eitaa logo
موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
3.8هزار دنبال‌کننده
976 عکس
55 ویدیو
48 فایل
─━━━━━━ا﷽ا━━━━━━─ ⭕️موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی (فتوت) 💢با مدیریت حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا فلاح شیروانی 📍قم، میدان سپاه، بلوار شهید اخلاقی، پلاک۱۲ 📩درگاه ارتباطی و تبادل: @Admin_fotovat 🔺نشر مطالب همراه با آدرس
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☑️ بخش 1️⃣ فکر / https://eitaa.com/fvtt_ir/1263 بخش 2️⃣ فکر / https://eitaa.com/fvtt_ir/1320 بخش 3️⃣ فکر / https://eitaa.com/fvtt_ir/1361 بخش 4️⃣ فکر / https://eitaa.com/fvtt_ir/1395 بخش 5️⃣ فکر / https://eitaa.com/fvtt_ir/1451 بخش 6️⃣ فکر / https://eitaa.com/fvtt_ir/1508 بخش 7️⃣ فکر / https://eitaa.com/fvtt_ir/1523 بخش 8️⃣ فکر / https://eitaa.com/fvtt_ir/1556 بخش 9️⃣ آزاد اندیشی / https://eitaa.com/fvtt_ir/1572 بخش 🔟 حدیث آزاداندیشی https://eitaa.com/fvtt_ir/1591 بخش 1️⃣1️⃣ حدیث آزاداندیشی https://eitaa.com/fvtt_ir/1609 بخش 2️⃣1️⃣ حدیث آزاداندیشی https://eitaa.com/fvtt_ir/1624 بخش 3️⃣1️⃣ داشتن سوگیری اساسی https://eitaa.com/fvtt_ir/1830 بخش 4️⃣1️⃣ ادب سجده بعد از بیدار شدن از خواب https://eitaa.com/fvtt_ir/1866 بخش 5️⃣1️⃣ توجه به جهل خود https://eitaa.com/fvtt_ir/1903 بخش 6️⃣1️⃣ انانیت https://eitaa.com/fvtt_ir/1956 بخش 6️⃣1️⃣ غفلتی خاص (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2022 بخش 7️⃣1️⃣ غفلتی خاص (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2083 بخش 8️⃣1️⃣ غفلتی خاص (3) https://eitaa.com/fvtt_ir/2126 بخش 9️⃣1️⃣ تغذیه انسان انقلابی از قرآن https://eitaa.com/fvtt_ir/2216 بخش 0⃣2⃣ لذت انسان انقلابی از زندگی https://eitaa.com/fvtt_ir/2270 بخش 1️⃣2️⃣ نفس اماره مهمترین دشمن https://eitaa.com/fvtt_ir/2462 بخش 2️⃣2️⃣ آیا واقعاً درد ما انقلاب است؟! https://eitaa.com/fvtt_ir/2588 —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 ، 2️⃣2️⃣ 💠آیا واقعاً درد ما انقلاب است؟! 🔺یکی از وظایف ما این است که دقت بکنیم درد اصلی ما چیست (اینجا تعارف بر نمی‌دارد) 🔺بر خلاف تلقی‌هایی که داریم درد اصلی ما انقلاب نیست. 🔺البته از باب اینکه هر امر دشواری را اگر متکلفانه به دنبالش باشید در درون شما تبدیل به حقیقت می‌شود؛ مثلا می‌گویند اگر صبور نیستی اگر با تکلف خودت را به صبوری بزنی صبور می‌شوی؛ اگر مثل کسانی که درد اصلی و دغدغه اصلی شان انقلاب است رفتار کنیم، ان شاء الله مثل آن ها می شویم. 🔺البته باید دقت کرد که این قاعده درست است ولی خودت یک دفعه فکر نکنی درد اصلی تو انقلاب است و بعد یک مرتبه خودت را معیار و مرکز قرار بدهی، و بگویی هر که با من است با انقلاب است و هر کس بی من است علیه انقلاب است. 🏷 گر کسی دردش انقلاب باشد آثارش چیست؟ 🔺علائم و آثار هم آخرش علائم است نه خود واقعیت؛ یک امتحان بکند ببیند اصل قضیه را می‌تواند بفهمد اگر مبهم بود می‌رود روی علائم آن. به اصل مسئله نگاه که بکند، (ما چون قلبمان را رها می‌کنیم هر چه می‌گردیم پیدایش نمی‌کنیم که حالا بخواهم در آن نگاه بکنم) یکی از چیزهایی که اگر انسان بنا را بر این بگذارد که یک مقدار به خودش نگاه بکند، و از برداشت‌های سریع دست بردارد، و از برداشت‌های دیگران نیز دوری کند، گاهی می‌بینی که برداشت‌های دیگران مبنای نظر شخص در مورد خودش می‌شود. 🔺حتی خداوند می‌گوید از روی نعمت‌ها و مصائبی که به تو می‌دهم قضاوت نکن که تو کی هستی. صاف به خودت نگاه کن که کی هستی. 🔺انسان یک واکاوی بکند که ببینید دردش چیست؟ موقعی که انسان قشنگ ببیند که دردمان انقلاب نیست 🔺اگر انقلاب به عنوان یک ارزش جا نیفتد موقعی که بداند که این دردش نیست رها می‌کند، ولی الحمد لله این برای ما ارزش هست؛ 🔺فضای یک نقد الذات و محاسبه النفس اینطوری را چه کسی برای انقلابی‌ها فراهم می‌کند؟ همه که به انقلابی‌ها می‌گویند انقلابی باش، بارک الله چقدر انقلابی بودی؟ بعد شروع می‌کند به دیگران پیچیدن و حتی خود آقا را نقد کردن و به پر و پای ایشان می‌پیچد. 🔺اگر درد اصلی انقلاب باشد، از روحیه رقابت نجات پیدا می‌کنیم. رقابت به خاطر انانیت است. حضرت امام خیلی با رقابت بد است. می‌گوید ریشه تمام ناملایمات ما رقابت است. ⭐️سوال اگر دید که دردش انقلاب نیست چه کند؟ استاد: این را مبنای مایوس شدن قرار ندهید. به همین خاطر خداوند باطنشان را به راحتی به آن‌ها نشان نمی‌دهد. اگر چند تا کار بکند تازه خداوند ابصر به عیوب نفسش قرار می‌دهد (ابصره بعیوب نفسه) 🌟سوال: چطور درد واقعی انقلاب پیدا کنیم؟ استاد: درد با توجه تشدید می‌شود. عناصر معنوی و قلبی با توجه تشدید می‌شوند. یک قاعده هم به طور کل این است که اعمال متناسب با یک حالت و صفت پدید آورنده آن حالت و صفت است. یکی دیگر از قواعد عقاید همراه با آن صفت است و یک قاعده دیگر هم این است که تصویر درست از آن صفت و مطلوب باعث تسریع به رسیدن می‌شود؛ مثلا انسان تصویر درست و کاملی از سخاوت داشته باشد خیلی کمک می‌کند انسان سخی بشود. اینجا هم تصویر درست از انقلابی گری خیلی کمک می‌کند به انقلابی شدن. اصلا این ساخت و موقف و ایستار غلط است و اینطوری نمی‌شود درستش کرد. اعرف الحق تعرف اهله. این خیلی جمله اعجاز آمیزی است. روی این سرمایه گذاری نمی‌شود همه با آدم‌ها می‌سنجند. عبادت‌های زیاد طرف را معیار قرار می‌دهند! در حالی که درست نیست؛ عقایدش را بگو چیست. گذشته از اینکه عقل دارد می‌گوید اینقدر تجربه دارد می‌گوید که دیگر بس است. ما باید از کارهای خوبی هم که انجام می‌دهیم به خدا پناه ببریم. حقیقت انسان هیچ چیز غیر از استئصال نیست، انتم الفقراء. یک کار خیر می‌کنیم باید از آن وحشت بکنیم. خدایا شر این کار خیر گردنم را نگیرد. ---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 💠 1️⃣ توضیحی در مورد فلسفه اشراق https://eitaa.com/fvtt_ir/2508 2️⃣ کلیاتی در باب حکمت اشراقی https://eitaa.com/fvtt_ir/2553 3️⃣ چالش در فلسفۀ اسلامی مشایی https://eitaa.com/fvtt_ir/2591 4️⃣ سیر دگرگونی فلسفه در اندیشه مسلمانان https://eitaa.com/fvtt_ir/2635 5️⃣ زندگی علمی و سلوکی سهروردی https://eitaa.com/fvtt_ir/2667 6️⃣ جوهره حکمت اشراق / سه جهت تحول در حکمت اشراق https://eitaa.com/fvtt_ir/2694 7️⃣ عدم تعارض عقل و شهود (بحث و ذوق) https://eitaa.com/fvtt_ir/2710 8️⃣ تبیین جایگاه منطقی شهود https://eitaa.com/fvtt_ir/2728 9️⃣ تأثیر روش شهودی در اندیشۀ فلسفی https://eitaa.com/fvtt_ir/2761 ⏳ ادامه دارد ... 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 💢بخش 3️⃣ 🌐 چالش در فلسفۀ اسلامی مشایی 🔺 فلسفه اسلامی مشایی به‌رغم استحکام مبانی، به‌دلیل برخی خلل‌های روش‌شناختی و هستی شناختی، بستر را برای هجوم مخالفان فراهم ساخت. به‌کارگیری انحصاری کاوش‌های استدلالی، آن هم تنها به شیوۀ منطق ارسطویی از حیث روش‌شناختی و طرحِ آرایی خاص در مباحثی از مبدأ تا معاد؛ همچون علم واجب تعالی به جزئیات، فاعلیت بعید یا قریب حق تعالی، حدوث یا قدم عالم، معاد جسمانی یا روحانی، زوال یا بقای نفوس ساذجه و مسائلی دیگر از حیث هستی شناختی، به‌تدریج اعتراض مخالفان فلسفه را برانگیختند. 🔺ازیک‌سو، اصحاب حدیث و طرف‌داران علوم نقلی که بیشتر در قالب گروه‌های کلامی ظهور یافته بودند، حملاتی گسترده بر پیکر فلسفه مشایی اسلامی وارد کردند و از سوی دیگر، باطن‌گرایان اسلامی، عارفان و صوفیان، هم روش‌های عقلی را به باد انتقادهای تندِ خود گرفتند و هم طرح هستی شناختی فسلفی را معیوب دانستند و هم دین‌پژوهی تأویل گرایانه عقل افراطی را به چالش کشیدند. 🔺 نمونه‌های کاملی از این هجوم‌ها را می‌توان در آثار فخرالدین رازی (م604ق) در میان گرایش‌های کلامی و ابوحامدغزالی (م505ق)در وادی تصوف و عرفان مشاهده کرد. سیر مخالفت با فلسفه تا بدان‌جا است که گویا در قرن ششم و اوائل قرن هفتم -به‌رغم تلاش‌های ابن‌رشد اندلسی (م 595ق)- دیگر رمقی برای ادامه حیات فلسفه مشایی اسلامی باقی نماند و همه حوزه‌های فکری-فرهنگی اسلامی، میان دو گرایش کلامی و عرفانی تقسیم شده‌ بود. همین امر سبب شد بیشتر شرق شناسان اروپایی و کسانی که به‌درستی از سیر تحولات اندیشه عقلی اسلامی آگاهی ندارند، این دوره را دوران پایان فلسفه اسلامی شمارند و مرگ فلسفه را با مرگ ابن‌رشد همراه پندارند. 🌐عوامل بقای فلسفه در میان مسلمانان 🔺 در این میان دو عامل موجب استمرار و تقویت حیات تعقّلی و اندیشه‌های فلسفی در میان مسلمانان شد 1️⃣عامل درون فلسفی 🔺 ازاین دو عامل یکی به خود فلسفه و دیگری به فلسفه ورزان و فیلسوفان اسلامی مربوط بود. آنچه درون فلسفه، به بقای آن انجامید، قوّت‌ها و استحکام مباحث فلسفی و روش تعقلیِ منطقی بود؛ به‌تدریج روشن شد ایرادهایی که به‌ویژه گرایش‌های مختلف کلامی بر فلسفه وارد کردند، بی‌مبنا بوده و مباحث فلسفی و حکمی، دقت و عمق بسیار بالایی دارد. 🔺 افراط‌های مدعیان عرفان و تصوف و بروز انواع بدعت‌ها و سنّت‌ها و رفتارهای دور از عقل و گسترش جهالت در این توده از یک‌سو و شکل‌گیری دانش عقل‌گرا و خردپسند عرفان نظری در میان محققان عرفا از دیگر سو، جایگاه و نقش عقل را در میان فرهیختگان، به‌طور چشمگیری افزایش می‌داد. 2️⃣عاملی که به فلسفه ورزان برمی‌گشت 🔺نگاه منتقدانه، اصلاح گرایانه و تحول خواهانۀ خودِ حکیمان و فیلسوفان مسلمان بوده‌است. امتیاز ویژۀ این نگاه در مقابل انتقادهای گروه‌هایی مانند متکلمان آن بود که این نگاه هرگز به معنای نادیده گرفتن ارزش‌های موجود و بنیان‌های قویم فلسفۀ ارسطویی یونانی نبود. 🔺توجه جدّی‌تر فلسفه به آموزه‌های دینی و حرکت در جهت فهم عمیق‌تر از گزاره‌های اسلامی و مطرح کردن تحلیل‌های موافق‌تر با ظواهر شریعت و دادن خدمات گوناگون به حوزه دین‌پژوهی از یک سو و ابراز تمایلاتی به حوزه عرفان و جدیت بیشتر برای درک مبانی اساسی معرفت و سلوک از سوی دیگر، به همراه دریافت پیا‌م های اساسی فلسفه و حکمت از سوی فرزانگان حوزۀ کلام و دین‌پژوهی و عرفان، تقارب روزافزون فلسفه و عرفان و دین را سبب شدند و فلسفه را حیاتی مجدد و حرکتی تازه بخشیدند. 📚 منبع: کتاب آموزش حکمت اشراق ص 6_7 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 💠 1️⃣ اهمیت حکمت مشاء https://eitaa.com/fvtt_ir/2517 2️⃣ مشرب های سه گانه فلسفی https://eitaa.com/fvtt_ir/2561 3️⃣ مشائیان و آثار مکتوب آنها (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2594 4️⃣ مشائیان و آثار مکتوب آنها (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2616 5️⃣ مشائیان و آثار مکتوب آنها (3) https://eitaa.com/fvtt_ir/2638 6️⃣ علوم و اقسام آن (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2677 7️⃣ علوم و اقسام آن (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2715 ⏳ ادامه دارد ... —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 💢بخش 3️⃣ 🌐 مشائیان و آثار مکتوب آنها (1) 1️⃣کندی 🔺ابویوسف یعقوب بن اسحق کندی ( نیمه دوم قرن دوم و نیمه اول قرن سوم هجری) در بهار نهضت ترجمه می زیست و نخستین اندیشمندی است که در عالم اسلام کوشید در مقام فلسفه ورزی و شناخت عقلی درباره موجودات و هستی آنها برآید. او تلاش کرده فلسفه یونانی را تا آنجا که ممکن است با معارف اسلامی هماهنگ کرده، به زبان عربی بنگارد. کندی را نمی توان مؤسس فلسفه اسلامی دانست، ولی به لحاظ آنکه کوشید فلسفه یونانی در عالم اسلام و با ادبیات و فرهنگ بومی منتشر شود و به گونه ای معرفی گردد که با اسلام و معارف وحیانی سازگار باشد، اهمیت دارد. 🔺 نقش اصلی کندی را در فلسفه اسلامی مشائی باید در زمینه سازی و بسترگشایی او برای تأسیس فلسفه اسلامی دانست. از کندی رساله های کوتاه و بلند فراوانی بر جای مانده است، اما مهم ترین آنها رسالة فی الفلسفة الاولی است. 2️⃣فارابی 🔺ابونصر محمدبن محمد بن طرخان بن اوزلغ معروف به فارابی (259_339) مؤسس فلسفه اسلامی(و بدین دلیل به گمان برخی مهم ترین فیلسوف فلسفه اسلامی) است.فارابی در آشفته بازار دوره نهضت ترجمه و نقل فلسفه به عالم اسلام با نوشتن کتاب های مختلف و معرفی شاخه های علمی گوناگون و به ویژه تأسیس فلسفه اسلامی، به حق معلم دوم خوانده می شود. 🔺فارابی با الهام از معارف وحیانی اسلام و با استفاه از دستاوردهای فلسفی یونانیان، به ویژه افلاطون، ارسطو و فلوطین، اصول و مبانی فلسفه اسلامی را پی ریزی کرد، ولی نتوانست آنها را گسترش دهد و به لوازم و فروعات آنها بپردازد. 🔺دغدغه اصلی فارابی، نشان دادن سعادت حقیقی انسان ( یعنی شکوفایی عقلانی و فیلسوف شدن او) و راه رسیدن به آن در این دنیا ( یعنی مدینه فاضله و شرایط و اوصاف آن) بوده است. مهم ترین آثار فلسفی او عبارتند از: آراء اهل المدینة الفاضلة، السیاسة المدنیة، فصول منتزعة، الجمع بین رأیي الحکیمین، التعلیقات، کتاب الحروف و فصوص الحکم. 3️⃣ابوالحسن عامری 🔺ابوالحسن محمدبن یوسف عامری (متوفای 381ق) اندیشمندی است که کمتر از او یاد می شود، ولی به گواهی آثار مکتوبی که از او بر جای مانده، دستی در فلسفه داشته، در موضوعاتی چون وجوب و امکان، علیت، اتحاد عقل و عاقل و معقول، و عینیت ذات صفات خداوند نظریه پردازی کرده است. آرای فلسفی عامری را می توان در آثار ذیل یافت: الامد علی الابد، الفصول فی المعالم الالهیة، القول فی الابصار و المبصر، انقاذ البشر من الجبر و القدر. 📚 منبع: کتاب حکمت مشاء ص 26_28 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 با رویکرد تمدنی 💠 1️⃣ معرفی بحث الهیات کاربردی https://eitaa.com/fvtt_ir/2231 2️⃣ نگرش و نقش نگاه https://eitaa.com/fvtt_ir/2326 3️⃣ نگرش الهی و توحیدی https://eitaa.com/fvtt_ir/2387 4️⃣ آثار نگرش توحیدی (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2438 5️⃣ آثار نگرش توحیدی (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2479 6️⃣ آثار نگرش توحیدی (3) https://eitaa.com/fvtt_ir/2530 7️⃣ آثار نگرش توحیدی (4) https://eitaa.com/fvtt_ir/2597 8️⃣ آثار نگرش توحیدی (5) https://eitaa.com/fvtt_ir/2641 ⏳ ادامه دارد ... —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac