✅ #کلام_استاد
☑️ #بعد_تربيتي_عرفان_اسلامي
🔴#بخش_1
#استاد_يزدانپناه
https://eitaa.com/fvtt_ir/649
📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
✅ #کلام_استاد
☑️ #بعد_تربيتي_عرفان_اسلامي
🔴#بخش_1
🔘عرفان اسلامي در طي سدهها و قرون، به تدريج در زمينه آموزههاي اسلامي رشد كرده و به درختي تنومند تبديل شده است. اين درخت بارور و خوش منظر، از خود جلوهها و ابعاد مختلفي را نشان داده است. اين جلوهها و ابعاد بسط يافت و شاخه دوانيد به طوري كه هريك از آنها، بهطور مستقل مورد توجه پژوهشگران عرفان اسلامي قرار گرفت. بُعد تربيتي عرفان، يكي از اين ابعاد است. از آنجا كه عرفان اسلامي مقصد و مقصود خود را «قرب الي الله» و نيل و وصول به حق و معرفت او ميداند، به ناچار ميبايست شرايط و امكانات لازم براي سير و سلوك و وصول را فراهم آورد. از اين رو، براي تحقق اين مقصود از جمله بر پيروي از خضر راه اصرار ميورزد؛ زيرا آن کس که خود منازل وصول را طي كرده باشد و راه و رسم اين منازل را بداند، ميتواند از تازه واردانِ وادي سلوک دستگيري كند و آنان را همچون راه بلدي خبره راهنمايي کرده، به مقصد برساند. گو اينکه مقصد عرفان مقصدي سترگ و البته با شکوه است. به يقين، سير به سوي اين مقصد با دشواريها، سختيهاي طاقت فرسا و گاه ابهامات و پيچيدهگيهايي همراه است. اگر استاد راه بر ظرايف راه، راهنما نباشد، چه بسا نوسالكانِ مقصد عشق به مقصد نارسيده، بسوزند و از ادامه راه باز مانند.
🔻قطع اين مرحله بي همرهي خضر مكن
ظلماتست بترس از خطر گمراهي🔺
🔸پير و استاد راه با دستوراتي كه ميدهد، تلقيناتي كه القاء ميكند، روش ويژهاي كه فراروي سالك مينهد و بالجمله با نظارت روحي خود، سالك را اندك اندك عروج ميدهد و سالک به فراخور استعداد و صفاي باطن خود اين منازل را طي كرده و در نهايت، به مقصد و مقصود نائل ميآيد. چنين نگرشي از اهميت نقش استادي راه بلد و خبير خبر ميدهد.
#استاد_يزدانپناه
📝برگرفته از بخش «سخن نخست» نشريه حكمت عرفاني، شماره 5، بهار و تابستان 1392
📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
☑️ #اندیشه_آزاداندیشی
📝 سلسله یادداشت های #استاد_فلاح در مورد آزاداندیشی
🔹 یادداشت شماره 1⃣ #معرفی_بحث
https://eitaa.com/fvtt_ir/199
🔹 یادداشت شماره 2⃣ #مقدمه ( #نیاز_1 )
https://eitaa.com/fvtt_ir/299
🔹 یادداشت شماره 3⃣ #مقدمه ( #نیاز_2 )
https://eitaa.com/fvtt_ir/598
🔹 یادداشت شماره 4⃣ #مقدمه ( #شعار )
https://eitaa.com/fvtt_ir/664
🔹 یادداشت شماره 5⃣ #مقدمه ( #جایگاه_1 )
https://eitaa.com/fvtt_ir/698
🔹 یادداشت شماره 6⃣ #مقدمه ( #جایگاه_2 )
https://eitaa.com/fvtt_ir/855
📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
☑️ #اندیشه_آزاداندیشی
📝 سلسله یادداشت های #استاد_فلاح در مورد آزاداندیشی
🔹یادداشت شماره 4⃣ #مقدمه ( #شعار )
🔘البته آزاداندیشی با همۀ جلالت قدری که دارد در شمار شعارهای مظلوم بوم و اقلیم ما است؛ هم بنیانگرایان و هم شالودهشکنان آن را آنچنان که باید و میشود معنا نمیکنند و نگاه نامناسبی به آن دارند.
🔘آزاداندیشی در نگاه برخی که به بنیانهای فکری اسلامی دلبستهاند و تعدّی از آن را مساوی انحطاط بشر و یأس از تعالی و ترقی او میبینند، این هول و اضطراب را برمیانگیزد که با آزاداندیشی همۀ این بنیانها در معرض تاخت و تاز ذهنها، دلها و زبانهای گریزان از حق قرار بگیرد و چهرۀ استوار آنها در دلها شکسته شود. از نظر دلسوزانۀ ایشان این حادثه را ـ که مساوی سیاهبختی بشر است ـ با هیچ خسارتی نمیتوان مقایسه کرد.
🔘از طرف دیگر کسانی که یا به آموزههای دینی دل نبستهاند یا دریافتهای موجود را یکسره ناسره میبینند، تصورشان این است که این بنیانها را باید شکست و خود را و جامعه را از چمبرۀ فکرهای فرسوده نجات داد و آزاداندیشی تنها راه دستیابی به این رشد اجتماعی است. طبیعی است تا توسط جمعی فرهیخته میدانی برای آزاداندیشی باز میشود این ناپختگی و ناپیراستگی به تکاپو میافتد و آنقدر نمونهها و مصادیق سخیف یا زیانبار میآفریند که حجت را برای مقابله و مخالفت گروه اول تمام میکند. هر دو گروه به آزاداندیشی که شرط لازم برای رشد فرهنگ و علم است ظلم میکنند.
🔘در این میان مبلغان و متصدیان آزاداندیشی باید با همۀ دشواریهای نظری و عملی راهی میانۀ این دو ببینند و بسازند تا بتوانند جامعه را از فوائد و مواهب خدادادی این نعمت بزرگ متنعّم نمایند.
📌موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
📢📢 #پذیرش سال تحصیلی 99-98
#دوره_جامع_حکمت_و_عرفان_اسلامی
🔴ویژه خواهران🔴
تحت اشراف اساتید:
#یزدانپناه
#امینی_نژاد
#فلاح_شیروانی
1⃣ مقطع تمهیدی - 1 ساله - با محوریت کتاب بدایه الحکمه
2⃣ مقطع عمومی - 2 ساله - با محوریت کتاب نهایه الحکمه
🌐#ثبت_نام : www.fvtt.ir
⛔️مهلت: 25 اردیبهشت 98
🔰دفترچه راهنما: http://yon.ir/4Vzry
❓پاسخ به سوالات:
🆔 @hekmat_bagherain
📌مدرسه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام
https://eitaa.com/madresehbagherain
📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
هدایت شده از موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
📢📢 #ثبت_نام سال تحصیلی 99-98 #دوره_جامع_حکمت_و_عرفان_اسلامی موسسه #فرهنگ_و_تمدن_توحیدی آغاز شد.
تحت اشراف اساتید:
#یزدانپناه
#امینی_نژاد
#فلاح_شیروانی
1⃣ مقطع تمهیدی - 1 ساله - با محوریت کتاب بدایه الحکمه
2⃣ مقطع عمومی - 2 ساله - با محوریت کتاب نهایه الحکمه
🔴برخوردار از مزایای طرح پایگاه هدایت تحصیلی
🌐#ثبت_نام : www.fvtt.ir
⛔️مهلت: 15 اردیبهشت 98
🔰دفترچه راهنما: http://yon.ir/SamVh
🔍پاسخ به سوالات:
🆔 @Admin_fvtt
📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
✅ #کلام_استاد ☑️ #بعد_تربيتي_عرفان_اسلامي 🔴#بخش_1 #استاد_يزدانپناه https://eitaa.com/fvtt_ir/649 📌
✅ #کلام_استاد
☑️ #بعد_تربيتي_عرفان_اسلامي
🔴#بخش_2
🔘 لازم به يادآوري است يافتن استاد توانا،آگاه و به دور از انانيت و غوغا و در عين حال، همراه با سالك از امور بسيار حساس در اين مسير است. بايد از اساتيد دروغين و خرقه پوشان انانيت زده و دكان داران آلوده، به شدت دوري جست كه جز گمراهي و تباهي بهرهاي نخواهد داشت. ازاينرو، در عرفان اسلامي شرايط ويژهاي ـ همچون متابعت كامل از شريعت ختمي، اطلاع از ضماير و سراير، وصول به حق و مانند آن ـ براي استاد راه معرفي كرهاند.
🔘 به هر حال، عرفان اسلامي، تربيت و پرورش جانها را هم در كنار عرفان عملي و نظري در دستور كار خود دارد. از اينرو، اين بعد تكميل كننده ابعاد ديگر خواهد بود. عرفان هرگز نميتواند از بخش عمل و تربيت تهي باشد، بلكه چنين پرورش عرفاني يكي از اركان اصلي مجموعه عرفان شمرده ميشود؛ زيرا به مدد آن سالك و واصل الي الله و عارف بالله معنا پيدا ميكند و آثاري همچون عرفان نظري و عملي و ادبي را به ارمغان ميآورد.
🔘اين بعد در طي سدهها، به تدريج بهصورت سلسلههاي عرفاني ظاهر گشت كه هر سلسله براي خود استاد خاص و دستورات ويژه داشته و روش منحصر به فردي را ارائه نموده است. برخي سلسلهها، همچون سلسلة ملاحسينقلي همداني در پرورش انسانهاي والا و سالكان حقيقي نقش بسيار مثبتي داشتهاند. در گذر زمان برخي سلسلهها پديد آمدند كه در منش، روش اختصاصي و دستورات به انحراف كشيده شدند. اين امر از ديد محققان و بزرگان عرفان پنهان نمانده است و به صراحت زبان به اعتراض گشودهاند. جامي در نفحات الانس در ذيل عنوان احمد رفاعي، به برخي از اصحاب او اشاره ميكند که معرفت و عرفانشان خلاصه ميشود در داخل شدن در آتش و بازي با مارها و با نقدي تند بر آنها از اين امور شيطاني به خدا پناه ميبرد.
#استاد_يزدانپناه
📝برگرفته از بخش «سخن نخست» نشريه حكمت عرفاني، شماره 5، بهار و تابستان 1392
📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac