eitaa logo
موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
3.7هزار دنبال‌کننده
966 عکس
54 ویدیو
48 فایل
─━━━━━━ا﷽ا━━━━━━─ ⭕️موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی (فتوت) 💢با مدیریت حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا فلاح شیروانی 📍قم، میدان سپاه، بلوار شهید اخلاقی، پلاک۱۲ 📩درگاه ارتباطی و تبادل: @Admin_fotovat 🔺نشر مطالب همراه با آدرس
مشاهده در ایتا
دانلود
♨️امتداد حکمت ⭕️خلاصه مصاحبه با حجت الاسلام و المسلمین استاد امینی نژاد 💢بخش2️⃣ 🔺امتداد یابی یک فلسفه مثل فلسفه و حکمت اسلامی چه معنایی می تواند داشته باشد، اصلا امتداد یعنی چه؟ 🔺می توانیم بگوییم که مراد از امتداد فلسفه و حکمت اسلامی این است که بتواند در غیر فضای حکمت و فلسفه سرریز بکند و در آنجا توصیه ها و مباحثی را عرضه بکند که منجر به تغییر و تحولاتی در آن ها بشود. 🔸عرصه های فراوانی برای حیات انسانی وجود دارد، اعم از علوم انسانی، علوم تجربی، علوم ریاضی و ... و شئون و ساحت های متعددی که حیات انسانی اقتضای آن را دارد. چه به لحاظ فردی، چه به لحاظ اجتماعی، خود فضای اجتماعی هم عرصه های متعددی دارد. 🔸اگر بنا باشد حکمت و فلسفه ی اسلامی به عنوان یک اندیشه ی بنیادین و عمیق انسانی، خودش را در همه ی این عرصه ها یا هر یک از این عرصه ها حاضر بکند، چه پیامد هایی دارد. 🔺ورود و نتیجه گیری از مباحث فلسفی در عرصه های علوم دیگر می تواند می تواند یک تفسیر و تحلیل از امتداد فلسفه ی اسلامی باشد. 🔺اولین امتداد و پیامدی که یک فلسفه ی بنیادین مانند فلسفه و حکمت اسلامی می تواند در ساحت های دیگر داشته باشد تولید فلسفه های مضاف به دانش ها و فلسفه های مضاف به موضوعات متعدد است ولی فقط در همین حد هم اکتفا نمی شود بلکه در نفس پیکره ی مسائلی که در آن دانش ها و موضوعات مختلف مطرح هست می تواند دخالت پیدا بکند. 🔸بنابراین یک معنا از امتداد این است که ما بگوییم فلسفه به عنوان یک دانش، پیامدها و نتایجش در دانش های دیگر و موضوعات دیگر به چه شکلی در می آید. 🔺یک معنای دقیق تر و عمیق تر از امتداد وجود دارد. 🔸فلسفه اعم العلوم است و موضوع فلسفه اعم الموضوعات است، تمام علوم با تمام مسائل و تمام موضوعات، می تواند با زاویه دید فلسفی و حکمی مورد مطالعه قرار بگیرد. 🔸مراد از این بحث، این است که موضوع فلسفه با زاویه دیدی که وجود دارد، آنچنان اعم است که موضوعات تمام علوم و تمام شئون حیات بشری را از منظر موضوع خودش می تواند مورد مطالعه قرار دهد. 🔺در چنین فضایی ما می توانیم بحث امتداد فلسفه را مطرح بکنیم که مراد از امتداد فلسفه و حکمت اسلامی این است که اگر یک فیلسوف و یک اندیشمند فلسفی، از منظر فلسفی بخواهد به سایر علوم، به موضوعاتشان، به مجموعه مباحثی که در حوزه انسانی و غیر انسانی مطرح هست، نگاهی بیندازد، نتایج این نگاه به چه شکلی درخواهد آمد. مراد ما از این امتدادها، یک چنین چیزی باشد. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
☑️ 🔹 بیان شده در جلسات تدریس دوره جامع حکمت و عرفان اسلامی،مقطع تمهیدی سال تحصیلی ۹۸-۹۷ جلسه1️⃣0️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1263 —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 بیانات اخلاقی، استاد فلاح شیروانی 🎧 صوت جلسه اول 🗓 تاریخ جلسه: 1397/07/03 ⏱ زمان: 2 دقیقه 📥 حجم: 1 مگابایت —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 ، استاد فلاح شیروانی 🌺امام على «ع» 🔺منْ‏ أَسْهَرَ عَيْنَ‏ فِكْرَتِهِ‏ بَلَغَ كُنْهَ هِمَّتِه‏ [آنكه چشم انديشه خود را بيدار نگاه دارد، به منتهاى خواسته خويش برسد.] 🔸همَّت یعنی چه؟ انگیزه، عزم، همت، اراده، طلب، همه ی این ها با هم فرق دارد 🔸همت یعنی دل مشغولی، از اهتمام می آید. آرزو جزء دل مشغولی ها است. 🔸أسْهَرَ یعنی بیدار ماندن، پلک نزدن. 🔺اگر انسان با فلاکت و سختی چشم های فکر خودش را بیدار نگه دارد، به غایت دل مشغولی های خودش می رسد. —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
✅ جلسه با طلاب دوره جامع حکمت و عرفان 🔷 🔴 بخش 1️⃣0⃣ 📝 حفظ انگیزه الهی و توجه به مسیر طلبگی https://eitaa.com/fvtt_ir/525 🔴بخش 2️⃣0⃣ 📝 موقعیت ویژه طلبه در عصر انقلاب https://eitaa.com/fvtt_ir/549 🔴 بخش 3️⃣0⃣ 📝 تنظیم زندگی با درس https://eitaa.com/fvtt_ir/823 🔴 بخش 4️⃣0⃣ 📝 تحکیم پایه های علمی سپس به دست آوردن بال دوم https://eitaa.com/fvtt_ir/869 🔴 بخش 5️⃣0⃣ 📝 روش یاد بگیرید(قسمت 1) https://eitaa.com/fvtt_ir/962 🔴 بخش 6️⃣0⃣ 📝 روش یاد بگیرید(قسمت 2) https://eitaa.com/fvtt_ir/1010 🔴 بخش 7️⃣0⃣ 📝 روش یاد بگیرید(قسمت 3) https://eitaa.com/fvtt_ir/1080 🔴بخش8⃣0⃣ 📝استقلال طلبه(قسمت 1) https://eitaa.com/fvtt_ir/1147 🔴بخش9⃣0⃣ 📝استقلال طلبه(قسمت 2) https://eitaa.com/fvtt_ir/1207 🔴بخش0⃣1⃣ 📝 نحوه فعالیت در عرصه های غیرحوزوی https://eitaa.com/fvtt_ir/1237 🔴بخش1⃣1⃣ 📝 بیان ضرورت و شیوه پرداختن طلاب علوم دینی به مسائل طلبگی(قسمت اول) https://eitaa.com/fvtt_ir/1272 🔴بخش2⃣1⃣ 📝 بیان ضرورت و شیوه پرداختن طلاب علوم دینی به مسائل طلبگی(قسمت دوم) https://eitaa.com/fvtt_ir/1276 —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
✅ جلسه استاد یزدانپناه با طلاب دوره جامع حکمت و عرفان 📝 بیان ضرورت و شیوه پرداختن طلاب علوم دینی به مسائل طلبگی (قسمت اول) 🔷 درباره طلبگی 🔷 بخش 1️⃣1️⃣ 🔺بحث دیگری که ما در طلبگی باید به آن بپردازیم مسائل معنوی است. 🔸در مورد مسائل معنوی، یک تجربه ای عرض کنم، بسیاری از افراد -نمی گویم همه- که از اول خیلی تند در مسائل معنوی رفتند، نوعاً دیدیم به جایی نرسیدند، کلاً کارهای معنوی را کنار گذاشتند، یا نتیجه مناسب گرفته نشد. 🔸بله، بعضی اصلاً سبک جانشان جوری است که از نظر معنوی هر چه برود، اشکال ندارد، اصلاً کارش این است. این منعی ندارد، درسش را هم می خواند، مشکلی ندارد. 🔺اولین کاری که می کنید، در خانه خودتان، ارتباطی که با خانواده دارید، حداقل چند ساعتی را پر می کند، در محیط درسی تان که الان بیشترین ارتباطاتتان این دو جاست، اگر هم فضای اجتماعی است، فضای اجتماعی، هر جا، در آن جاهایی که بیشترین ورود را دارید، مقید بشوید به دستورات دینی. 🔸دستورات دینی که می دانیم، دستورات مسلّم و بیّن دینی که می دانیم اجرا کنیم، نسبت به خانواده، نسبت به فرزند، نسبت به هم بحث، نسبت به استاد، آن محیط هایی که بیشترین درگیری را دارید، این را اولاً درست کنید و این خودش یعنی جان را از یک جهت ساختید، و کنارش هم دارید درس می خوانید، بعد از مدتی می بینید درس ما هم، ذکر ماست. 🔺[در کنار تقید به مسائل دینی] یک برنامه ی مختصر معنوی هم بگذارید. 🔸مثلاً قرآن خواندن باید در کار طلبه بیاید، برنامه بگذارید، اساتید ما یک دوره ای می فرمودند روزی یک جزء بخوانید، اگر کسی نمی تواند، نصف جزء، نمی تواند، ربع جزء ولی برنامه ی هر روز باشد. 🔸[یا] نماز، یکی از نمازها را نمی تواند آدم درست کند، نماز را که باید هر روز بخواند، کار سختی که نیست. 🔸حالا درست شدن هم لزومی ندارد که اول بیایید حضور قلب مع الله را درست کند، این سخت است ولی لااقل می تواند یک لحظه اش را داشته باشد. 🔸می تواند نماز شب بخواند، نماز شب را جزو برنامه قرار بدهد، کار سختی نیست، بنده خدایی می گفت خیلی وقت می گیرد، گفتم می خواهی من برایت پانزده دقیقه ای نماز شب بخوانم، اولش سخت نگیرید، فقط نماز شبش را اجرا کنید، مسمی بیاید کافی است، همین را اجرا کنید مدتی ادامه بدهید و این رسمتان که بشود، یعنی شما را سحرخیز کرده، سحرخیزی مگر بد است، خیلی چیز خوبی است. 🔺برنامه های سنگین نگذارید اول، کسی که حال معنوی خوشی دارد آن اصلاً حسابش جداست، استثناست و مسأله اش را بگذارید کنار، بقیه وقتی می خواهند شروع کنند، آهسته آهسته، یعنی من مثلاً امسال تازه توانستم برنامه ی قرآنم را اداره کنم، خب الحمد لله، پس این دیگر جا افتاد، این دیگر هر ساله باشد، این باشد. نماز شب را توانستم بیست دقیقه بگذارم، خب الحمد لله، این را آهسته آهسته بگذارید و اضافه کنید. 🔺چیزهایی را که اضافه می کنید، طوری هم نکنید که مستوجب بشود که شما را از همه چیز بیندازد، اول فشار است، فشار را در روایات نگاه کنید، رفق و مدارا کنید با خودتان در عبادات، رفق و مدارا را در نظر بگیرید، فشار نمی آید بعد ارتباط برقرار کنید. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
✅ جلسه استاد یزدانپناه با طلاب دوره جامع حکمت و عرفان 📝 بیان ضرورت و شیوه پرداختن طلاب علوم دینی به مسائل طلبگی (قسمت دوم) 🔷 درباره طلبگی 🔷 بخش 2️⃣1️⃣ 🔺حتی باور کنید یک ارتباط مختصر می شود داشت. 🔺جریانی که سدیر نقل می کند می گوید خدمت امام صادق رسیدم، امام صادق گفت سدیر، اباعبدالله را زیارت می کنی هر روز؟ ایشان گفت نه من که زیارت نمی کنم. برداشتش از زیارت این بود که بلند شود برود کربلا. 🔸حضرت فرمود چقدر جفا می کنی. حضرت فرمود در هفته چی؟ گفت نه یابن رسول الله، در ماه چی؟ گفت نه یابن رسول الله، گفت در سال؟ گفت در سال بله یک بار می رویم. 🔸بعد اینجا که رسید {سدیر} این طوری توضیح داد ، امکانش نیست که هر روز بلند شویم برویم خدمت اباعبدالله، ما فاصله داریم، حضرت فرمود سدیر لازم نیست که بروی آنجا، بعد حضرت توضیح دادند که برو پشت بام، حالا چه کن، توضیح دادند، بگو السلام علیک یا ابا عبد الله، السلام علیک و رحمة الله. 🔸همین مضمون، همین قدر، این کل زیارت است، بعد تعبیر حضرت این است که هر روز زیارت کردی، یعنی این را داشته باشد آدم. 🔺حالا بگذارید یک جریانی هم من از آیة الله میلانی نقل بکنم. 🔸یک جوانی که قبل از انقلاب می خواست برود فرنگ درس بخواند، آمد خدمت آقای میلانی گفت من می خواهم بروم فرنگ، یک دستوری به ما بدهید که بر اساس آن بتوانم بروم فرنگ و بتوانم ایمانم را حفظ کنم. 🔸جناب آیة الله العظمی میلانی به ایشان گفتند که شما هر شب که می خواهی بخوابی یک سلام به حضرت حجت بده و بخواب، همین. 🔸ایشان می گفت من این کار را کردم و بعد، اوایل خب عرض ادب و سلام بود، بعد کم کم دیدم چه اثری دارد همین یک سلام، بعد می گفت بعدها طوری شد که نشد من شبی بخوابم، اشک نریزم و به رختخواب نروم، بعد واقعا ایمانم حفظ شد، راست می گوید. 👈یعنی ما یک مستمسک درست حسابی و لو مختصر و پرمایه و پرمعنا داشته باشیم خیلی اثر دارد. ⚠️طلبه بدون فضای معنوی همیشه در خسران است، احساس می کند این همه خوانده و چیزی نشده. 🔺حالا که این را آهسته آهسته آوردید بعد از یک مدتی، خودتان یاد می گیرید چه کارهایی را می توانید اضافه کنید یا چجوری می شود اضافه کرد، کسی که این کارها را اجرا می کند بعد از یک مدت می فهمد، من که این فرصت را دارم پس این کار را بکنم. 🔸مثلاً بین الطلوعین را یک طوری آباد کنم، مثلاً چه کنیم؟ خیلی کارها می توانید بکنید ولی به شرطی که آهسته آهسته، دقت کنید چه عرض می کنم، زیاده روی مطلقاً خوب نیست، اول از اینجا شروع کنید، یک نوع تشنگی بیاید، تشنگی بیاید خیلی از مسائل شما حل است، آن موقع استاد خیلی بهتر به درد شما می خورد. 🔺ناگفته نماند استاد هم باید به حسب شرایط آدم داشته باشد و الا آن استاد اصلی که آدم می خواهد برسد باید خیلی صلاحیت ها تهیه کند و الا هیچ وقت نمی تواند شاگرد آقای قاضی بشود. 🔸به آقای قاضی گفتند که شما بیایید عده ی زیادی را دستگیری کنید، ایشان گفت ببینید چند نفر در مزار امیرالمومنین هستند که نماز شب شان سه ـ چهار ساعت طول می کشد، من به او می توانم برسم. 🔸یعنی آن حسابش اصلاً جداست، خب می دانند دو ـ سه نفری بیشتر نیستند، آقای قاضی را گرچه پیدا کنم، به آقای قاضی می توانم نزدیک بشوم و می شوم ولی آقای قاضی به درد همه که نمی خورد! به درد اهلش می خورد، با دو تا کلمه هم مسئله را درست می کند، درست مثل اینکه استاد قَدَر علمی اگر یک نفر که خیلی قوی باشد با دو تا کلمه راه می اندازد، آنجا هم همین طور است. 🔺حالا با استاد آدم انس داشته باشد، من معتقد هستم که با استاد اخلاق باشید، با اساتید معنوی باشید، هیچ اشکالی ندارد، اساتید، معنوی هستند، آدم را الحمد لله همیشه رو به راه می کنند، هر جا می بینید شما را رو به راه می کنند بروید، اشکالی ندارد، خیلی هم خوب است، درس اخلاق باید باشد، درس مسائل معنوی باید باشد. 🔸ولی این را توجه داشته باشید از خودتان باید بجوشد، راهش همین است، اولاً روابط خودتان را با خانواده ی خودتان، روابط تان را با هم بحث تان، با استادتان، درست کنید، اینها باید درست شود، اینها اصل است، یک روز و دو روز نیست که، تمام روزها شما با این درگیرید، این را درست کنید، بعد نتیجه می گیرید. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
🔺مرکز هدایت تحصیلی تربیتی تمدن توحیدی در سال تحصیلی 99-98 از بین برادران طلبه واجد شرایط، ثبت نام به عمل می آورد. 🔸اطلاعات بیشتر و ثبت نام : 🌐yon.ir/FvttHTr 🔸پاسخگویی به سوالات: 🆔 @Admin_fvtt —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
♨️ 💢نسبت فلسفه قبل و بعد اسلام 🔺مسائل فلسفى هم وقتى شما فلسفه ارسطو كه شايد بهترين فلسفه ها قبل از اسلام باشد، ملاحظه كنيد مى بينيد كه فلسفه ارسطو با فلسفه هایى كه بعد از اسلام پيدا شده است فاصله اش زمين تا آسمان است در عين حالى كه بسيار ارزشمند است در عين حالى كه شيخ الرئيس راجع به منطق ارسطو مى گويد كه تا كنون كسى نتوانسته در او خدشه اى بكند يا اضافه اى بكند، در عين حال فلسفه را وقتى كه ملاحظه مى كنيم؛ 👈 فلسفه اسلامى با آن فلسفه قبل از اسلام، زمين تا آسمان فرق دارد. 📚صحيفه امام ج18 / 263 —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
🗂 ♨️نهضت مصاحبه با موضوع امتداد حکمت ⭕️خلاصه مصاحبه با حجت الاسلام و المسلمین استاد امینی نژاد 💢بخش1️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1230 💢بخش2️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1258 💢بخش3️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1286 💢بخش4️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1305 💢بخش5️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1339 —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
♨️امتداد حکمت ⭕️خلاصه مصاحبه با حجت الاسلام و المسلمین استاد امینی نژاد 💢بخش3️⃣ 🔺یکی از بحث هایی که فکر می کنم در همین جا باید مطرح بشود، این است که گفته می شود "فسلفه راجع به جزئیات بحث نمی کند." 🔸چه بسا از جمله چیزهایی که یک مقدار جلوی امتداد و پیامدهایی که فلسفه می توانست در حوزه های دیگر داشته باشد، را گرفته است، همین بحث فلسفی باشد. 🔸 این بحث فلسفی در عین اینکه بحث بسیار خوب و مفید می تواند باشد و می تواند معنای درستی داشته باشد ولی می تواند برخی از رهزنی ها را هم ایجاد کند. 🔸وقتی ما می گوییم فلسفه از امتداد بحث نمی کند، بسیاری از آنچه را که ما به عنوان امتدادها از فلسفه انتظار داریم، چه بسا کنار گذاشته می شود. 🔸یعنی به نحو سیستماتیک، ذهن فلسفی که اینجور نتیجه گرفته است از همان اول خودش را از ساحت امتدادها خارج می کند. 🔺این در جای خودش باید بحث شود که مراد از اینکه فلسفه در مورد جزئیات بحث نمی کند چه هست؟ آیا ساختار دانش این را اقتضا می کند؟ آیا طبیعت فلسفه به دلیل برهانی بودن، این را اقتضا می کند، مثلا اینکه گفته می شود برهان در جزئیات جریان پیدا نمی کند، اصلا خود همین که برهان در جزئیات جریان پیدا نمی کند یعنی چه؟ 🔸اندیشه های بنیادین از جمله حکمت و فلسفه ی اسلامی ذاتا این قابلیت را دارد که در تمام عرصه ها حتی جزئی ترین امور ورود پیدا بکند و در آنجا نتایج و پیامدهای خودش را عرضه بکند. 🔸این یک بحث فنی جدی است و باید در یک بحث طلبگی پیگیری بشود که وقتی ما می گوییم فلسفه در جزئیات بحث نمی کند، این چه معنایی می تواند داشته باشد و چقدر این بحث تأثیر دارد در مسئله ی امتداد یافتن یا نیافتن فلسفه ی اسلامی و چجور ما باید با این موضوع برخورد بکنیم که به مسئله ی پیامدها و امتدادها ضربه وارد نشود. 👈اعتقاد ما این است که این مسئله به هیچ وجه ضربه ای به مسئله ی امتداد ها وارد نمی کند، احساس ما این است که پیگیری در امتدادها یک چیزی میان کلیات و عمومات فلسفی و جزئیاتی است که برهان در او جریان ندارد. 🔸اگرچه ما می دانیم که فلسفه عملا در برخی از جزئی ترین امور هم وارد شده است. مثلا مباحث الهیاتی، وقتی ما در مورد خداوند سبحان صبحت می کنیم، این مسئله کاملا جزئی است. یعنی حتی بین عمومات فلسفی و مصادیق جزئی قرار ندارد، بلکه خود مصادیق جزئی است. با این حال ما راجع به همان مصداق جزئی کاملا بحث های مبسوطی در فلسفه و حکمت اسلامی عرضه می کنیم. 🔺در هر صورت باید بگوییم که اگر ما بخواهیم معنای حکمت اسلامی را عمیق تر و فنی تر و درسی پی بگیریم و مداقه های لازم را داشته باشیم باید این مسئله که فلسفه راجع به جزئیات بحث می کند یا نه، کاملا حل و فصل بشود و با حل و فصل شدن این معنا جایگاه امتدادیابی فلسفه و حکمت اسلامی هم فضای خودش را به نحو روشن تر پیدا خواهد کرد. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac