eitaa logo
در مسیر فقاهت
1.1هزار دنبال‌کننده
169 عکس
22 ویدیو
4 فایل
.:. در مسیر فقاهت .:. 📚 فرصتی برای قرار گرفتن در مسیر تفقّه 📜 آشنایی با علوم حدیثی ✒ انتشار مباحث فقهی و اصولی 📝 سیره علمی و عملی علماء امامیه و ... 🔶️ شرعا و اخلاقا ارسال مطالب تنها با ارسال لینک کانال جائز است. 🌐 ارتباط با ادمین: @Feghahat_313
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 اتباع مرحوم مقدس اردبیلی 💠 حضرت آیة الله العظمی سید موسی (حفظه الله): 🔸 ، و از پیروان مکتب محقق اردبیلی (رحمة الله علیهم) هستند. 🔹 سخن مشهوری است که می‌گویند: مطالبی را که محقق اردبیلی احتمال آن را داده، صاحب مدارک گمان به آن پیدا کرده و صاحب ذخیره قطع به آن‌ها پیدا کرده است. این‌ها با اینکه خود از بزرگان و متفکران‌اند، به «اتباع اردبیلی» مشهورند. 📚 شبیری زنجانی، سید موسی، جرعه‌ای از دریا: ج۴، ص۳۸۰. 🆔 @Dar_Masire_Feghahat
🔰 استقلال نظر، ویژگی فقهی مرحوم مقدس اردبیلی 💠 حضرت آیة الله العظمی سید موسی (حفظه الله): 🔸 استقلال نظر، یکی از ویژگی‌های فقهی محقق اردبیلی(رحمة الله علیه) است. در بسیاری از مباحثی که وارد می‌شود، در برابر دیدگاه اصحاب و فقهای پیشین، نظریه‌ای مستقل ابراز می‌کند. 🔹 در نهایت چون مانند فکر جوّالی دارد، نظریه‌ای را به طور قطع نمی‌گوید و به صورت احتمال بیان می‌کند. 🔸 می‌گویند: صاحب مدارک همین احتمال‌ها را به صورت گمان و صاحب ذخیره به صورت قطع می‌گویند. 📚 شبیری زنجانی، سید موسی، جرعه‌ای از دریا: ج۴، ص۳۸۰و۳۸۱. 🆔 @Dar_Masire_Feghahat
🔰 تقوای مرحوم مقدس اردبیلی 💠 حضرت آیة الله العظمی سید موسی (حفظه الله): در مقام قدس و تقوای ایشان همین بس که شخصیتی مانند (رحمة الله علیه)، در بحث عدالت به معنای اخصّی که می‌رسد، در تعریض بر کسانی که شرایط عدالت را خیلی سخت گرفته‌اند، می‌فرماید: « با این حساب، جز و کسی باقی نمی‌ماند. » یعنی محقق اردبیلی نمونه اعلای تقوا و عدالت است. 📚 شبیری زنجانی، سید موسی، جرعه‌ای از دریا: ج۴، ص۳۸۱. 🆔 @Dar_Masire_Feghahat
🔰 مقدس اردبیلی، صاحب مکتب فقهی 💠 حضرت آیة الله العظمی سید موسی (حفظه الله): 🔸 احمد بن محمد اردبیلی معروف به «محقق اردبیلی» که در تعبیرات متعارف مردم، به «مقدس» مشهور است، از محققین طراز اول و از مفاخر علم و تقواست. 🔹 او در فقه صاحب مکتب است، به این معنی که بین قبل از او و بعد از او، تفاوت بسیار در کیفیت استدلال و استنباط هست. 📚 شبیری زنجانی، سید موسی، جرعه‌ای از دریا: ج۴، ص۳۸۰. 🆔 @Dar_Masire_Feghahat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 حضرت آیة الله (حفظه الله): 🔸 ما چهار نفر بودیم با هم مباحثه می‌کردیم... 🆔 @Dar_Masire_Feghahat
💠 حضرت آیة الله (حفظه الله): 🔰 دو کتاب مهم اصول 🔸 اگر طلبه ای با استعداد باشد، به نظرم با ملاحظه‌ی دو کتاب، عمده‌ی اصول را یاد می گیرد: 🔹 یکی آخوند(رحمة الله علیه) و دیگری مرحوم حاج شیخ (قدس سره)، چون دو سبک اصول است. 🔸 حاج شیخ در دُرر الأصول از اصول استادش آسید استفاده کرده است و خودش هم ابتکاراتی دارد و کفایه هم سبک اصول مرحوم آخوند است. 🔹 اگر این دو کتاب با دقت مطالعه شود، چندان نیازی به اصول دیگران که حشو و زوائد دارد، نخواهد بود. 🆔 @Dar_Masire_Feghahat
🔰 سنت فهرست نویسی قبل از مرحوم شیخ طوسی (علیه الرحمة) 🔸 ظاهرا قبل از مرحوم (علیه الرحمة) مرسوم بوده است، چنانکه ایشان در مقدمه خود می­‌آورند: 🔹 أمّا بعد: فإنّي لمّا رأيت جماعة من شيوخ طائفتنا من أصحاب الحديث عملوا فهرست كتب أصحابنا و ما صنّفوه من التصانيف و رووه من الأصول، و لم أجد منهم أحدا استوفى ذلك، و لا ذكر أكثره، بل كلّ منهم كان غرضه أن يذكر ما اختصّ بروايته و أحاطت‏ به خزانته من الكتب، و لم يتعرّض أحد منهم لاستيفاء جميعه، إلّا ما كان قصده أبو الحسين‏ أحمد بن الحسين بن عبيد اللّه‏ رحمه اللّه، فإنّه عمل كتابين: أحدهما ذكر فيه المصنّفات، و الآخر ذكر فيه الأصول‏...   🔰 پ.ن: مراد از « أبو الحسين‏ أحمد بن الحسين بن عبيد اللّه » است.   📚 طوسى، محمد بن حسن، فهرست كتب الشيعة و أصولهم و أسماء المصنفين و أصحاب الأصول (طوسى، طبع جديد): النص: ص۲. 🆔 @Dar_Masire_Feghahat
🔰 هدف آقای بروجردی از تأسیس «دارالتقریب» 💠 حضرت آیة الله (حفظه الله): 🔸 هدف آقای از تأسیس «دارالتقریب» در مصر، این نبود که سنّی ها را شیعه کند. 🔹 ایشان می فرمود: ما چه شیعه باشیم، چه سنّی، به حکم حدیث ثقلین موظّفیم عمل‌مان مطابق دستور عترت طاهره (سلام الله علیهم) باشد. 🔸 ایشان در قضیه تقریب به دنبال توجه دادن اهل سنّت به مرجعیت علمی اهل بیت علیهم السلام بود. 🔹 «تقریب» هم به معنی نزدیک شدن شیعه و سنّی به یکدیگر و کم کردن فاصله ها است، نه شیعه کردن سنّی ها؛ هرچند اگر شیعه می شدند، زهی سعادت ولی غرض این نبود. 🔸 آقای بروجردی بحث های اعتقادی را نفی نمی کرد ولی در مصر به دنبال مطرح کردن مرجعیت علمی اهل بیت (سلام الله علیهم) بود. 📚 جرعه ای از دریا: ج۳، ص۵۰۲-۵۰۳. 🆔 @Dar_Masire_Feghahat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 مرحوم (علیه الرحمة): 🔸 شما دعوا را مصالحه کنید... 🔰 پ.ن: 🔸 سالیان سال بر فراز منبر ها سب علی بن أبی طالب (علیهما أفضل الصلوة المصلین) عادت جماعتی بود! 🔹 گویا ترک عادت موجب مرض شده است... اگر چنین نیست، پس چیست؟ 🆔 @Dar_Masire_Feghahat
💠 شهید مرتضی (رحمة الله علیه): 🔰 معنای وحدت اسلامی 🔸 گذشته از همه این ها طراحان فکر عالی اتحاد اسلامی که در عصر ما مرحوم آیت الله العظمی (قدس الله سره) در شیعه و علامه شیخ عبد المجید و علامه شیخ محمود در اهل تسنن در رأس آن قرار داشتند، چنان طرحی را در نظر نداشتند آنچه آن بزرگان در نظر داشتند این بود که فرقه‌های اسلامی در عین اختلافاتی که در کلام و فقه و غیره با هم دارند، به واسطه مشترکات بیشتری که در میان آنها هست می توانند در مقابل دشمنان خطرناک اسلام دست برادری بدهند و جبهه واحدی تشکیل دهند. 🔹 این بزرگان هرگز در صدد طرح وحدت مذهبی تحت عنوان وحدت اسلامی - که هیچ گاه عملی نیست - نبودند. 🔸 آنچه مخصوصاً مرحوم آیت الله العظمی بروجردی بدان می‌اندیشید این بود که زمینه را برای پخش و انتشار معارف اهل البیت (سلام الله علیهم) در میان برادران اهل سنت فراهم کند و معتقد بود که این کار جز با ایجاد حسن تفاهم امکان‌پذیر نیست.  🔹 توفیقی که آن مرحوم در طبع برخی کتب فقهی شیعه در مصر به دست خود مصریان در اثر حسن تفاهمی که به وجود آورده بود کسب کرد، از مهمترین موفقیتهای علمای شیعه است. جَزاهُ اللهَ عَنِ الاسلامِ وَ المُسلِمینَ خَیرَ الجزاء. 🔸 به هر حال طرفداری از تز «اتحاد اسلامی» ایجاب نمی کند که در گفتن حقایق کوتاهی شود. آنچه نباید صورت گیرد کارهایی است که احساسات و تعصبات و کینه‌های مخالف را بر می انگیزد، اما بحث علمی سر و کارش با عقل و منطق است، نه عواطف و احساسات. 📚 امامت و رهبری:ص۱۶ - ۱۸. 🆔 @Dar_Masire_Feghahat
🔰 تدبیر برای ایجاد وحدت والفت بین شیعه و سنی 🔸 در یکی از سالها شب اول ماه رمضان هلال ماه نزد اهل تسنن در شهر سامراء ثابت شد و در نزد شیعه ثابت نشد مرحوم امر فرمودند کسانی که از اهل تسنن ماه را دیده اند حاضر شوند و در نزد میرزا گواهی بدهند. 🔹 پس از آنکه حاضر شدند و شهادت به رؤیت هلال دادند مرحوم میرزا به ثبوت اول ماه رمضان حکم دادند. بعضی از مردم به عنوان اعتراض عرض کردند چه سبب شد که قول آنها را به رؤیت ماه قبول کردید؟ فرمود: من خودم ماه را دیدم ولی چون خواستم بین مسلمانان علاقه و وحدتی ایجاد کرده باشم این چنین نمودم. 📚 مردان علم در میدان عمل: ص۴۵۰-۴۵۱. 🔰 پ.ن: علمای شیعه چنین رویه‌ای داشته و دارند، ولی عادت دیگران به عنوان دیگری تعلق گرفته است. اگر چنین نیست، پس چیست؟ 🆔 @Dar_Masire_Feghahat
🔰 وحدت مسلمانان تاکتیکی نیست، بلکه یک امر اصولی است. 💠 رهبر معظم انقلاب حضرت آیة الله (مد ظله العالی): 🔸 و اتّحاد مسلمان‌ها یک امر تاکتیکی نیست، که حالا بعضی خیال کنند به خاطر شرایط خاصّی ما بایستی با همدیگر متّحد باشیم؛ نه، یک امر اصولی است 🔹 هم‌افزایی مسلمان‌ها لازم است؛ اگر مسلمانها متّحد باشند، هم‌افزایی میکنند و همه قوی میشوند؛ وقتی که این هم‌افزایی وجود داشته باشد، حتّی آنهایی که مایلند ــ و مانعی هم نیست ــ که تعامل با غیر مسلمانها داشته باشند، با دست پُر وارد این تعامل میشوند. بیانات در دیدار میهمانان کنفرانس وحدت اسلامى‌ و جمعی از مسئولان نظام 🆔 @Dar_Masire_Feghahat
🔰 در موضوعاتی که دلیلی از قرآن و سنت بر آن نداریم و موکول به عرف شده است، ما با عرف هیچ فرقی نداریم. 💠 حضرت آیة الله سید موسی (حفظه الله): 🔸 اوایل طلبگی من بود. سیل بسیار غلیظ و گل آلودی در قم آمده بود. طلبه‌ای به من گفت که این آب، است یا ؟ من گفتم همین سؤال تو شاهد است بر اینکه آب مطلق است! 🔹 بعدا در درس خارج آیة الله (علیه الرحمة) شخصی شیشه‌ای آورد و به آقای بروجردی گفت که این آب، مطلق است یا مضاف؟ ایشان همین پاسخِ من را به آن شخص گفت. 🔸 در موضوعاتی که دلیلی از قرآن و سنت بر آن نداریم و موکول به شده است، ما با عرف هیچ فرقی نداریم، لذا فقیه نباید دخالت کند. 📚 جرعه‌ای از دریا: ج۳، ص۴۹۱. 🆔 @Dar_Masire_Feghahat
💠 استاد سید محمدکاظم (حفظه الله): 🔸 در دو کتاب خود، و تمامی احادیث منقول از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) را جمع کرده است. 🔹 کتاب ، مجموع دو کتاب ذکر شده سیوطی است که به صورت موضوعی و در ابواب فقهی و غیر فقهی مرتب شده است. این کتاب را می‌توان جامع احادیث پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) نزد اهل سنت دانست. 🔸 مجموع احادیث آن بیش از ۴۵ هزار متن در شانزده مجلد است. گفتنی است که بسیاری از این متون تکراری هستند و احادیث غیر تکراری آن را می‌توان کمتر از ۱۵ هزار دانست. 📚 طباطبایی، سید محمدکاظم، تاریخ حدیث: ص۴۷. 🆔 @Dar_Masire_Feghahat
💠 استاد سید محمدکاظم (حفظه الله): 🔸 مرحوم در سال های ۱۳۲۴ ه.ش به بعد مجموعه ای از ۳۲۰۰ سخن پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) را با نام با ترجمه فارسی منتشر کرد. این مجموعه به ترتیب حرف اول احادیث مرتب شده و تا کنون نزدیک به ۳۰ بار چاپ شده است. 🔹 ظاهرا مصدر اصلی این کتاب سیوطی است. 📚 طباطبایی، سید محمدکاظم، تاریخ حدیث: ص۴۸. 🔰 پ.ن: برخی در استفاده از کتاب نهج الفصاحه به گونه ای عمل می‌کنند که گویا این کتاب از منابع دسته اول شيعه است. کمی در استفاده از تراث شیعه دقت بیشتری به خرج دهیم؟! 🆔 @Dar_Masire_Feghahat
🔰 اساتید معقول و منقول علامه مجلسی (رحمة الله علیه): 🔸 أقول: قرأ العقليات على المولى الاستاد آقا حسين (آقا حسين خوانساری) و النقليات على والده. 📚 ریاض العلماء: ج۵، ص۴۰. 🆔 @Dar_Masire_Feghahat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 حجت‌الاسلام (حفظه الله): 🔸 حضرت آیة الله (حفظه الله) فرمودند: آیة الله شبیری قیامشان، قعودشان، نشست‌شان، برخاست‌شان ... همه مفید است. 🔹 آیة الله (حفظه الله): آیة الله خامنه ای در مدیریت بی نظیر اند. 🆔 @Dar_Masire_Feghahat
🔰 تأثير آثار شیخ انصاری در فقه و اصول 💠 استاد سید (حفظه الله): 🔸 تأثير شگرف آراء اين متفكر عاليقدر (مرحوم رحمة الله علیه) در كتابهاى متأخر تا بدانجاست كه براحتى مى‌توان كتابهاى نگاشته‌شده پس از زمان شيخ را از كتابهاى نگاشته‌شده پيش از زمان وى جدا ساخت. 🔹 تأثير آثار فقهى شيخ انصارى نيز بر آثار متأخر، بيشتر از طريق تأثير مكتب اصولى وى صورت گرفته است. 📚 مقاله پیدایش اصول فقه و ادوار نخستین آن: ص۳. 🆔 @Dar_Masire_Feghahat
🔰 نخستين اثر باقیمانده از علم اصول 💠 استاد سید (حفظه الله): 🔸 آثار نخستين علم اصول در جامعه شيعى متأسفانه همگى مفقود شده و ما اكنون تنها نام آنها را در كتب رجال و فهارس مى‌بينيم. 🔹 نخستين كتابى كه از گزند حوادث زمان مصون مانده كتاب اصول (٣٣٦-٤١٣) است كه اصل آن نيز در دست نيست و گزيده آن با نام «» به كوشش (م ٤٤٩) فراهم آمده و در كتاب درج گرديده است و بدين ترتيب آراء اصولى شيخ مفيد در مباحث گوناگون اين علم با نظم و ترتيبى نيكو در اختيار ما قرار گرفته است. 📚 مقاله پیدایش اصول فقه و ادوار نخستین آن: ص۴-۵. 🆔 @Dar_Masire_Feghahat
💠 حضرت آیة الله (حفظه الله): 🔰 جرقه‌های علمی 🔸 شنیدم وقتی میرزا درس می‌گفته ابتدا مطلبی طرح و سپس از یک‌یک شاگردان نظرخواهی می‌کرد و هر یک نظر خود را مطرح می‌کردند. 🔹 گاهی به میرزا خُرده می‌گرفتند که فلانی از نظر علمی در مرتبه‌ای نیست که از او نظرخواهی می‌کنید. 🔸 میرزا می‌گفت: گاهی در همین صحبت‌های علمی جرقّه‌هایی به ذهن اشخاص می‌زند، من از آن جرقّه‌ها استفاده می‌کنم. 🔹 وقتی میرزا همه‌ی انظار شاگردان را می‌شنید، خودش داوری و محاکمه می‌کرد. 🆔 @Dar_Masire_Feghahat
💠 حضرت آیة الله (حفظه الله): 🔰 بحث میرزا هفت ساعت طول می‌کشید 🔸 وقتی با حاج (رحمة الله علیه) که دارای فکر جوان بود و من اوائل بیع را پیش ایشان خوانده‌ام مذاکره‌ی علمی می‌کردیم، مذاکره‌ی ما طول می‌کشید. ایشان می‌فرمود: برای تو درس (قدس سرّه) خوب است، چون بحث میرزا هفت ساعت طول می‌کشید! 🆔 @Dar_Masire_Feghahat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 حضرت آیة الله (حفظه الله): 🔸 انسان تا نفس می‌کشد باید کار بکند... 🆔 @Dar_Masire_Feghahat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 حضرت آیة الله (حفظه الله): 🔰 غرق در مطالعه 🔸 آقاى اُكتايى مدّت‌ها مسؤول كتابخانه آستانه مشهد بود. از ايشان شنيدم يا از خود آشيخ (قدس سره) شنيدم كه آشيخ آقا بزرگ به كتابخانه آستان قدس مى‏ رفت و از اول وقت تا آخر وقت مشغول مطالعه بود و متوجه نبود كه وقت تعطيلى كتابخانه چه وقتی است؟ 🔹 آقای اكتايى و ديگران تعجّب مى ‏كردند و تأدّب مى ‏كردند و به ايشان نمى‏ گفتند كه وقت تمام شده است. آشيخ آقابزرگ بعداً متوجه مى ‏شود كه وقت مى ‏گذرد و آنها رعايت مى ‏كنند، لذا خواهش كرده بود كه شما پايان وقت را به من اعلام كنيد. 🆔 @Dar_Masire_Feghahat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 اجتهاد در رجال 💠 حضرت آیة الله سید موسی (حفظه الله) پرسش: 🔸 اجتهاد در به چه معناست‌؟ آيا فقيه لازم است در رجال مجتهد باشد؟ پاسخ: 🔸 اجتهاد در رجال به اين معناست كه وجوه توثيق و تضعيف براى فقيه معلوم شود. 🔹 مثلاً اينكه كثرت نقل اجلّاء موجب وثاقت مروى عنه مى‌شود يا نه‌؟ يا اگر مى‌شود مبتنى بر چه شرائطى است‌؟ يا اينكه توثيقات افرادى همچون علّامه و سيد بن طاووس (رحمة الله علیهما)، به خاطر مبناى آن‌ها در أصاله العداله است يا آن كه به جهت احراز وثاقت راوى توسّط آن‌هاست‌؟ يا مسأله ديگر در توثيقات متأخّرين اين است كه توثيقات آن‌ها بر اساس فحص و استقراء نيست؛ بلكه بر اساس اجتهاد در همان مداركى است كه در اختيار ما نيز مى‌باشد. با اين وصف، آيا باز هم توثيقات آن‌ها حجّت است يا آن كه به جهت مدركى بودن اين توثيقات، دليلى بر حجّيت آن‌ها وجود ندارد. كلام در يا بودن اصل توثيقات رجاليين (چه متقدّم و چه متأخّر) نيز از همين قبيل است. 🔸 اين‌ها امورى است كه مجتهد براى استنباط حكم شرعى، نيازمند به اخذ مبنا در آن‌هاست و مجتهد بدون اتّخاذ مبنا در اين امور، نمى‌تواند حكم فقهى را به درستى استنباط كند. 📚 مقالات: ص ۱۳۶. ۱۳۹۳/۱۲/۱۲ پرسش هایی از آیة الله شبیری زنجانی. 🆔 @Dar_Masire_Feghahat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 ضمانت روزی طالب علم توسط امام صادق (سلام الله علیه) 💠 حضرت آیة الله (حفظه الله): - اگر من (امام معصوم) بگویم تو دَرسَت را بخوان، تو کار علمی ات را انجام بده، هزینه ات با من، آیا آرام می‌شوی؟ - آری، یابن رسول الله. - همین وعده را خدا به شما داد. 🆔 @Dar_Masire_Feghahat
🔰 اخلاص مرحوم محدث قمی (قدّس سرّه) 🔸 عده‌ای علاقه‌مند بودند که لااقل فریضه خود را با مرحوم حاج (رحمة الله علیه) به جا آورند و به همین اندازه از فیض وجودش بهره مند شده باشند. 🔹 یکی از عادات این مرد شریف این بود که اغلب اوقات، فریضه خویش را در مساجد متروکه به جا می‌آورد. اتفاقا به محض اطلاع مردم روز به روز بر کثرت جمعیت افزوده می‌شد تا به حدی که آن مسجد مورد علاقه مردم و به دست عده‌ای برومند تعمیر می‌گردید. پس از انجام مقصدش دیگر به نماز در آن مسجد حاضر نمی‌شد و یک مسجد متروکه و مخروبه دیگر را انتخاب می‌کرد و بدون اطلاع مردم چند نوبت اداء فریضه را در آن جا ادامه می‌داد. پس از چند روزی مردم مطلع شده و از راه‌های بسیار دور برای درک نماز با ایشان به آن مسجد می‌شتافتند و به این سبب مساجد مخروبه معمور می‌شد. 🔸 هر زمان جمعیت کثیری در نماز خود مشاهده می‌کرد و یا به واسطه کثرت جمعیت، مکبری تکبیر می‌گفت پس از آن روز دیگر به نماز حاضر نمی شد و پیوسته مراقب احوالات خود بود و شب و روز به وظایف خود اشتغال داشت و أهم شغل او تألیف بود از درک فیض منبر و مواعظ و نصایح ایشان عموم طبقات استفاده می‌بردند. 📚 مردان علم در میدان عمل ص۱۲۴و۱۲۵. 🆔 @Dar_Masire_Feghahat
💠 الصحاح ذیل ماده « زرف »: 🔶 و الزَّرَافَةُ و الزُّرَافَةُ بفتح الزاى و ضمها مخفَّفُة الفاء: دابّةٌ يقال له بالفارسية: «اشْتُرْ گَاوْ پَلَنْكْ». 📚 الصحاح: ج‏۴، ص۱۳۶۹. 🆔 @Dar_Masire_Feghahat