💠 #تاریخ_فلسفهی_اسلامی
💢بخش 4️⃣
🌐 آشنایی مسلمانان با فلسفۀ هندی
🔺 مسلمانان در صدر اسلام از طرف غرب سوریه، شام و مصر را فتح کردند و در همان زمان یا اندکی بعد، از طرف شرق، افزون بر ایران، نواحی گسترده ای از هند را نیز فتح کردند؛ اما رفتار آنان با آثار فرهنگی این دو ناحیه بسیار متفاوت بود: در حالی که به کتب فلسفه و حکمت یونانی و سریانی اقبالی چشمگیر نشان دادند و نهضت ترجمه به راه افتاد، به کتب فلسفه و حکمت هندی چندان اعتنایی نکردند.
🔺 آثار ابوریحان بیرونی که متعلق به اواخر عصر ترجمه است نیز این مدعا را تأیید می کند. وی، مدعی است آشنایی مسلمانان با افکار و اعتقادات و فلسفۀ هندی و استفاده از آنها ناچیز یا نادرست است.
🔺بیرونی معتقد است پیچیدگی و صعوبت زبان آنان، تباین کلی دین ایشان با دین ما، تا آنجا که در هیچ یک از باورها اشتراک نداریم، جنگهای شدید مسلمانان با هندوان که به خونریزیهای فراوان در هند انجامید و نیز آداب و رسوم و خلق و خوی ایشان سبب دوری آنان از ما شده است.
🔺در مجموع می توان گفت چون اسلام، دین توحید ناب، با دین هندوها که شرک آمیز به نظر می رسید، تفاوت بسیار داشت و همچنین فلسفۀ هندی از دین هندی تفکیک پذیر نبود، مسلمانان به این فلسفه روی نیاوردند. این برخلاف حکمت یونانی است که در نقش دین و آیین ظاهر نشده بود و بسیاری از تعلیمات و معارف آن نیز با معارف دین اسلام هماهنگ و سازگار به نظر می رسید.
🔺 طبق نکات مزبور فلسفۀ اسلامی عقبۀ هندی نداشته است و فلسفۀ هندیِ پیش از اسلام در شکل گیری و تکوین فلسفۀ اسلامی بی نقش بوده است.
📚 منبع: کتاب درآمدی بر تاریخ فلسفه اسلامی جمعی از نویسندگان : زیر نظر دکتر محمد فنایی اشکوری جلد 1 ص 95_96
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
هدایت شده از موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
ثبت نام #مجازی دوره جامع حکمت و عرفان اسلامی در مقطع تمهیدی آغاز شد.
مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی برای سال تحصیلی 1400-1399 علاوه بر دوره حضوری دوره #مجازی حکمت و عرفان اسلامی را نیز راه اندازی کرده است.
#مخصوص_برادران (خواهران از اینجا ثبت نام کنند)
تحت اشراف اساتید معظم:
1️⃣ آیت الله یزدانپناه
2️⃣ حجت الاسلام و المسلین امینی نژاد
3️⃣ حجت الاسلام و المسلین فلاح شیروانی
💠 مقطع تمهیدی - 1 ساله - با محوریت کتاب بدایه الحکمه
🔴 نحوه برگزاری
1️⃣ کلاس ها به صورت آنلاین و در پلتفرم اسکای روم برگزار خواهد شد. (همراه با امکان پرسش و پاسخ با استاد)
2️⃣ مصاحبه های علمی نیز به صورت آنلاین گرفته خواهد شد.
3️⃣ دوره مجازی دقیقا شبیه دوره حضوری است، فقط مطلوبیت حضور در مکانی که استاد و بقیه شرک کنندگان در کلاس هستند را ندارد.
👈 ثبت نام : https://b2n.ir/fvtt_majazii
⏰مهلت: 20 مرداد 99
📋دفترچه راهنما: https://b2n.ir/daftarcheh
🔍پاسخ به سوالات:
🆔 @Admin_fvtt
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #آموزش_حکمت_اشراق
💠 #استاد_یزدانپناه
1️⃣ توضیحی در مورد فلسفه اشراق
https://eitaa.com/fvtt_ir/2508
2️⃣ کلیاتی در باب حکمت اشراقی
https://eitaa.com/fvtt_ir/2553
3️⃣ چالش در فلسفۀ اسلامی مشایی
https://eitaa.com/fvtt_ir/2591
4️⃣ سیر دگرگونی فلسفه در اندیشه مسلمانان
https://eitaa.com/fvtt_ir/2635
5️⃣ زندگی علمی و سلوکی سهروردی
https://eitaa.com/fvtt_ir/2667
6️⃣ جوهره حکمت اشراق / سه جهت تحول در حکمت اشراق
https://eitaa.com/fvtt_ir/2694
7️⃣ عدم تعارض عقل و شهود (بحث و ذوق)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2710
8️⃣ تبیین جایگاه منطقی شهود
https://eitaa.com/fvtt_ir/2728
9️⃣ تأثیر روش شهودی در اندیشۀ فلسفی
https://eitaa.com/fvtt_ir/2761
⏳ ادامه دارد ...
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #آموزش_حکمت_اشراق
💠 #استاد_یزدانپناه
💢بخش 4️⃣
🌐سیر دگرگونی فلسفه در اندیشه مسلمانان
🔺 فیلسوفان مسلمان، تحت تأثیر عواملی چند، به تدریج متوجه حکمتی برتر و فلسفه ای متعالی تر و خردورزی ای کامل تر از حکمت ارسطویی شدند. تبحّر کامل در همه ابعاد فلسفه یونانی و آشکار شدن جهات ضعف و خلل های آن، شکل گیری مستقل گرایش های عرفانی در حوزه اندیشه اسلامی و برنمودن مدلی متفاوت از هستی شناسی، وجود پاره ای از آموزه های نا هماهنگ با رنگ غالب حکمت مشایی در میان حجم انبوه واردات یونانی، مانند اثولوجیا، و از همه مهم تر، فضای فراهم آمده به برکت معارف وحیانی اسلامی، بستر را برای تحول فسلفه در اندیشه فیلسوفان مسلمان فراهم ساخت.
🔘ابن سینا نخستین تحول خواه درون فلسفی
🔺شاید بتوان به گواهی شواهد تاریخی، نخستین رگه های روشن این نوع «گرایش تحول خواهانۀ درون گروهی» را در فیلسوف سترگ اسلامی ابن سینا جستجو کرد.
🔺 وی وجود حکمتی برتر را گوشزد کرد و در پاره ای از آثارش، تصمیم قلبی خود را برای پی ریزی چنین حکمتی بروز داد.
🔘علت عدم نگارش کتاب فلسفه مشرقیه بوعلی
🔺ابن سینا در ارائه افکار تازه اش بسیار محتاطانه عمل کرد.
🔘 سهروردی آغازگر حقیقی فلسفه مستقل اسلامی
🔺 آنچه سهروردی را در این زمینه از ابن سینا ممتاز می سازد، به گونه ای که به جای ابن سینا، باید او را آغازگر حقیقی و اصلی حکمت مستقل اسلامی و شرقی بدانیم، چند امر است:
1️⃣خود را به رعایت احتیاط هایی از نوع ابن سینا ملزم نمی بیند
2️⃣توفیق او در نشان دادن طرحی از حکمت شرقی
3️⃣ایجاد تحول در روش فلسفی
🔺وی به خوبی می دانست تحوّل اساسی، نخست باید روش فلسفی دگرگون سازد. البته مهم آن است که وی این تحوّل روشی را از موضعی درست آغاز کرده است؛ همان موضعی که پیشینیان وی به ویژه ابن سینا آن را نشان داده بود.
4️⃣زندگی سلوکی و حیات عارفانه شیخ اشراق
📚 منبع: کتاب آموزش حکمت اشراق ص 7_11
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37acد
💠 #حکمت_مشاء
💠 #استاد_کردفیروزجائی
1️⃣ اهمیت حکمت مشاء
https://eitaa.com/fvtt_ir/2517
2️⃣ مشرب های سه گانه فلسفی
https://eitaa.com/fvtt_ir/2561
3️⃣ مشائیان و آثار مکتوب آنها (1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2594
4️⃣ مشائیان و آثار مکتوب آنها (2)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2616
5️⃣ مشائیان و آثار مکتوب آنها (3)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2638
6️⃣ علوم و اقسام آن (1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2677
7️⃣ علوم و اقسام آن (2)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2715
⏳ ادامه دارد ...
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #حکمت_مشاء
💠 #استاد_کردفیروزجائی
💢بخش 5️⃣
🌐 مشائیان و آثار مکتوب آنها (3)
8️⃣ فخر رازی
🔺 ابوالفضل محمدبن عمر مشهور به فخرالدین رازی، امام فخر، ابن الخطیب و امام المشکّکین (543_606ق) شارح و ناقد آثار و افکار ابن سیناست. او شرحی انتقادی بر الاشارات و التنبیهات و عیون الحکمة ابن سینا نوشته و کوشیده است کاستی های فلسفه ابن سینا را نشان دهد. اثر فلسفی و مهم دیگر او المباحث المشرقیة است که در آن تقریری انتقادی از حکمت مشاء به دست داده است.
9️⃣ابن رشد
🔺محمدبن احمدبن محمدبن احمدبن رشد (520_595ق) فیلسوف مشائی غرب عالم اسلام است. ابن رشد بیشتر شارح فلسفه ارسطوست تا اینکه فیلسوفی مستقل باشد. او در چهرۀ شارح فلسفه ارسطو شناخته می شود و به سبب وفاداری فراوان به ارسطو، درمقام نقد نوآوری های فارابی و ابن سینا در فلسفه برآمده است.
🔺مهم ترین آثار فلسفی او، شرحی بر متافیزیک ارسطوست. ابن رشد در نقد تهافت الفلاسفة غزالی، تهافت التهافت را نوشته، در آن کوشیده است به اشکال های غزالی پاسخ دهد. وجهۀ نظر او به گونه ای است که در مقام دفاع از فلسفه ارسطوئی بر می آید و اشکال های غزالی را بر تقریر فارابی و ابن سینا از فلسفه ارسطوئی کمابیش وارد می داند.
🔺ابن رشد در نقد هایش بر این دو فیلسوف، در واقع «بر شاخه نشسته و بُن می برد». ابن رشد در فلسفه مغرب زمین شارح بزرگ خوانده می شود و تأثیر او بر فلسفه بعد از او، به مغرب زمین محدود شده، در تاریخ فلسفه اسامیِ بعد از خود چندان اثر نگذاشته است.
🔟خواجه نصیرالدین طوسی
🔺محمدبن محمد بن الحسن خواجه نصیرالدین طوسی (597_672ق) فیلسوف، متکلم، ریاضیدان، منجم و سیاست مدار شیعی ، احیاگر فلسفه مشاء در قرن هفتم است.
🔺 در قرن های پنچم و ششم هجری فلسفه مشاء سینوی از چند جبهه نقد شده بود. غزالی در تهافت الفلاسفة، ابوالبرکات بغدادی در المعتبر، شهرستانی در مصارعة الفلاسفة، فخر رازی در شرحش بر الاشارات و التنبیهات ابن سینا و نیز در المباحث المشرقیة، و سهروردی در حکمة الاشراق آرای ابن سینا را نقد و بررسی کرده بودند و بدین وسیله، فلسفه مشاء رو به کم فروغ شدن گذاشته بود. نقش خواجه در این شرایط ، احیای حکمت مشاء بود.
🔺 شاهکار اصلی خواجه، فلسفی کردن کلام است که در کتاب مهمش تجرید العقاید، تبلور یافته است. مهم ترین آثار فلسفی خواجه اساس الاقتباس (در منطق) و شرح الاشارات و التنبیهات (در منطق و فلسفه) است. او در کتاب اخلاق ناصری آرای خود را در باب حکمت عملی عرضه کرده است.
1️⃣1️⃣ غزالی
🔺زین الدین ابوحامد محمدبن محمد بن احمد طوسی غزالی (450_505ق) مخالف سرسخت فلسفه است . نباید او را فیلسوف مشائی برشمرد، ولی از آنجا که در مقام منتقد فلسفه مشاء، پیش از نگاشتن کتاب تهافت الفلاسفة در نقد فلسفه، مقاصد الفلاسفة را در معرفی آرای مشائیان نوشته است، ذکر نام او در اینجا خالی از فایده نیست.
📚 منبع: کتاب حکمت مشاء ص 29_31
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #الهیات_کاربردی با رویکرد تمدنی
💠 #استاد_فلاح
1️⃣ معرفی بحث الهیات کاربردی
https://eitaa.com/fvtt_ir/2231
2️⃣ نگرش و نقش نگاه
https://eitaa.com/fvtt_ir/2326
3️⃣ نگرش الهی و توحیدی
https://eitaa.com/fvtt_ir/2387
4️⃣ آثار نگرش توحیدی (1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2438
5️⃣ آثار نگرش توحیدی (2)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2479
6️⃣ آثار نگرش توحیدی (3)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2530
7️⃣ آثار نگرش توحیدی (4)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2597
8️⃣ آثار نگرش توحیدی (5)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2641
⏳ ادامه دارد ...
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #الهیات_کاربردی با رویکرد تمدنی
💠 #استاد_فلاح
☑️ یادداشت شماره 8️⃣
🌐 مقدمه 8️⃣
▫️آثار نگرش توحیدی
1️⃣ تأثیرات روحی ـ عاطفی روی شخص
🔺 استاد شهید مرتضی مطهری (ره) در کتاب انسان و ایمان از منظری روانشناختی و جامعهشناختی به بررسی آثار و فواید ایمان مذهبی پرداختهاند(مجموعه آثار شهيد مطهري ؛ ج2 ؛ ص43). بحث از آثار ایمان مذهبی تنها بحث از آثار یک حالت روحی نیست، آنچه در ایمان مذهبی مهم است محتوای معرفتیای است که ایمان به آن تعلق گرفته است. البته آن محتوا در قالب یک گره و پیوند و تعلق قلبی در جان آدمی حضور دارد و منشأ آثاری گشته است.
🔺 «براى اينكه بهتر با آثار نيك اين «سرمايه پرارزش زندگى» و اين «ملك معنوى»[ایمان مذهبی] آشنا بشويم، مستقلا اين بحث را طرح و عنوان مىنماييم.
... ايمان مذهبى آثار نيك فراوان دارد، چه از نظر توليد بهجت و انبساط، چه از نظر نيكو ساختن روابط اجتماعى، و چه از نظر كاهش و رفع ناراحتيهاى ضرورى كه لازمه ساختمان اين جهان است.»
🔺 بحث ایشان ذیل همین مبحث (تأثیرات روحی ـ عاطفی نگرش توحیدی) قرار میگیرد. به همین جهت نگاه سریعی به محور اول از آثاری که برشمردهاند میاندازیم :
🔺 محور اول این آثار ایجاد بهجت و انبساط در شخص مؤمن است. خود این محور را در چند شاخه تفصیل دادهاند :
1️⃣ خوشبینی
🔺 «ايمان مذهبى ازآنجهت كه تلقّى انسان را نسبت به جهان شكل خاص مىدهد، به اين نحو كه آفرينش را هدفدار و هدف را خير و تكامل و سعادت معرّفى مىكند، طبعا ديد انسان را نسبت به نظام كلّى هستى و قوانين حاكم بر آن خوشبينانه مىسازد.»
2️⃣ روشندلی
🔺 «انسان همينكه به حكم ايمان مذهبى جهان را به نور حقّ و حقيقت روشن ديد، همين روشنبينى، فضاى روح او را روشن مىكند و در حكم چراغى مىگردد كه در درونش روشن شده باشد.»
3️⃣ امیدواری به نتیجه
🔺 «در منطق فرد با ايمان، جهان نسبت به تلاش اين دو دسته(راستروان و کجروان) بىطرف و بىتفاوت نيست، ... بلكه دستگاه آفرينش حامى مردمى است كه در راه حقّ و حقيقت و درستى و عدالت و خيرخواهى تلاش مىكنند.»
4️⃣ آرامش خاطر
«ايمان مذهبى به حكم اينكه به انسان ... نسبت به جهان ... اعتماد و اطمينان مىبخشد، دلهره و نگرانى نسبت به رفتار جهان را در برابر انسان زايل مىسازد و به جاى آن به او آرامش خاطر مىدهد.»
🔹ذیل سرفصل سوم (کاهش ناراحتیها) نیز میفرمایند :
🔺 «ايمان مذهبى در انسان نيروى مقاومت مىآفريند و تلخيها را شيرين مىگرداند.
انسان با ايمان مىداند هر چيزى در جهان حساب معيّنى دارد و اگر عكسالعملش در برابر تلخيها به نحو مطلوب باشد، فرضا خود اين غير قابل جبران باشد، به نحوى ديگر از طرف خداوند متعال جبران مىشود.»
🔹این شناختها در زندگی انسانی بسیار حیاتی است، به ویژه آن گاه که با نگرشهای پررنگ توحیدی غنیسازی میشود و جهانی به غایت ژرف و متوحّد و پراز اعجابهای فطری پیش چشم انسان میگذارد.
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac