eitaa logo
موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
3.7هزار دنبال‌کننده
968 عکس
54 ویدیو
48 فایل
─━━━━━━ا﷽ا━━━━━━─ ⭕️موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی (فتوت) 💢با مدیریت حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا فلاح شیروانی 📍قم، میدان سپاه، بلوار شهید اخلاقی، پلاک۱۲ 📩درگاه ارتباطی و تبادل: @Admin_fotovat 🔺نشر مطالب همراه با آدرس
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 💢بخش2️⃣ 🌐 نخستین ایام در فلسفۀ اسلامی 🔘 سنتهای فلسفی پیش از اسلام 🔺 برای سخن گفتن از ایام نخستین فلسفۀ اسلامی، شایسته است به دوران پیش از اسلام بازگردیم و به سنتهای فلسفی آن روزگاران نظری کوتاه بیفکنیم. 🔘 تفاوت سنت فلسفی شرق با غرب 🔺 نباید مفهوم و حال و هوایی را که از اصطلاح فلسفه در سنت فکری غرب و یا حتی فلسفۀ اسلامی در ذهن داریم، به فلسفه های شرقی از قبیل آنچه در هند و چین و ایران پیش از اسلام تحقق یافته است، سرایت دهیم. 🔺 در سنت غربی، منظور از فلسفه تأمل نظری درباۀ واقعیتی است که فراروی ذهن کنجکاو بشر قرار دارد. 🔺 جریان غالب سنت فلسفۀ غربی، تأمل و تفکر دربارۀ اموری است که خارج از نفس انسان و مستقل از آن است و در این فرایند عقل نقش برجسته ای دارد. 🔺اما در اندیشه شرقی، اولاً عقل آن نقش ممتاز و برتری را که در غرب واجد آن است ندارد، بلکه همواره از سرچشمه های دیگری مدد می جوید و در این سنتها باورهای دینی و عناصر عاطفی و قلبی تأثیر نظر گیری دارند. 🔺ثانیاً تأمل نظری دربارۀ امور در سنتهای فکری شرق همواره معطوف به اغراض است و مانند سنت فکری مغرب زمین، حقیقت فقط از آن حیث که حقیقت است مراد و مطلوب متفکر نیست و مقدمۀ عمل است. 🌐فلسفه هندی پیش از اسلام 🔘دورانهای چهار گانۀ فلسفۀ هندی 1️⃣دورۀ ودایی 🔺به معنای فنی کلمه، نمی توان این دوره را دوره ای فلسفی نامید.در این دوران _ که در واقع دورۀ شکوفه زدن و رشد آیینهای هندی است _ فلسفه و خرافات، به نحوی، در هم تنیده و به هم پیوسته بود؛ اما از این نظر که در این دوران، آموزه های خام فلسفی در اوپانیشادها طرح و عرضه شده اند، می توان آن را دورۀ تکوین و شکل گیری فلسفۀ هندی دانست. 🔺از جمله عناصر اصلی فلسفۀ هندی قول به وحدت و جود روحانی و نیز این ایده است که راه رسیدن به حقیقت نهایی شهود است، نه عقل. 2️⃣دورۀ حماسی 🔺خصیصۀ این دوره این است که آموزه های فلسفی در متون غیر فنی و غیر نظام مند حماسی، به ویژه در رامایانا و مهابهاراتا به نحو غیر مستقیم عرضه شده اند. 🔺این دوران، دروان کشمکشها و نزاعهای فکری است. در این دوران بود که مکاتب بودیسم و جینیسم در واکنش به آیین برهمنی و در پی انکار سندیت آسمانی وداها به تدریج شکل گرفتند. 3️⃣دورۀ سوتراها 🔺آغاز این دوره را به طور تقریبی قرنهای نخستین ظهور مسیحیت تخمین می زنند. در این دوره رساله ها و کتب نظام مند مکاتب مختلف نگاشته شد، و این مکتبها شکلی اساسی به خود گرفتند و پس از آن نیز بر همان شکل باقی ماندند. آموزه های هر یک از این نظامهای فکری در قالب مجموعه کلمات قصاری ارائه شده بود که مرتب، نظام مند، فوق العاده موجز و گاه معماگونه و رمزی بودند، هر یک از این مجموعه های کلمات قصار سوترا نامیده شد. 4️⃣دورۀ مدرسی 🔺در این دوره اندیشه وران درصدد بر آمدند تا دربارۀ سوتره ها بیندیشند و آنها را تفسیر و تبیین کنند؛ چرا که سوتره ها نامفهوم و نیازمند تفسیر بودند. 🔺این دورۀ فلسفی که تقریباً، از زمان نوشتن سوتره ها آغاز شده و تا قرن هفدهم ادامه یافته بود، گرچه خصلت سنتی بودن فلسفۀ هندی و پایبندی به دستاوردهای فکری گذشتگان را نشان می دهد، مشتمل بر عناصر ابتکاری نیز بود و از همین رو، فیلسوفان بزرگی را در دامان خود پرورد. 🔺پس از قرنهای شانزدهم و هفدهم، سنت بومی فلسفۀ هندی از نفس افتاد و بر اثر سلطۀ مسلمانان و سپس اروپاییان و نیز به سبب نفوذ اندیشه های فلسفی اسلامی به حاشیه رانده شد. 📚 منبع: کتاب درآمدی بر تاریخ فلسفه اسلامی جمعی از نویسندگان : زیر نظر دکتر محمد فنایی اشکوری جلد 1 ص 86_90 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 💠 1️⃣ اهمیت حکمت مشاء https://eitaa.com/fvtt_ir/2517 2️⃣ مشرب های سه گانه فلسفی https://eitaa.com/fvtt_ir/2561 3️⃣ مشائیان و آثار مکتوب آنها (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2594 4️⃣ مشائیان و آثار مکتوب آنها (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2616 5️⃣ مشائیان و آثار مکتوب آنها (3) https://eitaa.com/fvtt_ir/2638 6️⃣ علوم و اقسام آن (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2677 7️⃣ علوم و اقسام آن (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2715 ⏳ ادامه دارد ... —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 💢بخش 2️⃣ 🌐 مشرب های سه گانه فلسفی 🔺فلسفه اسلامی در دل خود سه مشرب مهم فلسفی را جای داده است: مشرب فلسفی مشائی، اشراقی و حکمت متعالیه. هر یک از مشرب ها به حکم آنکه مشربی فلسفی اند، بر برهان عقلی تکیه می کنند و با روش استدلال عقلی پیش می روند. 🔘وجه ممیزه فلسفه مشاء از سایر مکاتب فلسفه اسلامی 🔺 آنچه مایه امتیاز مشرب فلسفی مشائی از مشرب های دیگر است، تکیه آن بر برهان محض به تنهایی است؛ درحالی که در فلسفه های اشراقی و متعالیه، افزون بر برهان و استدلال عقلی، بر شهود عرفانی نیز تکیه می شود. 🔺توضیح آنکه، در فلسفه با یک مسئله در دو مقام مواجه می شویم: مقام طرح مسئله ( گردآوری) و مقام اثبات مسئله ( داوری). 🔺مشرب مشائی در مقام طرح مسئله از کشف و شهود بهره نمی برد، ولی حکمت های اشراقی و متعالیه از کشف و شهود نیز سود می برند. استشهاد به آیات قرآن و روایات در فلسفه مشائی بسیار کم است، ولی در حکمت اشرق و حکمت متعالیه فراوان است. فلسفه اسلامی با مشرب مشائی شکل گرفته است و در ادامه، مشرب های اشراقی و متعالیه ظاهر شدند. پیشینه فلسفه مشائی اسلامی ، فلسفه مشائی یونانی است. 🔘فلاسفه مشائی 🔺مهم ترین مشائیان قبل از اسلام عبارت اند از : ارسطو، تئوفراستوس (شاگرد وی) و اسکندر افرودیسی. پس از نهضت ترجمه و آشنایی مسلمانان با فلسفه، کندی نخستین کسی بود که با الهام از معارف اسلامی درصدد برآمد فلسفه ای نو و هماهنگ با معارف اسلامی ارائه کند و به دنبال او، این فارابی بود که به تأسیس فلسفه اسلامی موفق شد، ولی کسی که موفق شد در موضوعات گوناگون نظریه پردازی کند، فروعات متفرع بر اصول را استخراج نماید و به بسط و تفصیل مباحث فلسفی بپردازد، ابن سینا بود. 🔺فیلسوفانی مانند بهمنیار، ابوالعباس لوکری و خواجه نصیرالدین طوسی مهم ترین شارحان فلسفه مشائی ابن سینا هستند و فیلسوفانی مانند ابوالبرکات بغدادی و فخرالدین رازی در کنار متکلمانی مانند غزالی و شهرستانی از منتقدان آن به شمار می آیند. 📚 منبع: کتاب حکمت مشاء ص 24_26 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 💠 معرفی مختصر مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی (فتوت) 🔺 بخش 1️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/2141 🔺 بخش 2️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/2173 🔺 بخش 3️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/2192 🔺 بخش 4️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/2226 🔺 بخش 5️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/2311 🔺 بخش 6️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/2382 🔺 بخش 7️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/2434 🔺 بخش 8️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/2523 🔺 بخش 9️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/2566 ⌛️ پایان پست های معرفی مؤسسه ⌛️ —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 معرفی مختصر مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی (فتوت) 💠 بخش 9️⃣ ❇️ «فرهنگ و تمدن توحیدی(فتوت)» نام مؤسسه ای راهبردی است که علاقه مند است بر اساس تعریفی غنی‌شده با نگاه سخت گیرترین اسلام شناسان روزگار ما صورت بسته، بروید. 4️⃣ تلاش‌ها و دست‌آوردها 1️⃣ تعلیم و تربیت [در پست های قبل توضیح داده شد.] 2️⃣ پژوهش ❇️ منظومۀ دغدغه‌های پژوهشی مؤسسه تا کنون در قالب سه گروه علمی و یک اندیشکدۀ داخلی به شرح ذیل دنبال شده است: 1. گروه مطالعات پایه تمدنی: 2. گروه مطالعات تراث و تحقیقات بنیادین تمدن: 3. گروه مطالعات کاربردی تمدن: (همین پست) 3️⃣ گروه مطالعات کاربردی تمدن: ➖ کارگروه گفتمان مکتب امام: این کارگروه که به استعداد یک مرکز در حال فعالیّت است تمرکز خود را بر «گفتمان‌سازی مکتب امام» گذاشته است، ولی برای انجام این کار لازم دیده که ابتدا کار پژوهشی جدی روی اندیشۀ امام و رهبری صورت بدهد. مأموریتی که برای خود تعریف کرده تلاش جهت ایجاد «نهضت گفتمان‌سازی مکتب امام» است. به منظور توجیه کامل این مأموریت مجموعه‌ای از مباحث را تحت عنوان «اندیشۀ پشتیبان نهضت گفتمان‌سازی» سامان داده است. به همین منظور برای پیشبرد این مأموریت لازم می‌بیند که گروه‌پروژه‌های «اندیشۀ توحیدی»، «مکتب سیاسی»، «اندیشۀ راهبردی»، «راهبردهای رهبری»، «میدان انقلاب» و «اندیشۀ پشتیبان» را فعال نماید. تاکنون موفق به فعال نمودن چهار گروه‌پروژه از موارد فوق شده است. این کارگروه موفق به تنظیم کتاب «مکتب امام به روایت رهبری» که تدوین بیانات رهبری در 14 خردادهای پس از قبول مسؤولیّت رهبری ایشان است و در آن به تبیین مکتب امام پرداخته‌اند، شده است. ➖ کارگروه آزاداندیشی مقام معظم رهبری حفظه‌الله‌تعالی آزاداندیشی را عامل انحصاری رشد علمی و رشد اجتماعی می‌داند. آزاداندیشی مثل هر عنصر فرهنگی یا اقتصادی یا سیاسی دیگر برای آن که در تراز مناسبی دیده و پیموده شود نیازمند پشتیبانی یک اندیشۀ راقی از آن است. به این منظور این کارگروه ضمن تشکیل جلسۀ هفتگی مباحثۀ آزاداندیشی از چند پروژه برای کمیتۀ مرکزی آزاداندیشی حوزه استقبال نموده است؛ «آزاداندیشی در نگاه رهبری»، «فلسفۀ آزاداندیشی» و «آزاداندیشی از نگاه نخبگان». ➖ کارگروه طرح تحول حوزه سالهاست که نخبگان حوزه به ضرورت تحول همه‌جانبه در حوزه رسیده‌اند؛ تحولی که بهره‌وری حوزه را افزایش دهد و آن را با رسالتهای امروزی خود منطبق‌تر نماید. بر این تحول مقام معظم رهبری حفظه‌الله‌تعالی تأکید بسیار فرموده‌اند و بیانات مفصلی در این باب دارند. از جمله کسانی که در این باب تأملات بسیار نموده و از منظومه‌ای فکری که همخوان با رهبری است برخوردار است مدیر فعلی حوزه علمیه جناب آیت الله اعرافی حفظه‌الله می‌باشد. به سفارش «اندیشکدۀ حوزه‌های علمیه» طرح پژوهشی «تحول حوزه مبتنی بر دیدگاهها و منویات رهبری و مدیریت محترم حوزه» به این کارگروه سپرده شده و پژوهش آن آغاز گردیده است. در ضمن این کارگروه طرحی راهبردی را به عنوان «نسبت مؤسسه با مسؤولیت تحول حوزه» آماده و چندین مرتبه آن را برای فضلای متعددی ارائه نموده است. ➖ کارگروه اقتصاد مقاومتی ➖ کارگروه طرح تحول حوزه ➖ کارگروه زن و خانواده ➖ کارگروه بازخوانی راهبرد و سیاست‌گذاری تولید علوم انسانی اسلامی ⌛️ پایان پست های معرفی مؤسسه ⌛️ —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢 فلسفه، نردبان معرفت الهی 🔺فلسفه، وسیله و نردبانی است که انسان را به معرفت الهی و خدا می رساند؛ پالایش می کند و در انسان اخلاق به وجود می آورد. ما نباید بگذاریم فلسفه به یک سلسله ذهنیات مجرد از معنویت و خدا و عرفان تبدیل شود. راهش هم تقویت فلسفه‌ى ملاصدراست؛ یعنی راهی که ملاصدرا آمده، راه درستی است. 🔺آن فلسفه است که انسان را وادار می کند هفت سفر پیاده به حج برود و به همه‌ی زخارف دنیوی بی‌اعتنایی کند. 🔺البته نمی خواهیم بگوییم هر کس در این دستگاه فلسفی قرار نداشته باشد، اهل دنیاست؛ نه، اما این راه خوبی است. 🔺راه فلسفه باید راه تدین و افزایش ارتباط و اتصال انسان به خدا باشد؛ این را باید در آموزش فلسفه، در تدوین کتاب فلسفی، در درس فلسفی و در انجمن فلسفه -همین که به آن اشاره شد- رعایت کرد. 🔺اهل فلسفه ای که ما قبلا دیده بودیم، همه همین طور بودند؛ کسانی بودند که از لحاظ معنوی و الهی و ارتباطات قلبی و روحی با خداوند، از بقیه‌ی افرادی که در زمینه‌های علمی حوزه کار می کردند، بهتر و زبده تر و شفاف‌تر بودند. 📚بيانات در دیدار گروهی از فضلای حوزه ی علمیه قم 82 ............................. 🔰جمع آوری: کارگروه تعلیم حکمت @talim_hekmat —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 💠 1️⃣ معرفی فلسفۀ فلسفه https://eitaa.com/fvtt_ir/2526 2️⃣ دسته بندی مباحث فلسفۀ فلسفه https://eitaa.com/fvtt_ir/2572 3️⃣ معیار بداهت تصوری در باب مفاهیم بدیهی https://eitaa.com/fvtt_ir/2600 4️⃣ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2622 5️⃣ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2644 6️⃣ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (3) https://eitaa.com/fvtt_ir/2735 ⏳ ادامه دارد ... 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac