دفتر گفتمان انقلاب اسلامی
✅در شانزدهمین جلسه از سلسله نشست های حجاب ملاحظات و الزامات حکمرانی، حجت الاسلام و المسلمین الهی منش به ارائه دیدگاه خود پرداختند.
🔰ایشان در چهار محورِ 1. علل اصلی سستی در حجاب 2. وظایف ترغیب به حجاب در دوره خردسالی 3. وظایف ترغیب و التزام به حجاب در آستانه بلوغ، 4. شیوه برخورد با ضعیف الحجاب ها، مطالب خویش را ارائه دادند.
🔰در محور اول با اشاره به این که سستی در اصل دین موجب سستی در احکام دین می گردد، در چرایی این فاصله، موارد ذیل را ذکر کردند. جا نیافتادن ضرورت دین، فاصله گرفتن روحانیت از مردم، رفتارهای غلط برخی دینداران و هجوم سنگین دشمن در فضای مجازی در برابر نبود خوراک مجازی مثبت.
🔰در محور دوم، به ذکر عواملی موثر در پذیرش حجاب از سنین خردسالی پرداختند.
ایشان با توجه به محدودیت زمانی جلسه، برای تفصیل راهکار ها در محور سوم، به بسته جامع ریحانه ارجاع داده و در محور چهارم برای مواجهه با ضعیف الحجاب ها به چند نکته ضروری تاکید کردند.
در ادامه برخی از بیانات ایشان را مرور می کنیم:
🔸- باید نگاه ریشه ای و بلند مدت به تربیت داشته باشیم و التزام دختران به حجاب امری تربیتی است و از این اقتضاء مستثنی نیست. این که الان چگونه برای بد حجاب ها تصمیم بگیریم جدا، اما این که یک مادری، دخترش آنچنان ملتزم به حجاب نیست، این مادر باید حوصله داشته باشد تا درون فرزندش تغییر کند و خود دختر بیرون را تغییر دهد.
🔸- پدر و مادر نسبت به پرورش هویت جنسی فرزندانشان موظف هستند. دختر های ما باید دختر بودنشان را بپذیرند و از دختر بودنشان خوشحال باشند. بخشی از بد حجابی ها به خاطر این است که برخی دختر ها از دختر بودنشان راضی نیستند و علتش برخورد های غلطی است که با دختر ها در خانواده و جامعه شده است. بعضی در فامیل بین دختر و پسر فرق می گذارند و طوری پسر بودن را مهم جلوه می دهند که دختر از دختر بودنش خجالت می کشد.
🔸- در دوره خردسالی اگر یک کار برای ترغیب به حجاب لازم باشد، ایجاد حس خوب به حجاب است. عمده تصمیمات بعدی وابسته به این است که چه حسی نسبت به حجاب برای کودک شکل گرفته است. کسی که حسش به حجاب خوب نباشد دیگر استدلال ها را گوش نمی کند.
🔸- اگر مادر حس خوبی به حجاب داشته باشد این حس به فرزند منتقل می شود. برخی برای ایجاد این حس خوب در کودکی چادر های رنگارنگ و زیبا برای فرزندانشان می خرند و این حس خوب را انتقال می دهند. جشن تکلیف هر چه مفصل تر، شاد تر و جذاب تر باشد تاثیر بسیار مهمی در حس خوب به حجاب خواهد داشت.
🔸- هنگام ورود فرزند به دوره نوجوانی لازم است خطوط قرمز را مشخص و شفاف به فرزندانمان بیاموزیم که گمان نکنند آزادی مطلق است و هر چه می خواهند بپوشند. نه آزادی مطلق و نه سخت گیری بیش از اندازه، در تربیت باید حد وسط را رعایت کنیم.
#نشست_شانزدهم
🔻🔻🔻🔻🔻🔻
🆔 @fekrefarda
🆔 @D_gofteman
#رویداد_ایدهپردازی_حجاب
💠 #اندیشکده_فکر_فردا و #دفتر_مطالعات_گفتمان_انقلاب_اسلامی برگزار میکنند:
💥سلسله نشستهای حجاب، ملاحظات و الزامات حکمرانی💥
🔻#نشست_هجدهم🔻
🔸ارائه: خانم دکتر مرضیه دارابی (استاد حوزه و دانشگاه)
⏱ زمان: چهارشنبه، ۱۰ تا ۱۲ صبح.
🏢مکان: میدان ارتش، بلوار الغدیر، کوچه ۱، جنب آتش نشانی، مدیریت حوزه علمیه استان قم. سالن شماره ۷.
🌐 لینک پخش آنلاین:
https://vcm.whc.ir/b/fat-dxz-hul-lzj
🔻🔻🔻🔻🔻🔻
🆔 @fekrefarda
🆔 @D_gofteman
🔻🔻🔻🔻🔻🔻
حوزه علمیه خواهران استان قم
🆔@hawzah_khaharan_qom
#رویداد_ایدهپردازی_حجاب
❇️ اندیشکده فکر فردا و دفتر مطالعات گفتمان انقلاب اسلامی برگزار میکنند:
💥سلسله نشست های حجاب، ملاحظات و الزامات حکمرانی.💥
✅ با حضور اساتید برجسته حوزه و دانشگاه و فعالان حوزه عفاف و حجاب.
🗓 زمان: 6 بهمن تا 20 اسفندماه 1401 (حوزه علمیه قم)
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹
📝 همچنین اندیشوران و پژوهشگران محترم میتوانند تا تاریخ ۲۰ اسفند ایدههای خود در زمینه گسترش فرهنگ عفاف و حجاب را ارسال نمایند. در پایان از ایدههای برگزیده تقدیر خواهد شد.
💢 طرحهای خود را به آیدی زیر ارسال فرمایید:
📮@sadegh6318
🔺🔺🔺🔺🔺🔺
🔻🔻🔻🔻🔻🔻
🆔@fekrefarda
🆔@D_gofteman
#رویداد_ایدهپردازی_حجاب
💠 #اندیشکده_فکر_فردا و #دفتر_مطالعات_گفتمان_انقلاب_اسلامی برگزار میکنند:
💥سلسله نشستهای حجاب، ملاحظات و الزامات حکمرانی💥
🔻#نشست_نوزدهم🔻
🔹 با ارائه:
🎤حجتالاسلام والمسلمین دکتر علی سرلک.
🔸 دبیر علمی:
🎤حجتالاسلام دکتر حسن شفیعی.
⏱ زمان: چهارشنبه، ۱۰ اسفند ماه.
🏢مکان: قم، بلوار نیایش، تقاطع خیابان مصلی، پژوهشکده باقرالعلوم، سالن جلسات.
🔻🔻🔻🔻🔻🔻
🆔 @fekrefarda
🆔 @D_gofteman
#رویداد_ایدهپردازی_حجاب
💠 #اندیشکده_فکر_فردا و #دفتر_مطالعات_گفتمان_انقلاب_اسلامی برگزار میکنند:
💥سلسله نشستهای حجاب، ملاحظات و الزامات حکمرانی💥
🔻#نشست_بیستم🔻
🔹 با ارائه:
🎤حجتالاسلام والمسلمین حسین مهدیزاده (مدیر میز نظریه اجتماعی فرهنگستان علوم اسلامی)
🔸 دبیر علمی:
🎤حجتالاسلام دکتر حسن شفیعی.
⏱ زمان: شنبه، 13 اسفند ماه.
🏢مکان: قم، بلوار الغدیر، کوچه 10، ساختمان مفید، طبقه 4، مدرسه نگاه
🕰 ساعت 16
🔻🔻🔻🔻🔻🔻
🆔 @fekrefarda
🆔 @D_gofteman
دفتر گفتمان انقلاب اسلامی
#رویداد_ایدهپردازی_حجاب 💠 #اندیشکده_فکر_فردا و #دفتر_مطالعات_گفتمان_انقلاب_اسلامی برگزار میکنند:
❇️ مروری کوتاه بر بیانات دکتر ابوالفضل اقبالی در دهمین جلسه از سلسله نشست های حجاب، ملاحظات و الزامات حکمرانی:
🔰حجاب را تا وقتی به عنوان شیوه زندگی و لایف استایل نبینیم سیاست گذاری هایمان در مسئله حجاب راه به جایی نمی برد. میان حجاب و کشف حجاب تضاد وجود ندارد بلکه تخاصم وجود دارد. دو امر متضاد قابل جمع و زندگی مسالمت آمیز هستند. اما میان دو امر متخاصم یا مزاحم مدارا صورت نمی گیرد چرا که تحمل مخالف، عقلانی است ولی تحمل مزاحم عقلانی نیست بلکه انفعالی است. یعنی کشف حجاب یک سبک زندگی و یک نظم زیستن است و حجاب هم یک سبک زندگی و نظم زیستن است که این دو همواره در حال حذف دیگریِ خود هستند. اینها به هیچ عنوان نمی توانند همدیگر را به مثابه امر متضاد تحمل کنند. سیاست های ما در چهل ساله جمهوری اسلامی متاسفانه متوجه این تزاحم و تخاصم نبوده خواسته این دو را جمع کند.
🔰ما الگوی زندگی مان وارداتی شده و متاثر از غرب بوده ایم. وقتی برای ایجاد نظم جامعه از غرب وارد کردیم نمی توانیم ارزش هایمان را از نظام معرفتی و اندیشه ای (خودمان بگیریم)؛ (بلکه) باید هم کالبد و هم روح حاکم بر آن را از غرب بگیریم. به طور مثال تمکین شرعی همسر برای شوهر، برای کسی که عین شوهرش جایگاه اجتماعی و شغلی بالا دارد، ناهمخوان است و در ساختار کنونی با چالش روبرو است.
🔰حجاب عنصری از سبک زندگی و زیست تمدنی خاصی است که این زیست، اقتضائاتی در عرصه های مختلف دارد و تا آن اقتضائات همراهی نکند، حجاب نیز محقق نمی شود. اما متاسفانه اینچنین فهم تمدنی در بخش های قابل توجهی از ساختار حکمرانی وجود ندارد. ما نتوانستیم امنیت آوری حجاب را جا بیاندازیم؛ اگر زن بداند با حجاب امنیت بیشتری نسبت به گمراه شدن همسرش دارد، خب بیشتر این را می پذیرد.
🔰وظایف مردم در مورد حجاب، اولا مطالبه از مسئولین، دوم عمومی کردن تذکر لسانی است.
🔰اکثر افراد در حاکمیت برای حرف های تمدنی تره خورد نمی کند و متوجه نیستند که برای حل مسئله حجاب، طلاق و همجنس بازی باید از چند قدم عقب تر شروع کرد. یعنی نقطه عزیمت شما باید تعریف از زن ، هویت و نظم شهر و زندگی شهری و معماری مدرن باشد. مدرنیته ارزش های خودش را دفعی اعمال نمی کند و در یک پروسه و بازه زمانی طولانی مدت تدریجا اعمال و القاء می کند، لذا مسیر بازگشت هم باید تدریجی باشد نه دفعی؛ اما باید از جایی شروع شود و به نظرم آن جا که باید شروع شود حوزه رسانه است که تاثیر گذاری بیشتری می توانیم داشته باشیم. رسانه یعنی سینما، منبر، یا مدرسه و رابطه معلم و دانش آموز که خودش بسیار مهم است و پایگاه انتقال مفاهیم است؛ که در این حوزه باید بیشتر سرمایه گذاری کنیم. در حوزه مدرسه، رسانه، ساماندهی مد و لباس سه عرصه هست که خلاء جدی داریم و باید سرمایه گذاری کنیم و این ها پاشنه آشیل فرهنگی جمهوری اسلامی است.
#نشست_دهم
🔻🔻🔻🔻🔻🔻
🆔 @fekrefarda
🆔 @D_gofteman
📸گزارش تصویری جلسه ۱۰ اسفند ماه با حضور خانم دکتر دارابی
#نشست_هجدهم
🔻🔻🔻🔻🔻🔻
🆔 @fekrefarda
🆔 @D_gofteman
هدایت شده از اندیشکده فکر فردا
#رویداد_ایدهپردازی_حجاب
💠 #اندیشکده_فکر_فردا و #دفتر_مطالعات_گفتمان_انقلاب_اسلامی برگزار میکنند:
💥سلسله نشستهای حجاب، ملاحظات و الزامات حکمرانی💥
🔻#نشست_بیستویکم🔻
🔹 با ارائه:
🎤حجتالاسلام والمسلمین دکتر امیرمحسن عرفان.
🔸 دبیر علمی:
🎤حجتالاسلام دکتر حسن شفیعی.
⏱ زمان: پنجشنبه، ۱۸ اسفند ماه.
🏢مکان: قم، هنرستان، خ شهید تراب نجف زاده، پژوهشگاه شهید صدر.
🕰 ساعت ۱۰ صبح
✅لینک عضویت:
https://eitaa.com/joinchat/1819803948Cabfe3ec831
🔻🔻🔻🔻🔻🔻
🆔 @fekrefarda
🆔 @D_gofteman
💠حجت الاسلام و المسلمین مهدیزاده در بیست و یکمین نشست از سلسله جلسات حجاب، ملاحظات و الزامات حکمرانی:
🔰معضل امروزِ زن این است که نهاد اختصاصی خود را ندارد، لذا هر چقدر هم به زن قدرت بدهی و او را در ساختار های مردانه وارد کنی، باز هم نیاز او را تامین نکرده ای.
🔰حضور زن در عرصه ای که از اخلاق تا تکنیک و محصولاتش متناسب با ساختار مردانه شکل گرفته، مطلوب او نیست و به خاطر تفاوتی اساسی زن با مرد، هر چه بیشتر او را در نهادهای اجتماعی موجود وارد کنیم بیشتر اعتراض خواهد کرد، چرا که می داند نیاز او در این ساختار تامین نمی شود حتی اگر نداند نیازش واقعا در چه ساختاری تامین خواهد شد.
🔰- تصورم این است که زنان هم باید نهاد های اختصاصی خودشان را داشته باشند. کما این که ما مردها نهادهای اختصاصی خودمان را حفظ کردیم و زنان را راه نمی دهیم.
🔰- استعاره جامعه مدرن بازار است، در استعاره بازار برابری، همه آدم هایی که در بازار وارد می شوند باید مثبت یک عرضه داشته باشند. هر کس با یک آورده می آید بازار، برابری در بازار وقتی پدید می آید که همه ما مثبت یک باشیم. انسان مدرن ذاتا منفعت خواه است. فرض کنید زن می خواهد به برابری برسد. خب جهان غرب ایده دیگری برای برابری ندارد مگر حضور در این بازار. در بازار باید عرضه کننده جدید چیزی بیاورد که مشتریها جابجا شوند و تصمیم بگیرند از این هم خرید کنند. این آغاز حضور او در فضای اجتماعی است.
🔰- از آنجایی که انسان در باور جهانِ غرب [جز همین تن و کارکرد] چیز دیگری برای عرضه ندارد، زن نیز چاره ای جز بدمندی نخواهد داشت. اصل بازار روی دو چیز می گردد، یا کالای جدید، یا قیمت ارزان تر. زن با پذیرفتن قانون حاکم بر بازار، مجبور خواهد بود تمام عرصه های خود را در این بده و بستان عرضه کند، حتی عاصفه خویش را و دیگر حفظ حریم خانواده در این نظام سخت یا بی معنی خواهد شد.
🔰- اگر در جهان مدرن زن دچار مشکلی است که مرد ها خودشان را رقیب زن می پندارند و اساسا منفعت خواه هستند و دنبال بهره کشی هستند، در مقابل جهان شرق و جهان تشیع که هر دو یعنی ایران، مرد ها تمایل دارند که زن اختیار و توسعه داشته باشد و این مشکل را زن ایرانی ندارد. یعنی خوانش تشیع از زن اساسا قابل مقایسه با خوانش غرب نیست.
🔰- اینجا اگر زن بخواهد جامعه را برگرداند به جامعه اسلامی، باید به شرایط موجود سیلی بزند و بگوید این چیست درست کردید که رسما پنجاه درصد جامعه را دارید ندید می گیرید؟ او می خواهد با عفت و حیا، بر شما مردان لطف کند و شما مدام او را در شرایطی قرار می دهید که مجبور باشد خلاف میل خودش عمل کند. زنانی که این بازار را دوست ندارند، اگر این را بیان کنند، جامعه این را می فهمد. زن باید بگوید که این سبکِ زندگی غربی از جنس من نیست و آنچه از جنس من هست را به من برگرداند.
🔰- انقلاب اسلامی بابِ یک جهان موازی به نام جهانِ معنویت را گشوده و این هم امتیاز این انقلاب است و هم بد ماجرا. وقتی در یک روستا، در یک خانواده معمولی، حججی دنیا می آید، این خیلی عجیب است. این از طرفی مزیت است اما از طرفی خطر است. مشکل این است که نمی شود خیلی طولانی در این وضعیت مرزی ایستاد یا باید به سمت آن جهان موازی رفت یا بابِ آن جهان بسته می شود و مجبوریم در همه ابعاد این سبکِ غربی را بپذیریم. همانطور که بدی ها زیاد شده و میل به بدی ها زیاد شده اما عده ای هم قدرت های معنوی ای دارند که هم سالان آنها در گذشته چنین قدرتی را نداشتنند. این دوگانگی هو نویدِ یک جهشِ اجتماعی است و هم بیمِ آن می رود که اگر زودتر جامعه را سازگارِ با این جهانِ معنوی نکنیم، اساساً بهره از آن منسد گردد.
#نشست_بیستم
🔻🔻🔻🔻🔻🔻
🆔 @fekrefarda
🆔 @D_gofteman
دفتر گفتمان انقلاب اسلامی
#رویداد_ایدهپردازی_حجاب ❇️ اندیشکده فکر فردا و دفتر مطالعات گفتمان انقلاب اسلامی برگزار میکنند:
🌱بسم الله الرحمن الرحیم🌱
با سلام و ادب خدمت همراهان گرامی!
و با تشکر از مشارکت همه اصحاب فکر و اندیشه که با ارسال ایدههای خود گامی در جهت حل مسئلهای از مسائل عینی کشور در حوزه فرهنگ برداشتند.🙏
✅با تقدیم احترام محضر همه عزیزان به اطلاع میرساند نتایج ارزیابی و داوری ایدهها انشالله در هفته سوم فروردین ماه از همین کانال به اطلاع شما خوبان خواهد رسید.
اندیشکده فکر فردا
دفتر مطالعات گفتمان انقلاب اسلامی
📸گزارش تصویری جلسه ۱۸ اسفند ماه با حضور حجتالاسلام والمسلمین دکتر عرفان.
#نشست_بیستویکم
🔻🔻🔻🔻🔻🔻
🆔 @fekrefarda
🆔 @D_gofteman
#رویداد_ایدهپردازی_حجاب
🔰️ گزارشی از نشستهای تخصصی برگزار شده تحت عنوان: "سلسله نشستهای حجاب، ملاحظات و الزامات حکمرانی"
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
🔻 نشست اول: دکتر ناصر فروغی فر (پژوهشگر حوزه حکمرانی)
https://eitaa.com/D_gofteman/75
🔻 نشست دوم: حجتالاسلام دکتر دهقان (عضو هیئت علمی پژوهشکده زن و خانواده)
https://eitaa.com/D_gofteman/76
🔻 نشست سوم: حجتالاسلام علی محمدی (مدیر اندیشکده معنا)
https://eitaa.com/D_gofteman/38
🔻 نشست چهارم: حجتالاسلام وکیل پور (مدیر مؤسسه امیر بیان)
https://eitaa.com/D_gofteman/51
🔻 نشست پنجم: حجتالاسلام والمسلمین استاد محمدرضا فلاح شیروانی (مدیر مؤسسه فرهنگ و تمدن توحيدی)
https://eitaa.com/D_gofteman/58
🔻 نشست ششم: حجتالاسلام دکتر محمدرضا کدخدایی (مدیر گروه مطالعات جنسیت و خانواده موسسه شناخت)
https://eitaa.com/D_gofteman/61
🔻 نشست هفتم: آقای سیداحمد رضوی (فعال فضای مجازی)
https://eitaa.com/D_gofteman/73
🔻 نشست هشتم: حجتالاسلام روحالله صدوق (مدیر حسینیه اندیشه)
https://eitaa.com/fekrefarda/107
🔻 نشست نهم: حجتالاسلام والمسلمین استاد محسن قنبریان (استاد حوزه و دانشگاه)
https://eitaa.com/fekrefarda/99
🔻 نشست دهم: دکتر ابوالفضل اقبالی (عضو شورای عالی خانواده)
https://eitaa.com/D_gofteman/137
🔻 نشست یازدهم: حجتالاسلام والمسلمین مهدی بیاتی (مدیر مرکز راهبردی عفاف و حیاء)
https://eitaa.com/fekrefarda/127
🔻 نشست دوازدهم: حجتالاسلام والمسلمین دکتر علیرضا پیروزمند (عضو هيئت علمی دانشگاه عالی دفاع ملی)
https://eitaa.com/D_gofteman/99
🔻 نشست سیزدهم: حجتالاسلام سیدعلی موسوی (ریاست پژوهشکده باقرالعلوم)
🔻 نشست چهاردهم: خانم دکتر زهرا شریف و خانم دکتر زاهدی فر
🔻 نشست پانزدهم: آقای دکتر پدرام کاویان (مدیر اندیشکده پدیدار)
🔻 نشست شانزدهم: حجتالاسلام محمدمهدی الهی منش (مدیر مؤسسه تربیت بنیادی)
https://eitaa.com/D_gofteman/130
🔻 نشست هفدهم: خانم دکتر منصوری و خانم دکتر زارعی
🔻 نشست هجدهم: خانم دکتر مرضیه دارابی (استاد حوزه و دانشگاه)
🔻 نشست نوزدهم: حجتالاسلام دکتر علی سرلک (استاد حوزه و دانشگاه)
🔻 نشست بیستم: حجتالاسلام حسین مهدیزاده (مدیر میز نظریه اجتماعی فرهنگستان علوم اسلامی)
https://eitaa.com/D_gofteman/147
🔻 نشست بیست و یکم: دکتر امیرمحسن عرفان (استاد حوزه و دانشگاه)
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹
🆔 @D_gofteman