eitaa logo
دیدبان هنر و رسانه
67 دنبال‌کننده
2.8هزار عکس
195 ویدیو
45 فایل
*دیدبانی هنر و رسانه با بیشتر خواندن و تمرکز بر دانسته‌های مفید* ✅ ارتباط با ما: @Arab1393 ✅اینستاگرام: https://www.instagram.com/didban_art_media
مشاهده در ایتا
دانلود
🎞 🎞 🎞 جهان با من برقص
✍✍✍✍✍✍✍ 🔻 ♦️میزان آموخته‌های ما چقدر در معرفت و عمل ما تأثیر می گذارد؟! 🌀 شاید بهتر باشد بپرسیم که آموخته‌های انسان از چه طریق حاصل می‌گردد و چگونه جهان معرفتی او را شکل می‌دهد؟ 🔹این معرفت گاه با مطالعه، گاه با دیدن فیلم، زمانی با نگاه به طبیعت، گاه از طریق معاشرت با اشخاص مختلف و... حاصل می‌شود. 🔸البته راه دست یافتن به معرفت صحیح صرفاً زیاد خواندن و زیاد دیدن نیست. ⬅️چه ‌بسا هستند انسان‌هایی که زیاد کتاب می‌نویسند، زیاد کتاب می‌خوانند و با انسان‌های اهل کتاب و مطالعه هم‌نشینی دارند، ولی شناخت آنها از عالم و هستی و هدف خلقت جای تأمل دارد. نمونه این تناقض را می‌توان در فیلم «جهان با من برقص» دید. 🎞 فیلمی که کارگردان و نویسنده آن مجری برنامه‌ای با موضوع کتاب است و توانسته برنامه موفقی را در پنج فصل، جهت ترغیب به مطالعه و خواندن تولید کند و با اهالی فرهنگ و هنر و نیز کسانی که در وادی کتاب هستند گفت و گو کند و حتی برای تشویق جوانان به مطالعه، باغ کتابی را در یکی از شهرهای ایران راه بیاندازد. ⬅️ این ویژگی‌ها تصویر انسانی اهل فکر و مطالعه با جهان معرفتی وسیع را برای ما می‌سازد. اما با دیدن اثر سینمایی او (جهان با من برقص) که حاصل تفکر و اندیشه او می‌باشد، متأسفانه این تصویر فرو می‌ریزد. ♦️در جهانی که او می‌سازد «طویله» حرف اول را می‌زند. تمام اتفاق‌های مهم فیلم از خواستگاری گرفته تا دادن خبر تولد و مرگ و نیز درد و دل کردن‌های افراد در آن‌جا رخ می‌دهد. در کنار آن، استفاده از الفاظ زشت، وجود رابطه‌های آزاد، پدری بسیار سست و نیازمند ترحّم و... قطعات دیگر این جهان را می‌سازند. ☑️خلاصه کلام این که زیاد آموختن و زیاد دانستن (که در این نمونه از طریق زیاد خواندن حاصل شده بود) لزوماً راه به مقصد صحیحی نمی‌برد. بلکه باید دید این آموزش از چه مشرب فکری و مکتبی سیراب می‌گردد و چه جهان‌بینی را شکل می‌دهد. ♦️در جهان‌بینیِ سازنده این فیلم جهان است که باید به رقص انسان در آید، انسانی که محور عالم است. جهان باید تغییر کند تا حال این انسان تغییر کند ⚡️در حالی که ما باید در پی تغییر جهان (عالم) باشیم اما این تغییر را باید از خودمان شروع کنیم. 🍀(إِنَّ اللّهَ لاَ یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى یُغَیِّرُواْ مَا بِأَنْفُسِهِم - سوره رعد، آیه 11 ) 🍃دیدبان هنر و رسانه🍃 @Didban_Art_Media
🔺🔺🔺 🔻🔻🔻 🔴 جهانی به وسعت طویله!!! 🍃دیدبان هنر و رسانه🍃 @Didban_Art_Media
✨سینمای جنگ و سینمای ضدّ جنگ✨ 🔻استاد مجید شاه‌حسینی🔻 🔶 سال‌هاست در ایران آثاری ساخته می‌شود که تولیداتی ضدجنگ هستند و ارتباطی با دفاع مقدس ندارند. ⬅️اگرچه جنگ و ضدّ جنگ هر دو خوب نیستند ✅ اما دفاع مقدس موضوعی کاملاً متمایز است و میان سینمای دفاع مقدس، با سینمای جنگ و ضدّ جنگ مرزهای مشخصی وجود دارد. 💢جنگ‌ها با یکدیگر متفاوتند؛ باید دید که جنگ در کدام ره‌گفت و میان چه کسانی، کدام دو جبهه و بر سر چه اهدافی به وقوع پیوسته است. 🔸سینمای جنگ و ضدّ جنگ دو الگوی غربی هستند؛ غرب به هنگام ورود به هر جنگی به سمت الگوی سینمای جنگ می‌رود و هنگام خروج از جنگ یا بعد از آن، به عنوان سندروم سوگواری با سربازانِ از جنگ بازگشته، به سمت سینمای ضدجنگ می‌رود. 🔴 هیچ‌کدام از این دو الگوی سینمای ایران نیست. ⬅️الگوی سینمای ایران عاشورا، دفاع مقدس و مقاومت است که با نگاه غربی جمع‌پذیر نیست. ☑️سینمای ایران هنوز در جهلِ نداشتن پاسخ برای این سؤالات بدیهی دست و پا می‌زند و انبوهی از آثار تلخ و ترسناک بر مبنای کلیشه‌های شناخته‌شدۀ سینمای ضدّ جنگ را می‌سازد و مدعی است که لایه‌های انسانی را به تصویر کشیده است. 🔸 جنگ را در نگاه اعتقادی جهاد فی سبیل اللّه می‌خوانند که از فطری‌ترین امور است. 🔸 مقاومت یعنی احقاق حق و باید بر سر احقاق حقِ مبتنی بر اقامه عدل ایستاد و در این راه جان فدا کرد. 🔸 جهاد را از آن رو حیات می‌نامند که حیاتِ جوامعی موکول به جهاد است و جان آنان را نجات می‌دهد. 💢کسانی که جنگ هشت ساله را بد می‌دانند باید پاسخ دهند که اگر نمی‌جنگیدیم چه رخ می‌داد؟ ایران در دو جنگ جهانی رسماً اعلام بی‌طرفی کرد اما اشغال شد و میلیون‌ها نفوس ایرانی مردند. چرا که دولتمردان بی‌کفایت قاجاری و پهلوی بر این کشور حکومت می‌کردند و مردم انگیزه‌ای برای جنگ نداشتند و نجنگیدند. در نتیجۀ این نجنگیدن، قحطی بزرگِ جنگ جهانی اول، کشته‌های جنگ جهانی دوم، اشغال ایران، قحطیِ پس از اشغال، بیماری‌های کشنده و… به این کشور و مردمش آسیب زد. ✅کسانی که می‌خواهند در حوزۀ سینمای دفاع مقدس اثری تولید کنند، باید مفهوم مقاومت را فهمیده باشند. آن‌ که هنوز در تعاریف اولیه مشکل دارد و تفاوت میان جنگ‌ها را نمی‌داند، با در اختیارگرفتنِ بودجه‌ و به هنگامِ ساخت اثر دچار شَکِ شبه‌روشنفکری می‌شود و ادعا می‌کند که از جنگ متنفر است! ☑️و این یکی از دلایلی است که جمهوری اسلامی ایران هنوز سینمای پوزیشن (مدافع وضعیت) ندارد. ⚡️پانزدهمین جشنواره فیلم مقاومت- 1397 🍃دیدبان هنر و رسانه🍃 @Didban_Art_Media
1⃣9⃣ ✨تحقیر حقیقت✨ کارخانه دروغ‌سازی، تصویرسازی و مصوّر کردن دروغ در جهت تحقیر حقیقت از سوی متخصصین سینمای غرب و به طور خاص، سینمای ایالات متحده آمریکا که نماد فرهنگ سرمایه‌داری و صهیونیزم هالیوودی است، تخصصی بی سابقه در نحوه شوک وارد کردن به افکار عمومی یافته است و با خشونت‌های تصویری و موج عظیم تجارت سکس و خرید و فروش تخیّل و اداهای فرمالیستی، موفق به گسترش نادانی، وهم‌گرایی و فساد شده و دانسته‌اند که ذهن چند میلیارد از بشریّت را چگونه و به چه اموری معتاد کنند؟ چگونه زبان بشر را آلوده و نگاه‌ها را بیمار و گناه را توجیه کنند. امروز با مهارت تمام خیانت تئوریزه و بلکه تقدیس می‌شود! از تبهکار و جنایت‌کار، قهرمان و از قهرمان، ضدّ قهرمان می‌سازند. 🍃دیدبان هنر و رسانه🍃 @Didban_Art_Media
9⃣ 🔰✳️🔰✳️🔰✳️🔰✳️🔰
📚📖📚📖📚📖📚📖📚 ✨با سرود خوان جنگ در خطّه نام و ننگ✨ 🖌نویسنده: نادر ابراهیمی 📚 انتشارات: اطلاعات 🍃دیدبان هنر و رسانه🍃 @Didban_Art_Media
🔻 ❇️هنرمندان یک جامعه از احساس و دقت بیشتری برخوردار هستند. خصیصه یک هنرمند، زمان آگاهی و موقعیت‌شناسی اوست. در میان موقعیت‌های گوناگون، عرصه جنگ و جهاد از آن بزنگاه‌هایی که هنرمند متعهّدِ مسئول که میان مردم جامعه‌اش زیست می‌کند را به واکنش وا می‌دارد و اگر غیر از این باشد و هنرمند درک درستی از موقعیت نداشته باشد، نمی‌تواند هنری برای مردم جامعه خویش بیافریند. ⚡️به گفته نادر ابراهیمی «آن کس که جبهه میهنش و میدان رزم دلاوران سرزمینش را ندیده است، می‌تواند خیلی چیزها باشد، اما قطعاً نویسنده سرزمینش نیست.» ❇️همین نگاه باعث شد که نادر ابراهیمی سفری به جبهه‌های دفاع مقدس داشته باشد و شرح دیده‌ها و شنیده‌هایش را در کتاب «با سرود خوان جنگ بر خطّه نام و ننگ» با خوانندگان کتاب به اشتراک بگذارد. ✅ مجذوب شدن و شیفتگی نادر ابراهیمی از آن چه دیده و حس کرده، از آنچه فهمیده و نیز از آن چه بالاتر از سطح ادراکش بوده است را می‌توان در این گزارش مختصر، آشکارا دریافت کرد. ⚡️ نادر ابراهیمی زمانی این شیفتگی و درماندگی از فهم آنچه مشاهده کرده را بیشتر بروز می‌دهد که رزمندگان جبهه‌ها را با شبه روشنفکران بزدل و ورّاجی مقایسه می‌کند که در زمان دفاع از میهن، هزاران کیلومتر دورتر از وطن، در کشورهایی که خود جنگ را به ما تحمیل کرده‌اند و از متجاوزان حمایت کردند، پناه گرفته‌اند. ⬅️ برای درک و دریافت این شیفتگی می‌توان با قلم و ادبیات دلنشین نادر ابراهیمی همسفر شد تا او مشاهدات خود را از سفر به «قلمرو قُدسیان» برای ما روایت نماید. 🍃دیدبان هنر و رسانه🍃 @Didban_Art_Media
📌📌📌📌📌📌 ✂️ ۱ باور کن که آنجا چیزی هست که در تمام طول تاریخ حیات این ملت نبوده است: خلوص؛ خلوصی که حتی ادراک شدنی هم نیست. ساعت پنج صبح، چنان زمزمه‌ای از نماز در تاریکی بر می‌خیزد و چنان مهربانی غریبی جریان می‌یابد که هنوز هیچ شاعری را شهامت ساختن تصویری از این صحنه پدید نیامده است و هر که ساخته، بد ساخته است و حقیقت را به قدر واقعیتی گذارا، حقیر و بی‌مقدار کرده است. 🍃دیدبان هنر و رسانه🍃 @Didban_Art_Media
📌📌📌📌📌📌 ✂️ ۲ به تفکرات غم‌انگیز خویش باز می‌گردم: روشنفکر اخته، دقیقاً همان کسی است که وقتی در ویتنام، ویت‌کنگ‌‌های شجاع، با کمک ده دوازده شمعک و تیرک که دیگران، دور تا دورشان زده بودند و محکم کرده بودند، علیه استعمار فرانسوی‌ها و آمریکایی‌ها –و نه هر دو با هم- می‌جنگیدند، او یعنی روشنفکر اخته و ذلیل میهن من، با تمامی شور و هیجان و اعتقاد و مردانگی و غیرت و حمیّتش، برای ویت‌کنگ‌ها کف می‌زد، جیغ می‌کشید، تحریک می‌شد، عرق می‌ریخت، عرق می‌خورد، سیگار می‌کشید، می‌جوشید و می‌خروشید و مرتباً در شب‌کافه‌های بیکارگی خود می‌گفت: به! مبارز یعنی ویت‌کنگ، دلاور یعنی ویت‌کنگ، قهرمان یعنی ویت‌کنگ ... و چون دور به دلاورانِ سربلندِ غیرتمندِ بی‌باکِ هوشمندِ آگاهِ به راستی مؤمنِ میهن خودش –ایران قدسی- رسید، و هم‌وطنانِ صاحب‌مرامِ از هستیِ خویش گذشته‌اش، در سردترین سرما، و گرم‌ترین گرما، در کویر، در باتلاق، در مرداب، در جنگل، در کوه، در برف، در باران، در رودخانه و در ظلمت شب‌ها، نه فقط با آمریکایی‌های مصرف کننده ال‌اس‌دی و نوکران درمانده ایشان –زیر نام عراقی‌ها- بل آشکارا و مسلّماً با تمامی جهان ستم و استعمار این عصر -از آن سوی غرب تا این سوی شرق- درگیر شدند و جنگیدند و از پا درنیامدند و در هم کوبیده نشدند و نشکستند، این روشنفکر اخته، این اخته ناجوانمرد بُزدل، صدها تهمت به تک تک رزمندگان وطن زد ... و وجدان له شده خفته‌اش بیدار نشد... باکی نیست. چیزی به نام شرمساری تاریخی هم وجود دارد. 🍃دیدبان هنر و رسانه🍃 @Didban_Art_Media