eitaa logo
رضا رمضان نرگسی
670 دنبال‌کننده
120 عکس
56 ویدیو
6 فایل
کانال شخصی دکتر حجة الاسلام رضا رمضان نرگسی کارشناس ارشد جامعه شناسي ، دکتراي علوم سياسي گرايش مسائل ايران، عضو هيئت علمي موسسه اموزشي و پژوهشي امام خميني متخصص در حوزه تاریخ معاصر ایران و انقلاب اسلامی ارتباط با ادمین کانال: @defender23
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 دو جلوۀ در آموزه‌های عزاداری عصر 🔻از یک طرف مشاهده می‌کنیم که زنان ایران در عصر قاجار شدیداً نامحرم گریز و خانه نشین هستند. به طوری که اگر مجبور به خارج شدن از منزل باشند، باید طوری بیرون بیایند که حتی صورت و انگشتان دست و پای آنها را کسی نبیند. در عین حال وقتی خبر تبعید در تهران پخش می‌شود، سراسیمه به خیابان‌ها ریخته و شروع به سر و صدا می‌کنند. ❗️این دسته از زنان با آنکه قریب به اتفاق‌شان از نعمت سواد بی‌بهره بودند اما در عمل، همان کاری را کردند که زنان در سال‌های 1357 و سال‌های بعد در پیروزی و حفظ انجام دادند. 📌قسمتی از مقالۀ «تأثیر مجالس امام حسین بر زنان دوره » 🖋به قلم برای مطالعۀ متن کامل اینجا را لمس کنید. @DrRamazan
۱۳ تیر ۱۴۰۲
رضا رمضان نرگسی
🔰 دو جلوۀ #زنان در آموزه‌های عزاداری عصر #قاجار 🔻از یک طرف مشاهده می‌کنیم که زنان ایران در عصر قاجا
: ⁉️ اگر این فرض درست باشد، پس چرا در سایر مناطق شیعه نشین مثل و ما چنین قیام‌هایی را از زنان سراغ نداریم و چرا حتی در ایران از زمان تا زمان چنین امری اتفاق نیافتاده است؟ 📌قسمت‌هایی از مقالۀ «تأثیر مجالس عزاداری امام حسین بر زنان دورۀ قاجاریه» 👇🏻 پاسخ در پست بعد @DrRamazan
۱۳ تیر ۱۴۰۲
رضا رمضان نرگسی
#پرسش: ⁉️ اگر این فرض درست باشد، پس چرا در سایر مناطق شیعه نشین مثل #عراق و #لبنان ما چنین قیام‌های
♨️ صرف شیعه بودن چنین خاصیتی ندارد. چرا که تنها به اسم شیعه بودن، و آشنا نبودن با تعالیم اجتماعی شیعه و تنها انجام وظایف فردی مثل نماز، وضو و غسل چنین تأثیراتی از خود بر جای نمی‌گذارد. ❗️ادعا این نبود که صرف شیعه شدن چنین اثری داشته است. بلکه گفته شده که به دنبال رواج روضه خوانی و به تبع آن، بسط تعالیم اجتماعی تشیع، زنان از چنین بلوغ فکری برخوردار شدند. 📎 با رجوع به کتاب‌های منبری موجود مشاهده می‌شود که اکثرا بلکه قریب به اتفاق کتاب‌های منبری قبل از قاجار، به امور فردی و عبادی مؤمنین می‌پردازد و کتاب‌های بعد از قاجار، مسائل اجتماعی را هم متذکر شدند. ⁉️اما اینکه چرا چنین اموری، از شیعیان سایر بلاد شیعه نشین سر نزده باید گفت: 🔸 اولاً؛ در کشوهای غیر از ایران، موضوع وعظ و روضه‌خوانی از رواجی مثل ایران برخوردار نبود. 🔸 ثانیاً؛ همواره اکثریت یا حاکمیت سایر کشورها با غیر شیعیان بوده، لذا مبلغین شیعه از آزادی عمل برخوردار نبودند. 🖋 با اندکی تلخیص @DrRamazan
۱۳ تیر ۱۴۰۲
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۱۳ تیر ۱۴۰۲
♨️ مشارکت سیاسی زنان 🔰 از شواهد بی‌شمار تاریخی چنین بر می‌آید که مسئلۀ مشارکت زنان ایرانی، ریشه در فرهنگ دینی دارد و ربطی به در اروپا ندارد؛ زیرا نهضت زنان در اروپا شاخصه‌ها و نمودهایی دارد که در بین زنان ایرانی پیش از آن شاخصه‌ها وجود نداشتند. 📌 بخشی از مقالۀ «تحلیلی از مشارکت سیاسی زنان ایرانی در تاریخ معاصر» 🖋 نوشتۀ استاد 📎برای مطالعۀ متن کامل اینجا را لمس کنید. @DrRamazan
۱۴ تیر ۱۴۰۲
🔰 بومرنگ استعمار 🔻به بهانۀ اعتراضات و درگیری‌های اخیر 🖋 ♨️ كشورهاي استعمارگر براي ادامه استعمار خود نياز به خود فروخته‌هايي از كشورهاي مستعمره خود داشتند. لذا افرادي را آوردند به كشورهاي خود و انها را مطابق ميل خود تربيت كردند و به انها تابعيت دادند. ❌ اما از آنجايي كه و تجاوزگري به كشورهايي كه فكر مي‌كردند به لحاظ ذاتي و نژادي از آن‌ها پست ترند، جزء فرهنگ كشورهاي اروپايي است، لذا همواره به این گروه به عنوان شهروندان درجه 2 نگاه مي‌شد. 🔶 اوايل كار برای كساني كه از كشورهاي مستعمره به امده بودند، "شهروند درجه 2 بودن" یک مسئلهٔ پذيرفته شده بود؛ زیرا بر اساس آموزش‌هايي كه ديده بودند خود را به لحاظ نژادي پست‌تر از اروپايي‌ها مي‌ديدند. ❗️خصوصا كه مي‌ديدند كشورهاي غير اروپايي عقب مانده‌اند و خيال مي‌كردند كه بايد چنين باشد!! ⁉️ نکته اینجاست که نسل دوم و سوم این افراد، از طرفي در كشورهاي اروپايي به دنيا آمده و داراي شناسنامه اروپايي بودند، و از طرفي با مشاهده پيشرفت‌هاي كشوري چون و شنيدن آوازه استكبار ستيزي ظرفیت خوبي براي به چالش كشيدن كشورهاي اروپايي استعمارگر را پیدا کردند. ✅ لذا با كمي سرمايه گذاري روي اينها مي‌توان از اين نسل در برپایی شورش و آشوب در كشورهاي اروپايي به راحتي استفاده كرد. 📌 اين را براي گفتم تا كشورهاي اروپايي بدانند وقتي در كاج شيشه اي نشسته اند سنگ پراكني نكنند @DrRamazan
۲۰ تیر ۱۴۰۲
🔰 زنی که وصیت کرد: در تشییع جنازه‌ام حتی یک زن با شرکت نکند! ♨️ تبلیغ فعالیت‌های یک زن مخالف حجاب از خانواده در 🔴 قسمت اول 🖋 روزنامه اعتماد در مقاله‌ای با عنوان "زنی که می خواست باشد" در 16 آبان 1401 به ترویج زنی بهایی مخالف حجاب منتشر کرد. 🔷 در این مقاله، ضمن تصریح بر اینکه "بعضي از اين زنان جوان‌تر در اين انجمن‌ها بعدها فمينيست‌هاي برجسته در سال‌هاي 1338 ق (1920 میلادی) و 1349 ق (1930 میلادی) شدند و دبير انجمن زنان وطن‌‌خواه يكي از آنها بود"، به سوابق وی در عضویت انجمن مخفی آزادي زنان که در باغی متعلق به فردی غیرایرانی و با حضور مبلغ مسیحی برگزار می‌شد پرداخته است. 🔻نویسنده مقاله تاکید کرده است: "اين مطلب به احتمال بسيار زياد آخرين متن درباره اين زن كنشگر و اثرگذار نيست و در آينده‌اي نزديك، «اعتماد» مطلب ديگري با نگاه تاريخي از منظري متفاوت در اين باره منتشر خواهد كرد." @DrRamazan
۲۰ تیر ۱۴۰۲
رضا رمضان نرگسی
🔰 زنی که وصیت کرد: در تشییع جنازه‌ام حتی یک زن با #حجاب شرکت نکند! ♨️ تبلیغ فعالیت‌های یک زن مخالف
🔴 قسمت دوم 🖋 صرفنظر از خوشحالی زاید الوصف نویسنده از شخصیت پردازی این زن وابسته به یک خانواده بهایی، و نیز ذکر خدمات و اقدامات متهوّرانه و خلاف آداب و رسوم مذهبی در این مقاله ⁉️ باید دید تاریخ حقیقت را چگونه روایت می کند؟ 🔶 صدیقه دولت آبادی از خانواده معروف دولت‌آبادی‌ها و از عناصر مهم ، طرفدار زنان، یکی از حامیان و از فعالان سیاسی دوره بوده است. ❌ علیرغم اینکه گفته می‌شود پدر وی فردی روحانی و ملبس به لباس بوده، اما به اعتراف محمود دولت آبادی در کتابش، "دولت‌آبادی‌ها با آن‌که ملبس به لباس روحانی بودند، «بابی یا بهائی» بودند؛ و اساساً اعتقادی به دین تشیع نداشته و این لباس را بنا به مصالحی پوشیده بودند." (حیات یحیی، ج4، ص401.) 🔷 صدیقه دولت‌آبادی با تکیه بر ثروت خانوادگی توانست در سال ۱۲۹۷ش انجمنی به نام «شرکت خواتین اصفهان» ایجاد کند. برخی مورخین معتقدند که او برای زمینه سازی بی‌حجابی در بین زنان، شرکت «خواتین اصفهان» و دو سال بعد شرکت «آزمایش بانوان» را تشکیل داد. (مشاهیر زنان ایرانی و پارسی گوی از آغاز تا مشروطه، ص142) @DrRamazan
۲۰ تیر ۱۴۰۲
رضا رمضان نرگسی
🔰 زنی که وصیت کرد: در تشییع جنازه‌ام حتی یک زن با #حجاب شرکت نکند! ♨️ تبلیغ فعالیت‌های یک زن مخالف
📌 مطالعه بیشتر؛ رمضان نرگسی، رضا، زنان در تاریخ سیاسی – اجتماعی ایران، تهران، موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران، چاپ اول، 1395، فصل پنچم، ص75 – 99.
۲۰ تیر ۱۴۰۲
عملكرد رضا شاه رضا شاه انقدر عملكردش بد بود كه وقتي متفقين وارد ايران شدند مردان خودش نيز از او بيزاري ميجستند بطوري كه اشرف در خاطراتش مينويسد كه حتي يك نفر از دولتمردان پيدا نشد كه در نزد انگليسي ها شفاعت پدرم را بكند عين مطلب اشرف به همراه جلد كتابي كه از ان نقل شده ذيلا خدمت دوستان ارائه ميشود
۲۵ تیر ۱۴۰۲
۲۵ تیر ۱۴۰۲