eitaa logo
دروس استاد سید محمود مددی الموسوی
1.1هزار دنبال‌کننده
2 عکس
0 ویدیو
189 فایل
«دروس خارج فقه و اصول حضرت استاد سید محمود مددی موسوی» ارتباط با مدیر کانال: @Yaser_zeyaolhagh شناسه‌ی کانال، در پیام رسان تلگرام: @DoruseOstadMadadi
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📢 ؛ م ۵ 📅 ۱۵ / آذر ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه ۴۸ 📚موضوع جلسه : 1️⃣اگر مدت زایمان طول بکشد فقط خون ریزی نزدیک به خروج آخرین جزء طفل است که دم الولادة صدق می کند و از همان موقع است که عشره شروع می شود؛ بنابراین موضوع ترتب احکام نفاس خونی است همراه با ولادت یا قبیل آن (کمی قبل آن) یا بعد آن خارج شود که مبدأ عشره است 2️⃣نظر سید: اگر طفل سی روز خروج اجزاء بدن او ادامه داشته و مادر در این مدت خون ریزی داشته و بعد از آن پانزده روز دیگر خون ریزی داشته فقط چهل روز احکام نفساء دارد پنج روز آخر بعد اتمام عشره محسوب می شود و احکام مستحاضه خواهد داشت. 3️⃣نظر مختار: در آن سی روز دم الولادة نداشته چون ولادت صدق نمی کند؛ بنابراین در آن مدت احکام مستحاضه را دارد اما کمی نزدیک به خروج آخرین جزء طفل که ولادت صدق می کند و دم الولادة دارد شروع عشره است و تا ده روز احکام نفساء خواهد داشت.
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📢 مقدمه 📅 ۱۵ / آذر ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه ۴۸ 📚موضوع جلسه : 1️⃣موضوع اصل عملی مکلف است و این مکلف دارای پنج شرط است: عاقل، بالغ، قادر باشد؛ این سه شرط در مکلفی که موضوع حکم واقعی است هم وجود دارد؛ شرط چهارم این است که قطع یا اماره بر وجود یا عدم تکلیف فعلی نداشته باشد و شرط پنجم این است که بر اصل عملی حجتی در نزد این مکلف قائم شده باشد و این حکم ظاهری برای او محرز باشد. 2️⃣موضوع حکم واقعی مکلفی است که دارای چهار شرط است: عاقل، بالغ، قادر و ملتفت باشد. 3️⃣مکلف نسبت به تکلیف فعلی یا قاطع بالتفصیل است که اصلی ندارد یا قاطع بالاجمال است و احتیاط برای او ممکن است؛ در این صورت اصل احتیاط دارد و اگر احتیاط برای او نا ممکن است اصاله التخییر دارد؛ اگر مکلف قاطع به تکلیف فعلی نیست یا حالت سابقه ی معلوم دارد که استصحاب خواهد داشت و اگر دارای حالت سابقه معلوم نبود، برائت برای او جاری می شود.
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📢 ؛ م ۶ 📅 ۱۸ / آذر ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه ۴۹ 📚موضوع جلسه : 1️⃣اگر بعد از زایمان قُل اول پنج روز نفاس داشت و سپس قُل دوم را به دنیا آورد و پانزده روز دیگر خون ریزی داشت، فقط پانزده روز از روز اول خون ریزی نفاس است و پنج روز آخر احکام مستحاضه مترتب خواهد شد. 2️⃣اگر بین زایمان قُل اول و خون ریزی آن با خون ریزی حاصل از زایمان قُل دوم مدتی نقاء از خون داشته باشد احکام طاهر در این مدت مترتب است و فرقی نیست که این دوران نقاء ده روز باشد یا کمتر.
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📢 📅 ۱۸ / آذر ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه ۴۹ 📚موضوع جلسه : 1️⃣تنها منبع درک عقل عملی بر قبح یا عدم قبح عقاب بلا بیان، وجدان است و گزاره های عقل عملی دارای خصوصیتی هستند که نمی شود آنها را اثبات یا ابطال نمود؛ به لحاظ وجدان سه موقف در برابر این گزاره ی عقل عملی وجود دارد: قبح، عدم قبح، توقف؛ قول مختار عدم قبح عقاب بلا بیان است وقتی احتمال تکلیف فعلی وجود دارد. 2️⃣بیان در قاعده ی قبح عقاب بلا بیان یا قطع است که شامل قطع تفصیلی و اجمالی می شود یا قطعی است که شامل احتمال تکلیف در شبهات حکمیه ی قبل از فحص و اماره مثبِت تکلیف و اصل شرعی منجِّز تکلیف می شود.
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📢 ؛ م ۷،۹ 📅 ۱۹ / آذر ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه ۵۰ 📚موضوع جلسه : 1️⃣صاحب عادت عددیه بیش از عدد خون ریزی داشته باشد و از ده تجاوز کرد فقط عدد را نفاس قرار می دهد و مابقی را استحاضه قرار می دهد. 2️⃣زنی عادت عددیه ندارد و بیش از ده روز بعد ولادت خون ریزی دارد فقط ده روز را نفاس قرار خواهد داد و مابقی ایام استحاضه است. 3️⃣اگر بعد از نفاس اقل طهر فاصله شد و دوباره خون ریزی داشت و شک داشت که این خون حیض است یا استحاضه باید به امارات حیض رجوع کند که هر کدام از دو مورد وقت و صفت را دارا باشد آن خون محکوم به حیضیت است و الا آن خون محکوم به استحاضه خواهد بود. 4️⃣استظهار در صاحب عادت عددیه مانند باب حیض مستحب است و تنها فایده ی استظهار این است که صاحب عادت عددیه بفهمد که خون ما بعد العدد را نفاس قرار دهد اگر خون ریزی قبل از عشره قطع شود یا استحاضه قرار دهد اگر خون ریزی از عشره تجاوز کرد؛ در مدت استظهار همان تروک حائض را ترک می کند و اگر بعد استظهار کشف خلاف شد باید نماز و روزه را قضا کند.
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📢 مسلک برائت عقلیه 📅 ۱۹ / آذر ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه ۵۰ 📚موضوع جلسه : 1️⃣دو اشکال بر قاعده برائت عقلیه وارد است: اولا باید در شبهات حکمیه قبل از فحص برائت عقلیه را جاری بدانند در حالی جاری نمی کنند و مسلم است که حکم عقل تخصیص بردار نیست و ثانیا این قاعده با قاعده ی اشتغال که به آن قائلند قابل جمع نیست. 2️⃣در نظر عقل تفاوتی بین شک در حدوث و بقاء وجود ندارد؛ حدوث عبارتست از وجود بعد العدم و بقاء عبارتست از وجود بعد الوجود؛ در هر دو بر اساس قاعده قبح عقاب بلا بیان باید بیان باشد تا قاعده جاری نشود 3️⃣بیان در قاعده ی برائت عقلیه بنا بر پذیرش آن یا قطع است که شامل قطع تفصیلی و اجمالی می شود یا حجت شرعی است که شامل اماره ی مثبت تکلیف و اصل منجِّز شرعی می گردد. 🆔https://eitaa.com/DorusOstadMadadi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📢 ؛ م ۸، ۱۰ 📅 ۲۰ / آذر ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه ۵۱ 📚موضوع جلسه : 1️⃣استظهار به معنای عرفی یعنی فحص از وجود خون در باطن رحم به استدخال قطنه نه در باب حیض واجب بود نه در باب نفاس؛ زیرا روایتی که در باب حیض درباره ی آن وارد شده بود دلالة تمام نبود. 2️⃣استظهار و فحص به ادخال قطنه اگر وجوب طریقی داشته باشد کارش از کار انداختن استصحاب بقاء دم در مسئله است اما واجب نیست و زن منقطع الدم در ظاهر مختار است که احتیاط کند بین تروک حائض و وظایف طاهر یا استصحاب بقاء دم کند یا فحص کند تا معلوم شود که منقطع الدم در باطن است که طاهر باشد یا نیست. 3️⃣قاعده ی مشابهت بین احکام نفساء و حائض تمام نیست و لذا در هر حکمی باید به ادله ی آن و تجمیع قرائن روی آورد تا معلوم شود آن حکم خاص از حیض به نفاس سرایت دارد یا ندارد. 4️⃣درست است که اجماع منقول معتبر نیست اما گاهی نقل اجماع از بزرگان متعدد در مسئله ای که یک نفر مخالف یا متوقف ندارد برای انسان اطمینان نوعی به حکم مذکور حاصل می شود؛ مانند شرطیت غسل نفاس در صحت نماز که نقل اجماع در آن متعدد است: از مرحوم محقق گرفته تا ابن ادریس و علامه و مرحوم حکیم در مستمسک.
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📢 مسلک حق الطاعه 📅 ۲۰ / آذر ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه ۵۱ 📚موضوع جلسه : 1️⃣شهید صدر در نظریه حق الطاعه قائل است که مولای حقیقی که حق تعالی است نسبت به تکالیف محتمله ای که بیانی بر آنها اقامه نشده است حق الطاعه دارد پس مخالفت کننده بر چنین تکالیفی مستحق عقوبت است؛ حق الطاعه حق تعالی در نظر ایشان امری واقعی است که قبح و عدم قبح عقوبت بر مخالفت کننده از آن ناشی می شود. 2️⃣تمام نزاع مسلک حق الطاعه با مسلک برائت عقلیه در یک جمله است: آیا عقوبت مولا نسبت به مخالفت با تکالیف محتمله ای که بیانی بر آنها اقامه نشده است قبیح است یا قبیح نیست؟ شهید صدر معتقد که قبیح نیست و لذا احتمال را منجز ذاتی شمرده است معلَّق بر عدم ترخیص شارع اما قائلین به برائت عقلیه این عقوبت را قبیح می دانند عقلا. 3️⃣شهید صدر حق را بر دو قسم اعتباری و واقعی تقسیم کردند و حق الطاعه ی حق تعالی را در زمره حق واقعی دانستند که تنها مصداق آن است و سایر حقوق را اعتباری می دانند در حالی که حق واقعی به معنایی که ایشان قائلند وجود ندارد؛ حق یا اعتباری است یا انتزاعی و حق الطاعه ی خداوند یا سایر موالی از قسم حق انتزاعی است
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📢 ؛ م ۱۰ 📅 ۲۱ / آذر ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه ۵۲ 📚موضوع جلسه : 1️⃣احکام وارده برای حائض برای نفساء هم جاریست یا به دلیل قاعده مشابهت بنا بر پذیرش آن یا الغاء خصوصیت از حائض؛ این اجکام شامل وجوب غسل و وجوب قضاء روزه و حرمت مکث و دخول در مساجد و حرمت مباشرت و حرمت قرائت آیات سجده واجب دار و حرمت مسّ خط قرآن و اسم الله است؛ همچنین کراهت خضاب و کراهت مباشرت بعد از انقطاع دم و قبل غسل و کراهت قرائت قرآن از جمله ی این احکام است. 2️⃣علماء در جمع روایاتی مجوز یک فعل و روایات دیگر که آن فعل را نهی کرده باشد، روایات ناهیه را حمل بر کراهت می کنند؛ مانند روایت وارد درباره خضاب کردن حائض یا قرائت قرآن حائض
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📢 مسلک احتیاط عقلی 📅 ۲۱ / آذر ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه ۵۲ 📚موضوع جلسه : 1️⃣عمده ی اشکال به مسلک حق الطاعه این است که قبح و عدم قبح عقوبت مولا نسبت به تکالیف محتمله موقوف به حق الطاعه داشتن یا نداشتن مولا در آن تکالیف نیست بلکه موقوف وجوب اطاعت داشتن یا نداشتن مولا در آن تکالیف است. 2️⃣موضوع وجوب احتیاط احتمال التکلیف است اما موضوع وجوب اطاعت، التکلیف المحتمَل است که وجود تکلیف در واقع در آن مفروض است. 3️⃣فقهاء معتقدند که اطاعت الهی از باب وجوب دفع ضرر محتمل (ضرر اخروی) عقلا واجبست و متکلمین معتقدند که اطاعت الهی از باب شکر منعِم واجبست.
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📢 📅 ۲۲ / آذر ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه ۵۳ 📚موضوع جلسه : 1️⃣نظر صحیح این است که هیچ غسلی مغنی از وضو برای نماز نیست مگر غسل جنابت 2️⃣بر وجوب شرطی غسل مس میت روایات عدیده ای وارد شده است. 3️⃣استفاده وجوب از عبارات روایات معصومین با کمک قرائن است و بحث ظهور صیغه ی امر در وجوب در خطابات تشریعی مطرح است نه در خطابات صادر از امامان که خطابات تبلیغی هستند. 4️⃣مرده ای که مسّ آن غسل واجب دارد اولا باید انسان باشد و ثانیا بدن او سرد شده باشد و ثالثا هنوز غسل داده شده نباشد