eitaa logo
دروس الشباب
394 دنبال‌کننده
122 عکس
25 ویدیو
53 فایل
محور مباحث این کانال، علوم اسلامی و دروس حوزوی است. باز ارسال مطالب با ذکر آدرس کانال، مجاز است. ارتباط با ادمین: @Ebn_Ahmad
مشاهده در ایتا
دانلود
🔺️تفاوت درس گرفتن در حضور استاد با گوش دادن نوار ✍حضرت آیت الله : گاهی برخی با مطالعه کتاب یا گوش دادن نوار ، درسها را فرا می گیرند. این راه بد نیست ولی روشی نیست که انسان را بپروراند، [به] خلاف ادراک محضر استاد و الگو گرفتن از طرز گفتگو، رفتار و گفتار او که بسیار آموزنده و سازنده است. شاید انسان با شنیدن نوار یا خواندن کتاب، به علم او افزوده شود امّا افزایش علم کافی نیست، بلکه رؤیت استاد است که انسان را به یاد خدا می اندازد و دیدن مرد الهی است که انسان را به یاد حق می اندازد. مرحوم علامه [طباطبائی] رضوان الله علیه فرموده اند: درس را باید از محضر استاد فرا گرفت و نباید با مطالعه کتاب و جزوه، مغرور شوید و به همان بسنده کنید. إیّاکم و الصحفیون، مبادا با صحیفه، نوار، کتاب یا جزوه، از محضر استاد، احساس بی نیازی کنید. 📚کتاب مهر استاد، ص۴۹ 💎کشکول ناب حوزوی🔻 🌼 @kashkolenab
تعداد وجوه الإجماع و طرق الكشف عن قول الحجة.doc
105K
دربارۀ وجه حجیت اجماع 17 نظریه مطرح شده است. مرحوم نراقی در کتاب خلاصۀ این اقوال را توضیح داده است. https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
آيه24 سوره روم.mp3
40.15M
بررسی ادبی آیۀ 24 سورۀ روم و توضیح مبانی و علت اختلاف اقوال و داوری بین آنها: وَ مِنْ آياتِهِ يُريكُمُ الْبَرْقَ خَوْفاً وَ طَمَعاً وَ يُنَزِّلُ مِنَ السَّماءِ ماءً فَيُحْيي‏ بِهِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِها إِنَّ في‏ ذلِكَ لَآياتٍ لِقَوْمٍ يَعْقِلُون‏ https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
حق و (دانش آموز) با اینکه سعادت آخرت و بهشت جاودان مشروط به اسلام و ایمان است؛ ولی به حکم شریعت اسلام، برخی از حقوق دنیوی مشروط به هیچ یک از ایمان و اسلام نمی باشد: 1- حق ابوت (حق پدر و مادر) 2- حق الجوار (حق همسایگی) 3- حق المعلّم و المتعلّم وَوَصَّيْنَا الْإِنْسَانَ بِوَالِدَيْهِ حُسْنًا وَإِنْ جَاهَدَاكَ لِتُشْرِكَ بِي مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ فَلَا تُطِعْهُمَا إِلَيَّ مَرْجِعُكُمْ فَأُنَبِّئُكُمْ بِمَا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ (8) عنكبوت وَإِنْ جَاهَدَاكَ عَلَي أَنْ تُشْرِكَ بِي مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ فَلَا تُطِعْهُمَا وَصَاحِبْهُمَا فِي الدُّنْيَا مَعْرُوفًا وَاتَّبِعْ سَبِيلَ مَنْ أَنَابَ إِلَيَّ ثُمَّ إِلَيَّ مَرْجِعُكُمْ فَأُنَبِّئُكُمْ بِمَا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ (15) لقمان https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
🌀 آغاز پذیرش مدرسه علمیه حاج ملاصادق مجتهد قمی(ره) برای سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۴ ❇️ برخی از ویژگی های مدرسه: 🔸نگاه کاربردی و تفهیمی به آموزش های علمی با بهره گیری از اساتید باتجربه، خلاق و کوشا 🔸توجه ویژه به روحیات معنوی، اخلاقی و انقلابی 🔸جذب و گزینش استعداد های برتر و رویکرد نخبه پروری و....‌‌... 💠 برای ثبتنام اولیه، فرم دیجیتالی زیر را تکمیل نمایید: https://digiform.ir/w25f84b6f 🔹جهت آشنایی بیشتر با مدرسه و اطلاع یافتن از مراحل ثبتنام در کانال مدرسه عضو شوید. 🔰مدرسه علمیه حاج ملا صادق مجتهد قمی(ره) 🍃 مدرسه زندگی🌱 🆔 @mojtahedeqomi
و سرافکندگی بسم رب الشهداء و الصدیقین سلام و صلوات بر معلم انبیاء و اوصیاء محمد مصطفی (صلی الله علیه و آله) و سلام و صلوات بر امام خمینی و شاگرد شهیدش مرتضی مطهری امروز بسیاری از دوستان روز معلم را به من تبریک می گویند و مرا معلم خطاب می کنند در حالی که هر چه بیشتر فکر می کنم بیشتر شرمنده می شوم که مطهری کجا و من خراب کجا؟! شهیدی که برای اعتلای نهضت اسلامی و احیاء احکام اسلامی جوشید و خروشید و گریست و سوخت و بالأخره مزدش را از دوست گرفت. همو که با عمر و فکر و قلم و دل و عمل و خون خویش در راه مذهب تشیع و روشنگری جهان اسلام ره پیمود تا به مقصد خویش رسید. رحمة الله علیه یوم ولد و یوم استشهد و یوم یبعث حیا https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
ایجاب و قبول، دو رکن اساسی عقد می باشند. صور ایجاب و قبول 1. هر دو فعل باشند مانند آنچه در معاطات واقع می شود 2.هر دو قول (لفظ) باشند مانند آنچه در بیع و نکاح واقع می شوند. 3. یکی قول و دیگری فعل باشد، این صورت در بسیاری از عقود مثل بیع و جعاله و وصیت و... یافت می شود. 4. هر دو با کتابت یا اشاره باشد، مثال های این صورت نیز در بیع و وصیت و... یافت می شود https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
هدایت شده از احیاء الأمر
کانال احیاء الامر برگزار می کند.... ✅برخی، مباحث رجالی را با مباحث سندی خلط کرده اند و با یک نگاه بسیار سطحی، دانش پژوهان را وارد عرصه مباحثی می کنند که چندان فایده ای ندارد. اما در این جلسات استاد حیدری فطرت، افزون بر شناخت تاریخ حدیث شیعه ما را با مباحث بنیادین دانش اعتبار سنجی آشنا کرده اند. مباحثی که در این جلسات مطرح می شود به قرار زیر است: ✳️بخش اول: زیر ساخت های اعتبار سنجی احادیث شیعه 🔹 پایه ها و مولفه های اعتبار سنجی حدیث در عصر حضور 🔹 اعتبار سنجی حدیث در عصر قدما 🔹 چرخش اعتبار سنجی حدیث در دو «حوزه حله» و «جبل عامل» 🔹 تلاش های جبرانی متاخران در اعتبار سنجی جدید حدیث ✳️بخش دوم: زیر ساخت های توثیق و تضعیف راویان 🔹 کارکرد های سه گانه راویان 🔹 تاثیر اختلافات اصحاب در تضعیف راویان 🔹 ملاک پذیرش دیدگاه رجالیان 🔹 واقعیت منابع رجالی 🔹 تاثیر نقد محتوایی در توثیق و تضعیف راویان 🔹 مفهوم «ثقه» و مولفه های آن ـــ مفهوم «ضعیف» و عوامل ضعف راویان 🔹 تعارض توثیق و تضعیف برای شنیدن این جلسات در کانال احیاء الامر عضو شوید https://eitaa.com/ehya_al_amr https://eitaa.com/joinchat/633799232Cef4f167d81
فعل مکلف از نظر شرط صحت بر دو گونه است: 1. مشروط به نیت است (در اصطلاح فقهاء، این فعل را می نامند) 2. مشروط به نیت نیست (در اصطلاح فقهاء، این فعل را می نامند) معاملات نیز از نظر شرط صحت بر دو گونه اند: 1. صحت آنها مشروط به « » نیست. (در اصطلاح فقهاء، این معامله را می نامند مانند دیه و حدود و ارث و ...) 2. صحت آن مشروط به « » است. که خودش بر دو قسم است: الف) مشروط به وجود لفظ از دو طرف است. ( اصطلاحا نامیده می شود) ب) مشروط به وجود لفظ از یک طرف است. ( اصطلاحا نامیده می شود) ماهیت عقد و ایقاع: ماهیت حقیقی عقد و ایقاع عبارتست از ای که به اعتبار شارع از آن کشف می کند. (الفاظ کاشف از عقد و ایقاع اند نه اینکه خودشان عقد یا ایقاع باشند) شاهد این مسأله آن است که وقوع برخی از عقود، به نحو ، صحیح است. ولی الفاظ از این جهت که کاشف از معانی مقصوده بوده و راه اختلاف را می بندند، معتبر شمرده شده و در برخی عقود نسبت به آنها سخت گیری می شود. عقد و ایقاع https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
فایدۀ عقد اخوت و آداب و صیغۀ آن: الف) هدف از پیمان برادری (عقد اخوت): ترجيح برادر بر ديگران؛ به این معنا که: اگر این برادر حاجتی داشته باشد، حاجت او را بر حاجت دیگران مقدّم بدارد. و اگر دعا مى‌كند، او را مقدّم بدارد و برایش به طور ویژه دعا کند؛ و او را در ثواب کارهای مستحبی که انجام می دهد شریک نماید. ب) کوتاه ترین صیغۀ عقد اخوّت: يكى از آنها بگويد: «آخَيتُكَ فِى اللّٰه». (يعنى: با تو در راه خدا، برادر شدم.) پس ديگرى بگويد: «قَبِلتُ الأُخُوَّةَ فِى اللّٰه». (يعنى: برادرى در راه خدا را قبول کردم.) پس شایسته است که به موجب این پیمان یکدیگر را در امور دینی و دنیوی یاری نمایند خصوصا اینکه کارهای دنیا و اصلاح آن مقدمه ای برای رسیدن به امور دینی و اخروی است. ج)صیغۀ طولانی علمایی: برادر بزرگتر بگوید: «آخَيتُكَ فِى اللّٰهِ وَ صَافَحتُكَ فِى اللّٰهِ وَ صَافَيتُكَ فِى اللّٰهِ وَ عَاهَدتُ اللّٰهَ وَ مَلائِكَتَهُ وَ رُسُلَهُ وَ كُتُبَهُ وَ أَئِمَّتَهُ عَلى أَنِّي إِن كُنتُ مِن أَهلِ الجَنَّةِ وَ الشَّفَاعَةِ وَ أُذِنَ لِيَ الدُّخُولُ فِيهَا لا أَدخُلهَا إلّا وَ أَنتَ مَعِى». يعنى: با تو در راه خدا برادر شدم و با تو در راه خدا مصافحه كردم (روبوسی) و محبّت خود را، در راه خدا، با تو صاف كردم، و با خداوند و ملائكۀ او و پيغمبران او و كتابهاى او و امامان او عهد كردم كه: اگر از اهل بهشت و شفاعت باشم و اجازۀ رود به بهشت را داشته باشم، داخل بهشت نشوم جز در حالی که تو با من هستی.» پس برادر كوچك بگويد: «قَبِلتُ وَ أسقَطتُ عَنكَ جَمِيعَ حُقُوقِ الأُخُوَّةِ مَا خَلا الدُّعَاءِ وَ الزِّيَارَةِ وَ الشَّفَاعَةِ». يعنى: برادرى را قبول كردم و از تو جميع حقوق برادرى را ساقط نمودم، جز دعای خیر و زيارت و شفاعت. https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
20.2M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
خدایا به حق قرآن یاور خادم امام رضا باش... در شب ولادت امام رضا (ع) دعای توسل برای سلامتی خادم امام رضا (ع)🙏🏻 ┈┉┅━❀❀━┅┉┈