موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
✅ #کلام_استاد ☑️ #بعد_تربيتي_عرفان_اسلامي 🔴#بخش_1 #استاد_يزدانپناه https://eitaa.com/fvtt_ir/649 📌
✅ #کلام_استاد
☑️ #بعد_تربيتي_عرفان_اسلامي
🔴#بخش_2
🔘 لازم به يادآوري است يافتن استاد توانا،آگاه و به دور از انانيت و غوغا و در عين حال، همراه با سالك از امور بسيار حساس در اين مسير است. بايد از اساتيد دروغين و خرقه پوشان انانيت زده و دكان داران آلوده، به شدت دوري جست كه جز گمراهي و تباهي بهرهاي نخواهد داشت. ازاينرو، در عرفان اسلامي شرايط ويژهاي ـ همچون متابعت كامل از شريعت ختمي، اطلاع از ضماير و سراير، وصول به حق و مانند آن ـ براي استاد راه معرفي كرهاند.
🔘 به هر حال، عرفان اسلامي، تربيت و پرورش جانها را هم در كنار عرفان عملي و نظري در دستور كار خود دارد. از اينرو، اين بعد تكميل كننده ابعاد ديگر خواهد بود. عرفان هرگز نميتواند از بخش عمل و تربيت تهي باشد، بلكه چنين پرورش عرفاني يكي از اركان اصلي مجموعه عرفان شمرده ميشود؛ زيرا به مدد آن سالك و واصل الي الله و عارف بالله معنا پيدا ميكند و آثاري همچون عرفان نظري و عملي و ادبي را به ارمغان ميآورد.
🔘اين بعد در طي سدهها، به تدريج بهصورت سلسلههاي عرفاني ظاهر گشت كه هر سلسله براي خود استاد خاص و دستورات ويژه داشته و روش منحصر به فردي را ارائه نموده است. برخي سلسلهها، همچون سلسلة ملاحسينقلي همداني در پرورش انسانهاي والا و سالكان حقيقي نقش بسيار مثبتي داشتهاند. در گذر زمان برخي سلسلهها پديد آمدند كه در منش، روش اختصاصي و دستورات به انحراف كشيده شدند. اين امر از ديد محققان و بزرگان عرفان پنهان نمانده است و به صراحت زبان به اعتراض گشودهاند. جامي در نفحات الانس در ذيل عنوان احمد رفاعي، به برخي از اصحاب او اشاره ميكند که معرفت و عرفانشان خلاصه ميشود در داخل شدن در آتش و بازي با مارها و با نقدي تند بر آنها از اين امور شيطاني به خدا پناه ميبرد.
#استاد_يزدانپناه
📝برگرفته از بخش «سخن نخست» نشريه حكمت عرفاني، شماره 5، بهار و تابستان 1392
📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
971201-درس اخلاق-استاد مجاهدی-LQ.mp3
13.28M
📻 #صوت
#درس_اخلاق
#استاد_مجاهدی
🗓 تاریخ جلسه: 1397/12/01
📌موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
عید مبعث مبارک باد.
#بزرگترین_روز_تاریخ
1⃣ #امام_خمینی
اگر شرافت زمان به واسطه حادثه اى است كه در آن زمان واقع مى شود، بايد عرض كنم كه روز بعثت رسول اكرم در سرتاسر دهر؛ «مِنَ الازَلِ الَى الابَد»، روزى شريفتر از آن نيست؛ براى اينكه حادثه اى بزرگتر از اين حادثه اتفاق نيفتاده. حوادث بسيار بزرگ در دنيا اتفاق افتاده است؛ بعثت انبياى بزرگ، انبياى اولو العزم و بسيارى از حوادث بسيار بزرگ، لكن حادثه اى بزرگتر از بعثت رسول اكرم نشده است و تصور هم ندارد كه بشود.
◀️ صحيفه امام، ج12، ص: 419
2⃣ #امام_خامنه_ای
. روز مبعث، بى شك بزرگترين روز تاريخ بشر است؛ زيرا هم آن كسى كه طرف خطاب خداوند قرار گرفت و مأموريت بر دوش او گذاشته شد يعنى وجود مكرّم نبىّ بزرگوار اسلام صلّى الله عليه و آله و سلّم بزرگترين انسان تاريخ و عظيم ترين پديده ى عالم وجود و مظهر اسم اعظمِ ذات اقدس الهى است؛ يا به تعبيرى خودِ اسم اعظم الهى وجود مبارك اوست و هم از اين جهت كه آن مأموريتى كه بر دوش اين انسانِ بزرگ گذاشته شد يعنى هدايت مردم به سوى نور، برداشتن بارهاى سنگين از روى دوش بشر و تمهيد يك دنياى مناسبِ وجود انسان و بقيه وظايف لايتناهى بعثت انبيا وظيفه بسيار بزرگى بود. يعنى هم مخاطب بزرگترين است؛ هم وظيفه بزرگترين است.
◀️ (26/ 08/ 1377) بيانات در ديدار كارگزاران نظام جمهورى اسلامى ايران به مناسبت عيد مبعث
📌موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
☑️ #اندیشه_آزاداندیشی
📝 سلسله یادداشت های #استاد_فلاح در مورد آزاداندیشی
🔹 یادداشت شماره 1⃣ #معرفی_بحث
https://eitaa.com/fvtt_ir/199
🔹 یادداشت شماره 2⃣ #مقدمه ( #نیاز_1 )
https://eitaa.com/fvtt_ir/299
🔹 یادداشت شماره 3⃣ #مقدمه ( #نیاز_2 )
https://eitaa.com/fvtt_ir/598
🔹 یادداشت شماره 4⃣ #مقدمه ( #شعار )
https://eitaa.com/fvtt_ir/664
🔹 یادداشت شماره 5⃣ #مقدمه ( #جایگاه_1 )
https://eitaa.com/fvtt_ir/698
🔹 یادداشت شماره 6⃣ #مقدمه ( #جایگاه_2 )
https://eitaa.com/fvtt_ir/855
📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
☑️#اندیشه_آزاداندیشی
📝 سلسله یادداشت های #استاد_فلاح در مورد آزاداندیشی
🔹 یادداشت شماره 5⃣ #مقدمه (#جایگاه_1)
🔘حیات دنیایی بشر با پیامبری و اتصال متن حیات انسانی به آسمان معنی شروع شد. پیامبران از آگاهی فطری برخوردار بودند و عالیترین شعارهای فطری را در حیات بشر به او گوشزد مینمودند و به تشریح و یادآوری آنچه خواستۀ فطرت الهی ایشان بود میپرداختند.
شعارهای پیامبران در گوش بشر جا گرفت، ولی بر دستان ایشان به سختی جاری شد. امروز عالیترین شعارهای بشری همان آموزههایی است که پیامبران به بشر اهدا نمودند، هرچند بشر آن را همواره به اقتضای ظرفیّت نارسای خود فهمیده و میفهمد.
🔘«مردان خدا نظرشان به همه چيز و همهكس، تابع نظرشان به خداست. مردان خدا به تاريخ روح مىبخشند، و روح بخشيدهاند. تاريخ حقيقى و معنوى بشر را مردان خدا نوشتهاند. شما نگاه كنيد؛ امروز با اينكه هزاران سال از دوران ابراهيم و موسى و عيسى مىگذرد، مفاهيمى كه هديۀ آنها به بشريت است، امروز برترين مفاهيم رايج بشرى است. امروز اگر سخن از آزادى و كرامت بشر مىرود، اگر حقوق انسان در جوامع مطرح مىشود، اگر عدالت و رفع تبعيض همچنان در دنيا يك شعار جذاب است، اگر مبارزۀ با فساد و مفسدان و مبارزۀ با ظلم و توجه به ايثار و فداكارى در راه حق در چشم بشريت جذاب و شيرين است، بهخاطر اين است كه اين مفاهيم را پيغمبران ـ اين مردان خدا ـ به تاريخ عرضه كردند و آنها را در اختيار بشريت قرار دادند. بنابراين مردان خدا تاريخ را متحول مىكنند.»
(آیت الله خامنه ای، 14/ 03/ 1384)
🔸1- آزادی و آزاداندیشی یکی از پرتوهای توحید است و شعار آزاداندیشی نه بیگانه با فرهنگ دینی که برآمده از آن است.آزاداندیشی هرچند جزء ولیدههای اندیشه توحیدی است، ولی به خاطر نگاههای نارسای دینداران ـ عدم العلم بمواقع الحق(نهج البلاغه) ـ با دسیسههای شیطانی دشمنان از قلمرو مطلوبها و مطالبههای ایشان خارج شده است، سهل است، همواره علیه ایشان استفاده میشود!
🔸2- بین آزاداندیشی و انقلابیگری نسبت تساوی وجود دارد. اگر از تلقیهای ساده، سطحی و نسبتاً رسمی دربارۀ «انقلاب اسلامی» دست برداریم خواهیم دید که چنین نسبتی بین این دو قابل انکار نه، بلکه حتی زدودنی نیست.
🔘آزاداندیشی یعنی حق را جستن، یعنی در برابر حق و حقیقت کرنش کردن، بلکه آزاداندیشی در واقع به معنای در مرتبت فدا کردن خود برای حق قرار داشتن است و این یعنی انقلابیگری. عبودیت و بندگی نیز معنایی جز این ندارد. بندگی «حق» تعالی نه تنها قلّۀ آزادی بلکه ماهیّت آن نیز هست و انقلاب جز بندگی گسترده الهی چیز دیگری نیست.
🔘اگر محتوای آزاداندیشی را جامعۀ مذهبی بلکه انقلابی در جامعه تعریف و ترویج نکرد، دست دشمن برای آن که ادبیات خود را در همۀ اذهان و در مدار شعور عام جامعه مستقر نماید باز میشود. پس از آن است که مؤمنان تلاش خواهند کرد داخل آن ادبیات اشتباه یا نارسا دنبال تعریف خود از آزادی و آزداندیشی باشند. مسلّماً این ورود منفعلانه دستآوردهای بسیار کمی خواهد داشت یا ممکن است همواره سقیم بیافتد و ثمرات چندان خوبی نداشته باشد.
🔘با تقریرهای واجبی از این دست؛ آزاداندیشی نه مجاز، نه مطلوب، بلکه یک ضرورت فردی و خصوصاً اجتماعی به نظر خواهد رسید. شاید سرّ این که مقام معظم رهبری حفظهاللهتعالی در باب آزاداندیشی ورود نسبتاً مفصلی کردهاند و یک اندیشه راقی پیرامون آن فراآوردهاند نیز همین نکتۀ جوهری است. «ولایت فقیه» و جایگاه رهبری دینی جامعه نقطهای است که بر خلاف هر نقطۀ دیگری از جامعه و حیات اسلامی، در آن جایگاه با همۀ دین سر و کار خواهد افتاد و رهبری خود را با ریز و درشت آموزههای دین مواجه و نیازمند اتخاذ موضع(با صفت زیبا و ضروری کلنگری) خواهد دید.
🔘وقتی که ایشان از این منظر به آزاداندیشی مینگرند میبینیم که نه تنها به تأیید آن و مطالبۀ آن میپردازند، بلکه رشد اجتماعی را بدون آن ممکن نمیبینند و تولید علم را نیز شدنی نمیخوانند.
📌موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
رسوا اکرم(ص):
شعبان ماه من است، هركه يك روز از اين ماه را روزه بدارد، بهشت بر او واجب مي شود.
💐 حلول ماه شعبان و فرخنده ایام اعیاد شعبانیه مبارک باد
📌 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
📝 #فقه_نظام_اقتصادی_اسلامی
🔘 #استاد_یوسفی
صوت و متن و خلاصه جلسه 1⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/59
صوت و متن و خلاصه جلسه 2⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/61
صوت و متن و خلاصه جلسه 3⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/66
صوت و متن و خلاصه جلسه 4⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/181
صوت و متن و خلاصه جلسه 5⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/324
صوت و متن و خلاصه جلسه6⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/452
صوت و متن و خلاصه جلسه7⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/533
صوت و متن و خلاصه جلسه8⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/709
⬅️ ادامه دارد ...
📌موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac