eitaa logo
موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
3.6هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
62 ویدیو
49 فایل
─━━━━━━ا﷽ا━━━━━━─ ⭕️موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی (فتوت) 💢با مدیریت حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا فلاح شیروانی 📍قم، میدان سپاه، بلوار شهید اخلاقی، پلاک۱۲ 📩درگاه ارتباطی و تبادل: @Admin_fotovat 🔺نشر مطالب همراه با آدرس
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 💠 💢بخش 7️⃣ 🌐 عرفان نظری 🔺پس از آنکه سالک منازل عرفانی را پشت سر گذارده، در ساحت قدس قدم می‌گذارد و به مقام فنا و بالاتر از آن، بقای پس از فنا می‌رسد، مشاهدات و مکاشفاتی به او روی می‌آورد و در پی آن، معرفتی از سر شهود و حضور، نسبت به حقایق نظام هستی پیدا می‌‌کند که این معرفت‌های برآمده از شهود، بنیاد و حقیقت عرفان نظری می‌باشند. 🔺بنابراین، عرفان نظری، علمی حصولی است که از حقایقِ دریافت شده به‌وسیلۀ شهود حکایت می‌کند. 🔺به بیان دیگر، همچنان‌که عارفان تجارب خویش را در پیمودن منازل سلوک به رشتۀ تحریر درآورده، علم عرفان عملی را پدید آوردند، با تحریر معارف برآمده از شهودِ حقایق، برای قافلۀ بشری ارمغانی بس گران‌قدر عرضه داشتند که علم عرفان نظری نام دارد. 📚 منبع: کتاب آشنایی با مجموعه عرفان اسلامی ص 51_52 —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 1️⃣ دانش تاریخ فلسفه https://eitaa.com/fvtt_ir/2499 2️⃣ سنتهای فلسفی پیش از اسلام / فلسفه هندی پیش از اسلام https://eitaa.com/fvtt_ir/2556 3️⃣ ویژگیهای فلسفۀ هندی https://eitaa.com/fvtt_ir/2585 4️⃣ آشنایی مسلمانان با فلسفۀ هندی https://eitaa.com/fvtt_ir/2631 5️⃣ فلسفه در چین پیش از اسلام https://eitaa.com/fvtt_ir/2664 6️⃣ عدم تأثیر فلسفۀ چینی در شکل گیری فلسفۀ اسلامی https://eitaa.com/fvtt_ir/2697 7️⃣ فلسفه در سنت ایرانی پیش از اسلام https://eitaa.com/fvtt_ir/2707 ⏳ ادامه دارد ... 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💢بخش 5️⃣ 🌐 فلسفه در چین پیش از اسلام 🔘 دوره های اصلی فلسفۀ چینی 🔺 تاریخ تفکر در چین سابقه ای دیرینه دارد؛ اما آغاز دوران فلسفه های منظم و مدون چین را قرن ششم پیش از میلاد می دانند. بیش از 25 قرن از حیات فلسفی چین می گذرد و این مدت را به چهار دوره تقسیم می کنند: 1)دورۀ باستان، از قرن ششم تا 221 پیش از میلاد؛ 2)دورۀ میانه، از 221 پیش از میلاد تا 960 میلادی؛ 3)دورۀ جدید، از 960 تا 1900 میلادی که دوران سیطرۀ بلامنازع مکتب نو کنفوسیوسی بود؛ 3)دورۀ معاصر، از 1912 به بعد که مکتب نو کنفوسیوسی در چالش با فلسفۀ غربی رو به زوال نهاد و به ویژه در اواسط قرن بیستم با ظهور مارکسیسم ناتوان شد. 1️⃣دورۀ باستان 🔺 در این دوره صد مکتب که شامل کشاورزان، سیاسیان، سران نظامی و دیگر متفکران مستقل می شد، با یکدیگر رقابت می کردند و وجه اشتراک و دغدغۀ اصلی آنان انسان بود 🔘مکتب کنفوسیوسی 🔺 کنفوسیوس انسان برتر را انسان آرمانی در برابر اشراف زاده معرفی کرد و آن را به انسانی خردمند، خیرخواه و شجاع که محرک او به جای سود و منفعت، راستی و عدالت است و « راه» (دائو) را می آموزد و به انسانها عشق می ورزد، تعریف کرد. 🔺کنفوسیوس و پیروان او در پی جامعه ای بودن که به خوبی سامان یافته باشد و مردان با فضیلت آن را اداره کنند، اما اختلاف دربارۀ نیک سرشتی و بد سرشتی فرد انسان در بین پیروان کنفوسیوس موجب پیشنهاد دو راه مختلف برای دستیابی، به این هدف شد. 🔺آنکه به نیک سرشتی انسان باور داشت پیشنهاد می کرد اگر حاکم، اندیشه های صرفاً انسانی خود را در ادارۀ حکومت به کار اندازد، آن هدف تأمین می شود و معتقد به بدسرشتی انسان می گفت چون انسانها سرشتی بد دارند لازم است حاکم با اِعمال قوانین و اجرای برنامه های هدایتگرانه، مردم و جامعه را به سامان کند. 🔘مکتب دائویی 🔺مکتب کنفوسیوس، دائو یا راه را نظامی از حقایق اخلاقی و تبلور « آسمان» می دانست؛ اما مکتب دائویی آن را عبارت از خود طبیعت می شمرد. لائوزه (متولد قرن ششم پیش از میلاد) که بنیان گذار این مکتب است، «راه» را با «آسمان» یکی گرفت و گفت « راه» ازلی، خود انگیخته، بی نام و توصیف ناپذیر است؛ هم سرآغاز همۀ اشیاء است و هم اشیاء مسیر خود را در آن می پیمایند. 🔺با اینکه مکتب دائو متعالی تر از مکتب کنفوسیوس است، دغدغۀ اصلی آن مانند کنفوسیوس، انسان است. 🔘مکتب مووی 🔺مکتب مووی که مو زه ( 468_376ق.م) آن را بنیان نهاد، اعتراض و واکنشی بود بر ضد بسیاری از تعلیمات و آموزه های مکتب کنفوسیوس. مهم ترین اختلاف آن دو به نظریۀ محبت عام مووی و نظریۀ محبت ذومراتب کنفوسیوسی باز می گردد. در مکتب کنفوسیوس سفارش شده بود که فرد در عین لزوم محبت به همۀ افراد، باید محبت ویژه ای به والدین خود نشان دهد تا از این رهگذار روابط خانوادگی باقی بماند؛ اما مو زه تأکید می کرد که مردم باید والدین دیگران را مانند والدین خود دوست بدارند و نباید بین آنان فرق نهاد. 🔘منطقیها 🔺دغدغۀ اصلی این مکتب بحث از عناوین و واقعیات است و از این رو تنها مکتبی بود که از مسائل متافیزیکی مانند وجود، نسبیت، فضا، زمان، کیفیت، فعلیت و علل بحث می کرد. 🔘مکتب یین _ یانگ 🔺دیدگاه اصلی مکتب یین _ یانگ، قول به دو قوۀ کیهانی است: یکی «یین» که منفی، منفعل و ضعیف است و دیگری «یانگ» که مثبت، فاعل، قوی و یکپارچه است و همه چیز از تأثیر متقابل این دو پدیدآید. نظریۀ «یین و یانگ» پیوسته و قرین با نظریۀ « پنج عنصر» فلز، چوب، آب ، آتش و زمین است. 🔺این مکتب بیش از هر مکتب دیگری آموزه های اخلاقی و اجتماعی چینی را بر شالوده ای جهان شناختی استوار کرد و بر جنبه های مختلف حیات و فرهنگ چینی تأثیر گذاشت. 🔘مکتب قانون گرایی 🔺 مکتب قانون گرایی دیدگاههای فلسفی قابل اعتنایی ندارد. هدف اصلی این مکتب تمرکز قدرت در حاکم بود. این مکتب پذیرفت که سرشت انسان شر است و ارزشهای اخلاقی در برابر منافع عینی اعتباری ندارد. پیروان این مکتب بر شمول همگانی قانون تأکید ورزیدند و از این رو، نادانسته به برابری همه انسانها تن دادند. 📚 منبع: کتاب درآمدی بر تاریخ فلسفه اسلامی جمعی از نویسندگان : زیر نظر دکتر محمد فنایی اشکوری جلد 1 ص 97_102 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 💠 1️⃣ توضیحی در مورد فلسفه اشراق https://eitaa.com/fvtt_ir/2508 2️⃣ کلیاتی در باب حکمت اشراقی https://eitaa.com/fvtt_ir/2553 3️⃣ چالش در فلسفۀ اسلامی مشایی https://eitaa.com/fvtt_ir/2591 4️⃣ سیر دگرگونی فلسفه در اندیشه مسلمانان https://eitaa.com/fvtt_ir/2635 5️⃣ زندگی علمی و سلوکی سهروردی https://eitaa.com/fvtt_ir/2667 6️⃣ جوهره حکمت اشراق / سه جهت تحول در حکمت اشراق https://eitaa.com/fvtt_ir/2694 7️⃣ عدم تعارض عقل و شهود (بحث و ذوق) https://eitaa.com/fvtt_ir/2710 8️⃣ تبیین جایگاه منطقی شهود https://eitaa.com/fvtt_ir/2728 9️⃣ تأثیر روش شهودی در اندیشۀ فلسفی https://eitaa.com/fvtt_ir/2761 ⏳ ادامه دارد ... 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 💢بخش 5️⃣ 2️⃣ زندگی علمی و سلوکی سهروردی 🔺شهاب الدین یحیی بن حبش بن امیرک سهروردی در سال 549ق، در سهرورد زنجان چشم بر جهان گشود. وی تحصیلات آغازین خود را نزد مجدالدین جیلی گذراند و سپس تحصیلات تکمیلی خود را در اصفهان نزد ظهیرالدین فارسی به پایان برد. پیش از بیست سالگی، دورۀ تحصیل او به پایان رسید و پس از این زمان، وی حکیمی مشایی بود که به گفته خود به شدت از مبانی حکمت مشاییان دفاع کرد. 🔺 پس از این دوره، به سبب پیش زمینه های ذاتی اش، به سیر و سلوک روی آورد و به ریاضت ها و مجاهدت های دشوارِ دور از تصور پرداخت و به تدریج، با دست دادن برخی مکاشفه ها و مشاهده های روحانی، به بطلان یا نقص بسیاری از مبانی و مباحث حکمت مشایی معتقد شد. 🔺 هرچند از این زمان می گذرد، حجم تجربه های عارفانه او افزایش می یابد تا آنجا که استعداد لازم برای دریافت انبوهی از معارف شهودی متراکم را در یک کشف معنوی به دست می آورد. این همان لحظه ای است که خود به عنوان «روزی عجیب» از آن یاد می کند که دمندۀ قدسی، همۀ آن معارف مندمج را به یکباره بر وی القا می کند؛ هرچند تقریر و تحریر آنها به سبب وجود موانع بسیار که لازمۀ سفرهای سلوکی او بوده است، چندین ماه به طول می انجامد. سهروردی در نهایت، مکتب اشراقی و حکمت نوری خود را در 39 سالگی در مهم ترین کتابش « حکمة الشراق » عرضه کرد. 🔺 مهم ترین شاخصه حیات علمی سهروردی همراهی خردورزی و سلوک و شهود است. 🔺 سهروردی بیشتر عمر خود را در سفرها می گذراند و یکی از اهداف مهم او در این سفرها یافتن مشارک مطّلع بود. می خواست بداند آیا کس دیگری نیز مکاشفاتی مانند او داشته است. وی در سال 579ق، بنا به نقل ابن ابی اصیبعه، به سوی حلب، سفر کرد. حاکم حلب در آن زمان ظاهرالدین ،پسر صلاح الدین ایوبی بود. 🔺به تدریج سهروردی با طرح دیدگاه های حکمی و فلسفی جدید خود _ که بر سطحی نگران گران می آمد _ و به دلیل فائق آمدن او بر آنان در بحث ها و مناظره ها و شاید هم به دلیل مذهبش، مورد بغض و کینه این علما قرار گرفت و شکایت او را نزد مَلِک ظاهرالدین برد؛ اما وی به دلیل عنایت ویژه اش به شیخ اشراق به شکایت آنان وقعی ننهاد. از همین رو، آن علما به گمان خویش، از بیم آنکه شیخ اشراق موجب گمراهی ظاهرالدین شود، نامه ای بر ضد او به صلاح الدین، پدر ظاهرالدین می نویسند و او نیز حکم قتل شیخ را صادر می کند و سهروردی در دیار غربت و پس از نزدیک به یک دهه سکونت در حلب، در همان جا به قتل می رسد و به «شیخ مقتول» شهره شد. 📚 منبع: کتاب آموزش حکمت اشراق ص 11_15 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
🔰 ثبت‌نام دوره عمومی فلسفه و عرفان اسلامی 🔷️ با توکل بر خداوند متعال و توسل بر اهل بیت معصومین علیهم‌السلام، همزمان با عید الله الاکبر ، عید سعید غدیر، ثبت‌نام دوره عمومی فلسفه و عرفان اسلامی آغاز شد. 🔶️ این دوره به صورت مجازی و به مدت سه ساله، توسط مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات برگزار می‌گردد. ⏱ زمان ثبت نام: تا ۳۱ مرداد ۱۳۹۹ 🏷 برای اطلاعات بیشتر و ثبت‌نام در دوره به سامانه نفحات مراجعه نمایید؛ http://samaneh.nafahat-eri.ir 💢 مؤسسه نفحات @nafahat_eri —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
🔰 ثبت‌نام دوره فشرده حکمت اسلامی 🔷️ با توکل بر خداوند متعال و توسل بر اهل بیت معصومین علیهم‌السلام، همزمان با عید الله الاکبر ، عید سعید غدیر، ثبت‌نام دوره فشرده حکمت اسلامی آغاز شد. 🔶️ این دوره به صورت مجازی و به مدت یک ساله، توسط مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات برگزار می‌گردد. ⏱ زمان ثبت نام: تا ۳۱ مرداد ۱۳۹۹ 🏷 برای اطلاعات بیشتر و ثبت‌نام در دوره به سامانه نفحات مراجعه نمایید؛ http://samaneh.nafahat-eri.ir 💢 مؤسسه نفحات @nafahat_eri —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 💠 1️⃣ اهمیت حکمت مشاء https://eitaa.com/fvtt_ir/2517 2️⃣ مشرب های سه گانه فلسفی https://eitaa.com/fvtt_ir/2561 3️⃣ مشائیان و آثار مکتوب آنها (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2594 4️⃣ مشائیان و آثار مکتوب آنها (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2616 5️⃣ مشائیان و آثار مکتوب آنها (3) https://eitaa.com/fvtt_ir/2638 6️⃣ علوم و اقسام آن (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2677 7️⃣ علوم و اقسام آن (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2715 ⏳ ادامه دارد ... —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 💢بخش 6️⃣ 🌐 علوم و اقسام آن 🔘 اهمیت تقسیم علوم 🔺منظور فیلسوفان از فلسفه یا حکمت مجموع علوم عقلی است. آنها برای معرفی فلسفه به این معنا دست به تقسیم آن زده، به تعریف هر یک از اقسام و معرفی موضوع و فروعات و مسائل آنها پرداخته اند. 🔺برای تقسیم بندی علوم اغراضی گوناگون را می توان در نظر گرفت. اما احتمالاً آسان شدن آموزش و آموختن را می توان یکی از مهم ترین آنها دانست. 🔘 تقسیم بندی ارسطوئی 🔺تقسیم بندی ارسطوئی، با آنکه منسوب به ارسطوست، همان تقسیم بندی ارسطو نیست و با آن تفاوت هایی دارد. 🔺ارسطو حکمت را به سه قسم«نظری، عملی، تولیدی» تقسیم و حکمت نظری را به سه قسم: طبیعی، ریاضی و الهی تقسیم کرده ، ولی حکمت عملی را به اقسامی تقسیم نکرده است. گرچه او اخلاق ، سیاست و تدبیر منزل را تحت عنوان حکمت عملی گنجانده است، اما آنها را از اقسام آن نشمرده است، بلکه آن را همان سیاست معرفی کرده، علومی مانند اخلاق ، تدبیر منزل، و علم لشکرکشی را در خدمت آن ( یعنی در خدمت سیاست) دانسته است. او تقسیمی برای حکمت تولیدی نیز بیان نکرده، آن را همان شعر معرفی کرده است. 🔺 این تقسیم بندی عیناً در آثار فیلسوفان مسلمان مشاهده نمی شود، بلکه با اصلاحاتی که شامل افزایش و کاهش است، مشاهده می گردد. آنها فلسفه را به جای سه قسم، به دو قسم نظری و عملی، و فلسفه نظری ر ابه همان سه قسم طبیعی، ریاضی و الهی تقسیم کردند که در آثار ارسطو نیز آمده بود. اما فلسفه عملی را به سه قسم اخلاق، تدبیر منزل و سیاست مدن تقسیم کرده اند. این تقسیم بندی در آثار فیلسوفان پیش از ابن سینا مانند کندی و فارابی دیده نمی شود. در آثار فیلسوفان پیش از اسلام نیز به این تقسیم بندی تصریح نشده است. 🔺از این رو ، می توان احتمال داد نخستین بار ابن سینا بود که به این طبقه بندی علوم تصریح کرده. طبقه بندی یاد شده در آثار گوناگون ابن سینا یکسان نیامده است، ولی روح آن در آثار متفاوت او یکی است و فیلسوفان بعدی، حتی اشراقیان و صدراییان نیز در آثار خود آن را آورده اند. 🔘تقسیم بندی فارابی 🔺فارابی در احصاء العلوم ، بدون آنکه درصدد تقسیم بندی و طبقه بندی علوم برآید، به شمارش علوم و معرفی اجمالی آنها می پردازد. می توان گفت او صرفاً به شمارش و احصای دانش ها نپرداخته، بلکه خواسته است آنها را به نوعی طبقه بندی کند. 🔺فارابی هشت علم را در پنج فصل معرفی کرده است: 1)زبان (شامل لغت و قوانین الفاظ«صرف و نحو»)؛ 2)منطق (شامل مقولات، عبارت، قیاس، برهان، جدل، سفسطه، خطابه و شعر)؛ 3)ریاضیات یا تعالیم(شامل علم عدد، علم هندسه، علم مناظر، علم نجوم، علم اثقال و علم حیل)؛ 4) طبیعی( شامل سماع طبیعی، سماء و عالم، کون و فساد، آثار علوی، معادن، نبات، حیوان و نفس)؛ 5)علم الهی یا مابعدالطبیعه (شامل بحث درباره موجود بما هو موجود، فحص از مبادی براهین در علوم نظری، فحص از موجودات غیرمادی) ؛ 6)علم مدنی (شامل اخلاق و سیاست)؛ 7) علم فقه؛ 8) علم کلام. 🔺نکته قابل توجهی که در اینجا دیده می شود و در آثار دیگر فارابی نیز وجود دارد، آن است که او اخلاق و سیاست را از اجزای علم مدنی برشمرده. 📚 منبع: کتاب حکمت مشاء ص 33_39 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
🔺کتاب
«زندگی مطلوب طلبه» 
به قلم در 75 صفحه، به همت موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی آماده چاپ گشته و توسط انتشارات پژوهشکده باقرالعلوم به زیور طبع آراسته خواهد شد. ▪️اثر حاضر تبیینی نوین از زندگی مطلوب طلبه در تناسب با عصر انقلاب اسلامی می باشد. در این اثر با خوانشی تربیتی از الگوی امام خمینی ره سعی شده گامی به سوی تعریف یک تیپ تخصصی متناسب با آنچه که در عصر انقلاب اسلامی از طلاب توقع و انتظار می رود برداشته شود. —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 💠 1️⃣ معرفی محتوای کتاب https://eitaa.com/fvtt_ir/2466 2️⃣ معنای لغوی تصوف https://eitaa.com/fvtt_ir/2492 3️⃣ معنای اصطلاحی تصوف https://eitaa.com/fvtt_ir/2541 4️⃣ معنای اصطلاحی عرفان https://eitaa.com/fvtt_ir/2582 5️⃣ عرفان عملی و نظری https://eitaa.com/fvtt_ir/2603 6️⃣ عرفان عملی https://eitaa.com/fvtt_ir/2628 7️⃣ عرفان نظری https://eitaa.com/fvtt_ir/2655 8️⃣ محورهای اساسی در عرفان نظری https://eitaa.com/fvtt_ir/2688 9️⃣ امکان دستیابی به معارف شهودی https://eitaa.com/fvtt_ir/2704 🔟 هماهنگی عرفان با عقل و دین https://eitaa.com/fvtt_ir/2718 1️⃣1️⃣ تأثیرات عرفان عملی و نظری بر یکدیگر https://eitaa.com/fvtt_ir/2755 2️⃣1️⃣ هویت اسلامیِ عرفان اسلامی (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2813 ⏳ ادامه دارد ... —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 💢بخش 8️⃣ 🌐 محورهای اساسی در عرفان نظری 🔺 در عرفان نظری یا علم عرفان نظری حداقل چهار محور اساسی مطرح است؛ اول آنکه عرفان نظری از سنخ معرفت، علم و دانش است، نه از سنخ عمل و خود شهود نیز جزء عرفان نظری به حساب نمی آید، بلکه معرفتی که از راه شهود حاصل می شود و نتیجۀ مشاهدات است و به تعبیر و بیان آمده، عرفان نظری است. 🔺دوم آنکه محتوای عرفان نظری، هستی شناسیِ عرفانی است که در آن روابط خداوند و اسما، صفات، افعال و مظاهرش تبیین می گردد. 🔺سوم آنکه روش وصول به معارف در عرفان نظری و آنچه مبنای کار در آن است، روش و مبنای شهودی است. 🔺 و آخرین محور اساسی در علم عرفان نظری، عنصر تبیین و توضیح است و در همین جاست که قدرت علمی، فلسفی و زبانی عارفان خود را نشان می دهد و ایشان را متفاوت می سازد. 🌐مقایسه عرفان نظری با فلسفه 🔘شباهت ها 1️⃣شباهت ماهوی 🔺هر دو از سنخ معرفت حصولی ،علم و دانش می باشند و انسان در عرفان نظری همچون فلسفه، درصدد کسب معارف است. 2️⃣شباهت محتوایی 🔺هر دو در پی تفسیر نظام هستی و تحلیل پدیده های آن می باشند؛ هم عرفان نظری و هم فلسفه در پی ارائه یک جهان بینی و جهان شناسیِ مطابق با واقع هستند. 🔘تفاوت ها 1️⃣تفاوت ماهوی 🔺معرفتی که فیلسوف به دنبال آن است، معرفتی حصولی و ذهنی است؛ یعنی فیلسوف از طریق علم حصولی و محصولات ذهنی ،خواهان شناخت نظام هستی است، اما مطلوب اصلی عارف، معرفت حصولی و شهودی است که لازمۀ آن عرفان نظری و معرفت حصولی است. 2️⃣تفاوت محتوایی 🔺هر دو درصدد ارائه هستی شناسی و جهان بینی هستند، اما هستی شناسی فلسفی با هستی شناسی عرفانی بسی متفاوت است. 🔺نهایی ترین نظری که در فلسفۀ اسلامی پیرامون هستی داده می شود، «نظام تشکیک خاصی» است، یعنی یک وجود شخصی سریانی که از مرحلۀ شدت نامتناهی آغاز و با تنزلات پی در پی به نهایت ضعفِ وجودی می رسد، ساختار هستی را تشکیل می دهد.در این دستگاه، همۀ مراتب و همه موجودات، به طور حقیقی موجودند، اما نسبت به نقطۀ اوج وجود که خدای سبحان است، محتاج و فقیر، بلکه خود احتیاج و فقرند. 🔺اما در عرفان نظری، به یک وجود شخصی لایتناهی (وحدت شخصیه) که همانا خداوند متعال است، معتقدندو همۀ مخلوقات، مظاهر و شئون او بوده و وجودهای حقیقی محسوب نمی شوند. 3️⃣تفاوت در روش 🔺در فلسفه تنها روش قابل قبول، روش عقلی و طریقۀ برهانی است؛ اما مبنای اساسی و روش کلیدی در عرفان، روش شهودی و دریافت های حضوری است. 📚 منبع: کتاب آشنایی با مجموعه عرفان اسلامی ص 59_61 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
🔺کتاب «برای هم بودن» گفتاری از در 64 صفحه، به همت موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی آماده چاپ گشته و توسط انتشارات پژوهشکده باقرالعلوم به زیور طبع آراسته خواهد شد. ▪️در توضیح پشت جلد این کتاب آمده است: "رزمایش و همدلی، حقیقت فطریِ انسان متألّه و مرتبت عقلانیت جامعه ایمانی و شیعی را نشان داد؛ حضرت امیر علیه السلام به ما آموخته اند که فی تقلّب الاحوال علم جواهر الرجال! در ابتلائاتی نظیر همه گیری کروناست که جوهره جامعه ایمانی و جامعه کفر خود را نشان می دهد هر چند پیش از این به واسطه سحر سحره امپراتوری رسانه ای غرب نظم مدرن و سبک زندگی آمریکایی قلّه حیات انسانی نشان داده می شد اما رب العالمین به همه جهانیان نشان داد که قدرت ایمان بالاتر از همه قدرتهاست و عقلانیت شیعی برترین عقلانیتهاست. همچنین این رزمایش گامی دیگر جامعه ایران را به مرتبت و منزلت امامت امم نزدیک ساخت؛ این راهبرد ساخت درونی ملت ایران را به لحاظ عقیدتی و عاطفی تحکیم ساخته و همبستگی اجتماعی مردم ایران را تقویت نمود. متن حاضر در پی تبیین فکر و فرهنگ پشتیبان رزمایش همدلی و مواسات می باشد." —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
🏴 السَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ 🏴 ⬛️ برنامه سخنرانی حضرت در دهه اول ماه 1️⃣ حسینیه رضوان شهرستان آمل ساعت ۲۱:۵۰ 📱پخش مراسم در هیئت آنلاین http://heyatonline.ir/heyat/109 2️⃣ مسجد چهارده معصوم شهرستان آمل ساعت ۲۲:۳۵ 📱پخش مراسم در اینستاگرام instagram.com/Ashoura8 🏷 زمان: از پنج شنبه ۳۰ مرداد،به مدت ۱۰ شب 💢 مؤسسه نفحات @nafahat_eri 💠 💠 —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 💠 1️⃣ توضیحی در مورد فلسفه اشراق https://eitaa.com/fvtt_ir/2508 2️⃣ کلیاتی در باب حکمت اشراقی https://eitaa.com/fvtt_ir/2553 3️⃣ چالش در فلسفۀ اسلامی مشایی https://eitaa.com/fvtt_ir/2591 4️⃣ سیر دگرگونی فلسفه در اندیشه مسلمانان https://eitaa.com/fvtt_ir/2635 5️⃣ زندگی علمی و سلوکی سهروردی https://eitaa.com/fvtt_ir/2667 6️⃣ جوهره حکمت اشراق / سه جهت تحول در حکمت اشراق https://eitaa.com/fvtt_ir/2694 7️⃣ عدم تعارض عقل و شهود (بحث و ذوق) https://eitaa.com/fvtt_ir/2710 8️⃣ تبیین جایگاه منطقی شهود https://eitaa.com/fvtt_ir/2728 9️⃣ تأثیر روش شهودی در اندیشۀ فلسفی https://eitaa.com/fvtt_ir/2761 ⏳ ادامه دارد ... 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 💢بخش 6️⃣ 🌐 جوهره فلسفه اشراق 🔺 هر مکتب جدید و مستقل فلسفی، ویژگی هایی دارد که آن را از مکتب های دیگر فلسفی ممتاز می سازد. چه عوامل بنیادین و فراگیری در فلسفه اشراق وجود دارند که این فلسفه را به عنوان یک مکتب مستقل فلسفی معرفی می کنند؟ 🔺 شیخ اشراق در عصری به سر می برد که از سویی، ضعف های گستردۀ محتوایی در فلسفه مشاء آشکار شده بود و از سویی دیگر، پدیده چشم گیری مانند عرفان و تصوف، روش دیگری برای رسیدن به واقع عرضه کرده است. 🔘سه جهت تحول در حکمت اشراق 🔺 در چنین فضائی سهروردی در می یافت برای تأیید و تقویت فلسفه، باید دستگاه جدیدی عرضه کند که افزون بر عاری بودن از ضعف های فلسفۀ مشاء، از روش عرفانی نیز بهره گیرد؛ در عین حال که به خودی خود از هویت نیرومند فلسفی نیز برخوردار باشد. به همین دلیل، شیخ اشراق برای رسیدن به این مقصود، نظام فلسفی خود را در سه جهت متحول ساخت: 1️⃣روش فلسفی 🔺 رویۀ استدلالی بحثی، از روش ذوقی و شهودی نیز بهره گرفت و مباحث فلسفی را از این دو پایگاه پیگری کرد و به نتیجه رساند. 2️⃣جهت محتوایی «حکمت نوری» 🔺 محتوای فلسفۀ اشراقی آنچنان با محتوای فلسفۀ مشا متفاوت است که گویی انسان با محتوای کاملا جدید رو به روست. وی در مقابل ساختار حکمت مشاء، حکمت نوری را بنیان گذاشت و نگرش جدیدی به هستی عرضه کرد. 3️⃣علم النفس اشراقی 🔺 علم النفس اشراقی به کلی با علم النفس مشائی متفاوت است. نفس مشایی، دارای قوای متعدد و حواس پنج گانه است و نهایت مقصد او، علم حصولی به کلیات از طریق قوه عاقله است که این قوه، حقیقت اصلی او را تشکیل می دهد؛ ولی نگاه سهروردی چنین نیست. 🔺 ویژگی اصلی علم النفس اشراقی آن است که نفس را پرتوی از عالم می شمارد که از آن عالم، به عالم ظلمانی مادی تابیده و از سویی از موطن اصلی خود دور شده است و اکنون نیز میل وطن دارد. علم النفس اشراقی حلقۀ واسطی میان روش و محتوای فلسفه و نظام نوری سهروردی باشد. این سه ممیزه در فلسفه اشراق، در عین آنکه سه عنصرند، در ارتباط پیچیده و عمیقی با یکدیگر قرار دارند. 🌐تحول اساسی در روش فلسفی 🔘همراهی عقل و شهود در روش فلسفی 🔺در نگاه سهروردی، هر کدام از روش های شهودی محض و استدلالی صرف _ با ترجیح روش شهودی محض _ می تواند راهی به سوی واقع باشد؛ اما هیچ یک از آن دو به تنهایی، کامل و بی نقص نیست؛ زیرا اگر کسی از طریق سلوک و ذوق به مشاهدۀ حقایق بپردازد، ولی قدرت عقلانی لازم را برای تحلیل مشاهدات و مکشوفات خود نداشته باشد، چه بسا در مقام تحلیل و جمع بندی و برخی استنتاج ها دچار خطا شود. 🔺از سویی دیگر، اگر کسی تنها به یافته های ذهنی خود اعتماد کند و پیوسته به تشکیل صغرا و کبرا بپردازد و با تقسیم بندی های عقلی در مسیر کشف واقع گام بردارد، افزون بر آنکه چه بسا در مسیر فکری اش دچار اشتباه شده و از واقع دور شود که دیگر از نظر علمی اعتباری ندارد، در مواردی نیز که با واقع مطابقت دارد، تنها به پرتوی ضعیف از حقایق نفس الامری خواهد رسید. 🔺به اعتقاد سهروردی اگر هر دو روش با هم به کار روند، اتقان کار فلسفی را صد چندان می کند و درجۀ واقع نمایی حکمت را به سطحی از قوت می رساند که شبهه ای در آن راه نیابد. 📚 منبع: کتاب آموزش حکمت اشراق ص 16_18 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 1️⃣ دانش تاریخ فلسفه https://eitaa.com/fvtt_ir/2499 2️⃣ سنتهای فلسفی پیش از اسلام / فلسفه هندی پیش از اسلام https://eitaa.com/fvtt_ir/2556 3️⃣ ویژگیهای فلسفۀ هندی https://eitaa.com/fvtt_ir/2585 4️⃣ آشنایی مسلمانان با فلسفۀ هندی https://eitaa.com/fvtt_ir/2631 5️⃣ فلسفه در چین پیش از اسلام https://eitaa.com/fvtt_ir/2664 6️⃣ عدم تأثیر فلسفۀ چینی در شکل گیری فلسفۀ اسلامی https://eitaa.com/fvtt_ir/2697 7️⃣ فلسفه در سنت ایرانی پیش از اسلام https://eitaa.com/fvtt_ir/2707 ⏳ ادامه دارد ... 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💢بخش 6️⃣ 🌐 فسلفه در چین پیش از اسلام 🔘 دوره های اصلی فلسفه چینی 2️⃣دوره میانه 🔺 سلسلۀ جین که حامی قانون گراها بود و هیچ مکتب دیگری اجازۀ فعالیت نمی داد، در سال 206 ق.م به دست خاندان هان سرنگون شد و بدین ترتیب دورۀ باستان فلسفۀ چینی پایان یافت. 🔘مکتب کنفوسیوسی تلفیقی 🔺این مکتب از لحاظ فلسفی تلفیقی بود از آیین کنفوسیوس وآیین «یین و یانگ» و برخی از عناصر مهم طبیعت گرایی دائویی را در خود پذیرفت. مکتب کنفوسیوسی تلفیقی، جهان را به شکل نظامی طبیعی و کاملاً هماهنگ عرضه کرد که روند تغییرات در آن هرگز متوقف نمی شود. 🔺در همین دوره بود که مباحثی دربارۀ منشأ عجایب و احتمال تأثیر ارواح اموات یا امور غیر طبیعی در پدید آمدن آنها در گرفت، اما سرانجام دیدگاه طبیعت گرایی خردگرا فائق آمد و زمینه برای ظهور مکتب نودائویی خرد گرا و طبیعت گرا فراهم شد. 🔘مکتب نودائویی 🔺یانگ پی ، متفکر برجسته واصلی مکتب نودائویی، واپسین واقعیت را لاوجود اولیه( پن-وه) دانست که عدم نیست، بلکه وجود صرف و جوهر اولی ای است که ورای همۀ تمایزات و توصیفات است. 🔺کو سیانگ، نودائویی مشهور دیگری است که معتقد بود اشیاء به خودی خود و موافق با اصل دگرگون می شوند، اما هر شیئی از اصل خاص خود بهره مند است. از این رو، هر شیئی به اصل خاص خود وابسته است و حقیقت اولیه ای که فوق همۀ اشیاء و مدبر آنها باشد، وجود ندارد. وانگ پی، به وحدت و تعالی وجود معتقد بود، اما کو سیانگ به کثرت و حلول وجود باور داشت. 🔘مکتب بودا 🔺بوداییها در قرن سوم با چینی های تحصیل کرده و به ویژه نودائوییها آشنا شدند و از این طریق مفاهیم بودایی را بر اندیشه های چینی دائویی منطبق کرد. در نتیجه مکاتب نخستینِ بودایی در چین، تحت تأثیر تعالیم نودائویی مباحثی دربارۀ وجود و لاوجود داشتند. این دو مکتب، چون در اصل بودایی و هندی بودند، برای چینیها قابل تحمل نبودند و از همین رو بیش از چند قرن دوام نیاوردند. 🔘دیان - دای 🔺بنا بر تعالیم این مکتب، پدیدارها چون طبیعت مستقلی ندارند و به علت وابسته اند تهی اند؛ اما نظر به اینکه ایجاد می شوند وجودی وابسته و موقت دارند، در نتیجه آنها حقایقی موقتی اند. همۀ حقایق موقتی و همۀ انحای وجود مانند علت، معلول و جواهر، متضمن یکدیگرند. بنابراین هر عنصر و حتی یک لحظه تفکر، متضمن همۀ جهان است: «همه یکی است و یکی همه». 🔘چان 🔺مکتب چان یا تأملِ چینی واکنشی است در برابر آموزۀ تأمل هندی. مکتب تأمل هندی معتقد بود که از طریق تمرکز حواس می توان از علایق و دلبستگیها رها شد. 🔺پیروان تأمل چینی ذهن را اصالتاً واحد و پاک می دانستند. به اعتقاد آنان، اندیشه ها و علایق نادرست، همانند ابرهایی هستند که خورشید را می پوشانند و با کنار رفتن آنها سرشت نخستین رخ می نماید و حکمت بزرگ حاصل می آید. 🔘جمع بندی در مورد فلسفۀ چینی خطوط کلی مکاتب فلسفی چین نشان می دهد که دغدغه های فلسفی چینیان با دغدغه های فلسفی دیگر نقاط جهان بسیار متفاوت است. در حوزه های مختلف فلسفی جهان معمولاً مباحثی دربارۀ مابعدالطبیعه، معرفت شناسی و منطق یافت می شود؛ ولی در فلسفۀ چین خبری از این دست مباحث نیست و اگر هم بحثی در این زمینه ها یافت شود، دنبال نشده و ابتر مانده است. وجهۀ اصلی همت در فلسفۀ چینی تربیت نفس و پرورش انسان است. انسان هم از لحاظ فردی و هم از لحاظ اجتماعی و سیاسی کانون توجه متفکران چینی بوده است. 🔘عدم تأثیر فلسفۀ چینی در شکل گیری فلسفۀ اسلامی 🔺گذشته از عناصر عرفانی فلسفۀ چینی، احتمال تأثیر آن در تکوین و یا تداوم فلسفۀ اسلامی منتفی است. تباین ماهوی عناصر و رویکرد فلسفۀ چینی با عناصر و رویکرد فلسفۀ اسلامی، شاهد قاطع این ادعاست. افزون بر این، آثار فلسفی چینی در دسترس متفکران مسلمان بوده است. 📚 منبع: کتاب درآمدی بر تاریخ فلسفه اسلامی جمعی از نویسندگان : زیر نظر دکتر محمد فنایی اشکوری جلد 1 ص 103_107 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا