eitaa logo
دعوت به نماز🇵🇸
1.4هزار دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
590 ویدیو
184 فایل
بسم الله النور مطالب کانال: 🔰 شنبه: دعوت به نماز 🔰 ۱شنبه: نماز در دوره اول رشد 🔰 ۲شنبه: نماز در دوره دوم رشد 🔰 ۳شنبه: نماز در دوره سوم رشد 🔰 ۴شنبه: موانع نماز 🔰 ۵شنبه: اسرار نماز 🔰 جمعه: راهکارهای جذب به مسجد شناسه ارتباط: @namaznor
مشاهده در ایتا
دانلود
برای رسیدن به طهارت باطن باید رفع موانع کرد و بزرگترین مانع را گفتیم حب نفس. مراد باطن، حقیقت ما است. در آیات سوره ی مبارکه ی مومنون که خداوند خلقت انسان را بیان می کند، می خوانیم : وَلَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنسَانَ مِن سُلَالَةٍ مِّن طِينٍ ‎١۲ ثُمَّ جَعَلْنَاهُ نُطْفَةً فِي قَرَارٍ مَّكِينٍ ١٣‏ ثُمَّ خَلَقْنَا النُّطْفَةَ عَلَقَةً فَخَلَقْنَا الْعَلَقَةَ مُضْغَةً فَخَلَقْنَا الْمُضْغَةَ عِظَامًا فَكَسَوْنَا الْعِظَامَ لَحْمًا ثُمَّ أَنشَأْنَاهُ خَلْقًا آخَرَ ۚ فَتَبَارَكَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِينَ ‎١٤‏ انسان را خلق کردیم از طین و بعد آن بعد جسمانی را مطرح می کند که اول نطفه بود علقه بود مضغه بود …. تا بعد می گوید: ثُمَّ أَنشَأْنَاهُ خَلْقًا آخَرَ ۚ فَتَبَارَكَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِينَ می گوید ما انشاء کردیم یک خلق دیگری را که این همان حقیقت باطن است. طهارت را تقسیم می کنیم به یک طهارت حسی و یک طهارت معنوی طهارت حسی که پلیدی های آن مشخص هستند را به دو بخش تقسیم می کنیم : یک بخش نظافت یک بخش می گوییم انجام دادن عمل مخصوص برای کار مخصوصی. مثل وضو برای نماز یا طواف. پلیدی های ظاهری ربطی به باطن ندارند و به آن هم راه پیدا نمی کنند. مثلا خون یک نجاست ظاهری است . 📚استاد سعادتفر @davat_namaz
در بحث طهارت باطن حرف از یک حقیقت و واقعیتی است. در تعریف اجمالی می گوییم : حقیقت ما فطرت الله است یا به تعبیری نفخت فیه من روحی است. این واقعیت و حقیقت ماست. می فرمایند: دارا بودن یا همراه بودن با این حقیقت عین طهارت است. از آن تعبیر به ایمان می کنیم. ایمان عین طهارت است. ایمان درواقع همراه بودن به این حقیقت و جدا نشدن از فطرت الله است. درجایی که ایمان هست، به هر اندازه که ایمان هست و شخص مومن است صاحب این طهارت است. و هر اندازه که از ایمان جدا بشود یعنی از طهارت دارد جدا می شود. بنابراین پلیدی های باطنی در یک کلام : هر آنچه من را از خدای متعال جدا بکند بر همین اساس در قرآن می فرماید : انما المشرکون نجس . مشرکون پلیدند چون از ایمان به حضرت حق جدا شده اند. ایمان عین طهارت است. در حدیث قدسی، رسول اکرم از زبان خدای عزوجل فرمود : لا يَسَعُني اَرْضي وَ لا سَمائي وَ لكِنْ يَسَعُني قَلْبُ عَبْدِيَ الْمُؤْمِنِ آسمانها و زمین آن سعه ی من را نمی توانند داشته باشند (مرا نمی توانند درک کنند و بیابند) ولکن عبد مومن می تواند سعه ی من را داشته باشد. می فرمایند مومن اسمی از اسماء الله است. سوره ی مبارکه ی حشر : الْمَلِكُ الْقُدُّوسُ السَّلَامُ الْمُؤْمِنُ الْمُهَيْمِنُ عبدی المومن یعنی عبدی که مظهریت اسم شریف مومن را پیدا کرده است. وقتی شد مظهر این اسم خوب پس تجلیات این اسم (سعه ی این اسم) را دارا می شود . اگرشخص شد مظهر اسم شریف مومن، مورد تجلیات حضرت حق است و قلب، قلب طاهر است. گاهی ما این را ترجمه می کنیم آسمانها و زمین نمی توانند من را در خودشان جای بدهند. مگر خدای متعال جسم است؟ لایسعنی ارضی و سمائی یعنی آسمان و زمین هیچ کدام شایستگی مظهریت اسم مومن را ندارند. و انسان است که می تواند مظهریت اسم شریف مومن را پیدا بکند و توان دریافت تجلیات حق را دارا باشد، ظرفیت پذیرش تجلیات رب را پیدا بکند. نمونه ی این موضوع را در قضیه ی حضرت موسی علیه السلام می بینیم. وقتی خدای سبحان تجلی بر کوه کرد چون کوه مظهری اسم شریف مومن را نداشت تحمل سعه ی تجلیات حق را نداشت. ریز ریز شد، نتوانست تحمل کند. سماء و ارض کنایه است از موجوداتی که در ملکوتند و موجوداتی که در پایین اند. یعنی جمیع، غیر از انسان. بقیه ی موجودات مظهریت اسم شریف مومن را به معنایی که انسان می تواند دارا بشود دارا بشوند و آنوقت می سوزند. در عبدی عبد اضافه به ی شده : بنده ی من مثل همان مطلبی که در قرآن هست : و اذا سئلک عبادی عنی فانی قریب. نه همه، آنها که عبدی شدند. عبدی المومن اینجا کلمه ی مومن با ال امده است. واین الف و لام اشاره است به مومنی که اسم الله است. یعنی همان : السَّلَامُ الْمُؤْمِنُ الْمُهَيْمِنُ یعنی عبدی که شده مظهر این اسم. این عبد آنقدر بالا آمده که می تواند سعه ی تجلیات من را که کوه نتوانست تحمل کند او تحمل بکند. به اینجا که رسید اقرا وارفع: بخوان و بالا برو. این سعه ی تجلیات را ببین و بالا برو و دیگر سیرت در این جا است. اینها دیگر حد ندارند. اسماء الله عین ذاتند نامحدودند. اما غرض از بیان این حدیث اینکه : ایمان یعنی مظهریت این اسم شریف را پیدا کردن و به اینجا رسیدن و بر همین اساس ایمان عین طهارت است . مومن اسم الله است و این مظهریت آن را پیدا می کند . اگر انسان از ایمان جدا شد از چه جدا شده است؟ از طهارت. شرک در هر مرتبه ای باشد نجس است. چون از ایمان جدا شده است. 📚استاد سعادتفر @davat_namaz
اما طهارت معنوی : نسبت به شئونات و مراتب روحی ما در هر مرتبه معنایی دارد . مراد از طهارت نفس در مرتبه ی اول یعنی رفع ذمائم اخلاق همه ی مذموم ها و رذیله های اخلاقی در مرحله ی اول کنار می روند. مرتبه ی دوم : طهارت عقل در این مرحله افکار و عقاید ناثواب و شبهات اینجا کنار می روند. شخص موحد می شود. دعای عرفه : طهرنی من شکی و شرکی : خدایا مرا از هر شک و شرکم پاک کن. در دعاها این مراتب بصورت درخواست و عبارت دعا نهفته شده است. این جا این مرتبه ی دوم طهارت است. طهارت عقلانی . دیگر شخص می خواهد موحد بشود . همه ی شک و شرک ها کنار برود . آخرین مرتبه که پایان ندارد طهارت سر است. آیه ی 24 سوره ی مبارکه ی دهر می فرماید : وَسَقَاهُمْ رَبُّهُمْ شَرَابًا طَهُورًا خداوند به آنها یک نوشیدنی طهور داده است. به آب بارانی که می بارد خدای متعال تعبیر طهور فرموده است . یعنی همان که هم پاک است و هم پاک کننده. امام صادق در تفسیر این آیه ی مبارکه فرمودند: آنها از ما سوی الله پاک شده اند. که این طهارت سر است. این طهارت ها که پیش آمد می شود مظهر اسم شریف مومن . و آن وقت عبد مومن ، سعه ی تجلیات من را دارد. بحث طهارت یکی از سرمایه های عمر است. وضو و غسل مقدمه ای است برای رسیدن به این. در کنار این مباحث یکی از راههای ترک حب نفس واضح می شود . ایمان عین طهارت است. هرچه ما را از ایمان رها بکند می شود پلیدی روح حالا بیایید نگاه کنید ببینید چه چیز ما را از ایمان جدا می کند و می شود پلیدی روح؟ اگر در زندگی ام یک گناه هم وجود دارد، چه قدر فاصله دارم با ایمان و مومن و شدن عبدی المومن برای همین توصیه می شود انجام واجبات و ترک محرمات. گناه مرحله ای نیست. اینکه این کارها را انجام می دهم و بقیه اش بعد. این ابتدایی ترینش است تا شخص بتواند با ترک معاصی برسد به ترک ذمائم اخلاق. که اولین مرتبه ی در این طهارت است تا بتواند به آن مرحله برسد . 📚استاد سعادتفر @davat_namaz
با آنکه آبدیده دریای طاقتیم آتش گرفته‌ایم که غرق خجالتیم امروز اگر به سایه راحت نشسته‌ایم مدیون استقامت آن سرو قامیتم 🥀 *سالروز رحلت امام خمینی (ره) تسلیت باد* @davat_namaz
*سخنرانی زنده تلویزیونی رهبر انقلاب اسلامی در سالروز ارتحال امام خمینی(ره) برگزار خواهد شد.* حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ۱۴ خردادماه به‌مناسبت سی و دومین سالروز رحلت حضرت امام خمینی (رحمه‌الله) با ملت ایران سخن خواهند گفت. این برنامه *ساعت ۱۱ روز جمعه ۱۴ خردادماه* از شبکه‌های صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و سایت و صفحات KHAMENEI.IR در شبکه‌های اجتماعی به‌صورت زنده پخش خواهد شد.
معرفی کتاب 📒 🔻درباره کتاب‌: مسجد در مکتب روح‌الله همیشه در این 4دهه منشاء اتفاقات بزرگ بوده است. حالا سربازان روح‌الله در مساجد خود صاحب مکتب شده‌اند. هر کدامشان نیازهای به‌روز انقلاب و نظام را می‌شناسند و پاسخی درخور و فعال ارائه می‌کنند. کارهای روی زمین‌مانده نظام را به دوش می‌گیرند و گمنامانه و در غربت، نهضت خمینی را به پیش می‌برند. نمونه آخرینش مکتب مصطفی صدرزاده در مسجد امیرالمؤمنین است. مکتب مصطفی در مسجدش، نمونه کوچکی از مکتب حضرت مصطفی در مسجدالنبی است. در این کتاب به روش علمی الگوی تربیتی مصطفی صدرزاده به دقت و با ظرافت بیان شده است. خواندن این کتاب برای فعالان مسجدی بسیار پیشنهاد می‌شود. 📄 ناشر: انتشارات راه‌یار @davat_namaz
یاغافر مدرسه دانشجویی قرآن و عترت اصفهان با هماهنگی مدرسه جهاد و تبلیغ برگزار می کند: *«چگونه صادق شویم؟»* سیر مراتب رسیدن به مقام صدق در مراحل رشد انسان *«استاد احمدرضا اخوت»* زمان: ۱۵ و ۱۶ خردادماه ⏰ساعت هشت‌ونیم صبح *مکان: خیابان مدرس، خیابان شهید ضابط‌زاده، کوچه مهرآبادنو، کوچه توکل.* صوت سخنرانی و مداحی این جلسه همزمان از طریق نشانی زیر به صورت مجازی پخش خواهد شد. https://tadabbor.quranetratschool.net/ch/fahmeghoran آدرس کلاس حضوری در گروه : ble.im/join/OTgwMjZhYT
﷽ نکاتی در مورد آموزش احکام: 💦 تاکیدهای زیاد روی احکام نجاسات اغلب بچه ها را وسواسی می کند. بعضی چیزها مثل احکام نجاست، برای او خیلی پررنگ می شود ولی برخی چیزها خیلی کم رنگ است و نادیده گرفته می شود. نه اینکه احکام را نباید گفت، احکام باید جاری باشد. کلاس بندی کردن احکام مشکل به وجود می آورد. @davat_namaz
پس از شهادت امام صادق علیه السلام همسرش، ام حمیده، به ابوبصیر عرض کرد: «اگر هنگام احتضار امام صادق علیه السلام اینجا بودی، صحنه عجیبی می‌دیدی: او در آخرین لحظات چشم‌هایش را گشود و فرمود *«تمام خویشان مرا جمع کنید.» * وقتی همه خویشان و بستگان بر بالینش جمع شدند، امام نگاهی به آنان کرد و فرمود: *«شفاعت ما به هر کس که نماز را سبک بشمارد نخواهد رسید»* ◾️ شهادت مظلومانه امام جعفر صادق علیه السلام را تسلیت عرض می‌نماییم. 🤲 انشالله با عنایت و دعای حضرت، نمازهایمان ارتقا پیدا کند و مشمول شفاعت ایشان شویم. @davat_namaz
▪️السلام علیک یا صادق آل محمد ❓چگونه فرزندانی صادق تربیت کنیم؟ در هفت سال اول: تحقق وعده‌ها از سوی والدین خیلی مهم است‌. بچه‌ها صدق را با وعده می‌شناسند. پس اگر بخواهیم گوهر صدق را در کودک فعال کنیم، باید به وعده‌های خود عمل کنیم و وعده‌هایی بگذاریم که می‌توانیم به آن عمل کنیم. در غیر اینصورت او یاد می‌گیرد که می‌توان در دنیا صادق نبود. ✅ بر همین اساس، خوب است والدین به بچه‌ها وعده وعیدهایی بدهند و به آنها بصورت درست عمل نمایند تا آنها با مفهوم صدق آشنا شوند. ❌ بازی‌هایی که براساس بلف زدن و زیرش زدن هستند، به شدت آسیب زننده می‌باشند. 📚 استاد اخوت در حدیثی از امام کاظم علیه السلام آمده است: هرگاه به کودکان وعده دادید، بدان وفا کنید؛ چرا که آنان بر این باورند که شما روزى شان را مى دهید. بى گمان، خداوند عز و جل آن گونه که به خاطر زنان و کودکان خشمگین مى شود، براى چیز دیگرى خشم نمى گیرد. 📚 الکافی: ج۶، ص۵۰ ادامه دارد... @davat_namaz
▪️السلام علیک یا صادق آل محمد ❓چگونه فرزندانی صادق تربیت کنیم؟ در هفت سال دوم: 💦 تحقق وعده های والدین 🌟در این دوره سنی ممکن است کارهایی انجام دهند که نمود دروغ داشته باشد مثلا وانمود به نماز خواندن می‌کند. این بخاطر فعال شدن قوای تفکری‌اش هست و طبیعی است. والدین و اطرافیان نباید به بچه برچسب دروغگو بزنند. 📚 استاد اخوت ادامه دارد... @davat_namaz
احکام خوشمزه:😋 امروز اوستا مراد مجبور شد توی باغ گردو نمازش رو بخونه. ذکرهای سجده‌های نمازش ‌رو هم درست و کامل خونده ولی حاج آقا بهش گفته بخاطر سجده هاش نمازش باطله. ❓به نظر شما چه جوری میشه؟ ⏰ تا ساعت ۲۰ فردا، سه شنبه، منتظر نظرات قشنگ بچه های گل گلاب مومن‌مون هستیم: @maedeh_mahsolat @davat_namaz
▪️السلام علیک یا صادق آل محمد ❓چگونه فرزندانی صادق تربیت کنیم؟ در هفت سال سوم: صدق و کذب روی گزاره‌ها و باور به گزاره‌ها می‌رود. یک گزاره اگر اعتبار دارد، فرزند باید به ازای آن یک عمل متناسب با آن انجام دهد. ✅ این دوره، دوره شعار سازی است. شعار دادن اشکال ندارد ولی باید از او عمل خواست. باید بین شعار و عمل تعادل وجود داشته باشد. ✅ این دوره، دوره توصیف کردن است. می‌تواند شعر و داستان بگوید و یک موضوع را بالا ببرد ولی باید عملش هم متناسب با ان باشد. هرقدر علم و عمل منطبق تر باشد، او صادق‌تر خواهد بود. 📚 استاد اخوت ادامه دارد... @davat_namaz
✍گفته شد که: طهارتی که مقصود است، یک امر واقعی است، نه یک امر صوری و ظاهری. ایمان عین طهارت است. اگر شخص بخواهد به طهارت دست پیدا کند، باید به ایمان دست پیدا کند. شخص مومن مظهر اسم شریف مومن که یکی از اسما ء الله تبارک و تعالی است . و این شخصی که به این درجه می رسد و مظهریت این اسم را پیدا می کند با این کمالات یک مرحله ی اتحاد پیدا می کند. حدیث قدسی شریف هم فرمود که: لَا یَسَعُنِی أرْضِی وَلا سَمائِی وَلکِن یَسَعُنِی قَلْبُ عَبْدِیَ الْمُؤْمِنِ. من در زمین و آسمانم نمی‌گنجم؛ ولی قلب بندۀ مؤمنم مرا در خود جای می‌دهد. همانطور که ایمان عین طهارت است؛ رذائل (عدم‌ها و نیستی‌ها) عین خباثت هستند. به این جمله توجه کنید؛ گاهی بدن شما متنجس می شود. گاهی عین نجس را پیدا می کند. گاهی آبی که نجس است می ریزد روی لباس شما، لباس هم نجس می شود. اینجا عین نجاست ندارد، لباس متنجس است. اما گاهی خون روی لباس است. این عین نجس است. رذائل و کلا اگر مرتکب منهیات شرعیه (آنچه در دین نهی شده است) شد، اینها مثل آن خون هستند، عین خباثت هستند نه اینکه سبب خباثت شوند . آن آب سبب نجاست می شود بدون اینکه عین داشته باشد اما خون عین نجاست است. وقتی ما کاری که نهی شده است را انجام می دهیم، این عمل منهی (عملی که نهی شده) و یا عمل گناه نه اینکه سبب بشود، نه! من با این یک مرحله‌ی اتحادی پیدا می‌کنم. این عین خون است که نجس بود، با این عمل حرام من می شوم عین نجس! در مقابل ایمان هم عین طهارت است. برای رسیدن به این مرحله ی ایمان و مظهر اسم شریف مومن شدن، می فرمایند باید ۴ مرحله را پشت سر بگذاریم: اولین مرتبه که تا وارد نشود نمی تواند مراحل دیگر را پشت سر بگذارد این است که: ظاهر انسان شرعی بشود. این یک بحث کلیدی و عملی در زندگی ماست. ان شا الله خدا توفیق عمل را به همه ی ما عنایت بفرماید. 📚استاد سعادتفر @davat_namaz
سوره ی مبارکه نساء آیه‌ی ١٣۶ می‌فرماید: يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا آمِنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَالْكِتَابِ الَّذِي نَزَّلَ عَلَىٰ رَسُولِهِ وَالْكِتَابِ الَّذِي أَنزَلَ مِن قَبْلُ ۚ وَمَن يَكْفُرْ بِاللَّهِ وَمَلَائِكَتِهِ وَكُتُبِهِ وَرُسُلِهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ فَقَدْ ضَلَّ ضَلَالًا بَعِيدًا ای اهل ایمان! ایمان بیاورید. امنوا دوم فعل امر است و نشان می دهد یک همت و تلاش خاص می خواهد. این ایمان اشاره ای است به آنچه گفته شد که با تحقق آن انسان مظهریت اسم شریف مومن را پیدا می کند و ظرف تجلیات حق می شود. حالا اولین مرحله این است که ظاهر شرعی بشود. یعنی زمانی که عقل و ایمان و روح بر اعضا و جوارح ظاهری غلبه پیدا کند. اگر عقل بر اعضا و جوارح ظاهری غلبه پیدا بکند اینها ظاهرشان شرعی می شود. ولی اگر این اعضا و جوارح تحت قدرت نفس مطمئنه واقع نشوند، خواه ناخواه می‌روند تحت امر نفس اماره و ظاهر دیگر شرعی نیست و نمی تواند مراحل بعدی را پشت سر بگذارد . وقتی من با اعضا و جوارح، عملی را انجام می دهم عین آن خباثت وارد اعضای من شده است. اگر کسی چشم باطن داشته باشد من را با این خباثت و نجاست می بیند. سوره ی مبارکه‌ی توبه آیه‌ی ۲۸ می فرماید: إِنَّمَا الْمُشْرِكُونَ نَجَسٌ. نکته: راه بدست آوردن این اولین مرحله طهارت در زمان غیبت، علم فقه است. و راه بدست آوردن علم فقه برای عامه عمل به توضیح المسائل است. اگر من به اینها عمل بکنم اینها برای من اولین مرحله‌ی طهارت را درست می کنند. 📚استاد سعادتفر @davat_namaz