eitaa logo
موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
3.8هزار دنبال‌کننده
976 عکس
55 ویدیو
48 فایل
─━━━━━━ا﷽ا━━━━━━─ ⭕️موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی (فتوت) 💢با مدیریت حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا فلاح شیروانی 📍قم، میدان سپاه، بلوار شهید اخلاقی، پلاک۱۲ 📩درگاه ارتباطی و تبادل: @Admin_fotovat 🔺نشر مطالب همراه با آدرس
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 💠 🔺 جلسه با جمعی از طلاب 🔹 بخش 1️⃣ به‌عنوان یک تخصص برای خدمت به جامعه https://eitaa.com/fvtt_ir/1854 🔹 بخش 2️⃣ عناصر مؤثر برای رسیدن به تخصصی مؤثر در حوزه برای خدمت به نهضت https://eitaa.com/fvtt_ir/1885 🔹 بخش 3️⃣ دغدغه‌ها انسان‌سازند https://eitaa.com/fvtt_ir/1915 🔹 بخش 4️⃣ ظرفیت‌های / بر دوش خود طلبه بودن وظیفه و تعالی شخصی و اجتماعی خودش https://eitaa.com/fvtt_ir/1941 🔹 بخش 5️⃣ حادثه‌ای عظیم (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/1985 🔹 بخش 6️⃣ حادثه‌ای عظیم (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2010 🔹 بخش 7️⃣ پیچ تاریخی (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2029 🔹 بخش 8️⃣ پیچ تاریخی (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2063 🔹 بخش 9️⃣ پیچ تاریخی (3) https://eitaa.com/fvtt_ir/2108 🔹 بخش 0⃣1⃣ روند تعریف مأموریت (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2137 —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 🔺 جلسه با جمعی از طلاب 💠 بخش 0⃣1⃣ 🔴روند تعریف : راه‌یابی 1️⃣ اهمیت راه‌یابی 👈همه‌ی ما می‌دانیم این بحث مهم است؛ حدیثی هم در ذهنمان هست، از آقا امام صادق علیه السلام که می فرمایند «الْعَامِلُ عَلَى غَيْرِ بَصِيرَةٍ كَالسَّائِرِ عَلَى غَيْرِ الطَّرِيقِ لَا يَزِيدُهُ سُرْعَةُ السَّيْرِ إِلَّا بُعْدا»
الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏1، ص: 43
🔺کسی که بدون آگاهی حرکت کند مثل کسی است که در غیر مسیر منتهی به مقصد خودش دارد حرکت می‌کنم. هرچقدر هم جهد را زیاد کند، هرچقدر هم بر سرعت حرکتش اضافه بکند چیزی که نصیبش می‌شود دوری است. 2️⃣ نیاز به یک فضای فکری غنی شده برای راه‌یابی برای پیشبرد انقلاب اسلامی 👈ما هدفمان پیشبرد انقلاب اسلامی است؛ چیزی که به آن اشاره می‌کنیم خیلی بزرگ است، خیلی جدید است و حتی در خیلی از جاها که وارد بشویم بسیاری از ساختارهای اجتماعی ناشناخته است. 👈 اگر می‌خواهیم این نکته خوب از آب دربیاید، به یک فضای فکری غنی‌شده‌ای احتیاج داریم که از این فضای فکری غنی‌شده تغذیه کنیم و بگوییم چه باید کرد؛ و این چه باید کردها سطحش پایین نخواهد بود. 3️⃣ خصوصیات حاصل آمده بعد از راه‌یابی 👈یعنی ما بعد از راه‌یابی یک آرامش‌هایی داریم که این خیلی می‌ارزد و معمولاً نیست. اول اینکه راه‌یابی باید با غنا و روشن‌بینی بالا باشد و دوم باید مؤمنانه باشد. 👈 خیلی باید محکم باشیم ما یک روز را هم سست و ضعیف بگذرانیم نمی‌توانیم درست از مردم دست‌گیری کنیم. ما باید دائماً محکم زندگی کنیم. دقت می‌کنیم همین محکم بودن باعث می‌شود سفت دست مردم را بگیریم و از همینجا باید در مورد آرمان‌ها محکم باشیم، در مورد اهداف باید محکم باشیم، در مورد مسیر، در مورد ارزش‌ها باید محکم باشیم. 4️⃣فاکتورهای فضایی که برای عملکرد درست در راه‌یابی‌های انقلابی نیاز داریم ❇️ الف) فاکتورهای بینشی ❇️ ب) فاکتورهای ارزشی (ارزش‌ها و مطلوبیت‌های تمدنی) ❇️ ج) فاکتورهایی از جنس طرح‌های راهبردی ❇️ د) فاکتورهایی از جنس رصد، اشراف و دیده‌بانی 🏷 در پست های آتی این فاکتورها تبیین خواهد شد. —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 💠 معرفی مختصر مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی (فتوت) 💠 بخش 1️⃣ ❇️ «فرهنگ و تمدن توحیدی(فتوت)» نام مؤسسه ای راهبردی است که علاقه مند است بر اساس تعریفی غنی‌شده با نگاه سخت گیرترین اسلام شناسان روزگار ما صورت بسته، بروید. 1️⃣ مأموریت و وظیفۀ محوری 🔺 «این مجموعه خود را موظف به طراحی و ایجاد یک
«جریان بالندۀ اجتماعی با هویت فرهنگی»
که
«امتدادی از دانش حوزوی تا عینیت اجتماعی»
داشته باشد، میداند.»؛ جریانی ناظر به مطالبات نهضت تمدن‌سازی اسلامی(با دغدغۀ محوری بسط توحید در جان‌ها و جوامع بشری)، با نگاهی مؤثر و مستمر به شکل‌گیری «نهاد رهبری فرهنگی معنویت‌گرا»، با فراهم آوردن تمهیدات لازم برای آن. 🔺 این مجموعه مسؤولیت خویش را مشارکت در سررشته‌داری هدایت ظرفیت‌های بالفعل و بالقوۀ حوزه‌های علمیه جهت برآوردن نیازهای راهبردی تحقق اهداف مرحله‌ای نهضت اسلامی، به قدر وسع خویش، می‌داند. 🔺به همین منظور در صدد است به حکم مأموریتی که پذیرفته و مسؤلیتی که متوجه خویش می بیند، در مسیر مقاصد متعالی و ضرورت‌های امروز و فردای نهضت مبارک اسلامی‌مان، در اندازه‌های یک طرح ملی میان اصلی‌ترین ظرفیت‌های چهار حوزۀ فعال و اثرگذار اجتماعی(«حوزه‌های علمیه»، «دانشگاه‌های اثرگذار»، «مدارس ویژۀ آموزش و پرورش» و «عمده‌ترین جریان‌های کوشا و اثرگذار انقلابی که با صفت نخبگانی به فعالیّت مشغول‌اند»، پیوندی عمیق(که مستلزم ویرایش تدریجی و هدف‌دار هر چهار است) بزند. 🔺و جهت برآوردن این مقصود بلند به آرایشی راهبردی نظر دارد که در آن نقش و مسؤولیت یک «سازمان مادر» را برای ساماندهی «سازمانهای اقماری» متعددی که با رویکردی تخصصی مبتنی بر این اهداف و مطلوبیتها تعریف و تأسیس شده اند و خواهند شد، برعهده گرفته است، همچنین بر اساس همان تعریف و همان هویت به حمایت از سازمانهای فراوان همسو و همراه و نهایتاً تشکیل شبکۀ نخبگانی و شبکۀ اجتماعی گسترده ای با رویکردی عملیاتی می اندیشد. 🔺البته با تأکید باید گفت «فتوت» بسیار پیش از آن که یک تشکیلات باشد تلاش دارد یک نحوۀ حیات و آرایش اجتماعی نیروهای وفادار به انقلاب اسلامی(با صفت همگرایی راهبردی) باشد. در این آرایش از سه لایۀ «شبستان»، «رواق» و «صحن» بهره میگیرد. در «شبستان» نیروهایی که ارزشها و مأموریت فتوت را به تفصیل شناخته و پذیرفته اند فعالند(سازمان مادر و سازمانهای اقماری در این لایه اند) و در «رواق» آنها که با این چهارچوب ارزشی همراهند ولی خود بر اساس دریافتها و توانمندیهای خود کارهایی تعریف کرده پویشی را در پیش گرفته اند، مجال حضور و فعالیت و بالندگی می یابند(رواق را چون یک باشگاه مجهز و ممهّد میخواهیم) و در «صحن» به همه نوع تردد انقلابی که مفید است مددهایی نسبتاً مفصل داده می شود و از هر نوع همگرایی نیروهای انقلاب استقبال می شود و از رهگذر این ارتباطات کل این صحنه ویرایشی راهبردی می خورد. سمت و سوی کل این آرایش به طرف مقاصد و ارزشهای انقلاب اسلامی است نه درون تشکیلاتی خاص. دستیابی به این آرایش خود یک فتح الفتوح و دست آورد بزرگ است که تنها با سالها تلاش خالصانه و نخبگانی حاصل خواهد شد. 🔺آنچه در رأس همۀ عوامل، فراهم شدن این آرایش را ممکن میکند حاصل آمدن اندیشه(بینش های مترقی کلامی و تفکرات متعالی راهبردی) و فرهنگی خاص(معنوی، جهادی و وحدتگرا) در مجموعه است. ⭐️⭐️ هر جمعه یک پست معرفی مؤسسه ⭐️⭐️ —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢 حکمت در قرآن 🔺قرآن مى‏فرمايد:
 «ادع الى سبيل ربّك بالحكمة.»
حكمت، حكمت، حكمت. انديشه‏ى مستحكم را تعبير به حكمت مى‏كنند. حكمت، كه انبيا به آن ممتازند و از آنِ بندگان برگزيده و صالح است، همان فكر مستحكمى است كه هيچ ابزار عقلانى نمى‏تواند آن را نفى كند و از بين ببرد. هيچ استدلال و تجربه‏اى هم نمى‏تواند آن را خنثى كند. شما در قرآن به آياتى كه حكمت را معيّن مى‏كند، بنگريد، و ببينيد چه چيزهايى است:
«ذلك ممّا اوحى اليك ربّك من‏ الحكمة.» 
چيزهايى است كه اگر بشريت تا ابد هم تلاش كند، نمى‏تواند آن‏ها را رد كند. هيچ منكرى، هيچ مغرضى، هيچ معاندى نمى‏تواند در ردّ آن‏ها بكوشد. حكمت يعنى مستحكم‏ترين افكار و انديشه‏ها. اينكه حكما، حكمت را
«صيرورة الانسان عالما مضاهيا للعالم الحسّى» 
مى‏گويند، همان است. يعنى چنان افكار برجسته و مستحكم و غير قابل خدشه‏اى در روح او- بنده‏ى برگزيده و صالح- گسترش پيدا كرده است، كه خود تبديل به يك عالَم شده است و شما مى‏توانيد كون را وجود را، و همه‏ى گيتى را در سخن او، در اشاره‏ى او و در اقدام او مشاهده كنيد. 📚بيانات در ديدار روحانيون و مبلغان، در آستانه‏ى«ماه محرم» 26/2/75 💢 امام مصداق کامل یک حکیم 🔺او[امام خمینی] واقعاً حكيم بود و مصداق كامل
«صيرورت الانسان عالما عقليّا مضاهيا للعالم العينى»
محسوب مى‏شد. انسان احساس مى‏كرد كه تمام حقايق عالم در وجود او منعكس بود. او چيزهايى را بوضوح و روشنى و با همان نورانيت نفسانى و نگاه رحمانى و حكمت‏ خودش- نه با استدلال و تمهيد مقدمات معمولى- مى‏ديد و مى‏فهميد كه ديگران عصازنان خودشان را به آن نقطه مى‏رساندند. 📚 سخنرانى در مراسم بيعت ائمه‏ى جمعه‏ى سراسر كشور به اتفاق رئيس مجلس خبرگان 12/4/68 —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 💠 ☑️ عرفان اسلامي از نگاه امام خميني (ره) 💢بخش 1️⃣ ابعاد بنیادهای عرفانی امام خمینی https://eitaa.com/fvtt_ir/1929 💢بخش 2️⃣ ادوار عرفان نظری (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/1997 💢بخش 3️⃣ ادوار عرفان نظری (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2041 💢بخش 4️⃣بنيادهاي عرفان نظري حضرت امام (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2095 💢بخش 5️⃣ بنيادهاي عرفان نظري حضرت امام (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2148 💢بخش 6️⃣ بنيادهاي عرفان عملی حضرت امام (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2176 💢بخش 7️⃣ بنيادهاي عرفان عملی حضرت امام (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2196 💢بخش 8️⃣ پرسش و پاسخ حضار (بخش 1) نحوه سازگاری بحث ناب‌سازي آموزه‌هاي وحياني با بحث عدم جدایی دین، فلسفه و عرفان https://eitaa.com/fvtt_ir/2234 💢بخش 9️⃣ پرسش و پاسخ حضار (بخش 2) نحوه سازگاری بحث ناب‌سازي آموزه‌هاي وحياني با بحث عدم جدایی دین، فلسفه و عرفان https://eitaa.com/fvtt_ir/2320 💢بخش 🔟 وحدت عرفان و تشيع https://eitaa.com/fvtt_ir/2393 💢بخش 1️⃣1️⃣ دستيابي به عرفان شيعه فقاهتي https://eitaa.com/fvtt_ir/2441 💢بخش 2️⃣1️⃣ سلوك عرفاني حضرت امام (بخش پایانی) https://eitaa.com/fvtt_ir/2482 🔚 به پایان رسید بحمدالله —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 ☑️ عرفان اسلامي از نگاه امام خميني (ره) 💢بخش 5️⃣ 🌐 بنيادهاي عرفان نظري حضرت امام (2) 📝 سرمایه ایشان در این قوت علمی به لحاظ روشی در پست قبل توضیح داده شد، اینک سرمایه ایشان به لحاظ محتوایی 🔺 اين به لحاظ روش، اما به لحاظ محتوا هم بسياري از اسرار ولايت حل شد. چند نمونه را عرض مي‌كنم. حضرت امام در همين كتاب تعليقات بر فصوص و مصباح «أَجْسَادُكُمْ فِي اَلْأَجْسَادِ وَ أَرْوَاحُكُمْ فِي اَلْأَرْوَاحِ وَ أَنْفُسُكُمْ فِي اَلنُّفُوسِ»
من لا يحضره الفقيه,جلد۲  ,صفحه۶۰۹ 
را بسيار زيبا معني مي‌كند. اين هم زير سر اقتداري است كه در انديشۀ عرفاني است كه چگونه ولي خدا به نور حق در دل كرّات سريان پيدا مي‌كند و همه جسم او هم مي‌شوند. بسيار عالي آن را حل كرد و بلكه همين بحث‌هاي امامت كه بسيار هم سخت است، حل برخي از روايات واقعاً سخت است؛ ولي حضرت امام اين را در كتاب مصباح الهدايه حل كرد البته به بركت آنچه از عرفان نظري دوره دوم استفاده كرد. 🔺 از اول كتاب مصباح الهدايه شروع مي‌كند به بحث از مقام ذات، فيض اقدس، اسماء، اعيان ثابته كه جزو مباحث عرفان نظري در دوره دوم است و از دل اين مباحث به مسائل مطرح شده در روايات مي‌رسد. خيلي خوب هم آن را حل مي‌كند خيلي خوب روايات را حل مي‌كند بدون اينكه روايتي را كنار بزند و از ظهور بيندازد. اين به دليل سه سنتي است كه در او جمع شد؛ عرفان، فلسفه و متن ديني با آن ريشه‌ها در كار حضرت امام حاضر است. 🔺 بنده توصيه مي‌كنم سروراني كه مي‌خواهند فقط معقول بخوانند بايد يك دوره فقه و اصول را خوب ببينند كه حداقل، روش ظهورگيري را ياد بگيرند. حضرت امام اين راه را طي كرده بود و خوب هم از پس آن برآمده بود. چرا علامه طباطبايي در الميزان اينقدر مي‌درخشد؟ چرا ظهورگيري‌هاي ايشان عالي است؟ درس خوانده و عالم ديني است، اين را بايد در نظر بگيريم. اين بنيادها است، اين يك بعد از كار حضرت امام بود. حضرت امام تا پايان عمر بر اين انديشه اصرار داشت و بلكه مي‌گفت كه اگر كسي اينها را كنار بگذارد حوزه را به سمت قرون وسطي مي‌برد و بلايي كه بر سر كليساي قرون وسطي آمد بر اين حوزه‌ها مي‌آيد. 🔺 حضرت امام در نامه اي به طلاب در اسفند 67، به صراحت مي‌گويد و حتي ناراحت بودند و مي‌گفتند: «یاد گرفتن فلسفه و عرفان، گناه و شرک بشمار می رفت. در مدرسۀ فیضیه فرزند‏‎ ‎‏خردسالم، مرحوم مصطفی از کوزه ای آب نوشید، کوزه را آب کشیدند، چرا که من‏‎ ‎‏فلسفه می گفتم. تردیدی ندارم اگر همین روند ادامه می یافت، وضع روحانیت و حوزه ها،‏‎ ‎‏وضع کلیساهای قرون وسطی می شد که خداوند بر مسلمین و روحانیت منت نهاد و کیان و‏‎ ‎‏مجد واقعی حوزه ها را حفظ نمود.‏» صحیفه امام، ج 21، ص 278 🔺 در نامه‌اي كه به گورباچف نوشته يا در نامه‌اي كه در 25 دي 67، به خانم طباطبايي در اواخر عمر مي‌نويسد، تأكيد مي‌كند كه كتاب‌هاي عرفا را بخوانيد تا در فهم آيات قرآن ذوق پيدا كنيد. 🔺ايشان در سر الصلاة بيان كرده است: به جان دوست قسم همۀ بيانات اين آقايان شرح آيات و روايات است، (سر الصلاة ص 37) اين تلقي ايشان است؛ حرف درستي هم هست. اگر كسي كار كند مي‌فهمد، وقتي با مشكل مواجه شود مي‌بيند كه اين آيه را بايد با آن آيه جمع كند. بيشتر افراد وقتي به مباحث عميق همچون جبر و تفويض مي‌رسند يا جبري مي‌شوند يا قدري. چه كسي مي‌تواند درست جمع كند؟ كساني كه درس خوانده‌اند چقدر خوب جمع مي‌كنند؛ ولي بعضي از عالمان با اين همه درس خواندن در حوزه‌هاي علميه در فضاي فقه و اصولي، اينها را نمي‌توانند حل كنند. به همين دليل، گاهي تعبيرهايي دارند كه خوب نيست. بايد درس آن را خواند. درس را چگونه بخوانيم؟ حضرت امام نشان داده كه بايد عرفان بخوانيد تا ذوق در فهم آيات و روايات پيدا كنيد. اين را تا آخر حضرت امام داشت و دليل آن چيست؟ نشان مي‌دهد اين سنت چقدر ايشان را كمك مي‌كند. 🔹 همايش «عرفان اسلامي از نگاه امام خميني؛ بنيادها و دستاوردها» 7/3/94 (برگزار کننده: مجمع عالی حکمت شعبه مشهد) —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📝چکیده تقریرات درس یادداشت شماره 1️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/90 یادداشت شماره 2️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/91 یادداشت شماره 3️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/92 یادداشت شماره 4️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/165 یادداشت شماره 5️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/228 یادداشت شماره 6️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/317 یادداشت شماره 7️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/517 یادداشت شماره 8️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/948 یادداشت شماره 9️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/991 یادداشت شماره 0⃣1⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1121 یادداشت شماره 1️⃣1️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1140 یادداشت شماره 2️⃣1️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1191 یادداشت شماره 3️⃣1️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1896 یادداشت شماره 4️⃣1️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1933 یادداشت شماره 5️⃣1️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/2000 یادداشت شماره 6️⃣1️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/2048 یادداشت شماره 7️⃣1️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/2100 یادداشت شماره 8️⃣1️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/2151 📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac