eitaa logo
دروس استاد سید محمود مددی الموسوی
1.2هزار دنبال‌کننده
2 عکس
0 ویدیو
189 فایل
«دروس خارج فقه و اصول حضرت استاد سید محمود مددی موسوی» ارتباط با مدیر کانال: @Yaser_zeyaolhagh شناسه‌ی کانال، در پیام رسان تلگرام: @DoruseOstadMadadi
مشاهده در ایتا
دانلود
240605_002.mp3
7.75M
📢 و السادس 📅 ۱۶/ خرداد ماه/ ۱۴۰۳ 💠جلسه ۱۳۰ 📚موضوع جلسه : 1️⃣اگر دو علم اجمالی در یک یا بعض اطراف مشترک بودند و علم اجمالی و معلوم بالاجمال دومی متاخر بودند پس علم اجمالی دومی در کار نیست یعنی علم اجمالی به تکلیف زائدی تولید نمی شود و لذا اصل مؤمن در اناء مختص در علم دوم بدون معارض جاری می شود. 2️⃣شمول و اطلاق یک دلیل نسبت به یک مورد همیشه تابع عرف است و این عرف است که می گوید اگر علم اجمالی به وجود نجاست در اناء ازرق یا ابیض در کار بود و سپس علم به وجود نجاست در اناء ازرق یا اسود آمد پس شمول دلیل قاعده طهارت نسبت به اناء اسود بدون معارض است. 3️⃣اگر علم اجمالی به نجاست این آب یا نجاست این گلاب در کار بود پس نمی توان اصل مؤمن را در اناء حاوی آب به لحاظ اثر وضعی مختص که جواز وضوء است جاری نمود؛ زیرا تفکیک دو اثر به لحاظ جریان اصل غیر عرفی است و وقتی عرف بین جریان دو اصل مؤمن در طرفین مناقضه می بیند فرقی برای او ندارد که یک طرف دارای دو اثر مختص و مشترک است و طرف دیگر فقط دارای اثر مشترک است. 🆔https://eitaa.com/DorusOstadMadadi
240608_002.mp3
8.89M
📢 📅 ۱۹/ خرداد ماه/ ۱۴۰۳ 💠جلسه ۱۳۱ 📚موضوع جلسه : 1️⃣وقتی علم اجمالی به تکلیف الزامی ظاهری (وجوب احتیاط) تعلق می گیرد اگر مؤدای آن اماره باشد پس این علم اجمالی حجت است و فرقی ندارد که اجمال در ناحیه علم باشد یا در ناحیه خود اماره و حجت باشد مانند وقتی که بینه قائم شده است بر نجاست یک اناء اما آن اناء برای مکلف در بین چند طرف مشتبه می شود یا بینه ابتدائا بر نجاست احد الانائین قائم می شود. 2️⃣اگر علم اجمالی به وجوب احتیاط در احد الاطراف مؤدّای اصل استصحاب باشد پس اگر اجمال از ناحیه علم باشد دیر علم اجمالی منجِّز نخواهد بود مانند وقتی که احد الاطراف مستصحب النجاسة بوده است اما برای مکلف در بین اطراف مشتبه شده باشد. 3️⃣اگر علم اجمالی به وجوب احتیاط در احد الاطراف مؤدّای از اصل استصحاب باشد و اجمال از ناحیه خود استصحاب باشد پس علم اجمالی منجِّز است مانند وقتی که مستصحب النجاسة، احد الاطراف است یعنی مکلف یقین دارد که یکی از اطراف نجاست داشته است و الان نجاست آن مشکوک است. 4️⃣علم اجمالی در تدریجیات بنا بر نظر مشهور منجِّز است مانند این که می داند یا روزه امروز بر او واجب است یا روزه فردا بر او واجب می شود؛ تکلیف وجوب صوم فردا بر مکلف فعلی است اما بالفعل نیست و همین که در ظرف خودش بالفعل می شود کافی است که گفته شود علم اجمالی به تکلیف فعلی تعلق گرفته است. 🆔https://eitaa.com/DorusOstadMadadi
240609_002.mp3
6.94M
📢 📅 ۲۰/ خرداد ماه/ ۱۴۰۳ 💠جلسه ۱۳۲ 📚موضوع جلسه : 1️⃣علم اجمالی در تدریجیات منجِّز است و دو اشکال وارد شده بر تنجز این علم وارد نیست بنابراین اگر شک کند که یا روزه امروز بر او واجب است یا روزه فردا بر او واجب خواهد شد باید هر دو روز روزه بگیرد. 2️⃣موضوع برائت احتمال تکلیف فعلی است نه بالفعل بنابراین همین امروز هم اصل برائت نسبت به احتمال وجوب روزه امروز وجود دارد و هم اصل برائت نسبت به احتمال وجوب روزه فردا وجود دارد و این دو اصل تعارض و تساقط می کنند. 3️⃣اگر اضطرار به یک طرف معین از اطراف علم اجمالی باشد پس در صورتی علم اجمالی نسبت به طرف غیر مضطر الیه منجِّز خواهد بود که علم اجمالی مقدم بر اضطرار باشد اما اگر اضطرار به فرد معین ابتدائا رخ دهد و بعد علم اجمالی بیاید هر چند سبب التکلیف قبل از اضطرار باشد باز علم اجمالی منجِّز طرفی که مضطر الیه نیست نخواهد بود. 🆔https://eitaa.com/DorusOstadMadadi
240610_002.mp3
7.48M
📢 📅 ۲۱/ خرداد ماه/ ۱۴۰۳ 💠جلسه ۱۳۳ 📚موضوع جلسه : 1️⃣اگر مکلف به فرد مردد از اطراف علم اجمالی مضطر شد پس ارتکاب آن بر او جواز عقلی واقعی دارد یعنی چه نجس باشد و چه پاک باشد در ارتکاب آن مستحق عقوبت نیست؛ در این جا با نظر مرحوم شیخ و خویی اختلاف وجود دارد زیرا قائلند که اگر فرد مردد مضطر الیه نجس باشد پس مرتکب حرام غیر منجَّز شده است. 2️⃣قبل از ارتکاب اناء مرددی که واقعا نجس است و مضطر الیه است حرمت فعلی موجود است اما بعد از شرب عرفا و عقلا به آن اناء اضطرار دارد و اضطرار رافع حرمت فعلیه است. 3️⃣اگر مکلف بعد ارتکاب فرد مردد مضطر الیه، دومی را نیز شرب کند پس مستحق عقوبت است؛ زیرا یا نجس را شرب کرده است که معصیت است یا پاک را شرب کرده است که متجری خواهد بود و هر دوی آنها مستحق عقوبتند بر خلاف نظر آخوند که ارتکاب فرد غیر مضطر الیه را جائز می دانند. 🆔https://eitaa.com/DorusOstadMadadi
240611_002.mp3
7.48M
📢 📅 ۲۲/ خرداد ماه/ ۱۴۰۳ 💠جلسه ۱۳۴ 📚موضوع جلسه : 1️⃣جواز شرب احدهما وقتی اضطرار به «احد لا علی التعیین » باشد جواز واقعی عقلی است که عدم الزام شارع نسبت به هر طرف از اطراف علم اجمالی انتزاع می شود. 2️⃣اگر بعضی از اطراف علم اجمالی از محل ابتلاء خارج شدند پس علم اجمالی نسبت به فرد داخل در محل ابتلاء منجِّز نیست و اصل مؤمن در آن بدون معارض جاری می شود. 3️⃣شارع مقدس نسبت به فرد داخل و فرد خارج از محل ابتلاء دو تا ترخیص دارد و هر دوی اینها جاری هستند و تعارض و تساقطی در کار نیست زیرا عرف بین جریان این دو ترخیص با تکلیف معلوم بالاجمال مناقضه ای نمی بیند زیرا ارتکاب فرد خارج از محل ابتلاء عادتا محال است. 4️⃣فرد خارج از محل ابتلاء دارای دو صورت است: گاهی مقدمات صعبه و مشقت زا برای دسترسی به آن لازم است که عادتا دسترسی به آن محال است و گاهی با وجود دسترسی به آن ارتکاب به آن به جهت منافرت با طبع انسانی عادتا محال است. 🆔https://eitaa.com/DorusOstadMadadi
240612_002.mp3
7.83M
📢 📅 ۲۳/ خرداد ماه/ ۱۴۰۳ 💠جلسه ۱۳۵ 📚موضوع جلسه : 1️⃣وقتی شکّ در دخول یا خروج یک طرف در محل ابتلاء می شود پس اگر شبهه معنائیه بود اصل مؤمِّن در طرف مشکوک و در طرف داخل جاری می شود و عرف مناقضه ای نمی بیند و اگر شبهه مفهومیه یا موضوعیه باشد اطلاقی در ادله اصول مرخصه نیست و باید سراغ اصل عقلی رفت که در نظر مختار عبارتست از احتیاط عقلی پس باید از اناء مشکوک و اناء داخل در محل ابتلاء احتراز کرد. 2️⃣مشهور قائلند که در ملاقی بعض اطراف علم اجمالی اصل مؤمن بدون معارض جاری است و علم اجمالی نسبت به آن منجِّز نیست اما شهید صدر فرموده اند که علم اجمالی نسبت به ملاقی بعض اطراف منجِّز است؛ بنابراین نسبت به آبی که درون یکی از دو اناء ریخته شده است و قبلا علم اجمالی به نجاست آنها وجود داشت اختلاف است که آیا این آب را می توان شرب کرد یا با آن وضو گرفت؟ 3️⃣در بحث ملاقی بعض الاطراف همیشه علم اجمالی دومی متولد می شود که با علم اجمالی اول طرف مشترک دارد و بحث در این است که آیا تکلیف نسبت به ملاقی بعض اطراف منجَّز است و اگر منجَّز است منجِّز آن چیست؟ 🆔https://eitaa.com/DorusOstadMadadi
240615_002.mp3
8.55M
📢 📅 ۲۶/ خرداد ماه/ ۱۴۰۳ 💠جلسه ۱۳۶ 📚موضوع جلسه : 1️⃣علم اجمالی اول از نظر مشهور منجِّز تکلیف در ملاقی بعض الاطراف نیست اما شهید صدر همین علم اجمالی به نجاسة احدهما را منجّز تکلیف می داند نسبت به بطلان نماز با آبی که درون اناء ابیض ریخته شده است (ایشان قائلند که علم اجمالی اول نسبت به حکم وضعی در ملاقی منجِّز است نه حکم تکلیفی آن) 2️⃣صحت و بطلان از احکام انتزاعیه است که اموری واقعی هستند و امور واقعی ازلی و ابدی هستند و زمان بردار نیستند؛ بنابراین بطلان نماز با مایع متنجس متوقف بر وجود ملاقات بین آب و نجاست در عالم خارج نیست بلکه این بطلان ازلی و ابدی است. 3️⃣فعلیت احکام وضعیه مانند فعلیت احکام تکلیفیه دائر مدار وجود موضوع در خارج است اما احکام انتزاعیه ازلی و ابدی هستند. 4️⃣علم اجمالی مصطلح وقتی است که پای تکلیف فعلی در میان باشد و این که علم وجود دارد به نجاست احد الانائین، علم اجمالی مصطلح نیست زیرا تکلیفی در کار نیست بلکه علم اجمالی به حرمت شرب احد الانائین است که علم اجمالی مصطلح است. 🆔https://eitaa.com/DorusOstadMadadi
240616_002.mp3
6.37M
📢 📅 ۲۷/ خرداد ماه/ ۱۴۰۳ 💠جلسه ۱۳۷ 📚موضوع جلسه : 1️⃣در نظر شهید صدر علم اجمالی اول در بحث ملاقی بعض الاطراف نسبت به احکام وضعیه منجِّز است و علم اجمالی دوم مطلقا منجِّز است لذا نمی توان ملاقی بعض الاطراف را مرتکب شد چه نسبت به احکام تکلیفیه و چه نسبت به احکام وضعیه. 2️⃣نظر صحیح این است که علم اجمالی اول منجِّز نیست نسبت به تکلیف در ملاقی بعض الاطراف و اما علم اجمالی دوم هم در صورتی که متاخر از علم اجمالی اول باشد منجز نیست. 🆔https://eitaa.com/DorusOstadMadadi
📣قابل توجه طلاب محترم دروس خارج فقه و اصول حضرت استاد تا شروع سال تحصیلی جدید تعطیل است شروع درس خارج اصول در سال تحصیلی آینده ان شاء الله از ابتدای « دوران امر بین اقل و اکثر» خواهد بود 🆔https://eitaa.com/DorusOstadMadadi
📣قابل توجه طلاب محترم دروس خارج فقه و اصول حضرت استاد ان شاالله از روز یکشنبه ۱۴۰۳/۶/۲۵ مصادف با یازدهم ربیع الاول از ساعت هفت صبح در موسسه صاحب الامر آغاز خواهد شد 🆔https://eitaa.com/DorusOstadMadadi
240915_001.mp3
6.56M
📢 📢 📅 ۲۵/ شهریور ماه/ ۱۴۰۳ 💠جلسه ۱ فصل: فی موارد سقوط غسل المیّت الأول: الشهید ومن قتل فی حفظ بیضة الإسلام
240915_002.mp3
4.98M
📢 📅 ۲۵/ شهریور ماه/ ۱۴۰۳ 💠جلسه ۱ 📚موضوع جلسه : مورد دوم: دوران امر بین اقل و اکثر فرق بین متباینین و اقل و اکثر اقسام اقل و اکثر فرق بین ارتباطی و استقلالی تقریر محل نزاع اقسام اقل و اکثر ارتباطی الاول: الاقل و الاکثر بحسب الاجزاء 🆔https://eitaa.com/DorusOstadMadadi
240916_001.mp3
8.25M
📢 📅 ۲۶ / شهریور ماه/ ۱۴۰۳ 💠جلسه ۲ فصل: فی موارد سقوط غسل المیّت الأول: الشهید ومن قتل فی حفظ بیضة الإسلام
240916_002.mp3
6.29M
📢 📅 ۲۶ / شهریور ماه/ ۱۴۰۳ 💠جلسه ۲ 📚موضوع جلسه : بررسی جریان برائت شرعیه اشکالات وارد بر جریان برائت شرعیه اشکال اول: مانعیت علم اجمالی جواب از این اشکال جواب اول: انحلال حقیقی علم اجمالی اشکال استاد دام ظله به جواب اول احتمال اول: احتمال دوم: جواب دوم: انحلال حکمی اشکال دوم: مانعیت علم تفصیلی دو پاسخ از این اشکال پاسخ اول: عدم وجود علم تفصیلی پاسخ دوم: امکان ترخیص در موارد علم تفصیلی 🆔https://eitaa.com/DorusOstadMadadi
240917_001.mp3
5.96M
📢 📢 📅 ۲۷ / شهریور ماه/ ۱۴۰۳ 💠جلسه ۳ فصل: فی موارد سقوط غسل المیّت الأول: الشهید ومن قتل فی حفظ بیضة الإسلام
240917_002.mp3
8.61M
📢 📅 ۲۷ / شهریور ماه/ ۱۴۰۳ 💠جلسه ۳ 📚موضوع جلسه : الأمر الاول: کلام مرحوم آخوند نسبت به فعلیت و امتثال و تنجز بررسی فرمایش ایشان الامر الثاني: بررسی عدم جریان برائت عقلیه وجه اول: لزوم تحصیل اغراض مولی اشکالات این وجه اشکال اول: عدم لزوم تحصیل اغراض مولی مطلقا اشکال دوم: لزوم تحصیل غرض واصل عدم وصول غرض مختار سیدنا الاستاذ دام ظله وجه دوم: تنجز اکثر بعلم اجمالی 🆔https://eitaa.com/DorusOstadMadadi
240918_001.mp3
6.69M
📢 📢 📅 ۲۸ / شهریور ماه/ ۱۴۰۳ 💠جلسه ۴ فصل: فی موارد سقوط غسل المیّت ما یعتبر فی غسل وتکفین المرجوم والمقتص منه
240918_002.mp3
6.08M
📢 📅 ۲۸ / شهریور ماه/ ۱۴۰۳ 💠جلسه ۴ 📚موضوع جلسه : بررسی وجه دوم مقدمه: فرق جریان برائتین در شبهتین فرق بین برائتین در شبهات بدویه فرق بین برائتین در شبهات مقرون به علم اجمالی سرّ این فرق تطبیق مقدمه بر ما نحن فیه بررسی نظریه ی مشهور و مرحوم آخوند نقد نظریه ی مشهور نقد نظریه ی مرحوم آخوند بررسی بیان بودن علم اجمالی