#منبع پیام: تحرير الأحكام الشرعية على مذهب الإمامية (ط - الحديثة)؛ ج1، ص: 39 / نوشته علامه حلی:
الفصل السابع [في أن العلم لا يختصر بما في الكتب بل #يجب أخذه #مِن العلماء]
و لكلّ علم أسرار لا يطلع عليها من الكتب، فيجب أخذه من العلماء،
و لهذا قال صلّى اللّه عليه و آله و سلم: «خذ العلم من #أفواه الرجال»
و نهى عن الأخذ ممّن أخذ علمه من #الدفاتر، فقال: «لا يغرّنكم #الصحفيون» (صحفیّ: کسی که علمش را از مطالعۀ کتاب ها به دست آورده نه از راه شاگردی پیش بزرگان علم)
و أمر عليه السّلام بالمحادثة في العلم و المباحثة فإنها تفيد النفس استعدادا تامّا لتحصيل المطالب و استخراج المجهولات.
و قال صلّى اللّه عليه و آله و سلم: «تذاكروا و تلاقوا و تحدّثوا، فانّ الحديث جلاء القلوب، لأنّ القلوب لترين كما يرين السيف و جلاؤه... الحديث».
____________________________________
حلّى، علامه، حسن بن يوسف بن مطهر اسدى، تحرير الأحكام الشرعية على مذهب الإمامية (ط - الحديثة)، 6 جلد، مؤسسه امام صادق عليه السلام، قم - ايران، اول، 1420 ه ق
کتاب تحفه احمدیه در شرح الفیه
دقیق ترین و ادبی ترین ترجمه الفیه با رعایت نقش های ترکیبی واژگان
نظر کاشف الغطاء دربارۀ خودخوانی علوم:
منبع: النور الساطع في الفقه النافع؛ ج2، ص: 584
[الخامس و العشرون) أخذ العلم من أفواه الرجال لا من الكتب و الأقوال]
(الخامس و العشرون) ان يأخذ العلم من أفواه الرجال و يستفيده من الحضور عند الاساتذة المهرة فيه و ليحترز من أخذه من بطون الكتب من غير قراءة على أربابه من مشايخ عصره خوفا من وقوعه في التصحيف و الغلط و التحريف قال بعض من تقدم من الأصحاب من تفقه من بطون الكتب ضيع الاحكام
[ذم الصحفيين]
و قال آخرون إياكم و الصحفيين الذين يأخذون علمهم من الصحف و الكتب فان ما يفسدون أكثر مما يصلحون و عن غوالي اللئالي عن النبي (ص) خذوا العلم من أفواه الرجال و انه قال (ص) و إياكم و أهل الدفاتر و لا يغرنكم الصحفيون و في علل الشرائع في حديث تضمن أعابه أبي حنيفة لجعفر الصادق (ع) بأنه
النور الساطع في الفقه النافع، ج2، ص: 585
صحفى و لما بلغ ذلك الامام (ع) قال صدق قرأت صحف إبراهيم و موسى و بهذا ظهر لك وجه الجمع بين ما ورد من الحث على طلب كتابة العلم كما تقدم ص 578 و بين ما ورد من الإعابة على الصحفيين و أهل الدفاتر.
________________________________________
نجفى، كاشف الغطاء، على بن محمد رضا بن هادى، النور الساطع في الفقه النافع، 2 جلد، مطبعة الآداب، نجف اشرف - عراق، اول، 1381 ه ق
#نحو_تکمیلی (#نحو_الشباب)
https://eitaa.com/NAHV_ALSHABAB
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 سنگین ترین جنگ نرم تاریخ علیه جبهه حق
⏪ایجاد خطای محاسباتی و اغواگری و حرام خوار کردن خواص و مسئولین توسط شبکه های نفوذی دشمن و شیاطین
واژگان عجیب و جدید حضرت آقا در مورد حرام خواری خواص!!! " حیوان جلّال"
آشنایی با بلاغت اسلامی
شامل:
علت پیدایش مباحث بلاغی در بین مسلمین
علت تقسیم آن به سه علم
منابع علوم بلاغی
فایده
نقش آن در فهم نصوص دینی
....
هدایت شده از با نهج البلاغه
بسم الله
🔵معاویه و اهل تسنن
بیش از نیمی از مسلمانان جهان را حنفیهای سنّی تشکیل میدهند که ابوحنیفه را امام خود میدانند. ابوحنیفه بیش از پنجاه سال از عمرش را در عصر حکمرانی بنیامیه سپری کرد و با بنیامیه بویژه شخص معاویه مخالف بود.
🔻او در دوگانه علوی ـ اموی از موضع علی بن ابیطالب دفاع میکرد و معتقد بود هیچ کس با علی نجنگیده مگر آنکه حق با علی بوده است. آروز میکرد که کاش در صفین بودم و به سپاه علی میپیوستم و با معاویه مبارزه میکردم! در پاسخ به سؤالی درباره جنگ صفین گفته است: «خونهای لشکریان معاویه، شمشیرهای ما را تطهیر کرد، پس چرا زبانهایمان را با بازگویی فضاحتها و رسواییهای آنان، تطهیر نکنیم»؟!
او از فرزند معاویه نیز بیزار بود و برای شهادت امام حسین علیه السلام و یارانش اشک میریخت. حنفیان هنوز با تأسّی به او است که برای ابیعبداللهع عزاداری میکنند (کتاب النقض عبدالجلیل قزوینی ص401 و 402.) و یکی از نخستین مقتلهای عاشورایی در زبان فارسی (روضة الشهداء) را عالم سنّی حنفی، ملاحسین کاشفی نوشته است!
🔻از قیامهایی که علیه بنیامیه شکل میگرفت حمایت میکرد. قیام زیدبن علی علیه بنیامیه را به جنگ پیامبر بامشرکان بدر تشبیه میکرد و دههزار درهم به انقلاب زید کمک کرد تا در مبارزه بر علیه دودمان معاویه مورد استفاده قرار بگیرد! آنقدر از دودمان معاویه بیزار بود که تصمیم داشت به قیام زید بپیوندد اما چون امانتهای مردم در نزد او بود و از نظر فقهی معتقد بود هر کس زیر بار امانت مردم بمیرد به مرگ جاهلیت مرده، نتوانست به قیام زید بپیوندد! برای شهادت زید میگریست! در قیام یحیی بن زید بر علیه بنیامیه نیز، آشکارا مردم را به یاری او فرا میخواند.
👈امویان برای جذب او منصب قضا را به او پیشنهاد کردند اما وقتی با امتناع او مواجه شدند، او را زندانی کرده و یکصد تازیانه به او زدند! جلاد آنقدر ابوحنیفه را زده بود که وقتی نزد حاکم رفت، به او گفت ابو حنیفه مرد! (إن الرجل میّت) آثار شکنجه و داغ و شلاق آنچنان بر چهره ابوحنیفه وجود داشته، که احمد حنبل هرگاه به یاد آن فاجعه میافتاد میگریست!
پ ن:
البته دیدگاه ابی حنیفه، از نظر سیاسی و کلامی (امامت و خلافت اسلامی) با دیدگاه زبدیه مطابق است؛ یعنی ضمن پذیرش خلافت خلفای راشد و اعتقاد به افضلیت امام علی ع نسبت به عثمان، پس از ایشان خلافت معاویه را قبول نداشت و به امامت و خلافت امام حسن مجتبی ع معتقد بود و بعد از ان حضرت نیز امامت و خلافت را حق فرزندان فاطمه می دانست. با این حال وی برای خود استقلال در نظریه پردازی قائل بوده است و نمی توان وی را در اندیشه های فقهی و کلامی اش تابع اهل بیت ع دانست.
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
📚مناقب الامام الاعظم ابیحنیفه، مکی
📚ابوحنیفه حیاته و عصره، محمد ابوزهرة
📚جایگاه اهل بیت علیه السلام از دیدگاه ابوحنیفه (پایان نامه)، محمدشفق خواتی.
#مناسبتی، شماره 74
https://eitaa.com/banahjolbalaghe
لینک کانال↙️
https://eitaa.com/joinchat/494927872Ca763d6564a
یادداشت آیت الله طبسی در مورد معاویه در خبرگزاری حوزه :
https://hawzahnews.com/xbRyS
و سایت امامت:
https://emamat.org/?p=2853
هدایت شده از اصول و فقه شیعه
نظر_استاد_معظم_حاج_آقای_شوپایی_پیرامون_تغییر_کتب_درسی.docx
18.7K
💠استاد معظم حاج آقای شوپایی در ابتدای درس خارج امروز نکاتی پیرامون تغییر کتب درسی حوزه بیان فرمودند:
جایگزین کردن این کتب به کتبی که از استحکام و عمق در متن برخوردار نیستند و قابلیت پروراندن روحیه اجتهاد را ندارد، تغییر و تبدیلش وجهی ندارد.
•┈••✾••┈•
کانال اصول فقه شیعه :
@halgheysaniye
رابطه #استاد و #شاگرد
#شرط_فهم_صحیح_دین
#علم_استاد #مقدمه_اندیشیدن_صحیح
#کامل_خواندن #متون_درسی #ضامن_فهم_صحیح
روایت (علینا إلقاء الأصول و علیکم التفریع) را با الفاظ و تعبیرات مشابهی شنیده ایم و در کتاب های درسی و مباحث مربوط به مشروعیت اجتهاد و رد اخباری گری دیده ایم.
به قول #شهید_صدر (رحمةالله علیه) یکی از #امتیازهای اجتهاد امامیه بر اجتهاد در #مکتب_خلفا و اتباع بدعت گذار آنان همین است که :
عامه با توسل به فهم و رای شخصی فقیه و قیاس و... شروع به اجتهاد و فهم دین خدا کردند
ولی طائفه امامیه ابتدا در محضر امامان معصوم، زانوی شاگردی بر زمین ادب و ولایت زده و سپس با راهنمایی آنان شروع به تفکر و اجتهاد و صدور فتوا کردند. چونان طفلی که زیر نظر مادری مهربان و بعد از اینکه روزها و ماه ها راه رفتن مادر و پدر را دیده حالا می خواهد خودش راه رود.
آری زانوی ادب زدن در محضر استاد و یاد گیری کامل قواعد تفکر صحیح و موافق مذهب، شرط اجتهاد سالم و گرفتار نشدن در اوهام و خیالات باطل است.
کانال #نحو_تکمیلی:
https://eitaa.com/NAHV_ALSHABAB
درس رسائل پایه٧ از ابتدای کتاب
مکان: مدرس آیتالله تبریزی، طبقه2 اتاق 209
زمان : 7 صبح (به ساعت مهر)
شروع از ٩ مهرماه
یادآوری می کنم که چند صفحه از ابتدای کتاب را قبل از اربعین خوانده ایم.
اسباب و الفاظ دال بر معنا:
اعراب و غیر اعراب مثل ماده کلمه یا وزن آن
معانی اعرابی نظیر فاعلیت و مفعولیت و...
این معانی بر حروف عارض نمی شود و لذا حروف مبنی بالاصاله اند.
#تنازع
#تنوع-عامل در باب #تنازع
#تنازع_در_قرآن
#فراوانی-تنازع_در_قرآن
بسیار شنیده می شود که #تنازع در #قرآن کاربرد چندانی ندارد.
در این پیام قصد دارم با فهرست کردن آیات قرآن، #فراوانی کاربرد #اسلوب_تنازع و تنوع در #عامل را نیز نشان دهم.
#توجه:
برای توضیح آیات ذیل به البحر المحیط اثر ابوحیان؛ و تفسیر کشاف نوشته زمخشری؛ و التبیان فی إملاء ما من به الرحمن تألیف عکبری و الجمل زجاجی و الدر المصون نگاشته سمین حلبی مراجعه شود.
متنازعین فعل باشند:
1 - كلوا واشربوا من رزق الله [2: 60].
2 - واذكر ربك كثير وسبح بالعشي والإبكار [3: 41].
3 - وليخش الذين لو تركوا من خلفهم ذرية ضعافا خفوا عليهم فليتقوا الله [4: 9].
4 - يريد الله ليبين لكم ويهديكم سبل الذين من قبلكم [4: 26].
5 - وحاجه قومه قال أتحاجوني في الله [6: 8].
6 - لقد تقطع بينكم وضل عنك ما كنتم تزعمون [6: 94].
7 - قل تعالوا أتل ما حرم ربكم عليكم [6: 151].
8 - فذروها تأكل في أرض الله [7: 73].
9 - وأمر قومك يأخذوا بأحسنها [7: 145].
10 - وإذا تتلي عليهم آياتنا قالوا قد سمعنا لو نشاء لقلنا مثل هذا [8: 31].
11 - ثم انصرفوا صرف الله قلوبهم بأنهم قوم لا يفقهون [9: 127].
13 - كتاب أحكمت آياته ثم فضلت من لدن حكيم خبير، ألا تعبدوا إلا الله [11: 1 - 2].
14 - قال إني أشهد الله واشهدوا أني بريء مما تشركون [11: 54].
15 - يقدم قومه يوم القيامة فأوردهم النار [11: 98].
16 - نحن نقص عليك أحسن القصص بما أوحينا إليك هذا القرآن [12: 3].
17 - شاكرا لأنعمه اجتباه وهداه إلى صراط مستقيم [16: 121].
18 - ولقد آتينا موسى تسع آيات بينات فاسأل بني إسرائيل إذ جاءهم فقال له فرعون [17: 101]. (بنابر برخی قراءات/تفسیر البحر المحیط)
19 - يا أيها الذين آمنوا اذكروا الله ذكرا كثيرا، وسبحوه بكرة وأصيلا [33: 41 - 42].
20 - لا ترفعوا أصواتكم فوق صوت النبي ولا تجهروا له بالقول كجهر بعضكم لبعض أن تحبط أعمالكم [49: 2].
22 - عبس وتولى أن جاءه الأعمى [80: 1 - 2].
23 - آتوني أفرغ عليه قطرا [18: 96].
24 - يستفتونك قل الله يفتيكم في الكلالة [4: 176].
25 - ويرسل الصواعق فيصيب بها من يشاء [13: 13].
26 - وإنه كان يقول سفيهنا على الله شططا [72: 4].
متنازعین وصف باشند:
1 - رسلا مبشرين ومنذرين لئلا يكون للناس على الله حجة بعد الرسل [4: 165].
2 - إن أنا إلا نذير وبشير لقوم يؤمنون [7: 188].
3 - وإن أدري أقريب أم بعيد ما توعدون [21: 109].
یکی از متنازعین فعل و دیگری وصف باشد:
1 - فنادته الملائكة وهو قائم يصلي في المحراب [3: 39].
2 - واخشوا يوما لا يجزي والد عن ولده ولا مولود هو جاز عن والده شيئا [31: 33].
#متنازعین مصدر باشند:
1 - ولكم في الأرض مستقر ومتاع إلى حين [2: 36]. أعمل الثاني، البحر 1: 164.
2 - وعلى المولود له رزقهن وكسوتهن بالمعروف [2: 233].
3 - ولكن تصديق الذي بين يديه وتفصيل الكتاب لا ريب فيه من رب العالمين [10: 37]. (تفسیر کشاف)
4 - فشهادة أحدهم أربع شهادات بالله [24: 6]. (تفسیر البحر المحیط و املاء ما منّ به الرحمن)
5 - تبصرة وذكرى لكل عبد منيب [50: 8].
6 - هدى وبشر للمؤمنين [2: 97، 27: 2].
7 - هدى وموعظة للمتقين [3: 138، 5: 46].
8 - نورا وهدى للناس [6: 91].
9 - هدى ورحمة لقوم يؤمنون [7: 52 - 203].
10 - هدى ورحمة للمؤمنين [10: 57، 27: 77].
11 - هدى ورحمة لقوم يؤمنون [12: 111، 16: 64].
12 - هدى وبشرى للمسلمين [16: 102].
13 - هدى ورحمة للمحسنين [31: 3].
14 - هدى وذكرى لأولى الألباب [40: 54].
15 - وهدى ورحمة لقوم يوقنون [45: 20].
#متنازع ها سه مصدر باشند:
1 - ونزلنا عليك الكتاب تبيانا لكل شيء وهدى ورحمة وبشرى للمسلمين [16: 89].
یکی از #متنازعین فعل و دیگری مصدر باشد:
1 - لقد سمع الله قول الذين قالوا، إن الله فقير [3: 181].
2 - وكذلك أخذ ربك إذا أخذ القرى وهي ظالمة [11: 102].
3 - سبحانه وتعالى عما يشركون [16: 1، 10: 18، 30: 40].
4 - والله خلقكم ثم يتوفاكم ومنكم من يرد إلى أرذل العمر لكيلا يعلم بعد علم شيئا [16: 70].
5 - سبحانه وتعالى عما يقولون علوا كبيرا [17: 43].
6 - سبحانه وتعالى عما يصفون [6: 10].
7 - وجعلناه هدى لبني إسرائيل [33: 23].
8 - ويدرأ عنها العذاب أن تشهد أربع شهادات بالله إنه لمن الكاذبين [24: 8].
یکی از #متنازع ها فعل و دو متنازع دیگر مصدر باشند:
1 - فأغرينا بينهم العداوة والبغضاء إلى يوم القيامة [5: 14].
یکی از #متنازعین اسم فعل و دیگری فعل باشد:
1 - هاؤم اقرءوا كتابيه [69: 19].
کانال #دروس_الشباب
https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
#عکس_العمل امام #علی علیه السلام در مقابل #سب_مخالفین ایشان توسط #شیعیان و محبین حضرت:
نهج البلاغة (للصبحي صالح)، ص: 323
206 و من كلام له ع و قد سمع قوما من أصحابه يسبون أهل الشام أيام حربهم بصفين
إِنِّي أَكْرَهُ لَكُمْ أَنْ تَكُونُوا سَبَّابِينَ وَ لَكِنَّكُمْ لَوْ وَصَفْتُمْ أَعْمَالَهُمْ وَ ذَكَرْتُمْ حَالَهُمْ كَانَ أَصْوَبَ فِي الْقَوْلِ وَ أَبْلَغَ فِي الْعُذْرِ وَ قُلْتُمْ مَكَانَ سَبِّكُمْ إِيَّاهُمْ اللَّهُمَّ احْقِنْ دِمَاءَنَا وَ دِمَاءَهُمْ وَ أَصْلِحْ ذَاتَ بَيْنِنَا وَ بَيْنِهِمْ وَ اهْدِهِمْ مِنْ ضَلَالَتِهِمْ حَتَّى يَعْرِفَ الْحَقَّ مَنْ جَهِلَهُ وَ يَرْعَوِيَ عَنِ الْغَيِّ وَ الْعُدْوَانِ مَنْ لَهِجَ بِه
________________________________________
شريف الرضى، محمد بن حسين، نهج البلاغة (للصبحي صالح)، 1جلد، هجرت - قم، چاپ: اول، 1414 ق.
نهج البلاغة / ترجمه شهيدى ؛ متن ؛ ص240
206 و از سخنان آن حضرت است چون شنيد كه گروهى از ياران او شاميان را در جنگ صفين دشنام مىگويند.
من خوش ندارم شما دشنامگو باشيد.
ليكن اگر كردههاى آنان را بازگوييد، و حالشان را فراياد آريد به صواب نزديكتر بود و در عذرخواهى رساتر.
و به جاى دشنام ،بگوييد: خدايا ما و آنان را از كشته شدن برهان! و ميان ما و ايشان سازش قرار گردان و از گمراهىشان به راه راست برسان!
تا آن كه حق را نمىداند بشناسد و آن كه براى دشمنى مىرود و بدان آزمند است باز ايستد.
________________________________________
شريف الرضى، محمد بن حسين - شهيدى، جعفر، نهج البلاغة / ترجمه شهيدى، 1جلد، شركت انتشارات علمى و فرهنگى - تهران، چاپ: چهاردهم، 1378 ش.
#نحو_تکمیلی (#نحو_الشباب)
https://eitaa.com/NAHV_ALSHABAB
هدایت شده از موسسه ولاء صدیقه کبری علیها السلام
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
هشدار به حوزه علمیه؛ جوانان را دریابید!
🔹 حضرت آیت الله نجم الدین طبسی:
♦بگذارید صریح باشیم! ما (حوزه علمیه) کمکاری کردیم در این قضیه!
♦ما به این نسل نرسیدیم! اینها بچههای خود ما هستند.
♦دشمنان میدانند که دارند چکار میکنند و برای آنها فکرها کردهاند...
🔶عبرت بگیریم از حکایت تلخ غفلت حوزه علمیه نجف و به خاک و خون کشیده شدن طلاب و فضلا توسط
حضرت آیت الله نجم الدین طبسی
حکایت تلخ غفلت حوزه نجف و به خاک و خون کشیده شدن طلاب نجف!
#حوزه_نجف
#تبلیغ
#حجاب
#جوان
www.velaseddighah.com
@velaseddighah
دروس الشباب
هشدار به حوزه علمیه؛ جوانان را دریابید! 🔹 حضرت آیت الله نجم الدین طبسی: ♦بگذارید صریح باشیم! ما (ح
#عذر_خواهی
#هشدار
#پیام_غیر_درسی
با توجه به قضاوت عجولانه برخی بزرگ نمایان حوزه درباره مهسا امینی و سکوت در قتل بسیجیان و طلاب و قرآن سوزی😪 و موضع گیری ریاکارانه برخی دیگر بعد از هشدار رهبری معظم (حفظه الله) مجبور شدم این پیام روشنگرانه را ارسال کنم تا حداقل برخی کوته فکران و بی بصیرتان نسبت به نظام اسلامی، کمی بر آینده و دنیای خویش بترسند.
#فعل
#معنای_فعل
#اغراض استفاده از #فعل
برخی از اهداف کاربرد فعل در زبان عربی:
1- دلالت بر #وقوع_فعل (این غرض اصلی و اولیه استعمال افعال می باشد)
2- #مشارفت و #نزدیک بودن وقوع فعل، نظیر آیات ذیل:
وَ إِذا طَلَّقْتُمُ النِّساءَ فَبَلَغْنَ أَجَلَهُنَّ فَأَمْسِكُوهُنَ [البقرة: 231] (فبلغن: در شُرُف اتمام عده بودند)
وَ الَّذِينَ يُتَوَفَّوْنَ مِنْكُمْ وَ يَذَرُونَ أَزْواجاً وَصِيَّةً لِأَزْواجِهِمْ [البقرة: 240] (یتوفون: در حال مرگ قرار می گیرند)
وَ لْيَخْشَ الَّذِينَ لَوْ تَرَكُوا مِنْ خَلْفِهِمْ ذُرِّيَّةً [النساء: 9] (تركوا: در معرض ترک کردن هستند)
3- #إرادۀ انجام فعل (این مرود، غالبا بعد از ادات شرط قرار می گیرد) مانند آیات ذیل:
فَإِذا قَرَأْتَ الْقُرْآنَ فَاسْتَعِذْ بِاللَّهِ [النحل: 98]، إِذا قُمْتُمْ إِلَى الصَّلاةِ فَاغْسِلُوا [المائدة: 6]، وَ إِذا قَضى أَمْراً فَإِنَّما يَقُولُ لَهُ كُنْ [البقرة: 117] و [آل عمران: 47]، وَ إِنْ حَكَمْتَ فَاحْكُمْ بَيْنَهُمْ بِالْقِسْطِ [المائدة:42]، وَ إِنْ عاقَبْتُمْ فَعاقِبُوا بِمِثْلِ ما عُوقِبْتُمْ بِهِ [النحل: 126]، إِذا تَناجَيْتُمْ فَلا تَتَناجَوْا بِالْإِثْمِ وَ الْعُدْوانِ [المجادلة: 9]، إِذا ناجَيْتُمُ الرَّسُولَ فَقَدِّمُوا [المجادلة: 12] الآية، إِذا طَلَّقْتُمُ النِّساءَ فَطَلِّقُوهُنَّ لِعِدَّتِهِنَ [الطلاق: 1]
و اما نمونه کاربرد فعل در این معنا بدون اینکه بعد از ادات شرط قرار بگیرد:
فَأَخْرَجْنا مَنْ كانَ فِيها مِنَ الْمُؤْمِنِينَ * فَما وَجَدْنا فِيها غَيْرَ بَيْتٍ مِنَ الْمُسْلِمِينَ [الذاريات: 35- 36] (فأخرجنا: أردنا الإخراج)
وَ لَقَدْ خَلَقْناكُمْ ثُمَّ صَوَّرْناكُمْ ثُمَّ قُلْنا لِلْمَلائِكَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ [الأعراف: 11] از آنجا که «ثم» برای دلالت بر ترتيب و فاصله است؛ باید فعل «خلقنا» و «صوّرنا» به معنای (إرادۀ خلق) و ارادۀ تصوير) باشد تا مشکل معنایی پیش نیاید و گرنه معنا این می شود: شما را خلق کردیم و سپس بعد از مدتی تصویرگری نموده و به شما شکل و فرم دادیم.
آیۀ «وَ كَمْ مِنْ قَرْيَةٍ أَهْلَكْناها فَجاءَها بَأْسُنا» [الأعراف: 4] أي: أردنا إهلاكها، و «ثُمَّ دَنا فَتَدَلَّى» [النجم: 8] أي: أراد الدنو من محمد عليه الصلاة و السّلام، فتدلى فتعلّق في الهواء، از همین قبیل است.
4- #قدرت بر انجام فعل؛ مانند: وَعْداً عَلَيْنا إِنَّا كُنَّا فاعِلِينَ [الأنبياء: 104]، فاعلین أي: قادرين على الإعادة.
#نحو_تکمیلی (#نحو_الشباب)
https://eitaa.com/NAHV_ALSHABAB