💠 #مناسبتی
💠 #روز_قدس
❇️ روز قدس در کلام امام خمینی (ره)
🏷 روز قدس، روز مقابله مستضعفين با مستكبرين
🔺 «روز قدس» يك روز جهانى است. روزى نيست كه فقط اختصاص به قدس داشته باشد.
روز مقابله مستضعفين با مستكبرين است.روز مقابله ملتهايى است كه در زير فشار ظلم امريكا و غير امريكا بودند، در مقابل ابرقدرتهاست. روزى است كه بايد مستضعفين مجهز بشوند در مقابل مستكبرين، و دماغ مستكبرين را به خاك بمالند. روزى است كه بين منافقين و متعهدين امتياز خواهد شد. متعهدين اين روز را روز قدس مىدانند، و عمل مىكنند به آنچه بايد بكنند. و منافقين- آنهايى كه با ابرقدرتها در زير پرده آشنايى دارند و با اسرائيل دوستى- در اين روز بىتفاوت هستند، يا ملتها را نمىگذارند كه تظاهر كنند. روز قدس روزى است كه بايد سرنوشت ملتهاى مستضعف معلوم شود، بايد ملتهاى مستضعف اعلام وجود بكنند در مقابل مستكبرين. بايد همان طور كه ايران قيام كرد و دماغ مستكبرين را به خاك ماليد و خواهد ماليد، تمام ملتها قيام كنند و اين جُرثومههاى فساد را به زباله دانها بريزند. 🏷 روز قدس روز احیای اسلام 🔺
روز قدس روز اسلام است.روز قدس روزى است كه اسلام را بايد احيا كرد و احيا بكنيم، و قوانين اسلام در ممالك اسلامى اجرا بشود. روز قدس روزى است كه بايد به همه ابرقدرتها هشدار بدهيم كه اسلام ديگر تحت سيطره شما، به واسطه عمال خبيث شما، واقع نخواهد شد. روز قدس، روز حيات اسلام است. 🏷 شکست ناپذیری اسلام 🔺دولتهاى عالَم بدانند كه
اسلام شكست بردار نيست.اسلام و تعاليم قرآن بر همه ممالك بايد غلبه كند. دين بايد دين الهى باشد، اسلام دين خداست؛ و بايد در همه اقطارْ اسلام پيشروى كند. روز قدس، اعلام يك چنين مطلبى است، اعلام به اين است كه مسلمين به پيش! براى پيشرفت در همه اقطار عالَم. روز قدس فقط روز فلسطين نيست، روز اسلام است؛ روز حكومت اسلامى است. روزى است كه بايد جمهورى اسلامى در سراسر كشورها بيرق آن برافراشته شود. روزى است كه بايد به ابرقدرتها فهماند كه ديگر آنها نمىتوانند در ممالك اسلامى پيشروى كنند. 📚 صحیفه امام ج 9 ص 276-278 🏷 روز قدس روز بیدار باش مسلمانان 🔺 روز قدس كه همجوار شب قدر است لازم است كه در بين مسلمانان احيا شود و مبدأ بيدارى و هوشيارى آنان باشد، و از غفلتهايى كه در طول تاريخ خصوصاً سدههاى اخير شده است بيرون آيند تا آن روز هوشيارى و بيدارى از دهها سال ابرقدرتها و منافقان جهان والاتر باشد، و مسلمانان جهان مقدرات خود را خود به دست قدرت خود پىريزى و پايه گذارى كنند. در شب قدر، مسلمانان با شب زنده دارى و مناجات خود از قيد بندگى غير خداى تعالى كه شياطين جن و انسند، رها شده و به عبوديت خداوند در مىآيند، و در روز قدس كه آخرين روزهاى شهر اللَّه اعظم است، سزاوار است كه مسلمانان جهان از قيد اسارت و بردگى شياطين بزرگ و ابرقدرتها رها شده و به قدرت لا يزال اللَّه بپيوندند و دست جنايتكاران تاريخ را از كشورهاى مستضعفان قطع و رشته طمع آنان را بگسلانند. 📚 صحیفه امام ج 15 ص 59 —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #معرفی_مؤسسه
💠 معرفی مختصر مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی (فتوت)
🔺 بخش 1️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/2141
🔺 بخش 2️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/2173
⏳ ادامه دارد ...
⭐️⭐️ هر جمعه یک پست معرفی مؤسسه ⭐️⭐️
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #معرفی_مؤسسه
💠 معرفی مختصر مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی (فتوت)
💠 بخش 2️⃣
❇️ «فرهنگ و تمدن توحیدی(فتوت)» نام مؤسسه ای راهبردی است که علاقه مند است بر اساس تعریفی غنیشده با نگاه سخت گیرترین اسلام شناسان روزگار ما صورت بسته، بروید.
2️⃣ مطلوبیتها و منظومۀ ارزشی
🔺منظومۀ «مطلوبیتها و ارزشها» بر مجموع تصمیم گیری های این مجموعه نوعی از حکومت، سیطره، راهشناسی و راهنمایی را دارد. به همین منظور برای سامان دادن پویشی که این مؤسسه در پیش گرفته است، به پایگاه آن ارزشها بیشترین مراجعه ها صورت میگیرد.
📝چکیدۀ چند ارزش برگزیده عبارت از موارد زیر است:
🔺با حکومت و هدایت «نگرش نوین اسلامی» به تحلیل و توصیههایی دانشبنیان پرداختن(نگرشی که به مدد یک تاریخ هدایت و یک تاریخ بندگی، با پنج رویکرد محوری، در آرایشی منطقی، متعالی و خوشساخت، جوهرۀ آن بسته شده است؛ 1رویکرد توحیدی، 2رویکرد تربیتی، 3رویکرد فرهنگی، 4رویکرد تمدنی و 5رویکرد حکومتی و سیاسی).
🔺بر مقولۀ «فرهنگ» تمرکزی تخصصی داشتن و ظرفیتها و جایگاه ویژۀ آن را در اثربخشی، عمقآفرینی و ساماندهی تلاشهای اصلاحی اجتماعی در همۀ ابعاد علمی، هنری، تربیتی، سیاسی، اقتصادی و ... نشان دادن؛
🔺در افق «رهبری امت» قرار گرفتن و به اندیشه و اندازۀ اهتمام ایشان پیوستن و به مقولۀ فاخر و عطیۀ نادر راهبری امت اسلامی، امتداد بخشیدن و در امتداد این دغدغه «نهاد رهبری فرهنگی» را سامان دادن و بدین واسطه پیوستاری متماسک از نیروی انسانی را از ساحت «رهبری امت» تا «مراجع علمی و معنوی»، «نخبگان حوزوی و دانشگاهی»، «فضلای تحولخواه حوزه»، «دانشجویان طلبه» و ... پدید آوردن؛
🔺رویّهای جهادی داشتن و با یاد مبارک مجاهدان مخلص و شهدای انقلاب اسلامی، در عین مددرساندن و مددگرفتن از ساختارهای جاافتادۀ اداری تکیۀ اصلی را به آنها ندادن و به سمت ایجاد یک ارادۀ گستردۀ اجتماعی و غوطه خوردن در دل این ارادۀ پدیدآمده حرکت کردن؛
🔺«حوزۀ مبارکۀ علمیه» را پایگاه حرکت قرار دادن و اقدامات خویش را به باطن نیرومند و مقدس آن متصل نمودن؛
⭐️⭐️ هر جمعه یک پست معرفی مؤسسه ⭐️⭐️
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #کلام_استاد
💠 #استاد_یزدان_پناه
☑️ عرفان اسلامي از نگاه امام خميني (ره)
💢بخش 1️⃣ ابعاد بنیادهای عرفانی امام خمینی
https://eitaa.com/fvtt_ir/1929
💢بخش 2️⃣ ادوار عرفان نظری (1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/1997
💢بخش 3️⃣ ادوار عرفان نظری (2)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2041
💢بخش 4️⃣بنيادهاي عرفان نظري حضرت امام (1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2095
💢بخش 5️⃣ بنيادهاي عرفان نظري حضرت امام (2)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2148
💢بخش 6️⃣ بنيادهاي عرفان عملی حضرت امام (1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2176
💢بخش 7️⃣ بنيادهاي عرفان عملی حضرت امام (2)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2196
💢بخش 8️⃣ پرسش و پاسخ حضار (بخش 1) نحوه سازگاری بحث نابسازي آموزههاي وحياني با بحث عدم جدایی دین، فلسفه و عرفان
https://eitaa.com/fvtt_ir/2234
💢بخش 9️⃣ پرسش و پاسخ حضار (بخش 2) نحوه سازگاری بحث نابسازي آموزههاي وحياني با بحث عدم جدایی دین، فلسفه و عرفان
https://eitaa.com/fvtt_ir/2320
💢بخش 🔟 وحدت عرفان و تشيع
https://eitaa.com/fvtt_ir/2393
💢بخش 1️⃣1️⃣ دستيابي به عرفان شيعه فقاهتي
https://eitaa.com/fvtt_ir/2441
💢بخش 2️⃣1️⃣ سلوك عرفاني حضرت امام (بخش پایانی)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2482
🔚 به پایان رسید بحمدالله
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #کلام_استاد
💠 #استاد_یزدان_پناه
☑️ عرفان اسلامي از نگاه امام خميني (ره)
💢بخش 6️⃣
🌐 بنيادهاي عرفان عملی حضرت امام (1)
🔺در عرفان عملي حضرت امام همانگونه كه در حوزههاي علميه شرح منازل السائرين خواجهعبدالله خوانده ميشد ايشان هم همين را خواند. اجازه بدهيد اين را هم توضيح بدهم و بگويم كه بنيادها چيست؟ در مورد كتاب منازل به اين توجه كنيد كه كتاب منازل كه در قرن پنجم توسط خواجهعبدالله انصاري نوشته ميشود خود در دورههاي گذشته ريشه دارد تا به خواجهعبدالله رسيد و در سدههاي نخستين هر عارفي خودش براساس اين تجربۀ سلوكي داشت. يعني اينطوري نيست كه يك نفر تجربه سلوكي جداگانه و بطور منحاز از دين دارد. همين دين را اجرا ميكند. خدا گفته: «الَّذينَ جاهَدوا فينا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنا» هر كسي كه بخواهد در راه دين و خدا درست قدم بردارد ما او را هدايت ميكنيم. خيلي از اين عارفان اينگونه بوده، نسبت به متون ديني و دستورات ديني تعبد محض ورزيدهاند و بعد، خدا به او تفضلي كرد. اين تفضل يك مقام ميشود. يك منزل را براساس آن توضيح ميدهد. مثلاً ميگويد من توكل را اينگونه يافتم. ثبت اين امور به عنوان تجربه سلوكي در آغاز بود تا اينكه به دورههاي بعدي رسيد كه اينها تبويب و تنظيم شد. اين دوره تقريباً از سال 350 هجري قمري از آن دوره شروع ميشود كه در اين دوره منازل را مينگارند. كار تبويب قبل از 350 هجري اندكي هست؛ ولي از اين به بعد زياد ميشود. كتابهايي كه نوشته شده مثلاً كتاب اللمع نگاشته سراج طوسي يك دور مراتب سلوك را ميگويد يا قوت القلوب ابوطالب مكي، 9 مقام را در دو فصل توضيح داده و بسيار هم عالي است. قوت القلوب ابوطالب مكي همچنان قابل استفاده است و در فضاي فهم آيات و روايات بسياري از آيات و روايات سلوكي را حل كرده است.
🔺ما چرا اين همه در احكام كار ميكنيم كه كار درستي است براي فهم بياناتي كه اهل بيت دربارۀ احكام دارند، اين همه مطالب هم در باب سلوك وجود دارد چرا به آنها نميپردازيم؟ چطور اينها در روايات آمده، ولي يك شرح درست ندارد. جالب است كه اكثر اينها در همين دوره شرح ميشوند؛ مثلاً همين قوت القلوب ابوطالب مكي، يك يك آيات را آورده و توضيح داده است، گاهي در جمع بين اين آيات يا جمع روايات با مشكل مواجه ميشود و حل ميكند. گاهي شش بيان از يك آيه در بحثهاي سلوكي دارد.
🔺اوج اين دوره در كار خواجهعبدالله منعكس است كه با آمدن كتاب خواجهعبدالله وقتي كه صد منزل شكل گرفت تقريباً نظم و نسق كامل، وزين، عاقلانه و اجتهادي در باب سلوك انجام شد. نوع تعابيري كه به كار برده بر متون ديني ناظر است. اين پايۀ درسهاي عرفان عملي درحوزهها شد. بعداً همين آمده در عرفان نظري دوره دوم، يعني مكت بابنعربي از ابنعربي به بعد شرح شده است، تلمساني و كاشاني شرح كرده، صد منزلي براساس همين صد منزل خواجهعبدالله توسط فرغاني شرح شد، يعني در مكتب ابنعربي اين كتاب شرح و تبيين عميقتر شده است. كتاب ملاعبدالرزاق كاشاني نيز كتاب درسي شد.
🔺حضرت امام اين كتاب را نزد آقاي شاه آبادي درس گرفت و بعدها شروع به درس دادن كرد. اينجا هم اگر دقت كنيد، افزون بر فضاي سلوكي، شريعت وعقلانيت سلوكي نيز حاضر است. حضرت امام در همين زمينه نيز وقتي درس گرفت درس ميداد. كاري ويژه و منحصر به فرد كه براي خودش بكر بود اين بود كه خود حضرت امام به قلم خودش نگاشته در كتاب نهضت امام خميني دفتر اول كه سيدحميد روحاني چاپ كرده، نوشته كه رضاخان جلوي روضه خوانيها و منبرها را گرفت. حضرت امام ميگويدكه من وقتي شروع كردم ابتدائاً براي عدهاي از خواص شرح منازل راگفتم، از من خواستند كه اين را عمومي كنم. من شرح منازل را عمومي كردم و زبان را هم تغيير دادم. تعبير حضرت امام اينطور است ميگويد كه اينكار را كرديم و مردم هم خيلي استقبال كردند. علت اصلي توسعه اين مجلس، جلوگيري شديد پليس رضاشاه از مطلق تعزيه و موعظه بود، از اين جهت مردم علاقهمند بودند. اينجانب نيز دروس خصوصي منازل السائرين را به نحو عموم و عوام فهم توسعه دادم؛ زبان را تغيير دادم وشروع به گفتن كردم. يك دورۀ مباحث اخلاقي از حضرت امام داريم ومن ميتوانم اسم آن را اخلاق عرفاني بگذارم. اخلاق عرفاني چگونه پديدآمد؟ از همين كاري كه حضرت امام نسبت به منازل السائرين و شرح منازل به شكل عوام فهم انجام ميداد كه برخي از آن را گزينش ميكرد وبراي مردم ميگفت كه به چيزي به اسم اخلاق عرفاني تبديل شد.
🔹 همايش «عرفان اسلامي از نگاه امام خميني؛ بنيادها و دستاوردها» 7/3/94 (برگزار کننده: مجمع عالی حکمت شعبه مشهد)
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
📝چکیده تقریرات درس #اصول_فلسفه_و_روش_رئالیسم
#استاد_فلاح_شیروانی
یادداشت شماره 1️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/90
یادداشت شماره 2️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/91
یادداشت شماره 3️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/92
یادداشت شماره 4️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/165
یادداشت شماره 5️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/228
یادداشت شماره 6️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/317
یادداشت شماره 7️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/517
یادداشت شماره 8️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/948
یادداشت شماره 9️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/991
یادداشت شماره 0⃣1⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1121
یادداشت شماره 1️⃣1️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1140
یادداشت شماره 2️⃣1️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1191
یادداشت شماره 3️⃣1️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1896
یادداشت شماره 4️⃣1️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1933
یادداشت شماره 5️⃣1️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/2000
یادداشت شماره 6️⃣1️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/2048
یادداشت شماره 7️⃣1️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/2100
یادداشت شماره 8️⃣1️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/2151
یادداشت شماره 9️⃣1️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/2182
⏳ ادامه دارد ...
📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
#اصول_فلسفه_و_روش_رئالیسم
#استاد_فلاح
☑️ یادداشت شماره 9️⃣1️⃣
⚪️ #مقاله_چهارم
#علم_و_معلوم
#ارزش_ادراکات
☑️ بحث خطای در ادراک
5️⃣ خطا کار خدا!
🔺یکی از چیزهای دیگر که یک پوشه ی دیگری است، جهان شناسی مبتنی بر مباحث کلامی است.
🔺بیا عقب یک بار به این مقوله ی خطا نگاه بکن!
🔺خلق الموت و الحیات لیبلوکم ایکم احسن عملا
🔺خطا را خدا در کاسه مان گذاشت؟ خدا. چرا؟
یک سوال الهیاتی. نگاه الهیاتی و سر القدری به مقوله ی خطا مثل درد که چرا درد؟
🔺این هم برای خودش یک سرفصلی است یعنی اساسا شناخت یک موهبت الهی است آدم اگر در این موهبت باشد یک درک متفاوتی پیدا می کند. تا حالا خطا را از زاویه سرد تطبیق کرد یا نکرد، آخرش کرد یا نکرد، نگاه می کردم؛ حالا یک حس دیگری نسبت به بحث خطا دارم. خطا در زندگی بشر چه کاره است؟ برای چه هست؟
🔺فلسفه ی خطا در فضای کلامی و الهیاتی بحث می شود. البته در فضای فلسفه اسلامی هم می شود بحث کرد. در فضای الهیاتی سریع بحث می شود.
🔺چرا خطا؟ نمی شد خدا خطا قرار نمی داد.
فکر می کنند آخرش می فهمند بعد آخرش هم می بینند در روایت گفته بود!
اساسا شناخت یک موهبت الهی است؛ آدم این را متوجه می شود، بعد آدم احساس می کند با این انسدادی که غربی ها دارند نشان می دهند من میانه ام خوب نیست، نمی سازم با آن! شناخت دارد تعطیل اعلام می شود.
🔺این باب یک درک جدید از این مسئله را باز می کند.
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac