. حضرت امام، اينها را داشتند و در آثارشان و عمل ايشان هم منعكس شده است. ما در بيانات حضرت امام بعد از انقلاب هم ديديم كه براي خودش توضيحي دارد؛ بلي سبك سلوكي ديگران را ايشان نداشت؛ اما اين سبك ويژه خود را اتفاقاً داشت و صاحب باطن و سلوك عملي نيز بود.
🔹 همايش «عرفان اسلامي از نگاه امام خميني؛ بنيادها و دستاوردها» 7/3/94 (برگزار کننده: مجمع عالی حکمت شعبه مشهد)
🔚 به پایان رسید بحمدالله
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #کلام_استاد
💠 #استاد_یزدان_پناه
☑️ بریده هایی از کلاس #خارج_نهایه
💢بخش 1️⃣ نقطه شروع فلسفه
https://eitaa.com/fvtt_ir/1935
💢بخش 2️⃣ بداهت واقعیت بیرون از خود (1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2003
💢بخش 3️⃣ بداهت واقعیت بیرون از خود (2)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2051
💢بخش 4️⃣ شهود عقلی (1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2104
💢بخش 5️⃣ شهود عقلی (2)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2155
💢بخش 6️⃣ نگاه پیشینی به فلسفه (1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2185
💢بخش 7️⃣ نگاه پیشینی به فلسفه (2)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2203
💢بخش 8️⃣ واقع بما هو واقع (1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2243
💢بخش 9️⃣ واقع بما هو واقع (2)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2333
💢بخش 🔟 واقع بما هو واقع (3)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2404
💢بخش 1️⃣1️⃣ واقع بما هو واقع (4)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2456
💢بخش 2️⃣1️⃣ واقع بما هو واقع (5)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2487
💢بخش 3️⃣1️⃣ علی وجهٍ کلی (1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2536
💢بخش 4️⃣1️⃣ علی وجهٍ کلی (2)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2576
⏳ ادامه دارد ...
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac