💠 #کلام_استاد
💠 #استاد_یزدان_پناه
☑️ بریده هایی از کلاس #خارج_نهایه
💢بخش 1️⃣ نقطه شروع فلسفه
https://eitaa.com/fvtt_ir/1935
💢بخش 2️⃣ بداهت واقعیت بیرون از خود (1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2003
💢بخش 3️⃣ بداهت واقعیت بیرون از خود (2)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2051
💢بخش 4️⃣ شهود عقلی (1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2104
💢بخش 5️⃣ شهود عقلی (2)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2155
💢بخش 6️⃣ نگاه پیشینی به فلسفه (1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2185
💢بخش 7️⃣ نگاه پیشینی به فلسفه (2)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2203
💢بخش 8️⃣ واقع بما هو واقع (1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2243
💢بخش 9️⃣ واقع بما هو واقع (2)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2333
💢بخش 🔟 واقع بما هو واقع (3)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2404
💢بخش 1️⃣1️⃣ واقع بما هو واقع (4)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2456
💢بخش 2️⃣1️⃣ واقع بما هو واقع (5)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2487
💢بخش 3️⃣1️⃣ علی وجهٍ کلی (1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2536
⏳ ادامه دارد ...
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #کلام_استاد
💠 #استاد_یزدان_پناه
☑️ بریده هایی از کلاس #خارج_نهایه
💢بخش 6️⃣
🌐 نگاه پیشینی به فلسفه (1)
[در مجموع در بیان استاد یزدانپناه 4 وجه برای سر نیاز به فلسفه به نحو پیشینی ذکر شده است؛ 2 بیان از علامه و 2 بیان از خود استاد]
1️⃣ بیان اول علامه (نهایه): فلسفه علمی برای جلوگیری از خطا و غلط
2️⃣ بیان دوم علامه (اصول فلسفه): علمی برای اثبات موضوع علوم دیگر
3️⃣ بیان اول استاد یزدانپناه: فلسفه علمی برای حل مسائل کلان در مورد حقیقت
4️⃣ بیان دوم استاد یزدانپناه: فلسفه علمی برای ارضای غریزه حقیقت جویی انسان
1️⃣ بیان اول علامه (نهایه)
🔺 متن نهایه: أنا كما لا نشك في ذلك لا نرتاب أيضا نخطىء فنحسب ما ليس بموجود موجودا أو بالعكس كما أن الإنسان الأولي كان يثبت أشياء و يرى آراء ننكرها نحن اليوم و نرى ما يناقضها و أحد النظرين خطأ لا محالة و هناك أغلاط نبتلي بها كل يوم فنثبت الوجود لما ليس بموجود و ننفيه عما هو موجود حقا ثم ينكشف لنا أنا أخطأنا في ما قضينا به فمست الحاجة إلى البحث عن الأشياء الموجودة و تمييزها بخواص الموجودية المحصلة مما ليس بموجود بحثا نافيا للشك منتجا لليقين.
🔹 به نظر ميرسد منظور علامه بيان اين نكته است كه حتي اگر اكنون علمي بهنام فلسفه وجود نداشت، ما به دليل پيشگفته، بايد چنين علمي را ميجستيم و در آن وارد ميشديم. به ديگر بيان، بحث ايشان پيشيني است، نه پسيني.
رهاورد اين شيوه از بحث در مورد علم فلسفة موجود، اين است كه درمييابيم علت اصلي پديد آمدن آن چه بوده و چه چيزي عدهاي را از زمانهاي بسيار دور بر آن داشته است كه چنين علمي را بجويند.
2️⃣ بیان دوم علامه (اصول فلسفه)
🔺ايشان در اصول فلسفه و روش رئاليسم بياني ديگر نيز دربارة وجه نياز به فلسفه دارند. ما علوم گوناگوني داريم كه هيچيك از موضوع خود بحث نميكنند. اساسا هر علمي موضوع خود را مسلم و موجود ميگيرد و به بحث از عوارض موضوع ميپردازد. بنابراين علمي لازم است كه متفكل اثبات موضوعات ديگر علوم بشود و آن علم، فلسفه است.
🏷 «در جهان هستى كه داراى موجودات بسيار و پديده هاى بيشمار بوده و ما نيز جزئى از مجموعه آنها مى باشيم بسيار مىشود كه چيزى را راست و پا برجا پنداشته و موجود انگاريم و سپس بفهميم كه دروغ و بى پايه بوده است، و بسيار مىشود كه چيزى را نابود و دروغ انديشيده و پس از چندى به ما روشن شود كه راست بوده و آثار و خواص بسيارى در جهان داشته است. از اين رو ما كه خواه نا خواه غريزه بحث و كاوش از هر چيز كه در دسترس ما قرار بگيرد و از علل وجود وى داريم بايد موجودات حقيقى و واقعى (حقايق به اصطلاح فلسفه) را از موجودات پندارى (اعتباريّات و وهميّات) تميز دهيم. و گذشته از اين كاوش غريزى براى رفع حوائج زندگى، دست به هر رشته از رشته هاى گوناگون علوم بزنيم اثبات هر خاصه از خواص موجودات به موضوع خود محتاج به ثبوت قبلى آن موضوع مى باشد. يك سلسله بحثهاى برهانى كه غرض و آرمان نامبرده را تأمين نمايد و نتيجه آنها اثبات وجود حقيقى اشياء و تشخيص علل و اسباب وجود آنها و چگونگى و مرتبه وجود آنها مى باشد «فلسفه» ناميده مى شود. علوم ديگرروش بحث و نتيجه كاوش آنها اين گونه نيست و در هر يك از آنها كه تأمل كنيم خواهيم ديد كه يك يا چند موضوع را مفروض الوجود گرفته و آنگاه به جستجوى خواص و آثار وى پرداخته و روشن مى كند. هيچ يك از اين علوم نمىگويد فلان موضوع موجود است يا وجودش چگونه وجودى است، بلكه خواص و احكام موضوع مفروض الوجودى را بيان كرده و وجود و چگونگى وجود آن را به جاى ديگر (حس يا برهان فلسفى) احاله مى نمايد.»
➖اصول فلسفه و روش رئاليسم، در: مجموعه آثار استاد شهيد مطهري، ج 6، ص 57-61
📚 منبع: درس خارج نهایه - سال اول - 1393-1392
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
هدایت شده از موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
#ثبت_نام سال تحصیلی 1400-1399 #دوره_جامع_حکمت_و_عرفان_اسلامی موسسه #فرهنگ_و_تمدن_توحیدی آغاز شد.
تحت اشراف اساتید معظم:
1️⃣ آیت الله یزدانپناه
2️⃣ حجت الاسلام و المسلین امینی نژاد
3️⃣ حجت الاسلام و المسلین فلاح شیروانی
💠 مقاطع فعال
1️⃣ مقطع تمهیدی - 1 ساله - با محوریت کتاب بدایه الحکمه
2️⃣ مقطع عمومی - 2 ساله - با محوریت کتاب نهایه الحکمه
🔴 مزایا
1️⃣ تحصیل فلسفه زیر نظر اساتید مبرز فلسفه
2️⃣ مشاوره های تحصیلی و آینده طلبگی
3️⃣ بهره مندی از امتیازات مراکز هدایت تحصیلی
4️⃣ تحصیل فقه
5️⃣ استفاده از درس اخلاق اساتید مبرز حوزه
6️⃣ هدف نهایی دوره: تربیت حکیمِ فقهِ جامعه ساز
👈جزییات ثبت نام : b2n.ir/fvtt_reg
⏰مهلت: 20 خرداد 99
📋دفترچه راهنما: b2n.ir/367584
🔍پاسخ به سوالات:
🆔 @Admin_fvtt
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #معرفی_مؤسسه
💠 معرفی مختصر مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی (فتوت)
🔺 بخش 1️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/2141
🔺 بخش 2️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/2173
🔺 بخش 3️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/2192
⏳ ادامه دارد ...
⭐️⭐️ هر جمعه یک پست معرفی مؤسسه ⭐️⭐️
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #معرفی_مؤسسه
💠 معرفی مختصر مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی (فتوت)
💠 بخش 3️⃣
❇️ «فرهنگ و تمدن توحیدی(فتوت)» نام مؤسسه ای راهبردی است که علاقه مند است بر اساس تعریفی غنیشده با نگاه سخت گیرترین اسلام شناسان روزگار ما صورت بسته، بروید.
3️⃣ پیشینه
🔺مؤسسۀ فرهنگ و تمدن توحیدی کار تیمی خود را با طراحی و تأسیس اولین مدرسۀ علمیۀ طلاب فارغالتحصیل دانشگاهی در سال 82 در قم شروع کرد.
🔺به موازات آن روی کار تربیتی در دانشگاه صنعتی شریف با تعریف حلقههای مطالعاتی متعدد ـ هر یک با محوریّت یک طلبۀ فاضل ـ متمرکز شد.
🔺پس از آن با برعهده گرفتن معاونت پژوهش مدرسۀ معصومیه در سال 86 به تأسیس چند گروه علمی(آموزشی ـ پژوهشی) و اولین کانون تفکر طلاب(که در اثر ایجاد حساسیّت محیطی متوقف شد) پرداخت.
🔺در سال 87 گروه علمی «اخلاق و عرفان» در پژوهشکدۀ باقرالعلوم علیهالسلام(وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی) با تعریف پنج گروه پژوهشی(الهیات کاربردی، تربیت معنوی، مهندسی فرهنگی، سبک زندگی و جنبشهای نوپدید عرفانی) توسط این مجموعه به عنوان پشتوانۀ پژوهشی حرکت تأسیس شد.
🔺چندی بعد، جهت پشتیبانی نیروی انسانی از تیمهای پژوهشی در سال 90 دورههای آموزشی سطح سه و چهار حکمت و عرفان را در مؤسسۀ امام رضا علیهالسلام(وابسته به دفتر تبلیغات حوزۀ علمیه) تعریف کرد.
🔺در همین سال حوزۀ دانشجویی دانشگاه شریف با تدوین نظام جامع آموزشی، تربیتی و ... ی ویژه، تأسیس شد و پس از چندی به یکی از حوزههای برتر دانشجویی کشور تبدیل شد.
🔺در تمام این سالها مبتنی بر آسیبشناسی فعالیتهای فرهنگی در خارج از کشور ایدهها و طرحهایی نیز تعریف و پیگیری شده است که به لطف الهی پیشرفت خوبی داشته است.
🔺طی دو سه سال اخیر با رونق گرفتن محورهای فعالیّتی در تهران، تمرکز را روی قم گذاشته است و سعی در آباد کردن کارهای آموزشی، پژوهشی و گفتمانسازی در حوزۀ علمیه و شهر قم، دارد.
🔺از آنجا که در ایدۀ راهبردی مؤسسه تشکیل مؤسسات اقماری متعددی قرار دارد، خیز تأسیس «پژوهشکدۀ تمدن توحیدی(حوزوی)» و «مرکز آموزش عالی حوزوی» را برداشته است و گامهایی را نیز طی نموده است. همچنین زمینههای تشکیل «اندیشکدۀ مرصاد» و اخیراً «مرکز مطالعات و گفتمانسازی مکتب امام» را فراهم نموده است.
🔺از سال 97 در یک رویکرد جدیدی، اقدام به تأسیس یک دوره آموزشی تربیتی به نام «دوره جامع حکمت و عرفان» نموده است که در چهار مقطع، «تمهیدی»؛ «عمومی»؛ «تخصصی» و «اجتهادی» تعریف شده است و در سال تحصیلی آینده سومین ورودی این دوره را شروع خواهد کرد.
🌐 این مؤسسۀ معتقد است با اتخاذ رویکرد انقلابی و هدف قرار دادن مسائل نهضت و نظام، حرکتی ویرایشی را نیز در حوزۀ علمیه رقم میزند و تاکنون توانسته ضمن معرفی مکتب امام، جوانان متعددی را در دور تربیتهای تخصصی حوزوی وارد کند و آنها را با مسائل نهضت و نظام پیوند بزند و دغدغههای انقلاب را در زندگی و ضمیر ایشان نهادینه و پایدار نماید.
⭐️⭐️ هر جمعه یک پست معرفی مؤسسه ⭐️⭐️
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
#خواهران
#ثبت_نام سال تحصیلی 1400-1399 #دوره_جامع_حکمت_و_عرفان_اسلامی مدرسه علمیه باقرین علیهماالسلام مخصوص خواهران آغاز شد.
تحت اشراف اساتید معظم:
1️⃣ حجت الاسلام والمسلمین یزدانپناه
2️⃣ حجت الاسلام و المسلین امینی نژاد
3️⃣ حجت الاسلام و المسلین فلاح شیروانی
✳️مقاطع
⬅️مقطع تمهیدی - با محوریت کتاب بدایه الحکمه (غیرحضوری)
⬅️ مقطع عمومی - با محوریت کتاب نهایه الحکمه
⬅️مقطع تخصصی- با محوریت کتاب اسفار
👈 ثبت نام : www.baqerain.ir
⏱مهلت ثبت نام: 31 تیر 99
🔎پاسخ به سوالات:
🔹دوره تمهیدی و عمومی
🆔 @hekmat_bagherain
🔹دوره تخصصی
🆔@EmamReza5
🔻 کانال مدرسه باقرین علیهماالسلام https://eitaa.com/madresehbagherain
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #کلام_استاد
💠 #استاد_یزدان_پناه
☑️ عرفان اسلامي از نگاه امام خميني (ره)
💢بخش 1️⃣ ابعاد بنیادهای عرفانی امام خمینی
https://eitaa.com/fvtt_ir/1929
💢بخش 2️⃣ ادوار عرفان نظری (1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/1997
💢بخش 3️⃣ ادوار عرفان نظری (2)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2041
💢بخش 4️⃣بنيادهاي عرفان نظري حضرت امام (1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2095
💢بخش 5️⃣ بنيادهاي عرفان نظري حضرت امام (2)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2148
💢بخش 6️⃣ بنيادهاي عرفان عملی حضرت امام (1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2176
💢بخش 7️⃣ بنيادهاي عرفان عملی حضرت امام (2)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2196
💢بخش 8️⃣ پرسش و پاسخ حضار (بخش 1) نحوه سازگاری بحث نابسازي آموزههاي وحياني با بحث عدم جدایی دین، فلسفه و عرفان
https://eitaa.com/fvtt_ir/2234
💢بخش 9️⃣ پرسش و پاسخ حضار (بخش 2) نحوه سازگاری بحث نابسازي آموزههاي وحياني با بحث عدم جدایی دین، فلسفه و عرفان
https://eitaa.com/fvtt_ir/2320
💢بخش 🔟 وحدت عرفان و تشيع
https://eitaa.com/fvtt_ir/2393
💢بخش 1️⃣1️⃣ دستيابي به عرفان شيعه فقاهتي
https://eitaa.com/fvtt_ir/2441
💢بخش 2️⃣1️⃣ سلوك عرفاني حضرت امام (بخش پایانی)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2482
🔚 به پایان رسید بحمدالله
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #کلام_استاد
💠 #استاد_یزدان_پناه
☑️ عرفان اسلامي از نگاه امام خميني (ره)
💢بخش 7️⃣
🌐 بنيادهاي عرفان عملی حضرت امام (2)
🔺به بحث خودم برميگردم، ميخواستم اين را بگويم كه پايههاي عرفان عملي حضرت امام، اين كتابهاست؛ ولي اين كتاب، هم بهلحاظ طريقتي و هم بهلحاظ فهم متون ديني اجتهادي است. خود حضرت امام هم كه اجتهاد دارد بعدها در كار و آثارش ميبينيد فهمي كه از برخي روايات سلوك و طريقتي دارد عجيب است. براي اينكه بتوانيم روايات طريقتي را معني كنيم بايد فضاي آن را خوب حل كنيم. يكي از سروران و دوستان در فقه خيلي قوي بود، بحثي پيش آمد اينطوري ميگفت ـ ميخواهم براي نمونه بگويم كه اگر درس مناسب آن رشته را نخوانيم چطوري ميشود ـ كه نمازي كه يك نفر ميخواند اگر نمازي است كه به زحمت ميخواند اين با زحمت خواندن باعث ميشود اين نماز او برتر شود «أفضل الأعمال أحمزها» بعد طوري توضيح ميداد كه نتيجهاش اين ميشود كه منافق اگر با كسالت نماز ميخواند و از آن لذت ميبرد. برتر از عالم رباني است كه نماز ميخواند؛ چون «أفضل الأعمال أحمزها» و اين نماز همراه كسالت براي او سخت است. اين نشان ميدهد كه جمعبندي بين روايات را بلد نيست. در فضاي سلوكي بايد به اين نكته دقت كنيد. اما حضرت امام به دليل اطلاع قابل بر اين علم، ميتوانست به شكل اجتهادي آيات و روايات را بررسي كند. نمونهاش در كتابهاي آداب الصلاة و سر الصلاة هست. ما سطحي از نماز را داريم كه در رسالهها نگاشته ميشود و احكام شرعي نماز است؛ ولي سطح ديگري داريم كه در روايات بسيار تذكر داده شده است؛ مثل حضور قلب در نماز و تقربي كه خواسته شده است. حضرت امام همۀ اين روايات را در آداب الصلاة جمع كرده است. قدرت فهمي كه حضرت امام بهلحاظ طريقتي از بحث نماز دارد، خيلي عجيب است. ما بايد بحث طريقتي را در جاي خودش بخوانيم و حضرت امام هم اين را داشت. اين هم يكي از بنيادهاي كار امام است. دورۀ صدرا يكي از كارهايي كه كرد عالمان هم فقيه، و هم فيلسوف و هم عارف پرورش داد كه اين معجوني ساخت مثل حضرت امام و مرحوم آقاي شاهآبادي كه باعث انديشههايي شد. بعد اجتماعي امام هم ريشه در اينجا دارد، اگر كسي ميخواهد ريشههاي انقلابي و روح انقلابي را درك كند و امتداد دهد بايد بر عرفان نظري دورۀ سوم (نسل صدرايي) تأمل بيشتري كند. نسل صدرايي، عقلانيت ويژهاي دارد و عقلانيت را با شريعت و معنويت در يك جا جمع ميكند و تعامل ويژهاي برقرار ميكند كه در بعد اجتماعي امام اثر گذاشته است. اثرهاي امام، يك ريشه در عرفان، يك ريشه در عقلانيت و يك ريشه در شريعت دارد.
🔹 همايش «عرفان اسلامي از نگاه امام خميني؛ بنيادها و دستاوردها» 7/3/94 (برگزار کننده: مجمع عالی حکمت شعبه مشهد)
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
📝چکیده تقریرات درس #اصول_فلسفه_و_روش_رئالیسم
#استاد_فلاح_شیروانی
یادداشت شماره 1️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/90
یادداشت شماره 2️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/91
یادداشت شماره 3️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/92
یادداشت شماره 4️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/165
یادداشت شماره 5️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/228
یادداشت شماره 6️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/317
یادداشت شماره 7️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/517
یادداشت شماره 8️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/948
یادداشت شماره 9️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/991
یادداشت شماره 0️⃣1️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1121
یادداشت شماره 1️⃣1️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1140
یادداشت شماره 2️⃣1️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1191
یادداشت شماره 3️⃣1️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1896
یادداشت شماره 4️⃣1️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1933
یادداشت شماره 5️⃣1️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/2000
یادداشت شماره 6️⃣1️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/2048
یادداشت شماره 7️⃣1️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/2100
یادداشت شماره 8️⃣1️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/2151
یادداشت شماره 9️⃣1️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/2182
یادداشت شماره 0️⃣2️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/2199
⏳ ادامه دارد ...
📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
#اصول_فلسفه_و_روش_رئالیسم
#استاد_فلاح
☑️ یادداشت شماره 0️⃣2️⃣
⚪️ #مقاله_پنجم
#پیدایش_کثرت_در_ادراکات
1️⃣ نکته ای کلی
🔺این را توجه داشته باشیم که مادر فلسفه اسلامی عرفان است، کر و فر هایی که صدرا می کند بدون این که این را رد بدهیم برویم عرفان، این را بدانیم که فلسفه یک بار جلوی عرفان سپر انداخه است. نخبگان و یکی بزن های ما سپر انداختند. ما الان در این دوران هستیم. در دوره ای هستیم که فلسفه کامل پیاده شد. فلسفه است و هنوز هم فاصله خودش را نگه داشته است و این فاصله می ماند، تا عقل در میان است فلسفه هست و عرفان نمی شود؛ ولی بالاخره ما الان در این مقطع هستیم، یعنی تقریبا فتح کامل فلسفه.
🔺لذا مثل داداش کوچک ها که روی حساب داداش بزرگ ها دعوا راه می اندازند، فلسفه هم بعضی جاها به پشتوانه عرفان دعوا راه می اندازد.
🔺خیلی از بحث های عجیب و غریب در فلسفه یا ترجمه مستقیم مباحث عرفانی است یا مبتنی بر آن ها است.
🔺ولی واقعا فلسفه است، روند خودش را از ارسطویی بودن تا نزدیک به عرفان شدن را دارد، اقتدارات تعقل را با خودش دارد و واقعا فلسفه است.
2️⃣ مهم بودن این مقاله
🔺این مقاله مقاله ی مهمی است. این را هر طوری توانستید اهمیت بدهید. از اینجا دیگر بحث های خودمان است.
🔺تقریرها نو است و ناظر به درد های جدید است، حرف های خودمان را دارد می زند؛ مثال خوبی است که یک آدمی که کلا در تراث است چطور می آید یک بحثی را مطرح می کند و مشکلاتی را حل می کند.
🔺اصول فلسفه جایگاه تاریخی ویژه ای دارد، یک نیزه ای در چشم کمونیست بود، بچه حزب اللهی ها به هر بدبختی بود اصول فلسفه می خواندند و تدریس می کردند و در زندان تدریسش می کردند، حس می کردند که این کتاب سلاح شان است. لذا از این جهت قابل روایت است. (بعید می دانم کار نشده باشد)
3️⃣ اهمیت بحث علم
در باب علم؛ از نگاه اندیشه ای که تغذیه کننده ی فلسفه است، اساسا هستی علم است، ما سوی الله علم است. من شک می کنم پس هستم چه کار ابلهانه ای است، خودت هستی دیگر! این یک واقعیتی است که من بروزم را بهتر از خودم می فهمم؛ یک چیزی در این هستی هست که خدا می گوید احببت ان اعرف؛ خودش است که می خواهد بفهمد خودش؛ این حب یک واقعیت هستی شناسی است. یک ناموس هستی است. خود خدا می گوید روی این حساب بود که خلق کردم. لذا شکت را می بینی بعد به خودت پی می بری، خنده دار هست ولی در مقام شناخت این سهل تر است. انتقاد هم بکنی می گوید انتقادت درست است، ولی من اینطوری آرام شدم. شکم را دیدم بعد فهمیدم هستم.
🔺عالم از همین باب پدید آمده خداوند خودش را نگاه کرده اسمش شده تجلی بعد الان کل هستی هست. این جوهره کلا علم است، این را هم توجه داشته باشید،
4️⃣ کل اسم فی کل اسم
🔺یک نکته ی دیگری که آقایان عرفا می گویند، به خاطر حضور حق تعالی در دل همه ی اشیا همه ی حقیقت خداوند متعال است، خداوند متعالی که حقیقت اشیا هست در همه هست. پس خداوند متعال در همه اشیا هست.
🔺 این را قاعده کردند. کلُ اسمٍ فی کلُ اسمٍ.
یک جمله ی وحشتناکی است که به همین سادگی آن را مطرح کردند.
🔺در یک مورچه کل هستی را می توانی ببینی. عقل این را نمی کشد، ولی با دو قدم این را اثبات می کند می گوید من نفهمیدم می گوید ولی باید قبول بکنی.
لذا تعجب نکنید اگر گفته شد تو همه ی حقیقت را پیش خودت داری.
فرق ما با بقیه ی موجودات این است که بعد علمی ما شکوفا است.
🔺اگر هم گفته شد کلا شناسایی شما چاه کندن در باغچه خانه تان است، این که کلا تو مشغول خود شناسی است. می گویی بیرون دو آهو دارند می دوند من دارم آن ها را نگاه می کنم! می گوید تو مشغول خود شناسی هستی.
🔺فیلسوف مسلمان برخورد کلامی نمی کند، ولی یک حقیقتی را با یک استدلال هایی هالیش می کنند در عالم فلسفه که می آید حواسش هست که گول نخورد. لذا این قاعده در می آید.
🔺آنقدری که فضای فلسفه کش می دهد این بحث را مطرح می کند. اینطوری نیست که بگویند نمی فهمیم بگوید همین است دیگر، واقعا فهم فلسفی دارند، صدرا اینطوری است و به عالم فلسفه وفادار است واقعا تفلسف می کند.
🔺حتی بوعلی اش هم اینطوری بود و می گفت که اگر من حرف های خودم را بزنم شما در همه چیز شک می کنید و حتی در ادراک لذا از مشاء دفاع می کنم.
نمط ده اشارات را که نوشت، عرفا هم می گفتند این را خوب درباره ی ما نوشت.
🔹 این ها واقعیت قضیه است و باید در فلسفه ی فلسفه اسلامی این ها را گفت.
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی برگزار می کند.
#کلاس_آزاد_مجازی
📝 تدریس شش مقاله نخست کتاب #اصول_فلسفه_و_روش_رئالیسم بعلاوه امتدادهای اجتماعی آن در اندیشه علامه طباطبایی
🏷 استاد اسدالله زاده
🔹 آشنایی با استاد https://b2n.ir/888812
⏳ روز های زوج ساعت 18 الی 19
🌐 کلاس به صورت مجازی در پلتفرم اسکای روم برگزار می شود.
❇️ شروع از شنبه 17 خرداد 99
💠 برای ثبت نام؛ نام و نام خانوادگی خود را به آی دی @admin_fvtt ارسال کنید.
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #کلام_استاد
💠 #استاد_یزدان_پناه
☑️ بریده هایی از کلاس #خارج_نهایه
💢بخش 1️⃣ نقطه شروع فلسفه
https://eitaa.com/fvtt_ir/1935
💢بخش 2️⃣ بداهت واقعیت بیرون از خود (1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2003
💢بخش 3️⃣ بداهت واقعیت بیرون از خود (2)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2051
💢بخش 4️⃣ شهود عقلی (1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2104
💢بخش 5️⃣ شهود عقلی (2)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2155
💢بخش 6️⃣ نگاه پیشینی به فلسفه (1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2185
💢بخش 7️⃣ نگاه پیشینی به فلسفه (2)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2203
💢بخش 8️⃣ واقع بما هو واقع (1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2243
💢بخش 9️⃣ واقع بما هو واقع (2)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2333
💢بخش 🔟 واقع بما هو واقع (3)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2404
💢بخش 1️⃣1️⃣ واقع بما هو واقع (4)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2456
💢بخش 2️⃣1️⃣ واقع بما هو واقع (5)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2487
💢بخش 3️⃣1️⃣ علی وجهٍ کلی (1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2536
⏳ ادامه دارد ...
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #کلام_استاد
💠 #استاد_یزدان_پناه
☑️ بریده هایی از کلاس #خارج_نهایه
💢بخش 7️⃣
🌐 نگاهی پیشینی به فلسفه (2)
[در مجموع در بیان استاد یزدانپناه 4 وجه برای سر نیاز به فلسفه به نحو پیشینی ذکر شده است؛ 2 بیان از علامه و 2 بیان از خود استاد]
1️⃣ بیان اول علامه (نهایه): فلسفه علمی برای جلوگیری از خطا و غلط
2️⃣ بیان دوم علامه (اصول فلسفه): علمی برای اثبات موضوع علوم دیگر
3️⃣ بیان اول استاد یزدانپناه: فلسفه علمی برای حل مسائل کلان در مورد حقیقت
4️⃣ بیان دوم استاد یزدانپناه: فلسفه علمی برای ارضای غریزه حقیقت جویی انسان
3️⃣ بیان اول استاد یزدانپناه
🔺 ميتوان وجه نياز به فلسفه را چنين تبيين كرد: ما با دستهاي از مسائل كلان روبهروييم، مانند اينكه مبدأ عالم چيست حقيقت انسان و جهان چيست براي پاسخگويي به چنين مسائلي به فلسفه نيازمنديم.
🔺مطابق بحثهايي که مطرح شد، بهيقين ميدانيم که واقعياتي هست. به هر واقعيتي که مينگريم، ميبينيم جهات متعددي دارد. حال ميپرسيم، آيا همة اين جهات، متن واقعاند، يا تنها يکي از آنها چنين است (پرسش از اصالت)
🔺پرسش ديگري که بعد از تثبيت واقعيات سر بر ميآورد، دربارة نسبت اين واقعيات با يکديگر است. [ازآنجاکه ما در آغاز بحث، واقعيت خود، واقعيات بيرون از خود و واقعيةما را تثبيت کرديم، در اينجا مشکلي نداريم و بهراحتي به پيش ميرويم. اما اگر تنها واقعيةما تثبيت شده باشد، بايد گامهاي ديگري را نيز برداشت و سپس به اينگونه از بحثها رسيد.] آيا اين واقعيات از هم جدا و متبايناند، و يا داراي گونهاي از اشتراکاند (پرسش از تشکیک)
بسياري ديگر از بحثهاي فلسفي را نيز بههمينگونه ميتوان تحليل کرد.
🔺نمونهاي ديگر از اين دست پرسشها، اين است: آيا اين واقعيات، خودبهخود موجودند، يا مبدئي آنها را پديد آورده است (پرسش از وجوب و امکان) از بطن اين پرسش، بحث عليت و معلوليت نيز بدست ميآيد.
🔺پرسش ديگر اين است که آيا اين واقعيات، آغاز دارند يا بيآغازند از اينجا بحث حدوث و قدم پيش ميآيد. نيز آيا اين واقعيات، همه از لحاظ وقوع، در يک مرتبهاند يا برخي از آنها مقدم بر برخي ديگرند از اينجا بحث سبق و لحوق و معيت مطرح ميشود.
🔺ما ميبينيم که برخي از واقعيات، داراي نحوهاي صيرورت در واقعاند، يعني از حالتي به حالت ديگري تبديل ميشوند. آيا در اين صيرورت، واقعيتي به واقعيت ديگر تبديل شده است به ديگر سخن، آيا چنين است که واقعيتي از بين رفته و واقعيتي ايجاد شده است و يا اينگونه است که واقعيتي واحد امتداد يافته است از اين تأملات، بحث کون و فساد و حرکت زاييده ميشود.
🔺پرسش ديگري اين است: از واقعيات خارجي، مفاهيمي هم داريم. حال نسبت اين مفاهيم با واقعيات خارجي چيست اين همان بحث وجود ذهني است.
🔺برخي از مباحث در فلسفهاي که امروز در دست است، مطرح شده است، مانند: وجود يا علت است يا معلول. اما با همان نگاه به واقعيت بما هو واقعيت، ميتوانيم بحثهايي را مطرح کنيم که در فلسفة موجود، مطرح نشده است. براي نمونه، ما واقعيات محدودي را يافتهايم. ميتوان پرسيد که آيا واقعيت يا واقعيتهاي نامحدودي هم وجود دارد در اين صورت بايد از واقعيت نامتناهي نيز بحث کنيم و اگر وجود آن را تثبيت کرديم، يکي از بحثهاي فلسفه اين خواهد بود: وجود يا متناهي است يا نامتناهي، و سپس بايد به احکام وجود نامتناهي نيز پرداخت.
🔺پرسشي ديگر از اين دست، اين است: ميدانيم که موجوداتي داراي تقدّر، وجود دارند. حال، آيا هر وجودي بايد متقدّر باشد آيا نميشود چيزي موجود باشد، اما داراي تقدّر نباشد موجود متقدّر، صورت است و موجود نامتقدّر، معنا. اگر وجود نامتقدّر تثبيت شود، يکي از بحثهاي فلسفي، که اکنون بهتفصيل مطرح نشده و تنها فيالجمله وجود دارد، اين خواهد بود که: وجود يا صورت است و يا معنا.
🔺تا اينجا مواردي از پرسشها و بحثهاي کلان را مطرح کرديم. ميتوان نمونههايي از بحثها و پرسشهاي خُرد را هم مطرح کرد. نحوة وجود اشياي خارجي، که با حس آنها را مييابيم، چيست نحوة وجود نفس خود، که به علم حضوري آن را يافتهايم، چگونه است
. نيز اينکه اعتبارياتي وجود دارد، امري وجداني است. براي نمونه، ميدانيم که ملکيتي هست. اما اعتباريات چگونه موجوديتي دارند
🔹ميبينيم که پس از يافت انواع واقعيات، که گفتهايم بهنحو بديهي آنها را مييابيم، ميتوانيم پرسش از نحوة وجود آنها را مطرح کنيم، که پرسشي فلسفي است.
اکنون روشن است که اينگونه از پرسشها تنها دربارة حيثيت وقوع مطرح است و واقعيت بيرنگ را به پرسش گرفته است، نه اينکه مربوط به واقعيت مقيد باشد.
4️⃣ بیان دوم استاد یزدانپناه: فلسفه علمی برای ارضای غریزه حقیقت جویی انسان
[این بیان فقط اشاره وار توسط استاد بیان شده است و توضیح بیشتری داده نشد.]
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #دیدگاه_ها_و_باورداشتهای_اسلامی_انقلابی
💠 #حجت_الاسلام_محمدرضا_فلاح
1️⃣تحصیل حوزوی یک تخصص برای خدمت به جامعه
https://eitaa.com/fvtt_ir/1854
2️⃣ عناصر مؤثر برای رسیدن به تخصصی مؤثر در حوزه برای خدمت به نهضت
https://eitaa.com/fvtt_ir/1885
3️⃣ دغدغهها انسانسازند
https://eitaa.com/fvtt_ir/1915
4️⃣ ظرفیتهای حیاتطلبگی
https://eitaa.com/fvtt_ir/1941
5️⃣ #انقلاب_اسلامی حادثهای عظیم(1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/1985
6️⃣ #انقلاب_اسلامی حادثهای عظیم(2)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2010
7️⃣ پیچ تاریخی (1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2029
8️⃣ پیچ تاریخی (2)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2063
9️⃣ پیچ تاریخی (3)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2108
🔟 روند تعریف مأموریت(1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2137
1️⃣1️⃣ روند تعریف مأموریت(2)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2159
2️⃣1️⃣ روند تعریف مأموریت(3)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2209
3️⃣1️⃣ اندیشه پشتیبان انقلاب اسلامی(1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2251
4️⃣1️⃣ اندیشه پشتیبان انقلاب اسلامی(2)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2350
5️⃣1️⃣ اندیشه پشتیبان انقلاب اسلامی(3)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2410
6️⃣1️⃣ اندیشه پشتیبان انقلاب اسلامی(4)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2450
7️⃣1️⃣ اندیشه پشتیبان انقلاب اسلامی(5)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2472
⏳ ادامه دارد ...
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #دیدگاهها_و_باورداشتهای_اسلامی_انقلابی
💠 #حجت_الاسلام_محمدرضا_فلاح
🔺 جلسه با جمعی از طلاب
💠 بخش 2️⃣1️⃣
🔴روند تعریف #مأموریت: راهیابی
4️⃣فاکتورهای فضایی که برای عملکرد درست در راهیابیهای انقلابی نیاز داریم
⚠️مجموعهی اینها باید سطحش در محیط برود بالا، سطحش برود بالا و از رهگذر این تعالی تصمیماتی که بدنه میگیرد، تصمیماتی که جامعهی انقلابی میگیرد، خیلی سطحش بالا می رود.
❇️ الف) #فاکتورهای_بینشی [در پست قبلی گذشت]
❇️ ب) #فاکتورهای_ارزشی (#ارزشها_و_مطلوبیتهای_تمدنی)
⚠️لایهی دیگری که ما احتیاج داریم و باید فهم خوب و عمیقی از آن داشته باشیم و کاملاً باید در ذهن خودمان حاضر داشته باشیم و بر زندگی خودمان حاکم بکنیم ارزشهای اسلامی، انقلابی است.
✅ نقش و مکانیزم اثرگذاری ارزشها
◀️ نظام ارزشی واقعاً توان ویرایش ما را دارد؛ چون در مسیر زندگی گاهی ما به هم میریزیم که چطوری ادامه بدهم؟ مکانیزم ارتقاء اینطوری است که شما یک نظام ارزشی را برای خودتان مشخص کنید مشروط به اینکه این ارزش را خوب دارید میفهمید. مثلاً زندگی جهادی؛ این یعنی چه؟ من فکر میکنم که آن را میفهمم دریکی دو تا دستانداز معلوم میشوم که نمیفهمم. اینطور به درد نمیخورد، کارآمد نیست؛ آن فهمی که تُرد است و خفیف است و از جیب میریزد این فهم کارآمدی نیست، به کار نمیآید، سرمایه نیست، باید خوب بفهمم آن را و در ذهن باید داشته باشم.
◀️موقعی که این ارزشها را فهمیدم و در ذهن نگه داشتم و سعی کردم اینها را بر زندگی خودم حاکم کنم؛ یک شبه کاملاً متصل به این ارزشها نمیشوم، ولی زندهبودن این ارزشها حسنش این است خدا صحنههایی را پدید میآورد، در این صحنهها عجیب شما به مخمصه میافتید اینجا دائماً به ارزشهایتان مراجعه میکنیم، میبینید ارزشها دارد یکچیزی میگوید.
◀️میگوید بعد با خودتان درگیر میشوید. این مخمصه، این درگیری، این همان فرایند رشد است، اگر ارزشها را نپرانید، حذفش نکنید چیزی هست که من را ویرایش کند؛ همینطوری دائماً برمیگردید یککم ویرایش میکنیم، برمیگردید دومرتبه الهام میگیرید.
❇️ ج) فاکتورهایی از جنس طرحهای راهبردی
(طرح همان نقشه انقلاب است)
✅#طرح_راهبردی_انقلاب (امام و رهبری)
◀️ اینطور نبود که حضرت امام نقشهای برای این انقلاب نداشت، اگر سطورش کم بود بهتدریج زیاد شد، آهستهآهسته انگار حضرت امام یک طرح کاملی برای انقلاب آماده کرد. میدانست که نقطههای تأکید کجاست، اجمالاً گامها چیست.
◀️ حضرت آقا که قطعاً خیلی بیشتر فکر کرده است و این طرح را خیلی توسعه داده است. یکی از چیزهایی که خیلی آقا به آن فکر کرده است خود انقلاب است خیلی به آن فکر کرده است، خیلی تحلیل دارد، نظام توصیه دارد، طرح راهبردی دارد. من که میخواهم فضای ذهنی خودم را غنی بکنم باید این را کارکنم.
◀️ ببینید یک باید خیلی ساده که به همین سادگی که دارد اثبات میشود، به همین سادگی هم در زندگی ما نیست. الآن شما یک نگاه بکنید الآن اینجا من و شما مینشینیم با همدیگر این را تحلیل میکنیم بعد بیرون برای وصل شدن به اندیشههای آقا هیچ برنامهای نداریم.
✅ #استراتژی_های_جهان_کفر
◀️ازجمله چیزهایی که در ادامهی این لازم است سر درآوردن از استراتژیهای جهان کفر است. خود حضرت آقا روی این تأکید میکند، که از استراتژی جهان کفر سر دربیاورید.
◀️در تعبیری حضرت آقا میفرمایند: «اگر شما اعلم علما هم باشيد، ولى زمانتان را نشناسيد، محال است بتوانيد براى جامعهى اسلامىِ امروز مفيد واقع شويد. اگر ندانيم كه استكبار چه كار مىخواهد بكند و دشمنان ما چه كسانى هستند و از كجا نفوذ مىكنند، و اگر متوجه نباشيم كه در جامعهى ما چه مىگذرد و چه مشكلاتى وجود دارد و علاجش چيست، و اگر اطلاع نداشته باشيم كه در جبههبندىهاى امروز جهان چه جايگاهى داريم، نمىتوانيم نقش واقعى خود را ايفا كنيم.»
بیانات در مراسم بیعت فضلا و طلاب حوزهی علمیهی مشهد - 1368/04/20
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #مناسبتی
⚫️ #رحلت_امام_خمینی
🔺اگر نظام جمهورى اسلامى و اين انقلاب بزرگ و جهانى را، و رستاخيز عظيمى كه در دنيا به وجود آمده، و رستاخيز عظيمترى كه در درون انسانها پديد آمده، و اين تحولى كه مسها را طلا كرده است، كلمهى طيبه و شجرهى طيبه بدانيم- كه هست- ريشهى اين شجرهى طيبه، همين شخصيت عظيمى است كه همه چيز از او روييد. او بود كه اين درخت مبارك را روياند. او همه چيز بود، و اگر نبود، ما هيچچيز نداشتيم.
🔺در گذشته، همين ايران و ملت و موقعيت جغرافيايى و همين فقه و قرآن و نهج البلاغه بود؛ اما در واقع چيزى نداشتيم و روز به روز عقبتر مىرفتيم و بيشتر بر سرمان مىخورد و شخصيت ما هضم مىشد. بعد كه او پديد آمد و قدم در صحنه گذاشت، مثل وجودى كه ماهيات را هستى و تحقق مىبخشد، و مثل خورشيدى كه مىتابد و اشيا را آشكار مىكند، و مانند روحى كه به كالبدى دميده مىشود و اجزاى آن را زنده مىسازد، ما را زنده و نمايان كرد و به حركت درآورد؛ آنوقت ارزش جغرافيايى و تاريخى و فرهنگ گذشته و قرآن و نهج البلاغه و ملت ما احيا شد و به كارمان آمد.
او كليد بود. او ريشهى اين درخت محسوب مىشد. اين ريشه بايد محفوظ بماند. اگر اين نظام از ريشهى خود- يعنى از امام عزيز (ره)- جدا شود، مثل درختى است كه «اجتثّت من فوق الارض»؛ يعنى از روى زمين آن را اره كرده باشند و بين تنه و ريشهى آن فاصله انداخته باشند. ممكن است چهار روزى هم نمود و هيكلى داشته باشد، اما سرنوشتش معلوم است: ديگر رابطهى حياتى و تغذيهاى بين اين دو نيست.
📚 (28/ 04/ 1368) سخنرانى در مراسم بيعت گروه كثيرى از جانبازان و نيروهاى جهادى احداث ساختمان مرقد مطهر رهبر كبير انقلاب اسلامى
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
☑️ #بیانات_اخلاقی
#استاد_فلاح_شیروانی
بخش 1️⃣ فکر / #شرح_حدیث
https://eitaa.com/fvtt_ir/1263
بخش 2️⃣ فکر / #شرح_حدیث
https://eitaa.com/fvtt_ir/1320
بخش 3️⃣ فکر / #شرح_حدیث
https://eitaa.com/fvtt_ir/1361
بخش 4️⃣ فکر / #شرح_حدیث
https://eitaa.com/fvtt_ir/1395
بخش 5️⃣ فکر / #شرح_حدیث
https://eitaa.com/fvtt_ir/1451
بخش 6️⃣ فکر / #شرح_حدیث
https://eitaa.com/fvtt_ir/1508
بخش 7️⃣ فکر / #شرح_حدیث
https://eitaa.com/fvtt_ir/1523
بخش 8️⃣ فکر / #شرح_حدیث
https://eitaa.com/fvtt_ir/1556
بخش 9️⃣ آزاد اندیشی / #آیه
https://eitaa.com/fvtt_ir/1572
بخش 0️⃣1️⃣ حدیث آزاداندیشی
https://eitaa.com/fvtt_ir/1591
بخش 1️⃣1️⃣ حدیث آزاداندیشی
https://eitaa.com/fvtt_ir/1609
بخش 2️⃣1️⃣ حدیث آزاداندیشی
https://eitaa.com/fvtt_ir/1624
بخش 3️⃣1️⃣ داشتن سوگیری اساسی
https://eitaa.com/fvtt_ir/1830
بخش 4️⃣1️⃣ ادب سجده بعد از بیدار شدن از خواب
https://eitaa.com/fvtt_ir/1866
بخش 5️⃣1️⃣ توجه به جهل خود
https://eitaa.com/fvtt_ir/1903
بخش 6️⃣1️⃣ انانیت
https://eitaa.com/fvtt_ir/1956
بخش 6️⃣1️⃣ غفلتی خاص (1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2022
بخش 7️⃣1️⃣ غفلتی خاص (2)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2083
بخش 8️⃣1️⃣ غفلتی خاص (3)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2126
بخش 9️⃣1️⃣ تغذیه انسان انقلابی از قرآن
https://eitaa.com/fvtt_ir/2216
بخش 0️⃣2️⃣ لذت انسان انقلابی از زندگی
https://eitaa.com/fvtt_ir/2270
بخش 1️⃣2️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/2462
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #بیانات_اخلاقی، #استاد_فلاح_شیروانی 9️⃣1️⃣
💠 تغذیه #انسان_انقلابی از قرآن
🔺انقلاب را ما بندگی خدا می دانیم و همین #حقیقت_انقلاب است.
🔺 این حقیقت به شدت در معرض آسیب است، حتما باید به این فکر کرد که چطوری می شود این حقیقت و هویت را حفظ کرد. با نیت بندگی خدا ممکن است کاری شروع بشود ولی حراست می خواهد که نیت های دیگری وسط نیاید.
🔺یکی از چیزهایی که می تواند از این هویت حراست بکند در میان بودن قرآن است.
قرآن توان این را دارد که برای حفظ این حقیقت به ما کمک های زیادی بکند. حتی فلسفه این زور را ندارد.
🔺حتما از این زاویه باید نگاه بکنیم که حقیقت انقلاب بندگی است؛ در بازی های سیاسی نباید بیفتیم؛ از همین زاویه که نگاه کنیم برای حراست از انقلاب عناصر زیادی هست که یکی وسط بودن قرآن است.
🔺این مسئله باید تئوریزه بشود؛ و برای ما خیلی واضح باشد. و هر چقدر انس مان با قرآن زیاد بشود بفهمیم که قرآن برای این مقصود نیاز ما است.
🔺ما خودمان هم متوجه نیستیم که به قرآن وصل نیستیم. ما باید به عنوان کسانی که مردم ما را فرستادند که راه را پیدا بکنیم و بعد به آنها بگوییم؛ کشف بکنیم و بعد برویم با چیزی که کشف کردیم با مردم صحبت بکنیم و الا می شود کارهای ذهنی.
---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac