eitaa logo
موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
3.7هزار دنبال‌کننده
967 عکس
54 ویدیو
48 فایل
─━━━━━━ا﷽ا━━━━━━─ ⭕️موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی (فتوت) 💢با مدیریت حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا فلاح شیروانی 📍قم، میدان سپاه، بلوار شهید اخلاقی، پلاک۱۲ 📩درگاه ارتباطی و تبادل: @Admin_fotovat 🔺نشر مطالب همراه با آدرس
مشاهده در ایتا
دانلود
🏴 شهادت مظلومانه، حضرت امام حسن عسکری (ع) تسلیت و تعزیت باد. ✅ در هیچ زمانی ارتباط شیعه و گسترش تشکیلاتی  شیعه در سرتاسر دنیای اسلام، مثل زمان حضرت جواد و حضرت هادی و حضرت عسکری علیهم السلام نبوده است. وجود وکلا و نواب و همین داستان هایی که از حضرت هادی و حضرت عسکری نقل می کنند – که مثلا کسی پول آورد و امام معین کردند چه کاری صورت بگیرد- نشان دهنده این معناست. یعنی علی رغم محکوم بودن این دو امام بزرگوار در سامرا،  و قبل از آنها هم حضرت جواد به نحوی، و حضرت رضا سلام الله به نحوی، ارتباطات با مردم همین طور گسترش پیدا کرد. این ارتباطات، قبل از زمان حضرت رضا هم بوده. منتها آمدن حضرت به خراسان، تاثیر خیلی زیادی در این امر داشته است. (امام خامنه ای 18/5/1384) —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 💠 1️⃣ معرفی محتوای کتاب https://eitaa.com/fvtt_ir/2466 2️⃣ معنای لغوی تصوف https://eitaa.com/fvtt_ir/2492 3️⃣ معنای اصطلاحی تصوف https://eitaa.com/fvtt_ir/2541 4️⃣ معنای اصطلاحی عرفان https://eitaa.com/fvtt_ir/2582 5️⃣ عرفان عملی و نظری https://eitaa.com/fvtt_ir/2603 6️⃣ عرفان عملی https://eitaa.com/fvtt_ir/2628 7️⃣ عرفان نظری https://eitaa.com/fvtt_ir/2655 8️⃣ محورهای اساسی در عرفان نظری https://eitaa.com/fvtt_ir/2688 9️⃣ امکان دستیابی به معارف شهودی https://eitaa.com/fvtt_ir/2704 🔟 هماهنگی عرفان با عقل و دین https://eitaa.com/fvtt_ir/2718 1️⃣1️⃣ تأثیرات عرفان عملی و نظری بر یکدیگر https://eitaa.com/fvtt_ir/2755 2️⃣1️⃣ هویت اسلامیِ عرفان اسلامی (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2813 ⏳ ادامه دارد ... —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 💢بخش 2️⃣1️⃣ 🌐 هویت اسلامیِ عرفان اسلامی (1) 🔺 عرفان اسلامی هم از جهت خاستگاه و منشأ پیدایش و هم از جهت رشد، تکامل و محتوا و هم از جهت روش و میزان صحت و سقم، علمی اسلامی و معرفتی دینی است، نه آنکه فقط معرفتی در میان مسلمین باشد. 🌐 خاستگاه عرفان اسلامی 🔺 آیا عرفان اسلامی حقیقت غیر اصیل و وارداتی به حساب می آید که از حوزه های دیگر و فرهنگ های بیگانه در میان مسلمین رواج یافته یا آنکه از محصولات داخلیِ فرهنگ اسلامی و برخاسته از مؤلفه های متنوع معرفتی عملی اسلام است؟ 1️⃣ خاستگاه برون دینی 🔺 الف) یک دسته از نظریات، نظریاتی است که منشأ عرفان اسلامی و خاستگاه آن را در بیرون از مرزهای فرهنگ اسلامی جست و جو می کنند. 🔘 خاستگاه مسیحی 🔺 مهم ترین دلیل این گروه، وجود مفاهیم مشترکی همچون: زهد، توکل، ذکر، سکوت و حب الهی در عرفان اسلامی و مسیحی است، به گونه ای که حتی پشمینه پوشی که بعدها عارفان مسلمان بدان شهرت یافتند، در بین راهبان مسیحی و زاهدان مسلمان رخ داده و سخنانی است که آنان از ایشان نقل می کنند. 🔘 خاستگاه هندی 🔺 دلیل این گروه نیز وجود مفاهیم مشترکی مانند بحث فنا، وحدت شخصیه، روش تزکیۀ نفس و مراقبه است که در عرفان هندی وجود داشته و بعدها همۀ اینها در عرفان اسلامی مشاهده شده است. گاهی می گویند: بعضی از عارفان مسلمان، با عرفان هندی و آیین های هندو ارتباط هایی داشته اند. 🔘 خاستگاه نوافلاطونی 🔺 پس از آشنایی دانشمندان اسلامی با فلسفۀ یونانی و اندیشه های فلوطین، جوانه های آن پدیدار شده است. 🔘 خاستگاه ایرانی 🔺 برخی نیز ریشۀ عرفان اسلامی را در عرفان ایرانی و زرتشتی و حکمت فهلوی جست و جو می کنند. 🔘 رد خاستگاه برون دینی داشتن عرفان اسلامی 🔺 هرچند تلاش های گسترده ای در تأیید این نظریات که بر خاستگاه برون دینی در عرفان اسلامی پای می فشارند، صورت پذیرفته است، اما امروزه دیگر این اقوال مورد پسند و توجه محققین غربی و شرقی نیست؛زیرا آنان معتقدند ادله و شواهد ارائه شده نمی تواند عرفان اسلامی را از اصالت ساقط نماید. 🔘 الف) شباهت دلیل اقتباس نیست 🔺 اولاً وجود شباهت هایی هرچند فراوان، نمی تواند به معنای اقتباس یک فرهنگ عرفانی از فرهنگ های عرفانی دیگر باشد؛ زیرا اگر وجود شباهت را علامت اقتباس بشماریم، دیگر هیچ عرفانی را نمی توان اصیل و مستقل شمرد. 🔘 ب) ارتباط دلیل اقتباس نیست 🔺 ارتباط بین فرهنگ ها و وقوع ملاقات ها بین صاحبان اندیشه و روش های مختلف، به ویژه آن هنگام که بین خویش تقاربی احساس کنند، امری بسیار معمولی و طبیعی به شمار می آید، به گونه ای که نمی توان صرف وجود این نوع ارتباط ها را نشانۀ اقتباس و برگرفتن یک فرهنگ از فرهنگ دیگر دانست. 📚 منبع: کتاب آشنایی با مجموعه عرفان اسلامی ص 76_78 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
📚 🔰🔰 جایگاه عزم عنوان کتابی است از که به بررسی ابعاد نظری عزم می پردازد. این کتاب که به همت پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم(ع) پیشتر منتشر شده بود بنا به درخواست فرهیختگان ارجمند بصورت الکترونیکی منتشر شد. برای دریافت نسخه الکترونیک کتاب اینجا کلیک فرمایید. —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 💠 1️⃣ توضیحی در مورد فلسفه اشراق https://eitaa.com/fvtt_ir/2508 2️⃣ کلیاتی در باب حکمت اشراقی https://eitaa.com/fvtt_ir/2553 3️⃣ چالش در فلسفۀ اسلامی مشایی https://eitaa.com/fvtt_ir/2591 4️⃣ سیر دگرگونی فلسفه در اندیشه مسلمانان https://eitaa.com/fvtt_ir/2635 5️⃣ زندگی علمی و سلوکی سهروردی https://eitaa.com/fvtt_ir/2667 6️⃣ جوهره حکمت اشراق / سه جهت تحول در حکمت اشراق https://eitaa.com/fvtt_ir/2694 7️⃣ عدم تعارض عقل و شهود (بحث و ذوق) https://eitaa.com/fvtt_ir/2710 8️⃣ تبیین جایگاه منطقی شهود https://eitaa.com/fvtt_ir/2728 9️⃣ تأثیر روش شهودی در اندیشۀ فلسفی https://eitaa.com/fvtt_ir/2761 🔟 منابع حکمت اشراق https://eitaa.com/fvtt_ir/2817 ⏳ ادامه دارد ... 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 💢بخش 🔟 🌐 منابع حکمت اشراق 🔺 جدا از حکمتِ بحثی مشایی و شهودات خودِ سهروردی که هر دو در شاکله فلسفی حکمت اشراقی تأثیر بزرگ دارند، سهروردی از سه منبع دیگر نیز بهره برده است. 1️⃣ حکمت های باستانی 🔺 همانند حکمت یونانی پیش از ارسطو، آموزه های حکمای بابل، هند، مصر، چین وبه ویژه حکمت پهلوی و ایرانی است، سهروردی از نظر روش و محتوا بهره های بسیاری از این حکمت ها برده است و اساساً خود را احیاگر آثار ایشان می داند و به دلیل نزدیکی در روش ذوقی و شهودی میان خود و آنان، نسبت به آنها بسیار خوش بین است و با طرح نظریه «خمیرۀ ازلی حکمت»، همه این حکمت ها را به یکدیگر گره می زند.وی با یک نگاه کلان، بر این باور است که زبان ها و اصطلاح ها متفاوت است، ولی همه از یک حقیقت خبر می دهند. 🔺 هرچند پس از او با فاصلۀ پنج قرن، صدرالمتألهین هم این اعتقاد را پذیرفته و تا حدودی پی گرفته است، امّا حتی پیگیری های صدرا نیز پس از چهار قرن به گستردگی کار شیخ اشراق نمی رسد. از همین رو، باید با تأسف فراوان این نوآوری بدیع سهرودی را که مایه های اصلی فلسفه و حکمت تطبیقی را پی گرفته است، منحصر به خود او دانست. 🔺اگر فیلسوفان اسلامی این نگرش ویژه را پس از وی نیز به طور جدی پی می گرفتند، بی گمان اکنون ما سرمایه های بزرگی در اختیار داشتیم که می توانستند افزون بر شناخت عمیق و گسترده تری از حکمت های گوناگون جهان، بیانگر یک حکمت واحد جهانی و جاویدان باشند و فرهنگ های مختلف فلسفی و حکمی را به یکدیگر گره بزنند. 2️⃣ عرفان اسلامی 🔺وی گرایش مثبتی به بزرگان از صوفیه و عرفا داشته است و حکایت منامیه این خوش بینی را در او تقویت کرده بود. در حکایت منامیه هنگامی که ارسطو نام افرادی همچون بایزید بسطامی و سهل تستری را می شنود، شکفته می شود و ایشان را حکیمان واقعی و فیلسوفان حقیقی می شمارد. این ماجرا، سهروردی را به این نتیجه می رساند که عارفان اسلامی نیز از جمله کسانی هستند که توانسته اند به خمیرۀ ازلی حکمت دست یابند. 🔺 با این همه، هرگز آموزه های رسمی و اصلی اشراقی در بعد نظری در قالب های معروف عرفانی قرار نگرفت. از همین رو، از یک سو باید آثار سهروردی را در مقایسه با آثار عرفا، آثاری مستقل ارزیابی کرد و از سوی دیگر باید گفت حکمت اشراقی نتوانسته به شاخصه های اصلی عرفان دست یابد، آن گونه که خلف او صدرالمتألهین بدانها دست یافته است. اما در بعد روشی و سلوکی و برخی مباحث علم النفس، شباهت های بسیاری با عارفان اسلامی دارد و گاه نیز تا مرتبه فنا و فنای در فنا و حتی گاهی تا مقام بقای بعد از فنا را _که به ظاهر وحدت شخصی نزدیک می شود_ به نگارش درآورده است. 📚 منبع: کتاب آموزش حکمت اشراق ص 30_33 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 💠 1️⃣ معرفی محتوای کتاب https://eitaa.com/fvtt_ir/2466 2️⃣ معنای لغوی تصوف https://eitaa.com/fvtt_ir/2492 3️⃣ معنای اصطلاحی تصوف https://eitaa.com/fvtt_ir/2541 4️⃣ معنای اصطلاحی عرفان https://eitaa.com/fvtt_ir/2582 5️⃣ عرفان عملی و نظری https://eitaa.com/fvtt_ir/2603 6️⃣ عرفان عملی https://eitaa.com/fvtt_ir/2628 7️⃣ عرفان نظری https://eitaa.com/fvtt_ir/2655 8️⃣ محورهای اساسی در عرفان نظری https://eitaa.com/fvtt_ir/2688 9️⃣ امکان دستیابی به معارف شهودی https://eitaa.com/fvtt_ir/2704 🔟 هماهنگی عرفان با عقل و دین https://eitaa.com/fvtt_ir/2718 1️⃣1️⃣ تأثیرات عرفان عملی و نظری بر یکدیگر https://eitaa.com/fvtt_ir/2755 2️⃣1️⃣ هویت اسلامیِ عرفان اسلامی (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2813 3️⃣1️⃣ هویت اسلامیِ عرفانِ اسلامی (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2820 ⏳ ادامه دارد ... —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 💢بخش 3️⃣1️⃣ 🌐 هویت اسلامیِ عرفان اسلامی (2) 🌐 خاستگاه عرفان اسلامی 2️⃣ خاستگاه درون دینی داشتن عرفان اسلامی 🔺 عرفان اسلامی، حقیقتی اصیل و برخاسته از متون و آموزه های اسلامی است؛ زیرا کنکاشی اندک در حوزۀ فرهنگ اسلامی ، ما را به حجم انبوهی از معارف نظری و عملی و الگوهای جذاب معنوی آشنا می سازد که به راحتی می توانست منشأ گرایش مسلمین به مسائل عرفانی گردد. 🔘 الف) تبری عارفان مسلمان از خاستگاه برون دینی 🔺 عارفان مسلمان خود از اینکه معارف و عملکرد ایشان را به خارج از حوزۀ فرهنگ اسلامی منتسب نماییم، به شدت تبرّی می جویند و همگی تأکید می کنند معارفی که ما بدان می پردازیم، از کتاب و سنت برگرفته و از شریعت ختمی برخاسته است. 🌐 نظرات محققان معاصر 🔺 در میان محققان طراز اول غربی که در اطراف عرفان اسلامی تحقیقات گسترده ای به عمل آوردند، تقریباً مسلّم شده است که عرفان اسلامی ریشه ها و مایه های خود را از فرهنگ درون دینی خود _یعنی اسلام_ گرفته است. 🔘 الف )نیکلسون 🔺 «رینولد نیکلسون» که در نخستین نظریاتش ، بر برون دینی بودن عرفان اسلامی اصرار می کرد، در نظرات اخیرش معتقد می شود که عرفان اسلامی خاستگاه دورن دینی دارد. 🔘ب) ماسینیون 🔺«لویی ماسینیون» که تلاش های محققانۀ او در زمینۀ عرفان اسلامی از اعتبار بیشتری برخوردار است، در این باره می گوید:« بذر حقیقی تصوف در قرآن است و این بذرها آنچنان کافی و وافی هستند که نیازی به آن نیست که بر سفرۀ اجنبی نشست». 🔘 ج) شهید مطهری 🔺 استاد شهید مطهری بیان شیرینی دارد، می گوید: شما انسانی را تصور کیند که کاسۀ آبی در دست داشته و در کنار دریا یا رودخانه ای ایستاده است و ما می خواهیم بدانیم این شخص کاسۀ آب را از کجا آورده است. آیا می توان به تأمل نشست و این احتمال را در ذهن پروراند که کاسۀ آب را از چشمه ای که در ده کیلومتری آنجا قرار دارد، آورده است؟ و یا فکر کرد که از برکه ای که در پشت تپه هاست، فراهم نموده است و از دریا و رودخانه ای که در کنار این مرد قرار دارد، غافل شویم؟ 🔺 شهید مطهری می گوید: وقتی ما از خاستگاه عرفان اسلامی بحث می کنیم، اگر به عرفان های دیگری که در چین، هند و یا در مسیحیت وجود دارد، بپردازیم، مانند آن است که بگوییم آن شخص کاسۀ آب را از فلان چشمه یا برکه تهیه کرده است، در حالی که دریای عظیم اسلام در کنار مسلمین و عرفای مسلمان وجود دارد. 🔘 جمع بندی 🔺 نتیجۀ بحثی که تحت عنوان « خاستگاه عرفان اسلامی» ارائه شد، آن است که عرفان اسلامی از جهت خاستگاه و ریشه های اولیه و مراحل تکامل خود به طور کامل هویتی دینی و اسلامی دارد و از این جهت همانند فقه، عقاید و اخلاق است که از دل کتاب سنت بر آمده است، نه آنکه فقط در میان مسلمین رواج یافته باشد و عرفان مسلمانان باشد، بلکه عرفان اسلامی است. 📚 منبع: کتاب آشنایی با مجموعه عرفان اسلامی ص 78_80 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac