#نهج_فصاحه
#سیوطی
💠 استاد سید محمدکاظم #طباطبایی (حفظه الله):
🔸 مرحوم #ابوالقاسم_پاینده در سال های ۱۳۲۴ ه.ش به بعد مجموعه ای از ۳۲۰۰ سخن پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) را با نام #نهج_الفصاحه با ترجمه فارسی منتشر کرد. این مجموعه به ترتیب حرف اول احادیث مرتب شده و تا کنون نزدیک به ۳۰ بار چاپ شده است.
🔹 ظاهرا مصدر اصلی این کتاب #جامع_الصغیر سیوطی است.
📚 طباطبایی، سید محمدکاظم، تاریخ حدیث: ص۴۸.
🔰 پ.ن:
برخی در استفاده از کتاب نهج الفصاحه به گونه ای عمل میکنند که گویا این کتاب از منابع دسته اول شيعه است. کمی در استفاده از تراث شیعه دقت بیشتری به خرج دهیم؟!
#حدیث
🆔 @Dar_Masire_Feghahat
#علامه_مجلسی
🔰 اساتید معقول و منقول علامه مجلسی (رحمة الله علیه):
🔸 أقول: قرأ العقليات على المولى الاستاد آقا حسين (آقا حسين خوانساری) و النقليات على والده.
📚 ریاض العلماء: ج۵، ص۴۰.
🆔 @Dar_Masire_Feghahat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 حجتالاسلام #رفیعی (حفظه الله):
🔸 حضرت آیة الله #خامنه_ای (حفظه الله) فرمودند: آیة الله شبیری قیامشان، قعودشان، نشستشان، برخاستشان ... همه مفید است.
🔹 آیة الله #شبیری_زنجانی (حفظه الله): آیة الله خامنه ای در مدیریت بی نظیر اند.
🆔 @Dar_Masire_Feghahat
#شیخ_انصاری
🔰 تأثير آثار شیخ انصاری در فقه و اصول
💠 استاد سید #محمد_جواد_شبیری (حفظه الله):
🔸 تأثير شگرف آراء اين متفكر عاليقدر (مرحوم #شیخ_انصاری رحمة الله علیه) در كتابهاى متأخر تا بدانجاست كه براحتى مىتوان كتابهاى نگاشتهشده پس از زمان شيخ را از كتابهاى نگاشتهشده پيش از زمان وى جدا ساخت.
🔹 تأثير آثار فقهى شيخ انصارى نيز بر آثار متأخر، بيشتر از طريق تأثير مكتب اصولى وى صورت گرفته است.
📚 مقاله پیدایش اصول فقه و ادوار نخستین آن: ص۳.
#اصول
#فقه
🆔 @Dar_Masire_Feghahat
#شیخ_مفید
#مختصر_التذكرة_باصول_الفقه
🔰 نخستين اثر باقیمانده از علم اصول
💠 استاد سید #محمد_جواد_شبیری (حفظه الله):
🔸 آثار نخستين علم اصول در جامعه شيعى متأسفانه همگى مفقود شده و ما اكنون تنها نام آنها را در كتب رجال و فهارس مىبينيم.
🔹 نخستين كتابى كه از گزند حوادث زمان مصون مانده كتاب اصول #شيخ_مفيد (٣٣٦-٤١٣) است كه اصل آن نيز در دست نيست و گزيده آن با نام «#مختصر_التذكرة_باصول_الفقه» به كوشش #ابو_الفتح_كراجكى (م ٤٤٩) فراهم آمده و در كتاب #كنز_الفوائد درج گرديده است و بدين ترتيب آراء اصولى شيخ مفيد در مباحث گوناگون اين علم با نظم و ترتيبى نيكو در اختيار ما قرار گرفته است.
📚 مقاله پیدایش اصول فقه و ادوار نخستین آن: ص۴-۵.
#اصول
🆔 @Dar_Masire_Feghahat
#شیخ_مرتضی_حائری
#میرزای_شیرازی
💠 حضرت آیة الله #شبیری_زنجانی (حفظه الله):
🔰 جرقههای علمی
🔸 شنیدم وقتی میرزا درس میگفته ابتدا مطلبی طرح و سپس از یکیک شاگردان نظرخواهی میکرد و هر یک نظر خود را مطرح میکردند.
🔹 گاهی به میرزا خُرده میگرفتند که فلانی از نظر علمی در مرتبهای نیست که از او نظرخواهی میکنید.
🔸 میرزا میگفت: گاهی در همین صحبتهای علمی جرقّههایی به ذهن اشخاص میزند، من از آن جرقّهها استفاده میکنم.
🔹 وقتی میرزا همهی انظار شاگردان را میشنید، خودش داوری و محاکمه میکرد.
#فقه
🆔 @Dar_Masire_Feghahat
#شیخ_مرتضی_حائری
#میرزای_شیرازی
💠 حضرت آیة الله #شبیری_زنجانی (حفظه الله):
🔰 بحث میرزا هفت ساعت طول میکشید
🔸 وقتی با حاج #شیخ_مرتضی_حائری (رحمة الله علیه) که دارای فکر جوان بود و من اوائل بیع #مکاسب را پیش ایشان خواندهام مذاکرهی علمی میکردیم، مذاکرهی ما طول میکشید. ایشان میفرمود: برای تو درس #میرزای_شیرازی (قدس سرّه) خوب است، چون بحث میرزا هفت ساعت طول میکشید!
#فقه
🆔 @Dar_Masire_Feghahat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 حضرت آیة الله #جوادی_آملی (حفظه الله):
🔸 انسان تا نفس میکشد باید کار بکند...
🆔 @Dar_Masire_Feghahat
#آقا_بزرگ
💠 حضرت آیة الله #شبیری_زنجانی (حفظه الله):
🔰 غرق در مطالعه
🔸 آقاى اُكتايى مدّتها مسؤول كتابخانه آستانه مشهد بود. از ايشان شنيدم يا از خود آشيخ #آقا_بزرگ (قدس سره) شنيدم كه آشيخ آقا بزرگ به كتابخانه آستان قدس مى رفت و از اول وقت تا آخر وقت مشغول مطالعه بود و متوجه نبود كه وقت تعطيلى كتابخانه چه وقتی است؟
🔹 آقای اكتايى و ديگران تعجّب مى كردند و تأدّب مى كردند و به ايشان نمى گفتند كه وقت تمام شده است. آشيخ آقابزرگ بعداً متوجه مى شود كه وقت مى گذرد و آنها رعايت مى كنند، لذا خواهش كرده بود كه شما پايان وقت را به من اعلام كنيد.
🆔 @Dar_Masire_Feghahat
🔰 اجتهاد در رجال
💠 حضرت آیة الله سید موسی #شبیری_زنجانی (حفظه الله)
پرسش:
🔸 اجتهاد در #رجال به چه معناست؟ آيا فقيه لازم است در رجال مجتهد باشد؟
پاسخ:
🔸 اجتهاد در رجال به اين معناست كه وجوه توثيق و تضعيف براى فقيه معلوم شود.
🔹 مثلاً اينكه كثرت نقل اجلّاء موجب وثاقت مروى عنه مىشود يا نه؟ يا اگر مىشود مبتنى بر چه شرائطى است؟ يا اينكه توثيقات افرادى همچون علّامه و سيد بن طاووس (رحمة الله علیهما)، به خاطر مبناى آنها در أصاله العداله است يا آن كه به جهت احراز وثاقت راوى توسّط آنهاست؟ يا مسأله ديگر در توثيقات متأخّرين اين است كه توثيقات آنها بر اساس فحص و استقراء نيست؛ بلكه بر اساس اجتهاد در همان مداركى است كه در اختيار ما نيز مىباشد. با اين وصف، آيا باز هم توثيقات آنها حجّت است يا آن كه به جهت مدركى بودن اين توثيقات، دليلى بر حجّيت آنها وجود ندارد. كلام در #حسّى يا #حدسى بودن اصل توثيقات رجاليين (چه متقدّم و چه متأخّر) نيز از همين قبيل است.
🔸 اينها امورى است كه مجتهد براى استنباط حكم شرعى، نيازمند به اخذ مبنا در آنهاست و مجتهد بدون اتّخاذ مبنا در اين امور، نمىتواند حكم فقهى را به درستى استنباط كند.
📚 مقالات: ص ۱۳۶.
۱۳۹۳/۱۲/۱۲ پرسش هایی از آیة الله شبیری زنجانی.
#رجال
🆔 @Dar_Masire_Feghahat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 ضمانت روزی طالب علم توسط امام صادق (سلام الله علیه)
💠 حضرت آیة الله #جوادی_آملی (حفظه الله):
- اگر من (امام معصوم) بگویم تو دَرسَت را بخوان، تو کار علمی ات را انجام بده، هزینه ات با من، آیا آرام میشوی؟
- آری، یابن رسول الله.
- همین وعده را خدا به شما داد.
🆔 @Dar_Masire_Feghahat
#شیخ_عباس_قمی
🔰 اخلاص مرحوم محدث قمی (قدّس سرّه)
🔸 عدهای علاقهمند بودند که لااقل فریضه خود را با مرحوم حاج #شیخ_عباس_قمی (رحمة الله علیه) به جا آورند و به همین اندازه از فیض وجودش بهره مند شده باشند.
🔹 یکی از عادات این مرد شریف این بود که اغلب اوقات، فریضه خویش را در مساجد متروکه به جا میآورد. اتفاقا به محض اطلاع مردم روز به روز بر کثرت جمعیت افزوده میشد تا به حدی که آن مسجد مورد علاقه مردم و به دست عدهای برومند تعمیر میگردید. پس از انجام مقصدش دیگر به نماز در آن مسجد حاضر نمیشد و یک مسجد متروکه و مخروبه دیگر را انتخاب میکرد و بدون اطلاع مردم چند نوبت اداء فریضه را در آن جا ادامه میداد. پس از چند روزی مردم مطلع شده و از راههای بسیار دور برای درک نماز با ایشان به آن مسجد میشتافتند و به این سبب مساجد مخروبه معمور میشد.
🔸 هر زمان جمعیت کثیری در نماز خود مشاهده میکرد و یا به واسطه کثرت جمعیت، مکبری تکبیر میگفت پس از آن روز دیگر به نماز حاضر نمی شد و پیوسته مراقب احوالات خود بود و شب و روز به وظایف خود اشتغال داشت و أهم شغل او تألیف بود از درک فیض منبر و مواعظ و نصایح ایشان عموم طبقات استفاده میبردند.
📚 مردان علم در میدان عمل ص۱۲۴و۱۲۵.
🆔 @Dar_Masire_Feghahat
💠 الصحاح ذیل ماده « زرف »:
🔶 و الزَّرَافَةُ و الزُّرَافَةُ بفتح الزاى و ضمها مخفَّفُة الفاء: دابّةٌ يقال له بالفارسية: «اشْتُرْ گَاوْ پَلَنْكْ».
📚 الصحاح: ج۴، ص۱۳۶۹.
#لغت
🆔 @Dar_Masire_Feghahat
#رجال_الحدیث
#فقه_الحدیث
💠 حضرت آیة الله سید موسی #شبیری_زنجانی (حفظه الله)
پرسش:
🔸 آيا شخصيت راويان مىتواند بر نوع استنباط ما از روايت تأثير بگذارد؟ به عبارت ديگر آيا بحثهاى رجال الحديثى مىتواند بر فقه الحديث ما در استنباط فقهى تأثير بگذارد؟
پاسخ:
🔸 بله، به هر حال وقتى كسى از اجلّاء باشد و در زمان جلالتش (نه در ابتداى دوران تحصيلش) از امام سوالى بكند و امام در پاسخ به او مطالبى را بگويند يا امام ابتدائا به او مطلبى بفرمايند، مىتوان اين فرمايشات امام را حمل بر قاعده كرد و آن را تنها بيان وظيفه شخصى آن فرد ندانست. به عبارت ديگر در رابطه با چنين اشخاصى حداقل محتمل است كه امام در مقام بيان حكمى كلّى باشند، امّا در رابطه با افراد عادى، ممكن است امام، از باب اينكه او را مصداق قيود حكم مىديدهاند حكم وى را بيانكردهاند، نه اينكه اين حكم در مورد ديگران كه بعضاً فاقد برخى از قيود هستند نيز صادق باشد.
🔹 هم چنين با توجّه به جلالت راوى، مىتوان مراد او از سؤالش را نيز متوجّه شد كه آيا پرسش از يك مسأله واضح و بديهى است يا اينكه در مقام بيان سؤال از يك فرع دقيق است.
🔸 برخى بزرگان نيز شبيه به همين مطلب را گفتهاند. مثلاً درباره «مسمع بن عبدالملك كردين»، در رجال كشّى آمده است كه محمّد بن مسعود عياشى از على بن حسن بن فضال درباره او سؤال كرده و او پاسخ داده است: «هو ابن مالك من أهل البصره و كان ثقه». درباره اينكه «و كان ثقه» آيا جزء عبارت كشى بوده يا نه بحثى وجود دارد. برخى بدين استناد كه در كتبى مثل خلاصه مرحوم علامه و رجال ابن داود نامى از توثيق نيامده است، مىگويند كه اين توثيق در عبارت كشّى نيست، مرحوم آقاى #خوئى (علیه الرحمة) فرمودهاند كه: «فان من البعيد جدا ان يسأل محمد بن مسعود ابن فضال عن والد مسمع و محله فان مسمع كردين كان رجلاً معروفاً و يبعد من مثل محمد بن مسعودان لايطلع على ذلك فلا محاله ان السؤال كان راجعا إلى حاله من جهه الوثاقه و عدمها». عياشى پدر مسمع و بصرى بودنش را مىدانسته و ظاهراً سؤال درباره وثاقت او بوده است. بنابراين ميزان جلالت و علم راوى، در فهم مرادات سؤالات او و هم چنين فرمايشات امام به او مؤثر است.
📚 مقالات: ص۱۳۶-۱۳۶.
۱۳۹۳/۱۲/۱۲ پرسش هایی از آیة الله شبیری زنجانی.
#رجال
🆔 @Dar_Masire_Feghahat
#علامه_مجلسی
🔰 عدد تألیفات علامه مجلسی (رحمة الله علیه)
💠 مرحوم علامه #سید_محسن_امین (رحمة الله علیه) در مورد عدد تألیفات مرحوم #علامه_مجلسی (رحمة الله علیه) چنین آورده است:
🔸 و يقال ان تصانيفه تبلغ ألف ألف و اربعمائة ألف و ألفان و سبعمائة بيتا و البيت في اصطلاح الكتاب عبارة عن خمسين حرفا و إذا وزعت على عمره لحق كل يوم ثلاثة و خمسون بيتا و كسر.
🔹 گفته شده تصنیفات او (علامه مجلسی) یک میلیون و چهارصد و دو هزار و هفتصد بیت است. بیت در اصطلاح نویسندگان یک سطر پنجاه حرفی است. اگر این بر عمر علامه مجلسی تقسیم شود، سهم هر روزی پنجاه و سه بیت و اندی میگردد.
📚 امين، محسن، أعيان الشيعة: ج۹، ص۱۸۴.
📚 عابدی، احمد، آشنایی با بحارالأنوار: ص۶۵.
🆔 @Dar_Masire_Feghahat
#علامه_مجلسی
#بحار_الأنوار
🔰 سرنوشت برخی از مطالب کتاب بحار الأنوار
🔸 #علامه_مجلسی (رحمة الله علیه) در مرآة العقول در بحث جواز عمل له اخبار موجود در اصول معتبره میفرماید:
« قد فصّلنا القول في ذلك في المجلّد الآخر من كتاب بحار الانوار ... »
🔹 و از طرفی میبینیم چنین بحثی در مجلّد آخر بحار ذکر نشده است، معلوم میگردد که علامه مجلسی (رحمة الله علیه) برخی از مباحث مربوط به بعضی از مجلدات بحار را نوشته بوده است، امّا در بحارالأنوار کنونی موجود نیست.
📚 مرآة العقول في شرح أخبار آل الرسول: ج۱، ص: ۲۲.
📚 عابدی، احمد، آشنایی با بحارالأنوار: ص۶۰.
🆔 @Dar_Masire_Feghahat
🔰 كلمه «ابو» گاهى به معناى كنيه نيست، بلکه به معناى والد است
💠 حضرت آیة الله سید موسی #شبیری_زنجانی (حفظه الله):
🔸 يكى از امورى كه گاهى اشخاصى كه وارد نباشند، به آن توجه ندارند، اين است كه كلمه «ابو» گاهى به معناى كنيه نيست و به معناى والد است.
🔹 در رجال شيخ، عنوان «سنان» هست، شيخ در ذيل آن مىگويد: «سنان ابو عبد الله بن سنان». يعنى پدر عبد الله بن سنان. اين كنيه نيست. پس سنان، ابو عبد الله بن سنان نيست كه سنان بن سنان بشود. اين اشتباه گاهى ديده مىشود.
📚 مقالات: ص۱۳۹.
۱۳۹۳/۱۲/۱۲ پرسش هایی از آیة الله شبیری زنجانی.
#رجال
#حدیث
🆔 @Dar_Masire_Feghahat
#اشتراک_روات
💠 حضرت آیة الله سید موسی #شبیری_زنجانی (حفظه الله):
🔸 يكى از امور و اسبابى كه موجب به وجود آمدن اشتباه و اشتراک ميان رُوات براى متأخرين شده، اين است كه گاهى افراد، سندى را از كتابى نقل مىكنند بدون اين كه به قرائن و شواهدى كه در آن كتاب براى تشخيص و تمييز روات آن سند ذكر شده، توجّه كنند.
🔹 مثلاً فرض كنيد كه كلينى در كافى، ۵ روايت كه در سند آنها «محمد بن يحيى» وجود دارد، به ترتيب و پشت سر هم ذكر كرده است. وليكن او در سند روايت اول، مشخصهاى هم براى «محمد بن يحيى» ذكر كرده است. مثلاً محمد بن يحيى العطار. و بعد با اتكا و اعتماد به اين مشخصه، در چهار روايت بعدى، تنها نام «محمد بن يحيى» را آورده و طبعاً مراد او همان محمد بن يحيى العطار است. حال ممكن است كسى بدون توجه به اين قرينه در كلام كلينى، چون فقط به حديث سوم نياز دارد، آن را نقل كند و از اينكه مراد از محمد بن يحيى در سند حديث سوم - به طور مطلق نيست، بلكه مراد محمد بن يحيى العطار است، غفلت شود.
📚 مقالات: ص۱۴۰.
۱۳۹۳/۱۲/۱۲ پرسش هایی از آیة الله شبیری زنجانی.
#رجال
#حديث
🆔 @Dar_Masire_Feghahat
🔰 پیشینه عبارت « علیه السلام » بعد از نام اهل بیت عصمت و طهارت در تاریخ شیعه
💠 حضرت آیة الله سید موسی شبیری زنجانی (حفظه الله):
🔸 اوایل امر، شیعه تحت فشار بود و در تقیه به سر میبرد و تدریجاً عقاید خود را اظهار میکرد، لذا به استحکامی که اکنون هست، نبود و کم کم مستقر شد.
🔹 امروزه اگر کسی نام اهل بیت علیهم السلام را ذکر کند و دنبال آن عبارت علیه السلام را نیاورد، بی احترامی محسوب میشود، امّا گویا اصحاب ائمه، رسم و عادت شیعه چنین نبود که وقتی نام ائمه علیهم السلام را ذکر کنند، عبارات احترام نظیر: «ع» را بیاورند. لذا در بسیاری از روایات، عبارت «ع» ذکر نشده است و این روایات را شیعیان نقل کردهاند، نه سنّیها.
🔸 نسخهای از استبصار شیخ طوسی در اختیار جعفر بن مشهدی پدر صاحب مزار بوده است. کاتب نسخه طبق این عادت شیعه عبارت «ع» را بعد از نام ائمه نوشته بوده ولی بعداً وقتی ابن مشهدی نسخه را با اصل مقابله کرده، متوجه شده که در نسخه اصل این عبارات نیست، لذا وی اکثر «ع» ها را خط کشیده است. من این نسخه را در نجف در کتابخانه شیخ علی کاشف الغطاء دیده بودم. در ایران هم تصویر این نسخه را از کتابخانه آستان قدس گرفتم و نسخه خودم را با آن مقابله کردم.
#حدیث
#رجال
🆔 @Dar_Masire_Feghahat
#مشایخ_ثلاثه
🔰 مراد از « مشایخ ثلاثة » چه کسانی هستند؟
💠 استاد محمدحسن #ربانی (حفظه الله):
1⃣ اگر در کتب روایی و فقهی گفته شود که این حدیث را « مشایخ ثلاثة » روایت کردهاند، مراد صاحبان کتب اربعه است:
🔸 شیخ کلینی
🔹 شیخ صدوق
🔸 شیخ طوسی
2⃣ اگر در کتب فقهی گفته شود که این فتوا را « مشایخ ثلاثة » دادهاند، مراد این اشخاص است:
🔸 شیخ مفید
🔹 سید مرتضی
🔸 شیخ طوسی
3⃣ اگر بگویند « مشایخ ثلاثة » فلان راوی را توثیق کردهاند، مراد این سه تن است:
🔸 شیخ طوسی
🔹 مرحوم نجاشی
🔸 مرحوم کشی
4⃣ در کتب رجال و فقه هم گاهی گفته میشود « مشایخ ثلاثة » از فلان راوی روایت کردهاند و نقل مشایخ ثلاثة از او موجب وثاقت راوی میشود. در این صورت مراد این سه تن است:
🔸 محمد بن ابی عمیر
🔹 احمد بن محمد بن ابی نصر بزنطی
🔸 صفوان بن یحیی
📚 ربانی، محمدحسن، کافی شناسی: ص۵و۶.
#رجال
🆔 @Dar_Masire_Feghahat
💠 استاد سید علیرضا حسینی شیرازی (حفظه الله)
🔰 وجه نیازمندی به شناخت مذهب راوی
۱. اگر قائل به حجت خبر موثّق هستیم، به شناخت مذهب راوی نیاز داریم تا میزان و درجه اعتبار حدیث را کشف کنیم.
۲. همچنین اگر در مباحث اصولی، منکر حجیت خبر موثّق هستیم (مثل شهید ثانی)، باز هم به شناخت مذهب راوی نیاز داریم تا خبر معتبر را از غیر معتبر بازشناسیم.
📚 برگرفته از دروس استاد حسینی شیرازی (حفظه الله).
#رجال
🆔 @Dar_Masire_Feghahat
#شیخ_طوسی
🔰 عنایت به فتاوای شیخ طوسی (رحمة الله علیه) در کتب سابقین
💠 حضرت آیة الله سید موسی شبیری زنجانی (حفظه الله):
🔸 پس از شیخ طوسی نوعا از فتاوای او تبعیّت میشده و کم کم همان فقهی را که شیخ طراحی کرده بود، به عنوان فقه شیعه شناخته شد.
🔹 مرحوم آقای بروجردی در درس میفرمود که ما برای استنباط یک حکم، باید خودمان را در عصر شیخ قرار دهیم، یعنی زمانی که هنوز فتوایی از ناحیه شیخ وجود نداشته و بعد با توجّه به مدارک، استنباط کنیم.
در کتب سابقین مثل محقّق، علّامه و ابن ادریس فتوایی که اول ذکر میشود، فتوای شیخ طوسی و گویا فتوای امامیه همین است زیرا دیگران فتوای خود را به عنوان حاشیهای بر فتاوای شیخ محسوب می کردهاند.
#فقه
🆔 @Dar_Masire_Feghahat
#علامه_مجلسی
#بحار_الأنوار
🔰 ویژگیهای کار علمی مرحوم مجلسی (رحمة الله علیه) در کتاب شریف بحارالأنوار
🔸 یکی دیگر از ویژگیهای بحارالانوار آن است که چون غالب روایات مربوط به هر مطلبی را در یک جا نقل میکند انسان به راحتی میتواند بفهمد که روایات مربوط به آن موضوع متواتراند یا مستفیض یا خبر واحد است و نیز متحد بودن دو روایت یا متعدد بودن آنها و نیز وحدت یا تعدد مضمون روایات و... همه این امور به سادگی قابل استفاده است.
📚 عابدی، احمد، آشنایی با بحارالأنوار: ص100-101.
#حدیث
🆔 @Dar_Masire_Feghahat
#آیة_الله_بروجردی
💠 حضرت آیة الله سید موسی #شبیری_زنجانی (حفظه الله)
پرسش:
🔸 تسلط مرحوم آیة الله #بروجردى (قدّس سرّه) بر #حديث چگونه بود؟ اين تسلط چگونه بر فهم و استنباط فقهى ايشان تأثير مىگذاشت؟
پاسخ:
🔸 تسلّط ايشان بر حديث، فوق العاده بود. نمونههاى فراوانى نيز از تأثير اين تسلّط در مستنبطات فقهى ايشان وجود دارد. به عنوان مثال، در موارد اختلاف بين روايات، وقتى در دو روايت، سائل، يك نفر باشد، مسئول هم يك نفر باشد و موضوع سؤال هم يكى باشد، ايشان نوعاً مىفرمودند كه اين دو روايت، واحد است و از جهت نقل معنا بين آنها اختلاف شده است.
🔹 مثلاً يكى از مبانى مرحوم آيتالله بروجردى اين بود كه ايشان مىفرمود: در نقل روايات، اصل اوّلى رُوات بر نقل رواياتى بوده كه به آنها فتوا مىدادهاند، تنها اصحاب الجمع و حشويه بودهاند كه هر روايتى را نقل مىكردهاند. البته در مورد آداب و سنن و مواعظ يك مسامحهاى ممكن است در كار باشد (مثلاً به جهت روايات تسامح در ادلّه سنن)، يا در مواردى كه قرائن عقلى بر صحّت خبر باشد ممكن است عمل به روايت، به استناد صحّت سند آن نباشد؛ بلكه به اعتماد قرائن عقلى باشد. ولى در روايات مفصّلى كه مشتمل بر احكام تعبّدى الزامى است، نقل آن از سوى محدّثين به اين دليل است كه آنها به سند اين روايت اعتماد مىكردهاند، هر چند ما الآن بعض اصحابنا را نمىشناسيم، ولى از اين قرائن مىفهميم كه محدّثين، وى را قابل اعتماد مىدانستهاند و همين مقدار بر اعتبار سند كافى است. خب، اين مبنا خيلى در فتاواى ايشان و حلّ تعارضات روايات تأثير مىگذاشت.
از اين دست مطالب در فرمايشات ايشان زياد است و واقعاً در فتاواى ايشان تأثير گذار بوده است.
📚 مقالات: ص۱۳۸-۱۳۹.
۱۳۹۳/۱۲/۱۲ پرسش هایی از آیة الله شبیری زنجانی.
#حدیث
🆔 @Dar_Masire_Feghahat
💠 استاد سید علیرضا حسینی شیرازی (حفظه الله)
🔰 مراد از تحریف در فرایند اعتبارسنجی احادیث
🔸 مراد از تحریف اشتباهات غیر عمدی است که در مسیر طولانی استنساخ کتابهای حدیثی در عناوین راویان به وقوع پیوسته است.
🔹 پس وقتی لفظ تحریف را به کار میبریم تصور نشود که یک پدیده توطئه آمیز وجود داشته است، بلکه گاه به دلیل رسم الخطهای قدیمی یا بد خط نوشتن و ناخوانا نوشتن در مسیر استنساخ اشتباهاتی رخ میداده که این پدیدهای طبیعی است.
📚 برگرفته از دروس استاد حسینی شیرازی (حفظه الله).
#رجال
🆔 @Dar_Masire_Feghahat