eitaa logo
حکمرانی فرهنگی
4.4هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
205 ویدیو
357 فایل
📚اولین میکرورسانه حکمرانی و سیاستگذاری فرهنگی 🗂مرکز گفتمان سازی و تسهیل گری مسائل فرهنگی 👤روابط عمومی: @admin_activism ۴۴۸۸ گروه اندیشه ورزی حکمرانی فرهنگی👇 https://eitaa.com/joinchat/683213486Ce83398f890
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♻️ ألسَّلٰامُ عَلَیکَ یٰا عَلی اِبنِ موسَی أَلرّضٰآ آمدی و عــــطر مــــهرت پخش شد در هر فضا می‌نویسم عــشق، می‌خوانم علی موسی‌الرضا 💛ولادت سلطان طوس، امام رضا(ع) مبارک باد (علیه‌السلام) 🆔@Cultural_governance
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 ببینید اسلام ناب یعنی چه؟! دوره معرفتی تشکیلاتی اسلام ناب 🔺 آخرین مهلت ثبت نام ۲۴ خرداد ماه هم اکنون ثبت نام کنید (eslamenaab.ir) ✳️ مرکز آموزشی تشکیلاتی اسلام ناب 🆔@Cultural_governance
تجربه_نگاری-برهان.pdf
4.81M
🔰تجربه نگاری مرکز برهان 🔻لیست کارگروه ها و موضوعات تجربه نگاری: 🖇گروه فرزند آوری 🖇گروه اقتصاد خاندان محور 🖇گروه سیاست خارجه 🖇گروه طلاق 🖇گروه تربیت جهت دریافت شماره دوم تجربه نگاری👇 🌐 yun.ir/2wng12 🔅حکمرانی فرهنگی🔅 🆔@Cultural_governance
نسبت مردم و سازمان‌ها در جمهوری اسلامی انقلاب اسلامی به‌عنوان یک خیزش فرهنگی همواره مردم را پیشران اصلی همۀ تحولات دانسته و بنای خود را بر مردم‌سالاری گذاشته است. این انگاره نه فقط در سخن رهبران و متفکران انقلاب که در مبانی اندیشه آن‌ها نیز جایگاه روشن و صریحی دارد. اما در میدان عمل چگونگی نسبت میان مردم و حاکمیت و مسیر تحقق مردم‌سالاری محل پرسش بوده است. پس از پیروزی انقلاب اسلامی و شکل‌گیری جمهوری اسلامی سازمان‌ها و نهادهای مختلفی تاسیس یا ابقا شدند که با توجه ماهیت مردمی انقلاب اسلامی ضرورتا باید می‌توانستند به‌عنوان بازوان اجرایی نظام زمینه‌ساز مردم‌سالاری باشند. اما تجربه بیش از چهاردهه حکمرانی در جمهوری اسلامی نشان می‌دهد با رشد و قدرت گرفتن سازمان‌ها این نسبت به درستی برقرار نشده است. بنا داریم در گفتگویی با اندیشمندان این حوزه به این سوالات بپردازیم. سه شنبه ۱۴٠۱/٠۳/۲۴ساعت۲۱ گفتگوی زنده در صفحه هاتف @farhang_markaz_baressi 🆔️https://ble.ir/1400_3_9
🔴 نارسایی تست‌های روانشناسی برای استعدادیابی ✍شعبانجولا 👈قسمت اول 📃 امروزه بازار تست‌هایی مثل هالند و MBTI و... برای استعدادیابی شغلی و تحصیلی گرم شده است. اما سؤال اینجاست که این تست‌ها چقدر کارایی دارند؟ در فرآیند جهت‌گیری تخصصی این قبیل تست‌ها چه جایگاهی می‌توانند داشته باشند؟ 🔻 روش تست‌های روانشناسی چنین است که با سؤالاتی، تحلیلی از ویژگی‌های شخصیتی شما ارائه می‌کنند و براساس این تحلیل تجویزهایی را نیز ارائه می‌کنند. این روش از جهاتی خوبی‌هایی دارد اما چهار اشکال اساسی بر این تست‌ها وارد است که چنان‌چه توجه به آن نداشته باشیم ممکن است دچار خطاهای اساسی در تصمیم‌گیری شویم. 1️⃣ خطای اول: ایستایی 🔹 احتمالاً شما هم تجربه کرده‌اید که در زمان‌های مختلف وقتی تست می‌دهید به نتایج متفاوت دست می‌یابید. مثلاً چند سال پیش شخصیت شما چیزی معرفی شده و امروز چیز دیگری. روشن است که انسان در مرور زمان تغییر می‌کند. این تست‌ها کاری به گذشته و آینده‌ی شما ندارند بلکه با سؤالاتی درمورد امروز شما یک عکس از امروز به شما عرضه می‌کنند و طبیعی است که در زمان‌های مختلف عکس‌های متفاوتی از خود داشته باشید. گاهی چاق گاهی لاغر گاهی با موی بلند گاهی با موی کوتاه. درنتیجه شما چنان‌چه بخواهید با دیدن این عکس از امروز خود درمورد آینده‌تان تصمیم بگیرید و تغییراتی که انسان دارد را لحاظ نکنید بی‌شک دچار اشتباه خواهید شد. اگر شما امروز متهور هستید، دلیلی ندارد که در تمام عمر متهور باشید همان‌طور که چه بسا روزی نبوده‌اید. 2️⃣ خطای دوم: تجویز آینده بر اساس امروز 🔹 مبتنی بر خطای اول، خطاهای دیگری رخ می‌دهد. برای مثال روانشناس به شما می‌گوید شخصیت شما برون‌گراست یا می‌گوید شما یک شخصیت قراردادی دارید یا براساس ترکیبی از تست‌ها مثلاً شما را استراتژیست و طراح می‌داند. سپس مبتنی بر این شناخت شروع به تجویز می‌کند. می‌گوید «انسان‌های قراردادی باید به این شغل‌ها بروند، این آفت‌ها ایشان را تهدید می‌کند و...» اما نکته این است که شما به واسطه‌ی مسئولیتی که امروز برعهده دارید و توقعاتی که از شما می‌رود و شرایطی که در آن قرار گرفته‌اید، چنین شخصیتی پیدا کرده‌اید. درحالی‌که چه بسا تا سال پیش که در چنین جایگاهی قرار نگرفته بودید، تست‌ها شخصیت شما را چیز دیگری نشان می‌دادند. مثلاً فرض کنید شما امروز مسئول فنی در شرکتی هستید. این مسئولیت بی‌شک روی شخصیت شما اثر گذاشته درنتیجه مشاوران پس از تست‌ها می‌گویند شما به‌عنوان یک شخصیت فنی باید این کارها را بکنید. اما فردا که از این مسئولیت خارج شدید و مثلاً شروع به پژوهش برای پایان‌نامه کردید، تست‌ها نتیجه‌ی دیگری خواهند داشت و به شما توصیه‌های دیگری خواهد شد به‌عنوان یک شخصیت پژوهش‌گر. 🔹 حال اگر شما به این نکته توجه نداشته باشید و بخواهید بر اساس همین تستی که امروز داده‌اید درمورد آینده تصمیم بگیرید احتمالاً آینده‌ی خود را بسیار فنی تصور می‌کنید و گمانتان این است که در کارهای فنی موفق خواهید بود. در حالی که اگر موقعی به‌سراغ این تست‌ها بروید که مشغول پژوهش هستید، تصورتان این خواهد شد که شما در آینده باید یک پژوهش‌گر باشید و بی‌شک در جایگاه پژوهش‌گر موفق خواهید بود. پس توجه کنید که صرفاً بر اساس یک عکس از امروز خود، تصویر آینده را نسازید. معلوم نیست شخصیتی که امروز یافته‌اید به‌دلیل جایگاه و شرایطی که در آن قرار دارید، بهترین شخصیتی باشد که شما می‌توانید داشته باشید! 🔻 ادامه دارد... | 🔅حکمرانی فرهنگی 🔅 🆔 @Cultural_governance
🔴 نارسایی تست‌های روانشناسی برای استعدادیابی ✍شعبانجولا 👈قسمت دوم 3️⃣ خطای سوم: بخشی‌نگری 🔹 این تست‌ها انسان‌ها را در قالب تعداد محدودی مؤلفه بررسی می‌کنند. مثلاً بعضی تست‌ها با 8 مؤلفه برخی با 16 مؤلفه برخی با 6 مؤلفه و... یعنی هیچ‌کدام از این تست‌ها ادعای این را هم ندارند که شما را به طور کامل می‌توانند بشناسند و تحلیل کنند. هرکدام از این تست‌ها به شناخت بخشی از ویژگی‌های شما می‌پردازد و بسیاری ویژگی‌های دیگر در شما هست که بسته به شدت و ضعفشان می‌تواند روی آینده‌ی شما و مسیر تغییرات شخصیت شما اثرگذار باشد. فلذا صرفاً از عینک تست‌های روانشناسی نگاه کردن یعنی ندیدن بسیاری از ویژگی‌های شخصیتی شما. 4️⃣ خطای چهارم: انطباق با شناخت نه با واقع 🔹 گاهی برخی با شنیدن نتیجه‌ی این تست‌ها شگفت‌زده می‌شوند که «این تست‌ها چگونه این‌قدر خوب توانستند شخصیت من را تحلیل کنند!» اما توجه ندارند که تست‌ها نمایش‌گر همان احساسی هستند که شما نسبت به خودتان دارید. مثال بسیار ساده‌ای می‌زنم. مثلاً فرض کنید من از شما بپرسم: «فکر می‌کنی راحت می‌توانی با بقیه دوست شوی؟» بعد بپرسم «فکر می‌کنی بقیه تو را فردی دارای روابط عمومی بالا می‌دانند؟» و بعد از چند سؤال از این قبیل با یک میانگین‌گیری بین این سؤالات بگویم شما برون‌گرا یا درون‌گرا هستی. شما ممکن است با خود فکر کنید چه خوب این تست من را وصف کرد اما باید توجه کنید که وصف این تست از شما منطبق بر شناخت شما از خودتان است پس طبیعی است که چنین احساسی پیدا کنید ولی اگر شناخت شما از خودتان منطبق با واقع نباشد این تست نیز منطبق با واقع نخواهد بود. | 🔅حکمرانی فرهنگی 🔅 🆔 @Cultural_governance
🔷 نارسایی های تست های روانشناسی برای استعدادیابی ✍شعبانجولا 👈قسمت سوم 🔶 نتیجه 🔸 پس نهایتاً آن چیزی که بسیار مهم است شناخت خود شما از خودتان است. هیچ وقت عقلتان را تعطیل نکنید و تصمیم‌گیری درمورد خود و سرنوشتتان را به کسی یا روانشناسی و مشاوری یا تستی نسپارید. این تست‌ها به شما کمک می‌کند به شرطی که به این نکات توجه داشته و به دنبال کسب شناخت کامل‌تری از خودتان باشید نه این‌که تصمیم‌گیری را به دست این تست‌ها بسپارید. 🔺 پی‌نوشت: نقطه‌ی قوت این تست‌ها دقیقاً جایی است که مشاورین به شما نمی‌گویند. شناخت مؤلفه‌هایی که این تست‌ها براساس آن مؤلفه‌ها شخصیت شما را تحلیل می‌کند، می‌تواند معیارهایی را به دست دهد که انسان بتواند شناخت اجمالی از خویش را به کمک این معیارها تفصیل بدهد. البته باتوجه به همه‌ی نکات ذکر شده در بالا. یعنی درست است که هرکدام از این تست‌ها بخشی از مؤلفه‌ها را بررسی کرده و به شما می‌گوید اما اگر شما شناخت از دوگانه‌ها و مؤلفه‌هایی که این تست‌ها بررسی می‌کنند، داشته باشید می‌توانید با کمک آن‌ها شناختتان از خود را کامل کنید. درست است که این تست‌ها ایستا هستند، درست است که این تست‌ها بیش از آن‌که مطابق با واقع باشند مطابق با شناخت شما از خود هستند اما اگر به تمام این نکات توجه کنید، و از طریق این تست‌ها به دنبال افزایش آگاهی از خودتان باشید (نه به دنبال این‌که مستقیماً با استفاده از تجویزهایی که به‌تبع این تست‌ها می‌شود بخواهید مسیر آینده‌تان را تعیین کنید)، می‌توانید به‌مرور با بررسی خود، شناختتان از شخصیتتان را تکمیل کرده و به یک شناخت پویا دست یابید و این شناخت ارزشمندتر از هر تستی است و تصمیم‌گیری پیرامون آینده موقوف بر این شناخت است. این درحالی است که بسیاری از مشاوران نه‌تنها چیزی از این مؤلفه‌ها به شما نمی‌گویند بلکه مستقیماً به سراغ تجویزهایی می‌روند که به‌زعم ایشان برای شخصیت شما مناسب است. بدون این‌که به شما کمک کنند تا شناخت بهتری از خود پیدا کنید. | 🔅حکمرانی فرهنگی 🔅 🆔@Cultural_governance
🔺شروعِ پخش «آقای قاضی» ◽️سریال «آقای قاضی» به کارگردانی سجاد مهرگان، تهیه‌کنندگی احمد شفیعی و سفارش سازمان صدا و سیما که در استودیو فیلم و سریال بادبان تولید شده است، از ۱۹ خردادماه هر هفته پنجشنبه و جمعه ساعت ۲۲:۳۰ روی آنتن شبکه دو سیما می‌رود. ◽️فیلمنامه‌های این سریال که در ۴۲ قسمت تولید شده است، توسط ۱۲ نویسنده جوان و زیرنظر سید محمد حسینی به رشته تحریر درآمده‌اند و همه قسمت‌های آن از موضوعات واقعی اقتباس شده‌اند. ◽️در سریال «آقای قاضی» بیش از ۳۰۰ بازیگر نقش‌آفرینی می‌کنند که همه آن‌ها برای اولین بار جلوی قاب تلویزیون می‌روند. 🔅حکمرانی فرهنگی🔅 🆔@Cultural_governance
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ اعتراض تامل برانگیز حجت‌الاسلام حسینی قمی از بریز و بپاش‌ها در سازمان حج و زیارت 🔹در استان قم فقط حج و زیارت یک ساختمان ۱۴ طبقه‌ای دارد! 🆔@Cultural_governance
🔸ساختمان حج و زیارت یزد 🔸شبیه کعبه و با کپی ریز جزئیات، حتی متن نوشته های کتیبه پرده! 🔅حکمرانی فرهنگی🔅 🆔@Cultural_governance
⭕️تصاویر منتشر شده در فضای مجازی مربوط به ساختمان حج و زیارت یزد قدیمی است مدیرکل حج و زیارت استان یزد در گفتگو با : 🔹ساختمان حج و زیارت استان یزد در سال 1392 به بهره برداری رسید و آن زمان به دلیل بی دقتی طراح و کپی برداری کامل از پرده کعبه، عبارت «خادم حرمین الشریفین فهد عبدالعزیز آل‌سعود.» درج شده بود اما پس از نصب و قبل از بهره برداری به سرعت اصلاح شد. 🔹تصاویری که اکنون در فضای مجازی منتشر می شود، قدیمی و مربوط به سال 1392 است و احتمالا یک شیطنت رسانه ای است که با استفاده از آرشیو قدیمی انجام شده است. 🔹اکنون سالهاست که این عبارت اصلاح شده و در زمان بهره برداری از ساختمان حج و زیارت، چنین عبارتی وجود نداشت. پ.ن هرچند کتبیه ها اصلاح شده است اما تغییر در معماری ان نکته ای اعلام نشده است 🆔@Cultural_governance
🔰جانا سخن از زبان ما می‌گویی...! 1. قبل‌تر از این هم، هر وقت که با دوستان دغدغه‌مند عشقِ سیاست‌گذاری و نگاه راهبردی و کلان و چه و چه، صحبت می‌کردم، غیر از تعدادی کلیدواژه‌ی پراکنده و مخلوطی از توضیحات دینی و غیردینی و ضددینی و دهان‌پرکن و البته سلیقه‌ای، حرف متقنی نصیبم نمی‌شد؛ راهبری نرم، طراحی، معماری، برنامه‌ریزی راهبردی، حکمرانی نرم، راهبری اجتماعی، جریان‌سازی، نظام‌سازی، تمرکززدایی و... واژه‌هایی بود که وقتی با چند سؤال ساده و کلیدی، پی‌اش را در ذهن دوستان انقلابیمان می‌گرفتی، صرفاً به تعدادی دغدغه و چند کلمه‌ی بدون امتداد و نهایتاً قدری اطلاعات از آن‌ور آب و چاشنی خلاقیت و پروردگی ذهنی می‌رسیدی و بس. 2. آن‌ها که کمی بیشتر ادعا دارند، اتاق فکر را هیئت اندیشه‌ورز می‌خوانند، به جای استراتژی می‌گویند راهبرد، پیشرفت را سردست می‌گیرند و لفظ کثیف توسعه را لعن می‌فرستند و... و دیگر خیالشان راحت است که کار را تمام کرده‌اند؛ البته می‌دانیم این دقت‌ها را نیز مدیون ولیّ‌امر(حفظه‌الله) هستیم و خدا را شکر چند کلامی برایمان خلق کردند که درنمانیم. 3. آن‌ها که قدری باهوش‌تر هستند و نگاه روبه‌جلو دارند و حرف‌ها را شنیده و چندباری تجربه اندیشه‌ورزی دارند، سعی می‌کنند ورودی‌های مختلفی مثل دین، علوم انسانی، دانش مدیریت راهبردی و... را ترکیب کنند بلکه دیگر مو لای درز کار نرود؛ غافل از اینکه فقط نقش قیف را بازی کرده‌اند و چند ورودی را به زور، درهم چپانده و به یک خروجی رسانده‌اند! فاجعه‌بار است؛ احتمالاً تجربه‌اش را دارید یا به این موارد برخورده‌اید. مدیرانِ بالادستی -که نوعاً خودشان دستی بر آتش ندارند- نیز با این تیپ کار خیلی کیف می‌کنند و به خیالشان، همه‌ی نگاه‌ها تأمین شده است و توپ تکانش نمی‌دهد! 4. کمی جلوتر که برویم، به افراد باهوش‌تری برمی‌خوریم که حوصله‌ی امتداد نه، بلکه توان سرهم‌بندی/جمع‌بندی و توجیهشان بالاست. معمولاً بنا به برخی ویژگی‌های عمدتاً شخصیتی که دارند، جزو عناصر پیشرو و اثرگذار جریان انسانی ما هستند. این عزیزان می‌توانند چندکلامی نیز برایت صحبت کنند و تصویر بسازند و تو را غرق در رؤیاهاشان کنند؛ تصورم این است که این لایه‌ی فکری ما، دچار آفت هستند. فراگیرشدن کلیدواژه‌هایی نظیر ، و ، محصول رواج این نگاه است. 5. فی‌الواقع آنچه شاهد هستیم، ملغمه‌ای از تصور «شرایط حساس کنونی»، تصور «دیربازده بودن کوشش نظری دین‌بنیان»، گزاره‌ی «آقا خودش گفته ما از یادگیری و تقلید ابایی نداریم ولی نمی‌خوایم مقلد بمونیم!»، «خلاقیت»، «دغدغه» و... است. 6. آنچه ما اسمش را برنامه‌ریزی و از آن مهم‌تر طراحی می‌گذاریم و پُزش را می‌دهیم، معمولاً یک‌جور بارش فکری + همه‌جانبه‌نگری + دیدن تجربیات + خوش‌فکری و سلیقه است و بس. بنده تفکر و شروع طراحی از را نیز محصول همین تیپ محاسباتی و پردازشی می‌بینم. طراحی راهبردی ما، لایه‌ی دانشی نیز اگر داشته باشد، معمولاً مُشتی بافته‌های بشری است و ربطی به آن بستر یکپارچه‌ی معناییِ مبنایی شما، که بتوانی لایه‌های روبنایی را به آن عرضه، در آن هضم و روی آن سوار کنی، ندارد. در نتیجه بدیهی است که هیچ‌وقت نمی‌توانیم روی خروجی‌های اندیشه‌ورزیِ راهبردی‌مان، دعوا کنیم بر سر حجیت و قطع؛ چرا که از اول نیز چنین رویکردی -نه در نظر، به دلیل تنک بودن جریان اجتهادی در نقاط راهبردنگاری و نه در عمل، به دلیل عدم لوازمی مثل سرمایه‌ی معنوی یا صبر و حوصله و پذیرش سعی و خطا- نبوده است. به گمان بنده: ، مجرای رفت و برگشت و نقطه پیوند علم و عمل است؛ ما باید روی نقطه‌ی طراحی -با این تقریر- بایستیم و مبتنی بر مؤلفه‌هایی از جمله (ان‌شاء‌الله توضیحش باشد برای مجالی دیگر) پاسخ‌های عمقی کوتاه‌مدت و بلندمدت تولید کنیم. باید اولاً روی عمق و جنس اثرگذاری لایه فکری، تأمل کنیم. برد لایه‌ای که ما به آن مجهز هستیم، چقدر است؟ ما چقدر توان امتداد آن را داریم؟ ثانیاً به گره‌خوردن آن به لایه‌ی علم فکر کنیم وگرنه به زودی خواهیم لنگید. | | 🆔@Cultural_governance
❇️ حکمت یک حکم ✍️دکترفرشادمهدی‌پور 💢حکمرانی فرهنگی بر سه رکن: 1️⃣ مردم و فرهنگ آن‌ها، 2️⃣ سرزمین و جغرافیای 3️⃣ اعمال حکم و دستگاه حاکمیت استوار است؛ 🔹در عصر نوین ایران، گفتمان حکمرانی برخاسته از اندیشه مردم‌سالاری دینی است که حضرت روح‌الله آن ‌را بر نهاد و در دوره رهبری کنونی نیز با درنظرگرفتن شاخص‌های اصلی آن («یعنی اختیار حاکمیّت کشور در دست مردم باشد؛ مردم انتخاب کنند، مردم بخواهند، مردم اراده کنند؛ در همه‌ی عرصه‌های زندگی… در علم، در صنعت، در کارهای اساسی، در اداره‌ی کشور، در مدیریّت بخشهای مهمّ کشور، در اقتصاد و غیره») صورت‌بندی شد. 🔹حکم انتخاب سرپرست جدید مؤسسه اطلاعات که از پرتاریخ‌ترین رسانه‌های کشور است، دارای دلالت‌هایی مهم برای تدارک امر فرهنگی است. 🔹حاکمیت در عالی‌ترین موقعیت خویش، برآورده ساختن نیازها و خواسته‌ها و هدایت مردمان در بافتار زیست‌بومی فرهنگی‌شان است؛ در اینجا حفظ و گسترش منابع گفتمانی، انسانی، اقتصادی و ... در صدر توجه است و از آنجا که نظام سیاسی از اضلاعی گونه‌گون برپاشده، حفظ و گسترش آن نیز باید بر پایه همین منابع باشد. 🔹این ایده را رهبری انقلاب در سه دهه گذشته همواره تدارک کرده‌اند، چه برای حضور جریان موسوم به چپ اسلامی در ابتدای دهه هفتاد، چه عنوان‌دهی اصول‌گرا- اصلاح‌طلب و حتی در بحبوحه فتنه ۸۸، اعلام سیاست جذب حداکثری و دفع حداقلی. 🔹گرچه برخی به این اعتماد خیانت کردند، اما دو پیام اخیر رهبر انقلاب در باب مرحوم سیدمحمود دعایی نشان ‌داد که ایشان به‌هیچ‌وجه نه‌تنها از سر اضطرار، بلکه با طیب خاطر، وی را در سکان‌دار روزنامه اطلاعات حفظ کردند تا خط‌مشی حکمرانی را استمرار دهد. 🔹اصرار و تأکید بر «چند وجهی بودن نگاهها و سلایق سیاسی در میان نخبگانی که در اعتقاد راسخ به انقلاب و نظام اسلامی مشترکند» گزاره سیاستی با ارزشی است؛ 🔹تکرار و یادآوری‌ای که اعمال حکمرانی بر پایه مردم‌سالاری دینی را در ایران استعمارزده طاغوت، ممکن کرد و به فرهنگی‌ترین اتفاق محتمل، پهلوی را سرنگون و جمهوری اسلامی را برساخت. 🔹حکمتی که براساس اصل وحدت، کثرت و تکثر را به رسمیت می‌شناسد و با دیده‌بانی مداوم، مانع از تضعیف و تعطیل آن می‌شود. | | 🆔@Cultural_governance
🔰خلا تئوریک ما را دچار چالش‌های لاینحل در حکمرانی کرده است ✍️پرویز امینی 🔻برای شکل دادن به سیاست گذاری کارآمد، چهار سطح از مسایل باید مورد توجه باشد. یک سطح تئوریک که بالاترین کار در بخش هنجاری است. دوم سطح نهادی، سوم سطح اجتماعی و سطح چهارم سطح اجرایی است. 🔻درباره ناکامی سیاستگذاری در ایران، علل و دلایل مختلفی می‌توان گفت که یکی از اساسی‌ترین آنها خلا تئوریک است. ما از یک خلا بسیار مهم در حکمرانی رنج می بریم و آن هم نبود تئوری است. اگر در حکمرانی تئوری نداشته باشیم، با شرایط ابهام و عمل‌زدگی در سازماندهی درامر حکمرانی مواجه خواهیم بود که در عمل به تعارض، تناقض، اتلاف انواع سرمایه مادی و غیرمادی و ناکارآمدی منجر خواهد شد. 🔻انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی غایت نظم سیاسی مابعد انقلاب را «عدالت» تعریف کرده است. اما در عین حال به دنبال «هدایت» هم هست ولی یک خط تئوری نداشته‌ایم که چه تفسیری از این عدالت داریم و نسبت به نظریه‌های دیگر درباره عدالت چه تمایزی داریم و چه نوع سازماندهی اجتماعی با این تئوری سازگار و کارآمد است. 🔻با داشتن طرح تئوریک می‌توان از روزمرگی در حکمرانی عبورکرد. با روزمرگی مسایل حل نمی‌شود بلکه رفع تکلیف می‌شود و بعدها وضعیت تراکم و انباشتی پیدا می‌کند و ما را دچار بحران‌های بزرگ می‌کند همچنان که اکنون در معرض چالش‌های بزرگ در حوزه اقتصادی، مسایل نابرابری‌های اجتماعی، رشد و گسترش پرسرعت فقر، آسیب‌های اجتماعی و ... شرایط هستیم. در تمام این ۴۳ سال ما به صورت عملگرایانه به پیش آمده‌ایم و با روزمرگی با مسائل مواجه شده‌ایم. 🔻در شرایط پیچیده نیاز به سازمان سیاست‌گذاری پیچیده داریم. این در حالی است که سیاست‌گذاری ما بسیار مسائل را ساده می‌کند و راه‌حل‌های ساده می‌دهد. در فضای مدرنیته امکان همسازی منافع و اجماع بسیار کم شده و در فضای رسانه ای و اطلاعاتی و با توجه به ناکارآمدی نظام توجیه که مظهر آن صداوسیما است، نمی توان عمومیت تولید کرد. 🔻مشکل دیگر آن است که برای آینده نیز مسائل بسیار سختی روبرو داریم، چرا که شکاف عمیق و گسترده‌ای میان وضع واقعی و آرمانی ما وجود دارد. آنقدر تفاوت میان این دو زیاد است که سیاست گذاری سالبه به انتفاع موضوع است. این تفاوت آنقدر زیاد است که از دست سیاست‌گذار کاری بر نمی‌آید. در سرمایه اجتماعی، در امید به آینده، سیاست‌گذاری این وسعت را نمی‌تواند پر کند. 🔻دربرخی کشورهای لیبرال، آموزش و پرورش یا خصوصی نمی‌شود یا آخرین نهادی است که خصوصی می‌شود. ما اولین نهادی که خصوصی کردیم آموزش و پروش بوده است. این خصوصی سازی نابرابری‌های اجتماعی را تولید کرده و سال‌ها جلو آمده و به الان رسیده. با کدام سیاست‌گذاری می‌توان آن را پر کرد؟ 🔻در سند تحول آموزش و پرورش که مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است، در یک بند بسیار کوتاه نوشته شده از طریق تغییر در قوانین و مقررات باید به توسعه بیشتر مدارس غیرانتفاعی کمک بشود. یعنی میزانی که خصوصی‌سازی کرده‌ایم کافی نبوده و باید بیشتر از این خصوصی‌سازی شود. این گزاره از کدام نظریه عدالت خارج می شود؟ 🔻در نظریات عدالت همیشه سخن از «فرصت‌های برابر» و منصفانه بودن فرصت‌ها است. تنها جایی که اجازه منصفانه شدن فرصت‌ها را می‌دهد آموزش و پرورش است. اما امروز آیا امکاناتی که یک مدرسه غیرانتفاعی دارد با یک مدرسه ی دولتی برابر است؟ آدام اسمیت که پدر بازار آزاد است می‌گوید تنها جایی که دولت باید دخالت کند مدرسه عمومی است. 🔻بدون تئوری فهم و تفسیر و اجرای قانون اساسی ما نیز با چالش روبرو می‌شود. به طور مثال اصل تفکیک قوا در قانون اساسی ما آمده است، اما ما این تفکیک قوا را به عنوان تخصصی شدن امور سه گانه قانونگداری و اجرا و نظارت می‌فهمیم، در حالی که پشت این تفکیک قوا باید «توازن قدرت» باشد. به این معنی که قدرت اگر در یک جا متمرکز شود پاسخگویی کاهش پیدا کرده و فساد ایجاد می‌شود. طبق آمار رسمی در آبان ۹۸، ۲۳۰ نفر کشته شده‌اند. چرا هیچ کس به عنوان مسئول محاکمه نشد؟چرا هیچ کس حتی به عنوان خطاکار معرفی نشد؟ چون این درک تئوریک از تفکیک قوا مبتنی بر توزیع قدرت وجود ندارد. | | 🆔 @Cultural_governance
کتاب_هندسه_سیاست_های_کلی_نظام.pdf
3.57M
🔸کتاب هندسه سیاست‌های کلی نظام👆 💠دریافت‌شده از سایت مجمع تشخیص مصلحت نظام http://maslahat.ir 💯 قابل استفاده برای سیاست‌نویسان | | 🆔 @Cultural_governance
📝 امتداد؛ آلترناتیو فرهنگی 💠واکاوی مدل موفقیت تمدنی اسلام 🔻تغییرات فیزیولوژیک و هورمنی در بافت فکری انسان‌ها، انجام فعالیت های فرهنگی را دشوار و صعب العبور کرده است. ابزارها هر چند، ساعات روشنایی را افزایش داده اند اما قدرت مطالعه نسل ها به شدت سقوط کرده و متخصصان نیک اندیش فرهنگی با تبحر و ایجاد هرم‌های کمی و کیفی: مدارس و دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه، مساجد، هیأت‌ها، تشکل‌ها، کانون‌ها، انجمن ها، موسسات، ... هنوز در پله اول ایستاده اند. اما پیامبر اکرم (ص) با قدرت نرم فرهنگی، موفق به برافراشتن تمدن اسلامی گشتند. موفقیت در عصر جاهلیت را باید در مدل؛ امتداد فرهنگی جستجو کرد. 🔻امتداد فرهنگی؛ پیوستگی، داشتن نظام جامع برنامه ریزی، ستونی حرکت کردن، کار تشکیلاتی و منسجم انجام دادن، گره زدن اقتصاد و فرهنگ، زندگی، ازدواج، شغل، درس و علم با هم، جریان الکتریسته معنویت و علم در مدار معرفت، انسان سازی با نابودی خط استوای قبیله و شهر، پله پله، همانند سیرو سلوک همراه ساختن جامعه با خود، من ها را به ما مبدل ساختن. 🔻امتداد یعنی همان تعداد اصحاب صفه که در قسمت شمالی مسجد النبی با رها کردن خانه، دارایی، جایگاه و منزلت اجتماعی به دور پیامبر اکرم(ص) حلقه زدند. همان اوس و خزرجی که پوست انداختند و انصار نام گرفتند. ✍️ سید جواد محمدزاده | | 🆔 @Cultural_governance
| واکاوی جایگاه فرهنگ و الزامات تحول در ساختارهای فرهنگی کشور؛ 🔴آزمون مسئولیت! 1️⃣بازسازی ساختاری فراگیر است اما بنیان‌برکن نیست 📎farhangesadid.com/0001TU 2️⃣ساختار فعلی شورای عالی انقلاب فرهنگی باید منحل شود 📎farhangesadid.com/0001UJ 3️⃣شورای عالی انقلاب فرهنگی با ادامه روال گذشته از عهده تحول برنمی‌آید 📎farhangesadid.com/0001Ul 4️⃣«بازسازی ساختار فرهنگی» به سرنوشت «مهندسی فرهنگی» دچار نشود 📎farhangesadid.com/0001Uy 5️⃣اهرم‌های الزام‌آور فرهنگی در دست نهادهای دیگر است نه شورای عالی انقلاب فرهنگی! 📎farhangesadid.com/0001U6 🔸با گفتارها و نوشتارهایی از عماد افروغ، حجت‌الاسلام علی ذوعلم، کیومرث اشتریان و حجت‌الاسلام علیرضا پیروزمند | | 🆔 @Cultural_governance
🌱فرهنگ عمومی در کشور ما متولی ندارد 🖊بررسی کارنامه فرهنگی چهار دهه پس از انقلاب در گفتگو با مهراب صادق‌نیا؛ 🔸یک خطایی معمولا رخ می‌دهد که تبلیغ مذهب را به معنای کار فرهنگی می‌بینیم. کار فرهنگی معنای دیگری دارد و برای این کار باید شرایط عمومی و وضعیت جامعه را بررسی کنید. درضمن اگر اتفاقی در حوزه فرهنگ عمومی پیش بیاید، آن وقت تمام تعالیم مذهبی هم بی اثر می‌شوند. 🔸فرهنگ اساسا باید در دانشگاه‌ها درباره اش فکر بشود، بررسی شود و بعد سر میز تصمیم گیرندگان سیاسی قرار گیرد تا چاره جویی و درمان شود 🔶فرهنگ عمومی، یک کار تخصصی و فنی است و تنها از عهده کارشناسانی برمی آید که بدون جهت گیری‌های سیاسی، حتی مذهبی (نه اینکه ضد مذهب باشند) مطالعه و برنامه ریزی می‌کنند و در نهایت به اجرا می‌رسند. به نظر بنده فرهنگ عمومی حوزه‌ای است که در کشور ما متولی ندارد. 📎https://farhangesadid.com/000168 | | 🆔 @Cultural_governance
⭕️فرآیند‌های ارزیابی در حوزه فرهنگ از طنز‌های تلخ جمهوری اسلامی است 💬بررسی مؤلفه‌های بازسازی ساختار فرهنگی و رسانه‌ای کشور در گفتگو با عبدالکریم خیامی؛ 🔸مطالعه هر نوع ارتباطی خصوصا ارتباطات جمعی و رسانه جمعی بدون توجه به زمینه‌های فرهنگی و اجتماعی، مطالعه ناقصی بوده و هست و چند سالی است که همان ترکیب فرهنگ و ارتباطات کنار هم بیان می‌شود؛ بنابراین فهم فرهنگ و رسانه بدون فهم آن دیگری، ناقص و کاریکاتوری است 🔸ویترین‌های پوشاک مغازه‌ها، انبار گمرک، چینش بوفه‌ها و رستوران‌ها در شهرها، مبلمان شهری شهرها، معماری خانه ها، فرآیند صدور مجوز کسب و کار‌ها را در نظر بگیرید؛ تاثیر این‌ها بر فرهنگ عمومی حتما بیشتراز تاثیر بسیاری از ارگان ها، نهاد‌ها و سازمان‌های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران است 🔸فرآیند‌های ارزیابی و ارزشیابی عملکرد در حوزه فرهنگ یک شوخی بی مزه و از طنز‌های تلخ جمهوری اسلامی است و در نگاهی دیگر یک اهانت به متخصصین این حوزه است. 📎https://farhangesadid.com/0001UV | | 🆔 @Cultural_governance
🌱جولان غیرمتخصص‌ها در حوزه فرهنگ 🖊بررسی ساختار فرهنگی کشور در گفت‌وگو با حجت‌الاسلام سیدمصطفی هاشمی؛ 🔸هم اکنون امور فرهنگی در دست افراد غیرمتخصصی است که از مهارت کافی برخوردار نیستند و همین موضوع هدف برنامه‌های نهادهای متولی را بی نتیجه می‌سازد 🔸متولیان فرهنگی قبل از هر اقدامی باید عمل و تقید خود به ارزش‌های دینی از جمله حفظ بیت المال را تقویت کنند چرا که همین امر موجب اشتیاق جامعه به اصلاح امور و تقویت بنیان‌های دینی می‌شود 🔸تعدد نهادهای متولی فرهنگ و موازی کاری، یکی از عیب‌های بزرگ ساختارهای فرهنگی کشور است که این مورد به عنوان یک آسیب، باعث سردرگمی و آشفتگی می‌شود 📎https://farhangesadid.com/0001Yt | | 🆔 @Cultural_governance
| وضعیت سنجی و ارزیابی ساختار فرهنگی کشور ؛ 🔴واساختارگرایی فرهنگی 1️⃣اداره فرهنگ، باید مردمی باشد 📎farhangesadid.com/0001VV 2️⃣بازسازی ساختار فرهنگی به معنای تمرکزگرایی نیست 📎farhangesadid.com/0001U7 3️⃣بسیاری از نهادهای فرهنگی مؤثر، کارآمد و پرتلاش بوده‌اند! 📎farhangesadid.com/0001VE 4️⃣فرآیند‌های ارزیابی در حوزه فرهنگ از طنز‌های تلخ جمهوری اسلامی است 📎farhangesadid.com/0001UV 5️⃣حتی تعطیلی کل نهاد‌های فرهنگی کشور، وضعیت را از این بدتر نمی‌کند! 📎https://farhangesadid.com/0001UI 🔸 با گفتارها و نوشتارهای از محمد پور کیانی، سید مجید امامی، مهدی رفیعی بهابادی، یاسر احمدوند ، عبدالکریم خیامی | 🆔 @Cultural_governance
📣فراخوان ارسال یادداشت کوتاه در سیاست گذاری فرهنگی 🔖یکی از مسؤولیت های اساسی مدیریت فرهنگی در سطح ملی، پیشبرد سیاست های فرهنگی است. حکمرانی نوین در مسیر دستیابی به اهداف پیشرفت_ایرانی اسلامی ناگزیر به استفاده از روش ها، تکنیک ها و ابزارهایی هستند که سیاست گذاری فرهنگی، در اولویتِ نخست و از مهم ترینِ آنهاست. 📌آسیب ها، راهبردها، برنامه ها برای سیاستگذاری فرهنگی در جمهوری اسلامی چیست؟ 📌شئون سیاستگذاری فرهنگی با مردم،امرولی،سازمان های فرهنگی و فضای بین المللی چه خواهد بود؟ 📍شما عزیزان می توانید با ارسال یادداشت کوتاه با حفظ حقوق ،مطالب شما در کانال حکمرانی فرهنگی بارگذاری خواهد 📌پیام رسان ایتا 🌐https://eitaa.com/joinchat/2150957217C10c91168db 📌پیام رسان تلگرام 🌐https://t.me/+pMNgANy88R0xYTA8 📌پیام رسان بله 🌐ble.ir/join/OTE4YzQ0YW | 🔅حکمرانی فرهنگی🔅 🆔@cultural_governance