eitaa logo
دیدبان هنر و رسانه
67 دنبال‌کننده
2.8هزار عکس
195 ویدیو
45 فایل
*دیدبانی هنر و رسانه با بیشتر خواندن و تمرکز بر دانسته‌های مفید* ✅ ارتباط با ما: @Arab1393 ✅اینستاگرام: https://www.instagram.com/didban_art_media
مشاهده در ایتا
دانلود
🔺 خط زمانی هنر و رسانه ۲🔺 🍃دیدبان هنر و رسانه🍃 @Didban_Art_Media
🔺 خط زمان هنر 🔺 🔸Timeline of 20 c. Art and new Media 🍃دیدبان هنر و رسانه🍃 @Didban_Art_Media
8⃣ 🔰✳️🔰✳️🔰✳️🔰✳️🔰
🎞 🎥 🎞 🎥 🎞 ✨ایکسونامی✨ 🎬 کارگردان: محسن آقایی 📹 تهیه شده در مرکز مستند سفیر فیلم 🗓 محصول: ایران- 1398 🍃دیدبان هنر و رسانه🍃 @Didban_Art_Media
🔻 💠مستند ایکسونامی به پدیده «انقلاب جنسی» می‌پردازد و در این بررسی تلاش دارد تا عوامل دخیل در تغییر و دگرگونی رفتار و زیست جنسی را روشن سازد. ⬅️ از این رو به بررسی تاریخ آمریکا از حیث روابط و رفتارهای جنسی و مسائل مربوط به این حوزه می‌پردازد تا نشان دهد آنچه امروز اتفاق افتاده محصول چه روند و چه عواملی است. 💬 سازندگان مستند در بررسی موج‌های تغییر زیست جنسی در آمریکا، با اشاره به شکل‌گیری و گسترش رسانه‌ها، انتشار برخی از پژوهش‌های علمی، ارائه برخی از دستاوردهای پزشکی، جهت‌دهی به اعتراض‌های اجتماعی، کسب سود از تجارت‌های جنسی، عدم موفقیت اخلاق‌گراها در تشویق به پایبندی به ارزش‌های قدیمی جامعه و... تلاش دارند تا ابعاد این دگرگونی جنسی را آشکار کنند. 🔸همچنین ایشان ضمن بازگو کردن آمار و ارقام و نتایج حاصل از تغییر و دگرگونی در رفتار و سبک زندگی مردم آمریکا، قصد دارند تا راه طی شده آنان را تصویر کنند و پیش روی مخاطبان ایرانی خود قرار دهند تا با یافتن قرابت‌های رفتاری و نشانه‌های آشکار چنین روندی در جامعه خویش فکری به حال سونامی‌ای بکنند که سواحل فرهنگی و اعتقادی آمریکا و سایر کشورهای اروپایی را در نوردیده و روی به سوی کشورهایی چون ایران دارد. 🔻مستندهایی چون «انقلاب جنسی» «پول و پورن» «بازگشت گُمورا» «پشت صحنه» نیز هر کدام از زوایایی با مستند «ایکسونامی» قرابت موضوعی دارند. 🍃دیدبان هنر و رسانه🍃 @Didban_Art_Media
1⃣8⃣ ✨ امر مکتوم✨ کسی که با حقایق واقعی فی نفسه مرتبط است از امر مکتومی که چشم ما یارای دیدن آن را ندارد، با هنر، پرده‌برداری می‌کند و این امر محاکات نام دارد. گاهی هنرمند این حقیقت را به واسطه کلمه منتقل می‌کند، گاهی به وسیله ساز و گاهی در قالب یک تصویر و گاهی در ساختن یک بنا تجلّی می‌یابد. در واقع هنرمند حدّ فاصل غیب و حقیقت این دنیا را که یک امر مکتوم است، پرده‌برداری می‌کند. 🍃دیدبان هنر و رسانه🍃 @Didban_Art_Media
2⃣ ⚠️ میزان آموخته‌های ما چقدر در معرفت و عمل ما تأثیر می گذارد؟! 🔰✳️🔰✳️🔰✳️🔰✳️🔰
🎞 🎞 🎞 جهان با من برقص
✍✍✍✍✍✍✍ 🔻 ♦️میزان آموخته‌های ما چقدر در معرفت و عمل ما تأثیر می گذارد؟! 🌀 شاید بهتر باشد بپرسیم که آموخته‌های انسان از چه طریق حاصل می‌گردد و چگونه جهان معرفتی او را شکل می‌دهد؟ 🔹این معرفت گاه با مطالعه، گاه با دیدن فیلم، زمانی با نگاه به طبیعت، گاه از طریق معاشرت با اشخاص مختلف و... حاصل می‌شود. 🔸البته راه دست یافتن به معرفت صحیح صرفاً زیاد خواندن و زیاد دیدن نیست. ⬅️چه ‌بسا هستند انسان‌هایی که زیاد کتاب می‌نویسند، زیاد کتاب می‌خوانند و با انسان‌های اهل کتاب و مطالعه هم‌نشینی دارند، ولی شناخت آنها از عالم و هستی و هدف خلقت جای تأمل دارد. نمونه این تناقض را می‌توان در فیلم «جهان با من برقص» دید. 🎞 فیلمی که کارگردان و نویسنده آن مجری برنامه‌ای با موضوع کتاب است و توانسته برنامه موفقی را در پنج فصل، جهت ترغیب به مطالعه و خواندن تولید کند و با اهالی فرهنگ و هنر و نیز کسانی که در وادی کتاب هستند گفت و گو کند و حتی برای تشویق جوانان به مطالعه، باغ کتابی را در یکی از شهرهای ایران راه بیاندازد. ⬅️ این ویژگی‌ها تصویر انسانی اهل فکر و مطالعه با جهان معرفتی وسیع را برای ما می‌سازد. اما با دیدن اثر سینمایی او (جهان با من برقص) که حاصل تفکر و اندیشه او می‌باشد، متأسفانه این تصویر فرو می‌ریزد. ♦️در جهانی که او می‌سازد «طویله» حرف اول را می‌زند. تمام اتفاق‌های مهم فیلم از خواستگاری گرفته تا دادن خبر تولد و مرگ و نیز درد و دل کردن‌های افراد در آن‌جا رخ می‌دهد. در کنار آن، استفاده از الفاظ زشت، وجود رابطه‌های آزاد، پدری بسیار سست و نیازمند ترحّم و... قطعات دیگر این جهان را می‌سازند. ☑️خلاصه کلام این که زیاد آموختن و زیاد دانستن (که در این نمونه از طریق زیاد خواندن حاصل شده بود) لزوماً راه به مقصد صحیحی نمی‌برد. بلکه باید دید این آموزش از چه مشرب فکری و مکتبی سیراب می‌گردد و چه جهان‌بینی را شکل می‌دهد. ♦️در جهان‌بینیِ سازنده این فیلم جهان است که باید به رقص انسان در آید، انسانی که محور عالم است. جهان باید تغییر کند تا حال این انسان تغییر کند ⚡️در حالی که ما باید در پی تغییر جهان (عالم) باشیم اما این تغییر را باید از خودمان شروع کنیم. 🍀(إِنَّ اللّهَ لاَ یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى یُغَیِّرُواْ مَا بِأَنْفُسِهِم - سوره رعد، آیه 11 ) 🍃دیدبان هنر و رسانه🍃 @Didban_Art_Media
🔺🔺🔺 🔻🔻🔻 🔴 جهانی به وسعت طویله!!! 🍃دیدبان هنر و رسانه🍃 @Didban_Art_Media
✨سینمای جنگ و سینمای ضدّ جنگ✨ 🔻استاد مجید شاه‌حسینی🔻 🔶 سال‌هاست در ایران آثاری ساخته می‌شود که تولیداتی ضدجنگ هستند و ارتباطی با دفاع مقدس ندارند. ⬅️اگرچه جنگ و ضدّ جنگ هر دو خوب نیستند ✅ اما دفاع مقدس موضوعی کاملاً متمایز است و میان سینمای دفاع مقدس، با سینمای جنگ و ضدّ جنگ مرزهای مشخصی وجود دارد. 💢جنگ‌ها با یکدیگر متفاوتند؛ باید دید که جنگ در کدام ره‌گفت و میان چه کسانی، کدام دو جبهه و بر سر چه اهدافی به وقوع پیوسته است. 🔸سینمای جنگ و ضدّ جنگ دو الگوی غربی هستند؛ غرب به هنگام ورود به هر جنگی به سمت الگوی سینمای جنگ می‌رود و هنگام خروج از جنگ یا بعد از آن، به عنوان سندروم سوگواری با سربازانِ از جنگ بازگشته، به سمت سینمای ضدجنگ می‌رود. 🔴 هیچ‌کدام از این دو الگوی سینمای ایران نیست. ⬅️الگوی سینمای ایران عاشورا، دفاع مقدس و مقاومت است که با نگاه غربی جمع‌پذیر نیست. ☑️سینمای ایران هنوز در جهلِ نداشتن پاسخ برای این سؤالات بدیهی دست و پا می‌زند و انبوهی از آثار تلخ و ترسناک بر مبنای کلیشه‌های شناخته‌شدۀ سینمای ضدّ جنگ را می‌سازد و مدعی است که لایه‌های انسانی را به تصویر کشیده است. 🔸 جنگ را در نگاه اعتقادی جهاد فی سبیل اللّه می‌خوانند که از فطری‌ترین امور است. 🔸 مقاومت یعنی احقاق حق و باید بر سر احقاق حقِ مبتنی بر اقامه عدل ایستاد و در این راه جان فدا کرد. 🔸 جهاد را از آن رو حیات می‌نامند که حیاتِ جوامعی موکول به جهاد است و جان آنان را نجات می‌دهد. 💢کسانی که جنگ هشت ساله را بد می‌دانند باید پاسخ دهند که اگر نمی‌جنگیدیم چه رخ می‌داد؟ ایران در دو جنگ جهانی رسماً اعلام بی‌طرفی کرد اما اشغال شد و میلیون‌ها نفوس ایرانی مردند. چرا که دولتمردان بی‌کفایت قاجاری و پهلوی بر این کشور حکومت می‌کردند و مردم انگیزه‌ای برای جنگ نداشتند و نجنگیدند. در نتیجۀ این نجنگیدن، قحطی بزرگِ جنگ جهانی اول، کشته‌های جنگ جهانی دوم، اشغال ایران، قحطیِ پس از اشغال، بیماری‌های کشنده و… به این کشور و مردمش آسیب زد. ✅کسانی که می‌خواهند در حوزۀ سینمای دفاع مقدس اثری تولید کنند، باید مفهوم مقاومت را فهمیده باشند. آن‌ که هنوز در تعاریف اولیه مشکل دارد و تفاوت میان جنگ‌ها را نمی‌داند، با در اختیارگرفتنِ بودجه‌ و به هنگامِ ساخت اثر دچار شَکِ شبه‌روشنفکری می‌شود و ادعا می‌کند که از جنگ متنفر است! ☑️و این یکی از دلایلی است که جمهوری اسلامی ایران هنوز سینمای پوزیشن (مدافع وضعیت) ندارد. ⚡️پانزدهمین جشنواره فیلم مقاومت- 1397 🍃دیدبان هنر و رسانه🍃 @Didban_Art_Media
1⃣9⃣ ✨تحقیر حقیقت✨ کارخانه دروغ‌سازی، تصویرسازی و مصوّر کردن دروغ در جهت تحقیر حقیقت از سوی متخصصین سینمای غرب و به طور خاص، سینمای ایالات متحده آمریکا که نماد فرهنگ سرمایه‌داری و صهیونیزم هالیوودی است، تخصصی بی سابقه در نحوه شوک وارد کردن به افکار عمومی یافته است و با خشونت‌های تصویری و موج عظیم تجارت سکس و خرید و فروش تخیّل و اداهای فرمالیستی، موفق به گسترش نادانی، وهم‌گرایی و فساد شده و دانسته‌اند که ذهن چند میلیارد از بشریّت را چگونه و به چه اموری معتاد کنند؟ چگونه زبان بشر را آلوده و نگاه‌ها را بیمار و گناه را توجیه کنند. امروز با مهارت تمام خیانت تئوریزه و بلکه تقدیس می‌شود! از تبهکار و جنایت‌کار، قهرمان و از قهرمان، ضدّ قهرمان می‌سازند. 🍃دیدبان هنر و رسانه🍃 @Didban_Art_Media
9⃣ 🔰✳️🔰✳️🔰✳️🔰✳️🔰
📚📖📚📖📚📖📚📖📚 ✨با سرود خوان جنگ در خطّه نام و ننگ✨ 🖌نویسنده: نادر ابراهیمی 📚 انتشارات: اطلاعات 🍃دیدبان هنر و رسانه🍃 @Didban_Art_Media
🔻 ❇️هنرمندان یک جامعه از احساس و دقت بیشتری برخوردار هستند. خصیصه یک هنرمند، زمان آگاهی و موقعیت‌شناسی اوست. در میان موقعیت‌های گوناگون، عرصه جنگ و جهاد از آن بزنگاه‌هایی که هنرمند متعهّدِ مسئول که میان مردم جامعه‌اش زیست می‌کند را به واکنش وا می‌دارد و اگر غیر از این باشد و هنرمند درک درستی از موقعیت نداشته باشد، نمی‌تواند هنری برای مردم جامعه خویش بیافریند. ⚡️به گفته نادر ابراهیمی «آن کس که جبهه میهنش و میدان رزم دلاوران سرزمینش را ندیده است، می‌تواند خیلی چیزها باشد، اما قطعاً نویسنده سرزمینش نیست.» ❇️همین نگاه باعث شد که نادر ابراهیمی سفری به جبهه‌های دفاع مقدس داشته باشد و شرح دیده‌ها و شنیده‌هایش را در کتاب «با سرود خوان جنگ بر خطّه نام و ننگ» با خوانندگان کتاب به اشتراک بگذارد. ✅ مجذوب شدن و شیفتگی نادر ابراهیمی از آن چه دیده و حس کرده، از آنچه فهمیده و نیز از آن چه بالاتر از سطح ادراکش بوده است را می‌توان در این گزارش مختصر، آشکارا دریافت کرد. ⚡️ نادر ابراهیمی زمانی این شیفتگی و درماندگی از فهم آنچه مشاهده کرده را بیشتر بروز می‌دهد که رزمندگان جبهه‌ها را با شبه روشنفکران بزدل و ورّاجی مقایسه می‌کند که در زمان دفاع از میهن، هزاران کیلومتر دورتر از وطن، در کشورهایی که خود جنگ را به ما تحمیل کرده‌اند و از متجاوزان حمایت کردند، پناه گرفته‌اند. ⬅️ برای درک و دریافت این شیفتگی می‌توان با قلم و ادبیات دلنشین نادر ابراهیمی همسفر شد تا او مشاهدات خود را از سفر به «قلمرو قُدسیان» برای ما روایت نماید. 🍃دیدبان هنر و رسانه🍃 @Didban_Art_Media
📌📌📌📌📌📌 ✂️ ۱ باور کن که آنجا چیزی هست که در تمام طول تاریخ حیات این ملت نبوده است: خلوص؛ خلوصی که حتی ادراک شدنی هم نیست. ساعت پنج صبح، چنان زمزمه‌ای از نماز در تاریکی بر می‌خیزد و چنان مهربانی غریبی جریان می‌یابد که هنوز هیچ شاعری را شهامت ساختن تصویری از این صحنه پدید نیامده است و هر که ساخته، بد ساخته است و حقیقت را به قدر واقعیتی گذارا، حقیر و بی‌مقدار کرده است. 🍃دیدبان هنر و رسانه🍃 @Didban_Art_Media
📌📌📌📌📌📌 ✂️ ۲ به تفکرات غم‌انگیز خویش باز می‌گردم: روشنفکر اخته، دقیقاً همان کسی است که وقتی در ویتنام، ویت‌کنگ‌‌های شجاع، با کمک ده دوازده شمعک و تیرک که دیگران، دور تا دورشان زده بودند و محکم کرده بودند، علیه استعمار فرانسوی‌ها و آمریکایی‌ها –و نه هر دو با هم- می‌جنگیدند، او یعنی روشنفکر اخته و ذلیل میهن من، با تمامی شور و هیجان و اعتقاد و مردانگی و غیرت و حمیّتش، برای ویت‌کنگ‌ها کف می‌زد، جیغ می‌کشید، تحریک می‌شد، عرق می‌ریخت، عرق می‌خورد، سیگار می‌کشید، می‌جوشید و می‌خروشید و مرتباً در شب‌کافه‌های بیکارگی خود می‌گفت: به! مبارز یعنی ویت‌کنگ، دلاور یعنی ویت‌کنگ، قهرمان یعنی ویت‌کنگ ... و چون دور به دلاورانِ سربلندِ غیرتمندِ بی‌باکِ هوشمندِ آگاهِ به راستی مؤمنِ میهن خودش –ایران قدسی- رسید، و هم‌وطنانِ صاحب‌مرامِ از هستیِ خویش گذشته‌اش، در سردترین سرما، و گرم‌ترین گرما، در کویر، در باتلاق، در مرداب، در جنگل، در کوه، در برف، در باران، در رودخانه و در ظلمت شب‌ها، نه فقط با آمریکایی‌های مصرف کننده ال‌اس‌دی و نوکران درمانده ایشان –زیر نام عراقی‌ها- بل آشکارا و مسلّماً با تمامی جهان ستم و استعمار این عصر -از آن سوی غرب تا این سوی شرق- درگیر شدند و جنگیدند و از پا درنیامدند و در هم کوبیده نشدند و نشکستند، این روشنفکر اخته، این اخته ناجوانمرد بُزدل، صدها تهمت به تک تک رزمندگان وطن زد ... و وجدان له شده خفته‌اش بیدار نشد... باکی نیست. چیزی به نام شرمساری تاریخی هم وجود دارد. 🍃دیدبان هنر و رسانه🍃 @Didban_Art_Media
2⃣0⃣ ✨هنر و حرکت اجتماعی ✨ هنری موفق است که در خدمت تکامل اجتماعی، نیازهای جدیدی را متناسب با آن ایجاد کند؛ بنابراین هنرمند باید حساس‌تر از جامعه باشد، یعنی احساسی جلوتر از زمان و پیش‌رو داشته باشد و با زبان هنر، آن را در بدنه جامعه سریان دهد و به تفاهم اجتماعی برساند و در این مسیر، حرکت اجتماعی ایجاد کند. 🍃دیدبان هنر و رسانه🍃 @Didban_Art_Media
2⃣ 🔰✳️🔰✳️🔰✳️🔰✳️🔰
✨پرستش سلبریتی ها ۱✨ 📔(خدایان بد کردار- پیت وارد) 💠بخش اول 🍃دیدبان هنر و رسانه🍃 @Didban_Art_Media
✨پرستش سلبریتی ها ۲✨ 📔(خدایان بد کردار- پیت وارد) ادامه دارد〰〰 🍃دیدبان هنر و رسانه🍃 @Didban_Art_Media
3⃣ 🔰✳️🔰✳️🔰✳️🔰✳️🔰
🦋🕯🦋🕯🦋🕯🦋🕯 ✨صائب تبریزی✨ 🗓 (قرن ۱۱ ه.ق) در طریق عشق هر جا می گذاری پا، سرست موج این وادی رگ جان، ریگ این صحرا، سرست از محیط آفرینش چون نیاید بوی خون؟ هر حبابی را که می‌بینی درین دریا، سرست نیست دستی در گریبان چاک گرداندن مرا چون سبو دست مرا پیوند الفت با سرست اهل دنیا مال را دارند بیش از جان عزیز از سر دستار هر کس بگذرد اینجا، سرست مو شکافی را رواجی نیست در بازار عشق هر که سر از پا نمی‌داند درین سودا، سرست تخت ما افتادگی و لشکر ما بی کسی جوهر ذاتی است تیغ ما و تاج ما سرست 💐💫💐💫💐💫💐💫💐 🍃دیدبان هنر و رسانه🍃 @Didban_Art_Media