eitaa logo
دروس الشباب
393 دنبال‌کننده
122 عکس
25 ویدیو
53 فایل
محور مباحث این کانال، علوم اسلامی و دروس حوزوی است. باز ارسال مطالب با ذکر آدرس کانال، مجاز است. ارتباط با ادمین: @Ebn_Ahmad
مشاهده در ایتا
دانلود
آیا قرآن و احکام آن جاودانه و همیشگی است؟ پاسخ می دهد: إِنَّ الَّذينَ كَفَرُوا بِالذِّكْرِ لَمَّا جاءَهُمْ وَ إِنَّهُ لَكِتابٌ عَزيزٌ (41) لا يَأْتيهِ الْباطِلُ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَ لا مِنْ خَلْفِهِ تَنْزيلٌ مِنْ حَكيمٍ حَميدٍ (فصلت/42) آیۀ فوق می گوید: هیچ چیزی از قبل یا بعد نزول قرآن نمی تواند باعث شکست و باطل شدن قرآن شود. (المیزان و مجمع البیان و التبیان شیخ طوسی) اینک چهار از آیات فوق که با اندکی توضیح همراه است: : كسانى كه به اين قرآن هنگامى كه به سويشان آمد كافر شدند [به عذابى سخت دچار مى ‏شوند] بى‏ ترديد قرآن كتابى است شكست ‏ناپذير، (41) كه هيچ باطلى از پيش رو و پشت سرش به سويش نمى ‏آيد، نازل شده از سوى حكيم و ستوده است. (42) : در حقيقت كسانى كه به آگاه كننده [قرآن‏] هنگامى كه به سراغشان آمد كفر ورزيدند (بر ما مخفى نمى‏مانند) در حالى كه قطعاً آن (قرآن) كتابى شكست‏ناپذير است. (41) كه باطل از پيش روى آن و پشت سرش به سراغ آن نمى‏آيد (زيرا اين) فرو فرستاده‏اى از جانب (خداى) فرزانه ستوده است. (42) : 41- حقّا آنانكه بذكر يعنى قرآن (منزل بر محمّد صلّى اللّه عليه و آله) كفر آوردند و منكر آن شدند و اين كفر و انكار در حينى بود كه قرآن بر آنها آمد و نازل گشت (و در اولين وهله كه آنرا شنيدند بدون اينكه در آن فكر و تأمّلى كنند) (ما هم آنها را بجزاى كردارشان خواهيم رسانيد) و بدانيد كه آن ذكر همانا كتاب بى‏نظير و بى‏بديلى است (و در نزد خدا بسى صاحب عزّت و كرامت است). 42- باطلى از پيش و پس بقرآن راه ندارد تنزيلى است از جانب خداوندى كه عالم بوجوه حكمت و مستحق حمد است (بسبب انعاميكه بوسيله فرستادن قرآن بر خلايق فرموده است كه اعظم نعماى اوست و بآنجهت مستحق حمد و شكر ميباشد) : 41- البتّه كسانى كه بقرآن كافر شده و نگرويدند چون بايشان آمد، بزودى عذاب و كيفر خواهند شد (ناگفته نماند: خبر انّ الّذين كفروا «آنان كه بقرآن كافر شدند» كه آن سيعذبون «بزودى عذاب ميشوند» است، حذف شده، چون كلام بر آن دلالت دارد) و (چگونه بقرآن كافر ميشوند و نميگروند در حالى كه) محقّقا هر آينه آن كتابى است بى‏مانند 42- باطل و نادرستى از پيش وى و از پشت آن درنيايد (در اخبار و آگهيهاى گذشته و آينده آن باطل و نادرستى و كذب و دروغ راه ندارد، بلكه همه آنها واقع شده و آشكار خواهد شد، زيرا) آن قرآن كتاب فرود آمده‏ايست از (جانب خداى) داناى ستوده شده (در كارها و نعمتهايش) https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
(آب) واژه «ماءٌ» ، (مَوَهٌ) است. «مَاهَتْ الرَّکِیَّةُ تَمُوهُ مَوْهًا» یعنی: آب چاه زیاد شد. واو متحرک و حرف قبلش مفتوح بود، پس قلب به الف شد (ماهٌ). سپس در هاء آخر واژه نیز ابدال صورت گرفت (ماءٌ) : دلیل اینکه همزه آخر این واژه ابدال از هاء می باشد (مُوَیْهٌ)، و آن (أموَاهٌ، مِیَاهٌ) است. نکته: از آنجا که (ماه) به معنای آب، نیز شنیده شده می فهمیم که ابدال هاء به همزه جایز و غالب است نه واجب. در اسم منسوب ماء، سه وجه است: 1. ماهِیّ: بنابر اصل 2. مائیّ: بنابر ابدال هاء به همزه و مراعات اصل 3. ماویّ: به قلب همزه به واو بنابر لغت کسانی که در منسوب (عطاء) نیز «عطاویّ» می گویند. منابع: شرح المفصل ج10 ص15 شرح الشافیة ج3 ص208 رصف المبانی ص170 الممتع فی التصریف ج1 ص348 لسان العرب، ماده «موه» المصباح المنیر، ماده «موه» https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
استدلال در قالب اشکال منطقی «سرمايه ايمان»  كتابى است، فارسى در علم كلام و اصول اعتقادات كه به قلم دانشمند و حكيم محقق ملاعبدالرزاق بن على بن الحسين اللاهيجى القمى، از شاگردان ملاصدرا و داماد او نگاشته شده است. اين كتاب؛ مشتمل بر مقدمه‌اى در بيان برخى اصطلاحات منطقى نظير تصور، قضيه، تناقض، عكس قضيه، بديهى و غير بديهى، تعريف، قياس و انواع و نيز پنج باب در بيان اصول عقائد شيعى است. منطقی مطالب در این رساله تحریر ادله و براهین کلامی و فلسفی در قالب‌های منطقی و به طور کامل رعایت شده است. فیاض در مقدمه خود را متعهد کرده است در هر مسأله‌ای تنها به دلیلی که اقوی است و به هیأت شکل اول و یا قیاس استثنایی است، اشاره کند. https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
نمونه متن کتاب سرمایه ایمان: فصل دوم (در وجوب عصمت و افضلیت امام و وجوب تنصیص از جانب خدا و رسول - عليه وآله الصلوة والسلام) بدانکه خلاف است در وجوب عصمت امام. امامیه برآنند که عصمت امام واجب است و دیگران برآنند که واجب نیست. و حق وجوب عصمت است. چه همچنانکه وجود امام لطف است عصمت امام نیز لطف است. بلکه لطف بودن متحقق نشود مگر به عصمت چه امام غیر معصوم مأمون نیست از حیف و میل که موجب وقوع خلل و فتن است در امر دین و دنیا و این منافی لطف است لا محاله و ايضاً غرض از نصب امام حصول اطاعت و انقیاد است و هرگاه معصوم نباشد و خطا و معصیت بر او روا باشد اطاعتش واجب نبود، بلکه مخالفتش واجب شود و این مناقض غرض امامت است و ایضاً امامت خلافت پیغمبر است و خلیفه باید که کار مستخلف از او آید و چون مستخلف واجب العصمه است خلیفه نیز باید که واجب العصمه باشد تا مأمون باشد از صدور امری که منافی خلافت باشد. و به یقین کار مستخلف از او حاصل تواند شد. پس به طریق گوئیم اگر امام معصوم نباشد نقض غرض لازم آید و مخالفتش لازم آید و کار خلافت از او نیاید. لیکن نقض غرض و لزوم مخالفت و عدم حصول کار خلافت باطل است نتیجه دهد که پس امام واجب است که معصوم باشد. و هو المطلوب. https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
و ها شهید اول در قاعدۀ 204 از کتاب القواعد و الفوائد ده فرق بین حد و تعزیر بیان کرده است که شرح آن از کتاب «تعزیر و گسترۀ آن» اثر آیت الله مکارم چنین است: اوّل: تعزير هر چند از ناحيه كثرت محدود است و نبايد به مقدار حدّ شرعى برسد، ولى از ناحيه قلّت اندازه خاصّى ندارد؛ امّا حدود شرعى چنين نيست و اين مهمترين فرق آنهاست. دوم: عبد و حرّ (بردگان و انسانهاى آزاد) در تعزيرات مساوى هستند؛ امّا در حدود مساوى نمى باشند. سوم: ميزان تعزيرات بستگى به مقدار و چگونگى جرم دارد، ولى در حدود كافى است كه آن جرم صورت پذيرد، به هر شكل كه باشد. بنابراين تفاوتى بين كسى كه آلوده يك جرعه شراب شده، و شخصى كه يك بطرى خورده نمى باشد. چهارم: تعزيرات تابع مفاسد و عوارض نامطلوب آن جرم است، هر چند جرم ارتكابى معصيت شمرده نشود؛ همانند تأديب كودكان... (هر چند برخى از فقهاى شيعه آن را تعزير نمى شمرند، بلكه تأديب مى نامند. در اين صورت اين، تفاوت محسوب نمى شود) ولى در حدود چنين نيست. پنجم: اگر معصيت كوچك باشد تعزير آن هم كم خواهد بود، والبتّه تعزير كم اثرى ندارد، و صدق تعزير نمى كند، بدين جهت برخى معتقدند دراين گونه موارد تعزير ساقط مى گردد. در حالى كه چنين حدّى وجود ندارد. ششم: تعزيرات با توبه ساقط مى شود، امّا همه حدود اين گونه نيست، بلكه محلّ گفتگوست. هفتم: حاكم شرع در بين انواع تعزير مخيّر است، در حالى كه چنين تخييرى در حدود نيست، مگر در حدّ محارب؛ زيرا حاكم مخيّر بين قتل، تبعيد و بريدن دست و پاى محارب مى باشد. هشتم: مقدار تعزير از جهت انجام دهنده جرم، كسى كه جرم بر او واقع شده، و نوع جرم متفاوت مى شود، ولى اين امور هيچ تاثيرى در حدود ندارد. نهم: اگر مصاديق اهانت در شهرها مختلف باشد، در هر شهر عرف همانجا معيار خواهد بود؛ ولى حدود در تمام مكانها يكسان است. دهم: تعزير گاه حقّ الله است؛ مانند دروغگويى، و گاه حقّ الناس است؛ مثل توهين به يك انسان، و گاه هر دو جنبه را دارد؛ همانند توهين به اموات صالح و پرهيزكار (مثل توهين به عالم وارسته اى كه از دنيا رفته)، امّا تمام حدود جز حدّ قذف حقّ الله است. نکته: لازم به ذکر است که اکثر الحدود (در مورد تازیانه) 100 تازیانه است و اقل الحدود 40 تازیانه است. https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
در زمان ما بیش از هر زمان دیگری هجمه هایی به تراث شیعی شده است. تراثی که با مدیریت امام معصوم علیه السلام و توسط راویانی همچون زراره و محمد بن مسلم ها به دست ما رسیده است. منشا بیشینه این هجمه ها مطلع نبودن از تاریخ حدیث شیعی و نوع شکل گیری آن است. هدف کلان از تشکیل کانال احیاء الامر حفظ و فهم تراث حدیثی شیعه است. https://eitaa.com/ehya_al_amr
دوستی عکس بالا را از حرم حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام فرستاده و سؤال کرد چی نوشته؟ پاسخ: باب عليٍّ لُذْ بأعتابها یعنی: درب (حرم علی)، به پیشگاه و آستانش پناه ببر. لَوْذ (به فتح لام و سکون واو) از واژگان قرآن کریم به معنای پناه بردن و مخفی شدن است. از مشتقات این واژه در آیات قرآن لِواذ (به کسر لام) مصدر به معنی فاعل به معنای پناه برنده و مخفی شونده است. «لِواذ» فقط یک بار در قرآن آمده است. https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
🔺️تفاوت درس گرفتن در حضور استاد با گوش دادن نوار ✍حضرت آیت الله : گاهی برخی با مطالعه کتاب یا گوش دادن نوار ، درسها را فرا می گیرند. این راه بد نیست ولی روشی نیست که انسان را بپروراند، [به] خلاف ادراک محضر استاد و الگو گرفتن از طرز گفتگو، رفتار و گفتار او که بسیار آموزنده و سازنده است. شاید انسان با شنیدن نوار یا خواندن کتاب، به علم او افزوده شود امّا افزایش علم کافی نیست، بلکه رؤیت استاد است که انسان را به یاد خدا می اندازد و دیدن مرد الهی است که انسان را به یاد حق می اندازد. مرحوم علامه [طباطبائی] رضوان الله علیه فرموده اند: درس را باید از محضر استاد فرا گرفت و نباید با مطالعه کتاب و جزوه، مغرور شوید و به همان بسنده کنید. إیّاکم و الصحفیون، مبادا با صحیفه، نوار، کتاب یا جزوه، از محضر استاد، احساس بی نیازی کنید. 📚کتاب مهر استاد، ص۴۹ 💎کشکول ناب حوزوی🔻 🌼 @kashkolenab
تعداد وجوه الإجماع و طرق الكشف عن قول الحجة.doc
105K
دربارۀ وجه حجیت اجماع 17 نظریه مطرح شده است. مرحوم نراقی در کتاب خلاصۀ این اقوال را توضیح داده است. https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
آيه24 سوره روم.mp3
40.15M
بررسی ادبی آیۀ 24 سورۀ روم و توضیح مبانی و علت اختلاف اقوال و داوری بین آنها: وَ مِنْ آياتِهِ يُريكُمُ الْبَرْقَ خَوْفاً وَ طَمَعاً وَ يُنَزِّلُ مِنَ السَّماءِ ماءً فَيُحْيي‏ بِهِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِها إِنَّ في‏ ذلِكَ لَآياتٍ لِقَوْمٍ يَعْقِلُون‏ https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
حق و (دانش آموز) با اینکه سعادت آخرت و بهشت جاودان مشروط به اسلام و ایمان است؛ ولی به حکم شریعت اسلام، برخی از حقوق دنیوی مشروط به هیچ یک از ایمان و اسلام نمی باشد: 1- حق ابوت (حق پدر و مادر) 2- حق الجوار (حق همسایگی) 3- حق المعلّم و المتعلّم وَوَصَّيْنَا الْإِنْسَانَ بِوَالِدَيْهِ حُسْنًا وَإِنْ جَاهَدَاكَ لِتُشْرِكَ بِي مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ فَلَا تُطِعْهُمَا إِلَيَّ مَرْجِعُكُمْ فَأُنَبِّئُكُمْ بِمَا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ (8) عنكبوت وَإِنْ جَاهَدَاكَ عَلَي أَنْ تُشْرِكَ بِي مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ فَلَا تُطِعْهُمَا وَصَاحِبْهُمَا فِي الدُّنْيَا مَعْرُوفًا وَاتَّبِعْ سَبِيلَ مَنْ أَنَابَ إِلَيَّ ثُمَّ إِلَيَّ مَرْجِعُكُمْ فَأُنَبِّئُكُمْ بِمَا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ (15) لقمان https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB