eitaa logo
موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
3.7هزار دنبال‌کننده
967 عکس
54 ویدیو
48 فایل
─━━━━━━ا﷽ا━━━━━━─ ⭕️موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی (فتوت) 💢با مدیریت حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا فلاح شیروانی 📍قم، میدان سپاه، بلوار شهید اخلاقی، پلاک۱۲ 📩درگاه ارتباطی و تبادل: @Admin_fotovat 🔺نشر مطالب همراه با آدرس
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 💠 ☑️ بریده هایی از کلاس 💢بخش 3️⃣1️⃣ 🌐 علی وجهٍ کلی (1) 🏷 متن نهایه: فإذا بحثنا هذا النوع من البحث أمكننا أن نستنتج به أن كذا موجود و كذا ليس بموجود و لكن البحث عن الجزئيات خارج من وسعنا على أن البرهان لا يجري في الجزئي بما هو متغير زائل.و لذلك بعينه ننعطف في هذا النوع من البحث إلى البحث عن حال الموجود على وجه كلي فنستعلم به أحوال الموجود المطلق بما أنه كلي ❇️ توضیح قید علی وجهٍ کلی و اینکه در فلسفه از جزئیات بحث نمی شود 🔺دو دلیل برای عدم بحث از جزئیات در فلسفه می‌آورد 1. جزئی قابل احصاء نیست. از وسع ما خارج است. 2. جزئی متغیر زائل است. در جزئی برهان راه ندارد. 🔹منظور از جزئی چیست؟ 1. منظور قضیه جزئیه نیست. (جزیئه در مقابل کلیه که در سور قضایا می‌گویند) 2. منظور قضیه شخصیه است. 1️⃣ راه اول: جزئی نه کاسب است نه مکتسب 🔺جزئی نه کاسب است نه مکتسب، کاسب یعنی او بیاید اعطا نتیجه‌ای کند اعطاء یک امر دیگری کند؛ مکتسب نیست یعنی هیچ گاه جزئی هم از دل یک قیاس به دست نمی‌دهد. 🔺کاسب نیست: از جزئی نمی‌شود نتیجه‌ای گرفت؛ ده بار هم ببینی می‌خندد نمی‌توانی نتیجه خندان بودن را بگیری. و نمی‌توان خندان بودن غیر زید را نتیجه گرفت. 🔺مکتسب نیست: هیچگاه از دل قضایا قضیه شخصیه به دست نمی‌آید. ممکن است موجبه جزئیه یا سالبه جزئیه به دست بیاید ولی شخصیه به دست نمی‌آید. 🔺قضیه شخصیه در هیچ یک از علوم برهانی به کار نمی‌رود و حتی بحث فلسفه هم نیست. 🔺این کاسب و مکتسب را ما روی قیاس مطرح کردیم اگر در حد و تعریف ببرید باید عبارت را تغییر بدهید. 🔺در قضیه شخصیه ما آن را با حس می‌یابیم و نمی‌دانیم مبرر آن چیست، لذا قابل تغییر است و فی حد ذاته فساد پذیر است و نمی‌شود گفت الا و لابد اینچنین است؛ اما اگر علت را دانستیم از فضای شخصیه خارج می‌شود و به کلی باب برهان وارد می‌شود. 🔺موقعی که بعض الانسان گفته می‌شود به جزئی بما هو کلی نگاه شده است. 🔺نه تنها از جزئی نمی‌شود جزئی نتیجه گرفت بلکه حتی از کلی نیز نمی‌توان یک جزئی (به معنای شخصی) نتیجه گرفت. 2️⃣ راه دوم: کلی بودن مقدمات به معنای کلی باب برهان (در پست بعد خواهد آمد) 📚 منبع: درس خارج نهایه - سال اول - 1393-1392 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 💠 1️⃣ معرفی محتوای کتاب https://eitaa.com/fvtt_ir/2466 2️⃣ معنای لغوی تصوف https://eitaa.com/fvtt_ir/2492 3️⃣ معنای اصطلاحی تصوف https://eitaa.com/fvtt_ir/2541 4️⃣ معنای اصطلاحی عرفان https://eitaa.com/fvtt_ir/2582 5️⃣ عرفان عملی و نظری https://eitaa.com/fvtt_ir/2603 6️⃣ عرفان عملی https://eitaa.com/fvtt_ir/2628 7️⃣ عرفان نظری https://eitaa.com/fvtt_ir/2655 8️⃣ محورهای اساسی در عرفان نظری https://eitaa.com/fvtt_ir/2688 9️⃣ امکان دستیابی به معارف شهودی https://eitaa.com/fvtt_ir/2704 🔟 هماهنگی عرفان با عقل و دین https://eitaa.com/fvtt_ir/2718 1️⃣1️⃣ تأثیرات عرفان عملی و نظری بر یکدیگر https://eitaa.com/fvtt_ir/2755 2️⃣1️⃣ هویت اسلامیِ عرفان اسلامی (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2813 ⏳ ادامه دارد ... —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 💢بخش 3️⃣ 🌐 معنای اصطلاحی تصوف 🔘 تعریف 1 معروف کرخی 🔺 التصوّف الاخذ بالحقائق والیأس ممّا فی ایدی الخلائق؛«تصوف، گرفتن و یافتن حقایق هستی و مأیوس گشتن از دنیای مردم است». 🔘ویژگی مهم تعریف معروف کرخی 🔺جامعیت آن نسبت به دو بُعد اصلی عرفان اسلامی یعنی بُعد معرفتی و عملی است. 🔘 تعریف 2 جنید بغدادی 🔺 «تصوف آن است که خدا تو را از خودت بمیراند و به خود زنده گرداند». 🔘 تعریف 3 ابوبکر کتانی 🔺التصوف صفاءٌ و مشاهدة. یعنی تصوف از دو حقیقت تشکیل شده است؛ نخست صفای قلب و تطهیر باطن، که به عرفان عملی و سلوک اشاره دارد و دوم مشاهدۀ حقایق و رسیدن به معارف شهودی که به عرفان نظری و معرفت نظر دارد. 🔘تعریف 4 ابن عربی 🔺التصوّف الوقوف مع الآداب الشرعیّة ظاهراً و باطناً و هی الخلق الالهیّة؛ «تصوف، پایبندی به آداب شریعت در ظاهر و باطن است ک همان اخلاق الهی می‌باشد». 📚 منبع: کتاب آشنایی با مجموعه عرفان اسلامی ص 41-43 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 💠 1️⃣تحصیل حوزوی یک تخصص برای خدمت به جامعه https://eitaa.com/fvtt_ir/1854 2️⃣ عناصر مؤثر برای رسیدن به تخصصی مؤثر در حوزه برای خدمت به نهضت https://eitaa.com/fvtt_ir/1885 3️⃣ دغدغه‌ها انسان‌سازند https://eitaa.com/fvtt_ir/1915 4️⃣ ظرفیت‌های حیاتطلبگی https://eitaa.com/fvtt_ir/1941 5️⃣ انقلاب اسلامی حادثه‌ای عظیم(1) https://eitaa.com/fvtt_ir/1985 6️⃣ انقلاب اسلامی حادثه‌ای عظیم(2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2010 7️⃣ پیچ تاریخی (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2029 8️⃣ پیچ تاریخی (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2063 9️⃣ پیچ تاریخی (3) https://eitaa.com/fvtt_ir/2108 🔟 روند تعریف مأموریت(1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2137 1️⃣1️⃣ روند تعریف مأموریت(2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2159 2️⃣1️⃣ روند تعریف مأموریت(3) https://eitaa.com/fvtt_ir/2209 3️⃣1️⃣ اندیشه پشتیبان انقلاب اسلامی(1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2251 4️⃣1️⃣ اندیشه پشتیبان انقلاب اسلامی(2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2350 5️⃣1️⃣ اندیشه پشتیبان انقلاب اسلامی(3) https://eitaa.com/fvtt_ir/2410 6️⃣1️⃣ اندیشه پشتیبان انقلاب اسلامی(4) https://eitaa.com/fvtt_ir/2450 7️⃣1️⃣ اندیشه پشتیبان انقلاب اسلامی(5) https://eitaa.com/fvtt_ir/2472 8️⃣1️⃣ اندیشه پشتیبان انقلاب اسلامی(6) https://eitaa.com/fvtt_ir/2496 9️⃣1️⃣ اندیشه پشتیبان انقلاب اسلامی(7) https://eitaa.com/fvtt_ir/2514 0️⃣2️⃣ اندیشه پشتیبان انقلاب اسلامی(8) https://eitaa.com/fvtt_ir/2547 1️⃣2️⃣ اندیشه پشتیبان انقلاب اسلامی(9) https://eitaa.com/fvtt_ir/2606 🌐 این مجموعه به صورت یک کتاب چاپ شده است، برای تفصیل بیشتر و برای تکمیل این مباحث می توانید از لینک زیر کتاب را تهیه فرمایید. https://eitaa.com/fvtt_ir/2579 —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 🔺 جلسه با جمعی از طلاب 💠 بخش 0️⃣2️⃣ 🔴تأملی در مختصات نگرش نوین توحیدی (8) ✅ (7) 🌐ضرورت اندیشه (4) 🔘 انقلاب اسلامی 5️⃣ از پر نشدن این خلأ توسط جامعۀ علمی 🔺 ما را داشتیم بعد از فتنه‌ی 88 آقای حجاریان؛ آمد گفت که این فتنه زیر سر بود. ما واقعاً نفهمیدیم این به خاطر زرنگی بود یا چیز دیگری؛ البته بعد این مصاحبه آزادش کردند، نفهمیدیم زرنگی کرد بالاخره هیچ‌چیز را گردن نگرفت ولی یک حرف خیلی اساسی زد. 🔺 بعدش حضرت آقا این سخنرانی را کرد، یعنی به‌سرعت حضرت آقا استقبال کردند انگار یک‌چیزی گلویش گیرکرده بود تا این را گفت حضرت آقا یک سخنرانی علیه علوم انسانی کرد؛ 🏷 حضرت آقا: «آن حقيقت اول كه گفتيم نظام مستظهر به است، به خاطر اين است كه سياسى و نظريه‌پردازى در همه‌ى جریان‌های اداره‌ى يك ملت و يك كشور در به عهده‌ى علماى دين است. آن‌کسانی مي‌توانند در باب نظام اقتصادى، در باب مديريت، در باب مسائل جنگ و صلح، در باب مسائل تربيتى و مسائل فراوان ديگر نظر اسلام را ارائه بدهند كه متخصص دينى باشند و دين را بشناسند. اگر جاى اين نظريه‌پردازى پر نشد، اگر علماى دين اين كار را نكردند، نظريه‌هاى غربى، نظريه‌هاى غيردينى، نظريه‌هاى مادى جاى آن‌ها را پر خواهد كرد. هيچ نظامى، هيچ مجموعه‌اى در خلأ نمي‌تواند مديريت كند؛ يك نظام مديريتى ديگرى، يك نظام اقتصادى ديگرى، يك نظام سياسى ديگرى كه ساخته‌وپرداخته‌ی اذهان مادى است، مى‌آيد جايگزين مي‌شود؛ همچنان كه در آن مواردى كه اين خلأها محسوس شد و وجود داشت، اين اتفاق افتاد.» «اينكه بنده درباره‌ى علوم انسانى در دانشگاه‌ها و خطر اين
دانش‌هاى ذاتاً مسموم 
هشدار دادم - هم به دانشگاه‌ها، هم به مسئولان - به خاطر همين است. اين علوم انسانى‌اى كه امروز رایج است، محتواهایی دارد كه ماهيتاً معارض و مخالف با حركت اسلامى و نظام اسلامى است؛ متكى بر جهان‌بينى ديگرى است؛ حرف ديگرى دارد، هدف ديگرى دارد. وقتى این‌ها رایج شد، مديران بر اساس آن‌ها تربيت مي‌شوند؛ همين مديران مى‌آيند در رأس دانشگاه، در رأس اقتصاد كشور، در رأس مسائل سياسى داخلى، خارجى، امنيت، غيره و غيره قرار مي‌گيرند. حوزه‌هاى علميه و علماى دين پشتوانه‌هایی هستند كه موظف‌اند نظريات اسلامى را در اين زمينه از متون الهى بيرون بكشند، مشخص كنند، آن‌ها را در اختيار بگذارند، براى برنامه‌ريزى، براى زمينه‌سازى‌هاى گوناگون. پس نظام اسلامى پشتوانه‌اش علماى دين و علماى صاحب‌نظر و نظريات اسلامى است؛ لذا نظام موظف به حمايت از حوزه‌هاى علميه است، چون تكيه‌گاه اوست.» 📚 (29/ 07/ 1389) بيانات در ديدار طلاب، فضلا و اساتيد حوزه علميه قم —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
📝 فهرستی از مطالب کانال مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی (فتوت) 🌐 مطالب در حال بارگذاری 1️⃣ آشنایی با عرفان اسلامی - استاد امینی نژاد 🔗 لینک فهرست 2️⃣ بریده هایی از درس خارج نهایه - استاد یزدانپناه 🔗 لینک فهرست 3️⃣ دیدگاه ها و باورداشت های اسلامی_انقلابی - استاد فلاح 🔗 لینک فهرست 4️⃣ فلسفه فلسفه اسلامی - استاد یزدانپناه 🔗 لینک فهرست 5️⃣ یادداشت های کلاس اصول فلسفه و روش رئالیسم - استاد فلاح 🔗 لینک فهرست 6️⃣ آشنایی با حکمت اشراق - استاد یزدانپناه 🔗 لینک فهرست 7️⃣ آشنایی با حکمت مشاء - استاد کردفیروزجایی 🔗 لینک فهرست 8️⃣ الهیات کاربردی با رویکرد تمدنی - استاد فلاح 🔗 لینک فهرست 9️⃣ تاریخ فلسفه 🔗 لینک فهرست 🔟 نکات اخلاقی - استاد فلاح 🔗 لینک فهرست 1️⃣1️⃣ فلسفه از نگاه امام خمینی (ره) 🔗 نمونه: 1 2 3 2️⃣1️⃣ فلسفه از نگاه امام خامنه ای (مدظله) 🔗 نمونه: 1 2 3 3️⃣1️⃣ پست های مناسبتی 🔗 نمونه: 1 23 4 4️⃣1️⃣ اطلاع رسانی برگزاری نشست های تخصصی فلسفی مؤسسه 🔗 نمونه: 1 2 3 5️⃣1️⃣ معرفی مؤسسه 🔗 لینک فهرست 6️⃣1️⃣ صوت بیانات اخلاقی - استاد فلاح 🔗لینک فهرست 7️⃣1️⃣معرفی کتاب 🔗لینک فهرست 🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆 🌐 مطالب به پایان رسیده 1️⃣بعد تربيتي عرفان اسلامي - استاد یزدانپناه 🔗 لینک فهرست 2️⃣مؤلفه هاي مكتب عرفاني ناب و برتر - استاد یزدانپناه 🔗 لینک فهرست 3️⃣ریشه داری عرفان اسلامی در کتاب و سنت - استاد یزدانپناه 🔗 لینک فهرست 4️⃣جلسه با طلاب دوره جامع حکمت و عرفان - استاد یزدانپناه 🔗 لینک فهرست 5️⃣راهكارهاي ارتقاي فلسفه در حوزه - استاد یزدانپناه 🔗 لینک فهرست 6️⃣عرفان نظری از نگاه امام خمینی (ره) - استاد یزدانپناه 🔗 لینک فهرست 7️⃣ کارکردهای فلسفه خوانی - استاد یزدانپناه 🔗 لینک فهرست 8️⃣ مقدماتی برای ورود به فلسفه - استاد امینی نژاد 🔗 لینک فهرست 9️⃣ مصاحبه امتداد حکمت - استاد امینی نژاد 🔗 لینک فهرست 🔟فایل صوتی دروس اخلاق برگزار شده در مؤسسه - اساتید اخلاق 🔗 نمونه: 1 2 3 4 1️⃣1️⃣ بیانات اخلاق استاد امینی نژاد 🔗 لینک فهرست 2️⃣1️⃣ فقه اقتصاد مقاومتی - استاد یوسفی 🔗 لینک فهرست 3️⃣1️⃣ فقه نظام اقتصادی اسلامی - استاد یوسفی 🔗 لینک فهرست 4️⃣1️⃣ الگویی ایرانی اسلامی پیشرفت - استاد فلاح 🔗 لینک فهرست 5️⃣1️⃣ اندیشه های نظام ساز اصول فقه - استاد اسدپور 🔗 لینک فهرست ❇️ صوت تدریس بدایه الحکمه دوره جامع و اشارات استاد امینی نژاد در کانال بانک صوتی 🔗 لینک فهرست ⭐️⭐️⭐️ ⭐️ ثبت نام دوره های حضوری و مجازی حکمت اسلامی برادران و خواهران 🔗 لینک ثبت نام —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 💠 1️⃣ توضیحی در مورد فلسفه اشراق https://eitaa.com/fvtt_ir/2508 2️⃣ کلیاتی در باب حکمت اشراقی https://eitaa.com/fvtt_ir/2553 3️⃣ چالش در فلسفۀ اسلامی مشایی https://eitaa.com/fvtt_ir/2591 4️⃣ سیر دگرگونی فلسفه در اندیشه مسلمانان https://eitaa.com/fvtt_ir/2635 5️⃣ زندگی علمی و سلوکی سهروردی https://eitaa.com/fvtt_ir/2667 6️⃣ جوهره حکمت اشراق / سه جهت تحول در حکمت اشراق https://eitaa.com/fvtt_ir/2694 7️⃣ عدم تعارض عقل و شهود (بحث و ذوق) https://eitaa.com/fvtt_ir/2710 8️⃣ تبیین جایگاه منطقی شهود https://eitaa.com/fvtt_ir/2728 9️⃣ تأثیر روش شهودی در اندیشۀ فلسفی https://eitaa.com/fvtt_ir/2761 ⏳ ادامه دارد ... 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 💢بخش 2️⃣ 🌐کلیاتی در باب حکمت اشراقی 1️⃣نمای فلسفۀ اسلامی پیش از شیخ اشراق 🔺منطق و فلسفۀ ارسطویی و آموزه‌های بسیاری دیگر از اندیشمندان یونانی، پس از ورود به حوزۀ اندیشه اسلامی در قرن دوم هجری و گذار از مرحلۀ انتقال و ترجمه، از سوی کسانی همچون یعقوب‌بن‌اسحاق کندی(م260ق)، ابونصر فاربی(م339ق) و ابن‌سینا (م428ق)، یعنی از سده سوم تا نیمه نخست سدۀ پنجم، نه تنها پیام‌های آن دریافت شد، بلکه آنچنان شرح و بسط یافت که در بازگشت مجدد خود به اروپا، به‌عنوان بهترین منابع تفسیر فلسفۀ ارسطویی تلقّی شد؛ تا آنجا که تحت تأثیر ساختارهای کلی شریعت اسلامی، حذف‌ها و به‌ویژه افزوده‌های گسترده‌ای در آن صورت پذیرفت که باید از آن با نام «قرائت اسلامی از فلسفه یونانی» یاد کرد. 🔺 اما این همه نتوانست پاسخگوی حل و هضم همۀ جنبه‌های مطرح شده در شریعت اسلامی باشد و انتظارها را برآورده سازد. از همین‌رو، به تدریج ضعف‌های فلسفۀ مشّاء اسلامی، در اوج تثبیت و بالندگی و شکوفایی _ هم از نظر روشی و هم از لحاظ محتوایی _ بروز یافت و مخالفت‌ها از هرسو آغاز شد. 📚 منبع: کتاب آموزش حکمت اشراق ص 5 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac