اين كتاب اولين كتابي است كه از دكتر چاپ شده البته ان موقع ايشان تازه فوق ليسانسش را گرفته بود و اين كار پژوهشي را براي صدا و سيماي قم انجام داد
اين كتاب در سال 1383 توسط مركز پژوهشهاي اسلامي صدا و سيماي قم چاپ شده است
در اين كار نشان داده شده كه در فضاي باز سياسي اصلاحات به اسم ازادي چقدر از زنان ايران سوء استفاده شده و انها را به عنوان تورهايي به كشورهاي همسايه برده و انجا اسير چه بدبختي هايي ميشوند
در اين كتاب مهمترين علل قاچاق زنان ايراني به كشورهاي حاشيه خليج فارس 1. غربزدگي، 2. خودكم بيني، 3. انحرافهاي اخلاقي، 4. فرار از مشكلات خانوادگي ، 5. توقعات فزاينده و احساس محروميت نسبي و در نهايت وجود تقاضا در كشورهاي همسايه ذكر شده است
و مهمترين پيامد اين وضعيت : 1. تنزل شخصيت زن يا بردگي مدرن، 2. تشديد مشكلات خانوادگي انها، 3. ايجاد مشكلات اجتماعي براي اين دسته از زنان برشمرده شده است
در نهايت به راهكارهاي حل مشكل پرداخته شده است
اين كتاب در 118 صفحه رقعي چاپ شده است.
@DrRamazan
اين كتاب به مناسبت سال انسجام اجتماعي به سفارش مركز پژوهشهاي صدا و سيماي قم نوشته شد و در سال 1386 در 1200 نسخه توسط مركز پژوهشهاي صدا و سيماي قم چاپ شد
در اين كتاب در فصل دوم به نقش عوامل: دين ، ارزشهاي اجتماعي، فرهنگ مادر ، احساسات ملي ، و پيوندهاي قومي و نژادي در انسجام اجتماعي پرداخته شده
در فصل سوم : به عوامل وفاق اجتماعي در اسلام پرداخته
در فصل چهارم وضعيت تاريخي وفاق اجتماعي در ايران از 500 سال گذشته تا كنون (سال 1385) به لحاظ انسجام اجتماعي مورد بررسي گرفته است كه دراين ميان محبت اهل بيت مهمترين عامل وفاق اجتماعي در ايران ا ز 500 سال گذشته تاكنون دانسته شده است.
@DrRamazan
سومين كتاب دكتر رضا رمضان نرگسي كه در سال 1389 توسط انتشارات موسسه اموزشي و پژوهشي امام خميني ره در 1000 نسخه در 454 صفحه به چاپ اول رسيد و در سال 1393 تجديد چاپ شد
اين كتاب حاوي سه بخش است بخش اول به كليات و مباحث نظري اختصاص دارد و بخش دوم حاوي چهار فصل است كه در فصل اول به نويسنده به زمينه هاي جمعيتي انقلاب مشروطه پرداخته و در فصل دوم به زمينه هاي اقتصادي انقلاب مشروطه و در فصل سوم به زمينه هاي سياسي و در فصل چهارم به زمينه هاي فرهنگي اجتماعي انقلاب مشروطه پرداخته است
@DrRamazan
رضا رمضان نرگسی
سومين كتاب دكتر رضا رمضان نرگسي كه در سال 1389 توسط انتشارات موسسه اموزشي و پژوهشي امام خميني ره در
بخش سوم كتاب حاوي تبيين جامعه شناختي انقلاب مشروطه است كه نويسنده تلاش كرده نظريه خاصي دراين خصوص ارائه كند
خلاصه نظريه ايشان اين است كه رشد فرهنگي مردم ايران كه ريشه در تشيع داشت در سايه رهبري مرجعيت نجف به انقلاب مشروطه ختم شد اما از انجايي كه اين رشد كامل نبود رهبري اين انقلاب از دست موسين اوليه ان خارج شد با تندبادهاي غربگرايي به دست غربگرايان سپرده شد و از انجايي كه پايه هاي انقلاب مشروطه در تشيع ريشه داشت ، لذا ناچارا به استبداد رضاشاهي ختم شد .
اما ازانجاي يكه مردم ايران طي حوادث سالهاي 1285 تا 1357 به بلوغ كافي رسيده بودند تندبادهاي غربگرايي _ اعم از تفكر ماركسيستي و ليبراليستي ان _ نتوانستند انقلاب را منحرف كنند علي رغم ضربه هاي شديدي كه به بدنه انقلاب وارد كردند ، او در مدت كوتاهي اكثر رهبران ان را ترور كردند.
نويسنده در ادامه اين بخش به تبيين نظريه خودش پرداخته و عوامل رشد فرهنگ تشيع را تشريح كرده است او در فصل سوم اين بخش به سير تاريخي رشد فرهنگ تشيع در مردم ايران پرداخته است
نويسنده در فصل چهارم اين بخش از عوامل اصلي دررشد فرهنگي مردم ايران را منابر روضه و برنامه اقامه عزاداري بر ائمه خصوصا عزاداريهاي محرم و صفر وميداند
در فصل پنجم نويسنده به عوامل شتاب دهنده انقلاب مشروطه پرداخته است
در فصل ششم اين بخش نويسنده به سير تحولات اجتماعي موثر در رشد فرهنگي مردم ايران پرداخته و حوادثي مثل جنگهاي ايران و روس ، جنبش تنباكو، جنبش مشروطه را از عوامل موثر در رشد فرهنگي مردم ايران دانسته است
@DrRamazan
اين كتاب در سال 1385 تاليف شد اما چاپ ان تا سال 1392 به تاخير افتاد و سال بعد به چاپ دوم رسيد
اين كتاب را موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران در تهران چاپ كرده است
اين كتاب به زندگي زنان موثر در تاريخ معاصر ايران ميپردازد اما دو فصل اخر ان متفاوت است كه در اين دوفصل به مدارس سنتي دخترانه در دوره قاجاريه و در فصل اخر به نگاه مستشرقان به زن ايراني ميپرداد
@DrRamazan
اين كتاب با مشاركت با دكتر مهدي ابوطالبي تاليف شده است
كتاب در سال 1392 توسط نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاهها ، دفتر نشر معارف در قم چاپ شده است.
كتاب حاوي دو بخش است .بخش اول به نقد و بررسي آراي نيكي كدي در باره انقلاب اسلامي ايران ميپردازد و در بخش دوم به نقد و بررسي اراي ميشل فوكو در باره انقلاب اسلامي ميپرازد
@DrRamazan
اين كتاب پايان نامه دكتري نويسنده است و در اين كتاب سعي شده در راستاي اسلامي سازي علوم انساني گام بردارد لذا نظريه گردش نخبگان درانديشه تشيع مورد بررسي قرار گرفته و از همان ابتدا يعني در بخش اول كتاب نظريه مختار نويسنده مورد بررسي قرار گرفته
نويسنده در اين بخش در فصل اول نخبه در ايات و روايات را مورد بررسي قرار داده
در فصل دوم به بررسي ملاك گردش نخبگان درانديشه علماي اسلامي همانند فارابي، ابن خلدون، خواجه نظام الملك، ملاصدرا، شهيدصدر و امام خميني پرداخته است
در فصل سوم به بررسي ملاك گردش نخبگان در انديشه دانشمندان غربي همانند موسكا ، پاره تو، ميلز ، وبر، برنهام، پرداخته است
در فصل چهارم نويسنده نظريه خود را با استفاده از نظريات فارابي و ملاصدرا و شهيد صدر و امام خميني سامان ميدهد
بخش دوم كتاب به تطبيق نظريه مختار بر نظام جمهوري اسلامي ايران اختصاص دارد
در اين بخش در فصل اول : قانون اساسي بر نظريه مختار تطبيق داده ميشود
در فصل دوم از صفويه تا دهه چهارم انقلاب اسلامي بر اساس نظريه مختار مورد بررسي قرار ميگيرد
در فصل سوم به اسيب شناسي گردش نخبگان در جمهوري اسلامي اختصاص دارد
@DrRamazan
اقاي دكتر رضا رمضان نرگسي در جلد دوم اين كتاب با عده اي ديگر از نويسندگان مشاركت داشته است و فصلي كه ايشان ان را تدوين كرده عبارت است عزاداري در دوره هاي قاجار و پهلوي.
@DrRamazan
اين كتاب در سال 1397 توسط پژوهشگاه جامعه المصطفي العالميه در قم چاپ شد
موضوع و عنوان اوليه كتاب «راههاي صدور انقلاب اسلامي ايران به عراق » بود اما از انجايي كه اين كلمات حساسيت برانگيز هستند لذا عنوان «ظرفيتهاي جامعة المصطفي براي نشر آرمانهاي سياسي اجتماعي انقلاب اسلامي در عراق» انتخاب شد
نويسنده در فصل دوم توصيفي از ويژگيهاي انقلاب اسلامي ، آرمانهاي سياسي ، رسالتهاي انقلاب اسلامي و وظايف مركز اموزشي و پژوهشي جامعۀ المصطفي ارائه ميدهد
در فصل سوم: توصيفي از وضعيت سياسي اجتماعي كشور عراق از بعد از حمله امريكا تا كنون به تصوير كشيده شده است
در فصل چهارم : ظرفيتهاي مركز اموزشي و پژوهشي جامعه المصطفي به عنواني يك موسسه بين المللي در عراق به تفصيل ذكر شده است
در فصل پنجم مصاحبه هايي كه با شخصيتهاي با نفوذ گرفته شده تحليل محتوا شده و سناريوهاي محتمل ذكر شده است
و در فصل ششم نتيجه گيري شده و پيشنهادات ارائه شده است
@DrRamazan
اين كتاب در سال 1398 توسط پژوهشگاه جامعۀ المصطفي العالميه قم چاپ شد و كار مشترك اقايان دكتر رضا رمضان نرگسي و دكتر ميرصالح حسيني ميباشد
كتاب درسي است در 18 درس تدوين شد
از انجايي كه در پيمايشهاي ميداني استفاده از رايانه خصوصا برنامه هاي تحليلگري مثل spss بسيار مهم ميباشند و كتابهاي موجود در اين زمينه معمولا بسيار مغلق و سخت نويس هستند كه استفاده از انها را براي محقق مشكل ميكند، در اين كتاب سعي شده تا با استفاده از يك پيمايش ميداني كاربرد رايانه و برنامه آماري spss بسيار ساده و با زباني قابل فهم براي دانش اموختگان علوم اجتماعي خصوصا طلابي كه در اين حوزه وارد ميشوند ، شرح دهد
@DrRamazan
اين كتاب توسط انتشارات پژوهشگاه المصطفي قم در سال 1400 به چاپ رسيد
داراي دو بخش است در بخش ا ول به ظرفيتهاي تمدني انقلاب اسلامي پرداخته و در بخش دوم چالشهاي تمدني انقلاب اسلامي تشريح شده است
در بخش اول فصل دوم به شرح نظريه هاي امام خميني ره ، حضرت ايت ا لله خامنه اي ، شهيد مطهري، ميشل فوكو و گراهام فولر اختصاص دارد
در فصل سوم ظرفيتهاي تمدني انقلاب اسلامي اختصاص دارد
ظرفيتهايي مثل : آرمان خواهي مبتني بر واقعيت گرايي، عقلانيت محوري، تعالي گرايي، علم دوستي ، عدالت خواهي، معنويت گرايي،
در فصل چهارم به چالشهاي تمدني انقلاب اسلامي اشاره شده ا ست
چالشهايي مثل: سستي در مقابل دشمن، رفاه طلبي همراه با فساد اخلاقي، خشك مغزي ، غربگرايي، قدرت طلبي، رياكاري، عدم اهتمام به ساير مسلمين، ربا ، عدم اهتمام به اقتصاد اسلامي، تجزيه طلبي، بي توجهي به ارمانهاي انقلاب و. . .
@DrRamazan
اين كتاب در سال 1400 توسط انتشارات پژوهشگاه المصطفي در قم چاپ شد
اين كتاب درسي است و در 14 درس تنظيم شده به شرح زير
درس اول : معنا شناسي تمدن
درس دوم : معنا شناسي تمدن اسلامي
درس سوم: ادوار تمدن اسلامي (قسمت اول)
درس چهارم: ادوار تمدن اسلامي(قسمت دوم)
درس پنجم : مظاهر تمدن اسلامي(قسمت اول)
درس ششم: مظاهر تمدن اسلامي (قسمت دوم)
درس هفتم: عوامل و زمينه هاي شكوفايي تمدن اسلامي
درس هشتم: تاثير پذيري تمدن اسلامي از تمدنهاي قبل از خود
درس نهم: تاثير گذاري تمدن اسلامي بر تمدن كنوني غرب.
درس دهم: عوامل دروني انحطاط تمدن اسلامي(قسمت اول)
درس يازدهم: عوامل دروني انحطاط تمدن اسلامي(قسمت دوم)
درس دوازدهم: عوامل بيروني انحطاط تمدن اسلامي
درس سيزدهم: احياي تمدن اسلامي در دوران معاصر
درس چهاردهم: نقش انقلاب اسلامي در احياي تمدن اسلامي
@DrRamazan
May 11
هدایت شده از رضا رمضان نرگسی
#مقاله
#دکتر_رضا_رمضان_نرگسی
🔰 شهيد صدر چگونه حقانيت حکومت و مقبوليت مردمي را جمع کرد؟
إن شاء الله بخشهایی از این مقاله رو برای استفاده عزیزان در کانال می گذاریم.
@DrRamazan
🎤 #گفت_و_گو |نگاهی تاریخی به جایگاه و نقش روحانیت در مجلس از عصر مشروطـه تا پهلوی
🔻گفتوگو با حجتالاسلام والمسلمین رضا رمضان نرگسی بخش دوم و پایانی
🔹 آیتالله مدرس(ره) در عین اینکه مقام علمی و اجتماعی بسیار بالایی داشت، بسیار نیز مردمی بود و حتی گاهی به یک نفر بقّال، مسائل مجلس را توضیح میداد و در پاسخ به اعتراضاتی که به ایشان میشد، میگفت: اینها ولی نعمت ما هستند و اینها به ما رأی دادهاند تا به مجلس برویم. ایشان زمانی که متوجه شد، حریف رضاخان نمیشود، حتی تلاش کرد تا رضاخان را جذب کند. آقای منذر از قول سیدحسین لنکرانی برای ما نقل میکرد که زن مستوفیالممالک نقل کرد که یک شب سیدحسن مدرس(ره) و رضاخان و شوهر من در منزل ما جلسه داشتند. ایشان متوجه شد که طی آن جلسه، مدرس بسیار تلاش کرد تا بلکه رضاخان را جذب کنند.
👈مشروح گفت و گو
📢کانال رسمی هفتهنامه افق حوزه
🔰http://Eitaa.com/ofogh_howzah
🌐 ofoghhawzah.ir
3.36M
#پرسش_و_پاسخ
⁉️ در شرایطی که جامعه هنوز به رشد کافی نرسیدند، چرا باید تلاش کنیم تا مشارکت حداکثری در انتخابات داشته باشیم؟
مگر نه اینکه مشارکت حداکثری در چنین شرایطی، باعث تکرار امثال دولت روحانی میشه؟
🎙 #دکتر_رضا_رمضان_نرگسی
@DrRamazan
رضا رمضان نرگسی
#پرسش_و_پاسخ ⁉️ در شرایطی که جامعه هنوز به رشد کافی نرسیدند، چرا باید تلاش کنیم تا مشارکت حداکثری د
🎙 خلاصه #گفتار
🔹 اساس جامعه اسلامی بر تربیت آحاد مردم است نه لزوماً دستیابی به اهداف سیاسی - اجتماعی
🔸 حضور اکثریت مردم، جایگزین عصمت امام در عصر غیبت است
🔹 حضور اکثریت مردم، فارغ از گرایشهای مختلف، موجب قوام و ایمنی نظام از کید دشمنان است.
رضا رمضان نرگسی
#پرسش_و_پاسخ ♨️ پاسخ؛ 🔻بخش اول 🔸 این مسئله، یک چیز تازهای نیست. از صدر مشروطه تا به امروز این سؤا
🔴 جهت مطالعهٔ بیشتر درمورد تأمین عصمت امام در عصر غیبت
🔸دیدگاه مرحوم آیت الله #نائینی در باب «#مشارکت_مردم در امور سیاسی»
🔹ورود علماء و روحانیون به عرصهٔ سیاست
🔸تفاوت #مردم_سالاری_دینی و #دموکراسی غربی
🔹نظریهٔ #شهید_صدر برای جایگزینی عصمت امام معصوم در زمان غیبت
🔸آیا مشارکت در امور سیاسی و #انتخابات، حق مردم است یا تکلیف آنان؟
🔹راه حل برای جلوگیری از وقوع فساد در سیستم چیست؟
@DrRamazan
👈🏻نقش و جایگاه زنان در تاریخ معاصر
🔆حضوری / آنلاین
🔻با حضور
✅حجت الاسلام دکتر رضا رمضان نرگسی
🔆عضو هیات علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی قم
🔆مولف کتاب زنان در تاریخ سیاسی اجتماعی ایران
🔸زمان: پنجشنبه ۱۷ اسفند ساعت ۸ تا ۱۴
🔹مکان: سالن اجتماعات اداره کل تبلیغات اسلامی استان یزد واقع در بلوار شهید پاکنژاد
🔺ثبت نام: ارسال مشخصات؛ نحوه شرکت(حضوری یا آنلاین) و شماره تلفن به:
@basirat93
🔻اطلاعات بیشتر در خصوص سرفصل ها؛ صدور گواهی شرکت در دوره، نحوه شرکت به صورت مجازی، اطلاع از نشست ها و برنامه های بعدی، دسترسی به فایل نشستهای قبلی؛همکاری تبلیغی با موسسه آفتاب ولایت در مدارس و ... را در کانال رشد در ایتا دنبال کنید:
https://eitaa.com/roshd_yazd
📢 همه اخبار و رویدادهای فرهنگی اجتماعی مهم استان یزد اینجاست👇
🇮🇷https://eitaa.com/Farhangyazd
هدایت شده از رضا رمضان نرگسی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 چرا اهل سنت نميتوانند #متعالی فکر کنند؟
🔰 فرق نگاه #تشیع و #اهل_سنت به جامعه اسلامی در گذر زمان، چیست؟
🔰 اهل سنت با چه مشکلی در برقراری یک #حکومت_اسلامی مواجه اند؟
بخش اول
#دکتر_رضا_رمضان_نرگسی
همانطور که در اين فيلم ميبينيد، مهمانان يک برنامه تلوزيوني مصر، يک طرف #مذهبی_غربگرا است و طرف ديگر #مذهبی_سلفی.
❔ سوال اینست؛ چرا اهل سنت نميتوانند متعالي فکر کنند؟ منظوراز تعالی، جمع بین #سنت و #تجدد است.
آنچه در عمل میبینیم، اینست که جوامع سنّی مذهب، يا بايد کشوری مثل #افغانستان، #ضد_تجدد داشته باشند (ضد تحصيل دختران، ضد رسانه هاي جمعي، ضد هر چيزي که اسمش را تجدد بگذاريد)
يا شبیه کشوري مثل #ترکیه بشوند که هر چند اسم اسلامی را يدک ميکشد، اما کاملا يک کشور غربي است؛ انواع محرمات رواج رسمي دارد و با اسرائيل هم رابطه دارد و....
❔ و سوال دیگر اینکه چرا #ایران نه اين است و نه آن؟ چگونه ايران توانسته جمع بين تجدد و سنت بکند؟ هم دينش را درست و حسابي داشته باشد، هم دنیایش رو اداره کند و هم به محتواي کامل اسلامي مقيد باشد
❗️ (اين مسئله ربطی به رعايت شدن همه برنامهها در سطح جامعه ندارد)
@DrRamazan