eitaa logo
موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
3.7هزار دنبال‌کننده
967 عکس
54 ویدیو
48 فایل
─━━━━━━ا﷽ا━━━━━━─ ⭕️موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی (فتوت) 💢با مدیریت حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا فلاح شیروانی 📍قم، میدان سپاه، بلوار شهید اخلاقی، پلاک۱۲ 📩درگاه ارتباطی و تبادل: @Admin_fotovat 🔺نشر مطالب همراه با آدرس
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 💠 1️⃣ توضیحی در مورد فلسفه اشراق https://eitaa.com/fvtt_ir/2508 2️⃣ کلیاتی در باب حکمت اشراقی https://eitaa.com/fvtt_ir/2553 3️⃣ چالش در فلسفۀ اسلامی مشایی https://eitaa.com/fvtt_ir/2591 4️⃣ سیر دگرگونی فلسفه در اندیشه مسلمانان https://eitaa.com/fvtt_ir/2635 5️⃣ زندگی علمی و سلوکی سهروردی https://eitaa.com/fvtt_ir/2667 6️⃣ جوهره حکمت اشراق / سه جهت تحول در حکمت اشراق https://eitaa.com/fvtt_ir/2694 7️⃣ عدم تعارض عقل و شهود (بحث و ذوق) https://eitaa.com/fvtt_ir/2710 8️⃣ تبیین جایگاه منطقی شهود https://eitaa.com/fvtt_ir/2728 9️⃣ تأثیر روش شهودی در اندیشۀ فلسفی https://eitaa.com/fvtt_ir/2761 🔟 منابع حکمت اشراق https://eitaa.com/fvtt_ir/2817 ⏳ ادامه دارد ... 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 💢بخش 🔟 🌐 منابع حکمت اشراق 🔺 جدا از حکمتِ بحثی مشایی و شهودات خودِ سهروردی که هر دو در شاکله فلسفی حکمت اشراقی تأثیر بزرگ دارند، سهروردی از سه منبع دیگر نیز بهره برده است. 1️⃣ حکمت های باستانی 🔺 همانند حکمت یونانی پیش از ارسطو، آموزه های حکمای بابل، هند، مصر، چین وبه ویژه حکمت پهلوی و ایرانی است، سهروردی از نظر روش و محتوا بهره های بسیاری از این حکمت ها برده است و اساساً خود را احیاگر آثار ایشان می داند و به دلیل نزدیکی در روش ذوقی و شهودی میان خود و آنان، نسبت به آنها بسیار خوش بین است و با طرح نظریه «خمیرۀ ازلی حکمت»، همه این حکمت ها را به یکدیگر گره می زند.وی با یک نگاه کلان، بر این باور است که زبان ها و اصطلاح ها متفاوت است، ولی همه از یک حقیقت خبر می دهند. 🔺 هرچند پس از او با فاصلۀ پنج قرن، صدرالمتألهین هم این اعتقاد را پذیرفته و تا حدودی پی گرفته است، امّا حتی پیگیری های صدرا نیز پس از چهار قرن به گستردگی کار شیخ اشراق نمی رسد. از همین رو، باید با تأسف فراوان این نوآوری بدیع سهرودی را که مایه های اصلی فلسفه و حکمت تطبیقی را پی گرفته است، منحصر به خود او دانست. 🔺اگر فیلسوفان اسلامی این نگرش ویژه را پس از وی نیز به طور جدی پی می گرفتند، بی گمان اکنون ما سرمایه های بزرگی در اختیار داشتیم که می توانستند افزون بر شناخت عمیق و گسترده تری از حکمت های گوناگون جهان، بیانگر یک حکمت واحد جهانی و جاویدان باشند و فرهنگ های مختلف فلسفی و حکمی را به یکدیگر گره بزنند. 2️⃣ عرفان اسلامی 🔺وی گرایش مثبتی به بزرگان از صوفیه و عرفا داشته است و حکایت منامیه این خوش بینی را در او تقویت کرده بود. در حکایت منامیه هنگامی که ارسطو نام افرادی همچون بایزید بسطامی و سهل تستری را می شنود، شکفته می شود و ایشان را حکیمان واقعی و فیلسوفان حقیقی می شمارد. این ماجرا، سهروردی را به این نتیجه می رساند که عارفان اسلامی نیز از جمله کسانی هستند که توانسته اند به خمیرۀ ازلی حکمت دست یابند. 🔺 با این همه، هرگز آموزه های رسمی و اصلی اشراقی در بعد نظری در قالب های معروف عرفانی قرار نگرفت. از همین رو، از یک سو باید آثار سهروردی را در مقایسه با آثار عرفا، آثاری مستقل ارزیابی کرد و از سوی دیگر باید گفت حکمت اشراقی نتوانسته به شاخصه های اصلی عرفان دست یابد، آن گونه که خلف او صدرالمتألهین بدانها دست یافته است. اما در بعد روشی و سلوکی و برخی مباحث علم النفس، شباهت های بسیاری با عارفان اسلامی دارد و گاه نیز تا مرتبه فنا و فنای در فنا و حتی گاهی تا مقام بقای بعد از فنا را _که به ظاهر وحدت شخصی نزدیک می شود_ به نگارش درآورده است. 📚 منبع: کتاب آموزش حکمت اشراق ص 30_33 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 💠 1️⃣ معرفی محتوای کتاب https://eitaa.com/fvtt_ir/2466 2️⃣ معنای لغوی تصوف https://eitaa.com/fvtt_ir/2492 3️⃣ معنای اصطلاحی تصوف https://eitaa.com/fvtt_ir/2541 4️⃣ معنای اصطلاحی عرفان https://eitaa.com/fvtt_ir/2582 5️⃣ عرفان عملی و نظری https://eitaa.com/fvtt_ir/2603 6️⃣ عرفان عملی https://eitaa.com/fvtt_ir/2628 7️⃣ عرفان نظری https://eitaa.com/fvtt_ir/2655 8️⃣ محورهای اساسی در عرفان نظری https://eitaa.com/fvtt_ir/2688 9️⃣ امکان دستیابی به معارف شهودی https://eitaa.com/fvtt_ir/2704 🔟 هماهنگی عرفان با عقل و دین https://eitaa.com/fvtt_ir/2718 1️⃣1️⃣ تأثیرات عرفان عملی و نظری بر یکدیگر https://eitaa.com/fvtt_ir/2755 2️⃣1️⃣ هویت اسلامیِ عرفان اسلامی (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2813 3️⃣1️⃣ هویت اسلامیِ عرفانِ اسلامی (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2820 ⏳ ادامه دارد ... —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 💢بخش 3️⃣1️⃣ 🌐 هویت اسلامیِ عرفان اسلامی (2) 🌐 خاستگاه عرفان اسلامی 2️⃣ خاستگاه درون دینی داشتن عرفان اسلامی 🔺 عرفان اسلامی، حقیقتی اصیل و برخاسته از متون و آموزه های اسلامی است؛ زیرا کنکاشی اندک در حوزۀ فرهنگ اسلامی ، ما را به حجم انبوهی از معارف نظری و عملی و الگوهای جذاب معنوی آشنا می سازد که به راحتی می توانست منشأ گرایش مسلمین به مسائل عرفانی گردد. 🔘 الف) تبری عارفان مسلمان از خاستگاه برون دینی 🔺 عارفان مسلمان خود از اینکه معارف و عملکرد ایشان را به خارج از حوزۀ فرهنگ اسلامی منتسب نماییم، به شدت تبرّی می جویند و همگی تأکید می کنند معارفی که ما بدان می پردازیم، از کتاب و سنت برگرفته و از شریعت ختمی برخاسته است. 🌐 نظرات محققان معاصر 🔺 در میان محققان طراز اول غربی که در اطراف عرفان اسلامی تحقیقات گسترده ای به عمل آوردند، تقریباً مسلّم شده است که عرفان اسلامی ریشه ها و مایه های خود را از فرهنگ درون دینی خود _یعنی اسلام_ گرفته است. 🔘 الف )نیکلسون 🔺 «رینولد نیکلسون» که در نخستین نظریاتش ، بر برون دینی بودن عرفان اسلامی اصرار می کرد، در نظرات اخیرش معتقد می شود که عرفان اسلامی خاستگاه دورن دینی دارد. 🔘ب) ماسینیون 🔺«لویی ماسینیون» که تلاش های محققانۀ او در زمینۀ عرفان اسلامی از اعتبار بیشتری برخوردار است، در این باره می گوید:« بذر حقیقی تصوف در قرآن است و این بذرها آنچنان کافی و وافی هستند که نیازی به آن نیست که بر سفرۀ اجنبی نشست». 🔘 ج) شهید مطهری 🔺 استاد شهید مطهری بیان شیرینی دارد، می گوید: شما انسانی را تصور کیند که کاسۀ آبی در دست داشته و در کنار دریا یا رودخانه ای ایستاده است و ما می خواهیم بدانیم این شخص کاسۀ آب را از کجا آورده است. آیا می توان به تأمل نشست و این احتمال را در ذهن پروراند که کاسۀ آب را از چشمه ای که در ده کیلومتری آنجا قرار دارد، آورده است؟ و یا فکر کرد که از برکه ای که در پشت تپه هاست، فراهم نموده است و از دریا و رودخانه ای که در کنار این مرد قرار دارد، غافل شویم؟ 🔺 شهید مطهری می گوید: وقتی ما از خاستگاه عرفان اسلامی بحث می کنیم، اگر به عرفان های دیگری که در چین، هند و یا در مسیحیت وجود دارد، بپردازیم، مانند آن است که بگوییم آن شخص کاسۀ آب را از فلان چشمه یا برکه تهیه کرده است، در حالی که دریای عظیم اسلام در کنار مسلمین و عرفای مسلمان وجود دارد. 🔘 جمع بندی 🔺 نتیجۀ بحثی که تحت عنوان « خاستگاه عرفان اسلامی» ارائه شد، آن است که عرفان اسلامی از جهت خاستگاه و ریشه های اولیه و مراحل تکامل خود به طور کامل هویتی دینی و اسلامی دارد و از این جهت همانند فقه، عقاید و اخلاق است که از دل کتاب سنت بر آمده است، نه آنکه فقط در میان مسلمین رواج یافته باشد و عرفان مسلمانان باشد، بلکه عرفان اسلامی است. 📚 منبع: کتاب آشنایی با مجموعه عرفان اسلامی ص 78_80 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 ☑️ مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی برگزار می کند؛ مراسم بزرگداشت حضرت علامه طباطبایی (ره) ❇️ با حضور اساتید محترم: آیت الله غلامرضا و آیت الله سید یدالله 🕢 زمان: شنبه 24 آبان ماه مصادف با روز بزرگداشت علامه طباطبایی؛ ساعت 7:30 الی 9 صبح 🔘 توضیح: مراسم با حضور تعداد محدودی از طلاب با رعایت نکات بهداشتی برگزار خواهد شد؛ و امکان حضور مجازی نیز فراهم است. 🌐 لینک شرکت مجازی در همایش: https://b2n.ir/452241 —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
🔰 نگاهی به ابعاد شخصیتی علامه طباطبایی رحمةالله‌علیه ▪️به مناسبت سالروز رحمةالله‌علیه مؤسسه آموزشی پژوهشی برگزار می‌کند؛ نشست "نگاهی به ابعاد شخصیتی علامه طباطبایی رحمةالله‌علیه" با حضور استاد علی ⏱ زمان: جمعه ۲۳ آبان‌ماه ۱۳۹۹، ساعت ۱۸ تا ۱۹ ▪️لازم به ذکر است این نشست به صورت مجازی و از طریق کانال مؤسسه در پیام‌رسان روبیکا و صفحه مؤسسه در شبکه اجتماعی اینستاگرام پخش خواهد شد؛ Rubika.ir/nafahat_eri Instagram.com/nafahat.eri 💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات https://eitaa.com/nafahat_eri —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 💠 🌐 ۲۴ آبان روز بزرگداشت حکیم مفسر فقیه علامه طباطبایی گرامی باد. ❇️چند جمله از بزرگان حوزه به‌مناسبت این‌روز 🔴 امام خمینی (ره): امام خمینی پس از رحلت علامه طباطبای در طلیعه یكی از بیانات خود فرمودند : « من قبلا باید از این ضایعه ای كه برای حوزه های علمیه و مسلمین حاصل شد و آن رحلت مرحوم علامه طباطبایی است اظهار تاسف كنم و به شما و ملت ایران و خصوص حوزه های علمیه تسلیت عرض كنم خداوند ایشان را با خدمتگزاران به اسلام و اولیای اسلام محشور فرماید و به بازماندگان و متعلقین و شاگردان ایشان صبر عنایت فرماید . صحیفه نور ج 9 ص 134 🔴 رهبر انقلاب: 🔺افکار اجتماعی: مرحوم علّامه‌ی طباطبائی (رضوان‌الله‌‌علیه) جزو روحانیّون روشنفکر و دارای بود، در تفسیر ایشان، این خصوصیّت سرتاپا در مرحوم علّامه‌ی طباطبائی مشخّص است ۱۳۹۶/۰۸/۲۲ 🔺احیاگر فلسفه: مرحوم علامه‌ی طباطبایی(رضوان‌اللَّه‌علیه) در حدی بود که اگر منحصر به فقاهت میشد، یقیناً به تقلید میرسید. ایشان از علمای زمان خودش، اگر بیشتر نبود، کمتر نبود؛ اما فقاهت را به کسانی سپرد که مشغول بودند. آن زمان در قم مرحوم آیةاللَّه بروجردی با آن عظمت، و اساتید بعد از آن بزرگوار، مشغول کار فقاهت بودند؛ اما ایشان آمد مشغول گردید و رکنی شد، و بعد از آن‌که در قم هیچ نشان قابل توجهی از فلسفه نبود، آن را احیا کرد؛ شاگردانی تربیت نمود، معارف فلسفه را راه انداخت و گسترش داد. البته قبل از ایشان امام فلسفه میگفتند، لیکن در دایره‌ی محدودی و با شاگردان مخصوصی؛ اما ایشان گسترش داد، درس را وسیع کرد و عمرش را به فلسفه صرف نمود 31/6/1370. 🔺استقامت: به نظر من مرحوم علامهی طباطبائی (رضوان الله تعالی علیه) این بود که پافشاری کرد و کار خود را در شرائط مختلف ادامه داد. حتّی طبق آن نقلهائی که ما شنیدیم - گرچه آن وقت هم بنده به ذهنم بود، منتها دقیق یادم نیست - هنگامی که ایشان «اسفار» را تعطیل کردند، همان جا در همان مسجد سلماسی «شفاء» را شروع کردند. خب، این یعنی . 23 /11/1391 —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac