eitaa logo
خلیل عقیلی | تفسیر قرآن | فلسفه | رسانه | هرمنوتیک
125 دنبال‌کننده
187 عکس
73 ویدیو
1 فایل
🍁 دکترای تفسیر تطبیقی، پژوهشگر و مدرس تفسیر قرآن، رسانه و ناقد هرمنوتیک ارتباط: @draghili وب: Draghili.blog.ir ✍️ کانال ایتا، سروش، ویراستی، روبینو: @Draghilifaraj 👌#مطالب_مگو 🤔 رو فقط توی #روبینو و #ویراستی می ذاریم...
مشاهده در ایتا
دانلود
خلیل عقیلی | تفسیر قرآن | فلسفه | رسانه | هرمنوتیک
#هرمنوتیک (6) #یادآوری: در یک دسته بندی (شاید بدیع) می توان مباحث هرمنوتیک را به سه دسته تقسیم کرد:
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
(۷) 👌 نقد مبانی پست مدرنیسم در مورد واقعیت (۱) 🔸 آیا واقعیتی وجود دارد؟ 🔹 یکی از مهمترین مبانی فلسفی پست مدرنیسم ایجاد شکاکیت در اصل وجود واقعیت است. معروفترین تبیین در این حوزه به این شرح است: «همه‌چیز در ذهن انسان ساخته می‌شود و هیچ واقعیتی بیرون از ذهن وجود ندارد. همه موجودات اعم از انسان ها، حیوانات، اجسام و... واقعیت ندارند و ما صرفا توهمات یک ابر موجود (مثل هوش مصنوعی یا یا...) هستیم، درست مانند موجوداتی که ما در ذهن و فکر خود می توانیم تصور کنیم و بیافرینیم و یا مانند نویسنده ای که در یک رمان بلند شخصیت ها و موجوداتی می سازد و برای آن ها گذشته و سرنوشتهایی می آفریند؛ ما تا وقتی وجود داریم که آن ابر موجود به فکر کردن خود پایان ندهد». 🟪 نقد: راحت ترین کار در دنیای نظریه پردازی، گفتن «شاید» قبل از هر اظهار نظری است تا با ایجاد شکاکیت، از مسئولیت وجود خطا در فرضیه خود شانه خالی کنیم و بگوییم من که گفتم شاید! شاید بتوان گفت با تمثیل معروف خود مهمترین ضربه فلسفی-تمثیلی را بر پیکره فلسفه خداباور وارد کرد، ولی او در نهایت با استحاله ای اساسی در نگرش فلسفی خود وجود واقعیت را بدیهی دانست و جمله معروف را تکرار کرد: «من فکر می‌کنم، پس هستم» و به تعبیری، هستم اگر می روم، گر نروم نیستم. ادامه دارد.... . کلیپ: اظهارات فلو در مورد وجود خدا بعد از استحاله فلسفی خود. 🟢 لطفا نکات خود را به @DrAghili ارسال بفرمایید. 🍁 🙏ارسال برای دوستداران فلسفه، لطفا ایتا | سروش | ویراستی | روبینو 👇 @DrAghilifaraj
🔻طبق یافته جدید دانشمندان، خاطرات فقط در مغز ذخیره نمیشوند و تمام سلول‌های بدن را شامل می شود. 🔹تیمی از دانشمندان دانشگاه نیویورک، کشف کردند که سلول‌های سایر قسمت‌های بدن نیز عملکرد حافظه را انجام می‌دهند و خاطرات فقط در مغز ذخیره نمیشوند؛ 👈این کشف در تحقیق اساتید دانشگاه نیویورک که در نشریه Nature چاپ شده است، نشان میدهد که توانایی یادگیری منحصر به سلول‌های مغز نیست و ممکن است ویژگی اساسی همه سلول‌ها باشد؛ 👈این کشف درهای جدیدی را برای درک نحوه عملکرد حافظه باز می‌کند و می‌تواند به راه‌های بهتری برای تقویت یادگیری و درمان مشکلات حافظه منجر شود؛ در عین حال، این تحقیق نشان می‌دهد که در آینده ما باید با بدن خود، بیشتر شبیه مغز رفتار کنیم! 🔻حالا بیان جالب قرآن را ببینیم: 👈وقتی همه در کنار آتش حاضر شوند، چشم و گوش و پوست‌شان درباره کارهایی که می کرده‌اند، بر ضدشان، شهادت میدهند. 📜 قرآن، سوره فصلت، آیه ۲۰ 👈امروز (روز قیامت) بر دهان آنها مهر سکوت میزنیم و دست‌هایشان با ما حرف میزنند و پاهایشان شهادت میدهند که صاحبانشان چه کرده‌اند. 📜 قرآن، سوره یس، آیه ۶۵ منابع: 🔸 https://www.nyu.edu/about/news-publications/news/2024/november/memories-are-not-only-in-the-brain--new-research-finds.html 🔸 https://www.nature.com/articles/s41467-024-53922-x 🍁 لطفا محتواهای کانال را با دیگران به اشتراک بگذارید (صدقه جاریه) ایتا | سروش | ویراستی | روبینو 👇 @DrAghilifaraj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 آنچه دل امیرالمومنین (ع) را آتش زد ♦️ روزی حضرت با عمار یاسر درد دل نمود: 🔹يا عَمّار! لَمّا وَضَعْتُ فاطِمةَ عَلَى اَلْمُغْتَسَلِ، نَظَرتُ إلیٰ ضِلْعٍ مِنْ أضْلاعِها مَكْسورًا ▪️ای عمار! وقتی پیکر مطهر فاطمه روی تخت برای غسل گذاشتم دیدم پهلویش شکسته است... 🔹و َمَا يَقْرَعُ قَلْبِي يا عَمّار أنَّها كانَتْ تُخْفي ذَلِكَ عَنّي مَخافَةَ أنْ تَنَغَّصَ عَلَيّ‌ََ عَيْشِي ▪️اما عمار، اما آنچه قلبم را متلاشی می‌کند این است که: فاطمه تمام این جراحات را از من پنهان می‌کرد تا حال و روز من از درد و زخم‌های او، خراب نشود. 🔹الطُّرَف،سید بن طاووس،ص۳۶۴. ▪️شهادت حضرت صدیقه طاهره (س)، تسلیت باد. منبع: @Sajedi_ir 🍁 لطفا محتواهای کانال را با دیگران به اشتراک بگذارید (صدقه جاریه) ایتا | سروش | ویراستی | روبینو 👇 @DrAghilifaraj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شما در قیامت به خاطر حکم نجاست ادرار بازخواست و عذاب خواهید شد ولی برای بی تفاوتی در قبال مسأله نه!! 🟢 عجب! این حجم از حماقت واقعا غیر قابل باوره! یاد این بیان نورانی حضرت رسول اکرم (ص) در اواخر عمر با برکتشون افتادم: «اِنّی لا اَخافُ عَلی اُمَّتِیَ الْفَقْرَ وَ لكِنْ اَخافُ عَلَیْهِمْ سوءَ التَّدْبیرِ: من بر [آینده] امت خود از فقر نمی ترسم ولی از سوء تدبیر و کج فهمی آن ها می ترسم». 🔸عوالي اللئالي ، ج ۴ ، ص ۳۹ ، ح ۱۳۴ واقعا دریای جهل ساحل ندارد... 🍁 لطفا محتواهای کانال را با دیگران به اشتراک بگذارید (صدقه جاریه) ایتا | سروش | ویراستی | روبینو 👇 @DrAghilifaraj
خلیل عقیلی | تفسیر قرآن | فلسفه | رسانه | هرمنوتیک
(۸) 👌 نقد مبانی پست مدرنیسم در مورد واقعیت (۲) (حتما بخش های قبلی را مطالعه بفرمایید) 🔸 آیا واقعیتی وجود دارد؟ 🔹 وجود واقعیت عینی: اندیشمندان مسلمان و نظریه پردازان هم عقیده دیگر که از این منظر رئالیست نیز نامیده می شوند معتقدند که هر چیزی که واقعی است، در واقع مستقل از از اموری مانند ذهن و زبان خواننده وجود دارد هرچند قابل مشاهده نباشد. از نظر ایشان مفاهیم معتبر همان قدر که مفید هستند، صادق و حقیقی نیز می باشند و مفاهیم واقعی در اصل نمایانگر حوادث و موجودات واقعی در جهان هستند و صرفا ساخته خیال و ذهن منقطع از دنیای واقعیِ موجود و یا زبان متأثر از پیش فرض های فرهنگی و اجتماعی جوامع نیستند. به بیان دیگر علم کشف و اکتشاف است و نه جعل و اختراع. آن ها بر این باورند که «وجود» مقدم بر «دانستن» است، و دانستن واقعی حاکی از وجودی واقعی است. (باربور، 1379، ص 204؛ سعیدی روشن، 1391، صص 102-103) نتیجه این باور از منظر اعتقادات دینی این است که «ایمان» مستلزم «اعتقاد» است و نه یک پذیرش ذهنی صرف و بدون حکایت گری از یک واقعیت. (سعیدی روشن، 1391، ص 103) به طور نمونه وقتی زبان دین سخن از ایمان به خدا را مطرح می کند، از نگاه واقع گرایانه به معنای اعتقاد به یک وجود واقعی با ویژگی های مفروض دینی است که مستقل از ذهن و ساختارهای زبانی انسان ها در جوامع گوناگون است. در نهایت هدف از ایمان و فهم دین، فهم حکایتی واقعی از موجودات مادی و غیر مادی است و این موضوع زندگی دینی را معتبر و با اهمیت می سازد. از زاویه دیگر با دقت در نظرات اندیشمندان اسلامی به ویژه دانشمندان علم اصول در باب رابطه الفاظ با واقعیت در می یابیم ایشان با تأکید بر مستقل بودن واقعیت از ساختارهای زبانی، قائل به تفکیک سه عالم لفظ، معنا و وجود خارجی هستند. بر اساس این مدل سه ضلعی، الفاظ و نشانه های زبانی هرگز مستقیما و بی واسطه از عالم خارج و موجودات عینی حکایت نمی کنند بلکه بر اساس وضع و قرارداد میان لفظ و معنا که از آن به عنوان «پیوند وضعی» یاد می شود، لفظ حاکی از معنا می شود و در مرحله بعد لفظ به واسطه آن معنا از یک وجود خارجی حکایت می کند. (واعظی، 1392، ص 61) حال این حکایت گری می تواند مطابق با واقع و صادق و یا مغایر با واقعیت و کاذب باشد. 📎 برشی از کتاب «مبانی قرائت جمهوری اسلامی ایران از دین» 🟢 لطفا سؤال، نقد یا مباحث تکمیلی خود را به @DrAghili ارسال بفرمایید. 🍁 محتواهای کانال را با دیگران به اشتراک بگذارید (صدقه جاریه) ایتا | سروش | ویراستی | روبینو 👇 @DrAghilifaraj
پوزیتیویسم: فقط گزاره های معنادار هستند که قابل ادراک باشند. 👇👇
(۹) 👌 نقد مبانی پست مدرنیسم در مورد واقعیت (۳) (حتما بخش های قبلی را مطالعه بفرمایید) 🔸 وسعت واقعیت فراتر از سطح درک حسی بشر 🧩 بر خلاف دیدگاه پوزیتیویستی که را محدود در موارد محسوس می نماید، هستی مجموعه ای از موجودات واقعی محسوس و غیر محسوس است. اگر راه های کسب را محدود در کرده و و را بی معنا بدانیم، واقعیتی مانند روح چگونه در قالب ابزارهای واقعیت سنجی پوزیتیویستی و مادی گرایی قابل فهم و درک خواهد بود؟ واقعیت هایی همچون معاد، آثار وضعی اعمال حسن و قبیح بشر، رؤیاهای صادقه و... نیز از همین دست واقعیت هایی هستند که ابزارهای مادی از فهم و درک آن ناتوان هستند. باربور با تأکید بر این موضوع بیان می کند که این نظر رئالیست ها [و اندیشمندان مسلمان] با اعتقاد ها مبنی بر «شرط واقعیت» در تضاد است. او معتقد است که امروزه بسیاری از واقعیت های علمی و تجربی به ویژه در حوزه اتم شناسی نیز امکان حس کردن مستقیم ندارند. (باربور، 1379، ص 205) به بیان دیگر با توجه به گسترده تر بودن دایره واقعیت های موجود از مجموعه واقعیت هایی که امکان درک حسی و تجربی دارند، ممکن است با متن یا هر نشانه معنادار دیگری مواجه شویم که در حال گزارش واقعیتی است که امکان شناخت حسی آن برای بشر ممکن نیست و این موضوع نباید با معناداری آن متن در تضاد باشد. در نتیجه متون دینیِ حاکی از موجودات غیر حسی مانند خدا، روح، قیامت و... نباید در سنجه ادراک پذیری حسی قرار داده شوند تا امکان حضور در مجموعه نشانه های معنادار را بیابند. امام خمینی(ره) نیز با اشاره به وسعت معانی و معارف آیات وحی، ضمن تأکید بر امکان فهم معانی قرآن، دسترسی به همه آموزه ها و گزاره های قرآن را فراتر از توان بشر دانسته و این امر را منوط به حضور معصوم(ع) می دانند: "قرآن یک کتابى نیست که بتوانیم ما یا کس دیگرى یک تفسیر جامعى آنطور که [سزاوار است بر آن] بنویسد. علوم قرآن یک علوم دیگرى است ماوراى آنچه ما مى فهمیم. ما یک صورتى، یک پرده اى از پرده هاى کتاب خدا را مى فهمیم، و باقى اش محتاج به تفسیر اهل عصمت است، که معلَّم به تعلیمات رسول الله بوده اند". (خمینی، 1387، ص 102) ایشان ضمن ناکافی دانستن معرفت شناسی تجربی، راه فهم برخی معارف مانند معاد و رجوع الی الله را سلوک عرفانی می دانند. (خمینی، 1378، ص 190) 📎 برشی از کتاب «مبانی قرائت جمهوری اسلامی ایران از دین» 🟢 لطفا سؤال، نقد یا مباحث تکمیلی خود را به @DrAghili ارسال بفرمایید. 🍁 محتواهای کانال را با دیگران به اشتراک بگذارید (صدقه جاریه) ایتا | سروش | ویراستی | روبینو 👇 @DrAghilifaraj
آمارهای بین المللی از آمار در کشورهای جهان این آمار در ایران کمتر از ده نفر در هر ۱۰۰ هزار نفر در سال است، این آمار در و ۳ برابر و در و چهار برابر ایران است. 🍁 محتواهای کانال را با دیگران به اشتراک بگذارید (صدقه جاریه) ایتا | سروش | ویراستی | روبینو 👇 @DrAghilifaraj