eitaa logo
موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
3.6هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
64 ویدیو
49 فایل
─━━━━━━ا﷽ا━━━━━━─ ⭕️موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی (فتوت) 💢با مدیریت حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا فلاح شیروانی 📍قم، میدان سپاه، بلوار شهید اخلاقی، پلاک۱۲ 📩درگاه ارتباطی و تبادل: @Admin_fotovat 🔺نشر مطالب همراه با آدرس
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 💠 معرفی مختصر مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی (فتوت) 🔺 بخش 1️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/2141 🔺 بخش 2️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/2173 🔺 بخش 3️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/2192 ⏳ ادامه دارد ... ⭐️⭐️ هر جمعه یک پست معرفی مؤسسه ⭐️⭐️ —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 معرفی مختصر مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی (فتوت) 💠 بخش 3️⃣ ❇️ «فرهنگ و تمدن توحیدی(فتوت)» نام مؤسسه ای راهبردی است که علاقه مند است بر اساس تعریفی غنی‌شده با نگاه سخت گیرترین اسلام شناسان روزگار ما صورت بسته، بروید. 3️⃣ پیشینه 🔺مؤسسۀ فرهنگ و تمدن توحیدی کار تیمی خود را با طراحی و تأسیس اولین مدرسۀ علمیۀ طلاب فارغ‌التحصیل دانشگاهی در سال 82 در قم شروع کرد. 🔺به موازات آن روی کار تربیتی در دانشگاه صنعتی شریف با تعریف حلقه‌های مطالعاتی متعدد ـ هر یک با محوریّت یک طلبۀ فاضل ـ متمرکز شد. 🔺پس از آن با برعهده گرفتن معاونت پژوهش مدرسۀ معصومیه در سال 86 به تأسیس چند گروه علمی(آموزشی ـ پژوهشی) و اولین کانون تفکر طلاب(که در اثر ایجاد حساسیّت محیطی متوقف شد) پرداخت. 🔺در سال 87 گروه علمی «اخلاق و عرفان» در پژوهشکدۀ باقرالعلوم علیه‌السلام(وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی) با تعریف پنج گروه پژوهشی(الهیات کاربردی، تربیت معنوی، مهندسی فرهنگی، سبک زندگی و جنبش‌های نوپدید عرفانی) توسط این مجموعه به عنوان پشتوانۀ پژوهشی حرکت تأسیس شد. 🔺چندی بعد، جهت پشتیبانی نیروی انسانی از تیم‌های پژوهشی در سال 90 دوره‌های آموزشی سطح سه و چهار حکمت و عرفان را در مؤسسۀ امام رضا علیه‌السلام(وابسته به دفتر تبلیغات حوزۀ علمیه) تعریف کرد. 🔺در همین سال حوزۀ دانشجویی دانشگاه شریف با تدوین نظام جامع آموزشی، تربیتی و ... ی ویژه، تأسیس شد و پس از چندی به یکی از حوزه‌های برتر دانشجویی کشور تبدیل شد. 🔺در تمام این سالها مبتنی بر آسیب‌شناسی فعالیت‌های فرهنگی در خارج از کشور ایده‌ها و طرح‌هایی نیز تعریف و پیگیری شده است که به لطف الهی پیشرفت خوبی داشته است. 🔺طی دو سه سال اخیر با رونق گرفتن محورهای فعالیّتی در تهران، تمرکز را روی قم گذاشته است و سعی در آباد کردن کارهای آموزشی، پژوهشی و گفتمان‌سازی در حوزۀ علمیه و شهر قم، دارد. 🔺از آنجا که در ایدۀ راهبردی مؤسسه تشکیل مؤسسات اقماری متعددی قرار دارد، خیز تأسیس «پژوهشکدۀ تمدن توحیدی(حوزوی)» و «مرکز آموزش عالی حوزوی» را برداشته است و گامهایی را نیز طی نموده است. همچنین زمینه‌های تشکیل «اندیشکدۀ مرصاد» و اخیراً «مرکز مطالعات و گفتمان‌سازی مکتب امام» را فراهم نموده است. 🔺از سال 97 در یک رویکرد جدیدی، اقدام به تأسیس یک دوره آموزشی تربیتی به نام «دوره جامع حکمت و عرفان» نموده است که در چهار مقطع، «تمهیدی»؛ «عمومی»؛ «تخصصی» و «اجتهادی» تعریف شده است و در سال تحصیلی آینده سومین ورودی این دوره را شروع خواهد کرد. 🌐 این مؤسسۀ معتقد است با اتخاذ رویکرد انقلابی و هدف قرار دادن مسائل نهضت و نظام، حرکتی ویرایشی را نیز در حوزۀ علمیه رقم می‌زند و تاکنون توانسته ضمن معرفی مکتب امام، جوانان متعددی را در دور تربیت‌های تخصصی حوزوی وارد کند و آنها را با مسائل نهضت و نظام پیوند بزند و دغدغه‌های انقلاب را در زندگی و ضمیر ایشان نهادینه و پایدار نماید. ⭐️⭐️ هر جمعه یک پست معرفی مؤسسه ⭐️⭐️ —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
سال تحصیلی 1400-1399 مدرسه علمیه باقرین علیهماالسلام مخصوص خواهران آغاز شد. تحت اشراف اساتید معظم: 1️⃣ حجت الاسلام والمسلمین‌ یزدانپناه 2️⃣ حجت الاسلام و المسلین امینی نژاد 3️⃣ حجت الاسلام و المسلین فلاح شیروانی ✳️مقاطع ⬅️مقطع تمهیدی - با محوریت کتاب بدایه الحکمه (غیرحضوری) ⬅️ مقطع عمومی - با محوریت کتاب نهایه الحکمه ⬅️مقطع تخصصی- با محوریت کتاب اسفار 👈 ثبت نام : www.baqerain.ir ⏱مهلت ثبت نام: 31 تیر 99 🔎پاسخ به سوالات: 🔹دوره تمهیدی و عمومی 🆔 @hekmat_bagherain 🔹دوره تخصصی 🆔@EmamReza5 🔻 کانال مدرسه باقرین علیهماالسلام https://eitaa.com/madresehbagherain —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 💠 ☑️ عرفان اسلامي از نگاه امام خميني (ره) 💢بخش 1️⃣ ابعاد بنیادهای عرفانی امام خمینی https://eitaa.com/fvtt_ir/1929 💢بخش 2️⃣ ادوار عرفان نظری (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/1997 💢بخش 3️⃣ ادوار عرفان نظری (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2041 💢بخش 4️⃣بنيادهاي عرفان نظري حضرت امام (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2095 💢بخش 5️⃣ بنيادهاي عرفان نظري حضرت امام (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2148 💢بخش 6️⃣ بنيادهاي عرفان عملی حضرت امام (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2176 💢بخش 7️⃣ بنيادهاي عرفان عملی حضرت امام (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2196 💢بخش 8️⃣ پرسش و پاسخ حضار (بخش 1) نحوه سازگاری بحث ناب‌سازي آموزه‌هاي وحياني با بحث عدم جدایی دین، فلسفه و عرفان https://eitaa.com/fvtt_ir/2234 💢بخش 9️⃣ پرسش و پاسخ حضار (بخش 2) نحوه سازگاری بحث ناب‌سازي آموزه‌هاي وحياني با بحث عدم جدایی دین، فلسفه و عرفان https://eitaa.com/fvtt_ir/2320 💢بخش 🔟 وحدت عرفان و تشيع https://eitaa.com/fvtt_ir/2393 💢بخش 1️⃣1️⃣ دستيابي به عرفان شيعه فقاهتي https://eitaa.com/fvtt_ir/2441 💢بخش 2️⃣1️⃣ سلوك عرفاني حضرت امام (بخش پایانی) https://eitaa.com/fvtt_ir/2482 🔚 به پایان رسید بحمدالله —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 ☑️ عرفان اسلامي از نگاه امام خميني (ره) 💢بخش 7️⃣ 🌐 بنيادهاي عرفان عملی حضرت امام (2) 🔺به بحث خودم برمي‌گردم، مي‌خواستم اين را بگويم كه پايه‌هاي عرفان عملي حضرت امام، اين كتاب‌هاست؛ ولي اين كتاب، هم به‌لحاظ طريقتي و هم به‌لحاظ فهم متون ديني اجتهادي است. خود حضرت امام هم كه اجتهاد دارد بعدها در كار و آثارش مي‌بينيد فهمي كه از برخي روايات سلوك و طريقتي دارد عجيب است. براي اينكه بتوانيم روايات طريقتي را معني كنيم بايد فضاي آن را خوب حل كنيم. يكي از سروران و دوستان در فقه خيلي قوي بود، بحثي پيش آمد اينطوري ميگفت ـ مي‌خواهم براي نمونه بگويم كه اگر درس مناسب آن رشته را نخوانيم چطوري مي‌شود ـ كه نمازي كه يك نفر مي‌خواند اگر نمازي است كه به زحمت مي‌خواند اين با زحمت خواندن باعث مي‌شود اين نماز او برتر شود «أفضل الأعمال أحمزها» بعد طوري توضيح مي‌داد كه نتيجه‌اش اين مي‌شود كه منافق اگر با كسالت نماز مي‌خواند و از آن لذت مي‌برد. برتر از عالم رباني است كه نماز مي‌خواند؛ چون «أفضل الأعمال أحمزها» و اين نماز همراه كسالت براي او سخت است. اين نشان مي‌دهد كه جمع‌بندي بين روايات را بلد نيست. در فضاي سلوكي بايد به اين نكته دقت كنيد. اما حضرت امام به دليل اطلاع قابل بر اين علم، مي‌توانست به شكل اجتهادي آيات و روايات را بررسي كند. نمونه‌اش در كتابهاي آداب الصلاة و سر الصلاة هست. ما سطحي از نماز را داريم كه در رساله‌‌ها نگاشته مي‌شود و احكام شرعي نماز است؛ ولي سطح ديگري داريم كه در روايات بسيار تذكر داده شده است؛ مثل حضور قلب در نماز و تقربي كه خواسته شده است. حضرت امام همۀ اين روايات را در آداب الصلاة جمع كرده است. قدرت فهمي كه حضرت امام به‌لحاظ طريقتي از بحث نماز دارد، خيلي عجيب است. ما بايد بحث طريقتي را در جاي خودش بخوانيم و حضرت امام هم اين را داشت. اين هم يكي از بنيادهاي كار امام است. دورۀ صدرا يكي از كارهايي كه كرد عالمان هم فقيه، و هم فيلسوف و هم عارف پرورش داد كه اين معجوني ساخت مثل حضرت امام و مرحوم آقاي شاه‌آبادي كه باعث انديشه‌هايي شد. بعد اجتماعي امام هم ريشه در اينجا دارد، اگر كسي مي‌خواهد ريشه‌هاي انقلابي و روح انقلابي را درك كند و امتداد دهد بايد بر عرفان نظري دورۀ سوم (نسل صدرايي) تأمل بيشتري كند. نسل صدرايي، عقلانيت ويژه‌اي دارد و عقلانيت را با شريعت و معنويت در يك جا جمع مي‌كند و تعامل ويژهاي برقرار مي‌كند كه در بعد اجتماعي امام اثر گذاشته است. اثرهاي امام، يك ريشه در عرفان، يك ريشه در عقلانيت و يك ريشه در شريعت دارد. 🔹 همايش «عرفان اسلامي از نگاه امام خميني؛ بنيادها و دستاوردها» 7/3/94 (برگزار کننده: مجمع عالی حکمت شعبه مشهد) —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📝چکیده تقریرات درس یادداشت شماره 1️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/90 یادداشت شماره 2️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/91 یادداشت شماره 3️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/92 یادداشت شماره 4️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/165 یادداشت شماره 5️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/228 یادداشت شماره 6️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/317 یادداشت شماره 7️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/517 یادداشت شماره 8️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/948 یادداشت شماره 9️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/991 یادداشت شماره 0️⃣1️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1121 یادداشت شماره 1️⃣1️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1140 یادداشت شماره 2️⃣1️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1191 یادداشت شماره 3️⃣1️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1896 یادداشت شماره 4️⃣1️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1933 یادداشت شماره 5️⃣1️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/2000 یادداشت شماره 6️⃣1️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/2048 یادداشت شماره 7️⃣1️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/2100 یادداشت شماره 8️⃣1️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/2151 یادداشت شماره 9️⃣1️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/2182 یادداشت شماره 0️⃣2️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/2199 ⏳ ادامه دارد ... 📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
☑️ یادداشت شماره 0️⃣2️⃣ ⚪️ 1️⃣ نکته ای کلی 🔺این را توجه داشته باشیم که مادر فلسفه اسلامی عرفان است، کر و فر هایی که صدرا می کند بدون این که این را رد بدهیم برویم عرفان، این را بدانیم که فلسفه یک بار جلوی عرفان سپر انداخه است. نخبگان و یکی بزن های ما سپر انداختند. ما الان در این دوران هستیم. در دوره ای هستیم که فلسفه کامل پیاده شد. فلسفه است و هنوز هم فاصله خودش را نگه داشته است و این فاصله می ماند، تا عقل در میان است فلسفه هست و عرفان نمی شود؛ ولی بالاخره ما الان در این مقطع هستیم، یعنی تقریبا فتح کامل فلسفه. 🔺لذا مثل داداش کوچک ها که روی حساب داداش بزرگ ها دعوا راه می اندازند، فلسفه هم بعضی جاها به پشتوانه عرفان دعوا راه می اندازد. 🔺خیلی از بحث های عجیب و غریب در فلسفه یا ترجمه مستقیم مباحث عرفانی است یا مبتنی بر آن ها است. 🔺ولی واقعا فلسفه است، روند خودش را از ارسطویی بودن تا نزدیک به عرفان شدن را دارد، اقتدارات تعقل را با خودش دارد و واقعا فلسفه است. 2️⃣ مهم بودن این مقاله 🔺این مقاله مقاله ی مهمی است. این را هر طوری توانستید اهمیت بدهید. از اینجا دیگر بحث های خودمان است. 🔺تقریرها نو است و ناظر به درد های جدید است، حرف های خودمان را دارد می زند؛ مثال خوبی است که یک آدمی که کلا در تراث است چطور می آید یک بحثی را مطرح می کند و مشکلاتی را حل می کند. 🔺اصول فلسفه جایگاه تاریخی ویژه ای دارد، یک نیزه ای در چشم کمونیست بود، بچه حزب اللهی ها به هر بدبختی بود اصول فلسفه می خواندند و تدریس می کردند و در زندان تدریسش می کردند، حس می کردند که این کتاب سلاح شان است. لذا از این جهت قابل روایت است. (بعید می دانم کار نشده باشد) 3️⃣ اهمیت بحث علم در باب علم؛ از نگاه اندیشه ای که تغذیه کننده ی فلسفه است، اساسا هستی علم است، ما سوی الله علم است. من شک می کنم پس هستم چه کار ابلهانه ای است، خودت هستی دیگر! این یک واقعیتی است که من بروزم را بهتر از خودم می فهمم؛ یک چیزی در این هستی هست که خدا می گوید احببت ان اعرف؛ خودش است که می خواهد بفهمد خودش؛ این حب یک واقعیت هستی شناسی است. یک ناموس هستی است. خود خدا می گوید روی این حساب بود که خلق کردم. لذا شکت را می بینی بعد به خودت پی می بری، خنده دار هست ولی در مقام شناخت این سهل تر است. انتقاد هم بکنی می گوید انتقادت درست است، ولی من اینطوری آرام شدم. شکم را دیدم بعد فهمیدم هستم. 🔺عالم از همین باب پدید آمده خداوند خودش را نگاه کرده اسمش شده تجلی بعد الان کل هستی هست. این جوهره کلا علم است، این را هم توجه داشته باشید، 4️⃣ کل اسم فی کل اسم 🔺یک نکته ی دیگری که آقایان عرفا می گویند، به خاطر حضور حق تعالی در دل همه ی اشیا همه ی حقیقت خداوند متعال است، خداوند متعالی که حقیقت اشیا هست در همه هست. پس خداوند متعال در همه اشیا هست. 🔺 این را قاعده کردند. کلُ اسمٍ فی کلُ اسمٍ. یک جمله ی وحشتناکی است که به همین سادگی آن را مطرح کردند. 🔺در یک مورچه کل هستی را می توانی ببینی. عقل این را نمی کشد، ولی با دو قدم این را اثبات می کند می گوید من نفهمیدم می گوید ولی باید قبول بکنی. لذا تعجب نکنید اگر گفته شد تو همه ی حقیقت را پیش خودت داری. فرق ما با بقیه ی موجودات این است که بعد علمی ما شکوفا است. 🔺اگر هم گفته شد کلا شناسایی شما چاه کندن در باغچه خانه تان است، این که کلا تو مشغول خود شناسی است. می گویی بیرون دو آهو دارند می دوند من دارم آن ها را نگاه می کنم! می گوید تو مشغول خود شناسی هستی. 🔺فیلسوف مسلمان برخورد کلامی نمی کند، ولی یک حقیقتی را با یک استدلال هایی هالیش می کنند در عالم فلسفه که می آید حواسش هست که گول نخورد. لذا این قاعده در می آید. 🔺آنقدری که فضای فلسفه کش می دهد این بحث را مطرح می کند. اینطوری نیست که بگویند نمی فهمیم بگوید همین است دیگر، واقعا فهم فلسفی دارند، صدرا اینطوری است و به عالم فلسفه وفادار است واقعا تفلسف می کند. 🔺حتی بوعلی اش هم اینطوری بود و می گفت که اگر من حرف های خودم را بزنم شما در همه چیز شک می کنید و حتی در ادراک لذا از مشاء دفاع می کنم. نمط ده اشارات را که نوشت، عرفا هم می گفتند این را خوب درباره ی ما نوشت. 🔹 این ها واقعیت قضیه است و باید در فلسفه ی فلسفه اسلامی این ها را گفت. —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی برگزار می کند. 📝 تدریس شش مقاله نخست کتاب بعلاوه امتدادهای اجتماعی آن در اندیشه علامه طباطبایی 🏷 استاد اسدالله زاده 🔹 آشنایی با استاد https://b2n.ir/888812 ⏳ روز های زوج ساعت 18 الی 19 🌐 کلاس به صورت مجازی در پلتفرم اسکای روم برگزار می شود. ❇️ شروع از شنبه 17 خرداد 99 💠 برای ثبت نام؛ نام و نام خانوادگی خود را به آی دی @admin_fvtt ارسال کنید. —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا