eitaa logo
دین و تمدن
896 دنبال‌کننده
329 عکس
41 ویدیو
10 فایل
مرکز علمی - پژوهشی《دین و تمدن》 Web: DinVaTamadon.ir Sms: +989913030155 Admin: @DinTamadon
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹ایجاد تفاهم و تناسب بین مفاهیم به ظاهر متضاد، کارآمدی نظری سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران را اثبات کرده است.🔹 💠 دکتر محمدرضا دهشیری رئیس دانشکده روابط بین الملل وزارت خارجه در سی‌ونهمین نشست همایش بین‌المللی فقه سیاست خارجی با موضوع ابعاد کارآمدی نظری در سیاست خارجی جمهوری اسلامی گفت: کارآمدی نظری سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران از این لحاظ قابل توجه است که سیاست خارجی جمهوری اسلامی این توان را دارد که بین امور به ظاهر متناقض تلفیق و تفاهم برقرار کند. جمهوری اسلامی ایران در سیاست خارجی خود ایجاد تناسب بین ضدین و به تعبیری اضربوا بعضاً رأی ببعض را توانسته انجام دهد و بعضی از امور را کنار برخی دیگر گذاشته و مفاهیم جدیدی را بیرون آورده است. مثلاً رویکرد جهان شمولی نسبی در حقوق بشر که از یک‌سو معتقد به کرامت ذاتی انسان است و اصول جهان شمول حقوق بشر که مبتنی بر کرامت ذاتی انسان هست را باور دارد و از طرف دیگر معتقد است باید به تنوع فرهنگی احترام گذاشته شود. یعنی در حقوق بشر، رویکرد باید زمینه‌مند باشد. از این لحاظ ما قائل به نسبیت در اجرای حقوق بشر در جوامع مختلف هستیم. بنابراين ما نه رویکرد جهان شمولگرایان غربی را قبول داریم که نظریات خود را به دیگران دیکته می‌کنند و نه رویکردی که بدون هیچ معیار و ملاکی در حقوق بشر قائل به آزادی در تفسیر حقوق بشر است. ◽️وی افزود: بنابراین این به نوعی کارآمدی نظری سیاست خارجی جمهوری اسلامی است که توانسته این امر را برقرار کند و این هم البته به‌خاطر توانمندی دین اسلام است که توانسته بین اصالت فرد و اصالت جامعه، بین حق و تکلیف، بین اسلام و دموکراسی و بین سنت و مدرنیته هماهنگی و نظام فکری منسجم ایجاد کند و به نوعی وحدت اصول و ارزش‌ها در عین کثرت روش‌ها را محقق کند. ◽️دهشیری گفت: در بحث کارآمدی نظری من سه کارآمدی عمده را بازشناسی کرده‌ام؛ اول پیوند بین آرمان‌گرایی و واقع‌گرایی، دوم پیوند بین درون‌گرایی و برون‌گرایی و سوم پیوند بین سیاست خارجی و سیاست امنیتی. ◽️وی افزود: موضوع اول، از چالش‌هایی است که ما از لحاظ نظری بین آرمان‌گرایی و واقع‌گرایی داشته‌ایم. باید بدانیم که معنای این دو ترکیب در سیاست خارجی جمهوری اسلامی، متفاوت است از آنچه در غرب مطرح شده. در غرب منظور از واقع‌گرایی کشمکش بر سر کسب قدرت است و آرمان‌گرایی نظریات خوشبینانه است که منجر به نظرات لیبرال می‌شود و مقررات و رژیم‌های بین المللی را شامل می‌شود. اما در سیاست خارجی جمهوری اسلامی، منظور از آرمان‌گرایی نگاه تجدیدنظر طلبانه نسبت به نظم جهانی است و منظور از واقع‌گرایی کنار آمدن با واقعیت‌های موجود در نظام بین الملل است. جمهوری اسلامی با تلفیق بین این دو، مفهموم آرمان‌خواهی واقع‌بینانه را تبیین کرده است. اولاً آرمان‌خواهی با آرمان‌گرایی فرق دارد و آرمان‌خواهی نگرشی فعالانه برای متناسب سازی تحقق آرمان‌ها با زمینه‌های عینی است اما آرمان‌گرایی نگرشی محض و تمام عیار برای تحقق آرمان‌ها است. واقع‌بینی نیز به معنای لحاظ واقعیت‌ها، مثلاً کارکرد و ساختار نظام بین الملل است که باید اینها را لحاظ کنیم. درحالی‌که واقع‌گرایی به معنای یک رویکرد منفعلانه مبتنی بر تسلیم در مقابل واقعیت‌ها است. بنابراین جمهوری اسلامی بین آرمان‌خواهی و واقع‌بینی پیوند برقرار کرده و این پیوند به معنای روبه آرمان داشتن و واقعیت‌ها را لحاظ کردن است. به همین خاطر سیاست خارجی جمهوری اسلامی را باید «آرمان‌خواهی واقع‌بینانه» تعبیر کرد. ◽️رئیس دانشکده روابط بین الملل وزارت خارجه گفت: در این آرمان‌خواهی واقع‌بینانه دو اصل کلی مدنظر است؛ یکی تعادل بین آرمان و واقعیت و دوم اصل وسع و تدرج. در مورد اصل تعادل بین آرمان و واقعیت شاهد بودیم که در دوره‌های مختلف گاهی آرمان‌خواهی بیشتر مورد توجه بوده و گاهی واقع‌بینی. ولی ماهیت نظری سیاست خارجی جمهوری اسلامی برقراری تعادل بین این دو بوده است. به معنای این‌که باید از یک سو به دنبال استقلال و پرهیز از وابستگی خارجی باشیم و از سوی دیگر به دنبال تحقق آرمان‌های خود باشیم. باید بدانیم که آرمان‌خواهی در مقابل محافظه‌کاری است؛ به این معنا که آرمان‌ها نباید ما را از توجه به واقعیت‌ها غافل کند. لذا به نظر می‌رسد علیرغم این نوسانات در تعادل بین آرمان و واقعیت، درحال حاضر شاهد یک تعادل و توازن هوشمندانه بین این دو هستیم. ◽️ایشان افزود: در مورد اصل دوم باید گفت اعتقاد داریم نباید آرمان‌خواهی و واقع‌بینی را موازی باهم ببینیم، بلکه باید نگاه طولی بین این دو داشته باشیم. به این معنا که با تقسیم اهداف خود به هدف‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت، اهداف کوتاه مدت و میان مدت را مبتنی بر واقع بینی طراحی کنیم و اهداف بلند مدت را مبتنی بر آرمان خواهی در نظر بگیریم. 💠 موسسه دین و تمدن ➕ @DinVaTamado
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از KHAMENEI.IR
💐 عید نوروز بر ملت عزیز ایران مبارک ✏️ رهبر انقلاب در پیام نوروزی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳: تبریک عرض میکنم به همه‌ی ملّت عزیز ایران عید نوروز و سال جدید را که امسال با ماه مبارک رمضان و بهار دلها و بهار معنویّت همراه شده است. ۱۴۰۳/۱/۱ 🌷 🔍 متن کامل پیام👇 khl.ink/f/55687
. 📌 با هدف انعکاس اخبار نشست‌ها، میزگردها، جلسات و سایر گزارش‌ها در عرصه پیوند بین فقه و تخصص 👈 دانلود فایل pdf: 1⃣ شهریور۴۰۲ 🔗 eitaa.com/dinvatamadon/654 2⃣ مهر ۴۰۲ 🔗 eitaa.com/dinvatamadon/659 3⃣ آبان ۴۰۲ 🔗 eitaa.com/dinvatamadon/671 4⃣ آذر ۴۰۲ 🔗 eitaa.com/dinvatamadon/674 5⃣ دی ۴۰۲ 🔗 eitaa.com/dinvatamadon/682 📌 شماره بهمن و اسفند ۱۴۰۲ نیز به‌زودی در کانال بارگزاری خواهد شد... 💠 موسسه دین و تمدن ➕ @DinVaTamadon
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 امنیت ملی یکی از مصادیق بارز منافع ملی است... 👈 گوشه‌ای از نشست‌های علمی_تخصصی با ارائه ➖➖➖➖➖➖ ➕ فهرست موضوعات همایش: 🔗 eitaa.com/dinvatamadon/638 ➕ شیوه‌نامه مقاله‌نویسی: 🔗 eitaa.com/dinvatamadon/539 ➕ نخستین ویژه‌نامه همایش بین‌المللی فقه سیاست خارجی 🔗 bayanbox.ir/view/6661608341748170321/140210.pdf 👈 جهت ارتباط با ادمین: ➕ @DinTamadon 💠 موسسه دین و تمدن ➕ @DinVaTamadon
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
32.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 شباهت نبرد طوفان الاقصی و جنگ یوم کیپور... 👈 گوشه‌ای از نشست‌های علمی_تخصصی با ارائه سفیر اسبق ایران در اردن ➖➖➖➖➖➖ ➕ فهرست موضوعات همایش: 🔗 eitaa.com/dinvatamadon/638 ➕ شیوه‌نامه مقاله‌نویسی: 🔗 eitaa.com/dinvatamadon/539 ➕ نخستین ویژه‌نامه همایش بین‌المللی فقه سیاست خارجی 🔗 bayanbox.ir/view/6661608341748170321/140210.pdf 👈 جهت ارتباط با ادمین: ➕ @DinTamadon 💠 موسسه دین و تمدن ➕ @DinVaTamadon
📌 برداشتن چنین گام‌هایی مهم و ضروری است... 💠 موسسه دین و تمدن ➕ @DinVaTamadon
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🌷 نگذارید حجم لغات فرنگی در زبان فارسی بیش از این بشود ✏️ رهبر انقلاب: ما از زبان فارسی داریم غفلت میکنیم. حالاها متأسّفانه هجوم زبانهای بیگانه هم زیاد شده؛ هجوم زبانهای اروپایی، غربی و بالخصوص انگلیسی زیاد شده، همین‌طور بی‌دریغ مصرف میکنند. به نظر من عکسش باید انجام بگیرد؛ بایستی معادلهای فارسی [ترویج بشود]... عجیب هم به نظر نیاید؛ یک مقداری که انسان عادت بکند، میبیند خیلی هم قشنگ است. به نظر من این کار هم بایستی انجام بگیرد... یعنی واقعاً نگذارند حجم لغات فرنگی در داخل زبان فارسی، دیگر بیش از این بشود؛ یک مقداری از این کم کنند و به زبان فارسی یک خلوصی بدهند تا یک زبانِ نابِ فارسی باشد ان‌شاءاللّه. 🔹️بخشی از بیانات رهبر انقلاب در دیدار شاعران. ۱۴۰۳/۱/۶ 💻 Farsi.Khamenei.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 نگاهی که فقه سیاست خارجی از آن متاثر است... 👈 گوشه‌ای از نشست‌های علمی_تخصصی با ارائه استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم ➖➖➖➖➖➖ ➕ فهرست موضوعات همایش: 🔗 eitaa.com/dinvatamadon/638 ➕ شیوه‌نامه مقاله‌نویسی: 🔗 eitaa.com/dinvatamadon/702 ➕ نخستین ویژه‌نامه همایش بین‌المللی فقه سیاست خارجی 🔗 bayanbox.ir/view/6661608341748170321/140210.pdf 👈 جهت ارتباط با ادمین: ➕ @DinTamadon 💠 موسسه دین و تمدن ➕ @DinVaTamadon
📌 سیاست خارجی متخذ از اسلام و منبعث از اهداف و آرمان‌های انقلاب است... 💠 موسسه دین و تمدن ➕ @DinVaTamadon
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
چهلمین نشست تخصصی با موضوع: 🌱 بررسی مبانی فقهی تبدل رای آیت‌الله حکیم درباره تعامل با اهل کتاب با حضور استاد استاد درس خارج حوزه علمیه قم □ زمان: دوشنبه - دهم اردیبهشت □ مکان: موسسه دین و تمدن 👈 جهت هماهنگی حضور در جلسه با ادمین مرتبط شوید: 🔹 @DinTamadon 💠 موسسه دین و تمدن ➕ @DinVaTamadon
نشست تخصصی با حضور استاد استاد دروس خارج حوزه علمیه قم 💠 موسسه دین و تمدن ➕ @DinVaTamadon
هدایت شده از آیت‌الله ملک زاده
⏮ الولایة علی الإفتاء 👤 آیت الله ملک زاده 🔶 بحثی در باب ولایت فقیه، و ولایات و مناصب سه‎گانۀ او در بخش ولایة الافتاء مطرح است که آیا می‌توان گفت «للفقیه الولایة علی الافتاء»؛ به این بیان که برای فقیه مخیّر باشد در موردی به تشخیص خود فتوا بدهد یا ندهد، اعم از اینکه استنباط کرده باشد یا خیر، یا تعمدا در آن مسأله استنباط نکند و بگوید من در این حکم جاهل هستم و تقلید یا احتیاط می‎کنم. آیا فقیه چنین کاری می‎تواند انجام دهد یا خیر؛ این مسأله در کتمان فتوا نیز وجود دارد که آیا فقیه می‎تواند فتوای خود را کتمان کند. 🔶 بیان فتوایی غیر از فتوای اجتهادی، توسط آیت الله العظمی سید محسن حکیم 🗓 زمان: ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ 🕌 مکان: قم، مؤسسه دین و تمدن http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
🔹زمینه‌های استدلالی تبدل رأی آیت‌الله حکیم در مورد اهل کتاب، در آرا و نظریات پیشین ایشان وجود داشته است.🔹 💠استاد محمدحسین #ملک_زاده در چهلمین نشست تخصصی همایش بین‌المللی فقه سیاست خارجی با موضوع بررسی مبانی فقهی تبدل رأی آیت‌الله حکیم درباره تعامل با اهل کتاب با اشاره به اینکه موضوع شناسی این بحث بسیار مفصل است و فقط به معنای بین الاذهانی که وجود دارد را در نظر می‌گیریم و منظور ما یهود و نصارا است، گفت: در مورد اهل کتاب یک سری احکام عمومی وجود دارد که هر غیرمسلمانی می‌تواند داشته باشد و یک سری احکام اختصاصی. مثلاً اهل ذمه شدن و زندگی با آزادی در ذمه اسلام و حفظ جان و مال و ناموس او و عناوین از این قبیل از اختصاصات اهل کتاب است و قائلی وجود ندارد که غیر از اهل کتاب مشمول این حکم شود. 💠 موسسه دین و تمدن ➕ @DinVaTamadon
🔹زمینه‌های استدلالی تبدل رأی آیت‌الله حکیم در مورد اهل کتاب، در آرا و نظریات پیشین ایشان وجود داشته است.🔹 💠استاد محمدحسین ملک زاده در چهلمین نشست تخصصی همایش بین‌المللی فقه سیاست خارجی با موضوع بررسی مبانی فقهی تبدل رأی آیت‌الله حکیم درباره تعامل با اهل کتاب با اشاره به اینکه موضوع شناسی این بحث بسیار مفصل است و فقط به معنای بین الاذهانی که وجود دارد را در نظر می‌گیریم و منظور ما یهود و نصارا است، گفت: در مورد اهل کتاب یک سری احکام عمومی وجود دارد که هر غیرمسلمانی می‌تواند داشته باشد و یک سری احکام اختصاصی. مثلاً اهل ذمه شدن و زندگی با آزادی در ذمه اسلام و حفظ جان و مال و ناموس او و عناوین از این قبیل از اختصاصات اهل کتاب است و قائلی وجود ندارد که غیر از اهل کتاب مشمول این حکم شود. ◽️ایشان گفت: اما آیا برخی مسائل مانند طهارت و نجاست و یا جواز نکاح هم از اختصاصات اهل کتاب است یا میان همه کفار عمومیت دارد؟ همچنین چرا آیت‌الله حکیم را انتخاب کردیم؟ اولاً ایشان لااقل در عراق، بعد از آیت‌الله بروجردی، مرجع تقلید اعلا بودند، درحالی‌که اعاظم دیگری بودند و برخی قائل به اعلمیت سایرین بودند. بنابراین از این لحاظ جایگاه مهم و والایی دارند. جهت دیگر جنبه‌های اجتماعی ایشان است و اثرگذاری فتاوای ایشان بود که در سطح جامعه موج و تحول ایجاد می‌کرد. جهت سوم ارتباط خیلی خوب ایشان با شخصیت‌های جهان اسلام بود که از ایشان شخصیتی بین المللی ساخته بود. از سوی دیگر ایشان سالیان درازی فتاوای مشهوری در مورد اهل کتاب، مانند نجاست اهل کتاب، عدم جواز نکاح دائم با کتابیة داشتند که مشهور بود و همه از آن مطلع بودند، اما یک‌باره و پس از سفر درمانی مرحوم آیت‌الله حکیم به انگلستان، فتاوای ایشان در این زمینه تغییر کرد و در هر صورت با توجه به اینکه ایشان مخالفینی هم داشتند، این تبدل رأی نیازمند نوعی جرئت بود. ◽️استاد ملک‌زاده با ذکر اینکه برای بررسی رأی مرحوم حکیم، آن را در دو سطح می‌توان بررسی کرد؛ سطح فقه فتوایی و سطح فقه استدلالی، افزود: در سطح فقه فتوایی به رساله‌ی عملیه و کتاب منهاج الصالحین ایشان مراجعه می‌کنیم. در رساله عملیه، ایشان در مسئله ۱۰۷ می‌گویند:«کافر یعنی کسی که غیر معترف به خداوند است یا برای خدا شریک قرار می‌دهد یا پیغمبری پیامبر خاتم را قبول ندارد، نجس است.» در باب ازدواج نیز در مسئله ٢۴٠۶ می‌گویند:«زن مسلمان نمی‌تواند به عقد کافر درآید، مرد کافر هم نمی‌تواند با کافر ازدواج دائم کند. ولی صیغه موقت با زن اهل کتاب مانعی ندارد.» منظور از صیغه هم متعه است و می‌بینم که فتوای ایشان صریح است. اما در منهاج الصالحین که دیدگاه ایشان بعد از تبدل رأی ذکر شده است، در کتاب الطهارة مورد دهم از نجاسات را کافر معرفی می‌کند و اهل کتاب را از این مورد استثنا کرده و ایشان را ذاتاً پاک برمی‌شمرد و باقی مانده‌ی آب و غذای آنها را نیز پاک می‌داند. در کتاب النکاح هم می‌گویند:«ازدواج با کافر غیرکتابی، چه دائم و چه منقطع، جایز نیست و در این حکم اجماع وجود دارد.» و در مورد ازدواج با اهل کتاب هم می‌گویند:«في الکتابیة قولان، اظهرهما الجواز في المنقطع و اما في الدائم اشکال و الاظهر الجواز...» یعنی ازدواج دائم را هم جایز می‌دادند که این نظر قطعا خلاف مشهور است. هرچند ظاهرا فتوای مرحوم آیت‌الله بروجردی هم همین بوده است. ◽️وی گفت: همچنین در استفتائات پرسیده شده از ایشان، بعد از خبر تغییر در فتاوا، سؤالات زیادی از سوی مردم در این مورد مطرح می‌شود و ایشان در پاسخ به این سؤالات که عموماً درباره‌ی طهارت اهل کتاب و پاک بودن غذا و آب خورده شده توسط آنان است، بر فتوای جدید خود تأکید دارند. از جمله در کتاب رسالة الاسلام که در پاسخ تأکید دارند که اهل کتاب طهارت ذاتی دارند، هرچند ممکن است مانند مسلمانان نجاست بر آنان عارض شود اما در صورت برطرف شدن نجاست، پاک هستند. مطلب مهم این است که این تبدل رأی در اواخر عمر ایشان صورت گرفته است و تا اواخر عمر بر همان رأی پيشين بوده اند. ◽️استاد حوزه علمیه قم گفت: اما در سطح فقه استدلالی، کتاب مستمسک ایشان که اولین شرح استدلالی بر کتاب عروة الوثقی است و تاکنون نیز مورد توجه عموم فقها بوده است. هرچند این کتاب بخش نکاح ندارد و در بخش طهارت می‌توان فتوای ایشان درباره‌ی اهل کتاب را بررسی کرد. در این بخش ذیل عبارات صاحب عروه در اقسام کافر در پاورقی می‌گویند:«درباره‌ی این مطلب اجماع وجود دارد و از کتب سید مرتضی، ابن زهره، ابن ادریس، محقق حلی، علامه حلی و... این اجماع حکایت شده است و حتی ادعای اجماع مسلمین شده است. اما درمیان اهل سنت حکم به طهارت آنان شده است.» 👇👇ادامه گزارش👇👇
◽️ملک‌زاده ادامه داد: به عنوان دلیل دوم به آیه ۲۸ سوره توبه استناد می‌کنند که می‌فرماید:«...إِنَّمَا الْمُشْرِكُونَ نَجَسٌ فَلَا يَقْرَبُوا الْمَسْجِدَ الْحَرَامَ...» ذیل آیه اشکالاتی که به استدلال به این آیه مطرح شده را بیان می‌کنند و چند پاسخ برای هریک از اشکالات ارائه می‌دهند و سپس به عنوان دلیل سوم به سنت استدلال می‌کنند و روایاتی که از نظر خودشان مهمتر بوده را ذکر می‌کنند. بعد از آن، می‌گویند نصوصی که از آن طهارت اهل کتاب برداشت می‌شود را مطرح می‌کند و نوعی تعارض بین این دو دسته روایات ایجاد می‌شود. گام اول جمع دلالی است در این مواقع، اما از این روش استفاده نمی‌کنند بلکه در این دسته روایات خدشه وارد می‌کنند تا روایت دلالت بر نجاست اهل کتاب را برتری بدهند. این موردی خاص است که علما خلاف روش اجتهادی عمل کرده‌اند. ◽️وی گفت: ایشان به یکایک این روایات طهارت خدشه وارد می‌کنند و در انتها سراغ به آیه حل الطعام می‌روند. تمام اینها را که می‌گویند، از مجموع آن، قول به نجاست اهل کتاب تقویت می‌شود و می‌توان گفت قائل به نجاست هستند. هرچند که بازهم انگار که مطلب برای ایشان تمام نشده است و می‌توان نوعی تردید در رأی ایشان دید. از جمله اشاره به اینکه کثرت اختلاطی که با اهل کتاب وجود داشته و به این ترتیب با حکم نجاست، حرج عظیمی برای شیعیان به‌وجود می‌آمده. البته سعی کرده‌اند اینها را با توجیهاتی پاسخ دهند و عبور کنند اما مشخص است که خودشان به یقین نرسیده‌اند. از جمله اینکه در انتهای کلام خود می‌گویند:«اقوا نجاست اهل کتاب است. هرچند روایات فراوانی درباب نکاح دائم و متعه با کتابیه وجود داشته و شهرت داشته و اصحاب طبق آن عمل می‌کردند، جا داشته اصحاب در این باره، نجاست کتابیه، بپرسند یا امام متذکر آن شود که نسبت به آن مراقبت کنند.» گویا بعد از اینکه می‌گویند اقوا نجاست اهل کتاب است، بازهم قانع نمی‌شوند و می‌گویند پس این روایات را چه‌کار کنیم؟ همچنین از مجمع البیان نقل می‌کنند، طعام اهل کتاب پاک است، اگر نیاز به تزکیه نداشته باشد و اختلاف در جایی است که نیاز به تزکیه دارد. ◽️استاد درس خارج حوزه علمیه گفت: در نتیجه باید گفت، ماده‌ی این تغییر رأی از جانب مرحوم آیت‌الله حکیم، در مستمسک دیده می‌شود و خود آقای حکیم نتوانسته به حکم یقینی برسد و به خاطر مطرح کردن این دست سؤالات و بی پاسخ گذاشتن آن، به نوعی زمینه‌ی این تغییر رأی را داشته است. لکن در مقام فتوا، آنگونه فتوا داد است. اما چرا ایشان به لحاظ استدلالی نمی‌تواند به‌طور قطعی قائل به نجاست اهل کتاب باشد؟ به نظر می‌رسد دلیلش نقل اجماع است. لااقل اگر معتقد به وجود شهرت فتوایی به نجاست اهل کتاب باشیم، این امر اجازه نمی‌داده که ایشان راحت به این مسئله وارد شود. ◽️استاد ملک‌زاده افزود: برای تأثیر نقش اجماع بد نیست این نکته را ذکر کنیم که مرحوم آیت‌الله خویی با وجود اینکه برای شهرت وزنی قائل نبودند و در این موضوع در التنقیح تأکید دارند که طهارت اهل کتاب مرتکز ذهنی اصحاب بوده و از این مسئله عبور می‌کردند و مسائل دیگر را مطرح می‌کردند و به‌خاطر پرهیز نداشتن اهل کتاب از نجاسات، عمده مسائل حول این امر بوده است و گفته‌اند نمی‌توانیم به اخبار نجاست فتوا بدهیم، اما با عنایت به وجود شهرت در این زمینه، فتوا به طهارت مشکل‌تر است و به همین دلیل قائل به رعایت احتیاط واجب در این زمینه هستند و البته تا پایان عمر هم رأی خود را تغییر ندادند. ◽️ایشان در انتهای این نشست گفت: بنابراین می‌توان گفت زمینه تبدل رای مرحوم حکیم از پیش وجود داشته و نیازی به استدلال به ادله جدید نداشته اند اما به نوعی احتیاط در فتوا داشتند و بالاخره در اواخر عمر این احتیاط را کنار گذاشتند و با قطعیت فتوا دادند. 💠 موسسه دین و تمدن ➕ @DinVaTamadon
هدایت شده از معاونت آموزش موسسه دین و تمدن
🏴مراسم عزاداری ظهر شهادت امام صادق علیه‌السلام در مرکز علمی-پژوهشی با سخنرانی استاد ارجمند و مرثیه‌سرایی مادحین اهل بیت علیهم‌السلام (ویژه برادران) ▪️ شنبه - ۱۵اردیبهشت ساعت۱۲:۳۰ الی ۱۳:۳۰ ▪️ قم - بلوار شهید صدوقی ک۳۶ - پ۱۵ 💠 موسسه دین و تمدن ➕ @DinVaTamadon
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🏴 مراسم عزاداری ظهر شهادت امام صادق علیه السلام در موسسه دین و تمدن با سخنرانی آیت‌الله محمدی قائنی 💠 موسسه دین و تمدن ➕ @DinVaTamadon