تفسیر33.docx
23.4K
5شنبه 6/2/1403-16شوال 1445- 25آوریل 2024-درس 33تفسیر ترتیبی مدیریتی قرآن کریم مدیریت رفتار غلو آمیز
[سوره المائدة (5): آيات 75 تا 77]
مَا الْمَسِيحُ ابْنُ مَرْيَمَ إِلاَّ رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِ الرُّسُلُ وَ أُمُّهُ صِدِّيقَةٌ كانا يَأْكُلانِ الطَّعامَ انْظُرْ كَيْفَ نُبَيِّنُ لَهُمُ الْآياتِ ثُمَّ انْظُرْ أَنَّى يُؤْفَكُونَ (75) قُلْ أَ تَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ ما لا يَمْلِكُ لَكُمْ ضَرًّا وَ لا نَفْعاً وَ اللَّهُ هُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ (76) قُلْ يا أَهْلَ الْكِتابِ لا تَغْلُوا فِي دِينِكُمْ غَيْرَ الْحَقِّ وَ لا تَتَّبِعُوا أَهْواءَ قَوْمٍ قَدْ ضَلُّوا مِنْ قَبْلُ وَ أَضَلُّوا كَثِيراً وَ ضَلُّوا عَنْ سَواءِ السَّبِيلِ (77)
ملهم از آیات فوق ،مدیریت رفتار غلو آمیز و توام با مبالغه و تملق که بیماری رائجی در سازمانها است و در نوبت قبل هم به آن اشاره شد باید اصلاح شود چون نابهنجار و منحرف کننده است در این مدیریت چند خطاب است:
1- -به فرد مورد مبالغه که باید غالیان را از خود براند و هدایت کند و راه درست را به آنها نشان دهد و دستشان را بگیرد و به راه حق و سواء و صحیح بکشاند. فریفته و خود شیفته تملق و غلو قرار نگیرد و شخصیت و سابقه خود را نابود نکند .
2- خطاب به مبالغه گران که هر کسی را از حد و حق او بالاتر نبرند و تمجید نکنند زیرا آنها به نفع و ضرر او توانا و قادر نیستند فریب آنها را نخورد بلکه اگر به خود خواندند نپذیرند . و اگر قابل هدایت نبودند آنها را طرد کنند .
3- خطاب به رهبر مصلح که وظیفه دارد مبالغه گران و مورد مبالغه را هر دو را اصلاح نماید و..
تفسیر 33.MP3
17.98M
✍️5شنبه 6/2/1403-16شوال 1445- 25آوریل 2024-درس 33تفسیر ترتیبی مدیریتی قرآن کریم مدیریت رفتار غلو آمیز
[سوره المائدة (5): آيات 75 تا 77]
مَا الْمَسِيحُ ابْنُ مَرْيَمَ إِلاَّ رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِ الرُّسُلُ وَ أُمُّهُ صِدِّيقَةٌ كانا يَأْكُلانِ الطَّعامَ انْظُرْ كَيْفَ نُبَيِّنُ لَهُمُ الْآياتِ ثُمَّ انْظُرْ أَنَّى يُؤْفَكُونَ (75) قُلْ أَ تَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ ما لا يَمْلِكُ لَكُمْ ضَرًّا وَ لا نَفْعاً وَ اللَّهُ هُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ (76) قُلْ يا أَهْلَ الْكِتابِ لا تَغْلُوا فِي دِينِكُمْ غَيْرَ الْحَقِّ وَ لا تَتَّبِعُوا أَهْواءَ قَوْمٍ قَدْ ضَلُّوا مِنْ قَبْلُ وَ أَضَلُّوا كَثِيراً وَ ضَلُّوا عَنْ سَواءِ السَّبِيلِ (77)
ملهم از آیات فوق ،مدیریت رفتار غلو آمیز و توام با مبالغه و تملق که بیماری رائجی در سازمانها است و در نوبت قبل هم به آن اشاره شد باید اصلاح شود چون نابهنجار و منحرف کننده است در این مدیریت چند خطاب است:
1- -به فرد مورد مبالغه که باید غالیان را از خود براند و هدایت کند و راه درست را به آنها نشان دهد و دستشان را بگیرد و به راه حق و سواء و صحیح بکشاند. فریفته و خود شیفته تملق و غلو قرار نگیرد و شخصیت و سابقه خود را نابود نکند .
2- خطاب به مبالغه گران که هر کسی را از حد و حق او بالاتر نبرند و تمجید نکنند زیرا آنها به نفع و ضرر او توانا و قادر نیستند فریب آنها را نخورد بلکه اگر به خود خواندند نپذیرند . و اگر قابل هدایت نبودند آنها را طرد کنند .
3- خطاب به رهبر مصلح که وظیفه دارد مبالغه گران و مورد مبالغه را اصلاح نماید
@qavami
اصول 48.docx
625.1K
شنبه8/2/1403-18شوال 1445-27آوریل 2024-درس48اصول فقه الاداره – اصول نظریه پردازی – ارکان نظریه – رکن دوم سوالات حول پدیده .
شرح : گفته شد که دومین رکن نظریه پردازی ،پردازش سوال حول پدیده مورد نظر است . نوبتهایی در خصوص پدیده شناسی بحث کردیم از دید عرف خاص و سپس از منظر قرآن کریم که معلوم شد پدیده ها بسیار متنوعند با این اشتراک که گره گشا و دانش آفرین باشند دانش کاربردی تمدن ساز . پدیده راپس از کشف باید سوال باران کرد سوال پردازی اساس نظریه پردازی است بدون توان سوال یابی، نظریه پردازی اصلا امکان ندارد فقط کالبدی از نظریه خواهد بود بدون روح هادی وپیشران . فقه الاداره به نظریاتی نیاز دارد که مدیریت اسلامی را بارور و موسع نماید کار گشا وراه گشا قرار دهد . لذا فصل سوال پردازی فصل حیاتی و مقوم نظریه پردازی است البته یک هنر هم هست . بیهوده نیست که قرآن روی سوال توجه موکدی نموده است و اصولا سوال کردن را یک تکلیف میداند از مصادیق سوال، سوال از اطراف پدیده است که البته مرجع سوال کردن و پاسخ گرفتن «اهل ذکر»اند که معصومین هستند به علت قدرت استنباط پاسخ مناسب از منبع وحی که جز با عصمت چنین استنباطی امکان ندارد و در غیاب معصوم مجتهدانی که پاسخ وحیانی را بواسطه اصول استنباط که از معصوم فرا گرفته اند . و این نکته هم قابل توجه است که سوالات نظریه پردازانه متفاوت از سوالات فرعی جزئی است که مربوط به مرحله مسائل عملی است در موضوعات جزئی . که در توضیح المسائل ها متداول است . که توضیح بیش تر را در نوبت های بعد خواهیم داد . که سه نوع سوال تکلیف جو یانه، سوال معرفت جویانه و سوال نظام
توانمندسازی 133..docx
44.1K
1شنبه 9/2/140319-شوال 1445-28آوریل2024-درس133فقه توانمندسازی – توان حل مساله – مساله افک –فقه الحدیث
مساله:باید جامعه و مجموعه را به توان مقابله با اشاعه و اذاعه فحشاء و «افک» مجهز نمود .
شرح مساله :بعد از تفقه 15 آیه از آیات سوره نور با عنوان آیات افک با مساله اجتماعی افک و راه حل رسول خدا برای آن آشنا شدیم سپس به استنباط اصول حاکم برای این راه حل به عنوان شروط صحت و کمال پرداختیم اصولی که لازم التحصیل هستند از جهتی و لازم التاسی هستند از جهتی دیگر به حکم شرع و عقل و..... حال برای استفاده بیش تر در راه حل مسائل مشابه به فقه الحدیث میپردازیم و البته در توانمندسازی حل مساله برای کارکنان سازمان نیز به استنتاج و استحکام بهتری از احکام وضعی و تکلیفی برسیم آمین .
فقه الحدیث
في الدر المنثور، أخرج عبد الرزاق و أحمد و البخاري و عبد بن حميد و مسلم و ابن جرير و ابن المنذر و ابن أبي حاتم و ابن مردويه و البيهقي في الشعب عن عائشة قالت: كان رسول الله ص إذا أراد أن يخرج إلى سفر- أقرع بين أزواجه- فأيتهن خرج سهمها خرج بها رسول الله ص معه. قالت عائشة: فأقرع بيننا في غزوة غزاها فخرج سهمي- فخرجت مع رسول الله ص بعد ما نزل الحجاب- و أنا أحمل في هودجي و أنزل فيه- فسرنا حتى إذا فرغ رسول الله ص من غزوته تلك و قفل.فدنونا من المدينة قافلين آذن ليلة بالرحيل- فقمت حين آذنوا بالرحيل فمشيت حتى جاوزت الجيش- فلما قضيت شأني أقبلت إلى رحلي- فإذا عقد لي من جزع ظفار قد ا
توانمندسازی 134.docx
42.2K
2شنبه 10/2/1403-20شوال 1445-29آوریل2024-درس134فقه توانمندسازی – توان حل مساله – مساله افک –فقه الحدیث
مساله:باید جامعه و مجموعه را به توان مقابله با اشاعه و اذاعه فحشاء و «افک» مجهز نمود .3
شرح مساله :15آیه و یک حدیث بلند از عامه به گزارش همسر پیامبر ص در مساله مشهور افک را تفقه کردیم به حدیث اشکالاتی از سه جهت گرفته شده است که در این نوبت به مرور این اشکالات می پردازیم :
فقه الحدیث
توانمندسازی 136.docx
26K
4شنبه 12/2/1403-22شوال 1445-2مه2024-درس136فقه توانمندسازی – توان حل مساله – مساله افک –فقه الحدیث
مساله:باید جامعه و مجموعه را به توان مقابله با اشاعه و اذاعه فحشاء و «افک» مجهز نمود .5
شرح مساله :15آیه و یک حدیث بلند از عامه به گزارش همسر پیامبر ص در مساله مشهور افک را تفقه کردیم به حدیث اشکالاتی از سه جهت گرفته شده است که در نوبت قبل پاسخ دادیم در این نوبت به اخبار امامیه در مساله افک می پردازیم :
درس 136
[رواياتى از طرق شيعه كه بنا بر آنها داستان افك در باره .......
فقه الاداره :
اگر از سند بگذریم در اخبار فریقین و از اینکه روایت اهل سنت همسر پیامبر را تبرئه میکند و روایات شیعه اورا منشاء افک میداند نه مورد افک . کاملا با یکدیگر متهافت هستند و هیچ کدام هم خالی از اشکال متنی ودلالی نیستند . اما در مباحث مدیریت میتوان از اشتراکات آنها فارغ از مباحث کلامی و اعتقادی و تاریخی و اسباب نزول در خصوص حل مساله افک هماهنگ با قرآن کریم به ملاکاتی دست یافت که در نوبت بعد به آنها اشاره خواهیم کرد انشا الله .
هدایت شده از مدیریت در اسلام
🌺به نمایندگی از اعضاء بنیاد فقهی مدیریت اسلامی و طلاب مدرسه فقهی، روز بزرگداشت مقام معلم را به استاد گرانقدر، حضرت آیت الله قوامی تبریک عرض میکنیم و از خداوند متعال میخواهیم توفیقات روزافزون را در جهت گسترش نهضت مدیریت اسلامی نصیب این استاد مجاهد و شاگردان ایشان کند.
@madineyefazele
@d_bonyadfeghhi1386
تفسیر 34.docx
21.4K
5شنبه 13/2/1403- 22شوال 1445- 2مه 2024-درس 34تفسیر ترتیبی مدیریتی قرآن کریم – گرایش به مدیریت دینی و عدم گرایش به مدیریت غیر دینی مبنای اصلاح رفتار های ناصحیح سازمانی
[سوره المائدة (5): آيات 78 تا 80]
لُعِنَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ بَنِي إِسْرائِيلَ عَلى لِسانِ داوُدَ وَ عِيسَى ابْنِ مَرْيَمَ ذلِكَ بِما عَصَوْا وَ كانُوا يَعْتَدُونَ (78) كانُوا لا يَتَناهَوْنَ عَنْ مُنكَرٍ فَعَلُوهُ لَبِئْسَ ما كانُوا يَفْعَلُونَ (79) تَرى كَثِيراً مِنْهُمْ يَتَوَلَّوْنَ الَّذِينَ كَفَرُوا لَبِئْسَ ما قَدَّمَتْ لَهُمْ أَنْفُسُهُمْ أَنْ سَخِطَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ وَ فِي الْعَذابِ هُمْ خالِدُونَ (80)وَ لَوْ كانُوا يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ النَّبِيِّ وَ ما أُنْزِلَ إِلَيْهِ مَا اتَّخَذُوهُمْ أَوْلِياءَ وَ لكِنَّ كَثِيراً مِنْهُمْ فاسِقُونَ (81)
نتیجه : علت اصلی تغییر رفتار بهنجار به نابهنجار مجذوب شدن مطلق به سبک مدیریت غربی و بیگانه از حق است . و علاج و اصلاح این رفتار منکر و کبیر و پلید اولا نهی و نقد دائمی این گرایش و ثانیا امر به ایمان سه بعدی است ( به خدا و رهبری مشروع و برنامه صحیح این رهبر که از خدایش گرفته است یعنی رهبری مشروع و برنامه مشروع از سوی شرع مقدس ) یعنی گرایش به مدیریت اسلامی و دوری از مدیریت غیر اسلامی راه اصلاح این رفتار ها ست . (والله العالم)
تفسیر 34.MP3
16.69M
5شنبه 13/2/1403- 22شوال 1445- 2مه 2024-درس 34تفسیر ترتیبی مدیریتی قرآن کریم – گرایش به مدیریت دینی و عدم گرایش به مدیریت غیر دینی مبنای اصلاح رفتار های ناصحیح سازمانی
[سوره المائدة (5): آيات 78 تا 80]
لُعِنَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ بَنِي إِسْرائِيلَ عَلى لِسانِ داوُدَ وَ عِيسَى ابْنِ مَرْيَمَ ذلِكَ بِما عَصَوْا وَ كانُوا يَعْتَدُونَ (78) كانُوا لا يَتَناهَوْنَ عَنْ مُنكَرٍ فَعَلُوهُ لَبِئْسَ ما كانُوا يَفْعَلُونَ (79) تَرى كَثِيراً مِنْهُمْ يَتَوَلَّوْنَ الَّذِينَ كَفَرُوا لَبِئْسَ ما قَدَّمَتْ لَهُمْ أَنْفُسُهُمْ أَنْ سَخِطَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ وَ فِي الْعَذابِ هُمْ خالِدُونَ (80)وَ لَوْ كانُوا يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ النَّبِيِّ وَ ما أُنْزِلَ إِلَيْهِ مَا اتَّخَذُوهُمْ أَوْلِياءَ وَ لكِنَّ كَثِيراً مِنْهُمْ فاسِقُونَ (81)
نتیجه : علت اصلی تغییر رفتار بهنجار به نابهنجار مجذوب شدن مطلق به سبک مدیریت غربی و بیگانه از حق است . و علاج و اصلاح این رفتار منکر و کبیر و پلید اولا نهی و نقد دائمی این گرایش و ثانیا امر به ایمان سه بعدی است ( به خدا و رهبری مشروع و برنامه صحیح این رهبر که از خدایش گرفته است یعنی رهبری مشروع و برنامه مشروع از سوی شرع مقدس ) یعنی گرایش به مدیریت اسلامی و دوری از مدیریت غیر اسلامی راه اصلاح این رفتار ها ست . (والله العالم)
@qavami
اصول 49.MP3
12.56M
🎧#اصول ٤٩
سال تحصیلی ١٤٤٥
@d_bonyadfeghhi1386