eitaa logo
دیدبان هنر و رسانه
67 دنبال‌کننده
2.8هزار عکس
195 ویدیو
45 فایل
*دیدبانی هنر و رسانه با بیشتر خواندن و تمرکز بر دانسته‌های مفید* ✅ ارتباط با ما: @Arab1393 ✅اینستاگرام: https://www.instagram.com/didban_art_media
مشاهده در ایتا
دانلود
◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️ 🏴 🏴 🏴 ▪️جمال‌شناسی زینب کبری سلام الله علیها هر کس اهل روضه و رضوان کربلاست و گوش جانش در پی فهم حماسه کربلا بی‌قرار است، بارها اندیشیده که چرا حضرت زینب سلام الله علیها، ام المصائب، در پاسخ به این پرسش که در کربلا چه دیدی؟ فرمود: «ما رایتُ الّا جمیلا»، و در پی این پرسش به فراخور حال و مقام، پاسخ‌هایی را نیز دریافت کرده است. این بار می‌خواهیم پاسخ را از زاویه انسان‌شناسی بجوییم و از این منظر به این فرمایش توجه کنیم و سرّش را دریابیم. ▪️انسان در مرتبه‌ای از وجود خود صاحب غریزه است، از این رو برخی از دریافت‌های انسان غریزی است. این دریافت‌ها ما را به سوی برآوردن نیازهای مادی چون خوراک، پوشاک، تأمین سرپناه و... سوق می‌دهد. آن چه از دید غریزه زیباست و جمال محسوب می‌شود، برخورداری از بهترینِ طعام‌ها و نوشیدنی‌ها، پوشیدن البسه زیبا و... است. پس با این نگاه پیراهن چاک چاک، لب‌های خشکیده از عطش، گرسنگی کودکان در بند، سکنی گزیدن در خرابه و آوارگی زیبا نیست، پس آن بانوی بزرگوار چگونه رؤیت کرده که هیچ ندیده مگر جمال و زیبایی؟! ▪️حال که پاسخ را در زیباشناسی غریزی نیافتیم، به سراغ ساحت دیگری از انسان می‌رویم که او را متمایز از حیوان می‌کند و آن برخورداری از فطرت است. همه انسان‌ها بر فطرت الهی سرشته شده‌اند. میل به پرستش، عدل، حسن، دوست داشتن هم‌نوع و... امیال فطری است که در انسان به ودیعه گذاشته شده است. انسان به حسب فطرت، حفظ جان خویش و عزیزانش را خوش می‌دارد و از آن سو، خون و زخم و آزار را نمی‌پسندد. پس با این نگاه، تیرِ به گلو نشسته، دستان بریده، پیکر قطعه قطعه شده، دستان بسته، تازیانه، سرِ به نیزه رفته و... زیبا نیست. پس آن بانوی بزرگوار چگونه رؤیت کرده که هیچ ندیده مگر جمال و زیبایی؟! ▪️ادامه دارد〰〰 🍃دیدبان هنر و رسانه🍃 @Didban_Art_Media
📎📎📎📎📎📎 🏴 🏴 🏴 〰〰 بخش دوم ▪️گویا زیبایی‌شناسی فطری نیز سرّ جمال کربلا را به تمامی نمی‌گشاید. پس باید از مرتبه‌ای دیگر سخن گفت. انسان بر ساحت فطرت خود، صاحب قلب است و قلب انسان در درون خود دارای قوّه و ظرفیّتی است به نام عقل، که بر خلاف عنوان مشهورش عدّه قلیلی به واقع از آن برخوردارند و بهره می‌برند که، «اکثرهم لا یعقلون». اما از دید انسان کاملی چون حضرت زینب سلام الله علیها که به دیده عقل می‌نگرد و چشم جانش بیدار است، آن چه ایشان از تشنگی، گرسنگی، آوارگی، زخم و خون و تازیانه، غربت و فراق و فقدان عزیزان رؤیت می‌کند، زیباست؛ زیرا همه آن چه روی می‌دهد در محضر الله است، برای رضای الله است، در راستای «کلمة اللّه هی العلیا» است، قربانی‌ای است پیشکش به ذات ربوبی و این همه، زیبایی است و جمال. پس زیبایی‌شناسی و جمال‌شناسی حضرت زینب سلام الله علیها، زیبایی‌شناسی عقلانی است. از همین روست که عقیله بنی هاشم می‌فرماید: «ما رایتُ الّا جمیلا». ▪️حضرت با همین نگاه، پیام‌رسانِ حماسه‌آفرینیِ فاتحانۀ شهدای کربلاست. هنرمند عاقلِ پیرو نیز باید این گونه به حماسه کربلا بنگرد، جمال آن را رؤیت کرده و برای دیگران روایت نماید و هنری فاتحانه بیافریند. 🍃دیدبان هنر و رسانه🍃 @Didban_Art_Media
2⃣ ✨خلق هنری✨ 💠 هنر یک نوع الهام و تراوش است و به عبارتی، دریافت انسان از عالم و بیان دوباره آن، که همان خلق هنری است و هنرمند همه آن را مدیون الهام است؛ الهامی که به واسطه اعتقاد به دین الهی حاصل می‌شود و در حالت منفی‌اش هم می‌تواند الهام شیطانی باشد.💠 🍃دیدبان هنر و رسانه🍃 @Didban_Art_Media
1⃣ بخش اول 🔰✳️🔰✳️🔰✳️🔰✳️🔰
3⃣ ✨آثار حقیقی هنر✨ 💠 هنر به معنای حقیقی کمال است و فضیلت و وظیفه دارد که انسان‌ها را نیز به کمال و فضیلت برساند و این مقصود با ایجاد تفنّن برای مخاطبان سطحی و احساساتی سینما حاصل نمی‌آید. نه این که مردم نیازی به تفنّن نداشته باشند، اما مقصد هنر این نیست. آثار هنری حقیقی، هنری پر از لطف، صفا، آرامش، مستی، قرار بی‌قراری، شوق، وله و ... هستند و لزوماً این چنین نیست که جذب قلوب مردم، تنها با دلقک‌بازی و آرتیست‌بازی و تفنّن ممکن باشد و لا غیر.💠 🍃دیدبان هنر و رسانه🍃 @Didban_Art_Media
1⃣ 🔰✳️🔰✳️🔰✳️🔰✳️🔰
🎥 🎞 🎥 🎞 🎥 🎞 ✨بزم رزم✨ 🎬 کارگردان: سید وحید حسینی 📹 تهیه شده در گروه مستند روایت فتح 🍃دیدبان هنر و رسانه🍃 @Didban_Art_Media
🔻 💠«سید وحید حسینی» پژوهشی را پیرامون بخشی از تاریخ موسیقی ایران انجام داده و آن را در قالب مستند «بزم رزم» به تصویر کشیده است. 🔹 او در این اثر تلاش کرده تا به شکل‌گیری موسیقی بعد از انقلاب بپردازد و بیشتر به دوره هشت سال دفاع مقدس نظر دارد. در این سیر او در صدد است تا هم نحوه شکل‌گیری موسیقی پس از انقلاب و تغییر و تحوّلات آن را دنبال نماید و هم نشان دهد هنری مانند موسیقی چگونه از شرایط خود، اثر پذیرفته و سپس تلاش کرده که بر شرایط اثر گذار باشد و خود را با آهنگ تغییر و تحوّل جامعه و مردم هماهنگ سازد. 🔹در روند این تغییرات او به گروه‌های مختلف با گرایش‌های سیاسی و اعتقادی نظر کرده است و تلاش کرده تا از طیف‌های گوناگون دخیل در این بخش از تاریخ یادی نماید. 🔹البته این که چقدر توانسته منصفانه به این موضوع بنگرد و نظرها را به کدام سمت، جهت دهد خود جای بحث دارد. به هر حال سازندگان اثر این بار مخاطب را به تماشای رزمی هشت ساله می‌کشانند، البته این بار از زاویه نگاه هنری چون موسیقی. 🔸از این رو تماشای آن و مطالعه آن سال‌ها در قاب این مستند خالی از لطف نیست. 🍃دیدبان هنر و رسانه🍃 @Didban_Art_Media
4⃣ ✨مسافر معنوی✨ هنر اسلامی، هنر ملکوتی است زیرا محاکات حقایق عالم ملکوت می‌کند. هنرمند مسلمان در عالم مثال، شهود حقایق باطنی می‌کند و در هنر خود به بیان آن حقایق می‌پردازد. هنرمند مسلمان سالک و مسافر معنوی نیز هست که سفر به حقیقت و باطن این عالم می‌کند. او در عالم مثال (که باطن عالم ماده) است با حقیقت این عالم آشنا می‌شود و از همین روی هنر اسلامی عین تفکر است زیرا که سیر از ظاهر به باطن می‌کند. ، 🍃دیدبان هنر و رسانه🍃 @Didban_Art_Media
1⃣ 🔴در جست و جوی کورسویی حال خوب 📺 به بهانه پخش سریال دل از شبکه نمایش خانگی 🔰✳️🔰✳️🔰✳️🔰✳️🔰
✍✍✍✍✍ 🔻 🔸در جست و جوی کورسویی حال خوب‼️ 🔹از نام اثر بر می‌آید که باید با یک سریال عاشقانه رو به رو بود؛ دل. ملودرامی عاشقانه از دل ربودن و دل ستاندن. 🔸 اما، کافی است همان چند قسمت اول را ببینید تا دریابید که از احساس‌های آرامش‌بخش عشق و زیبایی‌های آن خبری نیست. می‌دانیم که اقتضاء درام فراز و فرود داستان است و قرار است شخصیت‌ها در کشاکش به دست آوردن‌ها و از دست دادن‌ها قرار بگیرند تا قصه شکل بگیرد. اما صرف نظر از این فراز و فرود که البته ریتم کُند و کلافه‌کننده سریال بستری برای فراز و فرود آن چنانی ایجاد نمی‌کند، در پی یافتن روابطی عاشقانه، عاطفی و انسانی میان زن و مرد، اعضای یک خانواده و... در یک ملودرام عاشقانه هستیم. 🔸اما... چند قسمت ابتدایی سریال که می‌گذرد دیگر امیدی به یافتن عشق و مفهوم دل‌دادگی و زیبایی‌های آن باقی نمی‌ماند. از این رو خودت را قانع می‌کنی که حدّاقل در پی کمی حال خوب باشی. می‌گردی، می‌گردی و نمی‌یابی مگر حال خراب و آشفته. کمی دقت کافی است تا بفهمی این جا حال کسی خوب نیست. از آرش و رستا (با بازی حامد بهداد و ساره بیات) که شخصیت‌های اصلی هستند تا مرسده و فاراب و... که نقش‌های مکمّل را شکل می‌دهند. در نهایت در پس جست و جو در این سریال، پس از گذر از سی و چند قسمت، باز هم به همان نقطه اول باز می‌گردی و تنها چیزی که عایدت می‌شود، سردرگمی و افسردگی است که از لا به لای نقش‌های موجود به تو نیز سرایت کرده است. 📎ادامه دارد〰〰 🍃دیدبان هنر و رسانه🍃 @Didban_Art_Media
📎📎📎📎📎📎 〰〰بخش دوم ♦️پایان جست و جو 👈در مجموع در این سریال باید لا به لای عشق‌های یک سویه، هوس‌های تب‌دار، روابط مثلثی و مربعی!!، عقده‌های خاک خورده، زخم‌های کهنه، تجاوز، خشونت و... به دنبال عشق، امید و حال خوب گشت و پر واضح است که در این بازار کساد، گمشده خود را پیدا نخواهی کرد. البته این ملال، دل‌زدگی و حال بد در پوششی از خانه‌های دوبلکس کاخ‌گونه، ماشین‌های لوکس مدل بالا، نمایش انواع لباس‌ها و پوشش‌‌ها و... خود را آراسته و پنهان کرده است. 🔸در پی کشف نسبت این ظاهر آراسته و تجمل نمایشی و آن باطن دل‌زده و تهوّع‌آور هستی که فکر می‌کنی شاید از ابتدا به اشتباه لا به لای این سبک زندگی و میان این طبقه اجتماعی به دنبال عشق، امید و حال خوب بودی. 👈شاید این وضعیت، نمایش همان حال اصلی طبقه متوسط و به اصطلاح بورژوا است با تمام زرق و برق‌هایش. از این روست که در پایان این جست و جوی ناموفق می‌گویی؛ گفت آنچه یافت می نشود آنم آرزوست. 👌پ.ن: باید از ساحت واژه عشق عذرخواهی کرد. در این یاد داشت مسامحتاً از کلمه عشق و دل‌دادگی استفاده شد، زیرا هیچ کدام از این شخصیت‌ها و روابطشان لایق این واژه نیستند. 🍃دیدبان هنر و رسانه🍃 @Didban_Art_Media
سریال دل- مشروح یاد داشت.pdf
1.45M
👆متن کامل یادداشت در جست و جوی کورسویی حال خوب را همراه با تصاویر در این فایل مطالعه فرمایید👆 🍃دیدبان هنر و رسانه🍃 @Didban_Art_Media
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺📌پیوست یاد داشت بالا🔺 🔶آفتاب آمد دلیل آفتاب 🔴⚠️ آنها حال بد را بازی نمی‌کنند، حال بد را توجیه می‌کنند و تمام قد از آن دفاع می‌کنند 🔴 🍃دیدبان هنر و رسانه🍃 @Didban_Art_Media
5⃣ ✨بالاتر از بی‌هنری✨ کدام روح، زیبایی را می‌شناسد؟ آن روح که زیباست. روح زیباست که زیبایی را زیبا می‌یابد و روح زشت است که زیبا را زشت و زشت را زیبا می‌بیند و به تدریج با زشتی یکی می‌شود و گاه حتی زیبایی را انکار می‌کند و همه عالم را زشت می‌بیند و بی‌هنری بالاتر از این نمی‌شود. 🍃دیدبان هنر و رسانه🍃 @Didban_Art_Media
✨نسبت قوای وهم، خیال و متخیله✨ 📌ادامه دارد 〰〰〰 🍃دیدبان هنر و رسانه🍃 @Didban_Art_Media
2⃣ 🔰✳️🔰✳️🔰✳️🔰✳️🔰
📚📖📚📖📚📖📚📖📚 ✨مفتون و فیروزه✨ 🖌نویسنده: سعید تشکری 📚 انتشارات نیستان 🍃دیدبان هنر و رسانه🍃 @Didban_Art_Media
📎📎📎📎📎📎📎 🔻 💠رمانی دو جلدی است که توسط انتشارات نیستان برای نخستین بار در سال 1393 منتشر شد. سعید تشکری که برای نوشتن این کتاب حدود پنج سال وقت گذاشته است، روایتی از سال‌های منتهی به انقلاب اسلامی را به رشته تحریر در آورده است. البته این روایت در مشهد و قوچان در جریان است. برای ما که عادتمان داده‌اند جریان انقلاب را منحصر در تهران بدانیم، خواندن داستانی که شخصیت‌هایش از قوچان آمده‌اند و در کنار مشهدی‌ها در جریان انقلاب ایفای نقش می‌کنند، امری خجسته است. موضوع دیگر ورود از زاویه نگاه هنرمندان و هنری چون تئاتر به انقلاب است. مفتون، فیروزه، دکتر دانشگر، طیبه عزتی و ... از طریق هنر با جریان انقلاب همراه می‌شوند، به گونه‌ای که می‌توان دغدغه آنها را در یافتن هنر متعهّد به انقلاب و اوضاع و شرایط روز دنبال کرد. نقطه قوت دیگر اثر، پایبندی به واقعیت در عین خلق شخصیت‌های خیالی و روابط میان آنهاست. سید علی خامنه‌ای، شهید هاشمی نژاد، هژبر یزدانی و... شخصیت‌هایی هستند که پا در عالم واقع دارند و سبب تقویت وجهه تاریخی رمان می‌شوند. با توجه به همین روایت تاریخ معاصر، خط تعلیق اصلی کتاب لو رفته است و خواننده می‌داند که ماجرا به بهمن 57 ختم می‌شود، اما ریز داستان‌ها و خط‌ تعلیق‌های فرعی خوانش کتاب را شیرین و جذّاب می‌کند و آن را از زمره یک پژوهش تاریخی صرف خارج می‌کند. متن ساده و روان کتاب از یک سو و قدرت تصویرگری نویسنده (به سبب سبقه تئاتری وی) سبب می‌شود تا خواننده کتاب، به راحتی از پس خواندن دو جلد کتاب قطور برآید و از ادامه خواندن منصرف نشود. داستان با وجود تعدّد شخصیت‌ها، آسان‌خوان است و شخصیت‌ها در گیر و دار داستان گم نمی‌شوند. نه تنها با یک کلاف سر در گم مواجه نیستیم، بلکه ارتباط شخصیت‌ها، جایگاه آنان و سرنوشتشان در داستان مشخص است. نکته دیگری که حائز اهمیت است، صیرورت و شدن شخصیت‌ها در داستان است آنها در جریان آشنایی با انقلاب و اوضاع و شرایط آن روزهای ایران و به خصوص حوادث مشهد، قوچان و... رشد کرده، هر کدام به سهم خود، چون جویی کوچک به رود خروشان انقلاب می‌پیوندند. به قول مفتون: «همه بزرگ شده‌ایم. سرانجام اترک به دریا می‌رسد.» 🍃دیدبان هنر و رسانه🍃 @Didban_Art_Media
6⃣ ✨کارکرد زیبایی✨ انسان به ارتباط با زیبایی محتاج است. بدون زیبایی، روح در تاریکی و خشونت ماده خسته می‌شود. زندگی کردن در سیطره کمیّات و امتدادهای هم مسیر و یکنواخت نیز روح را در خود می‌فشارد. کار زیبایی با انسان نیز در حقیقت، جلب نظر اوست در جهت گسیختن از کمیّات و پرداختن به کیفیّات، تا حیات او طراوت و معنا پیدا کند. 🍃دیدبان هنر و رسانه🍃 @Didban_Art_Media
06-95.jpg
10.43M
🔴 تربیت لیبرالی با باب اسفنجی ⚠️ 👆باب اسفنجی به مخاطب خود چه می آموزد‼️ 🍃دیدبان هنر و رسانه🍃 @Didban_Art_Media
👆پوستر تربیت لیبرالی با باب اسفنجی جهت مطالعه آسان تر، در قالب پی دی اف👇
باب اسفنجیpdf.pdf
5.02M
🔴 تربیت لیبرالی با باب اسفنجی ⚠️ 👆باب اسفنجی به مخاطب خود چه می آموزد‼️ 🍃دیدبان هنر و رسانه🍃 @Didban_Art_Media