eitaa logo
موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
3.8هزار دنبال‌کننده
976 عکس
55 ویدیو
48 فایل
─━━━━━━ا﷽ا━━━━━━─ ⭕️موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی (فتوت) 💢با مدیریت حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا فلاح شیروانی 📍قم، میدان سپاه، بلوار شهید اخلاقی، پلاک۱۲ 📩درگاه ارتباطی و تبادل: @Admin_fotovat 🔺نشر مطالب همراه با آدرس
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 💠 💢بخش 7️⃣ 🌐 عدم تعارض عقل و شهود (بحث و ذوق) 🔺برخی گمان می کنند راه عقل نه تنها از راه شهود جداست، بلکه در پاره ای موارد با یکدیگر متعارض اند و نتایج تناقض آمیز به بار می آورند. چنین گمانی بی تردید نادرست است. قواعد عقلی و منطقی به لحاظ کلیت ذاتی خود هیچ گونه تخصیصی ندارد و در همه عالم موجود وممکن و مفروض جاری و محکم اند. 🔺 از همین رو حکما و عرفای اسلامی، هر دو راه عقلی و شهودی را برای کشف واقع معتبر می دانند و بر این باورند که نه تنها هیچ تناقضی میان آنها نیست، بلکه معاضد یکدیگر و پشتیبان همدیگرند. ممکن است عقل حقیقتی را به طور مستقل در نیابد، اما در وادی کشف و شهود هیچ امری وجود ندارد که عقل آن را محال شمرده، آن را نقض کند. معاضدت و مساعدت عقل و شهود تا بدان پایه برای اهل کشف مسجّل و قطعی شده که به تدریج عقل و احکام آن به منزلۀ میزانی برای کشف و شهود مطرح شده اند. 🔺شیخ اشراق نیز در طرح روش تألیفی در فلسفه ورزی، بر همین باور است که عقل و شهود به ساحت های یکدیگر راه دارند و هیچ یک ضد دیگری و مناقض آن نیست. اگر شهود به گونه ای بود که با مبانی عقلی سازگار نبود، یا عقل آن را محال می دانست، باید در مسئله درنگ شود؛ یا شهود، یا گزارش از آن دچار اشکال است، یا مقدمات عقلی در نقطه ای مخدوش اند. باید به تحقیق و تأمل نشست، یا به تکرار شهود پرداخت تا نقص فرایند یادشده آشکار شود. 🔘توضیحی در مورد عبارات ضد عقل عارفان 🔺با این حال، همه میدانیم در طول تاریخ، عارفان اهل کشف به مقابله جدی با خردورزی عقل مداری پرداخته اند. برخی نتوانسته اند این دو نوع رویکرد عارفان درباره عقل را کنارهم معنا کنند. 1️⃣نقد عقل تاریخی 🔺وقتی نیک می اندیشیم و بر همه ابعاد ماجرا توجه کرده و کلمات اهل معرفت را در این باره بازخوانی می کنیم، می بینیم اول، نقد اهل شهود، بر عقل و عقل مداریِ تاریخی است؛ یعنی عقل موجود در زمان ایشان که عقل مشایی و کلامی اعتزالی بود، با اعتراض و انکار مواجه است. 2️⃣نقد عقل آغشته به وهم 🔺دوم، عرفا عقل آغشته به وهم را که با اوهام و تخیل ها در هم آمیخته است (عقل جزئی) را قبول نداشته و نقد می کنند و إلّا عقل سلیم و عقل منوّر به نورانیت قلب، مورد تأئید و قبول ایشان است. 3️⃣مخالفت با تأویل های خلاف ظاهر خردگرایان 🔺سوم، اهل کشف، تأویل های مخالفِ ظاهر خردگرایان فلسفی و کلامی را که به دست کشیدن از ظواهر بسیاری از آموزه های دینی منجر می شده، نکوهش کرده اند، اما عقلِ منوّر، به نورانیت شرع مورد تأیید عارفانِ اهل کشف و شهود است. 4️⃣ضعف ذاتی معرفت عقلی نسبت به معرفت شهودی 🔺چهارم، بسیاری از نقدهای اهل معرفت بر عقل و عقل گرایی به جهت آن است که معرفت عقلانی معرفت ضعیفی است و مشکلاتی به همراه دارد که این ضعف ها و مشکلات در معرفت حضوریِ شهودی وجود ندارند. از همین رو، پس از آنکه صدرالمتألهین هماهنگی و هم ساحتی شهود و عقل و دین را به اثبات رساند، عرفایِ پس از وی نه تنها این نوع خردورزی را قبول کردند، بلکه یکی از بهترین راه های رسیدن به مباحث عرفانی را آثار ملاصدرا دانستند. 📚 منبع: کتاب آموزش حکمت اشراق ص 19_22 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🏴 السَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ 🏴 ⬛️ ⬛️ ◼️محرّم و صفر است كه اسلام را نگه داشته است. فداكارى سيد الشهدا- سلام اللَّه عليه- است كه اسلام را براى ما زنده نگه داشته است؛ زنده نگه داشتن عاشورا با همان وضع سنتى خودش از طرف روحانيون، از طرف خطبا، با همان وضع سابق و از طرف توده ‏هاى مردم با همان ترتيب سابق‏ [باید اتفاق بیفتد] بايد بدانيد كه اگر بخواهيد نهضت شما محفوظ بماند، بايد اين سنتها را حفظ كنيد. ▪️اين خون سيد الشهداست كه خونهاى همه ملتهاى اسلامى را به جوش مى‏ آورد و اين ... عاشوراست كه مردم را به هيجان مى‏ آورد و براى اسلام و براى حفظ مقاصد اسلامى مهيا مى‏ كند. در اين امر، سستى نبايد كرد. 📚 صحیفه امام ج 15، ص 330-331 ▪️▪️▪️ 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 💠 1️⃣ اهمیت حکمت مشاء https://eitaa.com/fvtt_ir/2517 2️⃣ مشرب های سه گانه فلسفی https://eitaa.com/fvtt_ir/2561 3️⃣ مشائیان و آثار مکتوب آنها (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2594 4️⃣ مشائیان و آثار مکتوب آنها (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2616 5️⃣ مشائیان و آثار مکتوب آنها (3) https://eitaa.com/fvtt_ir/2638 6️⃣ علوم و اقسام آن (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2677 7️⃣ علوم و اقسام آن (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2715 ⏳ ادامه دارد ... —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 💢بخش 7️⃣ 🌐 علوم و اقسام آن 🔘تقسیم بندی علوم در منطق المشرفیین ابن سینا 1️⃣علوم موقت 🔺علومی که در همه دوران ها و زمان ها جریان ندارند، بلکه فقط در برهه ای از زمان معتبرند و سپس فراموش می شوند یا در برهه ای از زمان مغفول اند و بعداً به آنها توجه می شود. 2️⃣حکمت 🔺علومی که در همه زمان ها جریان دارند و در خصوص همه اجزای زمان یکسان اند. 🔘تقسیم حکمت به اصول و فروع 🔺او درباره قسم اول، نه توضیح دیگری داده و نه مثالی ذکر کرده است، اما قسم دوم، یعنی آنچه را حکمت خوانده، به دو قسم تقسیم کرده است: اصول و فروع. حکمت های فرعی، علومی اند مانند پزشکی ، کشاورزی، علوم جزئی منسوب به تنجیم و دیگر صنایع و حرفه ها. 🔘تقسیم حکمت اصلی به آلی و غیر آلی 🔺اما علوم اصلی بر دو نوع است: حکمت اصلی آلی و حکمت غیرآلی. حکمت آلی که همان منطق است، دانشی است که مقصود از آن مستقیماً شناختن موجودات طبیعی و ماورای طبیعی نیست، بلکه این است که طالب از آن به عنوان ابزار و آلت تحصیل علوم دیگر بهره برد. حکمت غیر آلی ، علمی است که به وسیله آن ، امور عالم مادی و عالم ماورای ماده شناخته می شود. 🔘تقسیم حکمت غیر آلی به نظری و عملی 🔺حکمت غیر آلی دو قسم می شود: حکمت نظری و حکمت عملی. حکمت نظری، دانشی است که غایت آن تزکیه نفس است، تنها به وسیله صورت معلوم که برای نفس حاصل می شود. مانند علم توحید و هیئت. 🔺اما حکمت عملی، دانشی است که غایت آن فقط تزکیه نفس به وسیله صورت ادراکی حاصل شده برای نفس نیست، بلکه افزون بر آن ، عمل کردن طبق آنچه صورتش در نفس منقوش شده نیز مقصود است. 🔘اقسام 4گانه حکمت نظری 🔺حکمت نظری موجودات را که مستقل از افعال انسان هستند، بررسی می کند. موجودات و امور مربوط به آنها چهار قسم اند. 🔺قسم اول اموری که در حد (تعریف) و قوام (وجود) وابسته به ماده معیّن و مخلوط با آن هستند 🔺قسم دوم اموری که مانند قسم قبل، هم در حد و هم در وجود به ماده وابسته اند، ولی برای ذهن ممتنع نیست که در تعریف و یا در وجود خارجی، ماده معیّنی را برای آنها اعتبار نکند؛ یعنی اگر مانعی وجود نداشته باشد، آنها می توانند در هر ماده ای تحقق بیابند؛ مانند دو بودن و سه بودن ( الثنائیة و الثلاثیة ) 🔺قسم سوم اموری است که کاملاً از ماده و حرکت جدایند و نمی توانند مخلوط با ماده شوند؛ مانند خالق متعال و برخی از فرشتگان 🔺قسم چهارم امور و معانی ای هستند که گاهی در ماده و مخلوط با ماده اند و زمانی مجرد از ماده و جدا از آن اند؛ مانند وحدت و کثرت، کلی و جزئی و علت و معلول. 🔺علم به قسم اول علم طبیعی، دوم ریاضی، سوم الهی و چهارم کلی نامیده می شود. 🔘اقسام 4گانه حکمت نظری 🔺حکمت عملی به چهار قسم تقسیم می شود: اخلاق، تدبیر منزل، تدبیر مدینه و صناعت شارعه. 🔺علم اخلاق، دانشی است که به انسان می آموزد اخلاق و رفتار فردی او باید چگونه باشد تا در دنیا و آخرت سعادت مند شود. 🔺علم تدبیر منزل، دانشی است که به انسان می آموزد منزل مشترک میان شوهر و همسر و فرزندان و غلامان و روابط بین آنها چگونه باید تدبیر شود. 🔺علم تدبیر مدینه (سیاست یا کشور داری)، دانشی است که به انسان می آموزد شهر چگونه باید اداره و تدبیر شود، مدینه فاضله چیست و مدینه ردیئه کدام است و ... . 🔺علم قوانین حاکم بر فرد، منزل و مدینه (الصناعة الشارعة) دانشی است که قوانین و مقرراتی را که باید در اخلاق، تدبیر منزل و تدبیر مدینه اجرا شود، بررسی می کند. 🔺ابن سینا معتقد است اخلاق، تدبیر منزل و تدبیر مدینه باید هر کدام متولی مستقلی داشته باشد واز این رو ، هر یک از آنها در علم جداگانه ای بررسی می شوند، ولی قانون گذاری در آنها نباید جداگانه و بدون توجه به دیگری باشد، بلکه قانون گذاری همۀ آن سه علم، باید یکی باشد و او همان پیامبر است. 📚 منبع: کتاب حکمت مشاء ص 40_43 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 💠 1️⃣ معرفی محتوای کتاب https://eitaa.com/fvtt_ir/2466 2️⃣ معنای لغوی تصوف https://eitaa.com/fvtt_ir/2492 3️⃣ معنای اصطلاحی تصوف https://eitaa.com/fvtt_ir/2541 4️⃣ معنای اصطلاحی عرفان https://eitaa.com/fvtt_ir/2582 5️⃣ عرفان عملی و نظری https://eitaa.com/fvtt_ir/2603 6️⃣ عرفان عملی https://eitaa.com/fvtt_ir/2628 7️⃣ عرفان نظری https://eitaa.com/fvtt_ir/2655 8️⃣ محورهای اساسی در عرفان نظری https://eitaa.com/fvtt_ir/2688 9️⃣ امکان دستیابی به معارف شهودی https://eitaa.com/fvtt_ir/2704 🔟 هماهنگی عرفان با عقل و دین https://eitaa.com/fvtt_ir/2718 1️⃣1️⃣ تأثیرات عرفان عملی و نظری بر یکدیگر https://eitaa.com/fvtt_ir/2755 2️⃣1️⃣ هویت اسلامیِ عرفان اسلامی (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2813 ⏳ ادامه دارد ... —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 💢بخش 🔟 🌐هماهنگی عرفان با عقل و دین 🔺 شاید بتوان گفت: بزرگ ترین مشکلی که فرهیختگان غرب را به ستوه آورده، آن است که بین عرفان _راه دل_ و فلسه_راه عقل_و دین_راه وحی_ نه تنها هماهنگی نمی بینند، بلکه تضاد و مخالفت را احساس می کنند، اما در فرهنگ اسلامی نه تنها بین این سه حوزه تضادی قایل نیست، بلکه احساس خوش هماهنگی و همگرایی مشام جان ها را می پروراند و ذایقه را شیرین می کند و این احساس در درجۀ نخست مرهون شریعت سامیۀ اسلام و در درجۀ دوم، مدیون زحمات حکما و عرفای اسلامی است. 🔘 علل نقد عارفان بر عقل گرایی 🔺 اولاً: نقد عرفان، بر عقل و عقل مداریِ تاریخی است؛ یعنی عقل موجود در زمان ایشان که «عقل مشایی» بود، مورد اعتراض و انکار ایشان و البته تا حدودی نیز، حق با ایشان است. 🔺ثانیاً: عرفا عقل آغشته به وهم را که با وهم ها و تخیل ها در هم آمیخته است، قبول نداشته و نقد می کنند. والّا عقل سلیم و عقل منوّر که با نورانیت قلب، نورانی شده است، مورد تأیید و قبول ایشان است. 🔺 و ثالثاً: در عرفان نظری، عارفان در پی معرفت برتر می باشند و در مقایسۀ معرفت های حضوری و شهودی با معرفت های حصولی و ذهنی، هرگز معارف عقلی و ذهنی به درجۀ معارف شهودی نمی رسد. 1️⃣ راه وحی و دین 2️⃣ راه مکاشفه و شهود 3️⃣راه عقل، برهان واستدلال 🔺فرهیختگان مسلمان هر سه را مصیب به واقع می شمارند و معتقدند که از طریق هر یک می توان به واقعیت دست یافت، اما از آنجایی که واقعیت یکی است، این سه راه معرفت، ما را به سه چیز مختلف، متضاد و متناقض نمی رسانند. 🔺پرواضح است که از جهت معرفتی و ادراکی _از آن جهت که خود انسان دریابد_ هیچ یک از این دو به دیدار مستقیم و شناخت شهودی نمی رسد. 🔺 اگر اطمینان در تطابق با واقع و دوری از آسیب های ادراکی ، ملاک و میزان سنجش قرار گیرد، به تأکید و تصریح عارفان، در درجۀ نخست معارف وحیانی و پس از آن معارف کشفی و در پی آن معارف عقلی قرار دارد؛ زیرا عرفا وحی را کشف برتر و وحیِ ختمی را کشف اتمّ می دانند. 📚 منبع: کتاب آشنایی با مجموعه عرفان اسلامی ص 64_67 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
هدایت شده از نسیم حکمت
با سلام ضمن عرض تسلیت به مناسبت ایام حزن اهل بیت علیهم السلام، به اطلاع سروران گرامی می رساند با استعانت الهی، ان شاء الله دروس استاد یزدان پناه از روز سه شنبه 25 شهریور 1399 آغاز خواهد شد. https://eitaa.com/nasimehekmat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا