eitaa logo
موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
3.7هزار دنبال‌کننده
967 عکس
54 ویدیو
48 فایل
─━━━━━━ا﷽ا━━━━━━─ ⭕️موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی (فتوت) 💢با مدیریت حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا فلاح شیروانی 📍قم، میدان سپاه، بلوار شهید اخلاقی، پلاک۱۲ 📩درگاه ارتباطی و تبادل: @Admin_fotovat 🔺نشر مطالب همراه با آدرس
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 💠 ☑️ بریده هایی از کلاس 💢بخش 1️⃣ نقطه شروع فلسفه https://eitaa.com/fvtt_ir/1935 💢بخش 2️⃣ بداهت واقعیت بیرون از خود (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2003 💢بخش 3️⃣ بداهت واقعیت بیرون از خود (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2051 💢بخش 4️⃣ شهود عقلی (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2104 💢بخش 5️⃣ شهود عقلی (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2155 💢بخش 6️⃣ نگاه پیشینی به فلسفه (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2185 💢بخش 7️⃣ نگاه پیشینی به فلسفه (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2203 💢بخش 8️⃣ واقع بما هو واقع (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2243 💢بخش 9️⃣ واقع بما هو واقع (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2333 💢بخش 🔟 واقع بما هو واقع (3) https://eitaa.com/fvtt_ir/2404 💢بخش 1️⃣1️⃣ واقع بما هو واقع (4) https://eitaa.com/fvtt_ir/2456 💢بخش 2️⃣1️⃣ واقع بما هو واقع (5) https://eitaa.com/fvtt_ir/2487 💢بخش 3️⃣1️⃣ علی وجهٍ کلی (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2536 💢بخش 4️⃣1️⃣ علی وجهٍ کلی (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2576 💢بخش 5️⃣1️⃣ علی وجهٍ کلی (3) https://eitaa.com/fvtt_ir/2625 💢بخش 6️⃣1️⃣ علی وجهٍ کلی (4) https://eitaa.com/fvtt_ir/2647 ⏳ ادامه دارد ... —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 ☑️ بریده هایی از کلاس 💢بخش 5️⃣1️⃣ 🌐 علی وجهٍ کلی (3) ❇️ توضیح قید علی وجهٍ کلی و اینکه در فلسفه از جزئیات بحث نمی شود (در دو یادداشت گذاشته بحث شده است) ❇️ دلیل شرافت برهان کلی بر جزئی 🔺جناب ارسطو در تعلیم هفت دلیل آورد که کلی برتر از جزئی است، بوعلی 7 دلیل را در برهان شفا (از ص 239) می آورد و در پایان (ص 242) می گوید فقط باید توجه کرد اینها که ایشان گفته است بعضی را فقط برای باب برهان نگفته است، یعنی این هفت دلیل همه آن جدی نیست بعد دو دلیل را می پسندد و خودش آورده است و الذی یجب ان یسقی الیه من جمله هذه الحجج 🔺برهان 1: علم به کلی علم به جزئی است بالقوه ولی علم به جزئی هیچ گاه به عنوان جزئی لازمه آن کلیت هیچ چیز نیست [برهان 1:] هو أن العلم بالكلي علم بالقوة بالجزئي، و مبدأ للبرهان على الجزئي. و أما العلم بالجزئي فليس فيه البتة علم بالكلي. فإن من علم أن كل مثلث فزواياه كذا، فما أسهل أن يعرف أن متساوي الساقين كذلك. و من علم أن متساوي الساقين كذلك فلا يعلم من ذلك وحده البتة أن كل مثلث كذلك. و مثل هذا ما قيل إن البحث باللم يحوج إلى العلم الكلي. 🔺[برهان 2:] و أيضا فإن الكلي معقول، و العلم الحقيقي للعقل. و أما الجزئي فمحسوس و المحسوس من جهة ما هو محسوس لا علم به [علم حقیقی هم حاصل نمی شود.] و لا برهان عليه [یعنی نتیجه برهان قرار نمی گیرد].» برهان شفاء ص 242 🌐 یقین غیر علی الاطلاق در براهین جزئی! 🔺یکی از بدیهیات ست که گفتیم بدیهی هستند، متواترات است، مگر متواترات قضیه شخصیه نیستند؟ پس چرا می گوییم یقینی هستند؟ همه رفتند مکه را دیدند و من می گویم بله شهری به نام ملکه وجود دارد گفتند و ما هم بر حسب تواتر رسیدیم که بله این شهر به خصوصه وجود دارد این یک قضیه شخصیه است. 🔺همچنین محسوسات به حس نیز شخصی هستند. 🔺باید بین یقین علی الاطلاق و یقین غیر علی الاطلاق فرق قائل شد. یقین علی الاطلاق شش شرط دارد ولی یقین غیر اطلاق احتیاج بر برخی از این شرایط ندارد. در یقین علی الاطلاق یعنی می خواهند بگویند من علم دارم این هست و الا و لابد چنین است و اصلا هم تغییر ناپذیر است. مثلا من وقتی می گویم خدا موجود است در هیچ فرضی و در هیچ وقتی نمی شود این را حذف کرد، ولی این می شود یقین علی الاطلاق که به تعبیری ان گونه است که اصلا هیچ گاه زوال پذیر نیست، اصلا قابلیت زوال ندارد ولی یقین علی غیر الاطلاق می خورد به قضایا شخصیه و قضایای وجودیه یعنی اینکه من ببنیم هست بالفعل الان این گونه هست قضایای وجودیه که حتی ضرورت آن به همین موقعی است که الان این حال را دارد. زید جالس است و یقین هم دارم که جالس است و دارم مشاهده می کنم؛ اما اگر منظور شما این است که ضرروت دارد به گونه ای که حتی قابل برداشتن به هیچ نحو در هیچ موطن و در هیچ وقتی نیست نه چنین چیزی نیست زید جالس قابل تغییر است. این بحث را فارابی در منطقیات ص352 350 و ص 268 آورده است؛ جناب فارابی می خواهد بگوید اگر یقین می خواهید حتی شخصیه هم یقین دارد اما یقین علی غیر اطلاق. 🔺فارابی شروطی برای یقین علی الاطلاق ذکر می کند: 1. اعتقاد به گزاره 2. صادق 3. اعتقاد به صدق شرط 4. خلاف این اعتقاد من در خارج محال است. 5. لحظه ای نمی شود پیدا کرد که این گزاره ثابت نباشد. 6. ان یکون ماحصل من هذا حصل لا بالعرض بل بالذات که یقین علی غیر الاطلاق شرط پنجم و ششم را ندارد. 🔺در قضایای شخصیه هم که می گوییم برهان راه ندارد اگر از راه علت به آن قضیه برسیم دیگر شخصی نیست و حالت کلی پیدا کرده است. اگر خوب بخواهیم نگاه کنیم حکم رفته است سر کلی که این جزئی یکی از افراد آن هست این شخص یکی از افراد آن هست. مثلا عقل اول را شما می روید و از راه علت آن و از طریق قاعده الواحد می رسید این با وجود اینکه یک مصداق بیشتر ندارد، ولی چون از راه سبب رفتیم اصلا جزئی حساب نمی شود. 🔺اینجا به راحتی این بحث که بعضی ها فکر می کنند بحث واجب تعالی و عقول و مفارقات جزو جزئیات است، حل می شود؛ در حالی که با همین توضیحی که عرض شد این ها جزو کلیات هستند. درست است که واجب شخص واحد است ولی ذات واجب محل بحث است. حتی اثبات واحد بودن واجب هم بحث جزئی نیست و بحث کلی است، چون چون ذات واجب را اثبات کردیم و از ذات واجب رسیدیم به وحدت. 🔺پس برخی از اموری را که ما شخصی حساب می کنیم، شخصی نیست؛ مثال شمس و قمر قبلا گذشت. 📚 منبع: درس خارج نهایه - سال اول - 1393-1392 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 💠 1️⃣ معرفی محتوای کتاب https://eitaa.com/fvtt_ir/2466 2️⃣ معنای لغوی تصوف https://eitaa.com/fvtt_ir/2492 3️⃣ معنای اصطلاحی تصوف https://eitaa.com/fvtt_ir/2541 4️⃣ معنای اصطلاحی عرفان https://eitaa.com/fvtt_ir/2582 5️⃣ عرفان عملی و نظری https://eitaa.com/fvtt_ir/2603 6️⃣ عرفان عملی https://eitaa.com/fvtt_ir/2628 7️⃣ عرفان نظری https://eitaa.com/fvtt_ir/2655 8️⃣ محورهای اساسی در عرفان نظری https://eitaa.com/fvtt_ir/2688 9️⃣ امکان دستیابی به معارف شهودی https://eitaa.com/fvtt_ir/2704 🔟 هماهنگی عرفان با عقل و دین https://eitaa.com/fvtt_ir/2718 1️⃣1️⃣ تأثیرات عرفان عملی و نظری بر یکدیگر https://eitaa.com/fvtt_ir/2755 2️⃣1️⃣ هویت اسلامیِ عرفان اسلامی (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2813 ⏳ ادامه دارد ... —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 💢بخش 6️⃣ 🌐 عرفان عملی 🔺 همیشه عارف مسلمان خود را بین مبدأ مادی و مقصد الهی مشاهده می‌کند. مبدأ حرکت، عالم ماده و مقصد نهایی، خدای سبحان است. عارف مسلمان خود را پشت پرده‌ها و حجاب‌های فراوان می‌یابد که حقایق را از وی پوشانده است. این حجاب‌ها باید آرام آرام از میان برداشته شود تا او به مقام اوج که معرفت زلال حقایق هستی است، دست پیدا کند. 🔘 تعریف علم عرفان 🔺 «مجموعۀ برنامه‌ها و دستوراتی که سالک عملاً در خود پیاده می‌کند تا آنکه منازل سلوک را یکی پس از دیگری سیر نماید و به حق نائل شود، عرفان عملی است». 🔺این دستورالعمل‌ها ممکن است اموری ظاهری بوده و یا آنکه به باطن انسان و ضمیر او مربوط باشد، اما در امورظاهری نیز جنبۀ باطنی مورد نظر است. 🌐 ملاحظاتی چند در عرفان عملی 🔘دو محور اساسی عرفان عملی 🔺در عرفان عملی، هدف خداوند متعال و وصول به حضرت حق است. 🔺عرفان عملی یک حقیقت سیری است و پیمودن منازل و مقامات در آن دیده می‌شود 🔘 مراد از عمل در عرفان عملی 🔺در عرفان عملی مراد از عمل، اعمّ از اعمال جوارحی و جوانحی است. 🔺در عرفان عملی، بلکه مطلق عرفان، باطن‌گرای چهره‌ای غالب است. 🔺هرچند واژۀ عرفان عملی در موارد بسیاری به‌طور تسامحی بر علم عرفان عملی اطلاق می‌گردد، اما باید دانست که بین عرفان عملی و علم عرفان عملی تفاوت است. 🔘تفاوت عرفان عملی و علم عرفان عملی 🔺عرفان عملی یعنی آنکه شخصی عملاً وارد سیر و سلوک شده، مقامات را یکی پس از دیگری تحت نظارت استاد وارسته و واردی بپیماید تا به مرحلۀ وصول و فنا دست یابد. 🔺اما عارفان با استفاده از شریعت و بهره‌گیری از تجارب شخصی خود که به‌تدریج و در پیمودن عملی مسیر سلوک حاصل نموده، به تدوین و تنظیم علمیِ منازل، مقامات و احوالِ سالک دست زدند و علم عرفان عملی را پایه‌ریزی نمودند. 🔘نقش علم عرفان عملی در سلوک 🔺پس از شکل گیری علم عرفان عملی،این علم بهترین مقدمات ورود به عرفان عملی و سلوک به حساب می‌آید. 🌐مقایسه عرفان عملی با اخلاق 🔘شباهت ها 1️⃣ در هر دو گرایش به باطن به چشم می‌خورد 2️⃣ هر دو درپی تطهیر و پاک‌سازی ظاهر و باطن انسان هستند 3️⃣ مفاهیم و واژه‌های مشترک بین علم عرفان عملی و علم اخلاق فراوان است 🔘تفاوت ها 1️⃣تفاوت اول: محور اساسی در علم عرفان عملی خدای متعال است، اما در علم اخلاق، محور اساسی اعتدال بخشیدن به قوای باطنی انسان می‌باشد. ازین‌رو نظام‌های اخلاقی غیر الهی نیز نه‌تنها معنا دارند، بلکه واقعیت خارجی یافته‌اند. 2️⃣تفاوت دوم: در علم عرفان عملی، حالت سیر و حرکت وجود دارد،اما در اخلاق چنین معنایی مطرح نیست. 3️⃣تفاوت سوم: در علم عرفان عملی، حالت، واردات و مکاشفات فراوانی که به سالک روی می‌آورد، مطرح است و از همین باب، بحث‌های گسترده‌ای در تفاوت بین خاطرات شیطانی، خواطر رحمانی و القائات ملکی ارائه می‌شود که هیچ‌یک از اینها در علم اخلاق مطرح نیست. 📚 منبع: کتاب آشنایی با مجموعه عرفان اسلامی ص 47_51 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 1️⃣ دانش تاریخ فلسفه https://eitaa.com/fvtt_ir/2499 2️⃣ سنتهای فلسفی پیش از اسلام / فلسفه هندی پیش از اسلام https://eitaa.com/fvtt_ir/2556 3️⃣ ویژگیهای فلسفۀ هندی https://eitaa.com/fvtt_ir/2585 4️⃣ آشنایی مسلمانان با فلسفۀ هندی https://eitaa.com/fvtt_ir/2631 5️⃣ فلسفه در چین پیش از اسلام https://eitaa.com/fvtt_ir/2664 6️⃣ عدم تأثیر فلسفۀ چینی در شکل گیری فلسفۀ اسلامی https://eitaa.com/fvtt_ir/2697 7️⃣ فلسفه در سنت ایرانی پیش از اسلام https://eitaa.com/fvtt_ir/2707 ⏳ ادامه دارد ... 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💢بخش 4️⃣ 🌐 آشنایی مسلمانان با فلسفۀ هندی 🔺 مسلمانان در صدر اسلام از طرف غرب سوریه، شام و مصر را فتح کردند و در همان زمان یا اندکی بعد، از طرف شرق، افزون بر ایران، نواحی گسترده ای از هند را نیز فتح کردند؛ اما رفتار آنان با آثار فرهنگی این دو ناحیه بسیار متفاوت بود: در حالی که به کتب فلسفه و حکمت یونانی و سریانی اقبالی چشمگیر نشان دادند و نهضت ترجمه به راه افتاد، به کتب فلسفه و حکمت هندی چندان اعتنایی نکردند. 🔺 آثار ابوریحان بیرونی که متعلق به اواخر عصر ترجمه است نیز این مدعا را تأیید می کند. وی، مدعی است آشنایی مسلمانان با افکار و اعتقادات و فلسفۀ هندی و استفاده از آنها ناچیز یا نادرست است. 🔺بیرونی معتقد است پیچیدگی و صعوبت زبان آنان، تباین کلی دین ایشان با دین ما، تا آنجا که در هیچ یک از باورها اشتراک نداریم، جنگهای شدید مسلمانان با هندوان که به خونریزیهای فراوان در هند انجامید و نیز آداب و رسوم و خلق و خوی ایشان سبب دوری آنان از ما شده است. 🔺در مجموع می توان گفت چون اسلام، دین توحید ناب، با دین هندوها که شرک آمیز به نظر می رسید، تفاوت بسیار داشت و همچنین فلسفۀ هندی از دین هندی تفکیک پذیر نبود، مسلمانان به این فلسفه روی نیاوردند. این برخلاف حکمت یونانی است که در نقش دین و آیین ظاهر نشده بود و بسیاری از تعلیمات و معارف آن نیز با معارف دین اسلام هماهنگ و سازگار به نظر می رسید. 🔺 طبق نکات مزبور فلسفۀ اسلامی عقبۀ هندی نداشته است و فلسفۀ هندیِ پیش از اسلام در شکل گیری و تکوین فلسفۀ اسلامی بی نقش بوده است. 📚 منبع: کتاب درآمدی بر تاریخ فلسفه اسلامی جمعی از نویسندگان : زیر نظر دکتر محمد فنایی اشکوری جلد 1 ص 95_96 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
ثبت نام دوره جامع حکمت و عرفان اسلامی در مقطع تمهیدی آغاز شد. مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی برای سال تحصیلی 1400-1399 علاوه بر دوره حضوری دوره حکمت و عرفان اسلامی را نیز راه اندازی کرده است. (خواهران از اینجا ثبت نام کنند) تحت اشراف اساتید معظم: 1️⃣ آیت الله یزدانپناه 2️⃣ حجت الاسلام و المسلین امینی نژاد 3️⃣ حجت الاسلام و المسلین فلاح شیروانی 💠 مقطع تمهیدی - 1 ساله - با محوریت کتاب بدایه الحکمه 🔴 نحوه برگزاری 1️⃣ کلاس ها به صورت آنلاین و در پلتفرم اسکای روم برگزار خواهد شد. (همراه با امکان پرسش و پاسخ با استاد) 2️⃣ مصاحبه های علمی نیز به صورت آنلاین گرفته خواهد شد. 3️⃣ دوره مجازی دقیقا شبیه دوره حضوری است، فقط مطلوبیت حضور در مکانی که استاد و بقیه شرک کنندگان در کلاس هستند را ندارد. 👈 ثبت نام : https://b2n.ir/fvtt_majazii ⏰مهلت: 20 مرداد 99 📋دفترچه راهنما: https://b2n.ir/daftarcheh 🔍پاسخ به سوالات: 🆔 @Admin_fvtt —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا