توانمندسازی 127.docx
21.5K
سه شنبه 28/1/1403-7شوال 1445-16 آوریل 2024- درس 127 فقه توانمندسازی – توان حل مساله –اصول حاکم بر حل مساله
مساله: اصول حاکم بر توان حل مساله عبور از بحران سیاسی اجتماعی -
شرح مساله : توان حل مساله از مهم ترین توان های کارگزاران سازمان و نظام است . حل مساله دارای اصولی است که قرآن ضمن مسائل متنوع مکرر به آنها پرداخته و مادر صدد استنباط تک تک این اصول هستیم بعد از حل مساله ها ی اقتصادی و اجتماعی توسط حضرت یوسف ع این بار حل مساله عبور دادن موسی ع قوم خود از بحر قلزم می پردازیم به آیات مربوطه از 4 سوره توجه و آنهامرور میکنیم و پس از آن به استنباط اصول حاکم بر راه حل مساله مورد نظر در این آیات بپردازیم انشا الله:
1-شعراء:
فَأَتْبَعُوهُمْ مُشْرِقِينَ ﴿٦٠﴾........
تفسیر 32.docx
22.9K
5 شنبه 30فروردین 1403 -9شوال 1445-18آوریل 2024-درس 32 تفسیر ترتیبی مدیریتی قرآن کریم - فرهنگ نامطلوب تملق و غلو سازمانی و راه علاج و اصلاح آن
[سوره المائدة (5): آيات 72 تا 74]
لَقَدْ كَفَرَ الَّذِينَ قالُوا إِنَّ اللَّهَ هُوَ الْمَسِيحُ ابْنُ مَرْيَمَ وَ قالَ الْمَسِيحُ يا بَنِي إِسْرائِيلَ اعْبُدُوا اللَّهَ رَبِّي وَ رَبَّكُمْ إِنَّهُ مَنْ يُشْرِكْ بِاللَّهِ فَقَدْ حَرَّمَ اللَّهُ عَلَيْهِ الْجَنَّةَ وَ مَأْواهُ النَّارُ وَ ما لِلظَّالِمِينَ مِنْ أَنْصارٍ (72) لَقَدْ كَفَرَ الَّذِينَ قالُوا إِنَّ اللَّهَ ثالِثُ ثَلاثَةٍ وَ ما مِنْ إِلهٍ إِلاَّ إِلهٌ واحِدٌ وَ إِنْ لَمْ يَنْتَهُوا عَمَّا يَقُولُونَ لَيَمَسَّنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْهُمْ عَذابٌ أَلِيمٌ (73) أَ فَلا يَتُوبُونَ إِلَى اللَّهِ وَ يَسْتَغْفِرُونَهُ وَ اللَّهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ (74)
تفسیر مدیریتی
فرهنگ سازمانی نامطلوب غلو و تملق و راه علاج و اصلاح آن
یکی از بیماری ها ی مدیریتی و رفتار های نابهنجار در سازمانها مبالغه و غلو در سازمان است تملق و مدح بدون استحقاق مقامات مجموعه است کسی را از حدی که دارد و بیش از استحقاقی که دارد مورد تمجید و مدح قرار دهد این تملق است و رفتاری نابهنجار مبتنی بر فرهنگی منحط است .نوعی کفران نعمت است زیرا نعمت مقام سازمانی را آلوده و آفت زده میکند صاحب منصبان را اغوا و مغتر میکند و از اهداف عالیه باز میدارد دچار توهم و خود شیفتگی غیر واقعی میشوند و اقداماتشان لابد اثر بخش نیست فکر میکنند شایستگی دارند و اقدامی بالا و بلند که در اندازه آن نیستند مبادرت میکنند و زمین میخورند و.....
تفسیر32.MP3
19.07M
✍️5 شنبه 30فروردین 1403 -9شوال 1445-18آوریل 2024-درس 32 تفسیر ترتیبی مدیریتی قرآن کریم - فرهنگ نامطلوب تملق و غلو سازمانی و راه علاج و اصلاح آن
[سوره المائدة (5): آيات 72 تا 74]
لَقَدْ كَفَرَ الَّذِينَ قالُوا إِنَّ اللَّهَ هُوَ الْمَسِيحُ ابْنُ مَرْيَمَ وَ قالَ الْمَسِيحُ يا بَنِي إِسْرائِيلَ اعْبُدُوا اللَّهَ رَبِّي وَ رَبَّكُمْ إِنَّهُ مَنْ يُشْرِكْ بِاللَّهِ فَقَدْ حَرَّمَ اللَّهُ عَلَيْهِ الْجَنَّةَ وَ مَأْواهُ النَّارُ وَ ما لِلظَّالِمِينَ مِنْ أَنْصارٍ (72) لَقَدْ كَفَرَ الَّذِينَ قالُوا إِنَّ اللَّهَ ثالِثُ ثَلاثَةٍ وَ ما مِنْ إِلهٍ إِلاَّ إِلهٌ واحِدٌ وَ إِنْ لَمْ يَنْتَهُوا عَمَّا يَقُولُونَ لَيَمَسَّنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْهُمْ عَذابٌ أَلِيمٌ (73) أَ فَلا يَتُوبُونَ إِلَى اللَّهِ وَ يَسْتَغْفِرُونَهُ وَ اللَّهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ (74)
تفسیر مدیریتی
فرهنگ سازمانی نامطلوب غلو و تملق و راه علاج و اصلاح آن
یکی از بیماری ها ی مدیریتی و رفتار های نابهنجار در سازمانها مبالغه و غلو در سازمان است تملق و مدح بدون استحقاق مقامات مجموعه است کسی را از حدی که دارد و بیش از استحقاقی که دارد مورد تمجید و مدح قرار دهد این تملق است و رفتاری نابهنجار مبتنی بر فرهنگی منحط است .نوعی کفران نعمت است زیرا نعمت مقام سازمانی را آلوده و آفت زده میکند صاحب منصبان را اغوا و مغتر میکند و از اهداف عالیه باز میدارد دچار توهم و خود شیفتگی غیر واقعی میشوند و اقداماتشان لابد اثر بخش نیست فکر میکنند شایستگی دارند و اقدامی بالا و بلند که در اندازه آن نیستند مبادرت ......
@qavami
اصول 47.docx
644.9K
شنبه 1/2/1403-11شوال 1445-20آوریل 2024-درس47اصول فقه الداره – اصول نظریه پردازی – ارکان نظریه – رکن دوم سوالات حول پدیده .
شرح : سوال کلید علم است با ادات استفهام خاص و حسن السوال نصف العلم » سوال در تولید علم نقش محوری دارد معصوم به عنوان معدن علم سوالی را بی پاسخ نمیگذارد بلکه به گونه ای جواب میدهد که سائل مجاب و پاسخ نافع به حال آیندگان به عنوان یک قاعده باشد . واین داب معصوم است قرآن هم دستور میدهد که فاسئلوا اهل الذکر ان کنتم لا تعلمون و به معصوم میفرماید سوال را بی پاسخ مگذارد یسئلونک .. قل ... و البته هر چه سوال دقیق تر و فنی تر باشد پاسخ مفید تر و بروز تر است . لذا اول باید پدیده را مورد مطالعه قرار داد و نظرات حول آن را آشناشد . سوالاتی که حول پدیده است را مورد کنکاش قرار داد . که با نمونه ای از سوالات در پدیده های قرآنی را مرور کردیم مثل کیفیت خلق پدیده یعنی چگونه پدید آمده است ؟ کیفیت تصریف آیات که نوع تببین و تحلیل است سوال از عاقبه الامور یعنی هدف مندی پدیده ها و.... در منطق هم گفته شده که اس مطالب علم سه تاست مطلب ما مطلب هل مطلب لم چیستی پدیده چرایی پدیده که هرکدام دو نوع است مای شارحه مای حقیقیه هل بسیطه هل مرکبه لم اثباتی لم ثبوتی
توانمندسازی 129.docx
27.6K
یکشنبه 2/2/1403-11شوال 1445-21آوریل 2024-درس 129فقه توانمندسازی- توان حل مساله – فقه القرآن – حل مساله رسم وسنت غلط حاکم بر جامعه با روش الغاء
مساله : رسم و سنت خلاف شرع به شکل قاطع باید الغاء شود مانند[الغاء رسم و سنت" ظهار" و" دعاء و تبنى- فرزند خواندگى زمان پیامبر ص]
شرح مساله: حل مساله توانی فوق توان ها میطلبد اصول این توان را از قرآن استنباط میکردیم از حل دو مساله اقتصادی و اجتماعی توسط حضرت یوسف ع و مساله امنیتی توسط حضرت موسی ع و حال حل مساله ای دیگر و اصول توان حل آن . این بار مساله فرزند خواندگی زید برای پیامبر ص که به یک معضل اجتماعی حاد تبدیل شده بود ورسول خدا با کمک خدا این این مساله را توانمندانه حل فرمود با روش الغاء رسم و سنت خلاف شرع و متناقض بدون استیحاش از حواشی و مدیریت خوب مقاومت غلط جامعه در قبال آن. این مساله به همراه مساله ظهار و توارث غیر اولی الارحام آیات طولانی اولیه سوره احزاب را به خود اختصاص داده عنوان مساله :1- فرزند خواندگی و پسر گیری 2-ظهار 3- ا سنت توارث غير اولی الارحام از يكديگر سه مساله فرهنگی اجتماعی که حکم غیر شرعی بر آنها حاکم بود وپیامبر ص قاطعانه آن احکام را الغاء و حکم خدا را صادر فرمود وبا حواشی آن مقابله نمود.....
توانمندسازی130.docx
26.3K
دوشنبه 3/2/1403-12شوال 1445 -23آوریل 2024 – درس 130 فقه توانمندسازی – توان حل مساله - حل مسائل اجتماعی – فقه القرآن – آیات آغازین سوره احزاب
مساله : اصول حاکم برراه حل رسول خدا در حل مسائلی مانند ( فرزند خواندگی ، ظهار و توارث غیر اولی الارحام ) که الغاء سنت غلط و جایگزینی سنت صحیح به جای آن است ، جایز الاتباع بلکه لازم الاتباع برای مدیران در حل مسائل مشابه است .
شرح مساله : در نوبت قبل با راه حل اجمالی مسائل مبتلابه اجتماعی زمان رسول خدا ص آشنا شدیم که راه حل کلی الغاء سنت غلط بود که در حقیقت یک فرآیند الغاء نام میگیرد که طی مراحلی ترکیبی از اقدامات نرم و سخت اتفاق می افتد و قابل تاسی است.........
فقه الاداره : این راه حل قضیه ای صغروی است که به ضمیمه قضیه کبروی «لقد کان لکم فی رسول الله اسوه حسنه» نتیجه بدیهی میدهد که تبعیت از این راه حل و اصول آن جایز بلکه الزامی است . البته الزام در اصول دائمی حاکم بر این روش مصداقی حل مساله . اصولی که حاکم بر روش های حل مسائل مشابه اجتماعی و حکمرانی است.
توانمندسازی 131.docx
27.2K
سه شنبه 4/2/1403-13شوال 1445 -23آوریل 2024-درس131فقه توانمندسازی –توان حل مساله – فقه القرآن – مساله افک و راه حل آن و توان یابی به آن .
مساله: نسبت نا روا به بیگناه و اشاعه این نسبت در جامعه مصداق تشییع فاحشه و حرام است و دفاع از بیگناه واجب است . مخصوصا اگر بیگناه منسوب به مقام عالی اجتماعی باشد . آگاه سازی جامعه در جهت حل صحیح این مساله بر حکمرانان واجب است .
شرح مساله – توان حل مساله برای مدیران مهم است وباید آنها را توانمند کرد این توانمندسازی وظیفه مدیریت منابع انسانی است با طریقه حل چهار مساله از ناحیه سه تن از انبیاء عظام در موضوعات اجتماعی ،امنیتی ،اقتصادی و... بود که اصول وحیانی حاکم بر این راه حل ها مورد استنباط قرار گرفت در این نوبت مساله دیگری را حل میکنیم به عنوان مساله افک[ ترجمه تفسير الميزان، ج15، ص: 128بيان آيات [بيان آيات مربوط به داستان افك]اين آيات به داستان افك اشاره مىكند، كه اهل سنت آن را مربوط به عايشه ام المؤمنين دانستهاند، ولى شيعه آن را درباره ماريه قبطيه مادر ابراهيم معتقد است، همان ماريه كه" مقوقس" پادشاه مصر او را به عنوان هديه براى رسول خدا (ص) فرستاد، و هر دو حديث- چه آن حديثى كه از سنىها است و چه آن حديثى كه از شيعهها رسيده- خالى از اشكال نيست، كه هم خودش و هم اشكالش در بحث روايتى خواهد آمد- ان شاء اللَّه تعالى.پس بهتر اين است كه به بحث پيرامون متن آيات پرداخته و به كلى فعلا از روايات صرف نظر كنيم، ولى در عين حال اين نكته را بايد مسلم بدانيم كه افك مورد بحث مربوط به يكى از خانوادههاى رسول خدا (ص) بوده، حال يا همسرش و يا كنيز ام ولدش كه
توانمندسازی 132.docx
51.3K
4شنبه 5/2/1403-15شوال 1445-24آوریل2024-درس132فقه توانمندسازی – توان حل مساله – مساله افک –فقه القرآن
مساله:باید جامعه و مجموعه را به توان مقابله با اشاعه و اذاعه فحشاء و «افک» مجهز نمود .
فقه الاداره :
اولا این مساله افک و حل آن امری صغروی است که به ضمیمه کبرای لقد کان لکم فی رسو ل الله اسوه حسنه نتیجه میدهد که این راه حل لازم التاسی است بر مدیران علی المبنا و المختار علی لزوم التاسی
ثانیا این اصول متلقاة از آیات شرط صحت راه حل مسائل مشابه هستند و شروطی لازم التحصیل می باشند . زیرا بدون رعایت و اعمال آنها صحت از راه حل سلب میشود و یا حداقل شرط قبول و کمال خواهند بود یعنی مقبولیت و کمال راه حل مسائل مشابه (افک واشاعه آن ) متوقف بر اعمال این اصول خواهد بود
ثالثا : در فرآیند توان بخشی به کارکنان سازمان به مکنت و توان حل مساله افک و اشاعه آن واجب و لازم است که این اصول به گونه دانش بنیان به توان پذیران القاء گردند. ( والله العالم)
تفسیر33.docx
23.4K
5شنبه 6/2/1403-16شوال 1445- 25آوریل 2024-درس 33تفسیر ترتیبی مدیریتی قرآن کریم مدیریت رفتار غلو آمیز
[سوره المائدة (5): آيات 75 تا 77]
مَا الْمَسِيحُ ابْنُ مَرْيَمَ إِلاَّ رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِ الرُّسُلُ وَ أُمُّهُ صِدِّيقَةٌ كانا يَأْكُلانِ الطَّعامَ انْظُرْ كَيْفَ نُبَيِّنُ لَهُمُ الْآياتِ ثُمَّ انْظُرْ أَنَّى يُؤْفَكُونَ (75) قُلْ أَ تَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ ما لا يَمْلِكُ لَكُمْ ضَرًّا وَ لا نَفْعاً وَ اللَّهُ هُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ (76) قُلْ يا أَهْلَ الْكِتابِ لا تَغْلُوا فِي دِينِكُمْ غَيْرَ الْحَقِّ وَ لا تَتَّبِعُوا أَهْواءَ قَوْمٍ قَدْ ضَلُّوا مِنْ قَبْلُ وَ أَضَلُّوا كَثِيراً وَ ضَلُّوا عَنْ سَواءِ السَّبِيلِ (77)
ملهم از آیات فوق ،مدیریت رفتار غلو آمیز و توام با مبالغه و تملق که بیماری رائجی در سازمانها است و در نوبت قبل هم به آن اشاره شد باید اصلاح شود چون نابهنجار و منحرف کننده است در این مدیریت چند خطاب است:
1- -به فرد مورد مبالغه که باید غالیان را از خود براند و هدایت کند و راه درست را به آنها نشان دهد و دستشان را بگیرد و به راه حق و سواء و صحیح بکشاند. فریفته و خود شیفته تملق و غلو قرار نگیرد و شخصیت و سابقه خود را نابود نکند .
2- خطاب به مبالغه گران که هر کسی را از حد و حق او بالاتر نبرند و تمجید نکنند زیرا آنها به نفع و ضرر او توانا و قادر نیستند فریب آنها را نخورد بلکه اگر به خود خواندند نپذیرند . و اگر قابل هدایت نبودند آنها را طرد کنند .
3- خطاب به رهبر مصلح که وظیفه دارد مبالغه گران و مورد مبالغه را هر دو را اصلاح نماید و..
تفسیر 33.MP3
17.98M
✍️5شنبه 6/2/1403-16شوال 1445- 25آوریل 2024-درس 33تفسیر ترتیبی مدیریتی قرآن کریم مدیریت رفتار غلو آمیز
[سوره المائدة (5): آيات 75 تا 77]
مَا الْمَسِيحُ ابْنُ مَرْيَمَ إِلاَّ رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِ الرُّسُلُ وَ أُمُّهُ صِدِّيقَةٌ كانا يَأْكُلانِ الطَّعامَ انْظُرْ كَيْفَ نُبَيِّنُ لَهُمُ الْآياتِ ثُمَّ انْظُرْ أَنَّى يُؤْفَكُونَ (75) قُلْ أَ تَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ ما لا يَمْلِكُ لَكُمْ ضَرًّا وَ لا نَفْعاً وَ اللَّهُ هُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ (76) قُلْ يا أَهْلَ الْكِتابِ لا تَغْلُوا فِي دِينِكُمْ غَيْرَ الْحَقِّ وَ لا تَتَّبِعُوا أَهْواءَ قَوْمٍ قَدْ ضَلُّوا مِنْ قَبْلُ وَ أَضَلُّوا كَثِيراً وَ ضَلُّوا عَنْ سَواءِ السَّبِيلِ (77)
ملهم از آیات فوق ،مدیریت رفتار غلو آمیز و توام با مبالغه و تملق که بیماری رائجی در سازمانها است و در نوبت قبل هم به آن اشاره شد باید اصلاح شود چون نابهنجار و منحرف کننده است در این مدیریت چند خطاب است:
1- -به فرد مورد مبالغه که باید غالیان را از خود براند و هدایت کند و راه درست را به آنها نشان دهد و دستشان را بگیرد و به راه حق و سواء و صحیح بکشاند. فریفته و خود شیفته تملق و غلو قرار نگیرد و شخصیت و سابقه خود را نابود نکند .
2- خطاب به مبالغه گران که هر کسی را از حد و حق او بالاتر نبرند و تمجید نکنند زیرا آنها به نفع و ضرر او توانا و قادر نیستند فریب آنها را نخورد بلکه اگر به خود خواندند نپذیرند . و اگر قابل هدایت نبودند آنها را طرد کنند .
3- خطاب به رهبر مصلح که وظیفه دارد مبالغه گران و مورد مبالغه را اصلاح نماید
@qavami